Tee-se-itse: Rautapalomuurit (pfSense, Sophos UTM..) (Mitä käytätte ja miksi juuri se vaihtoehto?)

Itse suosittelisin opnsense tai yleensä palomuurikoneiksi dellin sff sarjan optiplexejä. Ovat ihan standardia perusrautaa ja päivitettävyys ok, toki sähkönkulutus ja äänekkyys on hieman isompi mitä kiinapurkeissa, mutta rauta riittää myös pyörittelemään tarvittaessa proxmoxia tai raskaampaa ids/ips settiä ja logitusta

Itse suosittelisin opnsense tai yleensä palomuurikoneiksi dellin sff sarjan optiplexejä. Ovat ihan standardia perusrautaa ja päivitettävyys ok, toki sähkönkulutus ja äänekkyys on hieman isompi mitä kiinapurkeissa, mutta rauta riittää myös pyörittelemään tarvittaessa proxmoxia tai raskaampaa ids/ips settiä ja logitusta
Sama pätee HPn ja Lenovon sff vehkeiden kanssa :)

Oletko mittaillut virrankulutuksia?
Ebayssa näkyy olevan paljonkin valikoimaa <200€ hintaluokassa EU-alueella. SFF-koneissa näyttäisi olevan prossuina ihan perus i5-8400 tms. kun taas minikoneissa olisi vähävirtaisempia T-mallin prossuja, mutta ei taas kunnon verkkokortille tilaa. Noissa merkkikoneissa ei varmaan ole biosissa liiemmin asetuksia alivoltitukseen? Ei yhtään huvittaisi pitää jotain 40-60w kuluttavaa ser-konetta päällä 24/7 näillä sähkönhinnoilla.

Löytyisi jo valmiiksi Intelin I350 low profile PCI-verkkokortti.

1G symmetriseen kuituun olisi tulossa ja saisi olla potkua sen verran ettei ole koko ajan kuormitus tapissa. Kiinanrauta ei ole vaihtoehto ja tähän luen mukaan myös Lenovon.

Nyt kun oli tehomittari perässä niin Lenovo M710s i5-8500 prossu ja pari korttia, proxmox käytössä nyt n. 15W
Muuten lähes idle mutta motioneye formaatin muunnos vaatinee jonkun watin.
Mitä olen mittaillut noita vähän vanhempiakin koneita niin idle tehot on yleensä alle 20W

"T" prossun tehonsäästö lienee pieni ja se on lähinnä saavutettu kelloa pudottamalla?
Tolle intel kortille taidetaan ilmoittaa 7W tehonkulutus mutta sitäkin epäilen mulla on todo listalla tutkia.

Tehomittarina klasulta ostettu ilmeisen luotettava.

Niin ja vielä mulla on testikoneena sama runko G4400 prossulla ja siinäkin menee 1G läpi, salauslaskennsta en tiedä.

Täällä myös joku vanha Dell i5:llä. Sellainen vähän perinteisempi mikrotorni (MT?). Suht hiljainen, kun on iso tuuletin, ja helppo lisätä kortteja. Kulutus noin 20W OPNsense-käytössä.

Ebayssa näkyy olevan paljonkin valikoimaa <200€ hintaluokassa EU-alueella. SFF-koneissa näyttäisi olevan prossuina ihan perus i5-8400 tms. kun taas minikoneissa olisi vähävirtaisempia T-mallin prossuja, mutta ei taas kunnon verkkokortille tilaa. Noissa merkkikoneissa ei varmaan ole biosissa liiemmin asetuksia alivoltitukseen? Ei yhtään huvittaisi pitää jotain 40-60w kuluttavaa ser-konetta päällä 24/7 näillä sähkönhinnoilla.

Löytyisi jo valmiiksi Intelin I350 low profile PCI-verkkokortti.

1G symmetriseen kuituun olisi tulossa ja saisi olla potkua sen verran ettei ole koko ajan kuormitus tapissa. Kiinanrauta ei ole vaihtoehto ja tähän luen mukaan myös Lenovon.
Empä ole mittaillut sähkönkulutusta, mutta en sanoisi tuota mitenkään hirveäksi virtasyöpöksi mitä olen sähköyhtiön kulutuksen seurannan kautta tutkiskellut välillä asiaa. Meikäläisen delli on varustettu vielä i7 6700 prossulla, joka on todellakin overkill pelkkään opnsensen ajamiseen

Statistiikka

Viestiketjuista
266 406
Jäsenet
75 828
Uusin jäsen
ozi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom