Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tais olla tuossa aikaisemmin olleessa videossa että intel, vai missä näin että intel?Onko tietoa minkä valmistajan piirillä integroitu verkkokortti on, intel, realtek?
Ei aivan pakosta eli VLANeilla voi reitittää yhdelläkin fyysisellä verkkoportilla, mutta vähän kikkailuahan tuo on.PfSense tarvitsee kaksi verkkokorttia (tai porttia), joten toisen joutuu itse lisäämään jälkeenpäin
Onko se ssd noissa thinkcentreissä sen pci-e paikan edessä vai mikä?Tuosta Thinkcentrestä ja pfSensestä kommentti.
PfSense tarvitsee kaksi verkkokorttia (tai porttia), joten toisen joutuu itse lisäämään jälkeenpäin.
SSD on noissa käytetyissä vehkeissä yleensä 2,5 tuumainen SATA-levy, joka pitää vaihtaa M.2 -levyksi, jotta sen uuden verkkokortin saa lisättyä PCIe-paikkaan.
Lisäksi PCIe-riseri tarvitaan uudelle verkkokortille.
Jonkun verran puuhaa ja lisäkuluja tiedossa siis…
Kyllä, sata SSD on PCIe- paikan päällä omassa kelkassaan ja estää PCIe-kortin lisäämisen.Onko se ssd noissa thinkcentreissä sen pci-e paikan edessä vai mikä?
Tosin, ei kai tuossa käytössä välttämättä kiinteää levyä tarvitse, vaan voi käyttää ihan usb tikkua?
Ainakin uudemmissa Thinkcentreissä on NMVe SSD:t.Esim tämä 15,90€ posteineen maksava M.2 SSD 15,90 € | Intenso Top M.2 128 GB Serial ATA III riittää pfSensen käyttöön.
Tämäkö?Ainakin uudemmissa Thinkcentreissä on NMVe SSD:t.
Kannattaa tsekata netistä löytyvistä Lenovon spec sheetistä mikä käy omaan vehkeeseen.
NVMe:han sen pitäisi olla M720q:ssa. Omassa yksilössä se olikin jo asennettuna, niin sen osalta asiaa ei tarvinnut sen enempää pohtia.Ainakin uudemmissa Thinkcentreissä on NMVe SSD:t.
Kannattaa tsekata netistä löytyvistä Lenovon spec sheetistä mikä käy omaan vehkeeseen.
2.5" SSD SATA -levyn kotelohan on lähes tyhjää täynnä, eli sen heivaamalla säästyy tilaaKoneessa on sisällä 2,5" ssd joka blokkaa loput kotelosta
Mulla oli aiemmin Fitlet2 celeron j3455 mallina, joka mielestäni kyllä menee heittämällä sähkökaappiin. Ja Sophoksen home XG:llä kyllä toimi symmetrisen 1G kuidun perässä joten luulisi myös pfSense menevän.Mikäs olis pienin mahdollinen router mikä pystyisi 1gb netin välitykseen?
Olisi kohde missä sähkö kaappi mihin tuo pitäisi saada. Joku Lenovo tiny on liian iso tuohon hommaan.
NanoPi R3S näyttäisi pieneltä mutta ei taida päästä tuollaiseen lukemaan?
Mulla oli aiemmin Fitlet2 celeron j3455 mallina, joka mielestäni kyllä menee heittämällä sähkökaappiin. Ja Sophoksen home XG:llä kyllä toimi symmetrisen 1G kuidun perässä joten luulisi myös pfSense menevän.
Mikäs olis pienin mahdollinen router mikä pystyisi 1gb netin välitykseen?
Olisi kohde missä sähkö kaappi mihin tuo pitäisi saada. Joku Lenovo tiny on liian iso tuohon hommaan.
NanoPi R3S näyttäisi pieneltä mutta ei taida päästä tuollaiseen lukemaan?
Syyskuussa 2022 ostin wanhan code2quad Q6600 -prossuun pohjautuvan pfSense-routterini tilalle AliExpressistä, tällaisen maineikkaan ja tunnetun laatupurkin nimeltä Intel Celeron N5105/N5100 Soft Router Fanless Mini PC 4x Intel i225/i226 2.5G LAN HDMI DP pfSense Firewall Appliance ESXI AES-NI hintaan 171,62€ (tällä hetkellä 150,20€). Jonkun aikaa noita olin tutkinut ja totesin etten muuta ymmärtänyt kuin filtteröidä prossun (n5105) perusteella parhaan näköinen purkki. Jäähdytyshän näissä purkeissa tapahtuu kotelon muotoilulla. Prossu tietysti vaikuttaa lämpötiloihin eniten ja tästä syystä jätin filtterin ulkopuolelle kaikki N5105:sta tehokkaammat purkit, esim N6005 olisi jo todennäköisesti liian kuuma. Vähän kyllä taisin tykillä ampua kärpästä jo tälläkin valinnalla, oma homelabbini ei päätä huimaa, ja purkin pitäisi pystyä reitittimään helposti jopa yli 1gbps, prossun perusteella.
En valinnut purkin mukaan mitään muisteja tai ssd-levyä, vaan hankin ne itse, ja säästin muutaman euron siinäkin. Muistien ja ssd:n asennus oli helppoa, ikäänkuin läppäriin olisi tavaraa asentanut/vaihtanut.
Vaihdoin samalla rautapäivityksellä pois pfSensestä, ja siirryin OPNsenseen periaatteellisista syistä, enkä suosittele kenellekkään pfSenseä, vaikka mitään varsinaista vikaa ei heidän softassa olekkaan.
Homelab:
Siltaava DNA-kaapelimodeemi ("valokuitu plus" F-3890v3, 20€ käytettynä tori.fi:stä)
-> Routteri
-> Kytkin (D-Link DGS-108GL -8-porttinen)
--> oma kone, servu (wanha thinkpad läppäri) ja maholliset lani-bileiden-ihmiset.
Routterista ei voi muuta sanoa ku et, Ei ongelmia, ei kuumuutta, ei valittamista, toimii 100%.
Suosittelen.