Teräksiset paistinpannut (ruostumaton, hiiliteräs, valurauta)

Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 426
Oliko näissä joku muovi- tai kumi-insertti kahvassa? Heirolin pannua olen katsonut Kärkkäisellä ja se vaikuttaa asialliselta ja sen ite gommaisin jos olisin vailla. Toki on kalliimpi kuin Ikean pannu.
Ei ole, ellei design ole jotenkin oleellisesti muuttunut.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Eihän noita ole pakko useinkaan nostella, ellei ala vippailijaksi ammattikokkien tyyliin, mutta jos esim ruskistaa jauhoja tai paistaa pataan lihoja ja freesaa vinillä tms. niin siloin nostellaan ja kännellään. Se varsinainen massa useimmalta hoituu, mutta kahva voi olla muotoiltu niin ikävästi että pannun kallistaminen voi olla vaikeaa, tai pannu haluaakin vippautua vinoon =pyöreä kahva jossa hiukan öljyroiskeita!

Itselleni oli olennaista muutaman kokemuksen jälkeen että pohjan lisäksi reuna on paksumpi kuin vain puolimillinen teräs, jottei reuna kuumene enemmän kuin pohja.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
240
Mielestäni tärkein hiiliteräksessä on, että ei koita samantien polttaa sitä täysin mustaksi.
Mun hiiliteräspannujen polttokokemukset ovat opettaneet että kunhan on vain hyvin vähän öljyä niin uunissa voi laittaa ihan niin kovalle kun uuni vaan menee (~250c).

Mutta liedellä ei välttämättä kannata edes ihan pienellä määrällä öljyä polttaa kuin korkeintaan ihan hyvin nopeasti ihan suurella teholla ja mielummin pienemmällä 1/2 - max 3/4 teholla ja mielummin vähän kauemmin kuin lyhyemmin.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
240
Demeyere Proline 24 cm sopii jopa ranskalaisen munakkaan tekoon (täytynee itse kokeilla kun mullakin pannu on):

 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
Demeyere Proline 24 cm sopii jopa ranskalaisen munakkaan tekoon (täytynee itse kokeilla kun mullakin pannu on):

Hyvin tuntui onnistuvan.

Lisähuomiona hiiliteräspannun pinta, eli tuoltahan ne näyttää käytössä. Tuo pannu ollut kaasuhellalla kun on noin tummat reunat, mutta pohja ei pysy kovassa käytössä kovin tummana mitenkään tai millään liedellä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 207
Demeyere Proline 24 cm sopii jopa ranskalaisen munakkaan tekoon (täytynee itse kokeilla kun mullakin pannu on):

Suunnilleen noin olen itse tehnyt sillä Lidlin pannulla munakkaat ihan onnistuneesti, kun joskus vakoilin YouTubesta jonkun videon. Siltä pohjalta kieltämättä vähän yllättävää, että jollekin kokille tuon onnistuminen tulee yllätyksenä.

No voi ainakin olla entistä tyytyväisempi Ernestoon, vaikka se on vaatinutkin kokeilua, virheitä ja oppimista enemmän kuin non-stick-pannut.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
240
Tuli nyt toivottavasti hankittua viimeinen hiiliteräspannu kun mulla alkaa olla niitä jo tuplasti lähes joka koossa niin saisi riittää :) Mutta kun mulla niin hyviä kokemuksia saman merkin rst-pannuista niin piti nyt kokeilla vaikka onkin kallein mun kaikista hiiliteräspannuista 122,33€ hinnallaan. Ehkä 5€ alekoodi sai viimein painamaan liipasinta tässä :D

Kuhn Rikon Black Star 3101
kuhn_rikon_bratpfannen_black_star_eisen_2.jpg
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
107
Tämä löytyi kirpputorilta kolmella eurolla. Nyt menossa pönttöuuniin rasvapolttoon(liesituuletin ei toimi).
Pienihän tuo on, ja todennäköisesti joudun helvettiin, kun käytin puhdistuksessa osin hiomapaperia, mutta eiköhän tuossa rautaa ole vielä useammaksi kymmeneksi vuodenksi.


IMG_20230119_204424372.jpg
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
Tämä löytyi kirpputorilta kolmella eurolla. Nyt menossa pönttöuuniin rasvapolttoon(liesituuletin ei toimi).
Pienihän tuo on, ja todennäköisesti joudun helvettiin, kun käytin puhdistuksessa osin hiomapaperia, mutta eiköhän tuossa rautaa ole vielä useammaksi kymmeneksi vuodenksi.


Olisko ruottalainen, niillä ollut teräskahvoja valurautapannuissa.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
848
^ Niin tuossa näyttäs lukevan, Skeppshult Sweden. Hyvä löytö tuohon hintaan.


Mulla on joku apaut 30 vuotias vastaava Skeppshult, ei kyllä mene hiomapaperilla miksikään. :thumbsup:
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
Joku aika sitten noita oli uutenakin myytävänä, ja varmaan on vieläkin. Hinta vaan on rapsakka. Laatupannuja on ehdottomasti.
 
Liittynyt
28.05.2020
Viestejä
343
^ Niin tuossa näyttäs lukevan, Skeppshult Sweden. Hyvä löytö tuohon hintaan.


Mulla on joku apaut 30 vuotias vastaava Skeppshult, ei kyllä mene hiomapaperilla miksikään. :thumbsup:
Löytyy täältäkin (Y) ja on hyvä.
Nyt tosin jäänyt kaappiin kun tällä hoituu nykyään kaikki 30cm Fox Outdoor Valurautapannut - Mökkimies.com

Mutta nyt tekisi mieli ihan kananmunille tarkoitettua, pysyisi paistetun muoto siistinä
 
Liittynyt
28.05.2020
Viestejä
343
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
240
Kuhn Rikon Black Star 3101 saapui tänään. Liotin pannua vesisaavissa vaatteiden pesuaineen kera noin tunnin jotta mahdollinen varasto-suojakerros olisi helpompi poistaa. Sitten karhunkielellä ja Fairyllä koko pannun pesu. Valurautaisen kahvan pesin itse asiassa kaksi kertaa vain käsisaippualla ja kuumalla vedellä. Sitten pannu kuivui 150 asteen uunissa 30 minuuttia varalta että olisi sulanut lisää varasto-öljyä tms mutta sitä ei tapahtunut. Sitten hinkkasin pannun sisäpintaa 00-laadun teräsvillalla niin kauan kuin viitsin, ehkä 10 minuutia poistaakseni kaiken turhan mikä lähtee irti. Lopuksi tein tunnin rasvapolton noin 250 asteisessa uunissa valmistajan suosittelemassa öljyssä eli auringonkukka öljyssä (ainoa seikka missä seurasin ohjeita oli öljylaatu).

En vielä kokeillut paistaa pannussa mutta 28 cm kokoon nähden siinä on (noin 1 cm) enemmän paistopinta-alaa kuin De Buyer 28 cm hiiliteräspannuissa ja taas (noin 1 cm) vähemmän kuin Darto 27 pannussani. Kuitenkin pannu tuntuu kevyemmältä kuin mainitut vaikka onkin aika tasan noin 2 kg painava. Pannun kahva on miellyttävän tuntuinen käteen! Edit: Kuva vähän huono kun kerran rasvapoltettuun ja sen jälkeen öljyttyyn pannuun heijastuu liesituulettimen verkko.
IMG_0029.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
240
Lisää Kuhn Rikon Black Star 3101 28 cm kokemuksia.

Jostain syystä pannulle vähän jämähti kaikki kiinni niin tein aiemman uunipolton lisäksi 4 polttoa liedellä ja 3 uunissa. Nyt ainakin saa riittää poltot kun pannu saanut mukavasti tummempaa väriä. Vaikuttaa että valmistajan suosittelema auringonkukka-öljy on vaikeampi poltossa koska uunin noin 275 c° maksimilämpötilakaan ei kolmena neljästä kerrasta tahtonut riittää. Viimeisellä poltolla vasta kun pyyhin öljyn pois oikein kunnolla talouspaperilla niin rasvapoltto onnistui parhaiten.

Tämän Kuhn Rikon (2,01 kg) pannun muoto sopisi jopa wokkailuunkin kun on vielä vähän syvempi kuin esimerkiksi De Buyer 28 cm (Pro on 2,27 kg ja Element 2,08 kg) pannu ja Darto 27 (2,21 kg). Painon jakauma omaan käteen on huonoin De Buyerillä joka tekee että vaikka Kuhn Rikon ja De Buyer Element pannujen painoa vertaa niin De Buyer vaikka oikeasti hyvin sama paino onkin tuntuu se astetta painavammalta kun paino jakautuu kahvan toiselle puollle enemmän kuin vaikka Kuhn Rikon pannussa. Mielestäni olisi mielenkiintoista tietää miten paksu Kuhn Rikon pohja on, koska sivut ovat vain noin 1,5 mm paksuiset niin tasainen pohja lienee 3-5 mm paksu koska muuten pannu olisi suhteessa hyvin kevyt eikä pohja kestäisi kovaa lämpöä (testasin varovasti jopa sähkölieden max tehoa ilman ongelmia). Pidemmässä paistamisessa pohjassa toki rupesin havaitsemaan kuperuutta kuten lähes kaikissa muissakin hiiliteräspannuissa joten pienehkö määrä öljyä valuu ennenpitkää reunoille ja riskeraa että pannun keskiosa jää ilman öljyä. Taisi olla niin että Demeyere Proline on mun ainoa hiiliteräs- tai rst-pannu jonka pohja on aivan suora. Todennäköisesti myös valurautapannuissa pohja on aivan suora, en ole tainnut niissä sitä vielä katsastaakkaan, koska niiden käyttö jäänyt hyvin vähälle hankkiessani läjän hiiliteräs- ja rst-pannuja.

Kuhn Rikon pannun laidat ovat vähän suoremmat kuin esimerkiksi De Buyer:ssä. Ei pysy oikein vaikka pekonit reunoilla kun munaa paistaa ylijäämä pekonirasvassa.

Kuhn Rikon valurautakahva on todella mukavan tuntuinen, mukavin kaikista hiiliteräspannuistani. Kääntöpuoli siinä saattaa olla että jos jää kosteutta kahvan ja pannun väliin saattaa se aiheuttaa ruostumista. Tämä väli on vaikeasti rasvapoltettava ja itse lähinnä yritin kaataa sinne väliin öljyä joka sitten vähän meinasi sotata / sottasi ympäristöä / pannun reunoja. Valurautakahva myös kuumenee pitemmässä kokkailussa enemmän kuin Darto tai De Buyer pannuissa tässä kokoluokassa, tosin valurautakahvan kärjen 7-12 cm pysyi pidemmänkin kokkailun jälkeen tarpeeksi kylmänä joten ainakaan pienen harjoittelun jälkeen ei pitäisi helposti polttaa käsiään vaikka pannun nopeasti joutuisikin siirtämään.

Pannujen tarkemmat paistopinta-alat (ilmeisesti kuitenkin alapohjasta mitattuina) ovat Darto 27:ssä 23 cm, tässä Kuhn Rikon:ssa 22 cm ja De Buyerissä 21,50 cm joka on toki kätevä kun taitaa myös olla aikalailla standardi ainakin hivenen vanhemmissä eurooppalaisissa liesissä. Omalla 21,50 cm sähköliedellä nämä kaikki toimii. Lyhyen oikean käytön perusteella veikkaisin että Kuhn Rikon lämpenee nopeiten omalla liedelläni näistä kolmesta merkistä tässä kokoluokassa.

IMG_20230128_225312_edit_35714238563820.jpg


bJOsrAe_edit_33999731453144.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
848
Ite vannon blinipannujen nimeen mitä munahommiin tulee. Harvoin sitä kovin montaa kerrallaan tarvitsee.
Tuollainen lienee induktioliedellekin hyvä kun on kohtuu matalat reunat? Siis että lämpenee ne pannun reunatkin paremmin kuin korkeampilaitaisella. :hmm:

Tässä oma DeBuyer jota on käytetty induktioliedellä, pohja saanut hyvän patinan mutta reunoille asti se ei yllä. Kuva toki hieman hämää kun valaistus korostaa tuon tumman pohjan turhan hyvin.

DeByeri.jpg
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
Tuollainen lienee induktioliedellekin hyvä kun on kohtuu matalat reunat? Siis että lämpenee ne pannun reunatkin paremmin kuin korkeampilaitaisella. :hmm:

Tässä oma DeBuyer jota on käytetty induktioliedellä, pohja saanut hyvän patinan mutta reunoille asti se ei yllä. Kuva toki hieman hämää kun valaistus korostaa tuon tumman pohjan turhan hyvin.

Onko tämä perus 20cm vai pienempi?
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
848
de Buyer Mineral B
  • Halkaisija: 26 cm
  • Pohja: 18 cm
  • Korkeus: 4 cm

Luurilla otettu kuva niin laajakulma hiukan vääristää mittasuhteita.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Mitä mun pitäs nähä ja tuntea tässä rasvapoltossa. Hiiliteräspannu, eli semmonen varsin musta. Ohjeita on laidasta laitaan ja pannun omalla ohjeella en saanut oikeen mitään aikaseksi. Lopulta arvelin ettei mulla mitää rasvapintaa tossa etes ole ja ku alko ruoka tarttu kiinni nii alotin tänään alusta. Kokeilin keskilämmöllä lämmitellä öljyä, mutta sain aikaan hyvinkin laikukkaan tahmasen pinnan joka erottu pannun pinnasta niin tuntuman ku korkeudenkin suhteen. Ongelma on varmaan osittain tuossa induktion pistemäisessä lämmössä, joka lämmittää vain tiettyä kohtaa pannusta ja muut alueet jäävät sit vilposammiksi. Myöskään öljy ei asetu mitenkään tasasesti pinnalle ellei sitä ole sit 1cm pannulla.

Siinä sitten menikin ymmärrys, että onko tämä tahmainen rasvapinta se joka pitäs saavuttaa vai ei? Ainakaan minkäänlainen puhdistus(kuivaus) tuolle ei sit käy jos ei halua jokaista rättiä sotkea rasvaan ja kun talouspaperi tuntu tarttuvan kiinni, nii jäi vähän taas fiilis että jotain on pielessä ja pahasti. Kyllä se näytti kananmunan pitävän kohtalaisesti irti, mutta laikukkuuden vuoksi jäi sit kuitenkin kiinni paikoin. Ei oikeen nyt ymmärrä paljon sitä öljyä pitää olla, kun toisessa ohjeessa puhutaan reilusta kerroksesta ja toisessa ohuesta sivellyksestä.

Uunikestävyys on 200c joten en tiiä voiko tuota uunissakaan rasvapolttaa, yritin kyllä katella jos se siellä 30min hengailtuaan jotain tekis, mutta en kyl nähny edistystä asiassa.

