• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Tässä ketjussa seurataan EU:n hajoamista.

Kuten sanoin, se vaikuttaa myös EU:hun, mutta ei läheskään niin pahasti kuin britteihin.

EU vienti britteihin on n. 16%. Toisin päin 50%. EU:n markkina on monia kertoja suurempi, kuin brittien, joten kestää tuollaisen iskun paljon paremmin.

Briteillä ei edes ole kapasiteettia omien jätteiden käsittelyyn riittävästi, vaan joutuvat ostamaan palvelua esim. Puolasta. Kiva ku jätteille lyödään isot tariffit päälle tai esto kokonaan. Alkaa tulee ongelmia nopeasti.

Edit: sori väärä luku. EU:n viennistä 8% suuntautuu britteihin.
Eu ei ole valtio, edelleenkään. Eli vienti-tuonti vaikuttaa eri tavoilla eri valtioihin.
 
Esimerkiksi Suomi vie UK:hon 1.5 miljardin Euron arvosta, ja tuo 2,4 Miljardilla... Eli pelkästään Suomen ja UK:n lukuja kun katsoo, niin UK:lla on enemmän hävittävää, mikäli molempiin suuntiin tulee samanlaiset tullit. Suomen tuonti luultavasti alkaa tapahtumaan enemmän Saksasta ja muista EU maista.
Paljonko nuo numerot ovat kunkin valtion taloudesta, se on täysin päinvastainen asia.

UK käy kauppaa lähinnä Usan sekä EU maiden kanssa. Eli kyllähän se UK:n talous on vahvasti sidoksissa EU:n kanssa käytyyn kauppaan. Britannian viennistä leijonanosa suuntautuu EU maihin, Usan osuus on noin 13%, kiinan jotain 5% ja EU maat yhdessä taitaa olla lähellä 50%.

Ja esimerkiksi UK:n vienti saksaan on 10,5% koko viennistä, mutta Saksan vienti UK:hon on vain 6,6% Saksan kokonaisviennistä... kumpaankohan tullit iskevät pahemmin, Saksaan vai Britanniaan?
Prosentit eivät ole rahaa. Eikä vaikutus ole noin helpoilla numeroilla selitettävissä, tietenkään.
 
Silti yksittäiset valtiot ovat häviävällä puolella, koska mitään valtiota nimeltä "EU" ei ole olemassakaan.
Juuri näin. Yritin tuossa eilen kysellä, että onko EU valmis vaikka heittämään Irlannin bussin alle puolustaakseen unionin etuja.
Jotain voi ehkä päätellä Barnierin twiitistä:


Ensin EU, sitten jäsenmaat ja viimeisenä kansalaiset? On meillä hieno yhteisö.
 
Juuri näin. Yritin tuossa eilen kysellä, että onko EU valmis vaikka heittämään Irlannin bussin alle puolustaakseen unionin etuja.
Jotain voi ehkä päätellä Barnierin twiitistä:


Ensin EU, sitten jäsenmaat ja viimeisenä kansalaiset? On meillä hieno yhteisö.

Ensin tulevat EU, sen jäsenmaat ja näiden kansalaiset ja kakkosena UK
 
Tästä se lähtee: The UK Global Tariff
Open consultation - The UK Global Tariff
The Department for International Trade is preparing the UK’s first independent tariff policy in almost fifty years. This Most Favoured Nation (MFN) tariff will enter into force on 1 January 2021.
The tariffs will apply to all goods imported into the UK, unless an exception such as a preferential arrangement or tariff suspension applies.
...
In setting the tariff rates, the government will have regard to the principles set out in the Taxation (Cross-border Trade) Act 2018, namely:
  • the interests of consumers in the United Kingdom
  • the interests of producers in the United Kingdom of the goods concerned
  • the desirability of maintaining and promoting the external trade of the United Kingdom
  • the desirability of maintaining and promoting productivity in the United Kingdom
  • the extent to which the goods concerned are subject to competition
Saapa nähdä, kuinka innokas EU on neuvottelemaan vapaakauppasopimuksen, jotta myös EU-kauppa ei joutuisi näiden tullien kohteeksi.
 
Tästä se lähtee: The UK Global Tariff
Open consultation - The UK Global Tariff
The Department for International Trade is preparing the UK’s first independent tariff policy in almost fifty years. This Most Favoured Nation (MFN) tariff will enter into force on 1 January 2021.
The tariffs will apply to all goods imported into the UK, unless an exception such as a preferential arrangement or tariff suspension applies.
...
In setting the tariff rates, the government will have regard to the principles set out in the Taxation (Cross-border Trade) Act 2018, namely:
  • the interests of consumers in the United Kingdom
  • the interests of producers in the United Kingdom of the goods concerned
  • the desirability of maintaining and promoting the external trade of the United Kingdom
  • the desirability of maintaining and promoting productivity in the United Kingdom
  • the extent to which the goods concerned are subject to competition
Saapa nähdä, kuinka innokas EU on neuvottelemaan vapaakauppasopimuksen, jotta myös EU-kauppa ei joutuisi näiden tullien kohteeksi.

Tämä on yksi harvoista positiivisista uutisista (jos miettii brittinäkökulmasta). Se on vähän vaikeaa neuvotella itselle edullisia vapaakauppasopimuksia, jos ei ole mitään käsitystä omista intresseistä. Ja tämähän ei koske vaan EU:ta vaan myös esimerkiksi Kanada on laittanut neuvottelut jäihin, eikä se ole mikään prioriteetti.

Mutta edelleenkään ne tullit eivät ole se suurin ongelma, vaan kaikki muu. Kaikki tietojärjestelmät, tarvittavat lippulappuset, koulutetut tullivirkailijat ja niin edelleen ovat vähän auki. Se, että onko jollakin tavaralla tullimaksu ei paina silloin niin paljon (ja kuten esimerkiksi CETA:n kanssa, monet eivät hyödynnä vapaakauppasopimuksen tullittomuutta, koska alkuperätodistuksen hankkimiskustannukset olisivat todennäköisesti suuremmat).

Ja ainakin EU:n mandaattiluonnoksessa nolla tullit kaikelle on neuvottelujen lähtökohta (joka on hyvä asia, jos Johnson haluaa pitäytyä asettamassaan aikataulussa)
 
Mutta edelleenkään ne tullit eivät ole se suurin ongelma, vaan kaikki muu. Kaikki tietojärjestelmät, tarvittavat lippulappuset, koulutetut tullivirkailijat ja niin edelleen ovat vähän auki. Se, että onko jollakin tavaralla tullimaksu ei paina silloin niin paljon (ja kuten esimerkiksi CETA:n kanssa, monet eivät hyödynnä vapaakauppasopimuksen tullittomuutta, koska alkuperätodistuksen hankkimiskustannukset olisivat todennäköisesti suuremmat).
Tässäpä yksi kuva UK:n kaupasta BBC: sivuilta:

Screenshot - 070220 - 21:07:21.png


EU:n osuus brittien ulkomaankaupasta on siis ollut vain puolet ja toinen puoli on jo nykyisellään sellaista, jossa joutuu täyttämään pinkan lippusia ja lappusia. Kyse ei siis ole mistään uudesta asiasta, vaan toiminnasta, jota on ehkä tehtävä entistä enemmän ensi vuodesta lähtien. Toisaalta prosessointi on kevyempää, kun seurataan vain omaa tullitariffia ja rahatkin tilitetään omaan kassaan.

En siis usko, että kaupallisen tuonnin ja viennin tullausmenettelyillä on mitään ratkaisevaa merkitystä UK-taloudelle. Yksityishenkilöiden pikkupaketeille ja muulle satunnaiselle pienkaupalle prosessi sen sijaan voi olla merkittäväkin este.
 
Tässäpä yksi kuva UK:n kaupasta BBC: sivuilta:

Screenshot - 070220 - 21:07:21.png


EU:n osuus brittien ulkomaankaupasta on siis ollut vain puolet ja toinen puoli on jo nykyisellään sellaista, jossa joutuu täyttämään pinkan lippusia ja lappusia. Kyse ei siis ole mistään uudesta asiasta, vaan toiminnasta, jota on ehkä tehtävä entistä enemmän ensi vuodesta lähtien. Toisaalta prosessointi on kevyempää, kun seurataan vain omaa tullitariffia ja rahatkin tilitetään omaan kassaan.

En siis usko, että kaupallisen tuonnin ja viennin tullausmenettelyillä on mitään ratkaisevaa merkitystä UK-taloudelle. Yksityishenkilöiden pikkupaketeille ja muulle satunnaiselle pienkaupalle prosessi sen sijaan voi olla merkittäväkin este.

Ota huomioon, että tuosta graafista 100% on sopimuksetonta, jolleivat saa ensi vuoteen mennessä yhtään kauppasopimusta aikaan. Briteillä ei ole tällä hetkellä yhtään kauppasopimusta, paitsi eu:n kautta ja se mitätöityy vuoden lopussa.
 
Ota huomioon, että tuosta graafista 100% on sopimuksetonta, jolleivat saa ensi vuoteen mennessä yhtään kauppasopimusta aikaan. Briteillä ei ole tällä hetkellä yhtään kauppasopimusta, paitsi eu:n kautta ja se mitätöityy vuoden lopussa.
Kyllä niitä on mutta ei kovin paljon, What does the UK sell to the rest of the world?
ks. "What trade deals has the UK done so far?"
Niiden arvo on n. 8% kaupasta.
 
Tässäpä yksi kuva UK:n kaupasta BBC: sivuilta:

Screenshot - 070220 - 21:07:21.png


EU:n osuus brittien ulkomaankaupasta on siis ollut vain puolet ja toinen puoli on jo nykyisellään sellaista, jossa joutuu täyttämään pinkan lippusia ja lappusia. Kyse ei siis ole mistään uudesta asiasta, vaan toiminnasta, jota on ehkä tehtävä entistä enemmän ensi vuodesta lähtien. Toisaalta prosessointi on kevyempää, kun seurataan vain omaa tullitariffia ja rahatkin tilitetään omaan kassaan.

En siis usko, että kaupallisen tuonnin ja viennin tullausmenettelyillä on mitään ratkaisevaa merkitystä UK-taloudelle. Yksityishenkilöiden pikkupaketeille ja muulle satunnaiselle pienkaupalle prosessi sen sijaan voi olla merkittäväkin este.

Joojoo. Mihin yritykset pakkaavat niitä romujaan kuljetukseen, kun vain 1/3 brittien kuormalavoista on sellaisia, joita EU:hun voi tuoda? Entäs kuka ne kuljettaa, kun lupia (ja ei siis kabotaasi) on myönnetty erittäin vähän? Ja jos kyseessä on kemikaaleja, niin kuka voi myöntää tarvittavat laput niille, jotta ne voi EU:hun viedä? Ja jos vietävänä on mitään eläin-tai kasviperäistä, niin tervemenoa tietyille tarkastusasemille, joissa EU:n lekuri ne tarkastaa.

Yrityksille näillä on ihan helvetisti merkitystä... Ja tuossa oli vain muutama pieni esimerkki. Ja ei, isoille yrityksille näistä tuskin on sen suurempaa ongelmaa, lakiosastot on varmasti olemassa. Suurin osa on kuitenkin pk-yrityksiä, joihin nämä iskevät pahiten (kun toimintojen siirtäminen EU:n sisämarkkinoille ei onnistu yhtä hyvin kuin isommille firmoille)
 
EU:n osuus brittien ulkomaankaupasta on siis ollut vain puolet ja toinen puoli on jo nykyisellään sellaista, jossa joutuu täyttämään pinkan lippusia ja lappusia. Kyse ei siis ole mistään uudesta asiasta, vaan toiminnasta, jota on ehkä tehtävä entistä enemmän ensi vuodesta lähtien. Toisaalta prosessointi on kevyempää, kun seurataan vain omaa tullitariffia ja rahatkin tilitetään omaan kassaan.
No huh. "Vain puolet". No eihän tässä mitään hätää olekaan. Taitaa EU paskoa housuun ihan just, eikö vaan ;)
Se EU:n kanssa käytävä kauppa saattaa-ehkä-mahdollisesti olla hieman eriluontoista, kuin vaikka Australian kanssa käytävä kauppa, jolloin niillä tullausmenettelyillä todellakin on väliä. Kilpailevat vaikka Ranskassa saksalaisten firmojen kanssa, jolloin sillä todellakin on väliä, jos se tavara joutuu mätänemään jossain tullissa n-määrän aikaa.
En siis usko, että kaupallisen tuonnin ja viennin tullausmenettelyillä on mitään ratkaisevaa merkitystä UK-taloudelle. Yksityishenkilöiden pikkupaketeille ja muulle satunnaiselle pienkaupalle prosessi sen sijaan voi olla merkittäväkin este.
Joo, ei mitään merkittävää vaikutusta taloudelle, jos puolille ulkomaankaupasta lätkäistään tulleja ja/tai lisäbyrokratiaa.

Mitä vittua nyt taas...
 
Konteksti oli lainaukseni BBC:n jutusta yllä. "In the run-up to Brexit, the UK was given permission to copy these agreements."

Joo meinasin vaan sitä, että palvelusektori on jätetty kokonaan pois, joten eivät ole lähelläkään sitä, mitä ovat EU:n kanssa sopineet.
 
Joojoo. Mihin yritykset pakkaavat niitä romujaan kuljetukseen, kun vain 1/3 brittien kuormalavoista on sellaisia, joita EU:hun voi tuoda? Entäs kuka ne kuljettaa, kun lupia (ja ei siis kabotaasi) on myönnetty erittäin vähän? Ja jos kyseessä on kemikaaleja, niin kuka voi myöntää tarvittavat laput niille, jotta ne voi EU:hun viedä? Ja jos vietävänä on mitään eläin-tai kasviperäistä, niin tervemenoa tietyille tarkastusasemille, joissa EU:n lekuri ne tarkastaa.

Yrityksille näillä on ihan helvetisti merkitystä... Ja tuossa oli vain muutama pieni esimerkki. Ja ei, isoille yrityksille näistä tuskin on sen suurempaa ongelmaa, lakiosastot on varmasti olemassa. Suurin osa on kuitenkin pk-yrityksiä, joihin nämä iskevät pahiten (kun toimintojen siirtäminen EU:n sisämarkkinoille ei onnistu yhtä hyvin kuin isommille firmoille)


Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä estää UK:ta avustamasta omia pk-yrityksiään hoitamalla osan esim vientibyrokratiasta valmiiksi, jotta pääsevät jatkamaan toimintaansa _lähes_ ilman ylimääräistä paperisotaa?
Sitäpaitsi nyt kun on pitkähkön yhteisen historian vuoksi selvillä kaikki EU vaatimukset tuotteille, niin miten ne yhdessä yössä muuttuu EU:lle kelpaamattomiksi tuotteiksi?
 
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä estää UK:ta avustamasta omia pk-yrityksiään hoitamalla osan esim vientibyrokratiasta valmiiksi, jotta pääsevät jatkamaan toimintaansa _lähes_ ilman ylimääräistä paperisotaa?
Ai että julkinen sektori alkaisi hoitamaan yksityisten yritysten töitä ja hankkimaan dedikoituja osaajia ja osastoja jotka tutustuvat jokaikisen yrityksen spesiifisiin tuotteisiin ja niiden ominaisuuksiin ja sitten niistä tekevät tarvittavat sertifikaatit yms?

Mikään ei toki estä kuten mikään ei estä esim. lapion tunkemista perseeseen.

Sitäpaitsi nyt kun on pitkähkön yhteisen historian vuoksi selvillä kaikki EU vaatimukset tuotteille, niin miten ne yhdessä yössä muuttuu EU:lle kelpaamattomiksi tuotteiksi?
Jos britit suostuvat noudattamaan EU säädöksiä ja se huomioidaan vientisopimuksessa niin ongelmaa ei todennäköisesti tule niin uusille kuin vanhoillekaan tuotteille. Mikäli taas eivät niin tällöinhän britit ovat "villi länsi" siinä missä USA ja Kiinakin ja kaikki menee uudelleen seritifoinnin tai tullauksen kautta. Historialla ei ole mitään merkitystä jos britit eivät itse noudata samoja määräyksiä, koska ei kukaan voi eron jälkeen antaa taetta että tuotteet ovat pysyneet samanlaisina ja että ne noudattavat EU sääntöjä...paitsi toki byrokratian kautta aivan kuten muidenkin maiden tapauksessa.
 
Ai että julkinen sektori alkaisi hoitamaan yksityisten yritysten töitä ja hankkimaan dedikoituja osaajia ja osastoja jotka tutustuvat jokaikisen yrityksen spesiifisiin tuotteisiin ja niiden ominaisuuksiin ja sitten niistä tekevät tarvittavat sertifikaatit yms?

Mikään ei toki estä kuten mikään ei estä esim. lapion tunkemista perseeseen.


Jos britit suostuvat noudattamaan EU säädöksiä ja se huomioidaan vientisopimuksessa niin ongelmaa ei todennäköisesti tule niin uusille kuin vanhoillekaan tuotteille. Mikäli taas eivät niin tällöinhän britit ovat "villi länsi" siinä missä USA ja Kiinakin ja kaikki menee uudelleen seritifoinnin tai tullauksen kautta. Historialla ei ole mitään merkitystä jos britit eivät itse noudata samoja määräyksiä, koska ei kukaan voi eron jälkeen antaa taetta että tuotteet ovat pysyneet samanlaisina ja että ne noudattavat EU sääntöjä...paitsi toki byrokratian kautta aivan kuten muidenkin maiden tapauksessa.
Niinno, mikä on valtion etujen mukaista, jeesata omia EU maksuista säästyneillä rahoilla, tai työntää lapio perseeseen..

Mutta joo, sun vastauksen kaltaisella ajatusmaailmalla varustettuna brittien EU:ton tie jäänee tuskaiseksi kärsimykseksi.
 
Niinno, mikä on valtion etujen mukaista, jeesata omia EU maksuista säästyneillä rahoilla, tai työntää lapio perseeseen..

Mutta joo, sun vastauksen kaltaisella ajatusmaailmalla varustettuna brittien EU:ton tie jäänee tuskaiseksi kärsimykseksi.

No raha on rahaa, etenkin julkinen raha. Ja siitähän brexitin jälkeisessä maailmassa viime kädessä on kyse. Joku maksaa kovan hinnan ja kaikki viittaa siihen, että se on britit.

Ja siitä ajatusmaailmasta sen verran, että se on myös ne britit (tai ainakin Boris), jotka vastustavat tiukasti ajatuksia yhteisistä säännöistä.
 
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä estää UK:ta avustamasta omia pk-yrityksiään hoitamalla osan esim vientibyrokratiasta valmiiksi, jotta pääsevät jatkamaan toimintaansa _lähes_ ilman ylimääräistä paperisotaa?

Siinä saattaa tuulla esimerkiksi valtionapuun liittyviä asioita (esimerkiksi valtio ei voi hoitaa yritysten puolesta mahdollisia tullimaksuja), mutta ehdottomasti suurempi ongelma on se, että Johnsonin hallituksella ei ole hajuakaan mitä ovat tekemässä. Yritykset kyllä pystyvät sopeutumaan, mutta niiden pitäisi tietää mihin tai edes se, milloin saavat tietää mihin valmistautua.

Ja 8 kuukaudessa pitäisi tulla laajalla skaalalla kaikesta valmista...


Sitäpaitsi nyt kun on pitkähkön yhteisen historian vuoksi selvillä kaikki EU vaatimukset tuotteille, niin miten ne yhdessä yössä muuttuu EU:lle kelpaamattomiksi tuotteiksi?

Koska silloin loppuu siirtymäaika ja UK:ta ja sen yrityksiä kohdellaan kuten muitakin kolmansia maita. Kaupankäynnin esteitä toki voidaan sopimuksilla muuttaa/laskea.

Kyse ei ole siitä, mikä on tilanne päivänä 1, vaan mikä on mahdollisesti tilanne päivänä tuhat. Jos he haluavat mahdollisuuden erkaantua EU:sta (kävi niin todellisuudessa tai ei) niin sen kustannuksena on näiden kaupankäynnin esteiden lisääntyminen, kun ei ole jaettuja instituutiota (toimeenpano ja valvonta).

Ja se on ilmeisestikin brittien valinta...
 
Onhan useammat yritykset jo siirtäneet/siirtämässä pääkonttorit pois ja sulkemassa toimintoja UK:ssa Brexitin takia, mutta nyt myös eurooppalainen digipankki N26 lähtee.

"With the UK now having left the European Union, we will in due course be unable to operate in the UK with our European banking license. As a result, we will be leaving the UK and closing all accounts in the coming months."
 
Olisivatkohan ketjun Brexit kiimaiset halukkaita seuraamaan myös Ison Britannian hajoamista Pikku Britanniaksi? Vai onko se vaan EU, joka halutaan hajoittaa?
 
Kun brexit on kerran menossa vihkoon pahemman kerran, niin miksi vapaasti markkinoilla kelluvan punnan kurssi (euroon nähden) on reagoinut näin:

Screenshot - 140220 - 22:19:27.png
?
Mistä tuo viimeinen koukku ihan viime päivinä on aiheutunut?
 
Kun brexit on kerran menossa vihkoon pahemman kerran, niin miksi vapaasti markkinoilla kelluvan punnan kurssi (euroon nähden) on reagoinut näin:

Screenshot - 140220 - 22:19:27.png
?
Mistä tuo viimeinen koukku ihan viime päivinä on aiheutunut?

Vissiin Brittien hallitus muutoksista.
Mutta kai se siitä voi vielä palata aikaan jolloin Brexit oli vielä vain Faragen märkä uni. Taisi olla siellä jossain 1,4 eurossa ennen kuin alkoi näyttään siltä että Brexit voi jopa tapahtua.
 
Miten tämä poikkeaa aiemmasta? Ainahan britteihin mennessä ja sieltä tullessa on ollut passintarkastus jonotuksineen.

Itse kun olen lentänyt reittiä Gatwick - Schiphol niin on aika nopsasti tullut käveltyä läpi niistä EU kansalaisten porteista. Eli jatkossa kai sitten kuljetaan sieltä tarkempien tarkastusten läpi jos lento menee britteihin?

muoks: on tosin tuosta sen verran aikaa etten muista oliko muita jonottamisia kuin ne normaalit eli turvatarkastus ja koneeseen.
 
Itse kun olen lentänyt reittiä Gatwick - Schiphol niin on aika nopsasti tullut käveltyä läpi niistä EU kansalaisten porteista. Eli jatkossa kai sitten kuljetaan sieltä tarkempien tarkastusten läpi jos lento menee britteihin?
Muistan, että olen itsekin joutunut jonottamaan Schipholissa ja varsinkin Frankfurtissa passintarkastukseen. Toisinaan taas on saanut kävellä suoraan tiskille. Sen sijaan Heathrowlla on saanut jonottaa melkein aina.

Tässäpä Schipholin lentokentän kommentti tapahtuneeseen. Mikään ei ole muuttunut ja kyse oli uusien työntekijöiden kouluttamisesta - ja matkustajilla oli ilo toimia harjoituskappaleina:

 
Hah

Tulee olemaan viihdyttävä vuosi kun jokainen 27:stä EU:n jäsenvaltiosta kysyy itseltänsä "Mitäs kaikkea vittumaista britit ovat tehneet meille vuosien saatossa?".

Mitään rankaisumentaliteettia ei kuulemma pitäisi olla.
 
Hah

Tulee olemaan viihdyttävä vuosi kun jokainen 27:stä EU:n jäsenvaltiosta kysyy itseltänsä "Mitäs kaikkea vittumaista britit ovat tehneet meille vuosien saatossa?".

Itseasiassa Kreikka ei ole tuota vaatimassa. Vaatimus noihin marmoriveistoksiin on ja pysyy brexitistä ja tulevasta sopimuksesta riippumatta.

Mitä Kreikka (Italian ja Kyproksen kanssa) haluaa, on se, että jos heiltä varastettuja taideteoksia ilmaantuu Lontoon huutokauppoihin (Lontoossa kuitenkin varmaan Euroopan isoimmat taidemarkkinat), niin ne palautetaan. Eli pyyntö ei ole mikään outo.
 
En kutsuisi tuota rankaisumentaliteetiksi. Enemmänkin sitä että Kreikka perii vanhoja saatavia briteiltä.
Suomi voisi vaatia korvauksia Bomarsundin linnoituksen turmelemisesta? Muutama Pohjanlahden rannikkokaupunkikin taisi ottaa osumaa brittitykeistä. Korot sitten päälle.

Saksa taas...:kahvi:
 
Suomi voisi vaatia korvauksia Bomarsundin linnoituksen turmelemisesta? Muutama Pohjanlahden rannikkokaupunkikin taisi ottaa osumaa brittitykeistä. Korot sitten päälle.

Saksa taas...:kahvi:

No, noiden pöllittyjen marmoriveistosten palauttaminen olisi tosin aika suoraviivainen ja helppo toteuttaa. Ja sen lisäksi kaikin puolin se moraalisesti oikea ja rehti teko.
 
No, noiden pöllittyjen marmoriveistosten palauttaminen olisi tosin aika suoraviivainen ja helppo toteuttaa. Ja sen lisäksi kaikin puolin se moraalisesti oikea ja rehti teko.

Voipa olla, että neuvotteluissa on muitakin kynnyskysymyksiä edessä:
Kanada-tyyppinen sopimus on kuitenkin selkeästi brittien tavoitteena.
But speaking to reporters as he arrived at the European Parliament, Mr Barnier cast doubt on the possibility.
"We remain ready to offer the UK an ambitious partnership," he said.
"A trade agreement that includes in particular fishing and includes a level playing field, with a country that has a very particular proximity - a unique territorial and economic closeness - which is why it can't be compared to Canada or South Korea or Japan."
Briteille taas on tärkeää riippumattomuus EU:n säännöstöstä:
Speaking in Brussels on Thursday, Mr Frost said the UK "must have the ability to set laws that suit us" and not be subject to rulings from European courts.
He reiterated Mr Johnson's desire for a Canada-type agreement and said if it could not be agreed, the UK would trade on the basic international terms it currently follows with Australia.

Minusta vaikuttaa siltä, että Johnson on valmis kävelemään ulos neuvotteluista EU:n kanssa, jos tarjolla on vain tiukkoja siteitä vapauden sijasta.
 
Voipa olla, että neuvotteluissa on muitakin kynnyskysymyksiä edessä:
Kanada-tyyppinen sopimus on kuitenkin selkeästi brittien tavoitteena.
But speaking to reporters as he arrived at the European Parliament, Mr Barnier cast doubt on the possibility.
"We remain ready to offer the UK an ambitious partnership," he said.
"A trade agreement that includes in particular fishing and includes a level playing field, with a country that has a very particular proximity - a unique territorial and economic closeness - which is why it can't be compared to Canada or South Korea or Japan."
Briteille taas on tärkeää riippumattomuus EU:n säännöstöstä:
Speaking in Brussels on Thursday, Mr Frost said the UK "must have the ability to set laws that suit us" and not be subject to rulings from European courts.
He reiterated Mr Johnson's desire for a Canada-type agreement and said if it could not be agreed, the UK would trade on the basic international terms it currently follows with Australia.

Minusta vaikuttaa siltä, että Johnson on valmis kävelemään ulos neuvotteluista EU:n kanssa, jos tarjolla on vain tiukkoja siteitä vapauden sijasta.

Jos eivät halua sitoutua LPF:iin, niin EU-maat eivät anna parempaa pääsyä sisämarkkinoille. Tämä oli selvää jo vuosia sitten ja sen lisäksi Johnson allekirjoitti muutama kuukausi sitten Poliittisen Julistuksen, jossa tämä on taas kerran toistettu.

Johnsonin valinta.
 
Jos eivät halua sitoutua LPF:iin, niin EU-maat eivät anna parempaa pääsyä sisämarkkinoille. Tämä oli selvää jo vuosia sitten ja sen lisäksi Johnson allekirjoitti muutama kuukausi sitten Poliittisen Julistuksen, jossa tämä on taas kerran toistettu.

Johnsonin valinta.

Nyt mä suutun, sanoi hiiri norsulle.:rofl:
 
Harmillista brexiteereille tämä jonottelu.


"This isn’t the Brexit I voted for."

Mielestäni tähän tiivistyy koko ongelma aika hyvin vaikka tässä tapauksessa kyse ei ollutkaan Brexitin aiheuttamasta ongelmasta. Britit äänestivät Brexisitistä jossa heiltä poistetaan kaikki vastuu, velvollisuudet ja ongelmat siten että edut ja kaikki muut totutut käytännöt kuitenkin pysyvät samanlaisina. Tai siis ne äänestivät ketkä uskoivat sokeasti Faragen ja Johnsonin kaltaisia idiootteja vaikka tällaista Brexitiä ei ole todellisuudessa koskaan ollut pöydällä eikä tule jatkossakaan olemaan.

Nyt sitten krapula alkaa tulla pikkuhiljaa asteittain, mutta Johnson se jatkaa suun soittoaan vaikka tilanne on kuin villin lännen miehellä joka on piiritetty ja haaskannut kaikki panoksensa. Toisaalta eipä "Jormalla" taida olla paljoa vaihtoehtoja kun paluutakaan ei enää ole. Johnson ja mahdollisesti myös Farage on todennäköisesti 2-3v päästä kansanpetturin maineessa kun Brexitin todellinen hinta realisoituu.
 
Viime aikoina yritysten muutto UK:sta muualle EU alueelle vaikuttaa kiihtyneen. Ja tästä näyttää Hollanti hyötyneen eniten, kun se on lähellä ja siellä puhutaan hyvää englantia. Tuore raportti paljastaa: Selkeä brexit-voittaja löytyi – yritykset vyöryvät Britanniasta Hollantiin ennätystahtia

Edit. Tässä vielä linkki NFIA:n sivulle jossa sivutaan myös samaista raporttia:

Noita muuttoja tapahtuu varmasti ennen vuoden loppua vielä runsaasti. Tuo näyttäisi sitten kokonaisuudessa tuovan vähän lisähuolia UK:lle.
 
No, noiden pöllittyjen marmoriveistosten palauttaminen olisi tosin aika suoraviivainen ja helppo toteuttaa. Ja sen lisäksi kaikin puolin se moraalisesti oikea ja rehti teko.
Yleisesti ottaen noiden antiikin ajan esineiden ns. ryövääminen länsimaiden museoihin on varmasti säästänyt ihan merkittävän osan niistä suuren yleisön nähtäville ja alueiden nykyisten valtioiden takaisinperittäviksi. Yksityiskokoelmista vaikeampaa jäljittää.

Kreikan tapauksessa niin EU-maat kuin EU:n ulkopuoliset voisi kylmästi ilmoittaa että pidetään nämä arvoesineet velkojen vakuuksina, palataan asiaan kun saatte hoidettua velkanne.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 971
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom