Nuo vienti ja tuonti numerot joita tänne on kirjoiteltu ovat väärin. Noissa numeroissa on pelkästään tavaraliikennne ja niistä puuttuu palveluvienti joka on UK:n merkittävin vientiartikkeli. Tavaravienti on tuo 14,4% BKT:stä mutta kun mukaan lasketaan palveluvienti niin luku kasvaakin 30,1% suuruiseksi eli palvelut ovat äärimmäisen merkittävä osuus kaupasta ja joka ilman kauppasopimusta sekä myös nyt esillä olleiden brittien kauppasopimuspuheiden mukaan on putoamassa pois suurilta osin. EU maat äärimmäisen mielellään hauavat alkaa tuottaa noita talouden alan palveluita joita britit eivät enää EU alueelle voi tarjota.
Valurauta tuossa esitti myös täysin väärää tietoa UK:n valmistautumisesta rajatarkastuksiin. Nämä vaatisivat esim uusia rakennuksia Doveriin sekä rekkojen parkkialueita ja henkilöstön palkkausta tai tietojärjestelmien järjestämistä ja mitään näistä ei ole tehty.
Asiasta vastaava ministeri Michael Gove juuri paljasti että rajatarkastuksien tietojärjestelmät eivät ole valmiina ennen vuotta 2025. Kaikki voi omin silmin nähdä että mitään niistä massiivisista rakennustöistä joita rajakaupungeissa tarvitaan ei ole käynnissä.
Tullien suuruudet ilman kauppasopimusta asettuvat helposti siten että EU voi viedä UK suuntaan aikalailla ilman tullimaksuja mutta UK vienti EU suuntaan tulee tullimaksuilla vaikeutumaan. Syynä on WTO säännöt joita UK haikailee noudatettavaksi. Erityisesti pykälä jonka mukaan mikään maa ei saa syrjiä maksuissa ketään toista maata kenen kanssa tällä maalla ei ole erityistä kauppasopimusta. EU haluaa pitää tulleja yllä näihin muutamaan hassuun maahan joiden kanssa sillä ei ole ollut sopimusta ja UK joutuu nyt samaan porukkaan kenelle EU ei halua pudottaa tullimaksuja koko sille maaryhmälle. UK taas puolestaan joutuu laittamaan tullimaksut aikalaila nollaan ellei se halua nostaa kaikkien tuotteitten hintoja UK alueella joka tekee UK viennistä taas vastaavasti hankalampaa. Eli EU voi nauttia aika vapaasta viennistä UKhon myös ilman kauppasopimusta. Ainoa ongelma on vai että rajat tulevat ruuhkautumaan pahoin kun niitä ei ole mitenkään pyritty vielä edes aloittamaan rakentaa kestämään muodollisuuksia rajoilla.
UK:n tavaratuonnista suurin osa tulee olemaan EU:sta ihan vain maantieteen vuoksi. Kuljetuskustannukset sekä kuljetusaika ovat ongelmia muualta tavaroita tuodessa jolloin UK firmat haluavat jatkaa tuontia EU:sta.
Eli EU:lla tulee menemään erittäin mukavasti myös ilman kauppasopimusta. Vienti UK:hon vetää aikalailla hienosti paitsi joissakin tuotteissa tulee ongelmia lähinnä UK puolella kun UK tuonti ei onnistu. UK:sssa tulee pulaa esim ruoasta ihanvaan siksi että mitään rajanylityspaikkoja ei ole valmisteltu uuteen tullaukseen ja ne tulevat ruuhkautumaan pahoin jolloin ruokatavarat pääsevät pilaantumaan.
EU pääsee nauttimaan UK firmojen siirtäessä toimintaansa EU alueelle. Etenkin tuo taloudellisten palvelujen siirtyminen joka oli 16% UK BKTsta saa EU:n hykertelemään käsiään. Liikaa ei vaan saa hehkuttaa. Antaa UK porukan hoitaa tuon leijumisen ja tyhjänpuhumisen.
Valurauta tuossa esitti myös täysin väärää tietoa UK:n valmistautumisesta rajatarkastuksiin. Nämä vaatisivat esim uusia rakennuksia Doveriin sekä rekkojen parkkialueita ja henkilöstön palkkausta tai tietojärjestelmien järjestämistä ja mitään näistä ei ole tehty.
Asiasta vastaava ministeri Michael Gove juuri paljasti että rajatarkastuksien tietojärjestelmät eivät ole valmiina ennen vuotta 2025. Kaikki voi omin silmin nähdä että mitään niistä massiivisista rakennustöistä joita rajakaupungeissa tarvitaan ei ole käynnissä.
Michael Gove admits Brexit will bring years of confusion at borders as trade checks imposed
Realities of leaving single market and customs union revealed to businesses - after controversy ducked during election campaign
www.independent.co.uk
Brexit: Border delays 'could cause fresh food problems'
Warning comes after Michael Gove tells firms to prepare for post-Brexit border checks from January.
www.bbc.com
Tullien suuruudet ilman kauppasopimusta asettuvat helposti siten että EU voi viedä UK suuntaan aikalailla ilman tullimaksuja mutta UK vienti EU suuntaan tulee tullimaksuilla vaikeutumaan. Syynä on WTO säännöt joita UK haikailee noudatettavaksi. Erityisesti pykälä jonka mukaan mikään maa ei saa syrjiä maksuissa ketään toista maata kenen kanssa tällä maalla ei ole erityistä kauppasopimusta. EU haluaa pitää tulleja yllä näihin muutamaan hassuun maahan joiden kanssa sillä ei ole ollut sopimusta ja UK joutuu nyt samaan porukkaan kenelle EU ei halua pudottaa tullimaksuja koko sille maaryhmälle. UK taas puolestaan joutuu laittamaan tullimaksut aikalaila nollaan ellei se halua nostaa kaikkien tuotteitten hintoja UK alueella joka tekee UK viennistä taas vastaavasti hankalampaa. Eli EU voi nauttia aika vapaasta viennistä UKhon myös ilman kauppasopimusta. Ainoa ongelma on vai että rajat tulevat ruuhkautumaan pahoin kun niitä ei ole mitenkään pyritty vielä edes aloittamaan rakentaa kestämään muodollisuuksia rajoilla.
UK:n tavaratuonnista suurin osa tulee olemaan EU:sta ihan vain maantieteen vuoksi. Kuljetuskustannukset sekä kuljetusaika ovat ongelmia muualta tavaroita tuodessa jolloin UK firmat haluavat jatkaa tuontia EU:sta.
Eli EU:lla tulee menemään erittäin mukavasti myös ilman kauppasopimusta. Vienti UK:hon vetää aikalailla hienosti paitsi joissakin tuotteissa tulee ongelmia lähinnä UK puolella kun UK tuonti ei onnistu. UK:sssa tulee pulaa esim ruoasta ihanvaan siksi että mitään rajanylityspaikkoja ei ole valmisteltu uuteen tullaukseen ja ne tulevat ruuhkautumaan pahoin jolloin ruokatavarat pääsevät pilaantumaan.
EU pääsee nauttimaan UK firmojen siirtäessä toimintaansa EU alueelle. Etenkin tuo taloudellisten palvelujen siirtyminen joka oli 16% UK BKTsta saa EU:n hykertelemään käsiään. Liikaa ei vaan saa hehkuttaa. Antaa UK porukan hoitaa tuon leijumisen ja tyhjänpuhumisen.
Viimeksi muokattu: