Tekkiläisten vauva/lapsikeskustelut

Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 613
Jep jep, meidän lapset tulleet sitten kuitenkin lopulta vaan sektiolla (ei olis tulleet millään konstilla muuten ulos, ainakaan hengissä) niin jaksaa kyllä ihmetyttää tuo että edes ajattelee kotona synnyttämistä. Siinä kun tilanteet muuttuu äkkiä ja kiire voi tulla vaikka oisit jo sairaalassa synnärillä yrittänyt... (meillä lähettiin sektioon aina about juoksujalkaa) Ei ole sitten kiva jälkikäteen spekuloida, että oltaisko vältytty vammoilta/hengenlähdöltä tms. jos ois kuitenkin menty sairaalaan.

Edit: systerihän on tollanen lääketieteen vastainen ja tietysti Hannu Hanhena ei sektiota tarvinut.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Kyllähän tommonen hörhöily pistää vihaksi ku ajattelee miten järjetön saavutus on lääketieteeltä lapsikuolleisuuden painaminen lähelle nollaa... Ja kun miettii, että omakin kakara ois todnäk. joko kuollut tai vammautunut, jos ei olisi viimeisen päälle ammattitaitoiset ja koulutetut hoitajat heti huomannut verenmyrkytystä, joka oli sitten täysin hoidettavissa sairaalassa (itse ei oltaisi huomattu varmaan vasta kun siinä vaiheessa, kun alkaa oleen liian myöhäistä lähteä sairaalaan). Pikakysely kaveripiirissä, niin yllättävän yleinen homma tuokin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Meilläkin jouduttiin esikoinen hätäsektion jälkeen elvyttämään, kun asiat alkoi synnytyksen loppuvaiheessa menemään vauhdilla huonoon suuntaan. Kotisynnytyksessä poika olisi kuollut varmasti ja äidinkään selviäminen ei olis ollut varmaa. Omastakin mielestä noi hippitouhut pitäisi olla laittomia, kyse kun on myös lapsen elämästä - harhaiset äidit voisi muuten tehdä mun puolesta itselleen mitä lystää.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Se pitää sanoa, että tässä 40v+ kypsässä iässä tää koti-isyys on ollut melkoinen bootcamp. Konttorirotan kaljamaha meni, ja tilalla on sixpack. Trapezius on kuin roinaajalla. Eikä ole tarvinnut käydä salilla tai harrastaa liikuntaa.

Jäätävä reeni, ilman lepoa. Ja reeni jatkuu, tahti kovenee. Melkoisen sadistinen "PT". Oma rakas poika. Vanhemmuus on rankkaa, mutta en ikinä vaihtaisi pois. Hiki ja ressi on heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Tällä haluan toivottaa jaksamista, sillä sitä vanhemmuus on. Olla paras versio itsestään, vaikka on väsy, hiki tai itkettää. Tässä hommassa tekemisellä ja jaksamisella on merkitystä, joka muistetaan. Duunit eivät muista.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Joko jollakin faktaa, että miten perhevapaauudistus näkyy käytännössä? Eli moneenko osaan perhevapaapäivät saa jakaa, ja pitääkö olla yht-jaksoista jne. tai vaikkapa pitää x jaksoissa jne.?

Ennen oli selkeä, 18pv sai pilkkoa neljään osaan ja loput sitten enintään kahdessa yhtpitkässä jaksossa. Entä tulevaisuudessa? Mistään en löydä.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Miten osittainen hoitovapaa, mitä tarkoittaa määritelmä "yksi jakso kalenterivuodessa" ? Meneekö siis poikki 31.12.2022 vai 12kk eteenpäin hakemishetkestä? Jos haluaisin siis pitää esim. ensin 6kk ja sitten toiset lisää 6kk, niin voiko työnantaja sen evätä?

Ja saanko näin ollen - jos en pääse työnantajan kanssa sopimukseen - itse päättää jakson sijoittumisen ja pituuden?
 

Liitteet

Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 613
Miten osittainen hoitovapaa, mitä tarkoittaa määritelmä "yksi jakso kalenterivuodessa" ? Meneekö siis poikki 31.12.2022 vai 12kk eteenpäin hakemishetkestä? Jos haluaisin siis pitää esim. ensin 6kk ja sitten toiset lisää 6kk, niin voiko työnantaja sen evätä?

Ja saanko näin ollen - jos en pääse työnantajan kanssa sopimukseen - itse päättää jakson sijoittumisen ja pituuden?
Itte ollu useemman vuoden nyt. Järkevintä pitää 1.8. - 31.7. jaksoissa vuoden pätkissä niin menee KELAn mukaan yksiin, koska vapaaseen on oikeutettu siihen asti kun nuorimmainen menee 3. luokalle eli 2.lk jälkeen saa olla 31.7. asti.

"Työntekijällä on työsopimuslain mukaan oikeus osittaiseen hoitovapaaseen kunnes perusopetuksessa olevan lapsen toinen lukuvuosi päättyy (31.7.).

Työnantaja ja työntekijä sopivat vapaasta ja sen käyttämisestä haluamallaan tavalla. Jos vapaan järjestämisestä ei päästä sopimukseen, on vapaata annettava yksi jakso kalenterivuodessa. Vapaan pituus ja sen ajankohta määräytyvät tällöin työntekijän esityksen mukaan ja vapaa toteutetaan lyhentämällä vuorokautinen työaika kuudeksi tunniksi. Keskimääräiseksi järjestetty työaika lyhennetään keskimäärin 30 tunniksi viikossa. Esitys vapaasta tulee tehdä kaksi kuukautta ennen sen alkamista. Lyhennetyn työajan tulee olla yhdenjaksoinen lepotaukoja lukuun ottamatta.

Molemmat vanhemmat voivat hyödyntää vapaata samalla kalenterijaksolla, mutta eivät kuitenkaan yhtäaikaisesti. Esimerkiksi toinen vanhemmista voi lyhentää työpäiväänsä aamusta, toinen illasta, tai vanhemmat voivat käyttää vapaata vuoropäivin tai -viikoin, mikäli näin asiasta sovitaan."

Esim. Insinööriliiton sivuilla kaavake/sopimusluonnos tästä, mitä muokkasin ja ilmoittanut sillä aina työnantajalle huhti-toukokuussa, että jatkan taas 1.8. lisää. Selvitti jostain työnantajien lakineuvonnasta, että ei voi oikeastaan mitenkään tuota estää, vaikka olen firmassa avainasemassa ja 2 tunnin työpäivän lyhennys tuntuu... Vaimo myös, eli hän hoitaa aamut ja mä iltapäivät, niin mun työaika 7-13:30 mikä jurppii pomoa ihan *itusti :D

Vielä ehdit siis ilmoittaa, että aloitat 1.8... Pistä privaa jos haluat liiton lakimiehellä tsekkautetun esitys- ja sopparipohjan minkä viedä pomolle kuitattavaksi (tai jos ei kuittaa niin sama sekin, kun oikeus siihen on kuitenkin ja olet ilmoittanut kirjallisesti ko. esityksen).
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Itte ollu useemman vuoden nyt. Järkevintä pitää 1.8. - 31.7. jaksoissa vuoden pätkissä niin menee KELAn mukaan yksiin, koska vapaaseen on oikeutettu siihen asti kun nuorimmainen menee 3. luokalle eli 2.lk jälkeen saa olla 31.7. asti.

"Työntekijällä on työsopimuslain mukaan oikeus osittaiseen hoitovapaaseen kunnes perusopetuksessa olevan lapsen toinen lukuvuosi päättyy (31.7.).

Työnantaja ja työntekijä sopivat vapaasta ja sen käyttämisestä haluamallaan tavalla. Jos vapaan järjestämisestä ei päästä sopimukseen, on vapaata annettava yksi jakso kalenterivuodessa. Vapaan pituus ja sen ajankohta määräytyvät tällöin työntekijän esityksen mukaan ja vapaa toteutetaan lyhentämällä vuorokautinen työaika kuudeksi tunniksi. Keskimääräiseksi järjestetty työaika lyhennetään keskimäärin 30 tunniksi viikossa. Esitys vapaasta tulee tehdä kaksi kuukautta ennen sen alkamista. Lyhennetyn työajan tulee olla yhdenjaksoinen lepotaukoja lukuun ottamatta.

Molemmat vanhemmat voivat hyödyntää vapaata samalla kalenterijaksolla, mutta eivät kuitenkaan yhtäaikaisesti. Esimerkiksi toinen vanhemmista voi lyhentää työpäiväänsä aamusta, toinen illasta, tai vanhemmat voivat käyttää vapaata vuoropäivin tai -viikoin, mikäli näin asiasta sovitaan."

Esim. Insinööriliiton sivuilla kaavake/sopimusluonnos tästä, mitä muokkasin ja ilmoittanut sillä aina työnantajalle huhti-toukokuussa, että jatkan taas 1.8. lisää. Selvitti jostain työnantajien lakineuvonnasta, että ei voi oikeastaan mitenkään tuota estää, vaikka olen firmassa avainasemassa ja 2 tunnin työpäivän lyhennys tuntuu... Vaimo myös, eli hän hoitaa aamut ja mä iltapäivät, niin mun työaika 7-13:30 mikä jurppii pomoa ihan *itusti :D

Vielä ehdit siis ilmoittaa, että aloitat 1.8... Pistä privaa jos haluat liiton lakimiehellä tsekkautetun esitys- ja sopparipohjan minkä viedä pomolle kuitattavaksi (tai jos ei kuittaa niin sama sekin, kun oikeus siihen on kuitenkin ja olet ilmoittanut kirjallisesti ko. esityksen).
Joo mulla on siis vuorotyö, missä siis sekä päivää että yötä. Noh, esitän että teen pelkkää yövuoroa.. Niin lähinnä sitä mietin, että voiko se torpata tuo työnantaja sen jollakin verukkeella ja jos ollaan eri mieltä työnantajan kanssa, niin mitenkä sit asia ratkaistaan? Että voiko se sit määrätä, että olen päivät töissä ja yöt vapaalla, kun esitykseni on juuri toisinpäin.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 613
Joo mulla on siis vuorotyö, missä siis sekä päivää että yötä. Noh, esitän että teen pelkkää yövuoroa.. Niin lähinnä sitä mietin, että voiko se torpata tuo työnantaja sen jollakin verukkeella ja jos ollaan eri mieltä työnantajan kanssa, niin mitenkä sit asia ratkaistaan? Että voiko se sit määrätä, että olen päivät töissä ja yöt vapaalla, kun esitykseni on juuri toisinpäin.
Ei voi torpata mitenkään. Mikään peruste ei ole juridisesti riittävä ja tietysti osittaiselle hoitovapaalle jäädään siten, että "olet auttamassa kouluhommissa".

Jos kuulut ammattiliittoon niin sieltä saa apuja jos työnantaja asettuu poikkiteloin. Tuo on kuitenkin lain mukaan oikeus ja se menee kaikkien soppareiden ym. ohi. Ja jos se on työnantajalle ongelma, niin palkatkoot lisää porukkaa hoitamaan sun tunnit mitkä oot hoitovapaalla - problem solved ja ei voi vedota että ei nyt pysty ottaan sijaista tms.

Itse siis 9 hengen firmassa töissä, niin arvaat varmaan mikä poru varsinkin kun nyt 4.vuosi mutta so what. Pomo ja pari muuta on ihan *itun kateellisia tjsp. ja koittaa kostaa kaikin keinoin. Ekan vuoden jälkeen johto ja omistajat koitti pakottaa että se on nyt lopetettava väkisin. Soitin liittoon lakimiehelle joka sanoi ettei pysty ja ihan sama mitä tekevät niin turpiin tulee 6-0 jos lähdetään riitelemään, koska historiassa ei ole ainuttakaan tapausta mikä ei ois mennyt työntekijän voitoksi hoitovapaissa / painostusjutuissa / tekoselityksissä. Sanoin pomolle, että näin o ja sitte se otti yhteyttä yrittäjien lakineuvontaan ja vähän ajan päästä totesi, että näin o, ei mahdeta mitään ja homma ok :D
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Ei voi torpata mitenkään. Mikään peruste ei ole juridisesti riittävä ja tietysti osittaiselle hoitovapaalle jäädään siten, että "olet auttamassa kouluhommissa".

Jos kuulut ammattiliittoon niin sieltä saa apuja jos työnantaja asettuu poikkiteloin. Tuo on kuitenkin lain mukaan oikeus ja se menee kaikkien soppareiden ym. ohi. Ja jos se on työnantajalle ongelma, niin palkatkoot lisää porukkaa hoitamaan sun tunnit mitkä oot hoitovapaalla - problem solved ja ei voi vedota että ei nyt pysty ottaan sijaista tms.

Itse siis 9 hengen firmassa töissä, niin arvaat varmaan mikä poru varsinkin kun nyt 4.vuosi mutta so what. Pomo ja pari muuta on ihan *itun kateellisia tjsp. ja koittaa kostaa kaikin keinoin. Ekan vuoden jälkeen johto ja omistajat koitti pakottaa että se on nyt lopetettava väkisin. Soitin liittoon lakimiehelle joka sanoi ettei pysty ja ihan sama mitä tekevät niin turpiin tulee 6-0 jos lähdetään riitelemään, koska historiassa ei ole ainuttakaan tapausta mikä ei ois mennyt työntekijän voitoksi hoitovapaissa / painostusjutuissa / tekoselityksissä. Sanoin pomolle, että näin o ja sitte se otti yhteyttä yrittäjien lakineuvontaan ja vähän ajan päästä totesi, että näin o, ei mahdeta mitään ja homma ok :D
No niin. Torppasi. Eli taustaa siis, teen vuorotyötä, pitkiä vuoroja (24h). Ehdotin että teen pelkkää yötä klo 20-08. Toinen ehdotukseni oli, että teen klo 20-12 (16h), jotta voin pitää paremmin kelpoisuudet yllä osallistumalla harjoituksiin, jotka reaalimaailmassa asettuvat klo 08-12 väliin noin 90% ajasta.
-
Eli karkeasti näin perusteli: "tässä tapauksessa niin, että viikonloppu- ja aamu ja yövuorot jakautuvat tasaisesti. Päivävuorot ovat välttämättömiä kelposuuden ylläpitämiseksi".
-
Meillä on siis tosiaan lakisääteisiä harjoitteita vuosittain, jotka pitäisi vuositasolla suorittaa, helppoja perusjuttuja.
Mielestäni tarjosin hyvää joustoa, että tarjouduin osallistumaan satunnaisesti harjoituksiin "vapaalta" ja toissijaisesti tarjouduin tekemään klo 20-12, eli tuossa päiväaikana klo 8-12 tekisin niitä harjoitteita sitten. Oon siis ihan ok, jos pidän kelpoisuuksia kunnossa, mutta en siten että tekisin klo 8-20 vuoroja, vaan jollain muulla konstilla. Esim. klo 20-12 vuorolla. Oon myös ok sen kanssa, että viikonloput jakautuu tasaisesti, sekään ei haittaa mua vaikka teknisesti ottaen kannattaisi kikkailla viikonloput ja arkipyhät täyteen töitä.

Mitenhän tätä lähtisi nyt ratkomaan? Liekkö pystyy pakottamaan päivävuoroon.
Itsehän tekisin siis mieluust joko 20-08, tai 20-12 - teknistaktisis-ja perhesyistä päivävuorot eivät ole tarpeen (muutakuin harjoitteluun).
--
"Jos vapaan yksityiskohtaisista järjestelyistä ei päästä sopimukseen, on työntekijälle annettava hoitovapaata yksi jakso kalenterivuodessa. Jakson pituus ja ajankohta määräytyvät työntekijän esityksen mukaan. Osittainen hoitovapaa annetaan tällöin lyhentämällä vuorokautinen työaika kuudeksi tunniksi. Lyhennetyn työajan tulee olla yhdenjaksoinen lepotaukoja lukuun ottamatta. Jos työaika on järjestetty keskimääräiseksi, se tulee lyhentää keskimäärin 30 tunniksi viikossa."

Eli jos ei päästä sopimukseen työnantajan kanssa, niin työpäivät lyhennetään kuudeksi tunniksi ja tai 30 tuntiseksi. Saanko tuolloin itse ehdottaa ja päättää siis sen, miten se lyhennys toteutetaan? Minulla varmaan on to keskimääräinen työaika (42h/viikko), eli lyhentäisin työajan 30 tuntiseksi.

Ja eiköstä niin, että kun on osittaisella hoitovapaalla, niin lasta saa viedä päiväkotiinkin tietysti? Koska ethän ole kokoaikaa hoitovapaalla.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 613
Kannattaa kysyä ammattiliiton työsuhde- ja lakineuvonnasta / hoitaa sitä kautta kirjallisena tjsp. Tottakai juu saa viedä ilttikseen / päiväkotiin jne. Mutta sitähän ei tarvi kertoa työnantajalle, toki voi perustella että sovitaan / on sovittu hoidosta näin ja näin, että lapsi ei esimerkiksi mene koulun jälkeen iltapäiväkerhoon niin siksi sun pitää olla just silloin kotona.

Saaks kysyä, että millä alalla olet? Puolustusvoimissa/poliisissa/palomiehenä vai?

Pakkohan se on sun (=lapsen koulun) aikataulujen mukaan toteuttaa, eihän siitä osittaisesta hoitovapaasta muuten mitään hyötyä ole jos se ei auta lapsen hoitamisessa/läsnäolossa/läksyissä auttamisessa/kouluun lähettämisessä jne. Harvemmin ne toki yöllä tarvii hoitoa (tai käy koulussa :D) paitsi jos puoliso on myös yötöissä niin sillon varmaan toisen läsnäolo kotona olisi vähintään perusteltua.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Kannattaa kysyä ammattiliiton työsuhde- ja lakineuvonnasta / hoitaa sitä kautta kirjallisena tjsp. Tottakai juu saa viedä ilttikseen / päiväkotiin jne. Mutta sitähän ei tarvi kertoa työnantajalle, toki voi perustella että sovitaan / on sovittu hoidosta näin ja näin, että lapsi ei esimerkiksi mene koulun jälkeen iltapäiväkerhoon niin siksi sun pitää olla just silloin kotona.

Saaks kysyä, että millä alalla olet? Puolustusvoimissa/poliisissa/palomiehenä vai?

Pakkohan se on sun (=lapsen koulun) aikataulujen mukaan toteuttaa, eihän siitä osittaisesta hoitovapaasta muuten mitään hyötyä ole jos se ei auta lapsen hoitamisessa/läsnäolossa/läksyissä auttamisessa/kouluun lähettämisessä jne. Harvemmin ne toki yöllä tarvii hoitoa (tai käy koulussa :D) paitsi jos puoliso on myös yötöissä niin sillon varmaan toisen läsnäolo kotona olisi vähintään perusteltua.
Jep, ite siis haluan tosiaan olla yöt töissä ja muuten veks päivisin. Katotaan miten etenee.. Olin yhteydessä puhelimitse liittoon, sieltä tuli kommenttia että melko harvinaisia tilanteita, kävivät karkeasti läpi tilanteen ja arvelivat että esitykselläni on perustelut kohdallaan ja sen pitäisi olla ok. Katsotaan mitä etenee. Aluksi meinaisin ehdottaa, että tekisin vuoden loppuun, mutta koska lasten kanssa voipi olla kivaa ja taloudellisesti nyt se mahdollista, niin ilmeisesti kannattaa ehdottaa jakson pituudeksi suoraan vuoden verran, kerta tässä ongelmia muutenkin on?
Että kerralla pitkä pätkä sitten ja erityisestä syystähän sen taitaa saada katkaista työntekijäkin, ja uskon sen silloin käyvän työnantajallekin ja jos ei kävisi, niin mikäs siinä tekee muita töitä lisäksi.. Katotaan miten etenee, aika mielenkiintoista.. uskoisin jotta jos olis erilainen työ, niin kukaan ei itkisi..
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Jatkan vielä yksinpuhelua

"Lähtökohtana lain mukaan on aina, että työnantaja ja työntekijä sopivat osittaisesta hoitovapaasta ja sen yksityiskohdista itse haluamallaan tavalla, joten laki ei missään nimessä aseta estettä sopimiselle. Työnantaja voi kieltäytyä sopimasta osittaisesta hoitovapaasta vain, jos työajan lyhentämisestä aiheutuu vakavaa haittaa työpaikan tuotanto- tai palvelutoiminnalle. Työnantajan kieltäytyessä sopimisesta, tulee voimaan ehto, että työaika tulee lyhentää keskimäärin 30h/vko." Lähde Osittaisesta hoitovapaasta, voiko työajan (tuntimäärän) sopia vapaasti - Minilex

Eli tämä osuus "Työnantajan kieltäytyessä sopimisesta, tulee voimaan ehto, että työaika tulee lyhentää keskimäärin 30h/vko."

Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Ok, kuvitellaan että tuo tilanne laukeaa. Työaika lyhennetään tällöin keskimäärin 30h/viikko, mutta miten käytännössä? Saanko itse tuolloin päättää, että miten työajasta tulee 30-tuntinen ja miten työaika työvuoroille sijoittuu? Vaikuttaako työvuoron pituus tuohon, tietääkö joku ennakkotapausta?
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 613
Aluksi meinaisin ehdottaa, että tekisin vuoden loppuun, mutta koska lasten kanssa voipi olla kivaa ja taloudellisesti nyt se mahdollista, niin ilmeisesti kannattaa ehdottaa jakson pituudeksi suoraan vuoden verran, kerta tässä ongelmia muutenkin on?
Että kerralla pitkä pätkä sitten ja erityisestä syystähän sen taitaa saada katkaista työntekijäkin, ja uskon sen silloin käyvän työnantajallekin ja jos ei kävisi, niin mikäs siinä tekee muita töitä lisäksi.. Katotaan miten etenee, aika mielenkiintoista.. uskoisin jotta jos olis erilainen työ, niin kukaan ei itkisi..
Tietysti vuoden pätkä kerralla, koska tarvii myöntää vaan kerran kalenterivuoden aikana. Työntekijä voi lopettaa osittaisen hoitovapaan koska vaan ilmoittamalla vs. anot / koitat sopia sitten tammikuussa uudestaan ja samat porut / sillon sun pitää ainakin ottaa 1 kalenterivuosi koska jos otat vaan kevään niin työnantajan ei tarvi syksyllä myöntää toistamiseen.

Ihan parasta aikaa ja kun tässä kohta 4 vuotta tehnyt 6-tuntista niin en tiedä haluanko koskaan palata 7,5-tuntiseen päivään. Miksi olis mitään syytä? Vero-% nousis jotain 6 %-yksikköä ja Kelan tuki jää pois (toki jää se muutenkin reilun vuoden päästä eli 31.7.2023). Palkassa menetetty raha korvautuu osittain työmatka - ja päivähoitokuluissa.

Osittaisen hoitovapaan tarkoitus olla 1. ja 2. luokkaa käyvän lapsen apuna niin ei se ole oikein hyvä jos koulupäivinä joutuu 30 tunnin vuoroon. Vuorotyönhän pitäis joustaa tuohon systeemiin erityisen hyvin, kun pitäis vaan huolen ettei tule arkiaamuvuoroja leikkais vaikka iltavuoron loppupäästä ts. työajan lyhentäminen siitä päästä. Tai sitten vaihtoehtoisesti pitää pystyä olemaan päivällä kotona kun lapsi tulee koulusta. Eli vaikka yövuoro, minkä loppupäästä leikattu.

Jos puoliso alkaa tohon myös, niin meillä esim. vaimolla ei virastotyöstä johtuen voi aloittaa ennen klo 8 töitä ja pitäis olla klo 15 asti paikalla niin lätkäsin työnantajalle perustelut miks mun työaika oltava 7-13:30 eikä 9-15 kuten se ois halunnut. Ei siinä auttanu mitkään työnantajan perustelut vaan mulle määrättiin 7-13:30 koska mä hoidan kotona ip ja vaimo hoitaa aamut.

Ps. Ekan vuoden tein 4-päiväistä viikkoa ja vaimo myös. Sekin oli ihan jees.

Ja pyydät työnantajalta kaiken kirjallisena / jos on olevinaan perusteluita tai annat liiton työsuhdelakimiehen numeron/yhteystiedot minkä kans voi hoitaa (toki ensin taustoitat lakineuvonnasta asian). Liitto sitten vastaa lakipykälillä ja perusteilla ja että "ei kelpaa syyksi, hommaa tuuraaja". Meillä pomo+johto on sellanen, että aina pitää kokeilla kaikkea jos työntekijä ei vaikka jaksais kieltäytyä... Myös hoitovapaan kesälomapalkka ym. jutut on saanut hoitaa Ins.liiton avustuksella kun pomon mielestä oli suuri vääryys, että muuttuvalla työajalla (tein 1. ja 2. vuotena vähän eri prosentteja) lomapalkka ois ollut 11,5 % edellisen vuoden ansioista (ekana vuonna tietysti edellisenä ollut täysi vuositulo ;)) kuten työaikalaissa lukee. Ja tässä myös olisi kikkailumahdollisuuksia, vaimo just toukokuun lopussa lopetti hoitovapaan 3 kuukaudeksi niin saa täyden kesälomaliksan jne. Aloittaa taas syyskuussa...
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Tietysti vuoden pätkä kerralla, koska tarvii myöntää vaan kerran kalenterivuoden aikana. Työntekijä voi lopettaa osittaisen hoitovapaan koska vaan ilmoittamalla vs. anot / koitat sopia sitten tammikuussa uudestaan ja samat porut / sillon sun pitää ainakin ottaa 1 kalenterivuosi koska jos otat vaan kevään niin työnantajan ei tarvi syksyllä myöntää toistamiseen.

Ihan parasta aikaa ja kun tässä kohta 4 vuotta tehnyt 6-tuntista niin en tiedä haluanko koskaan palata 7,5-tuntiseen päivään. Miksi olis mitään syytä? Vero-% nousis jotain 6 %-yksikköä ja Kelan tuki jää pois (toki jää se muutenkin reilun vuoden päästä eli 31.7.2023). Palkassa menetetty raha korvautuu osittain työmatka - ja päivähoitokuluissa.

Osittaisen hoitovapaan tarkoitus olla 1. ja 2. luokkaa käyvän lapsen apuna niin ei se ole oikein hyvä jos koulupäivinä joutuu 30 tunnin vuoroon. Vuorotyönhän pitäis joustaa tuohon systeemiin erityisen hyvin, kun pitäis vaan huolen ettei tule arkiaamuvuoroja leikkais vaikka iltavuoron loppupäästä ts. työajan lyhentäminen siitä päästä. Tai sitten vaihtoehtoisesti pitää pystyä olemaan päivällä kotona kun lapsi tulee koulusta. Eli vaikka yövuoro, minkä loppupäästä leikattu.

Jos puoliso alkaa tohon myös, niin meillä esim. vaimolla ei virastotyöstä johtuen voi aloittaa ennen klo 8 töitä ja pitäis olla klo 15 asti paikalla niin lätkäsin työnantajalle perustelut miks mun työaika oltava 7-13:30 eikä 9-15 kuten se ois halunnut. Ei siinä auttanu mitkään työnantajan perustelut vaan mulle määrättiin 7-13:30 koska mä hoidan kotona ip ja vaimo hoitaa aamut.

Ps. Ekan vuoden tein 4-päiväistä viikkoa ja vaimo myös. Sekin oli ihan jees.

Ja pyydät työnantajalta kaiken kirjallisena / jos on olevinaan perusteluita tai annat liiton työsuhdelakimiehen numeron/yhteystiedot minkä kans voi hoitaa (toki ensin taustoitat lakineuvonnasta asian). Liitto sitten vastaa lakipykälillä ja perusteilla ja että "ei kelpaa syyksi, hommaa tuuraaja". Meillä pomo+johto on sellanen, että aina pitää kokeilla kaikkea jos työntekijä ei vaikka jaksais kieltäytyä... Myös hoitovapaan kesälomapalkka ym. jutut on saanut hoitaa Ins.liiton avustuksella kun pomon mielestä oli suuri vääryys, että muuttuvalla työajalla (tein 1. ja 2. vuotena vähän eri prosentteja) lomapalkka ois ollut 11,5 % edellisen vuoden ansioista (ekana vuonna tietysti edellisenä ollut täysi vuositulo ;)) kuten työaikalaissa lukee. Ja tässä myös olisi kikkailumahdollisuuksia, vaimo just toukokuun lopussa lopetti hoitovapaan 3 kuukaudeksi niin saa täyden kesälomaliksan jne. Aloittaa taas syyskuussa...
Jeps, kiitoksia. Taidan laittaa sitten kovemmat vaatimukset itekki, ku kerta työnantaja rupes tarpeettomasti venkoilee. Aattelin että oltais ihan reilusti hyvässä hengessä sovittu, mut väännetään sitten kerta lähiesimies on jostain (henkilökohtaisestako) syystä tätä vastaan.
Ja juu, eka ehdottelin et vuoden loppuun olisin ja sit mietinnässä oli , et sen jälkeen lisää; mut kerta tämä jo alussa näin hankalaa niin tuskinpa myöntäisi sitten tammikuussa jatkoa, joten ilmeisesti ehdottomasti haettava vuodeksi kerrallaan. En oikeastaan ees ymmärrä miksi työnantajan pitää olla vastaan tässä, kun minulla on kaiken lisäksi todella pieni palkka, suorittavan tason tehtävä ja työttömänä tienaisin enemmän. Sitä paitsi teoriassa työnantajalle on just parasta, että olen "kalleimmat tunnit töissä" ja halvimmat poissa, mutta nähtävästi työnantaja ajattelee että tässä tapauksessa tekijä saa maksimaalisen palkan pienimmällä vaivalla... tai jotain. Olen vielä oikein ehdottanut sinne joustoja tiettyjen harjoitteiden yms. vuoksi.
Tämänhän tulee katkaisemaan jossain välissä varmaankin isyysloma. Mutta jatkuuko tämä osittainen sen jälkeen sitten itsestään, vai "katkeaako" vai mitenhän menee.. ? Et jos oon vaikka 6kk tällä ja sit tuli vaikka 12pv isyysloma, niin jatkuuko sen jälkeen osittainen jos oon sitä vuodeksi kerrallaan hakenut tms.?
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
350
Nyt olisi täällä taas tarvetta vaunuille, kellään suositella mallia joka kulkisi pienessä lumessakin? Hintaluokkana ajattelin jotain 500 ja 1000 välissä
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 613
Tämänhän tulee katkaisemaan jossain välissä varmaankin isyysloma. Mutta jatkuuko tämä osittainen sen jälkeen sitten itsestään, vai "katkeaako" vai mitenhän menee.. ? Et jos oon vaikka 6kk tällä ja sit tuli vaikka 12pv isyysloma, niin jatkuuko sen jälkeen osittainen jos oon sitä vuodeksi kerrallaan hakenut tms.?
Ei kai siinä katkea muu kuin Kelan osittainen hoitoraha isyysloman ajaksi. Sovit vuodeksi niin se on se, vaikka mitä lomia olis välissä. Esimiehen asennevammahan tuossa selvästi on. Aika moni tuota vastaan ts. kävin työhaastatteluissa huvikseen ja ekana tuon ilmoitin, että aion sitten olla osittaisella hoitovapaalla siihen ja siihen asti, niin selkeesti vaikutti mahkuihin vaikka mukamas sanottiin että sehän on hieno juttu. Sitte rekryfirman konsulttikin ihmetteli, ettei otettu jatkoon. Ois voinu toki olla hiljaa ja koeajan jälkeen heti jatkoa...

Ja sitten jos on vaihteleva työaika esim. ei aina 30 h / vko niin muista se 11,5 % lomakorvaushomma...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 130
Nyt olisi täällä taas tarvetta vaunuille, kellään suositella mallia joka kulkisi pienessä lumessakin? Hintaluokkana ajattelin jotain 500 ja 1000 välissä
Tuohon speksiin mikä tahansa, jossa on isot renkaat ja kiinteät tai lukittavat etupyörät. Kääntyvät lukittavat etupyörät tuo tarvittavaa ketteryyttä kaupunkiliikkumiseen. Emmaljunga NXT90 flat-istuimella taitaa mennä vähän yli tonnin ennen kuin alat tinkimään. Lisäksi tuohon flat-istuimeen tarvitaan pienelle vauvalle joku kantokoppa, jolla tosin on muutakin kuin vaunukäyttöä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Meillä just Emmaljunga NXT90 maaseudulla ihan ok möyrii pienessä lumessa. Lukittavat etupyörät must. Käytettiin myös suksia, ne oli hyvät mutta käyttöä oli aika vähän kuitenkin... Käytettynä maksettiin 600e, mutta menevät kuin kuumille kiville, eli sai kytätä...
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Tietysti vuoden pätkä kerralla, koska tarvii myöntää vaan kerran kalenterivuoden aikana. Työntekijä voi lopettaa osittaisen hoitovapaan koska vaan ilmoittamalla vs. anot / koitat sopia sitten tammikuussa uudestaan ja samat porut / sillon sun pitää ainakin ottaa 1 kalenterivuosi koska jos otat vaan kevään niin työnantajan ei tarvi syksyllä myöntää toistamiseen.

Ihan parasta aikaa ja kun tässä kohta 4 vuotta tehnyt 6-tuntista niin en tiedä haluanko koskaan palata 7,5-tuntiseen päivään. Miksi olis mitään syytä? Vero-% nousis jotain 6 %-yksikköä ja Kelan tuki jää pois (toki jää se muutenkin reilun vuoden päästä eli 31.7.2023). Palkassa menetetty raha korvautuu osittain työmatka - ja päivähoitokuluissa.

Osittaisen hoitovapaan tarkoitus olla 1. ja 2. luokkaa käyvän lapsen apuna niin ei se ole oikein hyvä jos koulupäivinä joutuu 30 tunnin vuoroon. Vuorotyönhän pitäis joustaa tuohon systeemiin erityisen hyvin, kun pitäis vaan huolen ettei tule arkiaamuvuoroja leikkais vaikka iltavuoron loppupäästä ts. työajan lyhentäminen siitä päästä. Tai sitten vaihtoehtoisesti pitää pystyä olemaan päivällä kotona kun lapsi tulee koulusta. Eli vaikka yövuoro, minkä loppupäästä leikattu.

Jos puoliso alkaa tohon myös, niin meillä esim. vaimolla ei virastotyöstä johtuen voi aloittaa ennen klo 8 töitä ja pitäis olla klo 15 asti paikalla niin lätkäsin työnantajalle perustelut miks mun työaika oltava 7-13:30 eikä 9-15 kuten se ois halunnut. Ei siinä auttanu mitkään työnantajan perustelut vaan mulle määrättiin 7-13:30 koska mä hoidan kotona ip ja vaimo hoitaa aamut.

Ps. Ekan vuoden tein 4-päiväistä viikkoa ja vaimo myös. Sekin oli ihan jees.

Ja pyydät työnantajalta kaiken kirjallisena / jos on olevinaan perusteluita tai annat liiton työsuhdelakimiehen numeron/yhteystiedot minkä kans voi hoitaa (toki ensin taustoitat lakineuvonnasta asian). Liitto sitten vastaa lakipykälillä ja perusteilla ja että "ei kelpaa syyksi, hommaa tuuraaja". Meillä pomo+johto on sellanen, että aina pitää kokeilla kaikkea jos työntekijä ei vaikka jaksais kieltäytyä... Myös hoitovapaan kesälomapalkka ym. jutut on saanut hoitaa Ins.liiton avustuksella kun pomon mielestä oli suuri vääryys, että muuttuvalla työajalla (tein 1. ja 2. vuotena vähän eri prosentteja) lomapalkka ois ollut 11,5 % edellisen vuoden ansioista (ekana vuonna tietysti edellisenä ollut täysi vuositulo ;)) kuten työaikalaissa lukee. Ja tässä myös olisi kikkailumahdollisuuksia, vaimo just toukokuun lopussa lopetti hoitovapaan 3 kuukaudeksi niin saa täyden kesälomaliksan jne. Aloittaa taas syyskuussa...
Onko muuten jo ennakkoon jostain saatavilla selville, miten työajan sijoittuminen osittaisella vapaalla menee, jos tullaan lain tarkoittamaan kohtaan 30h/viikkotunnit ja vapaa sijoitettava työvuoron alkuun tai loppuun?
Tuntuisi epäloogiselta, että työnantaja sitten saisi sen päättää miten se sijoittuu? Tällöinhän vuorotyötä tekevillä työnantaja saattaisi vaikka määrätä, että ollaan päivät töissä ja yöt hoitovapaalla ja sen seurauksena perhe ei käytännössä hyötyisi lainkaan?
Joten sinänsä tuntuisi loogiselta, että joo 30/h viikkotunnit tsek, menee lain mukaan ja että osittainen vapaa sijoitetaan työvuoron alkuun tai loppuun --> mutta kait työntekijä sen sitten saisi päättää, että sijoittuuko se vapaa työvuoron alkuun vai loppuun?
Esim. omassa tapauksessa olisi täysi katastrofi, jos työnantaja saisi päättää että osittainen vapaa sijoittuu työvuoron loppuun (eli yölle), kun nimenomaan haluan päivät olla lapsen kanssa.

Tässä pari lainausta työsopimuslaista ja työaikalaista, kuinka tulkitsette sen työajan sijoittamisen?
 

Liitteet

Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 613
Ei siinä oo mitään tulkittavaa, lapsen kouluaikataulujen mukaan päätät sinä sen, jos työnantaja näyttää punaista lamppua eli silloin sen on pakko suostua 30 h / vko ja 6 h / d työaikaan. Eli jos laitat lapsen iltikseen niin varmaan oot hoitovapaalla aamulla tai jos et laita niin oot varmaan hoitovapaalla iltapäivällä. Eli se lyhennys siitä kohtaa -> ethän sä voi pitää 2 tuntia hoitovapaata klo 7-9 tai klo 13-15 jos sun työaikas ei jostain päästä osu noihin. Nuo saa ainakin työntekijän esityksestä ns. yksipuolisesti. Ja varsinkin jos puoliso sopinut eka että hän lyhentää aamusta niin sun on "pakko" lyhentää iltapäivästä (tai jos keksit, että iltalyhentämisestä jotain hyötyä ja muutoin lapsi joutuis oleen hoitopaikassa).

Vuorotyössähän tuo työnantajan vittuilu on ihan käsittämätöntä, koska se johtaa siihen, että ei voi pian teettää sulla kun 6 h vuoroja 1 / päivä ja just 30 h / vko kirjaimellisesti. Ja koska lapset ei käy vkl koulua kovin usein niin aika heikolla on vkl-työvuorojen määryyssä kun ei se palvele tarkoitusta.

Mäkin kyllä teen niin, että työaika kun 7-13:30 niin se on just eikä melkeen niin ja ihan sama mitä on niin lähen läksyissä auttamiseen ja välipalan tekoon. Muuten se on loputon suo ja jos kerran annat pirulle pikkusormen... :D

Ja on se palkitsevaa kun lapsia auttelee läksyissä ja välipaloissa ja kaverit voi tulla kylään, niillekin sit välipalat jne. ja ei oo härdelliä harrastusten suhteen ts. kerkii viedä lapset lätkään, futikseen, tanssiin, kuvikseen, kanteleeseen, vpk:hon, voimisteluun ja ihan mihin vaan + itekki harrastella 3 x viikossa voimanostoo ihan rauhassa. Toi 2 h / lärvi päivässä extra-aikaa aikuiselta korvaa hyvin muut mun vanhemmuuspuutteet ym. :D Pistä vaimokin vaan tuolle kun vielä mahis. Rahallisesti ei hävii juur mitään ainakaan 4 ja 5 k€ kk-palkoilla kun verot laskee ihan sikana ja saa kumpikin kelalta osittaista hoitorahaa.

Elämän parasta aikaa ja en tiiä viittiikö 7,5 h/d hommiin edes palata koskaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Ei siinä oo mitään tulkittavaa, lapsen kouluaikataulujen mukaan päätät sinä sen, jos työnantaja näyttää punaista lamppua eli silloin sen on pakko suostua 30 h / vko ja 6 h / d työaikaan. Eli jos laitat lapsen iltikseen niin varmaan oot hoitovapaalla aamulla tai jos et laita niin oot varmaan hoitovapaalla iltapäivällä. Eli se lyhennys siitä kohtaa -> ethän sä voi pitää 2 tuntia hoitovapaata klo 7-9 tai klo 13-15 jos sun työaikas ei jostain päästä osu noihin. Nuo saa ainakin työntekijän esityksestä ns. yksipuolisesti. Ja varsinkin jos puoliso sopinut eka että hän lyhentää aamusta niin sun on "pakko" lyhentää iltapäivästä (tai jos keksit, että iltalyhentämisestä jotain hyötyä ja muutoin lapsi joutuis oleen hoitopaikassa).

Vuorotyössähän tuo työnantajan vittuilu on ihan käsittämätöntä, koska se johtaa siihen, että ei voi pian teettää sulla kun 6 h vuoroja 1 / päivä ja just 30 h / vko kirjaimellisesti. Ja koska lapset ei käy vkl koulua kovin usein niin aika heikolla on vkl-työvuorojen määryyssä kun ei se palvele tarkoitusta.

Mäkin kyllä teen niin, että työaika kun 7-13:30 niin se on just eikä melkeen niin ja ihan sama mitä on niin lähen läksyissä auttamiseen ja välipalan tekoon. Muuten se on loputon suo ja jos kerran annat pirulle pikkusormen... :D

Ja on se palkitsevaa kun lapsia auttelee läksyissä ja välipaloissa ja kaverit voi tulla kylään, niillekin sit välipalat jne. ja ei oo härdelliä harrastusten suhteen ts. kerkii viedä lapset lätkään, futikseen, tanssiin, kuvikseen, kanteleeseen, vpk:hon, voimisteluun ja ihan mihin vaan + itekki harrastella 3 x viikossa voimanostoo ihan rauhassa. Toi 2 h / lärvi päivässä extra-aikaa aikuiselta korvaa hyvin muut mun vanhemmuuspuutteet ym. :D Pistä vaimokin vaan tuolle kun vielä mahis. Rahallisesti ei hävii juur mitään ainakaan 4 ja 5 k€ kk-palkoilla kun verot laskee ihan sikana ja saa kumpikin kelalta osittaista hoitorahaa.

Elämän parasta aikaa ja en tiiä viittiikö 7,5 h/d hommiin edes palata koskaan.
Niin siis mulla lapsi ei on vielä alle 3v, että koululla en voi perustella. Haluun vaan muuten vaan olla lapsen kanssa hetken extraa, kun kerta mahdollisuus siihen on. Ja vuorotyö tosiaan. Enkä jatkaisi tota muutenkaan kauaa, niin ärsyttää ku työantaja vastustaa.
Niin lähinnä että millä perusteella mä sitä saan tohon päivään ehdottaa.
Koska omassa työvuorossa, jos mä saan olla se joka päättää että sijoittuuko hoitovapaa työvuoron alkuun vai loppuun, niin saan hyvät työvuorot perheen kannalta ja tietysti itsenkin. Jos taas työantaja voi päättää/pakottaa mut olemaan osittaisella hoitovapaalla esim. työvuoron loppuun, niin se on täysi katastrofi perheelle ja mulle.
Teen siis 24h vuoroja klo 8-8 normaalisti rytmillä 1töissä3vapaata - keskimäärin 42h/viikko, ja noin 2vuoroa per viikko normaalisti.. ja jos laukeaa kohta 30h/viikko lain mukaan, ja se on työnantaja joka päättää miten se käytetään, niin se voi määrätä mut töihi esim. klo 8-23 ja loput hoitovapaata (eli yön jollon koko ilo lasten kanssa olemisesta on tietty vähäisempää). On aika iso ero esim. siihen, et itse tuossa 30h/viikko tilanteessa esittäisin klo 17-08 töissä olevani, et oisin lasten kans päivät..
Että lähinnä tässä yritän perusteita etsiä - liittoon otettu yhteyttä toki mut ohjeisti eka ottamaan yhteyttä luottamusmiehen kanssa... Katsotaanm miten käy, kiva ois lasten kans olla.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 613
Lyhennät päivähoitoaikaa. Eihän se voi määrätä sua töihin 8-23 jos osittaisella hoitovapaalla lakisääteinen maksimi on 6 h päivässä x 5 päivänä viikossa. Tuo 8-23 on vähä enempi mun mielestä ku 6 h.

Sanot sille, että sun pitää olla kotona päiväkotiaikaan ja saa sijoittaa 5:lle päivälle 6 h/d viikossa miten tahtoo paitsi ajankohdalle x kun oot sopimassa päiväkodin kans siten.

Mikä liitto noin surkee, että ohjaa luottamusmiehelle (säästävät kuluja?)? Insinööriliitosta saanut vuosien varrella joka kerta heti työsuhdelakimiehen rustaamaan vaikka ja mitä tohon ja muuhun liiittyvää.

Ps. noissa pvk-maksuissa on mahkuja säästää paljonkin jos toinen tai molemmat vanhemmat o.hoitovapaalla.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Lyhennät päivähoitoaikaa. Eihän se voi määrätä sua töihin 8-23 jos osittaisella hoitovapaalla lakisääteinen maksimi on 6 h päivässä x 5 päivänä viikossa. Tuo 8-23 on vähä enempi mun mielestä ku 6 h.

Sanot sille, että sun pitää olla kotona päiväkotiaikaan ja saa sijoittaa 5:lle päivälle 6 h/d viikossa miten tahtoo paitsi ajankohdalle x kun oot sopimassa päiväkodin kans siten.

Mikä liitto noin surkee, että ohjaa luottamusmiehelle (säästävät kuluja?)? Insinööriliitosta saanut vuosien varrella joka kerta heti työsuhdelakimiehen rustaamaan vaikka ja mitä tohon ja muuhun liiittyvää.

Ps. noissa pvk-maksuissa on mahkuja säästää paljonkin jos toinen tai molemmat vanhemmat o.hoitovapaalla.
Lakisääteinen maksimi on 30h/viikossa, eli jos keskimääräisesti järjestetty työaika niin on 30h viikossa. Ei välttämättä 6h päivä, mutta 30h viikkossa.

En tiiä, ihme säätämistä. Kysyin AVI:sta näkemystä, että onko ennakkotapauksia miten tulkitaan osittaisen hoitovapaan sijoittamista työvuoron alkuun vai loppuun - no eivät osanneet auttaa. Arvelivat että työnantajan direktio-oikeus voi olla aika vahva.

Noh katsellaan, mutta ei toistaiseksi hyvältä näytä. Uskomatonta, jos työnantaja saa yksipuolisesti esittää osittaisen hoitovapaan sijoittamisen työvuron alkuun tai sitten loppuun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Mielenkiintoista.

Puolisoa ehkä koskettaa. Että eikös ennen ollut 12pv palkallista, niin nyt neuvoteltu 32 päivän mittaiseksi? Vai muistanko väärin. Aika iso muutos kuitenkin ainakin teoriassa.
 

Liitteet

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Meillä on nyt reilun viikon ikäinen vauveli kotona. Ensimmäinen kyseessä.

Voi että, että on vaikeaa rintaruokinnan kanssa. Poika nukahtaa parin imun jälkeen ja ei pysy hereillä, vaikka sitä koittaa herätellä siinä samalla. Tuntuu myöskin, että se ei jaksa imeä maitoa rinnoista tarpeeksi. Maitoa kuitenkin on, koska se tulee lypsämällä ulos.

Myös manuaalisen rintapumpun kanssa on vähän vaikeaa saada maitoa ulos. Onkohan puolisolla vain sellaiset rinnat, että ne ei sovellu rintaruokintaan, vai voikohan tilanne parantua ajan kanssa?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Meillä on nyt reilun viikon ikäinen vauveli kotona. Ensimmäinen kyseessä.

Voi että, että on vaikeaa rintaruokinnan kanssa. Poika nukahtaa parin imun jälkeen ja ei pysy hereillä, vaikka sitä koittaa herätellä siinä samalla. Tuntuu myöskin, että se ei jaksa imeä maitoa rinnoista tarpeeksi. Maitoa kuitenkin on, koska se tulee lypsämällä ulos.

Myös manuaalisen rintapumpun kanssa on vähän vaikeaa saada maitoa ulos. Onkohan puolisolla vain sellaiset rinnat, että ne ei sovellu rintaruokintaan, vai voikohan tilanne parantua ajan kanssa?
Kyllä ainakin ton meidän pikku-ukon kanssa meni ihan kuvaamallasi tavalla useita viikkoja ja siitä se sitten lähti. Paitsi että oli pakko syöttää ruiskulla korviketta siihen asti, kun oli matalat verensokerit. Normaalisti kai vararavinto riittää alun vaikeuksien yli, mutta kannattaa ehkä kysyä aina sairaalasta, jos yhtään epäilyttää tai jännittää. Ainakin mua olisi hirvittänyt aivan kamalasti nuo verensokerit, jos ei olisi ruiskulla syötetty tuota ylimenoaikaa ja siitä saatu varmuutta, että ravinto riittää. Myös rintapumpun kanssa meni puolisolla viikkoja, että homma lähti kunnolla toimimaan, että en nyt olisi vielä heittämässä kirvestä kaivoon.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
206
Osa hoitajista ja kätilöistä on saanut erikseen koulutusta tuohon rintaruokinnan neuvomiseen ja kannattaa tiedustella esim. neuvolasta saisiko hoitajan kotikäynnille. Vaimon kaveri oli sattumalta tällainen koulutettu kätilö ja meillä ruokinta lähti pelittämään oikeastaan vasta hänen kotikäynnin jälkeen. Asiaan liittyy paljon pieniä yksityiskohtia, joita on vaikea tietää (ja en enää kunnolla valitettavasti muista), mutta kyseinen kätilö osasi suoraan sanoa vauvan eleistä millon se on ylipäätään valmis imemään rintaa, mikä on juuri oikea asento ja myös juttuja, joita ei saa tehdä (muistaakseni esim. vauvan takaraivoon koskeminen sen syödessä laukaisi automaattisen reaktion keskeyttää ruokailu ettei tukehdu).
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Poika nukahtaa parin imun jälkeen ja ei pysy hereillä, vaikka sitä koittaa herätellä siinä samalla. Tuntuu myöskin, että se ei jaksa imeä maitoa rinnoista tarpeeksi. Maitoa kuitenkin on, koska se tulee lypsämällä ulos.

Myös manuaalisen rintapumpun kanssa on vähän vaikeaa saada maitoa ulos. Onkohan puolisolla vain sellaiset rinnat, että ne ei sovellu rintaruokintaan, vai voikohan tilanne parantua ajan kanssa?
Samoja haasteita oli täälläkin alussa, korjaantuivat meillä itsestään, mutta syömistä piti tukea myös korvikkeella aluksi. Lapsi oli myös todella ronkeli siitä mikä pullo kelpasi, ainoastaan ”koliikkipulloista” joissa oli venttiilit ilman menolle pulloon tyhjetessä meni tavaraa kunnolla kaupaksi.

Kuten aiemmin sanottu niin neuvolaan yhteyttä jos yhtään pidempään jatkuu tai vaikuttaa ettei vauva saa kunnolla syötyä. Huono imetys/maidontulo voi kieliä myös tulehduksesta rinnoissa. Neuvola on yksi niitä julkisia palveluita jotka pääsääntöisesti toimii tässä maassa todella hyvin ja sieltä yleensä saa apua todella nopeasti ja matalalla kynnyksellä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Joo me oltiin viikko sairaalassa ja siellä oli tuollainen koulutettu imetysvalmentaja ja oli aivan korvaamaton apu, monena päivänä kävi. Toki normihoitajatkin kerkesi viikossa opastamaan todella paljon. Itse nyt tietty lähinnä seurasin sivusta, mutta kyllä siinä oli tosi monta juttua, mitkä pitää huomioida, että jos sairaalasta on kengitty kotiin ekana tai tokana päivänä, niin en tiedä miten ihmiset pärjää. Liekkö ajatus, että kyllä omat vanhemmat neuvoo tms. Toki ne neuvoi myös pulloruokinnasta sitten allekirjoittaneellekin, ois voinut olle kivinen tie jos kukaan ei olisi neuvonut. Eli neuvolaan/sairaalaan vaan yhteyttä jos tarttee.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 613
Jännä tääkin, me ei päästy sairaalasta ekan kanssa edes pois ennen ku imetys onnistui, oli niin fanaattista jengiä ja joku maailman imetyspositiivisin kätilöjengi ja oikeen tarkasti opetettiin jotain sata kertaa... Pari vuotta myöhemmin toisen kans lykättiin heti kotia vaimo vähän puolikuntosenakin eikä kiinnostanu yhtään syökö tyttö vai ei :D
 
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
59
Ei semmoisia rintoja ole olemassa, jotka eivät soveltuisi imetykseen. On vain olemassa teknisiä haasteita, (esimerkiksi imuasento on väärä), jotka voidaan korjata ohjauksella. Kuten edellä jo mainittiin niin neuvolaan ihmeessä yhteyttä, varsinaisia imetysohjaajiakin on osassa neuvoloita. Terveydenhoitajakin osaavat opastaa. Rintamaito on parasta ravintoa vauvalle ja kehittyvälle vastustuskyvylle.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 318
Meillä on nyt reilun viikon ikäinen vauveli kotona. Ensimmäinen kyseessä.

Voi että, että on vaikeaa rintaruokinnan kanssa. Poika nukahtaa parin imun jälkeen ja ei pysy hereillä, vaikka sitä koittaa herätellä siinä samalla. Tuntuu myöskin, että se ei jaksa imeä maitoa rinnoista tarpeeksi. Maitoa kuitenkin on, koska se tulee lypsämällä ulos.

Myös manuaalisen rintapumpun kanssa on vähän vaikeaa saada maitoa ulos. Onkohan puolisolla vain sellaiset rinnat, että ne ei sovellu rintaruokintaan, vai voikohan tilanne parantua ajan kanssa?
Joo, täällä oli molempien lasten kanssa ihan samanlaista alkuun. Suosittelen lämpimästi hyödyntämään synnärin ja/tai neuvolan imetysohjausta. Tekevät yleensä ihan kotikäyntejäkin.

Sitten vielä semmoinen kikkakolmonen kuin rintakumi. Kaikista imetysfanaattisimpien mielestä tuo on ihan saatanasta, mutta meillä oli tosi iso apu siitä molempien lasten kanssa. Varsinkin kun lapsi oli just tosi väsynyt, rintakumi helpotti hommaa juuri sen kriittisen sysäyksen verran, että toukat sai syötyä. Eikä se kummallakaan lapsella ollut käytössä kuin pari-kolme ekaa viikkoa, sen jälkeen imetys sujui ihan omalla painollaan.

Suosittelen vahvasti myös sähköisen rintapumpun hommaamista jos yhtään näyttää siltä, että pumppailua tulee harrastettua enemmänkin. On meinaa ihan perseestä nuo käsipumput, ihan jokainen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
319
Meillä ensimmäinen kuukausi meni niin, että 4h edellisen syötön alusta jouduttiin tekeen herätys, jolloin aluksi tissimaitoa niin pitkään kuin suostui imemään (10-20min), jonka jälkeen pullomaitoa lisäksi (muistaakseni alkuun 40ml). Reilun kuukauden jälkeen saatiin lupa lopettaa herättely, mutta heräili silti itsekseen vielä kuukauden verran n. 4-5h välein edellisen syötön lopetuksesta.
Kokoajan oli myös "ongelmana" se, että vaikka tisseistä tuli hyvin maitoa vauvalle, ei sitä herunnut pumpatessa juuri lainkaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 355
Vaimoa ei oikein "kiinnostanut" imetys; "huono asento, ei onnistu, hankalaa, ei ime" jne. niin meidän lapsi on ruokittu 99% pullolla.
Ehdottomasti sähköpumppu ja desinfiointikone auttaa kun pulloja sotketaan hyvään tahtiin :whistling:
Jos jotain tekkiläistä kiinnostaa niin meillä on philipsin laitteet (pumppu ja desinfiointikone) ylimääräisenä Tampereen seudulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
375
Vaimoa ei oikein "kiinnostanut" imetys; "huono asento, ei onnistu, hankalaa, ei ime" jne. niin meidän lapsi on ruokittu 99% pullolla.
Ehdottomasti sähköpumppu ja desinfiointikone auttaa kun pulloja sotketaan hyvään tahtiin :whistling:
Jos jotain tekkiläistä kiinnostaa niin meillä on philipsin laitteet (pumppu ja desinfiointikone) ylimääräisenä Tampereen seudulla.
syyskuun aluss olis tänne tulossa eka..laitatko privaa mitä tuo maksaisi?
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Meillä on nyt reilun viikon ikäinen vauveli kotona. Ensimmäinen kyseessä.

Voi että, että on vaikeaa rintaruokinnan kanssa. Poika nukahtaa parin imun jälkeen ja ei pysy hereillä, vaikka sitä koittaa herätellä siinä samalla. Tuntuu myöskin, että se ei jaksa imeä maitoa rinnoista tarpeeksi. Maitoa kuitenkin on, koska se tulee lypsämällä ulos.

Myös manuaalisen rintapumpun kanssa on vähän vaikeaa saada maitoa ulos. Onkohan puolisolla vain sellaiset rinnat, että ne ei sovellu rintaruokintaan, vai voikohan tilanne parantua ajan kanssa?
Lypsämällä kannattaa ottaa rintamaitoa, ja antaa ruiskulla siinä äitin sylissä. Sitten kun on saanut ns. helppoa maitoa, sitten rinnalle. Tärkeää maidon erityksen kannalta tuo jälkimmäinen, ja ensimmäinen vauvan ravinnon saannin vuoksi.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 318
Muutto kohta edessä, lapsen päiväkotimatka kasvaa ~20 metristä reiluun kolmeen kilometriin / suunta. Auto löytyy, mutta isoa dieselautoa ei oikein viitsisi tuollaiseen päivittäiseen nurkka-ajoon käyttää, varsinkaan talviaikaan. Pyörä toki kulkee, mutta silläkin saisi helposti varmaan kolmisen varttia päivästä käytettyä edestakaisiin matkoihin ja saattaisi vahingossa saada jotain liikuntaakin, hyi! Lisäksi nuorempi lapsi aloittaa päiväkodissa ensi vuoden syksyllä, jonka jälkeen ei pelkällä pyörän lastenistuimella kuitenkaan pärjää.

Rupesin miettimään, että olisikohan ihan älytön tempaus hommata joku tämän tyylinen sähkövimpain ja laittaa siihen perään tällainen kärry? Tuollaisella kun voisi kuvitella suhaavansa ehkä talvikelilläkin vielä ihan kohtuullisen mukavasti ja nopeasti, eikä lisääntyneen kuorman aiheuttama rangen typistyminen haittaisi koska päiväajot jäisivät luultavasti silti yleensä aina alle kuuteen kilsaan. Mitä taas turvallisuuteen tulee, niin kyllähän ihmiset tuollaisia lapsikärryjä sähköpyörilläkin vetää, jolloin nopeudet varmaan on aika samaa luokkaa kuin tuollaisen täyssähkövempeleen huippunopeus.

Toki pidemmällä tähtäimellä joku ihan kunnollinen sähköauto olisi tietysti optimiratkaisu kaikenlaiseen nurkka-ajoon, viimeistään siinä vaiheessa kun lapset alkaa enemmän harrastamaan yms., mutta minimikustannus olisi kuitenkin heti ihan vähintään kymmenkertainen, niin ei oikein tuoreena asuntovelallisena hotsita sellainenkaan ratkaisu just nyt...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
787
Muutto kohta edessä, lapsen päiväkotimatka kasvaa ~20 metristä reiluun kolmeen kilometriin / suunta. Auto löytyy, mutta isoa dieselautoa ei oikein viitsisi tuollaiseen päivittäiseen nurkka-ajoon käyttää, varsinkaan talviaikaan. Pyörä toki kulkee, mutta silläkin saisi helposti varmaan kolmisen varttia päivästä käytettyä edestakaisiin matkoihin ja saattaisi vahingossa saada jotain liikuntaakin, hyi! Lisäksi nuorempi lapsi aloittaa päiväkodissa ensi vuoden syksyllä, jonka jälkeen ei pelkällä pyörän lastenistuimella kuitenkaan pärjää.

Rupesin miettimään, että olisikohan ihan älytön tempaus hommata joku tämän tyylinen sähkövimpain ja laittaa siihen perään tällainen kärry? Tuollaisella kun voisi kuvitella suhaavansa ehkä talvikelilläkin vielä ihan kohtuullisen mukavasti ja nopeasti, eikä lisääntyneen kuorman aiheuttama rangen typistyminen haittaisi koska päiväajot jäisivät luultavasti silti yleensä aina alle kuuteen kilsaan. Mitä taas turvallisuuteen tulee, niin kyllähän ihmiset tuollaisia lapsikärryjä sähköpyörilläkin vetää, jolloin nopeudet varmaan on aika samaa luokkaa kuin tuollaisen täyssähkövempeleen huippunopeus.

Toki pidemmällä tähtäimellä joku ihan kunnollinen sähköauto olisi tietysti optimiratkaisu kaikenlaiseen nurkka-ajoon, viimeistään siinä vaiheessa kun lapset alkaa enemmän harrastamaan yms., mutta minimikustannus olisi kuitenkin heti ihan vähintään kymmenkertainen, niin ei oikein tuoreena asuntovelallisena hotsita sellainenkaan ratkaisu just nyt...
Jos kerran auto on jo valmiiksi liikennekäytössä ja vakuutuksissa pihassa seisomassa, niin eihän tuollaisessa oman elämän vaikeuttamisessa ja kurjistamisessa ole pienintäkään järkeä. Tuollaisen tonnin ylimääräisen kuluerän takaisinmaksuaika on useampi vuosi verrattuna siihen, että käytät vaan sitä autoa.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 318
Jos kerran auto on jo valmiiksi liikennekäytössä ja vakuutuksissa pihassa seisomassa, niin eihän tuollaisessa oman elämän vaikeuttamisessa ja kurjistamisessa ole pienintäkään järkeä. Tuollaisen tonnin ylimääräisen kuluerän takaisinmaksuaika on useampi vuosi verrattuna siihen, että käytät vaan sitä autoa.
Diesel-autot ei oikein tykkää, että tulee paljon lyhyttä ajoa, varsinkaan talvisaikaan. Menee hiukkasloukku tukkoon alta aikayksikön ja sen remppaaminen on heti semmoinen vähintään tonnin paukku. Muutenkin näillä polttoaineen hinnoilla tuntuisi aika tyhmältä noin lyhyttä matkaa suhata autolla, joka pitäisi kuitenkin aina erikseen lämmittää, skrabata ym. Lisäksi siinä vaiheessa kun puoliso palaa töihin, auto ei välttämättä ole käytettävissä siihen aikaan kun lapsia pitäisi kuskailla.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Ettei tausta-ajatuksena ollut, että isukki saa hauskan sähköskootterin leikkikaluksi ja ajatus voidaan myydä emännälle rahan säästämisenä? :) No, meillä on sähköfillarit hupiajeluun ja hankittiin peräkärry kakaralle ja hauskaa touhuahan se on hyvällä kelillä kruisailla ja kakara tykkää muutenkin olla kärryssä ihmettelemässä maailmaa). Vaan kyllä räntäsateessa tai kovassa pakkasessa saattaisi alkaa miettimään, että onko se lasin skraappaaminen kuitenkin mukavampaa.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Diesel-autot ei oikein tykkää, että tulee paljon lyhyttä ajoa, varsinkaan talvisaikaan. Menee hiukkasloukku tukkoon alta aikayksikön ja sen remppaaminen on heti semmoinen vähintään tonnin paukku. Muutenkin näillä polttoaineen hinnoilla tuntuisi aika tyhmältä noin lyhyttä matkaa suhata autolla, joka pitäisi kuitenkin aina erikseen lämmittää, skrabata ym. Lisäksi siinä vaiheessa kun puoliso palaa töihin, auto ei välttämättä ole käytettävissä siihen aikaan kun lapsia pitäisi kuskailla.
Mene bussilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Meiltä löytyy kuomullinen Bullitt tavarapyörä sähköllä ja farmariauto. Emäntä tykkää autosta, mutta itselle Bullitt on vielä 3km matkalle huomattavasti miellyttävämpi kelillä kuin kelillä. Nopeampi lähteä liikenteeseen ja tuon saa aina oven eteen. Kyytiin mahtuu hyvin 4v ja 1v lapset vaikkei tuo lakia kirjaimellisesti tavaten olisikaan laillista.


Bullittin hinnalla saa kyllä kohtuullisen autonkin, mutta käyttökulut on ihan toista luokkaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Vastaan nyt yhteisesti noihin yllä oleviin kommenteihin.

Ei asuta Suomessa, joten Suomen neuvolapalveluja emme valitettavasti päästä hyödyntämään. Puolisoa on käynyt auttamassa kotona tuollainen imetysvalmentaja, mutta toistaiseksi mitään sen kummempaa parannusta ei ole tilanteeseen tullut. Valmentaja kyllä kannustaa ja sanoo, että kyllä se siitä ajan kanssa paranee jne. Vaikea uskoa, kun on nyt melkein kaksi viikkoa tässä koitettu saada poikaa saamaan tissistä maitoa, mutta huonoin tuloksin. Tällä hetkellä ainoa tapa saada kunnolla maitoa ulos on manuaalinen lypsy ja sekin tehokkaiten tämän valmentajan toimesta.

Me vuokrattiin apteekista "ammattilaiskäyttöön" tarkoitettu rintapumppu. Sillä ollaan parhaimmillaan saatu puolessa tunnissa 100ml maitoa ulos yhteensä molemmista rinnoista, mutta yleensä tulee jotain 60-80ml. Pumppauksen jälkeen lypsämällä maitoa tulee vielä ulos aika paljon, mutta se on aika työlästä tehdä monta kertaa päivässä ja synnytysvalmentajan mielestä myös yöllä pitäisi tehdä.

Rintakumit on jo käytössä ja niillä poika tarttuu rintaan paremmin, mutta eivät tunnu helpottavan maidon ulostuloa.

Tänään käytiin paikallisessa neuvolassa ja nyt parissa viikossa painoa on tullut ihan hyvin lisää kuitenkin kaiken tämän säädön ansiosta. Painoa on jo 100g syntymäpainoa enemmän. Täällä kaikki sanoo, että 3 tunnin välein pitää herättää vauva ja syöttää sitä, mutta on kyllä ihan pirun rankkaa... Varsinkin, kun syöttämisen lisäksi pitää lypsää ja pumpata noita rintoja, niin tuntuu, että aikaa ei jää mihinkään muuhun, eikä päivällä kerkeä edes päikkäreitä ottaa. Ollaan kyllä todella lähellä luovuttamista ja maidonkorvikkeeseen siirtymistä, jos homma ei viikon aikana selvästi helpotu.

Miksi muuten porukka puhuu maidon antamisesta ruiskulla? Miksei tuttipullo käy?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
55
Vastaan nyt yhteisesti noihin yllä oleviin kommenteihin.

Ei asuta Suomessa, joten Suomen neuvolapalveluja emme valitettavasti päästä hyödyntämään. Puolisoa on käynyt auttamassa kotona tuollainen imetysvalmentaja, mutta toistaiseksi mitään sen kummempaa parannusta ei ole tilanteeseen tullut. Valmentaja kyllä kannustaa ja sanoo, että kyllä se siitä ajan kanssa paranee jne. Vaikea uskoa, kun on nyt melkein kaksi viikkoa tässä koitettu saada poikaa saamaan tissistä maitoa, mutta huonoin tuloksin. Tällä hetkellä ainoa tapa saada kunnolla maitoa ulos on manuaalinen lypsy ja sekin tehokkaiten tämän valmentajan toimesta.

Me vuokrattiin apteekista "ammattilaiskäyttöön" tarkoitettu rintapumppu. Sillä ollaan parhaimmillaan saatu puolessa tunnissa 100ml maitoa ulos yhteensä molemmista rinnoista, mutta yleensä tulee jotain 60-80ml. Pumppauksen jälkeen lypsämällä maitoa tulee vielä ulos aika paljon, mutta se on aika työlästä tehdä monta kertaa päivässä ja synnytysvalmentajan mielestä myös yöllä pitäisi tehdä.

Rintakumit on jo käytössä ja niillä poika tarttuu rintaan paremmin, mutta eivät tunnu helpottavan maidon ulostuloa.

Tänään käytiin paikallisessa neuvolassa ja nyt parissa viikossa painoa on tullut ihan hyvin lisää kuitenkin kaiken tämän säädön ansiosta. Painoa on jo 100g syntymäpainoa enemmän. Täällä kaikki sanoo, että 3 tunnin välein pitää herättää vauva ja syöttää sitä, mutta on kyllä ihan pirun rankkaa... Varsinkin, kun syöttämisen lisäksi pitää lypsää ja pumpata noita rintoja, niin tuntuu, että aikaa ei jää mihinkään muuhun, eikä päivällä kerkeä edes päikkäreitä ottaa. Ollaan kyllä todella lähellä luovuttamista ja maidonkorvikkeeseen siirtymistä, jos homma ei viikon aikana selvästi helpotu.

Miksi muuten porukka puhuu maidon antamisesta ruiskulla? Miksei tuttipullo käy?
Suomessa annetaan synnytyslaitoksella vastasyntyneille maitoa ruiskulla, jos ei rintaruokinta luonnistu. Sama homma, et pullo ei toimi kaikilla ihan heti, ni ruiskulla voi joutua antamaan hetken.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 411
Vastaan nyt yhteisesti noihin yllä oleviin kommenteihin.

Ei asuta Suomessa, joten Suomen neuvolapalveluja emme valitettavasti päästä hyödyntämään. Puolisoa on käynyt auttamassa kotona tuollainen imetysvalmentaja, mutta toistaiseksi mitään sen kummempaa parannusta ei ole tilanteeseen tullut. Valmentaja kyllä kannustaa ja sanoo, että kyllä se siitä ajan kanssa paranee jne. Vaikea uskoa, kun on nyt melkein kaksi viikkoa tässä koitettu saada poikaa saamaan tissistä maitoa, mutta huonoin tuloksin. Tällä hetkellä ainoa tapa saada kunnolla maitoa ulos on manuaalinen lypsy ja sekin tehokkaiten tämän valmentajan toimesta.

Me vuokrattiin apteekista "ammattilaiskäyttöön" tarkoitettu rintapumppu. Sillä ollaan parhaimmillaan saatu puolessa tunnissa 100ml maitoa ulos yhteensä molemmista rinnoista, mutta yleensä tulee jotain 60-80ml. Pumppauksen jälkeen lypsämällä maitoa tulee vielä ulos aika paljon, mutta se on aika työlästä tehdä monta kertaa päivässä ja synnytysvalmentajan mielestä myös yöllä pitäisi tehdä.

Rintakumit on jo käytössä ja niillä poika tarttuu rintaan paremmin, mutta eivät tunnu helpottavan maidon ulostuloa.

Tänään käytiin paikallisessa neuvolassa ja nyt parissa viikossa painoa on tullut ihan hyvin lisää kuitenkin kaiken tämän säädön ansiosta. Painoa on jo 100g syntymäpainoa enemmän. Täällä kaikki sanoo, että 3 tunnin välein pitää herättää vauva ja syöttää sitä, mutta on kyllä ihan pirun rankkaa... Varsinkin, kun syöttämisen lisäksi pitää lypsää ja pumpata noita rintoja, niin tuntuu, että aikaa ei jää mihinkään muuhun, eikä päivällä kerkeä edes päikkäreitä ottaa. Ollaan kyllä todella lähellä luovuttamista ja maidonkorvikkeeseen siirtymistä, jos homma ei viikon aikana selvästi helpotu.

Miksi muuten porukka puhuu maidon antamisesta ruiskulla? Miksei tuttipullo käy?
Se ei vaan onnistu aina, turha stressata.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 318
Miksei tuttipullo käy?
Imetysliturgian mukaisesti liian varhain aloitettu pulloruokinta voi haitata tai estää imetyksen ja on muutenkin Saatanasta™ ja vain aito ja autenttinen 100% rintaruokinta on Jeesuksesta™. Meillä on kyllä molemmat tenavat saaneet melkein synnäriltä asti pulloa ja tissiä iloisesti sekaisin ilman isompia ongelmia, mutta sinun saamasi mailimäärä saattaa vaihdella.
 

sivusilmin

Tukijäsen
Liittynyt
15.04.2022
Viestejä
87
vauvalla voi olla myös kireä kielijänne jolloin vauva ei saa hyvää imuotetta. neuvolassa osaavat katsoa pyynnöstä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 583
Viestejä
4 205 086
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom