Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Jos järjestelmää ei saada suunniteltua ja toteutettua viidessä vuodessa niin miten se onnistuisi myöhemminkään?
Tässä on ollut kohta kolme vuotta brexit-äänestyksestä ja oli tarkoitus olla vielä pari vuotta siirtymäaikaa, minkä luulisi olevan riittävä aika varsin hienostuneenkin järjestelyn toteuttamiseen. EU on kuitenkin kategorisesti tyrmännyt kaikki UK:n esitykset esittämättä itse mitään toimintakelpoista vaihtoehtoa tilalle.
Hiekka tiimalasissa alkaakin olla lopussa ja ollaan vähän vaikeiden valintojen äärellä: voidaan valita rauha ja ehkä vähän vuotava raja tai tiukka raja ja Irlannin konfliktin kärjistyminen. On kyllä aika jäätävää, että EU:n komissio pitää vesitiivistä rajaa tärkeämpänä kuin rauhaa. Että sellainen "rauhan projekti" tällä kertaa.
Tulevaisuutta ajatellen on kyllä katastrofaalisen huono yhtälö, että EU on vähitellen muodostamassa omaa sotilaallista voimaansa mutta samaan aikaan se on tyrmäävän kyvytön diplomatiassa. Pelkäänpä, että EU vielä onnistuu aiheuttamaan jonkin vakavammankin konfliktin silkkaa taitamattomuuttaan.
[EDIT]Komission asenne on itse asiassa vieläkin härskimpi: Komissiohan tosiasiassa kiristää UK:ta sillä, että jos UK ei alistu EU:n tahtoon, EU aikoo sytyttää Irlannin konfliktin uudelleen.
Huoh...
Lopeta nyt tuo "rauhan projekti" -mussutus. Edelleenkään EU ei ole syyllinen siihen tulevaan rajaan, jos siihen mennään.
Jos järjestelmää ei saada suunniteltua ja toteutettua viidessä vuodessa niin miten se onnistuisi myöhemminkään?
Tässä on ollut kohta kolme vuotta brexit-äänestyksestä ja oli tarkoitus olla vielä pari vuotta siirtymäaikaa, minkä luulisi olevan riittävä aika varsin hienostuneenkin järjestelyn toteuttamiseen. EU on kuitenkin kategorisesti tyrmännyt kaikki UK:n esitykset esittämättä itse mitään toimintakelpoista vaihtoehtoa tilalle.
Rajaa Irlantiin ei halua sen enempää Irlanti kuin Britannia. Rajan sinne haluaa Euroopan Unioni, minkä EU:n komissiokin on sanonut suoraan. Onkin täysin perusteltua pitää EU:ta yksin vastuullisena kovan rajan luomisesta ja kaikista haitallisista seurauksista, mitä rajasta voi aiheutua.
Artikla 50:n mukainen oikeus erota Euroopan unionista, kokonaan ja kokonaisuudessaan, koskee myös Isoa-Britanniaa, ja sen kanssa EU:nkin on elettävä.
Rajaa Irlantiin ei halua sen enempää Irlanti kuin Britannia. Rajan sinne haluaa Euroopan Unioni, minkä EU:n komissiokin on sanonut suoraan. Onkin täysin perusteltua pitää EU:ta yksin vastuullisena kovan rajan luomisesta ja kaikista haitallisista seurauksista, mitä rajasta voi aiheutua.
Artikla 50:n mukainen oikeus erota Euroopan unionista, kokonaan ja kokonaisuudessaan, koskee myös Isoa-Britanniaa, ja sen kanssa EU:nkin on elettävä.
Linkkiä komission kommenttiin, että se haluaa sinne rajan?Rajaa Irlantiin ei halua sen enempää Irlanti kuin Britannia. Rajan sinne haluaa Euroopan Unioni, minkä EU:n komissiokin on sanonut suoraan. Onkin täysin perusteltua pitää EU:ta yksin vastuullisena kovan rajan luomisesta ja kaikista haitallisista seurauksista, mitä rajasta voi aiheutua.
Artikla 50:n mukainen oikeus erota Euroopan unionista, kokonaan ja kokonaisuudessaan, koskee myös Isoa-Britanniaa, ja sen kanssa EU:nkin on elettävä.
Rajaa Irlantiin ei halua sen enempää Irlanti kuin Britannia. Rajan sinne haluaa Euroopan Unioni, minkä EU:n komissiokin on sanonut suoraan. Onkin täysin perusteltua pitää EU:ta yksin vastuullisena kovan rajan luomisesta ja kaikista haitallisista seurauksista, mitä rajasta voi aiheutua.
Artikla 50:n mukainen oikeus erota Euroopan unionista, kokonaan ja kokonaisuudessaan, koskee myös Isoa-Britanniaa, ja sen kanssa EU:nkin on elettävä.
Tiesitkö että Irlanti on EU maa? Ja tiesitkö että UK halusi nimenomaan erota EU:sta vaikkei kuulunut Schengeniin? Ja silti väität että vapaalla rajalla ei ole ongelmia?Voisitko vähän avata mitä tekemistä tällä vertauksella on Irlannin tilanteen kanssa?
Pari oleellista huomiota:
* UK ja Irlanti muodostavat yhteisen, Schengenin ulkopuolisen passialueen
* UK ja Irlanti eivät kuulu Schengeniin
* kuljettaessa Schengenin ja UK/Irlannin passialueen välillä on ihmisille ihan normaalit rajamuodollisuudet
Jotenkin tuntuu siltä, että eniten Irlannin rajasta kohkaavat ne, joilla siitä on vähiten tietoa.
Verorajoja taas löytyy EU:n sisältäkin lukuisia, lähimpänä erikoisrajana varmaan Manner-Suomen ja Ahvenanmaan välinen ALV-raja. Eipä tuossakaan kovin intensiiviset kontrollit ole mutta kulkeeko rajan yli siltikään merkittävässä määrin pimeitä kuormia?
Juu. Ja tuo tarkoittaa että eroaa tulliunionista ja vapaakauppa alueesta. JOKA TARKOITTAA ETTÄ SUN JA EU:N VÄLILLE TULEE KOVA RAJA.
Ei tämä nyt oikeasti ole näin saatanan vaikeaa.
Kyllä se nyt vain on maiden itsensä päätettävissä, millaisen muurin haluavat rajoillensa rakentaa.
Koska Irlanti ei ole Schengenissä, raja ei edellytä muuta kuin kaupallisen liikenteen kontrollia. Sitäkään ei yleisesti ole pakko tehdä nimenomaan rajalla. Kaupallisen liikenteen kontrollia tehdään EU:n sisälläkin.
Nyt EU on kuitenkin vaatimassa nimenomaan "border checks" eli rajatarkastuksia, mikä on erittäin potentiaalinen ongelma Irlannissa.
Ja sehän on EU:n ja Brittien suunnitelma pitkällä tähtäimellä, kehittää teknologinen ratkaisu jolla Irlannin rajat pysyy niin avoimina kuin mahdollista mutta silti voidaan tehokkaasti valvoa sitä että tavaraa ei kierrätetä ohi EU:n ja UK:n omien tullien Irlannin kautta.
Mutta koska tuota järjestelmää ei vielä ole olemassa, tai ainakaan sitä ei ole vielä valittu ja otettu käyttöön, ainoa tapa hoitaa tuo valvonta 29.3 alkaen on rajatarkastukset.
Briteillä ei ole vielä ollut mitään koherenttia suunnitelmaa joka olisi millään tavalla realistinen. Jos britit olisivat heti alussa sanoneet:
"Tavoittelemme brexittiä jossa siirrymme lähtökohtaisesti WTO:n säännöille jonka jälkeen voimme neuvotella erikseen vapaasta kaupasta joten tarvitsemme keinon hanskata Irlannin raja teknologisella toteutuksella"
Niin sitten heillä olisi ollut se 2 vuotta aikaa kehittää ja ottaa käyttöön tuo teknologia ja tätä ongelmaa ei olisi nyt. Mutta sen sijaan britit ovat yrittäneet ties mitä "rusinat pullasta" ehdotuksia EU:n suuntaan samaan aikaan kun ovat jatkuvasti ajautuneet yhä enemmän ja enemmän sisäiseen sekasortoon brexitin osalta.
Mutta joo, EU:n vika
Rajaa Irlantiin ei halua sen enempää Irlanti kuin Britannia. Rajan sinne haluaa Euroopan Unioni, minkä EU:n komissiokin on sanonut suoraan. Onkin täysin perusteltua pitää EU:ta yksin vastuullisena kovan rajan luomisesta ja kaikista haitallisista seurauksista, mitä rajasta voi aiheutua.
Artikla 50:n mukainen oikeus erota Euroopan unionista, kokonaan ja kokonaisuudessaan, koskee myös Isoa-Britanniaa, ja sen kanssa EU:nkin on elettävä.
Ei kai Suomen rajoja haluta avata ties mille kolmansille maille mille Britit rahasta jakaa kulkuoikeuksia?Kyllä se nyt vain on maiden itsensä päätettävissä, millaisen muurin haluavat rajoillensa rakentaa.
Koska Irlanti ei ole Schengenissä, raja ei edellytä muuta kuin kaupallisen liikenteen kontrollia. Sitäkään ei yleisesti ole pakko tehdä nimenomaan rajalla. Kaupallisen liikenteen kontrollia tehdään EU:n sisälläkin.
Nyt EU on kuitenkin vaatimassa nimenomaan "border checks" eli rajatarkastuksia, mikä on erittäin potentiaalinen ongelma Irlannissa.
Voihan ne britit päättää että Pohjois-Irlanti pistetään EU:n puolelle tullirajaa ja jätetään se myös sisämarkkinoille. Silloin se tulliraja kulkisi Irlanninmerellä.
Pohjois-Irlannissa asukkaita on 1,875 miljoonaa. Eli ei paljoa enempää kuin Suomessa pk-seudulla ja kehyskunnissa. Muualla Iso-Britanniassa asukkkaita on joku 65 miljoonaa.
Tällä hetkellähän esimerkiksi Iso-Britannian Gibraltar ja Saksan Helgoland eivät kuulu EU:n tulli- tai veroalueeseen. En ymmärrä miksei homma toimisi myös toiseen suuntaan eli jättäisi P-Irlannin EU:n tulli- ja veroalueeseen ja muu Iso-Britannia lähtisi pois siitä.
Niin olikos tässä nyt syyllinen suomalainen viranomainen (spoiler: oli), vai paha EU, joka väkisin halusi nimisuojan karjalanpiirakalle
Suomen pilkunrakastelijaviranomaisen lisäksi syyllinen mielestäni myös eu:n järjetön byrokratia, minkä tuossa viestissäni toin esille. Ehkä joku järki noihin joskus saadaan ja laktoositon maito hyväksyttyä karjalanpiirakoiden aineosaksi, mutta sitä saanee odottaa vuosia ja mitähän se lysti maksaa?
kyll siel parlamentisäs ihan enemmistö brexitin takana on, vähemmistö mayn sopimusbrexitin takana tosin.Kyllähän se on esimakua tulevasta jos noin käy. Toisaalta jos meinaa tuon siirron tehdä, niin se on tehtävä nyt eikä kovan brexitin jälkeen, joten sinänsä tuosta ei vielä voi päätellä liiaksi.
Ei kyllä suoraan sanoen riitä ymmärrys tilanteelle. Parlamentissa vähemmistö haluaa brexitia, kansasta vähemmistö haluaa ja jokainen laskelma osoittaa ettei ole mitään taloudellista järkeä lähteä. Miksi ne meni äänestämään niin hätäillen
Nyt sitten jälkeenpäin tajusivat, että uudessa äänestyksessä pitäisi ehkä raja olla muuta kuin 50/50 ja saatava enemmistökannatus jokaisella hallintoalueella 4/4.
Rohkeasti kunniakkaasti uuden äänestyksen kautta todeta, että kansa haluaa pysyä...
Oliko suomalaiset jotka halusivat rajoittaa maidon määritelmän? Karjalanpiirakoiden nimisuoja oli ensin.Itsehän suomalaiset olivat hakeneet nimikesuojaa tuolle karjalanpiirakalle ja toimittaneet sen reseptin sinne jonka mukaan sitä on haettu. Tosin en kyllä ymmärrä miksi moiselle edes kukaan hakee nimisuojaa kun moisia piirakoita ei käytännössä edes kukaan tunne Suomen ulkopuolella. Ihan yhtä "kiinnostava" se tuotemerkki on ulkomailla kuin jos niitä myytäisiin siellä ripsipiirakan tai vaikka haisupiirakan nimellä.
Sitten kitistään Suomessa siitä kun joku valvoo sitä itse haetun nimikesuojan toteutumista.
Siitä tuskin kannattaa suomalaisten muita syytellä että itse on idiootti.
Oliko suomalaiset jotka halusivat rajoittaa maidon määritelmän? Karjalanpiirakoiden nimisuoja oli ensin.
https://ec.europa.eu/agriculture/si...tions-designations-reserved-milk-terms_en.pdf
Kyllä tuo karjalanpiirakan nimisuoja on haluttu ihan kotimaan markkinoita varten. Muuten kaikkia halvalla tehtyjä riisipiirakoita voitaisiin myydä karjalanpiirakkana ja kuten tiedetään moni ostaa sen halvimman vaihtoehdon,nimisuojalla taataan että piirakka on tehty oikeista aineista.
Olen vastannut tuohon jo kahteen otteeseen:
Ja sehän on EU:n ja Brittien suunnitelma pitkällä tähtäimellä, kehittää teknologinen ratkaisu jolla Irlannin rajat pysyy niin avoimina kuin mahdollista mutta silti voidaan tehokkaasti valvoa sitä että tavaraa ei kierrätetä ohi EU:n ja UK:n omien tullien Irlannin kautta
Tämä on jeesustelua, kun EU on suoralta kädeltä torjunut brittien ehdotukset esittämättä itse mitään tilalle. Proaktiivisissa neuvotteluissa käytäisiin muutama kierros ping-pongia, kunnes ideat konvergoituisivat molemmille puolille sopiviksi. Nyt EU on vain todennut "Ei käy" kaikkeen mitä Britit ovat esittäneet.
(*)Onko backstopin "veto" muuten kaksisuuntainen, ts. voisiko UK olla ikuisesti sitä mieltä, että rajakysymys ei ole vieläkään riittävän hyvin ratkaistu, tulliunionia olisi taas jatkettava, ja EU ei voisi potkia brittejä pihalle? Todellinen jackpot olisi, jos WTO toteaisi backstopin olevan WTO-sääntöjen vastainen...
Kiva kun alkaa kaikille selviämään, että Iso-Britannia ei ole tasavertainen neuvottelukumppani EU:n kanssa. Tämä on vaan taas tätä "EU ei ole reilu" -valitusta.Tämä on jeesustelua, kun EU on suoralta kädeltä torjunut brittien ehdotukset esittämättä itse mitään tilalle. Proaktiivisissa neuvotteluissa käytäisiin muutama kierros ping-pongia, kunnes ideat konvergoituisivat molemmille puolille sopiviksi. Nyt EU on vain todennut "Ei käy" kaikkeen mitä Britit ovat esittäneet.
Iso-Britannia on ollut koko pari vuotta aika tuuliajolla. Siellä ei ole oikein edes oman maan sisällä yhteisymmärrystä mitä Brexitiltä halutaan (tai halutaanko sitä ollenkaan). Kuvitteletko nyt aikuisten oikeasti, että EU jättäisi sisämarkkinoiden eheyden tuollaisen ehdottoman takarajan varaan. Sitä takarajaa voisi käyttää neuvotteluissa kiristyksenä.Ilman mitään backstopia olisi nyt noin kaksi vuotta aikaa järjestelyn määrittelyyn ja toteuttamiseen. Jos lisäksi tulisi yhteen vuoteen rajoitettu backstop, niin aikaa olisi kolme vuotta. Jos on neuvotteluhalua ja tietoisuus siitä, että joku ratkaisu on pakko löytää, niin aivan varmasti se riittäisi yhden rajan organisoimiseen. Miksi tämä ei kelpaa EU:lle vaan EU rääkyy rajoittamattoman backstopin olevan välttämätön ja vaatii vielä veto-oikeuden?
Paitsi että nykyinen sopimus on juurikin tuon pingpongin lopputulos. Se backstop mikä kirjattiin tuohon ehdotukseen oli Mayn vastaehdotus EU:n ehdotukselle jossa vain P-Irlanti olisi pysynyt tulliliitossa EU:n kanssa.
Britit kun taitavat sikailun jalon taidon, niin onko mahdollista, että UK alkaisi käyttäytyä tulliunionissa rantalomailevien brittituristien tapaan ja EU haluaisi näyttää briteille ovea per-heti mutta UK toteaisi lähtemisen olevan vieläkin mahdotonta ratkaisemattoman rajakysymyksen vuoksi?
Niin onkin. Kuten esimerkiksi yhtesmarkkinoilta ja tulliliitosta eroaminen sekä samaan aikaan puhua rajattomasta IrlannistaHelppohan se on ehdotella kaikenlaista, mikä on ristiriidassa EU:sta eroamisen kanssa. Onko EU ehdottanut P-Irlantiin mitään, mikä toteuttaisi koko UK:n EU-eron?
Helppohan se on ehdotella kaikenlaista, mikä on ristiriidassa EU:sta eroamisen kanssa. Onko EU ehdottanut P-Irlantiin mitään, mikä toteuttaisi koko UK:n EU-eron?
Britit kun taitavat sikailun jalon taidon, niin onko mahdollista, että UK alkaisi käyttäytyä tulliunionissa rantalomailevien brittituristien tapaan ja EU haluaisi näyttää briteille ovea per-heti mutta UK toteaisi lähtemisen olevan vieläkin mahdotonta ratkaisemattoman rajakysymyksen vuoksi?
Eikös asia ollut vielä niin, että EU antoi lopulta briteille luvan neuvotella kauppasopimuksia valmiiksi? Britit voivat siis bunkata tulliunionissa niin kauan kuin haluavat, juoda jääkaapista kaikki kaljat ja lähtiessään vielä jättää sohvalle jonkin kivan yllärin.
Kun tässä ei ole kyse mistään kauppaneuvotteluista, joista voi kävellä ulos, jos tarjous ei miellytä, vaan TEU Artikla 50:n mukaisesta eroprosessista.Kiva kun alkaa kaikille selviämään, että Iso-Britannia ei ole tasavertainen neuvottelukumppani EU:n kanssa. Tämä on vaan taas tätä "EU ei ole reilu" -valitusta.
Iso-Britannia on ollut koko pari vuotta aika tuuliajolla. Siellä ei ole oikein edes oman maan sisällä yhteisymmärrystä mitä Brexitiltä halutaan (tai halutaanko sitä ollenkaan). Kuvitteletko nyt aikuisten oikeasti, että EU jättäisi sisämarkkinoiden eheyden tuollaisen ehdottoman takarajan varaan. Sitä takarajaa voisi käyttää neuvotteluissa kiristyksenä.
Niin onkin. Kuten esimerkiksi yhtesmarkkinoilta ja tulliliitosta eroaminen sekä samaan aikaan puhua rajattomasta Irlannista
Kun tässä ei ole kyse mistään kauppaneuvotteluista, joista voi kävellä ulos, jos tarjous ei miellytä, vaan TEU Artikla 50:n mukaisesta eroprosessista.
On syytä muistaa, että UK on edelleen EU:n jäsen, joten sitä tulee kohdella kaikessa unionin toiminnassa samalla kunnioituksella kuin muitakin jäseniä. Esim. TEU Art 4:
3. Pursuant to the principle of sincere cooperation, the Union and the Member States shall, in fullIMHO, eroavan jäsenvaltion vetäminen kölin alta ei oikein ole Art4 (3) mukainen tapa toimia.
mutual respect, assist each other in carrying out tasks which flow from the Treaties.
Siitä, että UK haluaa viedä brexitin maaliin, on kyllä olemassa erittäin vahva, moneen kertaan vahvistettu sitoutuminen. Sisällöstä on sitten suurempaa erimielisyyttä mutta eihän silläkään ole väliä, kun EU kuitenkin tyrmää kaiken.
Eipä EU:kaan julkistanut omia reunaehtojaan ennen kuin UK oli tehnyt Art 50 ilmoituksensa. Ehkäpä eroneuvottelut olisivat lähteneet paremmin liikkeelle, jos nämäkin olisivat olleet UK:n tiedossa jo ennalta.
Helppohan se on ehdotella kaikenlaista, mikä on ristiriidassa EU:sta eroamisen kanssa. Onko EU ehdottanut P-Irlantiin mitään, mikä toteuttaisi koko UK:n EU-eron?
Ei tarkoita sitä, että EU:n pitää joustaa tärkeimmistä periaatteistaan, eli yhteismarrkinoiden ja tulliliiton yhtenäisyydestä. Kunnioittaa voi ilman että antaa periksi. Iso-Britannia on mennyt myymään kansalaisilleen toteutumiskelvottomia asioita.Kun tässä ei ole kyse mistään kauppaneuvotteluista, joista voi kävellä ulos, jos tarjous ei miellytä, vaan TEU Artikla 50:n mukaisesta eroprosessista.
On syytä muistaa, että UK on edelleen EU:n jäsen, joten sitä tulee kohdella kaikessa unionin toiminnassa samalla kunnioituksella kuin muitakin jäseniä. Esim. TEU Art 4:
3. Pursuant to the principle of sincere cooperation, the Union and the Member States shall, in full
mutual respect, assist each other in carrying out tasks which flow from the Treaties.
IMHO, eroavan jäsenvaltion vetäminen kölin alta ei oikein ole Art4 (3) mukainen tapa toimia.
Tuo "EU torjuu kaiken" on taas sitä valittamista. Tottakai EU torjuu sellaiset ehdotukset, joihin se ei ole valmis sitoutumaan. EU on taas sitten ehdottanut asioita, joihin Iso-Britannia ei ole valmis, esim Pohjois-Irlannin pysyminen tulliliitossa.Siitä, että UK haluaa viedä brexitin maaliin, on kyllä olemassa erittäin vahva, moneen kertaan vahvistettu sitoutuminen. Sisällöstä on sitten suurempaa erimielisyyttä mutta eihän silläkään ole väliä, kun EU kuitenkin tyrmää kaiken.
Eipä EU:kaan julkistanut omia reunaehtojaan ennen kuin UK oli tehnyt Art 50 ilmoituksensa. Ehkäpä eroneuvottelut olisivat lähteneet paremmin liikkeelle, jos nämäkin olisivat olleet UK:n tiedossa jo ennalta.
Britit lupaa toteutumiskelvottomia asioita -> EU ei suostu -> "yhyhyy, ne ei neuvottele reilusti ja keksii tekosyitä"Jos on halua, niin keinot kyllä löytyy joutuisasti. Jos ratkaisua ei haluta löytää, niin tekosyitä riittää loputtomiin.
Kunnioittamiseen kuuluu myös se, että ei tehdä tikusta asiaa. Se, että ei tingitä materiaalisesti yhteismarkkinoiden ja tulliliiton yhtenäisyydestä ei tarkoita sitä, etteikö jossain vähäisissä asioissa voisi joustaakin.Ei tarkoita sitä, että EU:n pitää joustaa tärkeimmistä periaatteistaan, eli yhteismarrkinoiden ja tulliliiton yhtenäisyydestä. Kunnioittaa voi ilman että antaa periksi. Iso-Britannia on mennyt myymään kansalaisilleen toteutumiskelvottomia asioita.
EU:n ulkoraja ei ole mikään "vähäinen asia" näissä neuvotteluissa.Kunnioittamiseen kuuluu myös se, että ei tehdä tikusta asiaa. Se, että ei tingitä materiaalisesti yhteismarkkinoiden ja tulliliiton yhtenäisyydestä ei tarkoita sitä, etteikö jossain vähäisissä asioissa voisi joustaakin.
Kunnioittamiseen kuuluu myös se, että ei tehdä tikusta asiaa. Se, että ei tingitä materiaalisesti yhteismarkkinoiden ja tulliliiton yhtenäisyydestä ei tarkoita sitä, etteikö jossain vähäisissä asioissa voisi joustaakin.
Pohjois-Irlannin raja on logistisesti niin nk. hevon kuusessa kokonaisuuden kannalta, että minun on vaikea uskoa mihinkään olennaiseen disruptioon vaikka raja jäisi sillensä brexitin jälkeen. Alkeellisinkin vero-, tulli- ja satamaviranomaisten yhteistyö olisi todennäköisesti aivan riittävä torjumaan vähänkään merkittävän veronkierron. On muistettava, että UK ei todellakaan ole mikään "taxfree"-halpamaa muuhun Eurooppaan verrattuna. Paljonko Suomen ja Norjan välillä kulkee pimeää rahtia?
Alkaa vaikuttaa siltä, että se on EU, joka on mennyt myymään totettamiskelvottomia asioita saadakseen perussopimukselle kaikkien hyväksynnän. Kyllä tämä on näytön paikka myös EU:lle, että Artikla 50:a voi soveltaa rakentavassa hengessä, esim. vaihtamalla jäsenyyden vapaampaan Art 8 mukaiseen naapuruussuhteeseen.
Paljonko Suomen ja Norjan välillä kulkee pimeää rahtia?
EU:n ulkoraja ei ole mikään "vähäinen asia" näissä neuvotteluissa.
Norjalla on mekanismit tuon hanskaamiseen. Kun Norjasta tuodaan tavaraa EU:n puolelle niin tavaran alkuperä voidaan selvittää jolloin nähdään että Norjasta ei tuoda vapaakauppa alueen ulkopuolelta tavaraa ohi EU:n tullien.
Ensisijaisesti raja on kuitenkin UK:n ja Irlannin välinen valtionraja, jonka järjestelyt ovat lähinnä UK:n ja Irlannin välinen asia. Se, että siitä tulee myös tulliliiton raja on toissijaista, ja pitäisi riittää, että rajan järjestelyillä ei aiheuteta olennaista, tosiasiallista haittaa tulliliiton ja sisämarkkinoiden toiminnalle.
Ensisijaisesti raja on kuitenkin UK:n ja Irlannin välinen valtionraja, jonka järjestelyt ovat lähinnä UK:n ja Irlannin välinen asia. Se, että siitä tulee myös tulliliiton raja on toissijaista, ja pitäisi riittää, että rajan järjestelyillä ei aiheuteta olennaista, tosiasiallista haittaa tulliliiton ja sisämarkkinoiden toiminnalle.
Eikä ole, kuten tuossa jo pari keskustelijaa ehtikin ensin vastaamaan.Ensisijaisesti raja on kuitenkin UK:n ja Irlannin välinen valtionraja, jonka järjestelyt ovat lähinnä UK:n ja Irlannin välinen asia. Se, että siitä tulee myös tulliliiton raja on toissijaista, ja pitäisi riittää, että rajan järjestelyillä ei aiheuteta olennaista, tosiasiallista haittaa tulliliiton ja sisämarkkinoiden toiminnalle.
Kunnioittamiseen kuuluu myös se, että ei tehdä tikusta asiaa. Se, että ei tingitä materiaalisesti yhteismarkkinoiden ja tulliliiton yhtenäisyydestä ei tarkoita sitä, etteikö jossain vähäisissä asioissa voisi joustaakin.
Pohjois-Irlannin raja on logistisesti niin nk. hevon kuusessa kokonaisuuden kannalta, että minun on vaikea uskoa mihinkään olennaiseen disruptioon vaikka raja jäisi sillensä brexitin jälkeen. Alkeellisinkin vero-, tulli- ja satamaviranomaisten yhteistyö olisi todennäköisesti aivan riittävä torjumaan vähänkään merkittävän veronkierron. On muistettava, että UK ei todellakaan ole mikään "taxfree"-halpamaa muuhun Eurooppaan verrattuna. Paljonko Suomen ja Norjan välillä kulkee pimeää rahtia?
Vissiin @valurauta ei mitenkään vastustaisi esim. sitä että Italia täysin avaisi omat merirajansa ja päästäisi kaikki turvapaikanhakijat vapaasti rellästämään ympäri Eurooppaa. Meinaan Italian rajavalvontahan on lähinnä Italian oma asia.
No ei tietenkään ole vastaava asia, sillä Schengen-sopimus tuo uusia ulottuvuuksia rajavalvontaan. Irlanti ei edelleenkään ole Schengen-maa, joten ihmisten liikkuminen Irlannin rajoilla on Irlannin asia (käytännössä siis Irlannin ja UK:n asia).