Ekaa kertaa ku tämmösiä rasvapolttoja harrastan eikä kohta enää motivaatio riitä.
 
Liittynyt
31.10.2022
Viestejä
147
Mitä mun pitäs nähä ja tuntea tässä rasvapoltossa. Hiiliteräspannu, eli semmonen varsin musta. Ohjeita on laidasta laitaan ja pannun omalla ohjeella en saanut oikeen mitään aikaseksi. Lopulta arvelin ettei mulla mitää rasvapintaa tossa etes ole ja ku alko ruoka tarttu kiinni nii alotin tänään alusta. Kokeilin keskilämmöllä lämmitellä öljyä, mutta sain aikaan hyvinkin laikukkaan tahmasen pinnan joka erottu pannun pinnasta niin tuntuman ku korkeudenkin suhteen. Ongelma on varmaan osittain tuossa induktion pistemäisessä lämmössä, joka lämmittää vain tiettyä kohtaa pannusta ja muut alueet jäävät sit vilposammiksi. Myöskään öljy ei asetu mitenkään tasasesti pinnalle ellei sitä ole sit 1cm pannulla.

Siinä sitten menikin ymmärrys, että onko tämä tahmainen rasvapinta se joka pitäs saavuttaa vai ei? Ainakaan minkäänlainen puhdistus(kuivaus) tuolle ei sit käy jos ei halua jokaista rättiä sotkea rasvaan ja kun talouspaperi tuntu tarttuvan kiinni, nii jäi vähän taas fiilis että jotain on pielessä ja pahasti. Kyllä se näytti kananmunan pitävän kohtalaisesti irti, mutta laikukkuuden vuoksi jäi sit kuitenkin kiinni paikoin. Ei oikeen nyt ymmärrä paljon sitä öljyä pitää olla, kun toisessa ohjeessa puhutaan reilusta kerroksesta ja toisessa ohuesta sivellyksestä.

Uunikestävyys on 200c joten en tiiä voiko tuota uunissakaan rasvapolttaa, yritin kyllä katella jos se siellä 30min hengailtuaan jotain tekis, mutta en kyl nähny edistystä asiassa.

Juu tuo märkä läntti tarkoittaa että on ollut liikaa öljyä / et ole polttanut tarpeeksi pitkään / liian alhainen lämpötila, tai kaikki kolme. Yhtä "oikeaa" tapaa ei ole mutta esim. cook culturen youtube-sivuilla on ohjeet miten induktioliedellä tehdään rasvapoltto. Muistaakseni video on on:



itse olen kokenut tuon kanavan uuniohjeen parhaaksi jos kaasuliettä/-grilliä ei ole saatavilla. Paljon myös riippuu siitä mitä öljyä käytät, vältä kuitupitoisia öljyjä kuten avokado tai oliivi ja suosi siemenistä puristettua öljyä esim. pellavansiemen tai rypsiöljy.

Ekaa kertaa ku tämmösiä rasvapolttoja harrastan eikä kohta enää motivaatio riitä.
Noh rehellisyyden nimissä kyllä se itsellänikin otti muutaman kerran ennen kuin "resepti" löytyi :) näissä pannuissahan on se hyvä puoli että niitä ei pilalle saa ja aina voi aloittaa prosessin alusta jos ei oikein onnistunut. Toki vaatii kärsivällisyyttä ja vähän paneutumista aiheeseen.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
240
.. Ohjeita on laidasta laitaan ja pannun omalla ohjeella en saanut oikeen mitään aikaseksi ...
Kyseessä lienee Debuyer Element B vaikka et sinä maininnut. Paljolti kokenut että valmistajien ohjeet ovat puutteellisia. Eniten kuullut palautetta De Buyer ohjeesta, ehkä koska suosituin merkki monesti. Valmistajan ohjeilla nimenomaan on tyypillistä saavuttaa tahmainen pinta pannuun jota ei ilman kunnon pesua tiskiaineella ja kovalla harjalla/karhunkielellä ja sitten 1-3 tunnin kovalla uunilämmityksellä saa taas pintaa sileäksi. Eli nyt jos tosiaan kyseessä Debuyer Element B niin voit ottaa riskin omalla vastuulla ja laittaa 220-275 uuniin öljynlaadusta riippuen tunniksi+ tai yrittää vain keittää pannussa vettä ja viinietikka tai vettä ja ruokasoodaa ehkä 10-30 minuuttia ja sitten suorittaa kunnon pesun tiskiaineella ja kovalla harjalla/karhunkielellä. Lopuksi vain 1-6 rasvapoltto liedellä käyttäen vain äärimmäisen ohutta kerrosta öljyä -poista kaikki öljy talouspaperilla tai muulla nukkaamattomalla liinalla niin hyvin kuin voit ennen kuin laitat lämpöä niin kovalle että rasva alkaa sitoutua pannun pinnalle saavuttaaksesi parhaimman sidoksen pannun pinnalle.
 
Liittynyt
08.06.2017
Viestejä
36
Mä ostin pari kuukautta sitten Opa Heavy metal-hiiliteräspannun, 26cm. Alen jälkeen jäi hintaa kauhiat 17,90€. Ohjeiden mukaan pannussa oli jo valmiina öljypinta, joten en tainnut tehdä muuta kuin huljuttaa vettä pannussa, sitten vähän öljyä ja paistelemaan. Nyt bout 10 kertaa käyttäneenä ruoka ei ole jäänyt kiinni pannuun kertaakaan. Jos ruoka yrittää jumittaa niin vähän tönäisemällä se lähtee liikkumaan ja ei jää mitään pysyviä jämiä pannun pintaan. Helposti paras pannu jota olen ikuna käyttänyt.

Puhdistusohje sanoi, että huljuttele vähän vettä kuumassa pannussa ja pyyhi paperilla, joten noin olen tehnyt. Hyvin on toiminut tähän mennessä. Ja tietenkään ei saa keittää pannussa mitään tai laittaa tomaattia yms.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
240
Prismassa osui silmiin hiiliteräspannu jonka kahva vaikutti mukavalta kuten Kuhn Rikonista mainitsin. Tosin tämä "sveitsipannu" lienee Kiinassa valmistettu on hinta 29,90€ myös varsin halpa. Jos tämän pohja kestää ilman kupruilua voisi olla hinta-laatu-suhteeltaan paras valinta:

 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 532
Rosteripannupakotukseen päivitystä. Lidlin pannu on tai oli itselläni pääpannunnam kun tuntui, että sillä onnistuu lähes kaikki ja huolto oli helppoa (suoraan tiskikoneeseen). Ainoahko huono puoli tuossa on lämmönsäätely, eli tuntuu ettei se pidä lämpöä lähellekään niin hyvin kuin valurauta. Voisikohan laadukkaampi pannu auttaa? Paistoin eilen jauhelihat valuraudalla ja tulos oli todella hyvä, pitänee ehkä taas vaihtaa 'suosikkia'. :)
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
187
Rosteripannupakotukseen päivitystä. Lidlin pannu on tai oli itselläni pääpannunnam kun tuntui, että sillä onnistuu lähes kaikki ja huolto oli helppoa (suoraan tiskikoneeseen). Ainoahko huono puoli tuossa on lämmönsäätely, eli tuntuu ettei se pidä lämpöä lähellekään niin hyvin kuin valurauta. Voisikohan laadukkaampi pannu auttaa? Paistoin eilen jauhelihat valuraudalla ja tulos oli todella hyvä, pitänee ehkä taas vaihtaa 'suosikkia'. :)
Painostahan se taitaa lähinnä olla kiinni. Itse hommasin juuri ensimmäiseksi rosteriksi Scanpan Fusion 5:n joka painaa 1.8 kg, saman firman kolmikerroksinen Impact näemmä 1.4 kg. 7-kerroksinen Demeyere Proline taas olisi jo 2.4 kg.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
240
Tuli nyt haksahdettua kun vahingossa näin rosteripannun joka saattaa olla paras rst-pannu pohjan paksuuden perusteella. Pohjassa paksu kerros alumiinia ja induktiolle sopivaa terästä ja sen lisäksi koko pannussa on kolmikerrosrakenne, eli kyseessä on italialainen Lagostina Accademia Lagofusion (28 cm): https://www.amazon.de/gp/aw/d/B01GO67BIM/ en kyllä olisi muuten tilannut mutta kun sain uudenveroisen palautuksen vielä 30€ - 70€ normaalihintaa edullisemmalla. Eli Demeyere Industry 28 cm pannuni mennee myyntiin. Jos jotakuta kiinnostaa voi laittaa privaa tai sitten laitan huuto.nettiin kunhan pääsen ensin vähän vertailemaan pannuja.
71aVtliUT7L._AC_SL1500_.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 914
Meniköhän mulla jotenki pieleen tuo rasvapoltto.. Oma pannu on aikalailla juuri tuon näköinen, mutta tuntuu vähän tarraavan kiinni kun sitä käyttää. Jopa pekoni hieman otti kiinni. Eilen paistelin jlihaa ja tein kastikkeen, ihan perus ruskeakastike eikä mitään tomaattia tms. mitä ei suositella käyttää ja huomasin pannun pestyäni, että reunoilta lähteny semmosia "palasia" tuosta rasvapoltetusta pinnasta.

Rasvapolton tein ihan levyllä ja käytin auringonkukkaöljyä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Meniköhän mulla jotenki pieleen tuo rasvapoltto.. Oma pannu on aikalailla juuri tuon näköinen, mutta tuntuu vähän tarraavan kiinni kun sitä käyttää. Jopa pekoni hieman otti kiinni. Eilen paistelin jlihaa ja tein kastikkeen, ihan perus ruskeakastike eikä mitään tomaattia tms. mitä ei suositella käyttää ja huomasin pannun pestyäni, että reunoilta lähteny semmosia "palasia" tuosta rasvapoltetusta pinnasta.

Rasvapolton tein ihan levyllä ja käytin auringonkukkaöljyä.
Rasvapoltto ei ole mikään sellanen maaginen juttu vaan se ikäänkuin joka kerta pannua esilämmitettäessä öljyn kanssa osaltaan uusiutuu ja kastikekokkailu jne voi sitten sitä osaltaan kuluttaa etenkin jos on hapanta. Jos pannu päätyy pahaan jamaan niin paras tekniikka on hangata puhtaaksi ihan kunnon välineillä ja polttaa 1-2 kertaa uunissa, että myös kyljet palavat ja sit vaan uutta kokkailua putkeen.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
Rasvapoltto ei ole mikään sellanen maaginen juttu vaan se ikäänkuin joka kerta pannua esilämmitettäessä öljyn kanssa osaltaan uusiutuu ja kastikekokkailu jne voi sitten sitä osaltaan kuluttaa etenkin jos on hapanta. Jos pannu päätyy pahaan jamaan niin paras tekniikka on hangata puhtaaksi ihan kunnon välineillä ja polttaa 1-2 kertaa uunissa, että myös kyljet palavat ja sit vaan uutta kokkailua putkeen.
Ja nuo kyljetkän on vähän semmoiset ettei niissä induktiolla pysy väri kovin hyvin kun ei kuumene levyllä tarpeeksi jotta pinta uudistuu. Kaasu lämmittäisi paremmin niitä ja paistamisen tuoksinnassa tekeytyy öljystä pintaa myös reunoille. Tuolla ei kuitenkaan ole väliä sillä kyljet ei ole varsinainen paistopinta jossa tarttumattomuudella on väliä.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
187
Tää ei nyt ole mikään provo, kun itsekin mielelläni valurautaa käytän, mutta ois kiva tietää, että miten terveellistä tuo osittain polymerisoitunut, osittain karsinogeeniseksi palanut rasva lopulta on. Tefloneista vaihdetaan pois, kun ei haluta että irtoaa mitään matskuja ruokaan, mutta rasvapolttoahan lähtee mukaan ruokaan ihan varmasti joka käytöllä. No, tuo rosteri tuntuu kyllä olevan melkein kaikkeen käyttöön aika pätevä. Tosin kaipa siitäkin jotain nikkeliä ja kromia irtoaa. :D
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
Tää ei nyt ole mikään provo, kun itsekin mielelläni valurautaa käytän, mutta ois kiva tietää, että miten terveellistä tuo osittain polymerisoitunut, osittain karsinogeeniseksi palanut rasva lopulta on. Tefloneista vaihdetaan pois, kun ei haluta että irtoaa mitään matskuja ruokaan, mutta rasvapolttoahan lähtee mukaan ruokaan ihan varmasti joka käytöllä. No, tuo rosteri tuntuu kyllä olevan melkein kaikkeen käyttöön aika pätevä. Tosin kaipa siitäkin jotain nikkeliä ja kromia irtoaa. :D
Varmasti tuossa mielessä rosteri on paras, jos sillä vaan osaa paistaa. Oman kokemukseni mukaan on haastavampi kuin hiiliteräs ja etenkin valurauta. Valurautaan ei tosin samalla kerry (tai sitten ei vaan näy) pintaa kuin hiiliteräkseen. Hiiliteräs taas IMO kannattaa pitää normaalissa käytössä eikä kasvatella harrastuksena siihen pintoja niin ei ole samalla lailla irtoavaa tavaraa. Itellä on silti ihan nätisti pystynyt paistamaan kaikkea kun vain pitää lämmöt oikeana.

Jos nuo irtoavat pinnat huolettaa niin grillaamisessa sitä karsinogeeniä vasta tuleekin :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Itseasiassa on suht selkeää näyttöä siitä, ettei se teflonpannusta irtoavan erittäin heikosti yhtään minkään kanssa reagoiva ptfe ole haitallista ihmisille, mutta sen sijaan noiden pannujen valmistuksessa syntyvät ympäristömyrkyt ja niiden pääsy vesistöihin yms onkin sitten aivan toinen juttu. Näin jonkun videonkin aiheesta muistaakseni ihan jenkkilästä, missä jossain osavaltiossa laskettiin tyyliin jokeen tavaraa ja noissa pinnoitusmenetelmissä joudutaan ymmärrettävästi käyttämään yhtä sun toista ainetta, kun se pinnoite on niin vaikea saada siihen pannuunkaan tarttumaan kun ei siihen sitten mikään muukaan tartu.

Jos haluaa perustella teflonpannujen käyttämättömyyden, niin kannattaa perustella se ihan vaan ympäristösyistä ja ostaa hyvällä mielellä yksi sellanen helppo ruuanlämmittelytefloni kaappiin, jos sellaselle näkee tarvetta ja käyttää sitä sitten säästellen ja antaa noille rautapannuille runtua.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
Tai sitten perustelee ihan vaan sillä ettei halua jatkuvasti olla ostamassa uutta pannua ja vanhaa mättämässä roskiin jos oma käyttö on vähän ronskimpaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tai sitten perustelee ihan vaan sillä ettei halua jatkuvasti olla ostamassa uutta pannua ja vanhaa mättämässä roskiin jos oma käyttö on vähän ronskimpaa.
No se on toki sitten tällanen ihan käytännön syy, mikä itselläni nyt pääasiassa vaikutti rautapannuhommiin lähtemiseen. Omassa käytössä rosteri on aika isolla käytöllä erinäisille kastikeruuille jne mitä arjessa tulee paljon tehtyä ja valurauta ja hiiliteräs sit hienovarasempaan paistamiseen, tefloniki säilyny käyttökelposena jo useita vuosia kun ennen sai vuosittain vähintään ostaa uuden.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
187
Näin ajattelin itsekin, että käyttää teflonia vain siihen mihin sitä oikeasti tarvitsee, niin kestäähän ne vuosia. "Keraamiset" pinnoitteet taas taitaa olla vielä tefloniakin lyhytikäisempiä.

 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
848
Meniköhän mulla jotenki pieleen tuo rasvapoltto.. Oma pannu on aikalailla juuri tuon näköinen, mutta tuntuu vähän tarraavan kiinni kun sitä käyttää. Jopa pekoni hieman otti kiinni.
Tuohon mun pannuun ei kyllä tartu oikein mikään enää kiinni, eikä siitä mitään vaikuta irtoavan (en käytä metallisia lastoja).

Maltathan paistaa tarpeeksi pitkään ennen kuin alat ns. sörkkiä paistettavaa tuotetta? :hmm:
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
240
Itseasiassa on suht selkeää näyttöä siitä, ettei se teflonpannusta irtoavan erittäin heikosti yhtään minkään kanssa reagoiva ptfe ole haitallista ihmisille, mutta sen sijaan noiden pannujen valmistuksessa syntyvät ympäristömyrkyt ja niiden pääsy vesistöihin yms onkin sitten aivan toinen juttu. Näin jonkun videonkin aiheesta muistaakseni ihan jenkkilästä, missä jossain osavaltiossa laskettiin tyyliin jokeen tavaraa ja noissa pinnoitusmenetelmissä joudutaan ymmärrettävästi käyttämään yhtä sun toista ainetta, kun se pinnoite on niin vaikea saada siihen pannuunkaan tarttumaan kun ei siihen sitten mikään muukaan tartu.

Jos haluaa perustella teflonpannujen käyttämättömyyden, niin kannattaa perustella se ihan vaan ympäristösyistä ja ostaa hyvällä mielellä yksi sellanen helppo ruuanlämmittelytefloni kaappiin, jos sellaselle näkee tarvetta ja käyttää sitä sitten säästellen ja antaa noille rautapannuille runtua.
Katso 4.29 eteenpäin allaolevalla videossa puhutaan että m.m. Teflon pinnoite voi edesauttaa ainakin tiettyjä syöpiä. Tosin videon toisesta vaiheesta voisi päätellä että rasvapoltetuista pannuistakin voisi saada haitallista ainetta (?):
 
Liittynyt
30.10.2022
Viestejä
141
Kaikki mitä suuhusi laitat ja etenkin jos nielet on jollain tapaa epäterveellistä. Pannusta kuin pannusta irtoavat on siitä marginaalinen alajoukko. Yksittäisen käyttäjän ei pidä näistä olla huolissaan, todennäköisemmin oma geeniperimä tapaa kuin paistinpannu.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 200
Ostin eilen rustasta 3l valurautapadan tarjouksesta 14,9e, on siis täyttä valurautaa eikä mitään emaloitua, käyttötarkoituksena pataleipä.

Teinkö mä nyt vituilleen heti ton rasvanpolton, tossa oli niin älyttömän epätasainen toi pinta (eli talouspaperilla siitä paperista jäi paloja kiinni pintaan, pyyhkeellä taas tarrasi hirveä kasa karvoja kaikkiin epätasaisuuksiin) että öljyä oli mahdotonta levittää ilman että määrä oli iso, no nyt toi pata on yhtä tahraa ja pisaraa, ja mikä pahinta, löyhkää aivan hirveälle.

Pesin kuumalla vedellä ja hinkutin harjalla, voitelin auringonkukkaöljyllä, pistin kylmään uuniin, annoin uunin lämmetä 250 astetta ja pidin 20min, sitten suljin uunin 3 tunniksi, tämän jälkeen voitelin uudelleen öljyllä ja lämmitin taas 250 asteeseen ja pidin vartin, sammutin uunin ja annoin olla 8 tuntia astian uunissa.

Ja nyt toi tosiaan löyhkää aivan kuolemalle, niinkuin koko kämppäkin :confused2:
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
Peset pannun kuumalla vedellä ja paistat padassa vaikka naudan suikaleita niin eiköhän se siitä lähde toimimaan. Rasvana vaikkapa voin ja öljyn seos.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
240
Ostin eilen rustasta 3l valurautapadan tarjouksesta 14,9e, on siis täyttä valurautaa eikä mitään emaloitua, käyttötarkoituksena pataleipä.

Teinkö mä nyt vituilleen heti ton rasvanpolton, tossa oli niin älyttömän epätasainen toi pinta (eli talouspaperilla siitä paperista jäi paloja kiinni pintaan, pyyhkeellä taas tarrasi hirveä kasa karvoja kaikkiin epätasaisuuksiin) että öljyä oli mahdotonta levittää ilman että määrä oli iso, no nyt toi pata on yhtä tahraa ja pisaraa, ja mikä pahinta, löyhkää aivan hirveälle.

Pesin kuumalla vedellä ja hinkutin harjalla, voitelin auringonkukkaöljyllä, pistin kylmään uuniin, annoin uunin lämmetä 250 astetta ja pidin 20min, sitten suljin uunin 3 tunniksi, tämän jälkeen voitelin uudelleen öljyllä ja lämmitin taas 250 asteeseen ja pidin vartin, sammutin uunin ja annoin olla 8 tuntia astian uunissa.

Ja nyt toi tosiaan löyhkää aivan kuolemalle, niinkuin koko kämppäkin :confused2:
Tulee etäisesti mieleen mun kokemukset valurautapadan rasvapoltosta mikä ei ollut mitenkään niin miellyttävää kuin hiiliteräspannujen rasvapoltto. Kyllä öljyä saa poltossa valuraudalla olla enemmän kuin hiiliteräksellä, mutta ei tietenkään kaatamalla.

Jos sinun patasi tosiaan haisi vielä polttojen jälkeen kuullostaa siltä että 20 minuutin poltot 250 asteessa eivät riittäneet, nämä ajat ja lämmöt ei auringonkukkaöljyllä, ehkä vaikka öljyä olisi vain pari teelusikallista, olisi riittäviä. Jos pata on tahmainen yritä pestä sitä vaikka teräsvillalla ja astianpesuainella ja sen jälkeen laita takaisin uuniin ilman uutta öljyä ainakin 30 minuutiksi ja mielellään kovmmalle lämmölle mikäli turvallisesti mahdollista.

Mulla on kuvan mukainen ukrainalainen Biol pata jonkun neljän vuoden takaa hankittu. Haaveilen että viitsisin alkaa tehdä itse leipää siinä. Muuten harvoin tullut pataa käytettyä kun se on iso ja painava niin sen pesuun menee 3-4 kertaa kauemmin kuin pannun pesussa. Sen poltin 2 kertaa halvalla oliiviöljyllä ja sitten 2 kertaa kookosöljyllä uunissa. Varmaan pidin tunnin verran uunissa per kerta ja taisi varsinkin tuo kookosöljystä lähtevä haju olla ihan karsea vaikka muistelisin että tein ainakin kookospoltot uunissa jossa suora poistoilma ulos katolle (rivitalo).

71NaiFd2XcL._AC_SL1500_.jpg


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 200
Tulee etäisesti mieleen mun kokemukset valurautapadan rasvapoltosta mikä ei ollut mitenkään niin miellyttävää kuin hiiliteräspannujen rasvapoltto. Kyllä öljyä saa poltossa valuraudalla olla enemmän kuin hiiliteräksellä, mutta ei tietenkään kaatamalla.

Jos sinun patasi tosiaan haisi vielä polttojen jälkeen kuullostaa siltä että 20 minuutin poltot 250 asteessa eivät riittäneet, nämä ajat ja lämmöt ei auringonkukkaöljyllä, ehkä vaikka öljyä olisi vain pari teelusikallista, olisi riittäviä. Jos pata on tahmainen yritä pestä sitä vaikka teräsvillalla ja astianpesuainella ja sen jälkeen laita takaisin uuniin ilman uutta öljyä ainakin 30 minuutiksi ja mielellään kovmmalle lämmölle mikäli turvallisesti mahdollista.

Mulla on kuvan mukainen ukrainalainen Biol pata jonkun neljän vuoden takaa hankittu. Haaveilen että viitsisin alkaa tehdä itse leipää siinä. Muuten harvoin tullut pataa käytettyä kun se on iso ja painava niin sen pesuun menee 3-4 kertaa kauemmin kuin pannun pesussa. Sen poltin 2 kertaa halvalla oliiviöljyllä ja sitten 2 kertaa kookosöljyllä uunissa. Varmaan pidin tunnin verran uunissa per kerta ja taisi varsinkin tuo kookosöljystä lähtevä haju olla ihan karsea vaikka muistelisin että tein ainakin kookospoltot uunissa jossa suora poistoilma ulos katolle (rivitalo).



Minä tein eilen juustopataleipää omassani ja onnistui ihan vitun hyvin.
Padan tuoksu myös vähän miedontui kun oli ton tunnin uunissa, hajua ei leipään tarttunut onneksi lainkaan.

Mä pistin tohon pataan yhteensä varmaan paljon alaspäin arvioiden puoli desiä sitä öljyä, kun sitä ei vaan saanut levitettyä…
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 422
Viestejä
4 160 699
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom