• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Tässä ketjussa seurataan EU:n hajoamista.

Rahan arvoa pystyt nostamaan/puolustamaan ainakin ostamalla omaa valuuttaa, jos se on kelluva. Myös koroilla pystyst puolustamaan rahan arvoa, ainakin Tuomas Malisen mukaan, sillä hänen mukaansa keskuspankki nosti Suomessa ja Ruotsissa ohjauskoron todella ylös puolustaakseen oman valuutan arvoa. Lopulta valuutat päästettiin kellumaan ja arvo devalvoitui itsestään sen oikealle tasolle.

Vapaasti kelluva valuutta kuulostaa ainakin minusta todella hyvältä, kun se kelluu vastasyklisesti, eli talouden heikentyessä arvo laskee tukien työllisyyttä ja kun taloudella mene hyvin, arvo nousee.
Toki vaihtokursseja voidaan pitää tiettyyn pisteeseen asti vaikka muuttumattomina, mutta kun niillä rahoilla ostetaan ulkomailta tarvittua tuontitavaraa kuten öljyä ja teknologiaa, tai eurolainojen korkoja, niin ei sitä oman valuutan kurssia voida vaan itse keksiä, vaan valuuttaa tukevilla toimenpiteillä olisi hintansa.

Tuo vastasyklisyys omalla kelluvalla valuutalla on totta, mutta kuten aiemmin totesin, niin tällaisissa koronan kaltaisissa (toivottavasti) lyhyissä ja poikkeuksellisissa tilanteissa se voi olla haitallista. Eli esim. nyt Espanjan matkailu, kun kyntää, niin heidän oman valuuttansa kurssi olisi romahtanut, eikä hintojen lasku auttaisi nyt sitä matkailua juurikaan. Sen sijaan kaikki tuontitavara Espanjassa kallistuisi, ja heidän tilanne olisi ehkä lähempänä Turkkia, jolla on se oma valuuttansa ja kivaa on. Vastaavia lyhytaikaisia tilanteita, joissa Suomi hyötyisi eurosta suhteessa omaan valuuttaan voisivat olla tosiaan Venäjän uhittelu vieressä, tai vaikkapa ydinvoimaonnettomuuden epäily jossain Suomen lähialueilla. Molemmat voisi romauttaa markan arvon ja kiva sitä olisi sitten niillä arvoaan laskeneilla markoilla lähteä ostamaan ulkomailta ase- tai pelastustarvikkeita. Eli yhteisvaluutta tuo suojaa paikallisiin shokkeihin.
 
Huomautus - avaa linkittämäsi sisältö viestissä oleellisilta osin
Toki vaihtokursseja voidaan pitää tiettyyn pisteeseen asti vaikka muuttumattomina, mutta kun niillä rahoilla ostetaan ulkomailta tarvittua tuontitavaraa kuten öljyä ja teknologiaa, tai eurolainojen korkoja, niin ei sitä oman valuutan kurssia voida vaan itse keksiä, vaan valuuttaa tukevilla toimenpiteillä olisi hintansa.

Tuo vastasyklisyys omalla kelluvalla valuutalla on totta, mutta kuten aiemmin totesin, niin tällaisissa koronan kaltaisissa (toivottavasti) lyhyissä ja poikkeuksellisissa tilanteissa se voi olla haitallista. Eli esim. nyt Espanjan matkailu, kun kyntää, niin heidän oman valuuttansa kurssi olisi romahtanut, eikä hintojen lasku auttaisi nyt sitä matkailua juurikaan. Sen sijaan kaikki tuontitavara Espanjassa kallistuisi, ja heidän tilanne olisi ehkä lähempänä Turkkia, jolla on se oma valuuttansa ja kivaa on. Vastaavia lyhytaikaisia tilanteita, joissa Suomi hyötyisi eurosta suhteessa omaan valuuttaan voisivat olla tosiaan Venäjän uhittelu vieressä, tai vaikkapa ydinvoimaonnettomuuden epäily jossain Suomen lähialueilla. Molemmat voisi romauttaa markan arvon ja kiva sitä olisi sitten niillä arvoaan laskeneilla markoilla lähteä ostamaan ulkomailta ase- tai pelastustarvikkeita. Eli yhteisvaluutta tuo suojaa paikallisiin shokkeihin.
Kyllä, mutta euro on liian kallis valuutta Suomelle. Se on myös liian kallis monelle Välimeren maalle, mutta toisaalta se on Saksalle liian halpa. Ja Lainaten taas fiksumpia, euro on ei optimaalinen talousalue, ja optimaalisen talousaleen teorian mukaan epä optimaalinen talousalue menee vääjäämättä kohti optimaalista talousaluetta, eli oli jo nähtävissä etukäteen että joko mennään tulonsiirtounioniin, tai sitten euro tulee hajoamaan. Ja tulonsiirtounionists ei ole kysytty Suomen kansalta lupaa, ja onko se valuutan vakaus kriisitilanteissa oikeasti sen arvoista että päästään kierrättää rahaa Brysselin kautta ja takaamaan Ranskan ja eteläeuroopan velat.
Tämä korornapaketti on pientä nähden siihen mitä on tulossa. Saksan ja Ranskan pankeilla on aivan valtavat saatavat mm. Italiassa, koska Italiassa on tulossa valtionvelan uudelleen rahoituskausi. Ja tähän suomen veronmaksajat sidotaan, ilman että kysytään edes kansalta.

Ulkoisiin riskeihin voidaan aina varautua, mutta tämä on liian kallis tapa, ja hyödyt ovat minimaaliset, nähden pitkän aikavälin haittoihin. Sitten kun suomella menee heikosti, ei EU ole tulossa apuun, se nähtiin mm. Venäjän pakotteissa, eu ei korvannut niistä aiheutuneita kustannuksia kuin vain murto-osan, Suomi koki valtavia rakenteellisia mullistuksia, kun Nokia ja metsä- ja paperiteollisuus katosi. Entä ne maataloustuet, suomi sai luvan maksaa omat tukensa.
Mitä Suomi tekee siellä isoissa pöydissä? Vaikuttaa siltä että lähinnä jees jees miehenä. Suomi voisi yksituumaisesti sanoa että me emme ole tuossa "korona" paketissa mukana, jossa kierretään törkeästi EU:n omia sääntöjä. Markkinat pitää saada taas toimimaan, ellei haluta mennä mallilla Neuvostoliitto ja gospankki, jossa keskuspankki on ostanut kaiken ja keskuspankki päättää mihin laitetaan rahaa ja kuka saa rahoitusta kun kansallistetaan ongelmalliset pankit ja yritykset ja viedään kaikki rahoitus keskuspankkirahoitukseksi.
Joka tapauksessa ollaan tiellä, jonka toisessa päässä vastassa monia pelottavia skenaariota, eikä juurikaan positiivisia skenaariota.

Ja mitä sitten hallitus aikoo tehdä kun tulee uusi paketti johon pitäisi sitoutua? Jos kerran tähänkään asti ei ole uskallettu vastustaa selkäsuoranna meille annettuja maksulappuja, niin miten ihmeessä se onnistuisi tulevaisuudessa? Lisäksi ainoa keino päästä tuosta mahdollisesta 3 mrd/vuosi maksutaakasta, jos tuo rahasto hyväksytään on vetää defaultin kautta. Ja kansalta ei kysytä, koska kansa voisi äänestää väärin.

Sori tästä tuli vähän pitkä ja tajunnanvirtamainen, mutta, toivottavasti tässä oli edes jonkinlainen punainen lanka, eikä pelkkää tajunnanvirtaa.

Alla tuore Tuomas Malisen haastattelu ihan suomeksi, joka kannattaa katsoa, oli asioista ihan mitä mieltä tahansa:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Alla tuore Tuomas Malisen haastattelu ihan suomeksi, joka kannattaa katsoa, oli asioista ihan mitä mieltä tahansa:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Kannattaa myös miettiä, mitä on mieltä Tuomas Malisesta ennen kuin arvioi kannattaako katsoa yli kolmen vartin video ilman sisällön avaamista.

Taitaa olla sama Tuomas, joka on vuodesta toiseen ennustanut pieleen talouden kehitystä.
 
Kyllä, mutta euro on liian kallis valuutta Suomelle. Se on myös liian kallis monelle Välimeren maalle, mutta toisaalta se on Saksalle liian halpa. Ja Lainaten taas fiksumpia, euro on ei optimaalinen talousalue, ja optimaalisen talousaleen teorian mukaan epä optimaalinen talousalue menee vääjäämättä kohti optimaalista talousaluetta, eli oli jo nähtävissä etukäteen että joko mennään tulonsiirtounioniin, tai sitten euro tulee hajoamaan. Ja tulonsiirtounionists ei ole kysytty Suomen kansalta lupaa, ja onko se valuutan vakaus kriisitilanteissa oikeasti sen arvoista että päästään kierrättää rahaa Brysselin kautta ja takaamaan Ranskan ja eteläeuroopan velat.
Tämä korornapaketti on pientä nähden siihen mitä on tulossa. Saksan ja Ranskan pankeilla on aivan valtavat saatavat mm. Italiassa, koska Italiassa on tulossa valtionvelan uudelleen rahoituskausi. Ja tähän suomen veronmaksajat sidotaan, ilman että kysytään edes kansalta.

Ulkoisiin riskeihin voidaan aina varautua, mutta tämä on liian kallis tapa, ja hyödyt ovat minimaaliset, nähden pitkän aikavälin haittoihin. Sitten kun suomella menee heikosti, ei EU ole tulossa apuun, se nähtiin mm. Venäjän pakotteissa, eu ei korvannut niistä aiheutuneita kustannuksia kuin vain murto-osan, Suomi koki valtavia rakenteellisia mullistuksia, kun Nokia ja metsä- ja paperiteollisuus katosi. Entä ne maataloustuet, suomi sai luvan maksaa omat tukensa.
Mitä Suomi tekee siellä isoissa pöydissä? Vaikuttaa siltä että lähinnä jees jees miehenä. Suomi voisi yksituumaisesti sanoa että me emme ole tuossa "korona" paketissa mukana, jossa kierretään törkeästi EU:n omia sääntöjä. Markkinat pitää saada taas toimimaan, ellei haluta mennä mallilla Neuvostoliitto ja gospankki, jossa keskuspankki on ostanut kaiken ja keskuspankki päättää mihin laitetaan rahaa ja kuka saa rahoitusta kun kansallistetaan ongelmalliset pankit ja yritykset ja viedään kaikki rahoitus keskuspankkirahoitukseksi.
Joka tapauksessa ollaan tiellä, jonka toisessa päässä vastassa monia pelottavia skenaariota, eikä juurikaan positiivisia skenaariota.

Ja mitä sitten hallitus aikoo tehdä kun tulee uusi paketti johon pitäisi sitoutua? Jos kerran tähänkään asti ei ole uskallettu vastustaa selkäsuoranna meille annettuja maksulappuja, niin miten ihmeessä se onnistuisi tulevaisuudessa? Lisäksi ainoa keino päästä tuosta mahdollisesta 3 mrd/vuosi maksutaakasta, jos tuo rahasto hyväksytään on vetää defaultin kautta. Ja kansalta ei kysytä, koska kansa voisi äänestää väärin.

Sori tästä tuli vähän pitkä ja tajunnanvirtamainen, mutta, toivottavasti tässä oli edes jonkinlainen punainen lanka, eikä pelkkää tajunnanvirtaa.

Alla tuore Tuomas Malisen haastattelu ihan suomeksi, joka kannattaa katsoa, oli asioista ihan mitä mieltä tahansa:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tuohan olis hyvä idea mitä videolla sanotaan että pankit pois ja olis vaan pelkät keskuspankit ja ainoastaan digiraha.
 
Kannattaa myös miettiä, mitä on mieltä Tuomas Malisesta ennen kuin arvioi kannattaako katsoa yli kolmen vartin video ilman sisällön avaamista.

Taitaa olla sama Tuomas, joka on vuodesta toiseen ennustanut pieleen talouden kehitystä.
Niin koska ei uskonut että EKP jatkaa elvytystä näin pitkään nousukaudesta huolimatta ja tilanne on se että jos setelirahoitusloppuu luhistuu koko korttitalo. Ja se ei ole markkinataloutta että keskuspankki jatkuvasti ostaa kaikki riskikohteet markkinoilta, niin että ei ole markkinariskiä ja yritykset ja valtiot tulevat riippuvaisiksi keskuspankin rahoituksesta.
Tuohan olis hyvä idea mitä videolla sanotaan että pankit pois ja olis vaan pelkät keskuspankit ja ainoastaan digiraha.
Muuten kyllä, mutta se on sitten hei hei yksityisyys ja entä sitte hinnan muodostuminen, ja investoinnit, yms.
 
Kannattaa myös miettiä, mitä on mieltä Tuomas Malisesta ennen kuin arvioi kannattaako katsoa yli kolmen vartin video ilman sisällön avaamista.

Taitaa olla sama Tuomas, joka on vuodesta toiseen ennustanut pieleen talouden kehitystä.

Sehän juuri onkin niin mahtavaa netin ihmeellisessä maailmassa, että voi itse päättää mitä klikkaa ja mitä ei. Toki suomessa on yleensä totuttu siihen että byrokraatti kertoo mitä saa ja koska saa klikata. Netti on vaan ihmeellinen asia vissiin vieläkin mettäläiskansalle.
 
Niin koska ei uskonut että EKP jatkaa elvytystä näin pitkään nousukaudesta huolimatta ja tilanne on se että jos setelirahoitusloppuu luhistuu koko korttitalo. Ja se ei ole markkinataloutta että keskuspankki jatkuvasti ostaa kaikki riskikohteet markkinoilta, niin että ei ole markkinariskiä ja yritykset ja valtiot tulevat riippuvaisiksi keskuspankin rahoituksesta.

Muuten kyllä, mutta se on sitten hei hei yksityisyys ja entä sitte hinnan muodostuminen, ja investoinnit, yms.

Tuossa sanottiin että Kiinassa tämä jo toimii jotenkin ja siellä on joku sosiaalipistejärjestelmä. Ja tuo on mahdollinen täälläkin kun pankit alkaa kaatumaan niin sitten siirrytään täälläkin tuohon järjestelmään. Ja eihän kellään ole mitään salattavaa. Ja tää on kieli poskella vaikka tuo ehkä tulee oikeasti tapahtumaankin.
 
Niin koska ei uskonut että EKP jatkaa elvytystä näin pitkään nousukaudesta huolimatta ja tilanne on se että jos setelirahoitusloppuu luhistuu koko korttitalo. Ja se ei ole markkinataloutta että keskuspankki jatkuvasti ostaa kaikki riskikohteet markkinoilta, niin että ei ole markkinariskiä ja yritykset ja valtiot tulevat riippuvaisiksi keskuspankin rahoituksesta.

Niin no, väärin on väärin. Eikä sekään ole markkinataloutta että voi olla ottamatta työpaikkaa vastaan ja silti saa elannon valtiolta jne.

Fakta on, että voit leikkiä tohtori tuomiota muutaman vuoden ja olla todella edgy mutta yleensä sen jälkeen muutut vain pitkään väärässä olleeksi selittelijäksi.
 
Eikä sekään ole markkinataloutta että voi olla ottamatta työpaikkaa vastaan ja silti saa elannon valtiolta jne.

No kyllä nimenomaan se on markkinataloutta, että kumpikin osapuoli voi kieltäytyä toisensa tarjouksista ilman nälkäkuoleman riskiä. Jos sosiaaliturvaa ei olisi, johtaisi se vielä nykyistäkin suurempaan ihmisten hyväksikäyttöön, kun työntekijät eivät käytännössä voisi kieltäytyä nälkäpalkkasopimuksista.
 
Kyllä, mutta euro on liian kallis valuutta Suomelle. Se on myös liian kallis monelle Välimeren maalle, mutta toisaalta se on Saksalle liian halpa. Ja Lainaten taas fiksumpia, euro on ei optimaalinen talousalue, ja optimaalisen talousaleen teorian mukaan epä optimaalinen talousalue menee vääjäämättä kohti optimaalista talousaluetta, eli oli jo nähtävissä etukäteen että joko mennään tulonsiirtounioniin, tai sitten euro tulee hajoamaan. Ja tulonsiirtounionists ei ole kysytty Suomen kansalta lupaa, ja onko se valuutan vakaus kriisitilanteissa oikeasti sen arvoista että päästään kierrättää rahaa Brysselin kautta ja takaamaan Ranskan ja eteläeuroopan velat.
Joo, itsekin tosiaan tutkisin eurosta eroon pääsyä, mutta oma markka huolettaisi ihan yhtä paljon - siksi esitinkin tuota kruunua vaihtoehtona siltä väliltä. Imo tuollainen Pohjoismainen valuutta voisi olla hyvä asia Euroopalle, eikä olisi poliittisesti mahdoton toteuttaa, koska valuuttojen määrä tosiaan pysyisi samana ja valuuttojen sisällä erot päämäärissä olisi muutoksen jälkeen lähempänä toisiaan.

Sitä en sanoisi varmaksi, että euro olisi juuri nyt liian kallis valuutta Suomelle. Historiassa näin on ajoittain ollut verrattuna esim. kruunuun, joka on joustanut heille optimaaliseen suuntaan. Juurikin nyt toisaalta Ruotsista on kuulunut päinvastaista viestiä, ettei heikohko kruunu nyt koronan aikaan ole välttämättä ollenkaan hyvä juttu, koska vienti ei ole nyt hinnasta kiinni, mutta tuontitavarasta menee suhteessa kovempi hinta. Heikon valuutan haitat siis juuri tällä hetkellä ylittävät hyödyt, ja juuri nyt Suomi euroineen on paremmassa asemassa.

Mitä tulee Maliseen niin tulee nykyään kuunneltua hänen juttunsa youtubesta, mutta kovalla varauksella suhtautuen. Tervetullut lisä talouskeskusteluun, johon löytyy EU:sta harmillisen vähän sisältöä. Suurin osa laadukkaammasta contentista tuppaa olemaan tuolla USA:n puolella.

Siitä vähän EU:nkin liittyen hyvä kysymys, että mikä EU:ta oikein vaivaa (ja on kauan vaivannut), kun täällä tunnutaan jähmettyneen monessa kehityksessä niin pahasti? Katsokaa vaikka suurimpia teknologiayrityksiä, joiden joukossa ainoa Eurooppalainen on SAP. Suurin osa viihteestä ja verkkosisällöstä tulee nekin jenkeistä. Uusiutuvissa energioissa tuotanto on siirtymässä kovaa vauhtia Kiinaan. Kovimmat osaajat muuttaa palkkojen perässä Jenkkeihin ja Kiinaan. Sosiaalimaahanmuutossa EU toki johtaa peliä ja verotkin on kaikkein kovimmat. Nyt kun matkailu ottaa mahdollisesti pitkäksi aikaa takapakkia, ja autotuotannon tarve vähenee, niin ei kyllä hyvälle näytä. Pohjoismaat, Hollanti ja jossain määrin Itä-Eurooppa on ainoat mihin uskon. Keski-Euroopasta tulee eräänlainen museo suurine no-go alueineen.

Nyt poliittiset ratkaisut asiaan tuntuu olevan lisää rahan printtaamista zombieyrityksille ja tehottomille valtioille, ja lisää veroja tulevaisuudessa. Ja tietysti lisää sosiaalimaahanmuuttoa ja epäjohdonmukaista ilmastopolitiikkaa, jossa samaan aikaan lopetellaan etuajassa ydinvoimaloita ja investoidaan hiilivoimaan. Infraa ja yhteiskunnalle kriittisiä palveluita on alettua myymään Kiinalaisille ja muille KV-sijoittajille, kuten vesilaitoksia, verkonsiirtoa, terveydenhuollon toimijoita jne. What could go wrong?
 
No kyllä nimenomaan se on markkinataloutta, että kumpikin osapuoli voi kieltäytyä toisensa tarjouksista ilman nälkäkuoleman riskiä. Jos sosiaaliturvaa ei olisi, johtaisi se vielä nykyistäkin suurempaan ihmisten hyväksikäyttöön, kun työntekijät eivät käytännössä voisi kieltäytyä nälkäpalkkasopimuksista.

Toki on hyvä että voi yksittäisistä työtarjouksista kieltäytyä, mutta ei siinä ole mitään järkeä että voi kieltäytyä kymmenistä koska "ei huvita" ja "kivempi pelata pleikkaa".

Sosiaaliturva toimii silloin kun suurin osa paorukasta puhaltaa yhteen hiileen. Mitä enemmän yksittäisen veronmaksajan niskaan sataa paskaa, sen useampi miettii uudestaan kannattaako tehdä 40h/viikko töitä kun päälle vaan vittuillaan. Eihän sossun tarkoitus ole rahoittaa porukan elämistä vuosikymmeniä, vaan olla hetkellinen apu kunnes löytää uutta hommaa. Mitä enemmän joudutaan verorahoista aikuisia holhoamaan, niin sitä vähemmän riittää esimerkiksi koulutukseen ja sairaanhoitoon. Siinä sitten mietitään että kumpi on tärkeempi, lastensairaala vai aikuisten elätys? Noh, niin kuin huomattiin, se lastensairaala ei ollut kovin tärkeä päättäjille.
 
Suurin osa viihteestä ja verkkosisällöstä tulee nekin jenkeistä.

Näin yhteen asiaan vain vastatakseni, tuossa lienee kielellä aika oleellinen vaikutus. EU:ssa ei kohta ole yhtään englanninkielistä maata ja se on ainoa kieli, jota ymmärretään laajasti lähes kaikkialla, etenkin meillä päin. Bollywoodit ja Kiinan tuotannot ei koostaan huolimatta kiinnosta Euroopassa kun niitä kukaan ymmärrä.
 
Toki on hyvä että voi yksittäisistä työtarjouksista kieltäytyä, mutta ei siinä ole mitään järkeä että voi kieltäytyä kymmenistä koska "ei huvita" ja "kivempi pelata pleikkaa".

Sosiaaliturva toimii silloin kun suurin osa paorukasta puhaltaa yhteen hiileen. Mitä enemmän yksittäisen veronmaksajan niskaan sataa paskaa, sen useampi miettii uudestaan kannattaako tehdä 40h/viikko töitä kun päälle vaan vittuillaan. Eihän sossun tarkoitus ole rahoittaa porukan elämistä vuosikymmeniä, vaan olla hetkellinen apu kunnes löytää uutta hommaa. Mitä enemmän joudutaan verorahoista aikuisia holhoamaan, niin sitä vähemmän riittää esimerkiksi koulutukseen ja sairaanhoitoon. Siinä sitten mietitään että kumpi on tärkeempi, lastensairaala vai aikuisten elätys? Noh, niin kuin huomattiin, se lastensairaala ei ollut kovin tärkeä päättäjille.

Vastasin toiseen ketjuun:

 
Näin yhteen asiaan vain vastatakseni, tuossa lienee kielellä aika oleellinen vaikutus. EU:ssa ei kohta ole yhtään englanninkielistä maata ja se on ainoa kieli, jota ymmärretään laajasti lähes kaikkialla, etenkin meillä päin. Bollywoodit ja Kiinan tuotannot ei koostaan huolimatta kiinnosta Euroopassa kun niitä kukaan ymmärrä.
En kyllä näkisi, että Irlanti olisi ihan heti EU:sta eroamassa. Muuten kyllä olen kanssasi ihan samaa mieltä siitä, että tuo kielen vaikutus on kyllä suuri.
 
Näin yhteen asiaan vain vastatakseni, tuossa lienee kielellä aika oleellinen vaikutus. EU:ssa ei kohta ole yhtään englanninkielistä maata ja se on ainoa kieli, jota ymmärretään laajasti lähes kaikkialla, etenkin meillä päin. Bollywoodit ja Kiinan tuotannot ei koostaan huolimatta kiinnosta Euroopassa kun niitä kukaan ymmärrä.
Samaa mieltä tuosta kieliasiasta, mutta voisiko sille tehdä vaikka moderneilla käännöstyökaluilla jotain? Kun yhteiset mediat ja niiden yhteistyö on puutteellista, niin käytännössä tilanne on vähän se, että täällä tiedetään enemmän mitä Jenkeissä tapahtuu kuin vaikkapa Keski-Euroopassa. Toisaalta onko se sitten vaan hyvä asia, ettei kansa tiedä kunnolla mitä tapahtuu, vaan elää enimmäkseen oman maansa kuplan sisällä?

Asias toiseen:
Erdogan Fires Turkish Central Bank Governor, Launching Full-Blown Currency Crisis
Turkista taas vähän käsitystä siitä, mitä huonoja puolia omassa valuutassa voi olla. Tuon, kun vielä yhdistää siihen, että maan hallitus/johtaja pääsee ohjaamaan keskuspankkinsa politiikkaa erottamalla ja nimittämällä haluamansa henkilöt. Saa nähdä mitä tuosta vielä seuraa. Liira on heikentynyt suhteessa euroon melkein 40 % vuoden alusta ja lisää lienee luvassa. Lähdesivustolla paljon hörhöjä, mutta tuolla on välillä seassa hyviäkin juttuja, joita ei oikein muualta löydä.
 
En kyllä näkisi, että Irlanti olisi ihan heti EU:sta eroamassa. Muuten kyllä olen kanssasi ihan samaa mieltä siitä, että tuo kielen vaikutus on kyllä suuri.

Hyvä pointti. Irlannissakin kulttuuriväki tosin taitaa olla mieltyneitä gaelin (tai iirin) kieleen ennen englantia ;)
 
Hyvä pointti. Irlannissakin kulttuuriväki tosin taitaa olla mieltyneitä gaelin (tai iirin) kieleen ennen englantia ;)
Näin vajaan vuosikymmenen Irlannissa aikanaan asuneena, ei ole.
Harva edes osaa iiriä oikeasti, vaikka sellainen virkamiesruotsia vastaava vaatimus on valtion virkoihin.
Etelä-luoteisrannikon vanhukset toki osaa. Dublin/Leitrim seudulla hyvin harva.
 
Näin vajaan vuosikymmenen Irlannissa aikanaan asuneena, ei ole.
Harva edes osaa iiriä oikeasti, vaikka sellainen virkamiesruotsia vastaava vaatimus on valtion virkoihin.
Etelä-luoteisrannikon vanhukset toki osaa. Dublin/Leitrim seudulla hyvin harva.

Käys vilkaisemassa vaikka Galwayn jokavuotisella kulttuurifestivaalilla tai kiertele vähän Ring of Kerryn ja Corkin seutua. Dublin on eurooppalaistunut pääkaupunki ja enemmän liike-elämän keskus.

Ei sillä, että olisi merkitystä asialla. Ei tuollakaan paljoa ole draivia tuottaa mitään massaviihdettä.
 
Dominic Cummings saanut potkut:


Ilmeisesti Valuraudan spekulaatiot EU:n nöyrästä hattu kourassa paluusta neuvottelupöytään eivät täysin toteutuneet :whistling:

EU:ta ei ilmeisesti enää hirveästi kiinnosta katsella BoJon pelleilyä ja lisäaikaa no deal brexitin aiheuttaman katastrofin ehkäisyyn ei ole tarjolla. Miksipä toisaalta olisi koska aikaahan on ollut mutta toimenpiteisiin ei ole tartuttu koska ilmeisesti on ollut helpompaa puhua kansalle paskaa jostain tulevista loistavista diileistä:


Bidenin valintakin taitaa tässä kääntyä vielä BoJon riesaksi :)
 
Dominic Cummings saanut potkut:


Ilmeisesti Valuraudan spekulaatiot EU:n nöyrästä hattu kourassa paluusta neuvottelupöytään eivät täysin toteutuneet :whistling:

EU:ta ei ilmeisesti enää hirveästi kiinnosta katsella BoJon pelleilyä ja lisäaikaa no deal brexitin aiheuttaman katastrofin ehkäisyyn ei ole tarjolla. Miksipä toisaalta olisi koska aikaahan on ollut mutta toimenpiteisiin ei ole tartuttu koska ilmeisesti on ollut helpompaa puhua kansalle paskaa jostain tulevista loistavista diileistä:


Bidenin valintakin taitaa tässä kääntyä vielä BoJon riesaksi :)

BoJo vaikuttaa yhtä hyvältä diilin tekijältä kuin kaverinsa Atlantin takaa.

Mitenköhän paljon laskee talous parissa vuodessa. Heitän kevyen 30% eu jäsenyyden ainaisesta tasosta. Siinä saa jonkun verran tehdä töitä, että pääsee takas vanhaan. Mielenkiintoista on myös nähdä, miten poliitikot aikoo selitellä tuon jäätävän virheen ja valehtelun kansalaisille.
 
BoJo vaikuttaa yhtä hyvältä diilin tekijältä kuin kaverinsa Atlantin takaa.

Mitenköhän paljon laskee talous parissa vuodessa. Heitän kevyen 30% eu jäsenyyden ainaisesta tasosta. Siinä saa jonkun verran tehdä töitä, että pääsee takas vanhaan. Mielenkiintoista on myös nähdä, miten poliitikot aikoo selitellä tuon jäätävän virheen ja valehtelun kansalaisille.
Olen jo kuullut argumentin että mielummin köyhä ja itsenäinen, mutta itsenäisyyttä ei ole tässä kontekstissa sen tarkemmin määritelty. Ehkä ne saa tehdä sisämarkkinoille tuotteita vähemmin säännöin?
 
Vähän tarkemmin olis pitänyt aikanaan miettiä tuota itään päin laajentumista.
Ihan hyvä että tuo
jolla ei ole mitään tekemistä koronan kanssa, ja on Tuomas Malisen sanojen mukaan lahjus italialle, koska Italiassa kytee vahva eurovastaisuus, ja jos italia jättää velat maksamatta, niin sitten vasta mielenkiintoisia aikoja, ja siinä rytäkässä voi koko euro kaatua
kaadetaan vaikkakin mun perusteet kaatamiselle ovat erilaiset.
 
Ihan hyvä että tuo
jolla ei ole mitään tekemistä koronan kanssa, ja on Tuomas Malisen sanojen mukaan lahjus italialle, koska Italiassa kytee vahva eurovastaisuus, ja jos italia jättää velat maksamatta, niin sitten vasta mielenkiintoisia aikoja, ja siinä rytäkässä voi koko euro kaatua
kaadetaan vaikkakin mun perusteet kaatamiselle ovat erilaiset.
Ottamatta kantaa tuohon itse koronapakettiin, niin varmasti budjetista löytyy muutakin kaiveltavaa, kun se on kuitenkin aina EU:ssa joku laiha kompromissi kaikille.
Mulle on eniten ongelmallista, että jos tässä pyritään esiintymään jonain liberaalin demokratian kiiltokuvina, niin ei ehkä olisi pitänyt ottaa mukaan noita maita, joilla on vielä itäblokin aikaiset taakat ja rakenteet riippakivenä.
Veto-oikeuden takia me ei voitais edes laittaa ihmissyönnin kieltämistä EU:n arvoihin, jos meillä olis siellä joku ihmissyöntiä jatkava maa änkyröimässä vastaan (ihan pikkaisen karrikoiden ;) )
 
Vähän tarkemmin olis pitänyt aikanaan miettiä tuota itään päin laajentumista.

Eiköhän tämäkin hoideta perinteiseen EU tyyliin siten, että kompromissin omaisesti Unkari ja Puola voidaan jonkun epämääräisen pykälän perusteella jättää koronapaketin ulkopuolelle, ja jonka jälkeen heille menossa ollut osuus annetaan jonkinlaisen EU:n kehitysrahan nimellä. Ja kaikki taputtaa.
 
Ihan hyvä että tuo
jolla ei ole mitään tekemistä koronan kanssa, ja on Tuomas Malisen sanojen mukaan lahjus italialle, koska Italiassa kytee vahva eurovastaisuus, ja jos italia jättää velat maksamatta, niin sitten vasta mielenkiintoisia aikoja, ja siinä rytäkässä voi koko euro kaatua
kaadetaan vaikkakin mun perusteet kaatamiselle ovat erilaiset.

Tuomas Malisen track record on vaan harvinaisen huono mitä tulee näkemysten ja veikkausten paikkansapitävyyteen. Siksikö laitoit spoileriin että tääkin kerran jo tuotiin esille etkä sitä mitenkään pystynyt kiistämään?
 
Ottamatta kantaa tuohon itse koronapakettiin, niin varmasti budjetista löytyy muutakin kaiveltavaa, kun se on kuitenkin aina EU:ssa joku laiha kompromissi kaikille.
Mulle on eniten ongelmallista, että jos tässä pyritään esiintymään jonain liberaalin demokratian kiiltokuvina, niin ei ehkä olisi pitänyt ottaa mukaan noita maita, joilla on vielä itäblokin aikaiset taakat ja rakenteet riippakivenä.
Veto-oikeuden takia me ei voitais edes laittaa ihmissyönnin kieltämistä EU:n arvoihin, jos meillä olis siellä joku ihmissyöntiä jatkava maa änkyröimässä vastaan (ihan pikkaisen karrikoiden ;) )
Mun mielestä tuo koronapaketti on itsessään syy kaataa kokobudjetti. Tämä paketti on täysin poikkeuksellinen. Tässä käytännössä EU ottaa velkaa markkinoilta ja jakaa sitä rahaa etelä-eurooppaan osittain tukina osittain lainoina. Eikös noi EU sopimukset kiellä taloudellisen yhteisvastuun ja sano että EU-budjetti pitää olla tasapainossa.

Eihän se voi olla tasapainossa, jos otetaan velkaa, vaan silloin se on alijäämäinen.:facepalm:
Näin ollen EU taas rikkoo omia sääntöjä, joten miten ihmeessä EU voi esiintyä liberaalin demokratian kiiltokuvana, ja peräänkuuluttaa jäsenmailta oikeusvaltioperiaatetta, kun se itse rikkoo sitä? Tämän pitäisi olla kaikkien oikeusvaltioperiaatetta ja liberaalia demokratiaa vaativien mielessä. Tämä pitäisi olla paljon huolestuttavampi asia, kuin yksittäisen jäsenvaltion toimet. Mistä me seuraavaksi luovuttaan yhteisen hyvän nimissä? Sanavapaudesta?

Tämän kaiken lisäksi hallitus ei osaa (tai halua) tehdä yksinkertaista vähennyslaskua, vaan mainostaa tätä pakettia hyvänä diilinä, kun me hävitään siinä VÄHINTÄÄN 3 MILJARDIA EUROA, mahdollisesti velkojen yhteisvastuun kautta vielä enemmänkin. Tästä pitäisi olla jokaisen suomalaisen huolissaan.
 
Missä EU rikkoo oikeusvaltioperiaatetta?

Eikös se kuulu oikeusvaltioperiaatteeseen, että noudatetaan omia sääntöjä? Ja tuossa lainaamassasi viestissä perustelin miksi EU rikkoo omia sääntöjä

Mitähän nyt taas...
Me olemme jo luopuneet osittain oikeusvaltioperiaatteesta, ja siitä että jokainen on vastuussa omista veloista, ja nyt olemme luovuttamassa EU:lle oikeiden ottaa velkaa. Ei tämä ole se EU, johon littyttiin. Uhkaa käydä samoin kuin euroon liityttäessä, eli asia oli mukamas hyväksytty kansanäänestyksessä muutama vuotta aiemmin, vaikka silloin äänestettiin pelkästään EU:sta, ei eurosta.

Tämä sananvapaus oli vain ääriesimerkki mitä voi käydä, kun ei noudateta omia sääntöjä.

Ja ääriesimerkki yhteisestä hyvästä löytyy elokuvasta hot Fuzz
 
Eikös se kuulu oikeusvaltioperiaatteeseen, että noudatetaan omia sääntöjä? Ja tuossa lainaamassasi viestissä perustelin miksi EU rikkoo omia sääntöjä
Kannattaa ehkä googlata termi.
On hieman epärehellistä (tai joskus vaan typeryyttä) pyrkiä muodostamaan yhtäläisyysmerkkejä oikeuslaitoksen riippumattomuuden romuttamisen ja EU:n sääntöjen välille. EUn säännöt on poliittisesti sovittuja ja niistä voidaan poliittisesti sopimalla poiketa (ja poiketaan jatkuvasti koska ne säännöt on usein paskoja kompromisseja).
 
Kannattaa ehkä googlata termi.
On hieman epärehellistä (tai joskus vaan typeryyttä) pyrkiä muodostamaan yhtäläisyysmerkkejä oikeuslaitoksen riippumattomuuden romuttamisen ja EU:n sääntöjen välille. EUn säännöt on poliittisesti sovittuja ja niistä voidaan poliittisesti sopimalla poiketa (ja poiketaan jatkuvasti koska ne säännöt on usein paskoja kompromisseja).
Myös perustuslaki on poliittisesti sovittu sääntö, ja voidaan jättää noudattamatta sitä poliittisesti sopien?

Olen erimieltä. Jos EU:n säännöt (perussopimukset) on jonkin asian esteenä, niin silloin sitä sääntöä pitää muuttaa, eikä vain sovita että tätä sääntöä ei noudateta. Eikös samalla periaatteella voi vain sopia että nyt ei oikeuslaitoksen tarvitse olla riippumaton, tai nyt meillä ei enään ole sananvapautta, ilman että lakia muutetaan.

Eli päätöksenteon pitää olla laillista ja mennä lakien mukaan, ei että ignoorataan laki, ja sävelletään omia.
 
Myös perustuslaki on poliittisesti sovittu sääntö, ja voidaan jättää noudattamatta sitä poliittisesti sopien?
Voidaan toki, vaatii vaan aina ison enemmistön.
Olen erimieltä. Jos EU:n säännöt (perussopimukset) on jonkin asian esteenä, niin silloin sitä sääntöä pitää muuttaa, eikä vain sovita että tätä sääntöä ei noudateta. Eikös samalla periaatteella voi vain sopia että nyt ei oikeuslaitoksen tarvitse olla riippumaton, tai nyt meillä ei enään ole sananvapautta, ilman että lakia muutetaan.
Niitä sääntöjä halutaan muuttaa, mutta se ei onnistu, koska varsinkin EU-kriitikot haraa vastaan joka kerta. Sitten mennään jollain paskaratkaisulla, jota yllättäen kriitikot sitten kritisoi. Loput on niin väsynyttä ettei viitsi ees ottaa tosissaan.
Eli päätöksenteon pitää olla laillista ja mennä lakien mukaan, ei että ignoorataan laki, ja sävelletään omia.
Sitten kun laki ei enää palvele valtiota (tai valtioliittoa), niin sitä pitää pystyä muuttamaan. Jos lain noudattaminen johtaa paskaan lopputulokseen, niin ei kai sitä nyt väkisin ole pakko noudattaa, vaan koska laki. (tai sääntö)

Edelleen se oikeusvaltioperiaate tässä yhteydessä tarkoittaa sitä, että oikeus on riippumaton hallituksesta (karrikoiden). Tämän varmasti itsekin tiedät.
Puola ja Unkari varsinkin tuota periaatetta rikkoo.
 
Voidaan toki, vaatii vaan aina ison enemmistön.
Olen erimieltä. Sitä perustuslakia pitää muuttaa, jos ei palvele tarkoitustaan. Ja muutos pitää tapahtua lakien mukaan.
EU ei ole valtio eikä sillä ole lakeja.
Mitäs nämä perussopimukset ovat? Vessapaperia? Tältä toisinaan tuntuu.
Niitä sääntöjä halutaan muuttaa, mutta se ei onnistu, koska varsinkin EU-kriitikot haraa vastaan joka kerta. Sitten mennään jollain paskaratkaisulla, jota yllättäen kriitikot sitten kritisoi. Loput on niin väsynyttä ettei viitsi ees ottaa tosissaan.
Jos sääntöjä ei voida muuttaa, niin silloin mennään niiden vanhojen sääntöjen mukaan, ei että "unohdetaan" jonkin lain olemassa olo. Säännöt toimi ihan hyvin, kun kaikki niitä noudatti. Entä jos EU-eliitti lopettaisi sellaisen agendan väkisin puskemisen, jolla ei ole kansan tukea, ratkaisutkin olisi paljon parempia.

Edelleen se oikeusvaltioperiaate tässä yhteydessä tarkoittaa sitä, että oikeus on riippumaton hallituksesta (karrikoiden). Tämän varmasti itsekin tiedät.
Puola ja Unkari varsinkin tuota periaatetta rikkoo.
Tämä on hyvä periaate ja tämä vaatii toimiakseen sen että lakeja noudatetaan, jos hallitus voi sormia napsauttamalla sanoa että tämä laki ei enään ole sitova, niin miten tässä tilanteessa itsenäisellä oikeuslaitoksella on mahdollista toimia, varsinkin jos samalla periaatteella hallitus sanoo että oikeuslaitoksen päätökset ei ole enään sitovia, ilman että lakia on muutettu. Tämä kaikki on sitä samaa periaatetta, että lain mukaan pitää toimia, tai sitten sitä muutetaan, ja muu on laitonta, eikä ole sallittua.

Lisäksi nostaisin tähän yhteen myös sen että EU on täysin tekopyhä. Toimiiko Romaniassa tai Bulgariassa miestäsi oikeusvaltioperiaate? Aivan. Eu keskittyy Puolaan ja Unkariin, kun sen pitäisi samaan listaukseen ottaa ainakin myös Romania ja Bulgaria.

(Maksumuuri)

Joten miksi me puhutaan vain Puolasta ja Unkarista.

Katalonian kansanäänestys on vielä oma lukunsa, enkä mene nyt siihen.
 
EU ei ole valtio ja sillä ei ole lakeja. Ei EU:in voi soveltaa oikeusvaltioperiaatetta.
Eli tarkoitatko että EU:n ei tarvitse noudattaa perussopimuksia? Et edelleenkään vastannut kysymykseeni, joten toistan sen:
Mitä nämä perussopimukset ovat ja mikä on niiden sitovuus?

Ei ole valtio, mutta siltä löytyy tuomioistuin ja direktiivit vertautuvat lakeihin.
Ja perussopimukset Perustuslakiin
 
Ei ole valtio, mutta siltä löytyy tuomiostuin ja direktiivit vertautuvat lakeihin.

Vertautuvat ehkä mutta kun ne ei ole lakeja ja ne ei koske kansalaisia niin samalla tavalla vertautuu yhdistyksetkin sitten ja oikeastaan kaikki, jolla on säännöt ja joiden rikkominen voi johtaa toimenpiteisiin.
 
Eli tarkoitatko että EU:n ei tarvitse noudattaa perussopimuksia? Et edelleenkään vastannut kysymykseeni, joten toistan sen:
Mitä nämä perussopimukset ovat ja mikä on niiden sitovuus?

Onko tää nyt sitä olkiukkoilua taas? Käytit jonkinlaisena argumenttina miten EU ei noudata oikeusvaltioperiaatetta eikä siten voi sitä jäseniltään vaatia.

Eikös se kuulu oikeusvaltioperiaatteeseen, että noudatetaan omia sääntöjä?

Kuuluu jos ollaan valtio.

Ja tuossa lainaamassasi viestissä perustelin miksi EU rikkoo omia sääntöjä

EU ei ole valtio eikä sen omien sääntöjen rikkominen ole mikään rikos.
 
Vertautuvat ehkä mutta kun ne ei ole lakeja ja ne ei koske kansalaisia niin samalla tavalla vertautuu yhdistyksetkin sitten ja oikeastaan kaikki, jolla on säännöt ja joiden rikkominen voi johtaa toimenpiteisiin.
Eli eu on taloyhtiö, jonka hallitus ei noudata taloyhtiön yhtiöjärjestystä.
EU ei ole valtio eikä sen omien sääntöjen rikkominen ole mikään rikos.
Eli ei ole rikollista, että taloyhtiön hallitus toimii yhtiöjärjestyksen vastaisesti.
 
Nyt sä vissiin tahallaan ymmärrät väärin. Tuo oli analogia EU:sta.

En ota mitään kantaa tuohon. Taloyhtiö saattaa rikkoa lakia jos ei noudata yhtiöjärjestystään. EU tuskin rikkoo mitään lakia jos päättää olla noudattamatta jotain sääntöään.

Mutta kun en nyt jaksa viihdyttää sua koko iltaa niin kerros mitä ajat takaa?
 
En ota mitään kantaa tuohon. Taloyhtiö saattaa rikkoa lakia jos ei noudata yhtiöjärjestystään. EU tuskin rikkoo mitään lakia jos päättää olla noudattamatta jotain sääntöään.

Mutta kun en nyt jaksa viihdyttää sua koko iltaa niin kerros mitä ajat takaa?
Pointti on se että jos omia sääntöjä voidaan rikkoa yhteisellä sopimuksella, niin tämä on väärin, ja jonkun pitää puuttua asiaan. ehkä kansallien tuomioistuin on oikea taho. se, että yhteisen hyvän nimissä voidaan rikkoa omiasääntöjä (olkoon se laki direktiitivi perussopimus, tai mikä hyvänsä), romuttaa oikeisvaltion, periaateita, koska kaiken toiminnan pitää perustua lakiin, ja hallituksella ei ole mitään selleista oikeutta, mitä laki ei sitä sille anna, ja kansalaisella on kaikki sellaiset oikeudet, mitä laki ei erikseen kiellä. esimerkiksi sotilasvallankaappaus totetuu niin, että luotetaan upseeriin enemmän kuin lakiin ja toimitaan upseerin käskyjen mukaan, vaikka ne ovat ristiriidassa lain kanssa.

Svinhufvud oli vahva laillisuusmies, niin venäjää ja punakapinaa vastaan, kuin mäntsälän kapinan yhteydessä, ja hänenlaista tarvitaan suomessa ja
EU:ssa puolustamaan laillisuutta. Ei se voi mennä niin että EU-jäsenmaiden johtajat tekevät laittomia päätöksiä, ilman mitään seuraamusta.
 
Pointti on se että jos omia sääntöjä voidaan rikkoa yhteisellä sopimuksella, niin tämä on väärin, ja jonkun pitää puuttua asiaan.

En olisi varma tuosta mutta palataanko jo asiaan: Oikeusvaltioperiaatteen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
 
Pointti on se että jos omia sääntöjä voidaan rikkoa yhteisellä sopimuksella, niin tämä on väärin, ja jonkun pitää puuttua asiaan. ehkä kansallien tuomioistuin on oikea taho. se, että yhteisen hyvän nimissä voidaan rikkoa omiasääntöjä (olkoon se laki direktiitivi perussopimus, tai mikä hyvänsä), romuttaa oikeisvaltion, periaateita, koska kaiken toiminnan pitää perustua lakiin, ja hallituksella ei ole mitään selleista oikeutta, mitä laki ei sitä sille anna, ja kansalaisella on kaikki sellaiset oikeudet, mitä laki ei erikseen kiellä. esimerkiksi sotilasvallankaappaus totetuu niin, että luotetaan upseeriin enemmän kuin lakiin ja toimitaan upseerin käskyjen mukaan, vaikka ne ovat ristiriidassa lain kanssa.

Svinhufvud oli vahva laillisuusmies, niin venäjää ja punakapinaa vastaan, kuin mäntsälän kapinan yhteydessä, ja hänenlaista tarvitaan suomessa ja
EU:ssa puolustamaan laillisuutta. Ei se voi mennä niin että EU-jäsenmaiden johtajat tekevät laittomia päätöksiä, ilman mitään seuraamusta.

Öö, jos kaikki sopimuksen osapuolet ovat tyytyväisiä sopimaansa asiaan, niin sinusta asiasta ei voi sopia?

Ja homma perustuu lakiin, Suomi valtiona (ja muut valtiot) voivat tehdä kansainvälisiä sopimuksia. Jos haluat, että EU:lla on erilainen toimintamalli, niin ei muuta kuin kannattamaan liittovaltiota.
 
Oikeusvaltioperiaatteen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Jos saivarrellaan, ja ollaan sanatarkkoija niin joo. mutta tämä että eu ei noudata omia sääntöjä, oon kuitenkin läheinen hyvin läheinen asia, ehkä oikea termi on oikeusperiaate tai prosessioikeus.

Öö, jos kaikki sopimuksen osapuolet ovat tyytyväisiä sopimaansa asiaan, niin sinusta asiasta ei voi sopia?

Ja homma perustuu lakiin, Suomi valtiona (ja muut valtiot) voivat tehdä kansainvälisiä sopimuksia. Jos haluat, että EU:lla on erilainen toimintamalli, niin ei muuta kuin kannattamaan liittovaltiota.
jos hallitus ja haltuspuolueista koostuva perustuslakivaliokunta, sanovat että ei ole perustuslainvastaista laittaa vankilaan koronapakettia arvostelevia, niin kaikkiko meni sinusta oikein? vähän vastaava tilanne. lakia rikotaan hallituksen ja perustuslakivaliokunnan yhteisestä sopimuksesta.

parempi vaihtoehto on että palataan takaisin vapaakauppa-alueeksi, ei me tarvita eu-himmeleitä ja tukipaketit voidaan hoitaa kansainvälisenvaluuttarahaston kautta.
 
parempi vaihtoehto on että palataan takaisin vapaakauppa-alueeksi, ei me tarvita eu-himmeleitä ja tukipaketit voidaan hoitaa kansainvälisenvaluuttarahaston kautta.
Olisit nyt vaan heti kärkeen sanonut ettet tykkää EU:sta. Olisi tämäkin turha vänkäys termeistä jäänyt välistä.
 
Ottamatta kantaa tuohon itse koronapakettiin, niin varmasti budjetista löytyy muutakin kaiveltavaa, kun se on kuitenkin aina EU:ssa joku laiha kompromissi kaikille.
Mulle on eniten ongelmallista, että jos tässä pyritään esiintymään jonain liberaalin demokratian kiiltokuvina, niin ei ehkä olisi pitänyt ottaa mukaan noita maita, joilla on vielä itäblokin aikaiset taakat ja rakenteet riippakivenä.
Veto-oikeuden takia me ei voitais edes laittaa ihmissyönnin kieltämistä EU:n arvoihin, jos meillä olis siellä joku ihmissyöntiä jatkava maa änkyröimässä vastaan (ihan pikkaisen karrikoiden ;) )
Unkari ja Puolan kehitys oli kuitenkin ihan mallikasta ennen Orbanin toista kautta/Lain ja Oikeuden jytkyä v. 2015.
 
Vähän tarkemmin olis pitänyt aikanaan miettiä tuota itään päin laajentumista.
On itälaajentumisesta näemmä hyötyäkin. Idässä on varmaankin hyvässä muistissa vasemmistolaisen hallinnon aiheuttamat tuhot, eikä samaa virhettä haluta toistaa.

Puola ja Unkari olivat sitten sanojensa mittaisia ja toteuttivat uhkauksensa:
Unkari ja Puola torjuivat maanantaina hartaasti neuvotellun sovun EU:n budjetista. Kiista uhkaa koko elpymisrahoituspakettia.
Unkari ja Puola käyttivät veto-oikeuttaan Euroopan unionin jäsenmaiden sopimasta EU-budjetista maanantaina jäsenmaiden diplomaattien kokouksessa, kertoi EU-puheenjohtajamaa Saksan tiedottaja Sebastian Fischer Twitterissä.

Mitä tämä merkitsee käytännössä? Jotenkin en usko, että budjettia ja "korona"-pakettia tällä ajettaisiin silppurista läpi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 051
Viestejä
4 879 469
Jäsenet
78 747
Uusin jäsen
iznogod

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom