Vaikka se varmaan jotain tiettyjen tyylilajien puristeja ahdistaakin, tykkään tehdä monet perusruoat ja kastikkeet yhdessä paistokasarissa, siten että paistelen ensin sipulit, lihat/analogit ja mahdollisesti jotain muita kasviksia kasarin pohjalla ja sitten vaan teen "kastikkeen" siihen päälle samaan sotkuun (yleensä käytännössä lähinnä kippaan perään tomaattimurskaa, kookosmaitoa tai kermaa). Vajaa pari vuotta sitten lahjaksi saatu
Fiskarsin Hard Face on ollut tässä touhussa muuten erinomainen peli, mutta eipä näytä edes tuollaiset vähän tyyriimmät pinnoitetut oikeasti kestävän yhtään mitään, ja jouduin tuossa joku aika sitten heittämään tuonkin mäkeen, kun pinnoite alkoi olla niin pahasti kulunut pois. Samalla tavalla on kaikki aiemmatkin pinnoitetut pannut saanut heittää 1-2 vuoden sisällä pois ja silloinkin ne alkavat olemaan oikeasti sen verran rujossa kunnossa, että teflonia on varmaan syöty jo hetki.
Tästä ärsyyntyneenä päätin sitten lähteä etsimään vähän kestävämpiä ratkaisuja ja ehkä hieman hätiköiden ja hetken mielijohteesta nappasin Lodgen ison valurautapannun kyytiin kun olin Motonetissä muilla ostoksilla. Jotain kokkailuja olen tuolla jo harrastanut ihan ok menestyksellä, mutta nyt kun olen vasta jälkikäteen perehtynyt asiaan enemmän, monet tuntuu suosittelevan välttämään tomaatin ja muiden happamien asioiden kypsennystä valurautapannussa. Tämä on tietty vähän huono juttu, koska meillä syödään aika paljon tomaattipohjaisia kastikkeita ja muita ruokia. Onko tämä nyt ihan täysin ns. Esson baari - tierin juttuja, vai kannattaisikohan noihin yhden astian paistokasarihommiin oikeasti hommaa valuraudan kaveriksi joku toisenlainen vehje? Haluaisin siis nimenomaan oikeasti kestävän (eli varmaan käytännössä myös pinnoittamattoman), isohkon ja helppokäyttöisen värkin. Olisiko se sitten joku rosterivehje? Eikö nämä kuitenkin vastaa käytännössä paisto-ominaisuuksiltaan lähinnä normaalia teräskattilaa? Kyllähän sitä kattilan pohjalla voi asioita paistella ja joskus teen sitä jo muutenkin, mutta aika kieli keskellä suuta saa olla.