Uutta järjetöntä asetusta pukkaa.
Elikkäs lyhyesti sanottuna asetus joka muuttaisi aika heppoisilla perusteilla monet vanhat "korjauskelvottomat" autot ns.
automaattisesti "end-of-life" kategorian tieliikennekelvottomiksi romuautoiksi, jotka on PAKKO romuttaa (omistaja
velvoitetaan tekemään se). Sen lisäksi tulli velvoitetaan tekemään tähän liittyen rajatarkastukset rajan yli kulkeviin autoihin.
LIITE I
KRITEERIT MÄÄRITTÄMISEKSI, ONKO KÄYTETTY AJONEUVO ”END-OF-LIFE” AJONEUVO
OSA A
AJONEUVOJEN KORJATTAVUUDEN ARVIOINTIPERUSTEET
1. Ajoneuvo on teknisesti korjaamaton, jos se täyttää yhden tai useamman seuraavista kriteereistä:
a)se on leikattu paloiksi tai kuorittu;
b) se on hitsattu tai suljettu eristysvaahdolla;
c)se on palanut kokonaan niin pitkälle, että moottoritila tai matkustajatila on tuhoutunut;
d) se on upotettu veteen kojelaudan yläpuolelle;
e) yhtä tai useampaa seuraavista ajoneuvon osista ei voida korjata tai vaihtaa:
i) maakytkimen osat (kuten renkaat ja pyörät), jousitus, ohjaus, jarrut ja niiden ohjausosat;
ii) istuinten kiinnitykset ja liitokset;
iii) turvatyynyt, esikiristimet, turvavyöt ja niiden oheiskäyttöosat;
iv) ajoneuvon runko ja alusta;
f) sen rakenteellisissa ja turvakomponenteissa on teknisiä vikoja, jotka ovat peruuttamattomia ja tekevät niistä ei-vaihdettavia, kuten metallin vanheneminen, useat pohjustuskatkot tai liiallinen rei'ittävä korroosio;
g) sen korjaaminen edellyttää moottorin, vaihteiston, kuoren tai alustakokoonpanon vaihtamista, mikä johtaa ajoneuvon alkuperäisen identiteetin menettämiseen.
2.Ajoneuvo on taloudellisesti korjaamaton, jos sen markkina-arvo on pienempi kuin tarvittavien korjausten kustannukset, jotka tarvitaan sen palauttamiseksi unionissa sellaiseen tekniseen kuntoon, joka riittäisi katsastustodistuksen saamiseksi siinä jäsenvaltiossa, jossa ajoneuvo on rekisteröity ennen korjaus.
3. Ajoneuvoa voidaan pitää teknisesti korjaamattomana, jos:
(a) se on upotettu veteen kojelaudan alapuolelle ja vaurioittanut moottoria tai sähköjärjestelmää;
b) sen ovia ei ole kiinnitetty siihen;
c) sen polttoaine tai polttoainehöyryt vapautuvat aiheuttaen tulipalon ja räjähdysvaaran;
d) sen nestekaasujärjestelmästä on vuotanut kaasua, mikä aiheuttaa tulipalo- ja räjähdysvaaran;
e) sen käyttönesteet (polttoaine, jarruneste, pakkasneste, akkuhappo, jäähdytysneste) ovat tyhjentyneet, mikä aiheuttaa veden saastumisen vaaran; tai
f) sen jarrut ja ohjauskomponentit ovat liian kuluneet.
Jos jokin näistä ehdoista täyttyy, on suoritettava yksilöllinen tekninen arviointi sen arvioimiseksi, olisiko ajoneuvon tekninen tila riittävä katsastustodistuksen saamiseksi siinä jäsenvaltiossa, jossa ajoneuvo on rekisteröity ennen korjausta.
OSA B
OHJEELLINEN LUETTELO KÄYTTÖAJONEUVOJEN KRITEERISTA
Seuraavia perusteita voidaan käyttää myös lisäperusteena sen määrittämiseksi, onko käytetty ajoneuvo end-of-life ajoneuvo:
a)ajoneuvon tunnistamiskeinojen, erityisesti ajoneuvon valmistenumeron, puuttuminen;
b) sen omistaja on tuntematon;
c) sillä ei ole ollut vaadittua kansallista teknistä katsastusta yli kahteen vuoteen siitä päivästä, jolloin sitä viimeksi vaadittiin;
d) sitä ei ole asianmukaisesti suojattu vaurioilta varastoinnin, kuljetuksen, lastauksen ja purkamisen aikana; tai
e) se on luovutettu käsiteltäväksi valtuutettuun keräyspisteeseen tai valtuutettuun jätteenkäsittelylaitokseen.
Osa 3 kattaa end-of-life ajoneuvojen keräämisen.
Asetuksen 23 artiklassa asetetaan tuottajien velvollisuus perustaa end-of-life ajoneuvojen keräysjärjestelmät ja osallistua niihin sekä vahvistetaan näiden järjestelmien vaatimukset.
Se myös velvoittaa jäsenvaltiot varmistamaan, että nämä järjestelmät toimivat asianmukaisesti.
24 artiklassa asetetaan velvoite toimittaa kaikki end-of-life ajoneuvot valtuutettuihin käsittelylaitoksiin.
Asetuksen 25 artiklassa määritellään valtuutettujen käsittelylaitosten velvollisuus antaa romutustodistuksia kaikille käsitellyille end-of-life ajoneuvoille.
Asetuksen 26 artiklassa luetellaan ajoneuvojen omistajien velvollisuudet toimittaa ajoneuvonsa valtuutettuun käsittelylaitokseen, kun se saavuttaa elinkaaren loppuvaiheen, ja esittää myöhempi romutustodistus ajoneuvon rekisteristä poistamista varten.
5. luvussa on käytettyjä ajoneuvoja ja niiden vientiä koskevia sääntöjä.
Kohta 1 koskee käytettyjen ajoneuvojen tilaa. Asetuksen 37 artiklassa velvoitetaan ajoneuvon omistusoikeuden luovuttava ajoneuvon omistaja pystymään osoittamaan, että siirrettävä ajoneuvo ei ole end-of-life ajoneuvo.
Pykälässä 2 on useita käytettyjen ajoneuvojen vientiä koskevia säännöksiä.
Asetuksen 38 artiklassa vahvistetaan käytettyjen ajoneuvojen vientiä koskevat ehdot: ne eivät saa olla end-of-life ajoneuvoja liitteessä I esitettyjen kriteerien mukaisesti ja niiden on oltava liikennekelpoisia. Siinä selitetään myös, kuinka tulliviranomaiset tarkistavat, ovatko ajoneuvot näiden vaatimusten mukaisia.
Asetuksen 39 artikla velvoittaa tulliviranomaiset tarkastamaan automaattisesti ja sähköisesti, että vietävät ajoneuvot ovat vientivaatimusten mukaisia.
Asetuksen 40 artiklassa säädetään, milloin tulliviranomaisten on tarkastettava vientiin tarkoitettuja käytettyjä ajoneuvoja.
Asetuksen 41 artiklassa määrätään, milloin tulliviranomaisten on keskeytettävä käytetyn ajoneuvon vienti vientiin, 42 artikla koskee tilanteita, joissa käytetty ajoneuvo on luovutettava vientiin, ja 43 artiklassa säädetään perusteista kieltäytyä luovuttamasta ajoneuvoa vientiin.
44 artikla koskee viranomaisten välistä yhteistyötä ja tulliin liittyvien tietojen vaihtoa, ja 45 artiklassa mainitaan tähän tarkoitukseen käytettävä sähköinen järjestelmä.
6 luku sisältää säännöksiä asetukseen sisältyvien sääntöjen täytäntöönpanosta.
Asetuksen 46 artiklassa jäsenvaltiot velvoitetaan suorittamaan säännöllisiä tarkastuksia valtuutetuille käsittelylaitoksille, korjaus- ja huoltotoimijoille sekä muille laitoksille ja taloudellisille toimijoille, jotka voivat käsitellä end-of-life ajoneuvoja.
Asetuksen 47 artiklassa jäsenvaltiot velvoitetaan luomaan tehokkaat kansallisen ja kansainvälisen tason yhteistyömekanismit, jotka mahdollistavat tämän asetuksen edellyttämien tietojen vaihdon.
48 artiklassa edellytetään, että jäsenvaltiot ottavat käyttöön tehokkaita, oikeasuhteisia ja varoittavia seuraamuksia tämän asetuksen rikkomisesta.
Asetuksen 49 artiklassa vahvistetaan säännöt, jotka koskevat jäsenvaltioiden ilmoittamista komissiolle
lähde:
End-of-Life Vehicles