Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei se pysykään, mutta kun en kasvattele kerroksia niin ei siitä mitään palasiakaan irtoa. Laikukas pannu muttei tunnu käteen mitään. Käyttöönhän nuo pannut on eikä näyttöön niin ihan yks lysti miltä näyttää, kun toimii kuitenkin.Itse olen vältellyt tomaattikastikkeiden tekemistä hiiliteräspannuilla. Tuntuu, että se poltettu rasvakerros lähtee kävekemään ja saa tehdä useamman uuden polton, ennen kun on taas hyvä. Tykkään kyllä haudutella kastikkeita aina aika lailla, että johtuuko siitten siitä, mutta kiinnostaa kyllä, että miten olet saanut pinnan pysymään jos olet happamia kastikkeita teräspannuilla kerta tehnyt?
Jauhetun lihan kanssa olen varovaisesti eri mieltä. Itse en koe millyttäväksi jos jauheliha on kovaa monissa ruoissa missä jauhelihaa. Täysin eri asia on pihvi jossa rasvaa lihan sisällä. Toki vaikka smash burgereissa pitää olla hyvinkin ruskistettu pinta. Mutta vaikka makaronilaatikkoon ei sovi mielestäni hiiltynyt jauheliha.Aina ihmetyttää suunnattomasti tuo lähes kaikkien pakonomainen tarve alkaa roplata paistettavaa välittömästi. Sääntö numero uno on, että läski lyödään pannuun, kuumaan pannuun ja a) määrä ei saa olla liian iso, b) läskiin ei kosketa ensimmäiseen viiteen minuuttiin ja silloinkin harkiten. Paistamisen idea on paistopinta.
Juu itse samaa mieltä.Jauhetun lihan kanssa olen varovaisesti eri mieltä. Itse en koe millyttäväksi jos jauheliha on kovaa monissa ruoissa missä jauhelihaa. Täysin eri asia on pihvi jossa rasvaa lihan sisällä. Toki vaikka smash burgereissa pitää olla hyvinkin ruskistettu pinta. Mutta vaikka makaronilaatikkoon ei sovi mielestäni hiiltynyt jauheliha.
Eikä näköjään kymmenestekään. Ei ole kovin mielekästä laittaa ruokaa tuolla kun kaikki jämähtää kiinni ja pintaa irtoaa ruuan mukaan.Johtuu varmaan siitä että ei se yhdestä poltosta mihinkään muutu. Ajan kanssa se pinta muodostuu kun käyttää pannua oikein. Eikä kannata edes yrittää pahasti tarttuvilla alkuun.
Puhdista kunnolla ja sen jälkeen alat vaan käyttämään pannua ilman mitään rasvapolttoja. Ennen kun paistat jotain kananmunaa niin laita pannulle vähän öljyä, kuumenna pannu savuamislämpöön, kippaa kärähtänyt öljy pois ja tilkka uutta tilalle ja sit paistamaan. Se poltettu pinta kertyy pannuun kyllä ja kananmuna todellisuudessa tarttuu hyvälläkin pinnalla olevaan pannuun jos se ei mene riittävän kuumalle pannulle.Kaivoin taas hiiliteräspannun kaapista ja raapustin isoimmat epäonnistuneet rasvapoltot pinnasta pois ja kokeilin taas aloittaa alusta elämän pannun kanssa.
Puhdistin siis aluksi pinnan mahdollisimman hyvin, sen jälkeen hieroin talouspaperilla rypsiöljyt pintaan, pyyhin vielä kuivalla talouspaperilla ylimääräiset öljyt pinnasta pois ja laitoin 45-minuutiksi 280 asteiseen uuniin ylösalaisin. Sen jälkeen uuni pois ja annoin jäähtyä uunin mukana noin tunnin.
Illasta perinteinen kananmunatesti reilulla öljyllä ja kananmunat tarttuu kiinni niin kuin aina ennenkin. Lisäksi kananmunien pintaan jäi sellaista mustaa pölyä pannun pinnasta.
En mä oikein tiedä enää, että mitä tuon kanssa tekisi. Oon yrittänyt rasvapolttaa tuota lukuisia kertoja liedellä, uunissa, parissa eri grillissä ja nyt taas uunissa. En mä ikinä saa siihen sellaista pintaa mitä youtubessa. Aika turhauttavaa.
Viimeksi kun tällä foorumilla manasin tuota pannua ja jäi kananmuna kiinni, niin ohjeet oli päinvastaiset, eli ei liian kuumaa pannua kananmunalle. Eilen oli suht kuuma pannu ja reilusti öljyä. Ei puhettakaan, että olisi irronnut.Se poltettu pinta kertyy pannuun kyllä ja kananmuna todellisuudessa tarttuu hyvälläkin pinnalla olevaan pannuun jos se ei mene riittävän kuumalle pannulle.
Voisiko ajatella, että sille munanpaistolle pitäisi oman pannunsa eikä väkisin jatkaisi pään seinään hakkaamista niiden osalta?Viimeksi kun tällä foorumilla manasin tuota pannua ja jäi kananmuna kiinni, niin ohjeet oli päinvastaiset, eli ei liian kuumaa pannua kananmunalle. Eilen oli suht kuuma pannu ja reilusti öljyä. Ei puhettakaan, että olisi irronnut.
Vähän ristiriitaisia tuntuu olevan ohjeet käyttäjiltäkin, että miten näitä käytetään. Mikä se etu tässä sitten on tehdä ruokaa ja odottaa (kuukausia?), että pinta muodostuu ja siinä välissä ruoka tarttuu kiinni ja kämppä täyttyy savusta.
Siis todellakin voisi. Ehkä tämä on vaan itseltäni joku sellainen taistelu mitä en haluaisi hävitä. Joskus on varmaan vaan parempi myöntää tappio ja antaa asian olla.Voisiko ajatella, että sille munanpaistolle pitäisi oman pannunsa eikä väkisin jatkaisi pään seinään hakkaamista niiden osalta?
Se lohkeilee siitä itsestäänkin irti aina kun ruokaa laittaa. Ja en nyt ymmärrä, kun kaikki olettaa etten käytä rasvaa ruokaa laittaessa? Kiinni palaminen siis toistuu esim jauhelihan kanssa vaikka pannun pohjalle laittaisi puoli desiä öljyä.Miksi ihmeessä siitä niitä menneitä rasvapolttoja irroittelet?
No jotain teet väärin.Se lohkeilee siitä itsestäänkin irti aina kun ruokaa laittaa. Ja en nyt ymmärrä, kun kaikki olettaa etten käytä rasvaa ruokaa laittaessa? Kiinni palaminen siis toistuu esim jauhelihan kanssa vaikka pannun pohjalle laittaisi puoli desiä öljyä.
Mutta siis peilaan tätä omaa pannuani nyt niihin mitä kuvissa ja videoissa on. Tasaisen ruskeita tai mustia pohjia, mitkä ovat tarttumattomia (rasvan kanssa). Tämä olisi itselläni se tavoite ja ajattelin seuraavaksi kokeilla putsata pannun kokonaan ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Jos se ei toimi, niin multa saa halvalla ”hyvän” pannun.
Lohkeileva kama ei ole mitään polymeeripintaa, vaan kiinnipalanutta paskaa. Kyllä se pitää saada pohjalta pois (karhunkieli, teräsvilla tai jopa hiekkapaperi) ennen kuin pannu voi toimia.Se lohkeilee siitä itsestäänkin irti aina kun ruokaa laittaa. Ja en nyt ymmärrä, kun kaikki olettaa etten käytä rasvaa ruokaa laittaessa? Kiinni palaminen siis toistuu esim jauhelihan kanssa vaikka pannun pohjalle laittaisi puoli desiä öljyä.
Siis todellakin voisi. Ehkä tämä on vaan itseltäni joku sellainen taistelu mitä en haluaisi hävitä. Joskus on varmaan vaan parempi myöntää tappio ja antaa asian olla.
Itse otin aikaa kauan meni täydelliseen vesipisaraan niin että induktio valmiiksi siinä lämmössä millä paistelen (karvan yli 7), eli teen vaan aina niin että levy tohon 7 risat ja sanon googlekajarille että ajastus 2min 30sec ja sen jälkeen se on aina täydellisen lämpöinen käytettäväksi, ei muuta ku rasvat pannulle hetkeksi ja lihaa perään.Itse kun käytän usein juoksevia rasvoja paistaessa, niin ei tarvitse edes vesitestiä tehdä. Teräspannulla siis. Riittää kun kuumentaa jonkin aikaa, laittaa rasvan pannulle ja odottaa että rauhoittuu. Mutta eipä toikaan mikään vaiva ole sitä vesitestiä tehdä.
Tässä oli kokeeksi vaan 5ml öljyä j
Kiinnostavan näköistä nyhveeräystä. Varmaan suurella vakavuudella suoritettua harrastusta.
Joka jutussa päämäärä voi olla lopputulos, tai tekeminen, tai välineet...joille toki kokonainen 30 sivun juonne.
Taas tämä kananamuna! Sitä esitellään youtubessakin jonain verrokkina. Munahan on niitä helppoja paistettavia!
Vaikeita on peruna ja kala. Viimeksi kun nauroin näitä tein itse videon jossa näytin sitä v*tnvaikeaa munanpaistamista ;-D Tosa:
Tämä on hyvä esimerkki ettei rasvapoltolla ole mitään väliä, kun menee rosterillakin noin hyvin. Siihenhän ei mitään pintaa edes saa.
Niin, mutta jos onnistuu rosterilla niin pitäisi onnistua melko paljaalla hiiliteräkselläkin. Eli kyse ei ole rasvapolton epäonnistumisesta. Parempi olla paljas öljyinen pinta kuin lohkeileva rasvapoltto.No ei kai nuo ole mitenkään vertailukelpoisia, siis pannut, hiiliteräs kyllä siitä rasvapoltosta hyötyy.
Ehdottomasti ja ei tietenkään teflonia vastaa. Jos hiiliteräs on hankala käyttää niin kannattaa siirtyä tefloniin, rosteriin tai vaikka valurautaan. Valuraudassa on omalla kohdalla paremmat non-stick ominaisuudet vs hiiliteräs. Hiiliteräs vetää myös helposti pohjan kuperaksi mikä vaikeuttaa käyttöä. Koneistetussa valuraudassa pohja on täysin suora. Valurauta on siis mittatarkkuudeltaan hiiliterästä parempi eikä vetele pohjaa vintturalle.En tiedä olenko kuvitellut liikoja tuosta kun jotenkin semmonen kuva jäänyt, että tuo pinta vastaisi about teflonia jollei jopa parempi.
Ehdottomasti ja ei tietenkään teflonia vastaa. Jos hiiliteräs on hankala käyttää niin kannattaa siirtyä tefloniin, rosteriin tai vaikka valurautaan. Valuraudassa on omalla kohdalla paremmat non-stick ominaisuudet vs hiiliteräs. Hiiliteräs vetää myös helposti pohjan kuperaksi mikä vaikeuttaa käyttöä. Koneistetussa valuraudassa pohja on täysin suora. Valurauta on siis mittatarkkuudeltaan hiiliterästä parempi eikä vetele pohjaa vintturalle.
Valurauta on helpoin pinnoittamattomista pannuista, ja etenkin valurautalieden kanssa anteeksiantavaisin.Ehdottomasti ja ei tietenkään teflonia vastaa. Jos hiiliteräs on hankala käyttää niin kannattaa siirtyä tefloniin, rosteriin tai vaikka valurautaan. Valuraudassa on omalla kohdalla paremmat non-stick ominaisuudet vs hiiliteräs. Hiiliteräs vetää myös helposti pohjan kuperaksi mikä vaikeuttaa käyttöä. Koneistetussa valuraudassa pohja on täysin suora. Valurauta on siis mittatarkkuudeltaan hiiliterästä parempi eikä vetele pohjaa vintturalle.
Tämä on hyvä huomio jos valurautapannuja hommaa. Amerikalaiset Lodget ovat suoraan valun jäljiltä, ja ne on edullisia ja hyvälaatuisia, mutta pohja ei ole mikään maailman paksuin. Lisäksi ovat todella karheita sisältä, joten kannattaa käsin hioa hiomapaperilla pohjaa tasaisemmaksi. Koneellakin onnistuu mutta pitää olla varovainen. Pohjan hiominen parantaa kyllä ominaisuuksia huomattavasti.Tuo öljyn ja rasvan valuminen reunoille tekee juurikin sen että herkemmin ottaa keskeltä kiinni. Valurautaa on myös monenlaista ja suurinta osaa ei ole koneistettu, näissä pohja voi olla ihan mitä vaan.
Taas tämä kananamuna! Sitä esitellään youtubessakin jonain verrokkina. Munahan on niitä helppoja paistettavia!
Vaikeita on peruna ja kala. Viimeksi kun nauroin näitä tein itse videon jossa näytin sitä v*tnvaikeaa munanpaistamista ;-D Tosa:
Jos näin tapahtuu kannattaa käyttää voita jota helpommin jää pannun keskellekin.Tuo öljyn ja rasvan valuminen reunoille tekee juurikin sen että herkemmin ottaa keskeltä kiinni. Valurautaa on myös monenlaista ja suurinta osaa ei ole koneistettu, näissä pohja voi olla ihan mitä vaan.
Skeppshult taasen toimessa. Hiukan harmittaa miksen tehnyt teräksellä, mutta tuttuun tarttuu niin helposti...
Ei valussa mitään vikaa ole, kyseinen yksilökään ei ole mikään jättipainava, varsi tosin ärsyttävän liukas rasvaisena ja pyöreänä välillä fiilis että kumoaa kamat väärään paikkaan, kun tuntuu kuin pyörisi tassussa. Teräksellä pintavärit tulee niin railakkaasti ja kun tässä(kin) fresataan ryjät niin sekin olisi puoltanut kirkasta. Videota tuskin katsoo Erkkikään kun kestää 45 minuuttia ;-D
Paistinpannu valurautaa 28 cm, teräskahva merkiltä Skeppshult
Toimitus seuraavaksi päiväksi: Skeppshult Paistinpannu valurautaa 28 cm, teräskahva - ✓www.kitchenone.fi
Jos en ihan väärin muista niin samaa pannua saa puukahvalla mutta se ei sitten mene uuniin.
No huh. Kärkkäisellä oli tuo sama pannu 7 vuotta sitten 89€ ja oli minusta jo silloin kallis. Tarina kertoo että Skeppshult on ainoa jäljellä oleva valurautavalimo pohjoismaissa, joten tekee varmaan premium-hintaa tuolle. Tuskin nyt ihan niin kallista on valurautaa tuottaa ja valaa Ruotsissa että pannun pitää maksaa 140€.Kyllä kyllä. Saa puulla, mutta valitettavasti sekin rasvoittuneena liukas. Tai sanotaan että vastaavalla puisella varustettu norski Hoyang ainakin on, liekö lakattu? Meinaan semmoinen löytyy mutta ruotsalaista vain tämä.
Koitin aikoinaan kiertää siihen narun hienosti, mutta eihän sekään pysynyt.
Niin tai näin, nämä merkkipannut nykyisin pirun kalliita, tai sanotaan että hintahaarukkaa löytyy!
Sain aikoinaan lahjaksi tämän pannun ja silloinkin mietin että kallis, mutta silti ehkä vain puolet nykyhinnoista (nämäkin kaupasta riippuen aika heiluvilla hinnolla, kallis tai pirunkallis)
Puukahvakin kannattaisi ehkä hioa karkealla paperilla ja laittaa vaikka hiukan vahaa pintaan?
Osta Paistinpannu valurautaa 28 cm, puukahva merkiltä Skeppshult
Valurautaa – täysin emaliton: Skeppshult Paistinpannu valurautaa 28 cm, puukahva (Esikäsitelty hyväksytyllä rypsiöljyllä) - ✓ Vinkkejä & vastauksia kysymyksiinwww.kitchenone.fi
Mahtavaa. Oliko Skeppshultissa koneistettu pohja vai valun jäljiltä? Oon itekkin ihmetellyt että miksi toi kahva on sileä ja pyöreä, olisivat edes jotain muotoa tehneet. Jos en ihan väärin muista niin samaa pannua saa puukahvalla mutta se ei sitten mene uuniin.
Saman tyylinen homma kävi De Buyerin Carbon sarjan kanssa (sama kuin Mineral B mutta kahva ei ole epoksia) kun uusivat sen karkean polttomaalauksen tilalle emaloinnin. Tuli melkoisen liukas
Mikä on tässä valurautapannun pinnalla vikana? Käytössä ollut 5kk. Yhdessä vaiheessa oli varmaan 1.5kk ajan vaihe, että en rasvannut pannua käytön jälkeen. (En tiedä miksi näin tein, idiootti minä) Noin kuukausi sitten huomasin, että pinnalla on joku outo karhea kohta, joka ei lähde tiskiharjalla ainakaan. Se oli suunnilleen tuossa kohtaa, missä nyt on nuo jäljet pinnalla. En koskaan tiskiainetta käyttänyt, tai mitään tomaattiruokia paistanut pannulla. Mielestäni nuo keskellä olevat jäljet ei vielä eilen ollut noin selviä. Eilen illalla kun puristin sitruunasta sitruunamehua ruokaani, niin vahingossa ruipsahti jokunen pisara pannuun. Pyyhin heti kostealla paperilla pois kohdan, johon mielestäni se / ne pisarat osui. Osumakohta ei ollut tuo, missä nyt on nuo erikoiset jäljet pinnalla, vaan ehkä joku 4 cm alempana. En nähnyt muualla pannun alueella kosteita pisaranjälkiä, niin en alkanut koko pannua pesemään. Onko tällä nyt vaarallista kokata ruokaa, irtoaako jotain paskaa ruokaan tästä nyt? Ja olen pitänyt esim. jauhelihaa paistaessa pannun jonkin aikaa hella vitosella (asteikko 1-6), onko se liian kuuma?
Lodgen pannu.
Näyttää vähän siltä, että pannun rasvakerros voi olla kasvanut liian suureksi ja lohkeilee, ainakin hiiliteräspannuissa, missä pannun pinta on sileä tuota tapahtuu helpommin. Tossa vaiheessa taitaa olla parasta ottaa jotain patapataa, teräsvillaa, nylon hiontapädiä tms ja hankailla tollanen hilseilevä kohta puhtaaksi, koska tossa voi olla ihan ruostettakin periaatteessa, mitä ei kuvasta pysty varmuudella sanomaan. Sit vaan pannu kuumaksi, kärytät vähän öljyä siinä ja jatkat käyttöä normaaliin tapaan. Itse en koskaan rasvaa valurautapannua käytön jälkeen. Joskus jos pannu jää tiskialtaaseen likoamaan, voi osa pannusta olla vähän sellasta mattatekstuuria niin ennen käyttöä vaan hinkkailen puhtaaksi teräsmateriaalisella hankaushommalla ja sit vaan normaalia käyttöä taas.
Kiitos neuvoista! Lähti tänään ostokoriin patapata, pitänee tänään tai huomenna kokeilla sitä tuohon. Ja ihan oikeassa taidatte olla, nimittäin olen melkein aina (pl. se 1.5kk aika) ruoan ja pesun jälkeen rasvannut pannun oliiviöljyllä. Lisäksi käytän aina ruokaa laittaessakin runsaasti oliiviöljyä sekaan, etenkin viime aikoina. Ruosteesta sen verran, että 3kk sitten huomasin, että pohjaan (sinne puolelle joka on kosketuksessa keittolevyyn) oli hieman muodostunut ruostetta. Ennen sitäkin olin ollut suht. tarkka siitä, että kuivaan aina pannun kunnolla käytön jälkeen, mutta ruostetta huomatessani aloin olla ekstrana tarkka siitä.Kuten edellä sanottiinkin, niin näyttää kiinnipalaneelta/rasvapoltetulta kerrokselta joka lähtee lohkeilemaan. Valurautahan on ihan puhtaana harmahtavaa, ei mustaa. Itse vetäisin teräsharjalla pintaa sen mitä lähtee tavaraa irti, ja sitten yksi rasvapoltto ja uutta kovaa ajoa (käyttöä siis). Valurautaa voi käyttää tomaattipohjaisen padan hauduttamisessa, näinhän pataruokia tehdessä on pakkokin tehdä, eikä se siitä pilalle mene. Pitää vain kevyesti öljytyllä talouspaperilla öljytä sisäpinta pesun jälkeen.
Valurautaa ei tarvitse rasvata pesun jälkeen jos siinä ei ole tehnyt hapokkaita soosseja tai ole palanut kunnolla ruoka kiinni jolloin pitää jynssätä pannu/pata tosissaan puhtaaksi. Tuo ylimääräinen rasvaus aiheuttaa pikkuhiljaa paksuuntuvaa kerrosta jolle sitten voi käydä kuten kuvassa.
Huomiona että ennen muinoin kun nuo paskakerrokset pannun sisällä ja etenkin ulkona kasvoivat riittävästi niin ne poltettiin saunan pesässä hiilloksella puhtaaksi jonka jälkeen jynssäys teräsharjalla. Pinta tulee harmaan puhtaaksi ja vaatii rasvapolton tai alkaa tosi nopeasti ruostumaan, eikä sillä ruokaakaan oikein onnistu tekemään kun kaikki ainekset räjähtää pannuun kiinni.
Pannua ei saa pilalle kuin ruostuttamalla (esim vintillä) niin että syöpyy kuoppia, ja nykyään ehkä halkaisemalla se induktiolla P asennolla, jos silloinkaan.
Pohjan ruosteet ei nyt oo mikään mahdoton ongelma, mutta voihan senkin putsailla ja rasvapolttaa.Kiitos neuvoista! Lähti tänään ostokoriin patapata, pitänee tänään tai huomenna kokeilla sitä tuohon. Ja ihan oikeassa taidatte olla, nimittäin olen melkein aina (pl. se 1.5kk aika) ruoan ja pesun jälkeen rasvannut pannun oliiviöljyllä. Lisäksi käytän aina ruokaa laittaessakin runsaasti oliiviöljyä sekaan, etenkin viime aikoina. Ruosteesta sen verran, että 3kk sitten huomasin, että pohjaan (sinne puolelle joka on kosketuksessa keittolevyyn) oli hieman muodostunut ruostetta. Ennen sitäkin olin ollut suht. tarkka siitä, että kuivaan aina pannun kunnolla käytön jälkeen, mutta ruostetta huomatessani aloin olla ekstrana tarkka siitä.