• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Tässä ketjussa seurataan EU:n hajoamista.

Tästä huolimatta ei oikein teollisuus vedä saksassa.

Ei tällä hetkellä ja sille on syynsä (autoteollisuus + taantuma). Mutta monta vuotta saksalaisten teollisuus oli se mikä Euroopan taloutta veti ja minkä kanssa muiden oli vaikea kilpailla. Samasta syystä meidän on vaikea kilpailla kiinalaisten kanssa - pelikenttä ei juhlapuheista huolimatta ole tasainen, vaan isot maat subventoivat omiaan surutta ja jos sen voi tehdä vielä muiden rahoilla niin aina parempi.
 

EU:n piti olla vapaakauppaliitto joka ei puutu jäsenmaidensa asioihin :lol::lol::lol:

Eli seuraavaksi sirutus-monopoli? :D

EU ajaa roimaa lisälaskua kissojen ja koirien omistajille
EU ehdottaa eläinlääkäreille sirutus- ja rekisteröintimonopolia. Suomessa omistajat hoitavat rekisteröinnin itse pikkuhintaan ja sirutuksen saa tehdä muukin kuin eläinlääkäri.

Esikatselukuva



Viisiviikkoiset bordercollien pennut sirutettiin Tampereella.
PEKKA PANTSU
7:45
Jaa
Kissojen ja koirien omistajat saavat alkaa varautua roimaan lisälaskuun, jos EU-komission tuore asetusluonnos astuu aikanaan voimaan nyt ehdotetulla tavalla. Komissio ehdottaa kissojen ja koirien rekisteröintiin sekä tunnistusmerkintään yksinoikeutta vain eläinlääkäreille.

Se tarkoittaa, että vain eläinlääkäri saisi mikrosiruttaa ja rekisteröidä kissat ja koirat. Eläinlääkäreillä olisi sirutus- ja rekisteröintimonopoli, kun nyt sirutuksen saa eläinlääkärin ohella tehdä myös siihen koulutettu muu henkilö ja rekisteröinnin tekee omistaja tai haltija itse Ruokaviraston rekisteriin.

Henkilökuvassa, Kirsi Sainio, jalostustoeteellisen toimikunnan puheenjohtaja, Kennelliitto.

Avaa kuvien katselu
Kennelliiton jalostustieteellisen toimikunnan puheenjohtaja Kirsi Sainio. Kuva: Janne Lindroos / YleMonelle rahakysymys
Koiraharrastajien edunvalvojan, Suomen Kennelliiton jalostustieteellisen toimikunnan puheenjohtaja Kirsi Sainio haukkuu ehdotuksen kaikin puolin huonoksi.

– Ehdotus on pölhö. Valitettavasti EU:n suunnitelma on taas yksi näistä, joissa ei ole ajateltu käytännön puolta, mikä tähän liittyy. Suoraan sanottuna tämä on pölhöä EU:lta, Sainio paukauttaa.

Sainio perustelee kantansa monilla syillä, ensimmäinen iskee lemmikinomistajan kukkaroon.

– Tämä on monille kustannuskysymys. EU:n ehdottamalla tavalla sirutus ja rekisteröinti maksavat lemmikin pitäjälle varmasti tuntuvasti enemmän kuin nyt. Ihan varmasti, Sainio tietää.

Koulutettu siruttaja velottaa mikrosirun asennuksesta tavallisesti 10–30 euroa/pentu ja rekisteröinti netissä maksaa itse tehtynä kympin. Eläinlääkärien taksat ovat yleensä selvästi korkeampia.

Sainion mukaan Kennelliiton kouluttamat siruttajat ovat vuosia tehneet mikrosirutuksia ja ongelmia on ilmennyt hyvin harvoin.

– Siruttajat ovat yleensä kokeneita koiraihmisiä ja kasvattajia. He tietävät tasan tarkkaan, miten pentuja ja koiria käsitellään.

koirien sirutus

Avaa kuvien katselu
Mikrosiru asetetaan koiran nahan alle tämännäköisellä laitteella. Kuva: Marko Melto / YleEläinlääkäritkin vastustavat
Sainion mielestä muutos ei olisi eduksi eläinlääkärienkään kannalta. Eläinlääkärit ovat jo nyt täys- ja jopa ylityöllistettyjä ja heistä on pulaa.

– Muutos työllistäisi eläinlääkäreitä taas ihan tavattomasti lisää. Tilanne ei ainakaan helpottuisi lisäämällä heille tehtäviä, joita muutkin voisivat tehdä.

Eläinlääkärit ovat samaa mieltä. Suomen Eläinlääkäriliiton puheenjohtaja Mikko Turku toteaa, että uusia lisätöitä ei kaivata.

– Olemme ajatelleet, että suomalainen tapa, jossa lemmikin omistaja hoitaa rekisteröinnin itse, toimii hyvin. Myös sirutuksen toteutusta voidaan jatkaa nykyiseen tapaan, Turku painottaa.

Esikatselukuva



Ruokaviraston Terhi Jääskeläinen opastaa rekiströinnin teon netissä.
Sainio on samoilla linjoilla.

– Ehdottomasti kannatan nykykäytännön jatkamista. Ihmisten elämää vain hankaloitettaisiin tämmöisillä direktiiveillä ja säännöillä. Uudistus ei edistä koirien ja kissojen hyvinvointia mitenkään, vaan lisää ainoastaan byrokratiaa, Sainio lataa.

Suomi hoitanut leiviskänsä
Sainion mukaan hänen on hyvin vaikea ymmärtää, mitä uudistuksella saavutetaan, ainakaan Suomessa.

– Meillä on tulossa aika hyvä oma kansallinen lainsäädäntö ensi vuoden alussa, kun laki eläinten hyvinvoinnista astuu voimaan. Lisäksi ministeriössä on valmisteilla lemmikkieläimiä koskeva jalostusasetus, jonka on määrä tulla voimaan 2025.

Koirien sirutus- ja rekisteröintipakko on ollut Suomessa voimassa tämän vuotta. Kissoille vastaava on tekeillä ministeriössä.

Sainion mukaan Suomi on omissa säädöksissään edellä EU:ta ja monet komission lemmikkiehdotuksista ovat jo nyt mukana uudessa hyvinvointilaissa.

– Suomi on leiviskänsä oikeastaan jo hoitanut aika pitkälle tässä asiassa, Sainio sanoo.

sirun lukulaite

Avaa kuvien katselu
Koiran 15-numeroinen tunnistuskoodi selviää sirunlukijalla. Kuva: Marko Melto / YleSuomen kanta auki
Komission äsken julkistama ehdotus asetusluonnokseksi koirien ja kissojen hyvinvoinnista ja jäljitettävyydestä merkitsee vasta aloituspaukkua säädöspaketin käsittelylle.

Maa- ja metsätalousministeriön on tarkoitus lukita Suomen kanta ehdotukseen tammikuussa, minkä jälkeen käynnistyvät 27 jäsenmaan neuvottelut ehdotuksesta. Ne kestävät vähintään vuoden tai kauemminkin. Voimaantulo venyy vielä tästäkin, sillä komissio ehdottaa kolmen vuoden siirtymäaikaa sirutus- ja rekisteröintivelvoitteelle.

Säädöspaketti sisältää paljon muitakin kohtia, mutta pääosin ne koskevat eläinalan ammattilaisia. Yksi uudistuksen tarkoituksista on saada kuriin laitonta eläinkauppaa sekä helpottaa omistajien mahdollisuutta varmistaa lemmikkinsä oikea alkuperä.

Koiria on EU-maissa liki 73 miljoonaa ja kissoja lähes 84 miljoonaa. Suomessa koiria on 600 000–800 000 ja kissoja päälle puoli miljoonaa
 
Puolan pääministerinä vuosina 2017-2023 toiminut Laki ja oikeus -puolueen Mateusz Morawiecki kertoo Puolassa tapahtuneista muutoksista sen jälkeen, kun Laki ja oikeus -puolueen johtama nationalistinen oikeistoblokki hävisi vaalit EU-liberaalille keskusta-vasemmistolaiselle blokille.

Puolan yleisradio on ollut Laki ja oikeus -puolueen hanskassa, ihan kuten YLE on Suomessa vihervasemmiston hallinnassa. Nyt Puolan yleisradion rahoitusta ollaan leikkaamassa rajusti ja "vääränlaiset ohjelmat" lakkautetaan. Näin Puolan suurimmalta puolueelta viedään vaikutusmahdollisuudet, koska Puolan merkittävät yksityiset mediat ovat EU-liberaaleja.

Puolan mediakentässä nähtiin muutos heti kun uusi EU-liberaali hallitus aloitti työnsä. Ukrainan vastaisella rajalla velloneet rekkamielenosoitukset olivat suuri uutisaihe useiden viikkojen ajan, kun Laki ja oikeus -puolue oli vallassa. Uuden hallituksen aloitettua uutisointi rekkamielenosoituksista on lähes loppunut, vaikka tilanne on muuttumaton. Mediakenttä ei halua tuottaa uutisia, jotka olisivat oikeamieliselle hallitukselle vanhingollista.

 
Viimeksi muokattu:
Puolan suurimman puolueen (Laki ja oikeus) puheenjohtaja Mateusz Morawiecki kertoo Puolassa tapahtuneista muutoksista sen jälkeen, kun Laki ja oikeus -puolueen johtama nationalistinen oikeistoblokki hävisi vaalit EU-liberaalille keskusta-vasemmistolaiselle blokille.

Puolan yleisradio on ollut Laki ja oikeus -puolueen hanskassa, ihan kuten YLE on Suomessa vihervasemmiston hallinnassa. Nyt Puolan yleisradion rahoitusta ollaan leikkaamassa rajusti ja "vääränlaiset ohjelmat" lakkautetaan. Näin Puolan suurimmalta puolueelta viedään vaikutusmahdollisuudet, koska Puolan merkittävät yksityiset mediat ovat EU-liberaaleja.

Puolan mediakentässä nähtiin muutos heti kun uusi EU-liberaali hallitus aloitti työnsä. Ukrainan vastaisella rajalla velloneet rekkamielenosoitukset olivat suuri uutisaihe useiden viikkojen ajan, kun Laki ja oikeus -puolue oli vallassa. Uuden hallituksen aloitettua uutisointi rekkamielenosoituksista on lähes loppunut, vaikka tilanne on muuttumaton. Mediakenttä ei halua tuottaa uutisia, jotka olisivat oikeamieliselle hallitukselle vanhingollista.



TVP ei todellakaan ollut missään määrin YLE:n verrattava. Se on ollut verrattavissa Venäjän mediaan.

Morawiecki ei myöskään ole PiS:n puheenjohtaja vaan Kaczyński. Ja TVP:n ja puolueen suhdetta kuvastaa hyvin se, että herra soitti kolmelta yöllä TVp:n johtajalla kun hänellä ei telkkari toiminut. Siinä sitten sai teknistä tukea.

Tuskilla ja kumppaneilla on iso rasti korjata Puolan demokraattisia instituutioita, joita PiS on vuosien ollut tuhoamassa.
 
TVP ei todellakaan ollut missään määrin YLE:n verrattava. Se on ollut verrattavissa Venäjän mediaan.

Morawiecki ei myöskään ole PiS:n puheenjohtaja vaan Kaczyński. Ja TVP:n ja puolueen suhdetta kuvastaa hyvin se, että herra soitti kolmelta yöllä TVp:n johtajalla kun hänellä ei telkkari toiminut. Siinä sitten sai teknistä tukea.

Tuskilla ja kumppaneilla on iso rasti korjata Puolan demokraattisia instituutioita, joita PiS on vuosien ollut tuhoamassa.
Korjattu Mateusz Morawiecki vuosina 2017-2023 toimineeksi Puolan pääministeriksi.

Suomalaisen virallisen käsityksen mukaan Puolassa ei ole ollut demokratiaa Laki ja oikeus -puolueen aikana. Kaikki mikä ajaa maan omaa etua ja vastustaa EU:ta, on tietenkin epädemokraattista.

Mielestäni Suomessa on turha osoitella sormella Puolan suuntaan, kun omat tuomioistuimet ja valtakunnansyyttäjät jahtaa väärinajattelijoita (mm. Halla-ahon KKO:n tuomio ja valtakunnansyyttäjän "vieraslaji" jahti). Sitten verorahoitteinen valtiomedia YLE yrittää kaataa hallitusta hyökkäämällä hyökkäämällä kuukausien ajan mielipideopposition kimppuun mitä erilaisimmilla syytöksillä.
 
Korjattu Mateusz Morawiecki vuosina 2017-2023 toimineeksi Puolan pääministeriksi.

Suomalaisen virallisen käsityksen mukaan Puolassa ei ole ollut demokratiaa Laki ja oikeus -puolueen aikana. Kaikki mikä ajaa maan omaa etua ja vastustaa EU:ta, on tietenkin epädemokraattista.

Mielestäni Suomessa on turha osoitella sormella Puolan suuntaan, kun omat tuomioistuimet ja valtakunnansyyttäjät jahtaa väärinajattelijoita (mm. Halla-ahon KKO:n tuomio ja valtakunnansyyttäjän "vieraslaji" jahti). Sitten verorahoitteinen valtiomedia YLE yrittää kaataa hallitusta hyökkäämällä hyökkäämällä kuukausien ajan mielipideopposition kimppuun mitä erilaisimmilla syytöksillä.

PiS romutti mm. Puolan oikeusjärjestelmää ja Puolan oikeusvaltiota.. Siitä ei ole kysymystäkään ja se oli myös yhtenä vaaliteemana vaikka Puolassa fair and free elections ei ollut enää maan tapana.

Tiedän että Unkari ja Puola on monella suomalaisella fanituksen kohteena ja siksi itse otan myös perustavanlaatuiset asiat kuten demokratian puolustuksen kohteeksi.
 
PiS romutti mm. Puolan oikeusjärjestelmää ja Puolan oikeusvaltiota.. Siitä ei ole kysymystäkään ja se oli myös yhtenä vaaliteemana vaikka Puolassa fair and free elections ei ollut enää maan tapana.

Tiedän että Unkari ja Puola on monella suomalaisella fanituksen kohteena ja siksi itse otan myös perustavanlaatuiset asiat kuten demokratian puolustuksen kohteeksi.
Jos viittaat Puolan perustuslakituomioistuimen tapaukseen, niin se on erinomainen esimerkki siitä, miten EU-myönteinen puolue saa perseillä aivan vapaasti ja tapahtunut käännetään EU-kriittisen puolueen syyksi.

Puolassa oli tulossa 25.10.2015 parlamenttivaalit ja mielipidemittaukset näytti EU-myönteisen PO-puolueen johtaman koalition tappiota. Parlamenttivaalien jälkeen oli päättymässä viiden Puolan perustuslakituomioistuimessa olevan tuomarin yhdeksän vuotinen virkakausi: kolmen tuomarin virkakausi päättyi 6.11.2015 ja kahden tuomarin joulukuussa 2015.

Tietoisena tulevasta tappiosta EU-myönteinen PO-puolue lähti pelaamaan vilunkipeliä. Hallitsemassaan vanhassa parlamentissa se äänestytti 25.6.2015 läpi lain, joka muutti perustuslakituomioistuimen valintaprosessia. Tämän jälkeen se viimeisessa vanhan parlamentin istunnossa 8.10.2015 äänestytti etukäteen Puolan perustuslakituomioistuimeen viisi uutta tuomaria.

Puolan presidenttinä sattui istumaan EU-kriittisen PiS-puolueen Andrzej Duda, joka kieltäytyi nimittämästä etukäteen valittuja perustuslakituomioistumen tuomareita, väittäen PO-puolueen runttaamaa tuomarinimitysprosessia laittomaksi. EU-kriittisen PiS-puolueen hallitsema uusi parlamentti valitsi viisi uutta tuomaria, jotka sitten erinäisten vaiheiden jälkeen valittiin Puolan perustuslakituomioistuimeen.

Tämä kaikki saatiin hienosti käännettyä EU:ssa ja medioissa Laki-ja oikeus -puolueen syyksi ja Puolan oikeusvaltion kriitiksi, vaikka se oli nimenomaan EU-myönteinen PO-puolue, jonka perseilystä kaikki alkoi.
 
Viimeksi muokattu:
PiS romutti mm. Puolan oikeusjärjestelmää ja Puolan oikeusvaltiota.. Siitä ei ole kysymystäkään ja se oli myös yhtenä vaaliteemana vaikka Puolassa fair and free elections ei ollut enää maan tapana.

Tiedän että Unkari ja Puola on monella suomalaisella fanituksen kohteena ja siksi itse otan myös perustavanlaatuiset asiat kuten demokratian puolustuksen kohteeksi.
Jos viittaat Puolan perustuslakituomioistuimen tapaukseen, niin se on erinomainen esimerkki siitä, miten EU-myönteinen puolue saa perseillä aivan vapaasti ja tapahtunut käännetään EU-kriittisen puolueen syyksi.

Puolassa oli tulossa 25.10.2015 parlamenttivaalit ja mielipidemittaukset näytti EU-myönteisen PO-puolueen johtaman koalition tappiota. Parlamenttivaalien jälkeen oli päättymässä viiden Puolan perustuslakituomioistuimessa olevan tuomarin yhdeksän vuotinen virkakausi: kolmen tuomarin virkakausi päättyi 6.11.2015 ja kahden tuomarin joulukuussa 2015.

Tietoisena tulevasta tappiosta EU-myönteinen PO-puolue lähti pelaamaan vilunkipeliä. Hallitsemassaan vanhassa parlamentissa se äänestytti 25.6.2015 läpi lain, joka muutti perustuslakituomioistuimen valintaprosessia. Tämän jälkeen se viimeisessa vanhan parlamentin istunnossa 8.10.2015 äänestytti etukäteen Puolan perustuslakituomioistuimeen viisi uutta tuomaria.

Puolan presidenttinä sattui istumaan EU-kriittisen PiS-puolueen Andrzej Duda, joka kieltäytyi nimittämästä etukäteen valittuja perustuslakituomioistumen tuomareita, väittäen PO-puolueen runttaamaa tuomarinimitysprosessia laittomaksi. EU-kriittisen PiS-puolueen hallitsema uusi parlamentti valitsi viisi uutta tuomaria, jotka sitten erinäisten vaiheiden jälkeen valittiin Puolan perustuslakituomioistuimeen.

Tämä kaikki saatiin hienosti käännettyä EU:ssa ja medioissa Laki-ja oikeus -puolueen syyksi ja Puolan oikeusvaltion kriitiksi, vaikka se oli nimenomaan EU-myönteinen PO-puolue, jonka perseilystä kaikki alkoi.

... ja nyt katsotaan, kuinka tosissaan @blueowl on väitteissään siitä, että ottaa perustavanlaatuiset asiat kuten demokratian puolustuksen kohteeksi, kun jäi kiinni misinformaation levittämisestä sen suhteen, mitä puolassa oikeasti tapahtui, ja syytti aivan väärää osapuolta demokratian rikkomisesta.

Tuleeko anteeksipyyntöä ja syytösten vaihtamista osoittamaan oikeaan osoitteeseen?

Vai jatkuuko vaan se että käytetään "demokratiaa" keppihevosena omalle eurofiili-ideologialle eikä oikeasti piitata siitä demokratiasta?

Onko demokratian polkeminen ok, jos demokratiaa poljetaan hänen aatteidensa suuntaan?

Ja onko valheelliset syytökset demokratian rikkomisesta ok, jos valheellisten syytösten kohteena on oman poliittisen agendan vastustajat?
 
Viimeksi muokattu:
... ja nyt katsotaan, kuinka tosissaan @blueowl on väitteissään siitä, että ottaa perustavanlaatuiset asiat kuten demokratian puolustuksen kohteeksi, kun jäi kiinni misinformaation levittämisestä sen suhteen, mitä puolassa oikeasti tapahtui, ja syytti aivan väärää osapuolta demokratian rikkomisesta.

Tuleeko anteeksipyyntöä ja syytösten vaihtamista osoittamaan oikeaan osoitteeseen?

Vai jatkuuko vaan se että käytetään "demokratiaa" keppihevosena omalle eurofiili-ideologialle eikä oikeasti piitata siitä demokratiasta?

Onko demokratian polkeminen ok, jos demokratiaa poljetaan hänen aatteidensa suuntaan?

Ja onko valheelliset syytökset demokratian rikkomisesta ok, jos valheellisten syytösten kohteena on oman poliittisen agendan vastustajat?

En ymmärrä miksi kukaan hirttäytyisi PiS:in puolustamiseen, etenkään tuollaisella innolla, sen vuoksi, että PO teki myös väärin...

Oletan, että olet siis tietoinen PiS:in lakimuutoksista ja perustuslakituomioistuimen yli kävelemisestä ja et pidä sitä demokratian rikkomisena tehdessäsi misinformaatiosyytöksiä?

(e. Tai perustuslakivaliokunnan tms, tuli joskus luettua englanniksi, enkä ehkä muista tarkalleen termejä)
 
Viimeksi muokattu:
Oletan, että olet siis tietoinen PiS:in lakimuutoksista

Olen tietoinen lakimuutoksesta joka rajasi korkeimman oikeuden tuomarien maksimi-iän 70 vuoteen. Tämä on oikein fiksu laki ja vastaavaa kaivattaisiin kaikkialla muuallakin maailmassa, oikeuslaitokset kärsivät aika monissa maissa seniileistä tuomareista jotka eivät enää pysty seuraamaan oikeusjuttuja, joissa tuomitsevat.

Tässä päätöksessä ei ollut mitään väärää.
 
Viimeksi muokattu:
Taas ikäviä uutisia.


Uusi EU-sääntely saattaisi pakottaa jättirekkojen omistajat uudistamaan kalustoaan. Nykyisen kokoiset jättirekat eivät olisi enää sallittuja Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä.

Päivän politiikan aiheet kätevässä paketissa - Tilaa Uuden Suomen maksuton uutiskirje
Komissio on päivittämässä mitta- ja massadirektiiviä. Se on direktiivi, joka määrittää kuorma-autojen ja linja-autojen suurimmat sallitut mitat ja painot.

Asialla on Suomelle merkitystä, sillä Suomen teillä ovat viime vuosina yleistyneet erityisen pitkät ja painavat jättirekat. Muualla Euroopassa rekan suurin sallittu paino on yleensä 40–44 tonnia. Suomessa se on 76 tonnia.

Tällä hetkellä Suomen ja Ruotsin rajan yli voidaan ajaa 4,4 metriä korkeilla yhdistelmillä, mutta komission ehdotus rajaisi korkeuden tasan neljään metriin.

Komission ehdotus voisi johtaa tilanteeseen, jossa tavaraa voitaisiin kuljettaa suurilla rekoilla Suomen ja Ruotsin rajojen tuntumaan, mutta ei rajan yli samalla kulkuneuvolla.

Kuorma jouduttaisiin purkamaan ja siirtämään pienemmillä rekoilla toiselle puolelle rajaa, jossa vastassa voisi olla toinen jättirekka.

Asian parissa työskentelevä europarlamentaarikko Elsi Katainen (kesk) on kuitenkin luottavainen sen suhteen, että esitystä saadaan järkevöitettyä parlamentin ja neuvoston käsittelyssä. Suomen ja Ruotsin välinen liikenne voisi saada poikkeuksen.

”Meidän neuvotteluryhmässä ainoastaan vihreät vastustavat poikkeuksen myöntämistä. Heidän näkemyksensä on, että harmonisointi on hyvä asia, ja kaikilla pitää olla samat säännöt”, Katainen sanoo.

Katainen uskoo, että direktiivin päivitykseen saadaan parlamentin kanta vielä tällä lainsäädäntökaudella, ennen kesän eurovaaleja. Asia ei herätä parlamentissa samanlaisia suuria intohimoja kuin esimerkiksi luonnon ennallistamisasetus.

”Arvioisin, että valmista tulee aikaisintaan maaliskuussa.”

Suomella ja Ruotsilla on vanhastaan poikkeus
Euroopan komission ehdotusten tavoite on lisätä liikenteen tehokkuutta ja turvallisuutta. Komissio haluaa myös vähentää liikenteen päästöjä.

Fakta
Mitat ja massat
Euroopan komissio julkisti heinäkuussa nipun ehdotuksia liikenteen tehokkuuden ja turvallisuuden lisäämiseksi sekä päästöjen vähentämiseksi.

Komissio haluaa päivittää mitta- ja massadirektiiviä.

Tällä hetkellä Suomen ja Ruotsin rajan yli voidaan ajaa 4,4 metriä korkeilla yhdistelmillä, mutta komission ehdotus rajaisi korkeuden tasan neljään metriin.

Tämä vaikeuttaisi rajan ylittäviä kuljetuksia.

Euroopan parlamentti ja EU:n jäsenmaiden neuvosto muodostavat parhaillaan direktiivin päivitykseen kantojaan.

Katainen sanoo ymmärtävänsä komission ajattelua tietyiltä osin.

”Siinä on ihan hyvä ajatus siitä, että kun kontit ja vaunut ovat mahdollisimman yhteensopivia, niitä voidaan siirtää rekasta toiseen tai rekasta laivaan vähän niin kuin palapelin palasia.”

Hän ei kuitenkaan ymmärrä, miksi Suomen ja Ruotsin välinen liikenne ei voisi jatkua entisellään.

Suomi ja Ruotsi ovat aikanaan osana EU-jäsenyysneuvotteluja sopineet oikeudesta käyttää kansallisesti muuta Eurooppaa suurempaa kuljetuskalustoa.

Saatua poikkeuslupaa on sovellettu myös Suomen ja Ruotsin väliseen kansainväliseen liikenteeseen.

Katainen sanoo, että jättirekat ovat pienempiä yhdistelmiä kustannustehokkaampi ja ympäristöystävällisempi kuljetusmuoto.

”Lisäksi meillä on yleiseurooppalainen kuljettajapula. Jos meillä olisi pienempiä rekkoja, tarvittaisiin lisää kuljettajia. Se ei pelitä. Ei missään päin Eurooppaa.”

Direktiivin päivitys ei ole vaikuttamassa Suomen sisäiseen jättirekkaliikenteeseen.

Aktiivista vaikuttamistyötä
Katainen sanoo, että suomalainen kuljetusala on ollut lakihankkeen käsittelyssä mukana valvomassa etujaan. Myös liikenneministeriön virkamiehet ja suomalaiset ja ruotsalaiset mepit ovat olleet asiassa aktiivisia.

”On ollut mukava tehdä pohjoismaista yhteistyötä yli puoluerajojen.”

Kataisen mielestä olisi kuljetusyrittäjille täysin kohtuutonta, että he joutuisivat vaihtamaan kalustoaan pienempiin rekkoihin.

Hänen mielestään mitta- ja massadirektiivin päivitys on hyvä esimerkki EU-lainsäädännöstä, jossa näennäisen pienillä asioilla voi olla kohtuuttoman suuri vaikutus yksittäiseen jäsenmaahan tai toimialaan.
 
Eu:n ennallistamisasetus kaatuu.

Unkari käänsi kelkkansa ja suomi ei suostunut tukemaan esitystä, vaan jyrkensi kantaansa negatiiviseksi. Tosin tämä oli pelkkä symboolinen ele, eikä sillä ollut mitään mernitystä sillä myös tyhjä laskettiin kielteiseksi.
 
Hiukan ketjua läheltä liipaten: Moldovassa EU-kannattajat ovat saamassa niukan voiton vastustajista kansanäänestyksessä, mutta tilanne ei ole vielä täysin ratkennut. Kun äänistä laskettu 99,5%, on kannattajia 50,4% ja vastustajia 49,6%.

Moldovalaiset äänestivät sunnuntaina kansanäänestyksessä siitä, ottaako maa askeleen lähemmäs EU:ta ja kauemmas Venäjän vaikutuspiiristä. Samalla äänestettiin presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella.

Kansanäänestyksessä moldovalaisilta kysyttiin, pitäisikö perustuslakia muuttaa niin, että EU:hun liittyminen kirjattaisiin lakiin kansalliseksi tavoitteeksi.

Kun äänistä oli laskettu 99,5 prosenttia, EU:hun liittymistä kannatti 747 675 äänestäjää ja vastusti 735 174 äänestäjää. Näin ollen jäsenyyden kannattajien voitto näytti lähes varmalta. Moldovalaisten viimeisiä ääniä laskettiin ulkomailta sekä pääkaupunki Chișinăusta, jonka asukkaat ovat voittopuolisesti EU-mielisiä.


 
Eipä taida silti tuo Moldova olla vielä lähelläkään EU-jäsenyyttä. Siellä on se transnistrian homma selvittämättä. Ei oikein ole EUn etu saada jotain köyhän miehen unkaria mukaan.
 
Taas ikäviä uutisia.

Melkoista byroslaaviaa.

Mitä jos siihen rajalle asvaltoidaan alue joka ei ole tietä, niin voidaan ajaa tieliikennesäädösten ulkopuolella se kärry rajan yli, kun molemmilla puolilla rajaa saa tieliikenteessä ajaa 4,4m korkealla, itse rajan kohdalla vaan ei?

Tai pari junavaunu rajalle niin että perä on Suomen ja keula Ruotsin puolella, niin rekka voi ylittää rajan rautatiekuljetuksena. Vai riittääkö jos vilkkuvaloautot ”korkea kuljetus” kylteillä saattaa autoa sen 10m rajan yli?
 
Eu:n ennallistamisasetus kaatuu.

Unkari käänsi kelkkansa ja suomi ei suostunut tukemaan esitystä, vaan jyrkensi kantaansa negatiiviseksi. Tosin tämä oli pelkkä symboolinen ele, eikä sillä ollut mitään mernitystä sillä myös tyhjä laskettiin kielteiseksi.
Hyvä esimerkki, kuinka EU uunottaa Suomea on esim se, miten tämäkin sitten pakkoajettiin vähän myöhemmin ihan kusi sukassa hiljaa läpi, vastustuksesta huolimatta.
 
Hyvä esimerkki, kuinka EU uunottaa Suomea on esim se, miten tämäkin sitten pakkoajettiin vähän myöhemmin ihan kusi sukassa hiljaa läpi, vastustuksesta huolimatta.
Tätähän ei Suomessa edes käsitelty mitenkään kun oli ajankohtainen Sannan hallituksen aikana, ja joku EU-delegaatio yritti ihan paikanpäällä käydä jotain mielipidettä pyytämässä meidän hallitukselta. Ruotsi sen sijaan oli hereillä ja lisäsi vaan pykälän jolla koko homman voi sivuuttaa.
 
Eipä taida silti tuo Moldova olla vielä lähelläkään EU-jäsenyyttä. Siellä on se transnistrian homma selvittämättä. Ei oikein ole EUn etu saada jotain köyhän miehen unkaria mukaan.
Transnistria/Tiraspol näytti Neuvostoliiton ulkoilmamuseolta kun siellä kävin muutamia vuosia sitten. Sotilaat esittelivät vanhoja neukkuaikaisia aseitaan. Esim. T-64 ja "Sergei". Jälkimmäistä tosin löytyy meiltäkin.
 
Hiukan ketjua läheltä liipaten: Moldovassa EU-kannattajat ovat saamassa niukan voiton vastustajista kansanäänestyksessä, mutta tilanne ei ole vielä täysin ratkennut. Kun äänistä laskettu 99,5%, on kannattajia 50,4% ja vastustajia 49,6%.

Jotain omituista noissa tuloksissa on. Kun äänistä oli laskettu n. 90% vastustajat johtivat 54 prosentilla:
Screenshot at 2024-10-21 20-57-32.png

 
Jotain omituista noissa tuloksissa on. Kun äänistä oli laskettu n. 90% vastustajat johtivat 54 prosentilla:
Ei kai tuossa mitään sen omituisempaa tarvi olla kuin että ~90% lopuista äänistä oli kyllä.
Tuossa jutussakin todetaan että puuttuvat on enimmäkseen ulkomailla asuvien ääniä (joita Moldovassa on yli neljännes väestöstä) ja ei nyt liene hirveä yllätys jos expattien joukossa EU-kannatus on aika korkealla.

Ja ihan joka vaalien ilmiöhän tuo on Suomessakin, että laskenta etenee eri paikoissa ei tahtia ja sen vuoksi tietyt puolueet nousee ja tietyt laskee ihan ennustettavasti eri laskennan vaiheessa jos sitä ei varta vasten ennusteilla korjata. Lopussa kun laskematta on vain suurimmat kaupungit niin ei tarvi kauhea meedio olla tietääkseen että Vihreät nousee ja Keskusta laskee. Samoin jenkeissä Trump oli selvässä johdossa Bideniin nähden viime vaaleissa kun lasketa oli kesken, kun isot kaupungit laski hitaammin jne.
 
Ei kai tuossa mitään sen omituisempaa tarvi olla kuin että ~90% lopuista äänistä oli kyllä.
Niin juuri, sitä se edellyttää.

Jos tilanne on muuten tasoissa, niin noin suuri enemmistö Kyllä-ääniä on yllättävä vaikka olisikin kyse kaupungeista ja ulkomailla asuvista.
 
Jotain omituista noissa tuloksissa on. Kun äänistä oli laskettu n. 90% vastustajat johtivat 54 prosentilla:
Screenshot at 2024-10-21 20-57-32.png

Moldovan EU-kannattajien voittoon päätynyt kansanäänestys haisee vahvasti. Saatte vapaasti tarkastuslaskea alla olevan.

Kun Moldovan äänistä oli laskettu 90%, oli tilanne EU-kielteisten hyväksi 54% vs 46%. Jotta tällainen tilanne kääntyisi EU-myönteisten 50,54% voitoksi, vaatisi että lopusta 10% äänipotista menisi EU-myönteisille 90,6% ja EU-kielteiset saisivat ainoastaan 9,4%.

On hyvin epätodennäköistä, että 54% vs 46% trendi vaihtuisi ääniä laskiessa yhtäkkiä 9,4% vs 90,6%. trendiksi lopuissa 10% äänissä.

 
Jatkan vielä tarinaa Euvostoliitosta ja sen vaalivilpeistä.

Sellaisessa alikehittyneessä banaanitasavallassa kuin Itävalta presidenttivaalien lopputulos fiksattiin vuonna 2016 postiäänillä. Vastakkain olivat nationalistisen FPÖ-puolueen Hofer ja EU-myönteisen Vihreän puolueen Van der Bellen. Gallupit povasivat Hoferin voittoa Van der Bellenistä.

Vaalipäivän iltana vaalipäivänä annetut äänet oli laskettu, laskematta oli enää osa niin kutsutuista postiäänistä. Postiääniä oli laskematta 206.000 kappaletta ja Hofer johti tässä vaiheessa 51,8% vs 48,2%. Hoferin kaula oli 144.000 ääntä ja voitto lähes taskussa.

Yht'äkkiä äänten laskenta keskeytettiin vaikka kello ei ollut edes 23:00. Seuraavana päivänä laskentaa jatkettiin ja tulos julkistettiin vasta klo 15:00 aikoihin. Lopputulos oli, että lopuista äänistä 80% meni Vihreiden Van der Bellenille, joka voitti Hoferin muistaakseni 36.000 äänellä.

Juttu meni Itävallan perustuslakituomioistuimeen. Tuomio oli, että uudet vaalit on järjestettävä, koska ääntenlaskennassa lain vaatimat valvojat eivät aina olleet paikalla ja postiääniä oli auottu ennenaikaisesti.

Tuomioistuin ei uskaltanut ottaa kantaa, että vaalivilppiä olisi tapahtunut, sillä eihän länsimaissa voi sellaista koskaan tapahtua....
 
Jatkan vielä tarinaa Euvostoliitosta ja sen vaalivilpeistä.

Sellaisessa alikehittyneessä banaanitasavallassa kuin Itävalta presidenttivaalien lopputulos fiksattiin vuonna 2016 postiäänillä. Vastakkain olivat nationalistisen FPÖ-puolueen Hofer ja EU-myönteisen Vihreän puolueen Van der Bellen. Gallupit povasivat Hoferin voittoa Van der Bellenistä.

Vaalipäivän iltana vaalipäivänä annetut äänet oli laskettu, laskematta oli enää osa niin kutsutuista postiäänistä. Postiääniä oli laskematta 206.000 kappaletta ja Hofer johti tässä vaiheessa 51,8% vs 48,2%. Hoferin kaula oli 144.000 ääntä ja voitto lähes taskussa.

Yht'äkkiä äänten laskenta keskeytettiin vaikka kello ei ollut edes 23:00. Seuraavana päivänä laskentaa jatkettiin ja tulos julkistettiin vasta klo 15:00 aikoihin. Lopputulos oli, että lopuista äänistä 80% meni Vihreiden Van der Bellenille, joka voitti Hoferin muistaakseni 36.000 äänellä.

Juttu meni Itävallan perustuslakituomioistuimeen. Tuomio oli, että uudet vaalit on järjestettävä, koska ääntenlaskennassa lain vaatimat valvojat eivät aina olleet paikalla ja postiääniä oli auottu ennenaikaisesti.

Tuomioistuin ei uskaltanut ottaa kantaa, että vaalivilppiä olisi tapahtunut, sillä eihän länsimaissa voi sellaista koskaan tapahtua....
Sinulla jäi tarina kesken. Miten kävi uusissa vaaleissa? :think:
 
Moldovan EU-kannattajien voittoon päätynyt kansanäänestys haisee vahvasti. Saatte vapaasti tarkastuslaskea alla olevan.

Kun Moldovan äänistä oli laskettu 90%, oli tilanne EU-kielteisten hyväksi 54% vs 46%. Jotta tällainen tilanne kääntyisi EU-myönteisten 50,54% voitoksi, vaatisi että lopusta 10% äänipotista menisi EU-myönteisille 90,6% ja EU-kielteiset saisivat ainoastaan 9,4%.

On hyvin epätodennäköistä, että 54% vs 46% trendi vaihtuisi ääniä laskiessa yhtäkkiä 9,4% vs 90,6%. trendiksi lopuissa 10% äänissä.

Sun oma EU-vastaisuus paistaa läpi.

Ja se on sinänsä hauskaa, koska EU:n ulkopuolella olevat varmasti näkee, miten tähän instituutioon kuuluminen, varsinkin pienemmille valtioille, tuo valtaa.

Venäjä käytti helvetisti rahaa vaikuttaakseen näihin äänestyksiin.
 
Sinulla jäi tarina kesken. Miten kävi uusissa vaaleissa? :think:
Sun oma EU-vastaisuus paistaa läpi.

Ja se on sinänsä hauskaa, koska EU:n ulkopuolella olevat varmasti näkee, miten tähän instituutioon kuuluminen, varsinkin pienemmille valtioille, tuo valtaa.

Venäjä käytti helvetisti rahaa vaikuttaakseen näihin äänestyksiin.

Millä tavalla EU eroaa Venäjästä, jos vaalivilppi on "ihan Ok" tilanteissa joissa niin kutsuttu oikea puoli voittaa? Voidaanko puhua demokratiasta, jos vaalivilppi on osa valtaapitävien työkalupakkia?

EU on jo apinoinut Venäjältä mediasensuurin, tietoisen asioiden vääristelyn, sekä mielipideopposition liiskaamisen. Venäjältä on myös otettu mallia poliittisesti väärin ajattelevien poliiitikkojen ja puolueiden eristämisessä. Poliittisesti väärinajatteleviin kohdistuvasta poliisiväkivallasta saimme esimakua mm. Katalonian kansanäänestyksessä 2017, jolloin poliisi hyökkäsi äänestyspaikoille suuntaavien ihmisten päälle. Ruvetaanko seuraavaksi poliittisesti hankalia henkilöitä tiputtelemaan parvekkeelta itäistä esikuvaamme noudattaen?

Ps. Itävallan vaalivilpin jälkeisessä uusintaäänestyksessä voitti tietenkin EU-myönteinen Van der Bellen.
 
Ps. Itävallan vaalivilpin jälkeisessä uusintaäänestyksessä voitti tietenkin EU-myönteinen Van der Bellen.

Oli menettelyvirheitä mutta se ei vielä tarkoita vilppiä. Väittikö joku siinä alkuperäisessä kanteessa, että olisi ollut vilppiä? Jos tällainen väite esitetään, kyllä tuomioistuin senkin asian tutkii.

Toisekseen, Van der Bellen voitti jälkimmäiset vaalit suuremmalla marginaalilla kuin ensimmäiset. Aika kehnoa vilppiä.
 
Oli menettelyvirheitä mutta se ei vielä tarkoita vilppiä. Väittikö joku siinä alkuperäisessä kanteessa, että olisi ollut vilppiä? Jos tällainen väite esitetään, kyllä tuomioistuin senkin asian tutkii.

Toisekseen, Van der Bellen voitti jälkimmäiset vaalit suuremmalla marginaalilla kuin ensimmäiset. Aika kehnoa vilppiä.
Eihän Venäjälläkään koskaan myönnetä vaalivilppiä, mutta korjaa toki jos olen väärässä.

Moldovassa EU-myönteinen presidenttikin tajusi jo ennen kuin 90% äänistä on laskettu, että kansanäänestyksessä EU:lle kielteinen kanta tulee voittamaan. Presidentti julisti: "Kansanäänestyksen tulos johtuu hyökkäyksestä Moldovan vapautta ja demokratiaa vastaan. Tulokseen ovat vaikuttaneet rikolliset ryhmät yhteistyössä ulkomaisten vihamielisten voimien kanssa". Moldovan presidentin ulostulo uutisoitiin laajasti.

Yllättäen vastoin kaikkia mahdollisia tilastollisia todennäköisyyksiä viimeisissä 10% äänissä peräti 90,6% meni EU-myönteisille, jotka voittivat kansanäänestyksen. Kumma kyllä tämän sattumuksen jälkeen presidentti ja media ei puhu enää sanallaan hyökkäyksestä Moldovan vapautta ja demokratiaa vastaan.


 
Moldovan EU-kannattajien voittoon päätynyt kansanäänestys haisee vahvasti. Saatte vapaasti tarkastuslaskea alla olevan.

Kun Moldovan äänistä oli laskettu 90%, oli tilanne EU-kielteisten hyväksi 54% vs 46%. Jotta tällainen tilanne kääntyisi EU-myönteisten 50,54% voitoksi, vaatisi että lopusta 10% äänipotista menisi EU-myönteisille 90,6% ja EU-kielteiset saisivat ainoastaan 9,4%.

On hyvin epätodennäköistä, että 54% vs 46% trendi vaihtuisi ääniä laskiessa yhtäkkiä 9,4% vs 90,6%. trendiksi lopuissa 10% äänissä.

Kuka sanoo että toi 54 vs 46 oli kokoajan sama ton 90 % aikana? Toi saattoi hyvinkin olla että ensin laskettiin eu-vastaisen maaseudun äänenet, sitten laskettiin yhä isompien ja isompien kaupunkien äänet ja toi alkoi kääntymään eu:n hyväksi vähän kerrallaan yhä suuremmilla osuuksilla koska mitä isompi kaupunki, sitä enemmän oli eu kannatusta (koska liberaalit kaupungit on kansainvälinen ilmiö) ja lopuksi tolla 90 vs 10 suhteella tuli ulkoimalla asuvien äänet.

Ja hups, tähän ei tarvittu mitään vaalivilppejä, ellet laske isojen kaupunkien liberaaliutta ja väen paljoutta vaalivilpiksi.
 
Millä tavalla EU eroaa Venäjästä, jos vaalivilppi on "ihan Ok" tilanteissa joissa niin kutsuttu oikea puoli voittaa? Voidaanko puhua demokratiasta, jos vaalivilppi on osa valtaapitävien työkalupakkia?
Huomasitko mitä teit?

"Jos"

Hieman vittumainen keskustelutapa.
 
Eihän Venäjälläkään koskaan myönnetä vaalivilppiä, mutta korjaa toki jos olen väärässä.

Moldovassa EU-myönteinen presidenttikin tajusi jo ennen kuin 90% äänistä on laskettu, että kansanäänestyksessä EU:lle kielteinen kanta tulee voittamaan. Presidentti julisti: "Kansanäänestyksen tulos johtuu hyökkäyksestä Moldovan vapautta ja demokratiaa vastaan. Tulokseen ovat vaikuttaneet rikolliset ryhmät yhteistyössä ulkomaisten vihamielisten voimien kanssa". Moldovan presidentin ulostulo uutisoitiin laajasti.

Yllättäen vastoin kaikkia mahdollisia tilastollisia todennäköisyyksiä viimeisissä 10% äänissä peräti 90,6% meni EU-myönteisille, jotka voittivat kansanäänestyksen. Kumma kyllä tämän sattumuksen jälkeen presidentti ja media ei puhu enää sanallaan hyökkäyksestä Moldovan vapautta ja demokratiaa vastaan.



Vaalit ei ole arpakone jossa ihmiset on harmaa massa jossa kaikki ihmiset äänestävät todennäköisyydellä X jotain. Vaan erilaiset ihmisryhmät äänestävät keskimäärin eri tavoilla.

Jos menet kysymään suhtautumisesta homoavioliittoihin ensin Kihniöstä ja sitten Kalliosta, saat melko samansuuntaisia tuloksia, ilman mitään vaalivilppiä.

Kihniössä varmaan >90% vastustaa, Kalliossa varmaan >. 90% kannattaa.

Ja kun Kihniössä vaalipiirit ovat paljon pienempiä kuin Helsingissä, ne Kihniön äänet saadaan laskettua ennen Helsinkiä, joten laskennan alussa saadaan tuloksia, että vastustus näyttäisi voittavan, vaikka Helsingin äänet myöhemmin kääntää tulokset toisensuuntaisiksi.


Että äänikertymä ei tässä kerro mitään vaalivilpistä. Se kertoo lähinnä siitä, että maa on hyvin kahtiajakautunut maaseudun ja kaupunkien välillä.

Moldovassa EUn kannatus on suurinta kaupungeissa, joissa vaalipiirit on suuria ja ääntenlaskenta hitaampaa.


Millä tavalla EU eroaa Venäjästä, jos vaalivilppi on "ihan Ok" tilanteissa joissa niin kutsuttu oikea puoli voittaa? Voidaanko puhua demokratiasta, jos vaalivilppi on osa valtaapitävien työkalupakkia?

Kukaan ei ole täällä sanonut, että vaalivilppi olisi "ihan ok".

Että melkoisen typerää argumentointia sinulta.
 
Viimeksi muokattu:
Niin juuri, sitä se edellyttää.

Jos tilanne on muuten tasoissa, niin noin suuri enemmistö Kyllä-ääniä on yllättävä vaikka olisikin kyse kaupungeista ja ulkomailla asuvista.
No maan ulkopuolella asuvat on todella spesiaali ryhmä jos puhutaan EU-jäsenyyden kaltaisesta asiasta. Vertailun vuoksi yli 95% Gibraltarin vaalialueesta äänesti remain Brexit äänestyksessä, kun Brittein saarilla tunnetusti leave oli enemmistö.

Mistään tilastollisista todennäköisyyksistä puhuminen ei ole järkevää äänestäjäryhmien eroja analysoidessa, kun ei kukaan väitäkään että se ero olisi tilastollista sattumaa. Se on ihan yhtä järkevää kuin vedota vaalivilppiin vain sillä perusteella, että ei ole mahdollista että Ahvenanmaa vain sattumalta äänesti yli 80% RKP:tä Eurovaaleissa kun muualla kannatus ei ole edes kymmenystä tuosta.
 
Viimeksi muokattu:
Vaalit ei ole arpakone jossa ihmiset on harmaa massa jossa kaikki ihmiset äänestävät todennäköisyydellä X jotain. Vaan erilaiset ihmisryhmät äänestävät keskimäärin eri tavoilla.

Jos menet kysymään suhtautumisesta homoavioliittoihin ensin Kihniöstä ja sitten Kalliosta, saat melko samansuuntaisia tuloksia, ilman mitään vaalivilppiä.

Kihniössä varmaan >90% vastustaa, Kalliossa varmaan >. 90% kannattaa.

Ja kun Kihniössä vaalipiirit ovat paljon pienempiä kuin Helsingissä, ne Kihniön äänet saadaan laskettua ennen Helsinkiä, joten laskennan alussa saadaan tuloksia, että vastustus näyttäisi voittavan, vaikka Helsingin äänet myöhemmin kääntää tulokset toisensuuntaisiksi.

Että äänikertymä ei tässä kerro mitään vaalivilpistä. Se kertoo lähinnä siitä, että maa on hyvin kahtiajakautunut maaseudun ja kaupunkien välillä.

Moldovassa EUn kannatus on suurinta kaupungeissa, joissa vaalipiirit on suuria ja ääntenlaskenta hitaampaa.

Kukaan ei ole täällä sanonut, että vaalivilppi olisi "ihan ok".

Että melkoisen typerää argumentointia sinulta.
Moldovan kansanäänestyksen maanantain ääntenlaskennassa tapahtui sellainen käänne, ettei siihen uskonut edes itse Moldovan presidentti. Ääntenlaskenta keskeytettiin sunnuntaina, kun äänistä oli laskettu 90% ja EU-kielteiset johti 54% vs 46%. Tämän jälkeen EU-myönteinen presidentti Maia Sandu tuli julistamaan, että kansanäänestyksen tuhosi (Venäjän) hyökkäys Moldovan vapautta ja demokratiaa vastaan.

Se nyt vain on niin, että 90,6% vs 9,4% äänijakauma viimeisessä 10% äänierässä on hyvin epäuskottava huomioiden äänestyksessä vallinnut trendi ja kansanäänestyksen aihe. Maaseutu/kaupunki, kotimaa/ulkomaa ei selitä näin radikaalia äänijakaumaa.

Vertailuksi, Suomen EU-kansanäänestys päättyi EU-mielisten voittoon 57% vs 43%. Ulkomailla asuvat suomalaiset antoivat EU:lle 63% kannatuksen. Kovimman kannatuksen EU sai Uusimaalla 71% vs 29%, mistä on tilastollisesti vielä tooodella pitkä matka 90,6% vs 9,4% äänijakaumaan.

 
No maan ulkopuolella asuvat on todella spesiaali ryhmä jos puhutaan EU-jäsenyyden kaltaisesta asiasta. Vertailun vuoksi yli 95% Gibraltarin vaalialueesta äänesti remain Brexit äänestyksessä, kun Brittein saarilla tunnetusti leave oli enemmistö.
Gibraltar oli luonnollisesti erikoistapaus eikä Moldovalla ole mitään vastaavaa aluetta. Miten meni ulko-brittien osalta noin muuten?

Erikoisoloissa annetut äänet on tavallisia ääniä alttiimpia väärinkäytöksille. Onhan meilläkin ollut joskus epäilyjä väärinkäytöksistä esim. vanhainkodeissa annettujen äänien osalta.
 
Moldovan kansanäänestyksen maanantain ääntenlaskennassa tapahtui sellainen käänne, ettei siihen uskonut edes itse Moldovan presidentti. Ääntenlaskenta keskeytettiin sunnuntaina, kun äänistä oli laskettu 90% ja EU-kielteiset johti 54% vs 46%. Tämän jälkeen EU-myönteinen presidentti Maia Sandu tuli julistamaan, että kansanäänestyksen tuhosi (Venäjän) hyökkäys Moldovan vapautta ja demokratiaa vastaan.

Se nyt vain on niin, että 90,6% vs 9,4% äänijakauma viimeisessä 10% äänierässä on hyvin epäuskottava huomioiden äänestyksessä vallinnut trendi ja kansanäänestyksen aihe. Maaseutu/kaupunki, kotimaa/ulkomaa ei selitä näin radikaalia äänijakaumaa.

Vertailuksi, Suomen EU-kansanäänestys päättyi EU-mielisten voittoon 57% vs 43%. Ulkomailla asuvat suomalaiset antoivat EU:lle 63% kannatuksen. Kovimman kannatuksen EU sai Uusimaalla 71% vs 29%, mistä on tilastollisesti vielä tooodella pitkä matka 90,6% vs 9,4% äänijakaumaan.


Itse ainakin huomasin, että moni tiedostusväline sekoitti keskenään laskettujen vaalipiirien prosentit laskettuihin ääniin.

Erikoisoloissa annetut äänet on tavallisia ääniä alttiimpia väärinkäytöksille. Onhan meilläkin ollut joskus epäilyjä väärinkäytöksistä esim. vanhainkodeissa annettujen äänien osalta.

Missä ihmeen erikoisoloissa? Ulkomailla asuvat äänestäjät eivät ole mikään erikoisolosuhde.
 
Moldovan kansanäänestyksen maanantain ääntenlaskennassa tapahtui sellainen käänne, ettei siihen uskonut edes itse Moldovan presidentti. Ääntenlaskenta keskeytettiin sunnuntaina, kun äänistä oli laskettu 90% ja EU-kielteiset johti 54% vs 46%. Tämän jälkeen EU-myönteinen presidentti Maia Sandu tuli julistamaan, että kansanäänestyksen tuhosi (Venäjän) hyökkäys Moldovan vapautta ja demokratiaa vastaan.

Hienosti käännät asian täysin päälaelleen.

Kun Venäjä ostaa moldovalaisten ääniä, ja tämä melkein johti venäjälle edulliseen vaalitulokseen, syyllistät sitä, joka sanoo tämän ääneen.

Se nyt vain on niin, että 90,6% vs 9,4% äänijakauma viimeisessä 10% äänierässä on hyvin epäuskottava huomioiden äänestyksessä vallinnut trendi ja kansanäänestyksen aihe. Maaseutu/kaupunki, kotimaa/ulkomaa ei selitä näin radikaalia äänijakaumaa.

Ei siellä tainnut olla kyse 10% äänistä vaan 10% vaalipiireistä. Niistä kaikkein suurimmista vaalipiirestä.

Paljon suuremmasta määrästä ääniä kuin 10%.

Että ei, tässä ei ole mitään epäuskottavaa.

Sinä vaan meuhkaat asiasta virheellisen/vajaan tiedon perusteella.

Vertailuksi, Suomen EU-kansanäänestys päättyi EU-mielisten voittoon 57% vs 43%. Ulkomailla asuvat suomalaiset antoivat EU:lle 63% kannatuksen. Kovimman kannatuksen EU sai Uusimaalla 71% vs 29%, mistä on tilastollisesti vielä tooodella pitkä matka 90,6% vs 9,4% äänijakaumaan.


Ja uudellamaallakin on maaseutukuntia sekä kaupunkeja. Uudenmaan sisälläkin huomattava ero jonkun Pukkilan ja Helsingin välillä.

Ja ne Pukkilan äänet lasketaan nopeammin kuin Helsingin äänet.
 
Viimeksi muokattu:
Kun Venäjä ostaa moldovalaisten ääniä, ja tämä melkein johti venäjälle edulliseen vaalitulokseen, syyllistät sitä, joka sanoo tämän ääneen.

Venäjä yritti jo järjestää vallankaappauksen Moldovassa aiemmin.

Katkaisemalla Moldovan sähköt ja bussittamalla maksettuja "protestoijia".

Jos Ukraina ei olisi pysäyttänyt Venäjää, niin Moldova olisi nyt miehityksen alla.
 
Nyt kun Moldovaa on jauhettu pitkään, niin joutuu ihan kysymään: Miten tämä liittyy EU:n hajoamiseen, jota tässä ketjussa seurataan?

Eikö Moldovalle voisi perustaa oman ketjun, jos on pakko jauhaa siitä ja sille lisäketjut, joka koskevat EU äänestystä ja toinen presidentin äänestykselle.
 
Tää ketju on ollut yleinen EU-ketju jo jonkun aikaa. Vähän ehkä provolla laitettu nimi aikanaan, mutta eiköhän tällä jatketa perinteen vaalimiseksi.
 
Tää ketju on ollut yleinen EU-ketju jo jonkun aikaa. Vähän ehkä provolla laitettu nimi aikanaan, mutta eiköhän tällä jatketa perinteen vaalimiseksi.
Kyllä sitten nimi "Tässä ketjussa seurataan EU:n hajoamista." pitäisi vaihtaa ainankin välittömästi, jos se ei kuvaa millääntavalla ketjun sisältöä.. Toki EU:n hajoamiseen johtaville ilmiöille on ihan hyvä olla olemassa sille ja vain sille pyhitetty ketju.

1. Moldova ei ole EU maa.
2. Ketju ei koske presidentin vaaleja ja vielä vähemmän ei EU maan vaaleja.
3. Ketjuripulointi kuuluu tämän foorumin yleisiin käytäntöihin ja tässä ketjussa on menty raskaasti ulos aiheesta..

Toki jos pystyy perustelemaan järkevästi, miksi Moldovan (ei EU maa) tapahtumat aiheuttavat EU:n hajoamisen, niin se on sitten eriasia.. Mutta niitä perusteluja ei ole näkynyt..
 
Jatkoin moderoin, linjaus ketjuun
EU hajoaa ketjussa jutut menneet Moldova keskusteluun, aihe liippaa EUta, sikäläisten vaalien osalta.

Ennekuin kun jaellaan varoituksia, ja ettei ketju täyty siitä mitä ketjuun kuuluu niin jatkoin tänne ja alla lainaus viestistä johon ei lisättävää
Kyllä sitten nimi "Tässä ketjussa seurataan EU:n hajoamista." pitäisi vaihtaa ainankin välittömästi, jos se ei kuvaa millääntavalla ketjun sisältöä.. Toki EU:n hajoamiseen johtaville ilmiöille on ihan hyvä olla olemassa sille ja vain sille pyhitetty ketju.

1. Moldova ei ole EU maa.
2. Ketju ei koske presidentin vaaleja ja vielä vähemmän ei EU maan vaaleja.
3. Ketjuripulointi kuuluu tämän foorumin yleisiin käytäntöihin ja tässä ketjussa on menty raskaasti ulos aiheesta..

Toki jos pystyy perustelemaan järkevästi, miksi Moldovan (ei EU maa) tapahtumat aiheuttavat EU:n hajoamisen, niin se on sitten eriasia.. Mutta niitä perusteluja ei ole näkynyt..
 
Kyllä sitten nimi "Tässä ketjussa seurataan EU:n hajoamista." pitäisi vaihtaa ainankin välittömästi, jos se ei kuvaa millääntavalla ketjun sisältöä.. Toki EU:n hajoamiseen johtaville ilmiöille on ihan hyvä olla olemassa sille ja vain sille pyhitetty ketju.

1. Moldova ei ole EU maa.
2. Ketju ei koske presidentin vaaleja ja vielä vähemmän ei EU maan vaaleja.
3. Ketjuripulointi kuuluu tämän foorumin yleisiin käytäntöihin ja tässä ketjussa on menty raskaasti ulos aiheesta..

Toki jos pystyy perustelemaan järkevästi, miksi Moldovan (ei EU maa) tapahtumat aiheuttavat EU:n hajoamisen, niin se on sitten eriasia.. Mutta niitä perusteluja ei ole näkynyt..
Joo selkeintä ehkä olis että ketju olis nimeltään "Yleinen EU -ketju" tms. Uusille käyttäjille varsinkin olis selkeempää.
 
Joo selkeintä ehkä olis että ketju olis nimeltään "Yleinen EU -ketju" tms. Uusille käyttäjille varsinkin olis selkeempää.
Varsinkin, kun ketjun alkupää taisi enemmänkin olla lähinnä sellaista brexitin jälkeistä toivetta EU:n hajoamisesta - tilannehan on sikäli muuttunut, että niin kuin yleensäkin, ulkoiset uhat tuovat yhteen ja tiivistävät.
Ja kehityksen suunta on tosiaan alkanut siirtyä siihen jopa huolimatta Putinin propagandan, trolliarmeijoiden, puolivasallivaltioiden johtajien kuten Orbanin ja muiden minionsien eli pikkuapureiden myyräntyöstä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 744
Viestejä
4 497 427
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom