Tekkiläisten vauva/lapsikeskustelut

Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
282
Palataan alkuun ja kysytään vuodelle 2022 Techin suositusta rattaat, vaunukoppa, turvaistuin/kaukalo 3in1 kombosta. Olen katsellut käytettyjä Tori.fi mutta tuntuvat menevän heti, jos hinta ja kunto ovat sinnepäinkään.
 
Liittynyt
28.01.2019
Viestejä
115
Britax Smile on suosittu ja varma keskitien valinta, turvakaukaloksi Baby safe jos poika, tytölle Primo. Turvaistuinta et voi rattaissa kuljettaa.

Voit ostaa uudet rattaat ja myydä ne 3v jälkeen, tai sitten ostaa 3v käytetyt rattaat ja heittää ne roskiin 3v jälkeen. Uudet 700, käytetyt 300 eli käytetyissä säästää mutta ei paljoa. Kitupiikit ja oligarkit tietty menee eri säännöillä.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 329
Hyvää kamerababymonitoria 70e-160e hintaluokassa?
En tiedä onko tämä enää ajankohtaista, mutta näin yleisenä kikkakolmosena suosittelen erittäin lämpimästi kokeilemaan älypuhelinten itkuhälytin-appseja.

Voin henkilökohtaisesta kokemuksesta sanoa, että ne pesee todennäköisesti ominaisuuksiltaan kalleimmatkin itkuhälytimet, halvoista puhumattakaan. Meillä oli käytössä parikin eri noita alle satasen itkuhälytinsettejä ja molemmat olivat kyllä ihan paskaa. Sitten sain päähäni kokeilla tätä äppihommaa ja voin sanoa, että Toimii. Asensin edelliseen puhelimeeni äppsin, sen nakkaa vaan vaikka rataskopan jalkaosaan, omaan puhelimeen sama äppsi, johon tulee sitten ilmoitusta jos vauva jotain ölisee.

Näitä eri äppejä on pilvin pimein, mutta itse päädyttiin Baby Monitor 3G (Android) softaan, jossa mielestäni hinta ja featuret kohtaavat erinomaisesti. Oletuksena äppi kuuntelee vain vauvapuhelimen mikkiä ja toimii mobiiliverkonkin yli, mutta molemmat puhelimet on wifissä kiinni, voi vauvaa monitoroida videokuvallakin, kunhan asettelee vauvayksikön sopivasti esim. rataskuomun kurkistusluukkuun. Ollaan oltu erittäin tyytyväisiä, ei yhtään haittaa vaikka vauvayksikkönä toimivan vanhan Nokia 8:n näyttö on halki ja akku alkaa olla vähän huonossa kunnossa, koska eipä tuota yleensä tarvitse kuin jonkun max kolme tuntia ulkopäikkäreillä ja sisällä voi pitää piuhassa.


Palataan alkuun ja kysytään vuodelle 2022 Techin suositusta rattaat, vaunukoppa, turvaistuin/kaukalo 3in1 kombosta. Olen katsellut käytettyjä Tori.fi mutta tuntuvat menevän heti, jos hinta ja kunto ovat sinnepäinkään.
Jotkut ilmarenkaiset, jossa on tarpeeksi isot kääntyvät etupyörät, voi myös olla näitä kokokumirenkaita. Pääasia, että ei ole semmoiset ohuet muovipaskat.

Me maksettiin muistaakseni joku 150€ käytettynä monta vuotta vanhoista Brio Smile-yhdistelmästä näillä ominaisuuksilla ja ollaan oltu todella tyytyväisiä. Uudet sisäkumit vaan jossain kohtaa ja ei muuta kun taas kovaa ajoa. En kyllä henkilökohtaisesti näe oikeastaan mitään järkeä maksaa jotain tonnia tai ylikin rattaista, ellei puoliso halua päästä keulimaan mammakavereilleen kalliilla merkillä, kun käytännössä sillä rahalla ei mitään oikeasti merkittävästi parempia featureita kuitenkaan saa.

Kaukalo kannattaa tosin mahdollisuuksien mukaan hommata uutena. Kovasti ainakin pelotellaan että niiden muovit maagisesti happanevat viiden vuoden jälkeen ja kaikki käytetyt on vähintään kolmeen kertaan kolaroituja. Itse olen myös tykännyt ISOFIX-telakkahommista todella paljon nimenomaan kaukalon kanssa, koska se on vaan niin hiton paljon nopeampi napata irti ja laittaa kiinni. Isompien lasten istuimissa telakkaa ei mielestäni tarvita ja turvavyökiinnitys on ihan ok, koska istuimet on kiinteämmin autossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
203
Vaunut:

Tuleeko vaunun mahtua pieneen tilaan, eli onko minkä kokoinen auto käytössä? Mahtuuko sisälle kotiin hyvin? Käytättekö julkisia jne hissejä, kauppakeskuksia yms?

Sitten missä tarkoitus liikkua, tähän vaikuttaa millainen runko, millainen rengaskoko, millaiset renkaat. Onko katukivetyksiä? Hiekkateitä? Pururatoja? Hiekotettuja pyöräteitä? Talvella käyttöä?

Vaunut kopalla sekä taaperoistuimella? Tarvitseeko turvakaukalon kiinnittyä runkoon?

Suosisin itse ehdottomasti käytettyjä.

Sitten turvakaukalo:

Uutta, jollei sitten löydy läheiseltä että varmasti kolaroimaton sekä suht tuore.
Telakka isofix? Tarvitseeko olla vyökiinnitteinen? Pitääkö saada yhdistettyä vaunuihin?

Sama telakkahan ei yleensä sovi seuraavaan kokoon, eli n. 13kg/85cm jälkeen joudut uudelleen telakka/istuin ostoksille
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
En tiedä onko tämä enää ajankohtaista, mutta näin yleisenä kikkakolmosena suosittelen erittäin lämpimästi kokeilemaan älypuhelinten itkuhälytin-appseja.

Voin henkilökohtaisesta kokemuksesta sanoa, että ne pesee todennäköisesti ominaisuuksiltaan kalleimmatkin itkuhälytimet, halvoista puhumattakaan. Meillä oli käytössä parikin eri noita alle satasen itkuhälytinsettejä ja molemmat olivat kyllä ihan paskaa. Sitten sain päähäni kokeilla tätä äppihommaa ja voin sanoa, että Toimii. Asensin edelliseen puhelimeeni äppsin, sen nakkaa vaan vaikka rataskopan jalkaosaan, omaan puhelimeen sama äppsi, johon tulee sitten ilmoitusta jos vauva jotain ölisee.

Näitä eri äppejä on pilvin pimein, mutta itse päädyttiin Baby Monitor 3G (Android) softaan, jossa mielestäni hinta ja featuret kohtaavat erinomaisesti. Oletuksena äppi kuuntelee vain vauvapuhelimen mikkiä ja toimii mobiiliverkonkin yli, mutta molemmat puhelimet on wifissä kiinni, voi vauvaa monitoroida videokuvallakin, kunhan asettelee vauvayksikön sopivasti esim. rataskuomun kurkistusluukkuun. Ollaan oltu erittäin tyytyväisiä, ei yhtään haittaa vaikka vauvayksikkönä toimivan vanhan Nokia 8:n näyttö on halki ja akku alkaa olla vähän huonossa kunnossa, koska eipä tuota yleensä tarvitse kuin jonkun max kolme tuntia ulkopäikkäreillä ja sisällä voi pitää piuhassa.
Juu kyllä tää appi-vinkki oli asianmukainen jatkoa ajatellen joka tapauksessa.
Tämä ostettiin; https://www.amazon.de/gp/product/B08NSRQVGZ/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o02_s00?ie=UTF8&psc=1 , 112e tais suunnilleen maksaa ja tähän ollaan tyytyväisiä sinänsä oltu. Kätevä tuo kameraominaisuus, voi suositella muillekin. Akkukesto ok.
Heikkoutena se, että toimii vain virtalähteellä. Eli ei kaikkiin käyttötarkoituksiin. Mutta noin muuten ok..

Yritin kyllä etsiä usb-c vauvamonitoreita, mutta ei niitä ole olemassa "yhtään". Ehkä 3v päästä? Nämä vauvalaitteet ei oikein kehity, kun ei näissä mitään mitä kehittyä.

--
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
Palataan alkuun ja kysytään vuodelle 2022 Techin suositusta rattaat, vaunukoppa, turvaistuin/kaukalo 3in1 kombosta. Olen katsellut käytettyjä Tori.fi mutta tuntuvat menevän heti, jos hinta ja kunto ovat sinnepäinkään.
Meillä on Hauck Rapid 4 (ja jokin kirjain, ehkä S ;) ), noita saa Amazonista tarjouksista naurettavaan hintaan tyyliin alle parilla sadalla. Maksettiinko me 170€ tms. kun Suomessa hinta oli lähemmäs tuplat.
Kasaan taittuva "matkasetti" perusominaisuuksilla. Renkaat ei ole isoimmasta päästä, kopat menee vain yksinpäin jne., mutta kaikenkaikkiaan toimii ja ollaan oltu hyvin tyytyväisiä. Juuri siirryttiin rattaisiin, mutta hyvin tuntuu nekin kelpaavan muutaman testikerran jäljiltä. Kunhan kesän myötä työntelee enemmän niin voi sitten tarvittaessa päivittää rattaat jykevämpiin...

Ostettiin nuo vähän asenteella "ei nämä mitään maksa" että voi sitten ostaa kunnolliset kun näkee mitä ominaisuuksia kaipaa, mutta kun nuo todettiin riittäviksi niin niillä menty.

Setissä ei tullut isofix-telakkaa, siitä tulee jotain hintaa päälle...
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
282
Meillä on Hauck Rapid 4 (ja jokin kirjain, ehkä S ;) ), noita saa Amazonista tarjouksista naurettavaan hintaan tyyliin alle parilla sadalla. Maksettiinko me 170€ tms. kun Suomessa hinta oli lähemmäs tuplat.

Setissä ei tullut isofix-telakkaa, siitä tulee jotain hintaa päälle...
Näyttää saavan tuollaista trio settiä edelleen epäilyttävän edullisesti
Osta Hauck Rapid 4R Plus Trioset Yhdistelmävaunut, Grey | Jollyroom
https://www.amazon.de/-/en/Pushchai...8319716&sprefix=rapid+4+trioset,aps,84&sr=8-1
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
Tuo Amazonin Hauck Shop on ymmärtääkseni "virallinen" taho, ei siis huijausta, mutta huomaa myös että linkeissä on eri mallit. 4R ja 4S sisältävät joitain pieniä parannuksia, muistaakseni katto/aurinkosuoja taittuu alemmaksi (isommaksi) ja oliko mukiteline tms. pientä säätöä. Pitkälti samat, mutta varmaan kuitenkin ovh:ssakin jokin pieni ero.
Itse tutkin asiaa vuosi sitten niin ei ole enää ihan täsmällisimmät muistot ...

Kun mietin silloin vastaavia kysymyksiä mitä @Deussi listasi niin en kyllä kehdannut ostaa mitään tonnin pakettia kun en oikein osannut lukita omia vaatimuksia. Tuo Hauck oli saanut ihan positiivisia arvosteluja, turvaistuinkin testattu "hyväksi", mielestäni erinomainen hintalaatusuhde.

Isofix-telakka tosiaan ehdoton, helppo vain nostaa turvaistuin autoon ja pois. Lisäksi tuo on tosi kätevää että turvaistuimen saa runkoon kiinni "vaunuiksi". Meidän vauvaa on työnnelty varmaan enemmän turvaistuimen kanssa kuin varsinaisessa vaunukopassa...

Edit. Renkaat ovat "keskikokoiset", pärjää kyllä soralla jne. mutta ei varsinaiset maastovehkeet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 329
Riippuu hyvin paljon käyttötarpeesta, kuinka tärkeä renkaiden koko on. Meidän reilu 2v esikoinen on tosiaan rullailtu tuolla Brio Smile (nykyään Britax) - setillä ja se toimii kesäkelissä ja vaikkapa jossain pururadallakin vielä varsin hyvin, koska renkaat on kuitenkin ihan kohtuullisen kokoiset ja sisäkumillisina ajo-ominaisuudet on ylipäätään varsin mukavat. Talvikeleissä nuo pienehköt eturenkaat jää vähän väliä jumiin ja meno on muutenkin selvästi ankeampaa.

Reilu pari viikkoa sitten syntyi toinen muksu perheeseen, joten hommattiin sitten käytettynä Mountain Buggy Duet - tuplarattaat, jossa on isot renkaat edessä ja takana ja täytyy kyllä sanoa, että tuo on ihan älytön menijä. Vaikka tiet on monin paikoin tällä hetkellä ihanaa puolisohjo-puolijää-hiekkamuhjua, nuo menee todella kevyesti joka paikassa vaikka kyydissä on kaksi lasta ja rattaat muutenkin vähän isommat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 879
Meillä britax smile II, ja ovat olleet kyllä hyvät. Loskakeleillä/hangessa jne toki ei niin hyvät kun jotkut jossa olisi isot kääntymättönät pyörät, mutta asun keskustassa niin täällä harvoin on sellaisessa kunnossa tiet että ei pääsisi. Hyvin on mennyt jo reilu 2 vuotta.

Nyt vaan mietinnässä että kauanko noita tarvitsee? Minkä ikäiseksi teillä on lapset olleet rattaissa? Erilliset matkarattaat löytyy kyllä, mutta niillä ei missään hiekkatielläkään juuri viitsi mennä.

Nyt olisi paljon kysyntää noille rattaille niin saisi helposti myytyä pois ja muutenkin vievät paljon tilaa niin olisi jo kiva päästä eroon, mutta ei tässä toki vielä alle 2,5 vuotias jaksa pitkiä matkoja kävellä.
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
650
Meillä britax smile II, ja ovat olleet kyllä hyvät. Loskakeleillä/hangessa jne toki ei niin hyvät kun jotkut jossa olisi isot kääntymättönät pyörät, mutta asun keskustassa niin täällä harvoin on sellaisessa kunnossa tiet että ei pääsisi. Hyvin on mennyt jo reilu 2 vuotta.

Nyt vaan mietinnässä että kauanko noita tarvitsee? Minkä ikäiseksi teillä on lapset olleet rattaissa? Erilliset matkarattaat löytyy kyllä, mutta niillä ei missään hiekkatielläkään juuri viitsi mennä.

Nyt olisi paljon kysyntää noille rattaille niin saisi helposti myytyä pois ja muutenkin vievät paljon tilaa niin olisi jo kiva päästä eroon, mutta ei tässä toki vielä alle 2,5 vuotias jaksa pitkiä matkoja kävellä.
Hyvin yksilöllistä ja riippuu kuinka paljon matkaatte ilman autoa tms. Eli meneekö esim. lapsi päiväkotiin autolla vai rattailla/kävellen?

Toiset lapset tykkää istua rattaissa lenkeillä hyvinkin vanhaksi, toiset taas voi jo 2,5 vuotiaana mieluummin kävellä sen verran kuin jaksavat. Itse pitäisin vielä ensi kevääseen asti, vaikka teillä onkin nuo matkarattaat. Niilläkin tosin pärjää varmasti ihan hyvin jos haluaa eroon noista nyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 879
Hyvin yksilöllistä ja riippuu kuinka paljon matkaatte ilman autoa tms. Eli meneekö esim. lapsi päiväkotiin autolla vai rattailla/kävellen?

Toiset lapset tykkää istua rattaissa lenkeillä hyvinkin vanhaksi, toiset taas voi jo 2,5 vuotiaana mieluummin kävellä sen verran kuin jaksavat. Itse pitäisin vielä ensi kevääseen asti, vaikka teillä onkin nuo matkarattaat. Niilläkin tosin pärjää varmasti ihan hyvin jos haluaa eroon noista nyt.
Joo, kaipa se on vielä vuoden pidettävä. Aika paljon tykkää kävellä itse, mutta ei toki mitään pitkiä matkoja. Päiväkotia varten ei ole tarvetta rattaille kun kannan tytön sinne/kävelee itse kun se on viereisessä korttelissa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
636
Rattaiden hankinnassa ratkaisevaa on se käytön määrä. Meilläkin kun koiran kanssa on pakko ulkoilla kelillä kuin kelillä ja pari kolme kertaa päivässä, niin tuli jonkin verran panostettua rattaisiin.
Britaxin Go Big malli on nyt ollut 3,5 vuotta käytössä. Saanut osakseen melkoista höykytystä, mutta kaikki toimii edelleen kuin uutena. Näyttää vain poistuneen myynnistä tuo malli. Oran Unto rattaita harkittiin myös, tuosta Britaxista löytyi vain parempi tarjous silloin.

Kannattaa kiinnittää myös huomiota miten helposti rattaat saa nippuun, jos on tarpeen saada usein auton kyytiin. Nuo Go Bigit saa noin kahdessa sekunnissa siihen kuntoon, että voi heittää autoon.
Kääntyvät etupyörät ihan ehdottomat.

Hetken oli käytössä myös Britaxin B-Ready rattaat sisaruskombinaatiolla. Huomasi kyllä että oli halvempaa mallia kuin tuo Go Big. Ei tehnyt mieli lähteä kävelylle... :)
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 236
Meilläkin Britax Smile kaikkine lisävarusteineen, vaihtui sitten Britax B-Agileen kun syntyi toinen vuoden sisään, koska sopi lisävarusteet suoraan. Molemmat toki edelleen löytyy ja olleet erittäin helpot käytössä. Jos haluaa helpon ja hyvän paketin niin voin suositella, ei tosin halvin.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Ihan törkyhinnoilla myydään käytettyjä yhdistelmärattaita. Me laitoimme emmaljungat myyntiin toriin mielestäni kovalla hinnalla (=puolet itse uusina maksamastamme), mutta menivät parissa tunnissa pyynnillä. Näitä oli kuitenkin käytetty ihan reippaasti, toki huollettu ja puunattu ihan viimeisen päälle ennen myyntiä.
Laadukkaatkin rattaat rupeavat kuitenkin lonksumaan ja nitkumaan yhden lapsen käytön jälkeen. Ensimmäisen lapsen rattaat olivat tosin briot ja ne olivat vaihdon aikaan ihan loppu, menivät lahjoituksena. Ja ovathan ne Emmaljungat todella paljon paremmat kuin Briot, jos kulkee paljon kävellen panostaisin vaunuihin.

Jos tulisi vielä joku myöhäinen vah...iltatähtönen niin hankkisin varmasti ne laadukkaat rattaat ja myisin ne sitten kovaan hintaan käytettyinä, markkinoita kun tuntuu olevan, nyt meni selkeästi liian halvalla.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 619
Ite ostin aikoinaan virheettömät Emmaljungan tuplarattaat 200 € Torista ja parin vuoden käytön jälkeen myin 400 € pois :D Joku rikas halus vaan alunperin päästä nopeesti eroon 1500 € rattaista.

Yksittäisvaunuina oli jotku saksalaiset heittoaisoineen ym. hienouksineen mitkä ostin satasella käytettynä ja ajelin muutamat renkaat sileeksi kunnes möin samaan hintaan pois eli 1x sisäkumit ja parit Continentalin ulkorenkaat riitti kuluiksi.
 

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
463
En oikein tiedä, että onko hyvä idea tästä tänne kirjoittaa, mutta kerron asiani.
Vuonna 2002 elokuussa tapasin iltariennoilla erään naisen. Vaihdettiin numerot, ja näimme viikonloppuisin noin marraskuun 2002 alkuun asti.
Myöhemmin melkoinen pommi tuli, kun sain tietää, että hän oli ollut toukokuussa 2003 äitiyslomalla.
Marraskuun 2002 jälkeen en ole kuullut pihaustakaan naisesta.
Oon ollut epätietoinen, koska yhtään mitään ei ole koskaan kuulunut asiasta, eli onko lapsi minun.
Lähinnä tuli mieleen, että oliko naisella koko tapailun tarkoitus saada pulla uuniin salaa, ja sitten lopettaa suhde.
Vai onko se jonkun muun lapsi.
Mun olisi varmaan kannattanut jo heti ottaa asia puheeksi, mutta aattelin silloin syvän hiljaisuuden vallitessa, että en ole isä.
Jos lapsi on minun, ja nainen on salannut sen tiedon lapselta ja minulta, niin onhan se ihan hiton väärin.
Mitäs tässä voisi tehdä? Meneekö ihan metsään jos lähetän meilin tuolle naiselle ja tenttaan asiasta?
 
Liittynyt
11.01.2022
Viestejä
44
Mahdollisesti tyhmä kysymys, mutta kun ensimmäinen lapsi tuli 4kk yrittämisellä ja nyt toinen ei ole kuitenkaan tärpännyt vuodessa, niin pitäisikö hakeutua johonkin "neuvontaan"? Vai onko yksi lapsi ennestään jo riittävä osoitus siitä, että homma periaatteessa toimii?
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
203
Mahdollisesti tyhmä kysymys, mutta kun ensimmäinen lapsi tuli 4kk yrittämisellä ja nyt toinen ei ole kuitenkaan tärpännyt vuodessa, niin pitäisikö hakeutua johonkin "neuvontaan"? Vai onko yksi lapsi ennestään jo riittävä osoitus siitä, että homma periaatteessa toimii?
Vuoden sisällä neuvontaan, jos nainen täyttänyt 35v niin 6kk päästä.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 069
Miten te, joilla lapsilla vähän ikäeroa, olette ratkaisseet ongelman rattaiden kanssa? Meillä tulee ikäeroa olemaan vajaa kaksi vuotta ja on pohdittu tuplarattaita tai sitten vain nykyisen britax smilen rinnalle esim. agilet? Toisaalta olisi hyvä päästä liikkumaan muksujen kanssa yksinkin, mikä puoltaisi tuplia. Esikoinen toki vetää jo rundia tukka hulmuten, mutta eihän se ihan hetkeen jaksa pidempiä matkoja kävellä (?) ja hidastahan sen kanssa käveleminen on.
 

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
463
Milloin olet tämän pommin kuullut?

Nyt 10v myöhemmin heräsi ajatus?
Olen tiennyt äitiyslomasta vuodesta 2003 lähtien. Lähetin yöllä meilin asiasta ja nainen kiistää äitiysloman tuolloin. Hänen mukaansa raskaus tuli myöhemmin. Muistan kuitenkin erittäin hyvin olleeni varma asiasta jo kesällä 2003.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
881
Meillä oli vaunuissa oheisen linkin seisomalauta jossa myös penkki. Siinä vanhempi ipana istuskeli kyydissä ihan mielellään, pienemmän matkustaessa siinä varsinaisessa vaunukopassa.

Me koettiin tällainen todella hankalaksi. Taso tulee jalkoihin pyörimään ja sitä potkii väkisinkin, jolloion kävely menee tosi vaikeaksi. Meillä parivuotias jaksoi mennä useampien kilometrien matkoja potkupyörällä ja itse kallistuisin tuon suuntaan.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 835
Näin ne mielipiteet eroaa. :)

Tuo bubagoon lauta on toispuoleinen ja kätisyyttä saa vaihdettua haluamakseen. Pikkaisen sivusta joutui vaunuja työntämään, mutta en kokenut sitä ongelmaksi eikä kokenut vaimokaan. Pitkiä lenkkejä tuon kanssa vedettiin eikä pahaa sanottavaa. Jos lauta olisi ihan keskellä niin se ehkä tukkisi tilan jaloilta pahemmin.

Mutta varmaan siis olisi hyvä päästä kunkin itse kokeilemaan häiritseekö se vai ei, ennen päätöksiä suuntaan tai toiseen.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 329
Miten te, joilla lapsilla vähän ikäeroa, olette ratkaisseet ongelman rattaiden kanssa? Meillä tulee ikäeroa olemaan vajaa kaksi vuotta ja on pohdittu tuplarattaita tai sitten vain nykyisen britax smilen rinnalle esim. agilet? Toisaalta olisi hyvä päästä liikkumaan muksujen kanssa yksinkin, mikä puoltaisi tuplia. Esikoinen toki vetää jo rundia tukka hulmuten, mutta eihän se ihan hetkeen jaksa pidempiä matkoja kävellä (?) ja hidastahan sen kanssa käveleminen on.
Meillä on tytöillä 2v2kk ikäeroa. Puoliso halusi aivan ehdottomasti tuplatrattaat ja olisi ollut valmis polttamaan niihin toista tonniakin ihan vaan jotta pystyisi helpommin mammalomaillessaan kulkemaan molempien lasten kanssa yksin sillä välin kun minä olen töissä. Itse olin sillä kannalla, että voidaan toki hommata, mutta koska tuo ikäero on sellainen, että noin realistisesti ne ovat käytössä ehkä vuoden päivät, niin voitaisiin käytettynä hommata jotkut halvemmat ensin ja sitten päivittää jos tuntuu tarpeelliselta.

Ostettiin sitten 160€:llä varmaan lähemmäs 10 vuotta vanhat Mountain Buggy Duetit, jotka osoittautui itseasiassa hinnasta ja iästä huolimatta ihan hiton hyviksi. Eipä niillä silti nyt ihan tajuttomasti käyttöä ole tullut ja vaikka nuo ovat markkinoiden pienimmästä päästä, täyttävät pelkät tuplarattaat jo farmariauton takakontista ison osan ja on muutenkin aika paljon ankeammat operoida kuin sinkulavaunut.

Niiden tuplien rinnalle tarvitsee myös joka tapauksessa tavalliset rattaat, ellei halua sitten kuopusta nukuttaa niissä tuplarattaissa ja muutenkin roudata kaikkialle niitä vittumaisemmin roudattavia tuplarattaita. Toisaalta tuplarattaiden ehdoton etu on se, että niillä voi helposti lähteä molempien lasten kanssa vaikka kylille pyörimään vain yhden vanhemman voimin, siinä missä kahdet erilliset rattaat tarvitsee aina välttämättä kaksi kuskia.

Eli noin tiivistetysti, tuplarattaat on kyllä ihan näppärät, mutta niistä saatava hyöty on hyvin tilannekohtaista ja suosittelisin kokeilemaan ensin jotain halvempia käytettyjä ja sitten päivittämään jos tuntuu tarpeelliselta. Vähän sama kuin työkalujen kanssa: osta ensin halvat ja korvaa ne joita tulee oikeasti käytettyä paremmilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
657
Täällä pojilla ikäeroa melko tasan 3v. Meillä ollut nuoremmalla käytössä samat rattaat yksin niissä kulkiessa kuin esikoisellakin, hommattiin lisäksi jo esikoisen aikana tuplapyöräkärryt (Thule Cheetah XT2 tmv.), jotka ovat nyt toimineet tarvittaessa myös kävelykärryinä molemmille. Melko harvoin on toki tarvinnut molempien istua kyydissä, mutta on näitäkin tilanteita välillä tullut esim. pidemmät reissut kaupungille niin päässyt vanhempikin lepäämään välillä rattaisiin. Ja toki nuo ovat olleet pyöräreissuilla käytössä enemmänkin. Auton perään noita ei toki kätevästi saa (palasina kyllä) eikä noilla oikein pääse mihinkään sisätiloihinkaan kulkemaan, mutta ovat täällä täyttäneet hyvin kyllä tarkoituksensa. Riippuu tosi paljon kulkemistavoista ym. millaiset rattaat ovat käytännölliset.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 069
Pitää vielä harkita. Tuplat ei välttämättä ihan hirveästi kiinnosta, koska jäävät todennäköisesti suht pienelle käytölle, eikä niille ole odotettavissakaan kovin pitkää tarvetta. Ei niitä myöskään haluaisi turhaan nurkkiin pyörimään, tilalle löytynee muutakin käyttöä.

Seisomalauta kiinnostaisi, mutta harmillisesti smile 3:en sellaista ei ole saatavilla ja melko ahtaaseen tilaan se noissa kärryissä tulisikin.

Toiset kärryt + joku fillari tai vastaava voisi olla toimiva ratkaisu. Pidemmät matkat voisi yksi vanhempi tarvittaessa hoitaa autolla, kaupungissa kaikki oleellinen on kuitenkin melko lähellä.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 329
@pähk1nä Kantoreput on myös erittäin näppäriä, jos ette ole jo sellaisiin tutustunut. Joko pienemmälle tai isommalle, pienempi toki kantajalle mukavampi. :-D
 
Liittynyt
21.01.2019
Viestejä
494
Suosittelen normi rattaita ja kantoliina/reppu pienemmälle. Varoituksen sana kantoliinoista... Voi aiheuttaa naiselle addiktoivaa tarvetta saada paljon erilaisia liinoja. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
762
Lokakuussa ois vasta aika, mutta tilausvaunilla 2-3kk toimitusajat nykysin niin Saksasta saisi halvemmalla ja nopeammin. Tuleeko noi ihan yhtenä kasana saksasta ja renkaat pitää itte laittaa vai mitenkä? Cybex epriamit aateltiin ostaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
594
Lokakuussa ois vasta aika, mutta tilausvaunilla 2-3kk toimitusajat nykysin niin Saksasta saisi halvemmalla ja nopeammin. Tuleeko noi ihan yhtenä kasana saksasta ja renkaat pitää itte laittaa vai mitenkä? Cybex epriamit aateltiin ostaa.
Screenshot_20220501-083314~2.jpg


Käsitin että tuollainen.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 329

Ei kellään sattuis olemaan tilattuna ja vois pasteta koko artikkelin?
Jos pitäisi veikata niin tämä on näitä hörhöilyjä joihin kuuluu täydellinen lääkeettömyys, kotisynnytys ilman lääketieteen ammattilaisia, synnytystä ei saa ikinä käynnistää ja muuta "luonnonmukaista"-hömppää. Taas yksi variaatio näihin iänikuisiin "moderni lääketiede sairastuttaa ihmiset ja lääkkeet on myrkkyä" - spedeilyihin. Ihan täyttä hopeavesi-homeopatia-tierin sekoilua.

Anglosfäärissä ollut valitettavan suosittua jo pitkään vaikka raatoja tulee tasaiseen tahtiin. Ilmeisesti haikailevat takaisin niihin aikoihin kun länsimaissakin ihan merkittävä prosentti äideistä ja/tai lapsista kuoli synnytykseen.

Jenkkiartikkeli aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
53
Jos pitäisi veikata niin tämä on näitä hörhöilyjä joihin kuuluu täydellinen lääkeettömyys, kotisynnytys ilman lääketieteen ammattilaisia, synnytystä ei saa ikinä käynnistää ja muuta "luonnonmukaista"-hömppää. Taas yksi variaatio näihin iänikuisiin "moderni lääketiede sairastuttaa ihmiset ja lääkkeet on myrkkyä" - spedeilyihin. Ihan täyttä hopeavesi-homeopatia-tierin sekoilua.

Anglosfäärissä ollut valitettavan suosittua jo pitkään vaikka raatoja tulee tasaiseen tahtiin. Ilmeisesti haikailevat takaisin niihin aikoihin kun länsimaissakin ihan merkittävä prosentti äideistä ja/tai lapsista kuoli synnytykseen.

Jenkkiartikkeli aiheesta.
Joo juurikin siitä taitaa olla kyse, itsellä vaan kiinnostaisi lukea senkin takia kun on vuosien takaa tuttu tyyppi kyseessä. Itselle jäänyt jotenkin ns "hörhöhippi" vaikutelma koko tyypistä alunperinkin.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Osaako joku sanoa, onko markkinoilla (laadukasta, mutta perusominaisuudet riittää eli ääni, ei kameroita ja lämpötila tms. kanssa optionaalinen) itkuhälytintä, joka käyttäisi ladattavia AA tai AAA akkuja (NiMH)? Vanha Neonate päästi savut ulos ja mitä pläräsin kauppojen sivuja, niin näyttävät usein olevan LiPo tai Li-Ion -akuilla ja niitä en halua. Etenkin LiPo-akut huonolla säkällä palavat kuin soihtu, eikä Li-Ionkaan täysin turvallinen ole, en oikein ymmärrä miksi tätä teknoa itkuhälyttimiin tungetaan (näitä akkuja palaa ihan oikeasti).

Ainoa minkä äkkiä löysin AA-paristoilla, on Ikean itkuhälytin, mutta on poistunut valikoimista. Myös PMR puhelin AA-akuilla voisi olla varteenotettava vaihtoehto, mutta hirvittävän paljon niitäkin on haukuttu, joko kantama on täysin susi ja/tai herkkyys niin huono, että kakara karjuu pää punaisena ennen kuin kuuluu mitään. Onko kellään kokemusta näistä?
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 835
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 329
Cobran PMR oli alkuun itkuhälyttimenä mutta se oli kyllä siihen hommaan ihan onneton.

Philipsiltä näyttäisi edelleen löytyvän malleja joihin menee AA-paristot: Osta Philips Avent Dect SCD50326 Itkuhälytin | Jollyroom
Tuossa ainoastaan vanhempien yksikkö toimii pattereilla. Se lapsi-yksikkö toimii verkkovirralla, joka on jokseenkin idioottimainen ratkaisu, koska yleensä tarve menee jokseenkin toisinpäin. Noi on toisaalta muutenkin jotain jenkkien suunnitelemia vehkeitä, joita ei varsinaisesti ole edes tarkoitettu esim. ulkona käytettäväksi. Meillä oli vähän vastaava Philips ja se oli vaan kaikilla tavoin huono. Edelleen olen pitänyt tätä vanhasta kännykästä äpillä itkuhälyttimeksi muuttamista aivan ylivoimaisesti parhaana vaihtoehtona.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 172
Myös PMR puhelin AA-akuilla voisi olla varteenotettava vaihtoehto, mutta hirvittävän paljon niitäkin on haukuttu, joko kantama on täysin susi ja/tai herkkyys niin huono, että kakara karjuu pää punaisena ennen kuin kuuluu mitään. Onko kellään kokemusta näistä?
Me hankittiin aikanaan Cobran pämärit hoitamaan tarvittaessa itkuhälyttimen virkaa. Toimi ihan hyvin sen mitä itse tarvittiin, mutta oli meillä aika harvakseltaan käytössä. Toimivuudessa ei muuten ollut mitään valittamista, ääniaktivoinnin herkkyys oli ihan hyvä ja noissa omissa kantavuus kyllä ihan kohdallaan. Negatiivista oli se, että itkuhälyttimen kytkeminen päälle vaati aika monta painallusta valikkoa eteenpäin, joten jos käyttö on ensisijaisesti itkuhälyttimenä niin ei ehkä helpoin ratkaisu jos pitää painaa nappia 15 kertaa ennen kuin itkuhälytin on käytössä...

Oma malli oli MicroTalk sarjan MT975 joka taitaa olla jo EOL. Settiin kuului kahden luurin pöytälaturi ja akut molempiin luureihin joten lataaminen oli helppoa.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 835
Negatiivista oli se, että itkuhälyttimen kytkeminen päälle vaati aika monta painallusta valikkoa eteenpäin, joten jos käyttö on ensisijaisesti itkuhälyttimenä niin ei ehkä helpoin ratkaisu jos pitää painaa nappia 15 kertaa ennen kuin itkuhälytin on käytössä...
Tää oli noissa kyllä perseestä. Samoin se, että lapsi heräsi jos vahingossa väänsit ajatuksissasi vehkeen päälle niin, että käänsitkin sitä yhdistettyä virta/volume-nuppia yhtään pidemmälle kun sen härvelin piti kiljaista aina merkkiääni käynnistyessään.

Ja se, että jos sieltä lapsen päästä olikin loppunut akku tai jopa mennyt jotakin pieleen siinä 15 näppäimenpainalluksen koreografiassa, niin eihän sieltä sitten mitään kuulunut ja tätä et mistään tiennyt.

Oikeat itkuhälyttimet vie käyttömukavuudessa ja ominaisuuksissa ihan sata-nolla noita cobria.

Tietty jos se ipana oikeasti jää niin kauaksi että jonkun perus-aventin kantomatka ei vaan riitä, niin sitten cobra tai vastaava puoltaa paikkaansa.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 329
Me jatkettiin uuden vauvan myötä ennestään ylivoimaisesti parhaaksi ratkaisuksi todetulla ratkaisulla, eli käytetään vanha kännykkää joka on äpskillä muunnettu itkuhälyttimeksi. Pieksee vaan ominaisuuksiltaan (ja hinnaltaan) about kaikki dedikoidut systeemit ihan kalleimpia myöten, varsinkin koska hinta on olematon (olettaen, että nurkissa pyörii joku vanha kännykkä) ja featureita voi halutessaan päivittää ihan vaan kokeilemalla jotain toista itkuhälytinsoftaa. Toki tässä ratkaisussa sen "vauvayksikön" pitää olla Wifin piirissä (olettaen, että siinä vanhassa puhelimessa ei ole omaa liittymää/sim-korttia), mutta "vanhempien yksikön" (eli oman puhelimen) kantavuus on käytännössä rajaton. LiOH - akkujahan noissa puhelimissa on, mutta henkilökohtaisesti pidän kyllä riskiä niiden kanssa aika olemattomana.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 619
Oma malli oli MicroTalk sarjan MT975 joka taitaa olla jo EOL. Settiin kuului kahden luurin pöytälaturi ja akut molempiin luureihin joten lataaminen oli helppoa.
Ääni tälle. Meillä oli kaikille lapsille nää käytössä ja jossain vaiheessa ostettiin toinenkin pari. Toimii ku junan vessa, satoi tai paistoi (lapset tykkäs nukkua vaunuissa ulkona takapihalla). Ja edelleen kunnossa vaikka nuorin täyttää kohta jo 8 vuotta, lapsethan tykkää nyt leikkiä näillä isompanakin pihaleikeissä ja kuunnella raksaukkoja/konekuskeja. Kantamahan on hyvässä maastossa piiiiitkä. Ja kestäähän nää vettä jne., toimii kypäräpuhelimena jne. Ja halvat ku mitkä.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
En oikein tiedä, että onko hyvä idea tästä tänne kirjoittaa, mutta kerron asiani.
Vuonna 2002 elokuussa tapasin iltariennoilla erään naisen. Vaihdettiin numerot, ja näimme viikonloppuisin noin marraskuun 2002 alkuun asti.
Myöhemmin melkoinen pommi tuli, kun sain tietää, että hän oli ollut toukokuussa 2003 äitiyslomalla.
Marraskuun 2002 jälkeen en ole kuullut pihaustakaan naisesta.
Oon ollut epätietoinen, koska yhtään mitään ei ole koskaan kuulunut asiasta, eli onko lapsi minun.
Lähinnä tuli mieleen, että oliko naisella koko tapailun tarkoitus saada pulla uuniin salaa, ja sitten lopettaa suhde.
Vai onko se jonkun muun lapsi.
Mun olisi varmaan kannattanut jo heti ottaa asia puheeksi, mutta aattelin silloin syvän hiljaisuuden vallitessa, että en ole isä.
Jos lapsi on minun, ja nainen on salannut sen tiedon lapselta ja minulta, niin onhan se ihan hiton väärin.
Mitäs tässä voisi tehdä? Meneekö ihan metsään jos lähetän meilin tuolle naiselle ja tenttaan asiasta?
20-vuotta on turhan pitkä aika lähteä asiaa kaivelemaan.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Me jatkettiin uuden vauvan myötä ennestään ylivoimaisesti parhaaksi ratkaisuksi todetulla ratkaisulla, eli käytetään vanha kännykkää joka on äpskillä muunnettu itkuhälyttimeksi. Pieksee vaan ominaisuuksiltaan (ja hinnaltaan) about kaikki dedikoidut systeemit ihan kalleimpia myöten, varsinkin koska hinta on olematon (olettaen, että nurkissa pyörii joku vanha kännykkä) ja featureita voi halutessaan päivittää ihan vaan kokeilemalla jotain toista itkuhälytinsoftaa. Toki tässä ratkaisussa sen "vauvayksikön" pitää olla Wifin piirissä (olettaen, että siinä vanhassa puhelimessa ei ole omaa liittymää/sim-korttia), mutta "vanhempien yksikön" (eli oman puhelimen) kantavuus on käytännössä rajaton. LiOH - akkujahan noissa puhelimissa on, mutta henkilökohtaisesti pidän kyllä riskiä niiden kanssa aika olemattomana.
Kerrotko vähän mikä softa tms. ja miten?

Eli jos mulla tossa on vaikka Samsung S3 tms. Lumia 920, niin siihen joku softa ja miten yhdistää ja mihin? Ihan mielenkiinnosta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Mitäpä jos vain annat olla
Ääni tälle. Jos @teho75 olisit lapsen isä, niin eiköhän sun maksamat elarit olisi yh-äidille kelvanneet.

Jos pitäisi veikata niin tämä on näitä hörhöilyjä joihin kuuluu täydellinen lääkeettömyys, kotisynnytys ilman lääketieteen ammattilaisia, synnytystä ei saa ikinä käynnistää ja muuta "luonnonmukaista"-hömppää. Taas yksi variaatio näihin iänikuisiin "moderni lääketiede sairastuttaa ihmiset ja lääkkeet on myrkkyä" - spedeilyihin. Ihan täyttä hopeavesi-homeopatia-tierin sekoilua.

Anglosfäärissä ollut valitettavan suosittua jo pitkään vaikka raatoja tulee tasaiseen tahtiin. Ilmeisesti haikailevat takaisin niihin aikoihin kun länsimaissakin ihan merkittävä prosentti äideistä ja/tai lapsista kuoli synnytykseen.
Älkää helvetissä lähtekö tähän, jossain koti- tai luonnonmukaisessa synnytyksessä meillä olisi todennäköisesti ekalla kerralla menetetty vauva ja tokalla äiti. Onneksi sairaalassa on apua, osaajia, lääkkeitä sekä konetta ja laitetta seurata tilannetta.
 

E_Mustakari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
692
Laadukkaatkin rattaat rupeavat kuitenkin lonksumaan ja nitkumaan yhden lapsen käytön jälkeen. Ensimmäisen lapsen rattaat olivat tosin briot ja ne olivat vaihdon aikaan ihan loppu, menivät lahjoituksena.
Niin että jopa "laadukkaat" rattaat ovat täyttä paskaa ja sitä huonommat vielä huonompia.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 329
Kerrotko vähän mikä softa tms. ja miten?

Eli jos mulla tossa on vaikka Samsung S3 tms. Lumia 920, niin siihen joku softa ja miten yhdistää ja mihin? Ihan mielenkiinnosta.
Meillä käytössä tämä. Asennettuna molempien vanhempien käyttöpuhelimiin ja vanhaan Nokia 8 puhelimeen (ns. vauva-yksikkö). Noksussa ei ole simiä, joten se on wifissä kiinni.

Vauva menee nukkumaan niin kaivetaan tuo Noksu esiin, laitetaan siitä softa päälle ja laitetaan puhelin johonkin kohtaan vauvan läheisyyteen (ei tarvitse edes olla ihan vieressä). Jos haluaa videokuvaa niin puhelimen kamera pitää tietysti asetella jotenkin vauvan naaman suuntaan. Sen jälkeen sitten vaan omasta puhelimesta sama softa päälle, joka sitten puhelimen kajarista välittää vauvan äänet, ihan niin kuin normaali itkuhälytinkin.

Lumiat on sen verran vanhoja Windows-luureja, että siihen tuota ei kyllä saa, mut jos on vähintään Android 4.1 tai iOS 9 luuri niin pitäisi pelittää.

Eihän tuo toki ainoa appi ole laatuaan, mutta muutamaa testattuani tykästyin tuon yksinkertaisuuteen ja edullisuuteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
53
Älkää helvetissä lähtekö tähän, jossain koti- tai luonnonmukaisessa synnytyksessä meillä olisi todennäköisesti ekalla kerralla menetetty vauva ja tokalla äiti. Onneksi sairaalassa on apua, osaajia, lääkkeitä sekä konetta ja laitetta seurata tilannetta.
Olen aivan samaa mieltä, vaimo kävi katselemassa tuota vapaasynnytys suomi instagramia ihan uteliaisuudesta. Jutut oli luokkaa, "sektio ei ole synnytys", meillä tyttö tuli nimenomaan sektiolla kun monen päivän käynnistelynkään jälkeen ei ollut tulossa ulos ja mentiin jo yliaikaa. Oli aika kova paikka vaimolle kun oli kokoajan uskonut että ns luonnollisesti tulee ja siihen valmistautunut, sitten tulee tuommosta tekstiä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 858
Viestejä
4 206 636
Jäsenet
70 991
Uusin jäsen
Blankd

Hinta.fi

Ylös Bottom