Teräksiset paistinpannut (ruostumaton, hiiliteräs, valurauta)

Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
194
Eikä se puun käyttö pelkkää larppausta ole, huoltovarmuutta enemmänkin ettei tarvi ihmetellä talvella kylmissään jos töpselistä sähköntulo loppuu. Huonosti toimii maalämmöt ja muut pumput ilman sähköä.
Huoltovarmuuden kannalta toki hyvä olla, mutta ensisijaisena ei pitäisi puuta tai öljyä käyttää enää missään, kun sähkö ja lämpöpumput on keksitty. Mut joo, aika off-topiciksi meni, sori.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
907
Huoltovarmuuden kannalta toki hyvä olla, mutta ensisijaisena ei pitäisi puuta tai öljyä käyttää enää missään, kun sähkö ja lämpöpumput on keksitty. Mut joo, aika off-topiciksi meni, sori.
Toki sähkön varassa voi olla 100% jos haluaa talutusnuorassa olla ilman vaihtoehtoja. Jos olisi ollut pörssisähkö viime talvena niin olisin varmasti leikannut sähkönkulutusta reilulla puulämmityksellä, ja näin aion tehdä ensi talvena kun sitten se pörssisähkö on. Muutenkin puilla hyvin leikkaa kulutuspiikkejä kylmään aikaan ja saa sähkölaskua tasattua. Talossa kun ei ole vesikiertoa eikä alueelle voi maalämpöä edes laittaa niin vähissä on vaihtoehdot. Ilmalämpöpumppusta ei ole taas tarpeeksi hyötyä silloin kun on kovat pakkaset joten puunpolttoa tarvitaan senkin kanssa.

Miten noi puusaunat. Kylmillään olevaan pihasaunaan kurja laittaa sähkökiuas kun vaatii melkoiset nallit että saa järjellisessä ajassa saunan lämpiämään. Samaten jos on omaa mettää mistä saa ilmaiset puut niin kuka hullu sitä sähköllä lämmittää. Tai ehkä tässäkin ajatellaan että kielletään puunpoltto niin maailma pelastuu.

Asiat ei ole ihan niin mustavalkoisia kun nopeasti ajateltuna tuntuu.

Ja asiaakin: Eilen paistelin hiiliteräspannulla gluteenittomia ja munattomia banaanilettuja niin oli kyllä aika tarkkaa hommaa ettei aivan räjähtänyt kiinni pannuun. Lämpöä ei voi paljon laittaa kun palavat todella herkästi ja jäivät kiinni vaikka mitä teki. Varovasti veitsellä irroittelin ennen kuin lastalla käänsin. Myönnän että nyt olisi ollut pinnoitetun pannun paikka, mutta en omista sellaista.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
264
Huoltovarmuuden kannalta toki hyvä olla, mutta ensisijaisena ei pitäisi puuta tai öljyä käyttää enää missään, kun sähkö ja lämpöpumput on keksitty. Mut joo, aika off-topiciksi meni, sori.
Sori lisää offtopicia mutta meillä jo ongelmia ilma-vesi-lämpöpumppujärjestelmässä eikä edes takuuhuolto pelaa alkuunkaan. Taidan purkaa aikanaan jos menee näin vaikeasti ja jatkaa pelkällä öljyllä lämmittämistä joka on selvästi varmempi ratkaisu ja useimmiten myös halvempi kuin täys-sähkö. Politiikat ei paljoa paina itseäni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
655
Tulipa tilattua Amazonista De Buyer hiiliteräspannu. Ilmeisesti varastossa tms. saanut kosteutta ja siinä oli pari ruosteläikkää saapuessaan. Kannattaakohan palauttaa suoraan vai pistää rekkulaa ja pitää pannu mahdollisten kompensaatioiden kera? Mietin lähinnä, että vaikuttaako kuinka paljon ominaisuuksiin nuo läikät. Tuolla reunalla nyt ei ole varmasti mitään merkitystä, mutta pohjassa voi olla. Toisaalta näihinhän on tarkoitus tehdä rasvapoltto. Se lähinnä mietityttää, että saako tuota ruostetta täydellisesti kotikonstein irti ja vaikuttaa mahdollisesti rasvapolttopinnan pysyvyyteen? "elinikäistä" pannua kun haetaan niin ei viitsisi heti alkumetreillä kämmätä.

20231006_125903.jpg
20231006_125834.jpg
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 285
Verkkiksessä ois tyrkyllä halpaa hiiliterästä. Eiköhän tuo Lacorit piekse: Monart Poele -paistinpannu, hiiliteräs, 28 cm 19,99
Jahas, voisi käydä hakemassa vaikka ihan täysin tyytyväinen olen ollut rosteriin ja valurautaan tähän saakka. Isompaa pannua vaan olen jonkin aikaa haikaillut. Eli kuten ketjussa moneen kertaan todettu, käytännössä vain kevyt pesu alkuun ja kovaa käyttöä perään? Rasvapoltto jos haluaa, muttei ole ehdoton.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 629
Tulipa tilattua Amazonista De Buyer hiiliteräspannu. Ilmeisesti varastossa tms. saanut kosteutta ja siinä oli pari ruosteläikkää saapuessaan. Kannattaakohan palauttaa suoraan vai pistää rekkulaa ja pitää pannu mahdollisten kompensaatioiden kera? Mietin lähinnä, että vaikuttaako kuinka paljon ominaisuuksiin nuo läikät. Tuolla reunalla nyt ei ole varmasti mitään merkitystä, mutta pohjassa voi olla. Toisaalta näihinhän on tarkoitus tehdä rasvapoltto. Se lähinnä mietityttää, että saako tuota ruostetta täydellisesti kotikonstein irti ja vaikuttaa mahdollisesti rasvapolttopinnan pysyvyyteen? "elinikäistä" pannua kun haetaan niin ei viitsisi heti alkumetreillä kämmätä.


Ei noilla kyllä pitäs olla mitään käytännön merkitystä. Jollain teräsvillalla tai hiomatuotteella vaan hioo ruosteet veke ja sit rasvapolttelee. Pintaruostetta näihin tulee helposti jos rasvapoltto ottaa damagea. Toki tosta voi koittaa pikku alea saada, mutta sit kun pannu on ollut sulla pari vuotta niin se näyttää jo ihan käytön seurauksena rähjäseltä, eikä tollasia edes huomaa. Oman pannuni sain joskus induktiolla pohjasta käyräksi ja suoristin sen vasaroimalla josta jäi jälkiä silloin, mutta ei niitä enää huomaa.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 546
Jahas, voisi käydä hakemassa vaikka ihan täysin tyytyväinen olen ollut rosteriin ja valurautaan tähän saakka. Isompaa pannua vaan olen jonkin aikaa haikaillut. Eli kuten ketjussa moneen kertaan todettu, käytännössä vain kevyt pesu alkuun ja kovaa käyttöä perään? Rasvapoltto jos haluaa, muttei ole ehdoton.
Ei ainakaan sisätiloissa kannata turhaan alkaa käryttelemään, kun haisee helposti pari päivää kämppä ihan vehkeelle. Reilummalla öljyllä jotain vihanneksia alkuun ois mun neuvo.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
907
Tulipa tilattua Amazonista De Buyer hiiliteräspannu. Ilmeisesti varastossa tms. saanut kosteutta ja siinä oli pari ruosteläikkää saapuessaan. Kannattaakohan palauttaa suoraan vai pistää rekkulaa ja pitää pannu mahdollisten kompensaatioiden kera? Mietin lähinnä, että vaikuttaako kuinka paljon ominaisuuksiin nuo läikät. Tuolla reunalla nyt ei ole varmasti mitään merkitystä, mutta pohjassa voi olla. Toisaalta näihinhän on tarkoitus tehdä rasvapoltto. Se lähinnä mietityttää, että saako tuota ruostetta täydellisesti kotikonstein irti ja vaikuttaa mahdollisesti rasvapolttopinnan pysyvyyteen? "elinikäistä" pannua kun haetaan niin ei viitsisi heti alkumetreillä kämmätä.


Teräsvillalla tai karhunkielellä ruosteet pois mitkä lähtee. Jos pinnassa ei ole syöpymää eli selkeetä kraatteria niin sitten ei ole mitään merkitystä vaan rasvanpoltto ja kayttöön. Tuota ruostetta saattaa tulla muutenkin pannuun jos on pitkään käyttämättä tai jäänyt kosteutta pannuun pesun jäljiltä. Mulla tuli yhteen pannuun pieni monttu kun oli pari vuotta kylmällä vintillä. Ei haittaa käyttöä mutta ei sellaista kannata uuteen pannuun hyväksyä. Tee reklamaatio joka tapauksessa että saat hyvitystä.
 
Liittynyt
21.09.2023
Viestejä
224
Teräsvillalla tai karhunkielellä ruosteet pois mitkä lähtee. Jos pinnassa ei ole syöpymää eli selkeetä kraatteria niin sitten ei ole mitään merkitystä vaan rasvanpoltto ja kayttöön. Tuota ruostetta saattaa tulla muutenkin pannuun jos on pitkään käyttämättä tai jäänyt kosteutta pannuun pesun jäljiltä. Mulla tuli yhteen pannuun pieni monttu kun oli pari vuotta kylmällä vintillä. Ei haittaa käyttöä mutta ei sellaista kannata uuteen pannuun hyväksyä. Tee reklamaatio joka tapauksessa että saat hyvitystä.
Hienolla santapaperilla saat puhtaaksi. Kunnon rasvapoltto muurikan sianihralla, ja pihalla annat nestekaasulla hyvän polton. Hyvän siitä saa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
579
Paras rasvapoltto on kyl tullu ihan vaan kasviöljyillä itelle käytön myötä.
Hiukan itselleni yllätyksenä, oma Lodgen 5l valurautapata on tykännyt kovasti kun oon tehnyt siinä popcorneja. Yllätys se oli siis siksi, että mun mielestä padan pinta oli jo entuudestaankin hyvä, mutta noiden popparien myötä se silti sai jotenkin entiseen nähden paremman pinnan.
 
Liittynyt
21.09.2023
Viestejä
224
Paras rasvapoltto on kyl tullu ihan vaan kasviöljyillä itelle käytön myötä.
Oletko ihraa kokeillut kunnon lämpötiloilla. Tulee kerralla hyvä pinta pitkäksi aikaa.
Lodgen pannuja kasvispohjaisilla joskus kokeilin, hiiliteräs sekä valurauta pannua. Ei vedä vertoja muurikan ihralle.
Kaveri ammattikeittiössä hiiliteräkseen käyttää ainoastaan muurikan tuotetta, 10 tunnin vuoroja tekee päivittäin. Nauraa noille rypseille ja rapseille ammattikeittiössä. Alustana kaasu.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
264
Tulipa tilattua Amazonista De Buyer hiiliteräspannu. Ilmeisesti varastossa tms. saanut kosteutta ja siinä oli pari ruosteläikkää saapuessaan. Kannattaakohan palauttaa suoraan vai pistää rekkulaa ja pitää pannu mahdollisten kompensaatioiden kera? Mietin lähinnä, että vaikuttaako kuinka paljon ominaisuuksiin nuo läikät. Tuolla reunalla nyt ei ole varmasti mitään merkitystä, mutta pohjassa voi olla. Toisaalta näihinhän on tarkoitus tehdä rasvapoltto. Se lähinnä mietityttää, että saako tuota ruostetta täydellisesti kotikonstein irti ja vaikuttaa mahdollisesti rasvapolttopinnan pysyvyyteen? "elinikäistä" pannua kun haetaan niin ei viitsisi heti alkumetreillä kämmätä.


Voisi kokeilla etikalla ensin sivelee ja antaa olla 30-180 minuuttia ja karhunkiellä ja astianpesuaineella hinkkaamista, lähtenee samalla varastorasvatkin joiden poisto on aina suositeltavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 546
Oletko ihraa kokeillut kunnon lämpötiloilla. Tulee kerralla hyvä pinta pitkäksi aikaa.
Lodgen pannuja kasvispohjaisilla joskus kokeilin, hiiliteräs sekä valurauta pannua. Ei vedä vertoja muurikan ihralle.
Kaveri ammattikeittiössä hiiliteräkseen käyttää ainoastaan muurikan tuotetta, 10 tunnin vuoroja tekee päivittäin. Nauraa noille rypseille ja rapseille ammattikeittiössä. Alustana kaasu.
Itsehän olen tuollaisen ammattikeittiön omistanut ja 16-tuntisia vuoroja tehnyt, joten voin naureskella tuollaisille ihrajutuille. Kyllä ne kasviperäiset nyt vaan toimivat paremmin ja pellavansiemenöljy kaikkein parhaiten. Ja niitä ei itse asiassa edes kuulu lämmittää mihinkään hiillostuslämpötiloihin, riittää että se öljy alkaa vähän savuamaan.

Suurin virhe mielestäni noissa poltteluissa tehdään siinä, että yritetään polttaa jotain määrää X rasvaa kiinni siihen pannuun jonkinlaiseksi hiiltyneeksi kerrokseksi. Paljon parempaan lopputulokseen pääsee, kun kaataa siihen pannulle desin öljyä ja pyörittelee sitä siinä hetken keveässä savuamislämpötilassa. Sitten öljyt pannulta pois, vaikka purkkiin uudelleenkäyttöä varten, ja huolellinen pyyhintä talouspaperilla tai pannu suoraan töitulille.
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
184
Jokuhan suositteli buyerille miljoonan kerran rasvanpolttoa ja kaikkea voodoo-juttuja.

Poltin murikak silavalla useampaan kertaan, mutta paskahan tuo vinkki on. Pinta tuli joo, mutta ei siitä tuolla tavalla tule tasaista.

Tein pannulla spaghetti e limone, niin luonnollisesti kaikki lähti luokkaan tuon ruuan myötä.

Tein uusiksi rasvanpolton silavalla yhteen kertaan ja vain pieni nökäre noin 175c pannun pinta, kun rupee savuamaan.
Paperilla pyyhintä/levitys ja se on siinä.

Mitä enemmän käyttää sen parempi tuosta on tullut. Paistamiseen oliiviöljy ja valmistuksen jälkeen pesu tulikuumalla vedellä ja oliiviöljyä levitin kauttaaltaan pannulle seuraavaa käyttöä varten.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 629
Itsehän olen tuollaisen ammattikeittiön omistanut ja 16-tuntisia vuoroja tehnyt, joten voin naureskella tuollaisille ihrajutuille. Kyllä ne kasviperäiset nyt vaan toimivat paremmin ja pellavansiemenöljy kaikkein parhaiten. Ja niitä ei itse asiassa edes kuulu lämmittää mihinkään hiillostuslämpötiloihin, riittää että se öljy alkaa vähän savuamaan.

Suurin virhe mielestäni noissa poltteluissa tehdään siinä, että yritetään polttaa jotain määrää X rasvaa kiinni siihen pannuun jonkinlaiseksi hiiltyneeksi kerrokseksi. Paljon parempaan lopputulokseen pääsee, kun kaataa siihen pannulle desin öljyä ja pyörittelee sitä siinä hetken keveässä savuamislämpötilassa. Sitten öljyt pannulta pois, vaikka purkkiin uudelleenkäyttöä varten, ja huolellinen pyyhintä talouspaperilla tai pannu suoraan töitulille.
Tässä on kyllä se teräspannun käytön optimi eli runsaalla öljymäärällä kuumennus savutuslämpöön, nämä öljyt pois pannulta, tuore öljy ja ruokaa laittamaan.

Syy miksen ole pellavasiemenöljyä alkutestiä enempää käyttänyt oli sen suht voimakas haju ja perus oliivi/rypsiöljy ajaa asiansa, mutta tuo on ihan makuasia.

Jos porukka vaikka kattoo miten kiinalaiset vetää hiiliteräswokeilla niin täysin sama meininki.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
907
Tässä on kyllä se teräspannun käytön optimi eli runsaalla öljymäärällä kuumennus savutuslämpöön, nämä öljyt pois pannulta, tuore öljy ja ruokaa laittamaan.

Syy miksen ole pellavasiemenöljyä alkutestiä enempää käyttänyt oli sen suht voimakas haju ja perus oliivi/rypsiöljy ajaa asiansa, mutta tuo on ihan makuasia.

Jos porukka vaikka kattoo miten kiinalaiset vetää hiiliteräswokeilla niin täysin sama meininki.
Näin ne tekee tosiaan wokin kanssa kun esimerkiksi laittavat katukeittiössä ruokaa. Edellinen ruoka kun on laitettu astiaan asiakkaalle, kaatavat kauhalla vettä pannulle ja pesevät jollain harjalla (esim. bambuharjalla) ja kaatavat veden pois. Sitten pannu takaisin tulelle ja hetken päästä öljyä sinne reilusti ja pannua heiluttelemalla levittävät sen. Loppu kaadetaan pois ja seuraavan annoksen valmistuksen kimppuun.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
Kaikki pitää tehdä joko vaikeasti tai turhasti. hiukan öljyä pannuun, lämmitetään jotta hiukan savu nousee taluspaperilla pois, ja lasketaan paistolämpöön ja kamat sisään. Jos pitäisi menä ulos johonkin nuotiolle ihroja paistelemaan niin taitaisin vaihtaa tefloniin ;-)
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
690
Tapojahan on monia XD Itse taisin hilliteräksen käytön aloittaa Muurikan silavalla. Sittemmin olen ihan rypsiöljyllä menny, joskus poltellu pintaa vasitella jos on tuntunu karisevan jossain välissä, j lopuksi pyyhkäasen. Jos oikein tarttuvaa olen paistellu, niin kuumennus, ohuesti talouspaperilla öljyä, savutella, laskea lämpöä ja paistamaan. Ei ole pitkään aikaa mikään tarttunut, ainakaan pahasti.

Viime viikolla ostin markkinoilta jotain supervahaa (Oku Wax). Myyjä se niin mainosti, että nahkakenkiä ja kumppareita pystyy päällystämään. Myös ihon hoidossa käyttää. Ja rasvapoltossa. Sisältää mehiläisvahaa, palmulehtiöljyä ja kookosöljyä. Mitenköhän toimisi, jos lähtisin uutta pannua rasvapolttamaan?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 629
Tapojahan on monia XD Itse taisin hilliteräksen käytön aloittaa Muurikan silavalla. Sittemmin olen ihan rypsiöljyllä menny, joskus poltellu pintaa vasitella jos on tuntunu karisevan jossain välissä, j lopuksi pyyhkäasen. Jos oikein tarttuvaa olen paistellu, niin kuumennus, ohuesti talouspaperilla öljyä, savutella, laskea lämpöä ja paistamaan. Ei ole pitkään aikaa mikään tarttunut, ainakaan pahasti.

Viime viikolla ostin markkinoilta jotain supervahaa (Oku Wax). Myyjä se niin mainosti, että nahkakenkiä ja kumppareita pystyy päällystämään. Myös ihon hoidossa käyttää. Ja rasvapoltossa. Sisältää mehiläisvahaa, palmulehtiöljyä ja kookosöljyä. Mitenköhän toimisi, jos lähtisin uutta pannua rasvapolttamaan?
No siis jos sulla toimii se pannu ihan hyvin rypsiöljyllä, niin polta vaan sillä. En näe tollasella erillisellä rasvapoltolla oikein muuta funktiota kuin sen, että kerran tehtynä vaikkapa uunissa saa pannuun yltäpäältä sellasen lähtölaukauksen ton polton osalta niin ei lähde ruostumaan mistään suunnasta kovin helposti. Muuten noita kannattaa kyllä vaan hoitaa oikealla käytöllä. En oo omiin valurautoihin tai hiiliteräkseen tehnyt moneen vuoteen erillistä rasvapolttoa.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
264
Tapojahan on monia XD Itse taisin hilliteräksen käytön aloittaa Muurikan silavalla. Sittemmin olen ihan rypsiöljyllä menny, joskus poltellu pintaa vasitella jos on tuntunu karisevan jossain välissä, j lopuksi pyyhkäasen. Jos oikein tarttuvaa olen paistellu, niin kuumennus, ohuesti talouspaperilla öljyä, savutella, laskea lämpöä ja paistamaan. Ei ole pitkään aikaa mikään tarttunut, ainakaan pahasti.

Viime viikolla ostin markkinoilta jotain supervahaa (Oku Wax). Myyjä se niin mainosti, että nahkakenkiä ja kumppareita pystyy päällystämään. Myös ihon hoidossa käyttää. Ja rasvapoltossa. Sisältää mehiläisvahaa, palmulehtiöljyä ja kookosöljyä. Mitenköhän toimisi, jos lähtisin uutta pannua rasvapolttamaan?
Palmuöljy on ehkä vaarallisin öljy jota löytyy paljon kaikesta valmiisti tedystä ruuasta koska halpaa ja säilyy hyvin. En lähtisi vähänkään sitä sisältävällä rasvalla rasvapolttamaan vaikka saattaisikin toimia rasvapoltossa (?).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 629
Palmuöljy on ehkä vaarallisin öljy jota löytyy paljon kaikesta valmiisti tedystä ruuasta koska halpaa ja säilyy hyvin. En lähtisi vähänkään sitä sisältävällä rasvalla rasvapolttamaan vaikka saattaisikin toimia rasvapoltossa (?).
Noh, varsinaisessa rasvapoltossa ei liene öljyllä väliä, kun ideana on polymerisoida se öljy muutenkin, mutta en kyllä lähtis tarpeettomasti koittamaan kaikenlaista, kun omat ja keskusteluun muutenkin osallistuneiden kommentit on sen suuntaista, että normi kokkausöljyt palvelee mainiosti.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 546
Palmuöljy on ehkä vaarallisin öljy jota löytyy paljon kaikesta valmiisti tedystä ruuasta koska halpaa ja säilyy hyvin.
Miten tuo tekee siitä vaarallista? Mä olen ymmärtänyt, että palmuöljy on kohtuullisen neutraalia tavaraa sekä maultaan että terveysvaikutuksiltaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 629
Palmuöljyn pääasialliset ongelmat ovat sen sisältämän kovan rasvan osuus, joka tekee siitä kasviöljyksi epäterveellistä ja tämän lisäksi muistaakseni viljelyalueena on joku kaakkoisaasia missä kaadetaan metstää holtittomasti ja työolot huonoja yms, eli tuollaisia sivuongelmia. Tuosta voi sitten päätellä, että antaako millaista painoarvoa kummallekin seikalle. Kuten todettua, rasvapoltossa se öljy polymerisoituu, eli ketjuttuu, muuttuu muovimaisemmaksi tms ja se alkuperäinen tuote on jo aikaa sitten pilattu ja kemiallisesti muunnettu toisenlaiseksi, joten sama kai se on mitä öljyä käyttää, kunhan saa toimivan lopputuloksen.

Ostin tossa sinistetystä teräksestä tehdyn detroit style pizzoja varten duunatun pellin, jonka rasvapoltin kertaalleen ennen käyttöönottoa oliiviöljyllä uunissa ja paistelin parit pizzat viikonloppuna, eikä edes reunalla kärtsännyt juusto tarttunut peltiin ja tuossakin jo rasvatulla pellillä paistellessa pinta meni parempaan suuntaan.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 546
Palmuöljyn pääasialliset ongelmat ovat sen sisältämän kovan rasvan osuus, joka tekee siitä kasviöljyksi epäterveellistä ja tämän lisäksi muistaakseni viljelyalueena on joku kaakkoisaasia missä kaadetaan metstää holtittomasti ja työolot huonoja yms, eli tuollaisia sivuongelmia.
Joo. Toisaalta sitten, jos muita juoksevampia kasvirasvoja pitää prosessoida jäykemmiksi, että niistä saadaan vaikka jotain levitteitä tai sellaisia rasvoja, jotka pysyy mikropopcornpussissa kiinteänä, niin se lopputulos saattaakin olla sitten jo epäterveellisempi. Palmuhan taitaa myös olla tyyliin tehokkain kasvirasvan tuottaja per viljelty hehtaari. Jos se korvataan jollain muulla öljykasvilla niin taas kerran ollaan helposti entistä suuremmissa ongelmissa ja tarvitaankin lisää viljelyalaa. Ei se palmu niin paha tuote ole, meitä viljeleviä torakoita on vaan yksinkertaisesti liikaa täällä syömässä ja paskomassa.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
264
Darto n35 hiiliteräspannu löysikin perille kunhan oli virunut ensin DHL:n verokahleissa noin 2 viikkoa! Sai Darto jotenkin hoidettua asian.

Piti sitten heti alkaa pesemään pannua varastorasvasta, kuvissa melko puhdas pannu ja pannu jonka olen ensin sinertänyt wokpolttimella. Meinasin jättää rasvapolton huomiseen mutta vaikka pannun olin sinertänyt, ja sen jälkeen vielä yhden kerran pesin hellästi viimeisen kerran karhunkielellä ja saippualla, alkoi pannu silmissä ruostumaan sillä välin kun otin siitä kuvan. Pannun pohjasta oli tarkoitus ottaa kuva kun näytti niin taiteelliselta, mutta nyt pannu uunissa tunnin 250 asteessa sen jälkeen kun siihen nopeasti sivelin paperilla hyvin ohuen kerroksen auringonkukka öljyä ja sitten yritin hinkata öljyä pois niin paljon kuin jaksoin.
IMG_20231010_195640.jpg


IMG_20231010_221013_edit_57519622325075.jpg


Edit: Alla vielä kuva yhden uunipolton jälkeen:
IMG_20231011_055529.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
264
Toisen pizzan pohja Darto n35 pannussa tuli aivan rapeaksi kun käytin uunin alalämpöä max lämpötilassa noin 20 minuuttia ja annoin olla vielä uunissa noin 10 minuuttia sen jälkeen kun suljin uunin.

Edit: Toisessa kuvassa ensimmäinen Dartossa tekemäni pizza joka oli sekin herkullinen vaikka pohja ei ollut ihan kauttaaltaan rapea (vain 15 minuuttia 275 asteisessa esilämmitetyssä uunissa).

Edit 2: Pidempi aika uunissa ja rapeampi pohja irtosi myös selvästi helpommin pannusta pienimmästäkin lastan kosketuksesta, kun taas lyhyemmällä ajalla pizzan keskiosa oli vähän vaikea saada irti pannusta. Öljyä tosiaan kannattaa käyttää melko reilusti kun tekee pannupizzaa, tästä otin etukäteen selvää, mutta silti yllätyin että pizzataikina imi itseensä öljyä niin paljon.

IMG_20231014_205740_edit_28936754855479.jpg
IMG_20231014_192841_edit_27360141611449.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
264
Jännää muuten miten erinäköiseltä pannu voi näyttää ulkona ja sisällä vaikka kummassakin kohdassa aurinkokin sattui paistamaan. Pannulla nyt esivalmisteltu pizzaa varten ensin sipulia, sitten herkkusieniä ja pekonisuikaleita. Ja yhteensä ollut 4 kertaa uunipoltossa.
IMG_20231015_115707.jpg

IMG_20231015_114156_edit_50167530444948.jpg

IMG_20231015_130020_edit_50772894868814.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 276
Ostin hiiliteräspannun ja tein sille nyt rasvapolton (5 kertaan).
Mites hiiliteräspannu kuuluu kuumentaa?
Eli pitääkö siihen teflonin tapaan iskeä öljyt heti päälle ja sitten kuumenemaan, vaiko valurauta/teräs tyyliin kuumentaa ensin kuumaksi ja sitten vasta rasvat pintaan?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 629
Ostin hiiliteräspannun ja tein sille nyt rasvapolton (5 kertaan).
Mites hiiliteräspannu kuuluu kuumentaa?
Eli pitääkö siihen teflonin tapaan iskeä öljyt heti päälle ja sitten kuumenemaan, vaiko valurauta/teräs tyyliin kuumentaa ensin kuumaksi ja sitten vasta rasvat pintaan?
Ei sillä oo merkitystä kuten ei noilla muillakaan pannutyypeillä ei ole.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 765
Eli pitääkö siihen teflonin tapaan iskeä öljyt heti päälle ja sitten kuumenemaan, vaiko valurauta/teräs tyyliin kuumentaa ensin kuumaksi ja sitten vasta rasvat pintaan?
Oikea kysymys on että pitääkö se kuumentaa ennen ensimmäistä rasvapolttoa kunnolla. Käsittääkseni joissain (?) on joku tehdaspinnoite vai lienenkö väärässä.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
264
Ostin hiiliteräspannun ja tein sille nyt rasvapolton (5 kertaan).
Mites hiiliteräspannu kuuluu kuumentaa?
Eli pitääkö siihen teflonin tapaan iskeä öljyt heti päälle ja sitten kuumenemaan, vaiko valurauta/teräs tyyliin kuumentaa ensin kuumaksi ja sitten vasta rasvat pintaan?
Tarttumattomin tulos saadaan ylensä kun kuumentaa pannun tyhjänä hiljalleen kuumaksi ja sitten lisää öljyn. Odottaaa sitten pienen hetken että öljy kuumenee tarpeeksi ennen kun ruoan lisää.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 276
Tarttumattomin tulos saadaan ylensä kun kuumentaa pannun tyhjänä hiljalleen kuumaksi ja sitten lisää öljyn. Odottaaa sitten pienen hetken että öljy kuumenee tarpeeksi ennen kun ruoan lisää.
Eikös tämä ohje ole vain teräspannulle, joka saavutetaan lämmittämällä se siihen lämpöön että kemiallinen reaktio muodostaa siihen näkymättömän pinnoitteen…

Hiiliteräksessä se pinnoite on pannussa joka tapauksessa kun se poltetaan siihen pintaan…
Kysymys nyt vaan oli että sen jälkeen kun se pinnoite siinä on, onko haittaa kuumentaa sitä ilman rasvoja…
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 276
Oikea kysymys on että pitääkö se kuumentaa ennen ensimmäistä rasvapolttoa kunnolla. Käsittääkseni joissain (?) on joku tehdaspinnoite vai lienenkö väärässä.
Ei ja et.
Mehiläisvahat poistetaan ensin pesemällä tulikuumalla vedellä ja sitten hinkuttamalla ne esim sienellä tai talouspaperilla pois, jonka jälkeen rasvanpoltto tehdään ihan ku valuraudallekin, paitsi että useamman kerran.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 276
Ei sillä oo merkitystä kuten ei noilla muillakaan pannutyypeillä ei ole.
On sillä sen verran että jos normi pinnoitettua pannua ilmen rasvoja lämmität niin se on entinen pannu kun pinnoite halkeilee ja sitten syödäänkin ruokaa myrkkyjen kera…
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 546
Mehiläisvahat poistetaan ensin pesemällä tulikuumalla vedellä ja sitten hinkuttamalla ne esim sienellä tai talouspaperilla pois, jonka jälkeen rasvanpoltto tehdään ihan ku valuraudallekin, paitsi että useamman kerran.
Paitsi että missäs tällainen yleismaailmallinen sääntö useammasta kerrasta on just hiiliteräkselle laadittu? Noh, älä sitten pety hirveästi, kun ne alkaa lohkeilla pois.

En oo muuten ikinä varsinaista rasvapolttoa valuraudalle tehnyt. Enkä tee enää hiiliteräksellekään.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
264
Eikös tämä ohje ole vain teräspannulle, joka saavutetaan lämmittämällä se siihen lämpöön että kemiallinen reaktio muodostaa siihen näkymättömän pinnoitteen…

Hiiliteräksessä se pinnoite on pannussa joka tapauksessa kun se poltetaan siihen pintaan…
Kysymys nyt vaan oli että sen jälkeen kun se pinnoite siinä on, onko haittaa kuumentaa sitä ilman rasvoja…
Kannattaa aina esilämmittää ilman öljyä kaikkia metallipannuja.

Hiiliteräksen pinnoitteen (itse tehty patina) ei oikein tehtynä paljoakaan "kulu" lämmöstä. Jotkut, varsinkin uudella pannulla kun ovat kokanneet, pesseet pannun ja kuivanneet liedellä, levittävät ohuen kerroksen öljyä ja toisella paperilla pyyhkivät ylimääräiset öljyt pois. Jos aloitat kuumentamalla niin kuin sanoin itse asiassa autat saavuttamaan pinnoitteen syntyä. Kunhan ei täydellä teholla esilämmitä eikä 2/3 tehollakaan kun korkeintaan muutamia minuutteja niin tulos on parhain.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
264
Oikea kysymys on että pitääkö se kuumentaa ennen ensimmäistä rasvapolttoa kunnolla. Käsittääkseni joissain (?) on joku tehdaspinnoite vai lienenkö väärässä.
Wokkeja saatetaan aloittaa polttamalla varastorasvat pois mutta se vaatii aivan erilaista lämpöä kuin mitä tavalliset liedet tuottavat.

Tehdaspinnoite kannattaa poistaa astianpesuaineella ja vaikka karhunkielellä niin paljon kuin viitsii, mutta pakollista se ei ole esimerkiksi mehiläisvahaa sisältäviin pannuhin, mutta helpottaa tasaisemman pinnan muodostusta jos sellaista haluaa.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
264
Viitsinpä viimein tehdä videon Demeyere Intense pannustani jossa näytän miten monipuolinen ei suora reunainen 28 cm ns conical kattila on. Jos saisin pitää vain yhden kattilan/pannun niin tämän valitsisin. Videossa siis esimerkki miten voi tehdä spagettia käyttäen vaan tätä yhtä kattilaa:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
Varsinaista äijäruokaa! Sinänsä tosiaan kertoo pari tärkeää asiaa.
Ei tosiaankaan tarvittaisi keittämiseen paistinpannua -ja esittää relevantin kysymyksen:
miksi maailma on täynnä laajakuvanäyttöjä! ;-D
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
264
Varsinaista äijäruokaa! Sinänsä tosiaan kertoo pari tärkeää asiaa.
Ei tosiaankaan tarvittaisi keittämiseen paistinpannua -ja esittää relevantin kysymyksen:
miksi maailma on täynnä laajakuvanäyttöjä! ;-D
Heh arvasin että jotakin unohtui kun lähdin kuvaamaan spagettiani kun mainitsit äijän -neitsyt oliiviöljynhän unohdin lopussa lisätä :rofl:
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 303
Onko kellään kokemusta tai osaisitteko ehdottaa grillikäyttöön valurautapannua, jollaisia oli paljon joskus 2000-luvun alkupuolella. Sellainen, josta kahvan saisi helposti irti, isossa osassa noista joita nuoruudesta muistan oli vain sellainen ehkä 3 mm:n rosterilangasta tehty kahva, jonka sai kahvaa puristamalla irti pannusta. Täytyisi vielä olla sellainen, jonka paistopinta olisi mielellään tasainen yleisen raitapinnan sijaan, jotta saisi kunnon paistopinnan täräytettyä.

Vähän niinkuin tuo, mutta ei kuitenkaan, mikäli selityksestä jotain onnistuitte ymmärtämään.
Tarkoitatko pannua grilliin, vai "grillaamiseen" liedellä tai uunissa? Jokatapauksessa etsi "valurautaparila" nimellä, tulee aika paljon monenlaista sillä jo näkyviin, enimmäkseen noissa on kyllä se raitapinta, se vähän niin kuin kuuluu asiaan. Muuten se on "nelikulmainen valurauta paistinpannu" jos pitää olla korkeat laidat ja sileä pohja ilman raitoja, löytyy niitäkin. Tai sitten "grillipannu", sillä nimelläkin tulee aika hyvin osumia. Ja sitten jos mennään extremeksi, eikä löydy muuten sopivaa kuin raidallisena, niin aika äkkiä ne raidat lähtee rälläkällä valurautaisesta..

E: kyllähän pomppasi vähän vanha viesti näkyviin mihin vastasin! Mahtanut pannu jo löytyä..
 
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
324
Varsinaista äijäruokaa! Sinänsä tosiaan kertoo pari tärkeää asiaa.
Ei tosiaankaan tarvittaisi keittämiseen paistinpannua -ja esittää relevantin kysymyksen:
miksi maailma on täynnä laajakuvanäyttöjä! ;-D
Aina ihmetyttää suunnattomasti tuo lähes kaikkien pakonomainen tarve alkaa roplata paistettavaa välittömästi. Sääntö numero uno on, että läski lyödään pannuun, kuumaan pannuun ja a) määrä ei saa olla liian iso, b) läskiin ei kosketa ensimmäiseen viiteen minuuttiin ja silloinkin harkiten. Paistamisen idea on paistopinta.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
907
Aina ihmetyttää suunnattomasti tuo lähes kaikkien pakonomainen tarve alkaa roplata paistettavaa välittömästi. Sääntö numero uno on, että läski lyödään pannuun, kuumaan pannuun ja a) määrä ei saa olla liian iso, b) läskiin ei kosketa ensimmäiseen viiteen minuuttiin ja silloinkin harkiten. Paistamisen idea on paistopinta.
Ja tämä vähentää sitä kiinnitarttumistakin. Tuon videon soossin voisi yhtä hyvin tehdä mihin tahansa pannuun jos nyt yhtään laitoja on. Ilmeisesti toiset pelkää sitä tomaattikastiketta siellä seassa, mutta meillä vastaavia tehdään niin valurautapadassa kuin hiiliteräswokissakin. Itse käyttäisin kovempaa lämpöä jotta välttyy tuolta lihan keittämiseltä.
 
Liittynyt
21.10.2023
Viestejä
80
Ja tämä vähentää sitä kiinnitarttumistakin. Tuon videon soossin voisi yhtä hyvin tehdä mihin tahansa pannuun jos nyt yhtään laitoja on. Ilmeisesti toiset pelkää sitä tomaattikastiketta siellä seassa, mutta meillä vastaavia tehdään niin valurautapadassa kuin hiiliteräswokissakin. Itse käyttäisin kovempaa lämpöä jotta välttyy tuolta lihan keittämiseltä.
Itse olen vältellyt tomaattikastikkeiden tekemistä hiiliteräspannuilla. Tuntuu, että se poltettu rasvakerros lähtee kävekemään ja saa tehdä useamman uuden polton, ennen kun on taas hyvä. Tykkään kyllä haudutella kastikkeita aina aika lailla, että johtuuko siitten siitä, mutta kiinnostaa kyllä, että miten olet saanut pinnan pysymään jos olet happamia kastikkeita teräspannuilla kerta tehnyt?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 513
Viestejä
4 233 603
Jäsenet
71 233
Uusin jäsen
sbhc32

Hinta.fi

Ylös Bottom