Tarvikkeet (diy)renkaiden vaihdossa.

Siinä kohtaa voisi mennä myös ihmettelyksi että onkohan aluvanteet vielä ehjät ja palautteen paikka huollolle?
Juu, ei niitä renkaanpultteja missään kiristetä millään high torque vääntimellä tappiinsa. Siinä on asentaja nopeasti entinen asentaja jos aluvanteet paskana ja puolet pulteista poikki. Se mikä voi saada pultit tarvitsemaan kunnon vääntöä avaamiseen on lähinnä ajan kanssa tullut ruoste.
 
Aukeaako talven aikana kiristyneet pultit tämmöisellä Ryobin vaihtoehdolla?

Saako tolla pultit auki? Haastavinta on talven ajon aikana kiristyneet pulttien avaukset

Oraakkeleita emme ole, emmekä tule, mutta uskallan silti välttää, että kyllä vain.

Nimim. Ryobilla useamman vuoden renkaat vaihtanut.

Edit: hyi hitto kun oli kallis.
 
Vai onko voimahylsy liian tujua aluvanteille?
Onko vanteiden pulttien/mutterien hylsyillä väliä? Pitääkö olla nimenomaan vannehylsy nimellä vai käykö muu hylsy myös?

Jos väännät käsivääntimellä, on ihan sama mitä hylsyä käytät, jos se vaan sopii pultin kantaan, vanteessa olevaan pultin syvennykseen (aluvanteessa), sekä käyttämääsi vääntimeen.
Jos käytät konevoimaa, silloin pitää olla voimahylsy/konehylsy/vannehylsy, eli hylsy joka siis on tarkoitettu konekäyttöön. Normaali hylsy helpommin hajoaa konekäytössä.
Vannehylsy tai aluvannehylsy nimellä myytävät hylsyt on yleensä ohennettuja hylsyjä, joissa on muoviholkki ympärillä vähentämässä vanteiden naarmuttamista, sen holkin usein niistä hylsyistä saa siitä päältä pois, jolloin se ohennettu hyösy sopii ahtaampaankin pultinreikään.

Jos olet hylsyjä ostamassa, osta suoraan sellainen vannehylsysarja jossa on 17, 19 ja 21mm hylsyt, niillä avaa lähes kaikki henkilöautojen pyöränpultit, eikä tarvitse hakea sitten joka kerta kaupasta uutta hylsyä.
 
Viimeksi muokattu:
Renkaiden vaihtoa kannattaa sellaisilla työkaluilla joilla kokee homman sujuvan itselle. Se, onko minkäkin verran vääntöä laitteissa on aika se ja sama.

Itse käytän about 10 euron teleskooppista rengasavainta sopivalla hylsy sarjalla, ryobin perus ruuvinväännintä sopivalla adapterilla ja sopivalla hylsyllä.

Noilla homma sujuu vauhdikkaasti siihen kahteen-kolmeen autoon johon tulee vuodessa sen pari kertaa renkaat vaihdettua.

Muutamia sekunteja/mutteri/pultti tuossa varmasti häviää, mutta en koe tarvitsevani sen enempää ja kiristys tapahtuu käsivoimalla ilman lisävartta siihen samaan fiilikseen kuin aina.

Ammattilaiset käyttävät heille sopivia työkaluja ja itse amatöörinä itselle sopivia työkaluja. Kullekin oman osaamistason mukaan ja saan todennäköisesti vain enemmän vahinkoa jos lähden ammattilaisten työkaluja käyttämään ilman osaamista.
 
Jos väännät käsivääntimellä, on ihan sama mitä hylsyä käytät, jos se vaan sopii pultin kantaan, vanteessa olevaan pultin syvennykseen (aluvanteessa), sekä käyttämääsi vääntimeen.
Jos käytät konevoimaa, silloin pitää olla voimahylsy/konehylsy/vannehylsy, eli hylsy joka siis on tarkoitettu konekäyttöön. Normaali hylsy helpommin hajoaa konekäytössä.
Vannehylsy tai aluvannehylsy nimellä myytävät hylsyt on yleensä ohennettuja hylsyjä, joissa on muoviholkki ympärillä vähentämässä vanteiden naarmuttamista, sen holkin usein niistä hylsyistä saa siitä päältä pois, jolloin se ohennettu hyösy sopii ahtaampaankin pultinreikään.

Jos olet hylsyjä ostamassa, osta suoraan sellainen vannehylsysarja jossa on 17, 19 ja 21mm hylsyt, niillä avaa lähes kaikki henkilöautojen pyöränpultit, eikä tarvitse hakea sitten joka kerta kaupasta uutta hylsyä.
Tuosta puuttuu enää 18 mm Volvoon ja 22 mm isompaan Land cruiseriin niin paletti on kasassa.
 
Siinä kohtaa voisi mennä myös ihmettelyksi että onkohan aluvanteet vielä ehjät ja palautteen paikka huollolle?
Onhan ne vaihtoautojen vanteet välillä paskana. Toki voi hukkua kohinaan kun on myös rakastettu reunakiveä huolella.

Voi olla vaikka pinnapultit sököt ja jarrut kierossa. Ei sitä välttämättä uskoisi. Aasiakas ei usein edes tiedä onko ajovalot päällä tai onko etusumuvalot syksyn pimeillä mustilla teillä sokaisemassa koko kauden. Ei kukaan välitä, kunhan mennään vähintään kesänopeutta. Niin kauan ajetaan kun Tesla menee eteen ja taakse. Rohinasta viis.

Kuitenkin "luota ammattimieheen" kausivaihdossakin saadaan usein pyörät aika tiukkaan.
Juu, ei niitä renkaanpultteja missään kiristetä millään high torque vääntimellä tappiinsa.
Voisi myös väittää ettei missään kiristetä öljynsuodatinta niin että se pitää seuraavan vaihtajan irrottaa lyömällä rautatanko läpi. Niin vaan vaihdetaan. Itse asentamani ohjeen mukaan kiristetyt olen aina ssanut käsivoimin irti. Joskus käytän jotain työkalua tai hiomakankaan palasta kitkana, mutta aina lähtisi nahkahanskoin jos haluaa rannetta rasittaa. Ei aina amati miästen tekemänä lähde vaan ainakin ruuvari pitää lyödä läpi ja rukoilla. Joskus pelti menee riekaleiksi. On se kumma.

Totta helvetissä rengaspajoilla laitetaan vanteita kiinni niin lujaan kuin jaksetaan. Se on ihan normaali ilmiö. Yleensä siitä ei kukaan mitään sano, koska seuraava kesähessu avaa ne taas isolla mopolla eikä edes huomaa mitään. Pultit venyneet? Ei kukaan välitä. Onhan niitä viisi.
 
Etelä- Savo, Pieksämäki ja paikalliset korjaamot. Olen muutamaan kertaan käynyt kehumassa asentajia aluvanteiden karusta kohtelusta.

600-800 Nm koneilla (Milwaukee, Bosch, Ampro) on yritetty henkilöauton renkaiden muttereita availla kotona tai naapurissa, onnistumatta, korjaamo käyntien jälkeen. Tuohon ei auta edes huoltoliikkeen vaihto.

Syyskuussa kävin vaihdatuttamassa uudet suvikumit vanteille ja marraskuussa eivät pultit auenneet (kuin muutama) konevoimin kotona kun olin talvirenkaita tilalle vaihtamassa. Liki metrinen varsi hylsyn päähän oli ainoa keino. Ruostua tuskin olivat tuossa ajassa ehtineet kovinkaan paljon.

Siitä kypsyneenä laiton Skilin 1200 Nm avauspuolelle lupaavan akkukoneen tilaukseen. Alle 1000 Nm koneilla ei tällä ilman suunnalla pärjää jos on käyttänyt autoa pajalla. Enkä usko että Skil hoitaa hommaa juurikaan paremmin mutta ainakin on kokeiltu.

Ja miksi pulttipyssy? Helpottaa huomattavasti vanhalla ihmisellä ruostuneiden pulttien ja muttereiden avaamista. Renkaiden vaihtoon on on 25 km matkaa, ajat yleensä tunnin pari myöhässä, joten renkaan vaihto käy kotipihalla nopeammin kun tuohon reissuun menisi aikaa.
Lisäksi välttyy kaiken pienen sälän ostamiselta/maksamiselta kun korjaamo ei kahta kertaa vuodessa pääse turmelemaan auton rengaskalustoa. Hoitakoot he auton tuhoamisen ainoastaan vuosihuollon yhteydessä.
 
Aika karua luettavaa yllä oleva. Omasta autosta irtosi vähän 500 Nm irroitusvoimalla olevalla Makitalla kuin tyhjää vain, vaikka on paikallisessa merkkiliikkeessä laitettu kiinni. On siellä varmaan opetettu koko porukalle momenttisauvan käyttö, kun ei ole muistikuvia siitä että olisi olleet tiukassa.
 
Aiemmin kävin kaverin hallilla vaihtamassa renkaat, nosturilla oli mukava vaihtaa mutta vaivalloista pakata renkaat aina mennen tullen autoon.

Ostin sitten Motonetin 29.90 tunkin jolla viimeiset 5 vuotta renkaita vaihtanut, hyvin on kyllä haukkunut hintansa eikä ole ottanut siipeensä vaikka parina vuonna jäänyt tulvan alle ja jäätynyt läpeensä. Isoisän perintöhylsysarja eli ei pahat kustannukset TSI renkaanvaihdolle.

Tuntuu kyllä yleensä olevan että juuri sillä hetkellä kun pitäisi renkaat vaihtaa niin ei innosta yhtään eli täytyy alkaa vakavasti harkitsemaan rengashotellia, ilmeisesti onnistuu niin helposti että pistän lenkkikengät jalkaan ja hurautan rengasliikkeen pihaan, käyn lenkillä ja sillä aikaa renkaat on vaihtunut itsestään?
 
Siinä kohtaa voisi mennä myös ihmettelyksi että onkohan aluvanteet vielä ehjät ja palautteen paikka huollolle?
Voi myös miettiä kumpi on huollolle parempi: Mutterit kiristetään ylimomenttiin, että ne varmasti pysyvät, koska asiakkaat eivät kuitenkaan jälkikiristä aluvanteiden muttereita.
Vai kiristetään momenttiin, joka pitää ensin selvittää, ja työn jälkeen voi tulla riski löystymisestä ja vanne saattaa irrota.

Rengasmuttereita ja pultteja saa kuitenkin uusia ja halvalla. Aluvanteetkin kestävät jonkin verran ylimomenttia. Mutta jos renkaat irtoavat, niin ainakin huollon maine voi saada kolauksen. En nyt puolusta ylimomenttiin kiristäviä, mutta asioissa on puolensa ja monet vain ajavat autolla.
 
Voi myös miettiä kumpi on huollolle parempi: Mutterit kiristetään ylimomenttiin, että ne varmasti pysyvät, koska asiakkaat eivät kuitenkaan jälkikiristä aluvanteiden muttereita.
Vai kiristetään momenttiin, joka pitää ensin selvittää, ja työn jälkeen voi tulla riski löystymisestä ja vanne saattaa irrota.

Rengasmuttereita ja pultteja saa kuitenkin uusia ja halvalla. Aluvanteetkin kestävät jonkin verran ylimomenttia. Mutta jos renkaat irtoavat, niin ainakin huollon maine voi saada kolauksen. En nyt puolusta ylimomenttiin kiristäviä, mutta asioissa on puolensa ja monet vain ajavat autolla.
Nämä eivät tietenkään ole ainoat vaihtoehdot. On myös sellainen vaihtoehto että laitetaan oikea momentti ja ilmoitetaan asiakkaalle että vastuu vanteiden pysymisestä paikallaan katoaa siinä kohtaa kun jälkikiristys jätetään tekemättä tietyn ajomatkan jälkeen. Niin tuossa lähimmässä rengasliikkeissä ilmoitettiin ja sanoivat että jälkikiristyksen saa ilman lisämaksua.

Ei kaikkea tarvitse tehdä tyhmästi vain sen takia että se on helpompaa...
 
Renkaat taas vaihdettu ja välineet ollut kymmenen vuotta samoja. Bilteman ristikkoavain ja 2,5t tunkki (painaa kuin synti) sekä vaseliinispray mutterien voiteluun. Erittäin kätevä lisä on venttiilinhatut joissa merkintä renkaan paikasta. Kunnon hallitunkki on kätevä kun saa koko kyljen ylös kerralla.

Jos pultit/mutterit on tiukalla niin lisävoimaa ristikkoavaimeen saa nostamalla yhdestä haarasta kahdella kädellä ja painamalla jalalla toisesta haarasta. Pelkällä käsipelillä olisi joskus jäänyt avaamatta yksinään, kaverin kanssa on lähtenyt käsinkin.

Ristikkoavaimen hyvä puoli on ettei sillä saa ylikireyteen käsin kääntämällä ja käy kaverinkin autoon. Otan tällaisen renkaanvaihdon hyötyliikuntana käsityökalulla ja renkaiden ja tunkin nosteluineen kellarista. Voi jättää punttisalipäivän väliin kun tunnin ahertaa.
 
Voi myös miettiä kumpi on huollolle parempi: Mutterit kiristetään ylimomenttiin, että ne varmasti pysyvät, koska asiakkaat eivät kuitenkaan jälkikiristä aluvanteiden muttereita.
Vai kiristetään momenttiin, joka pitää ensin selvittää, ja työn jälkeen voi tulla riski löystymisestä ja vanne saattaa irrota.
Joku raja siinä ylikiristyksessäkin. Laittaa nyt vaikka 30-50 % speksin päälle niin täyttyy jo haluttu lopputulos ilman että tarvitsee metrin jatkovartta avaamiseen. Jälkikiristyskin on vain huonolaatuisen työn "laadunvarmistusta". Jos varmistaa pintojen, pulttien ja mutterien puhtauden asennuksen yhteydessä niin jälkikiristys on varsin tarpeeton toimenpide eikä mielestäni stressaamisen arvoinen asia. Nokian Renkaat sivuillaan avaavat jälkikiristyksen perimmäistä syytä: "Alumiinivanteessa pulttien kiristyksessä vanteen ja pyörännavan väliin jäänyt hiekanjyvä tai muu epäpuhtaus voi aiheuttaa sen, ettei vanne istu täydellisesti paikalleen. Tämä saattaa johtaa pulttien löystymiseen lyhyen käytön jälkeen. Kun epäpuhtaudet kuluvat pois ajosuoritteen myötä, jäävätkin pultit löysälle."
 
Voisi myös väittää ettei missään kiristetä öljynsuodatinta niin että se pitää seuraavan vaihtajan irrottaa lyömällä rautatanko läpi. Niin vaan vaihdetaan. Itse asentamani ohjeen mukaan kiristetyt olen aina ssanut käsivoimin irti. Joskus käytän jotain työkalua tai hiomakankaan palasta kitkana, mutta aina lähtisi nahkahanskoin jos haluaa rannetta rasittaa. Ei aina amati miästen tekemänä lähde vaan ainakin ruuvari pitää lyödä läpi ja rukoilla. Joskus pelti menee riekaleiksi. On se kumma.

Totta helvetissä rengaspajoilla laitetaan vanteita kiinni niin lujaan kuin jaksetaan. Se on ihan normaali ilmiö. Yleensä siitä ei kukaan mitään sano, koska seuraava kesähessu avaa ne taas isolla mopolla eikä edes huomaa mitään. Pultit venyneet? Ei kukaan välitä. Onhan niitä viisi.
Kyllä mä ainakin uskaltaisin väittää, että juuri millään korjaamoilla ei laiteta öljynsuodattimiakaan ingersoll randeilla ylikireyteen, vaan jos avatessa ei perusvoimat riitä, niin se johtuu jostain muusta.
 
Tuntuu kyllä yleensä olevan että juuri sillä hetkellä kun pitäisi renkaat vaihtaa niin ei innosta yhtään eli täytyy alkaa vakavasti harkitsemaan rengashotellia, ilmeisesti onnistuu niin helposti että pistän lenkkikengät jalkaan ja hurautan rengasliikkeen pihaan, käyn lenkillä ja sillä aikaa renkaat on vaihtunut itsestään?
Kunhan ennustaa sään, tietää omat aikataulunsa ja varaa ajan ennakkoon. Jos taas on liikkeellä samaan aikaan kuin kaikki muutkin talven yllättämät, ei välttämättä ihan samana tai seuraavana päivänä onnistu.
 
Voi myös miettiä kumpi on huollolle parempi: Mutterit kiristetään ylimomenttiin, että ne varmasti pysyvät, koska asiakkaat eivät kuitenkaan jälkikiristä aluvanteiden muttereita.
Vai kiristetään momenttiin, joka pitää ensin selvittää, ja työn jälkeen voi tulla riski löystymisestä ja vanne saattaa irrota.

Rengasmuttereita ja pultteja saa kuitenkin uusia ja halvalla. Aluvanteetkin kestävät jonkin verran ylimomenttia. Mutta jos renkaat irtoavat, niin ainakin huollon maine voi saada kolauksen. En nyt puolusta ylimomenttiin kiristäviä, mutta asioissa on puolensa ja monet vain ajavat autolla.
Kyllä, suurimmassa osassa rengasliikkeitä vedetään oletuksena aavistuksen ylikireälle juuri tuosta syystä ja se on paljon parempi niin. Jokainen saa ne pyöränsä kyllä myös "oikeaan" momenttiin kiristettynä, kunhan sen suunsa vaan avaa etukäteen.
Ihan helvetisti lähtisi pyöriä irti tien päällä ja menisi ikuisuus aikaa vaihtoihin, jos jokainen pultti kiristettäisiin momenttiavaimella yksitellen.
On myös aivan eri asia, onko ne pultit mahdollisesti aavistuksen ylikireällä, vai ihan sairaasti ylikireälle ammuttu. Aika harvoin kukaan rengasliikkeessä niitä ihan raivona kiristää, kyllä siinä asentajan kädessä tatsi on (tai ainakin pitäisi olla), vaikka näennäisesti voi näytää siltä, että vaan ammutaan kovalla, myös koneissa on jonkinlainen säätö. Kireimmät pultit on niitä ristikkoavaimella väännettyjä joissa on hypitty avaimen päällä varmuuden vuoksi, umpiruostuneita, väärällä kartiolla vanteeseen nähden olevia tai väärälle kierteelle väkisin ammuttuja.
 
Saako tolla pultit auki? Haastavinta on talven ajon aikana kiristyneet pulttien avaukset

Renkaiden vaihtoa kannattaa sellaisilla työkaluilla joilla kokee homman sujuvan itselle. Se, onko minkäkin verran vääntöä laitteissa on aika se ja sama.

Itse käytän about 10 euron teleskooppista rengasavainta sopivalla hylsy sarjalla, ryobin perus ruuvinväännintä sopivalla adapterilla ja sopivalla hylsyllä.

Noilla homma sujuu vauhdikkaasti siihen kahteen-kolmeen autoon johon tulee vuodessa sen pari kertaa renkaat vaihdettua.

Muutamia sekunteja/mutteri/pultti tuossa varmasti häviää, mutta en koe tarvitsevani sen enempää ja kiristys tapahtuu käsivoimalla ilman lisävartta siihen samaan fiilikseen kuin aina.

Ammattilaiset käyttävät heille sopivia työkaluja ja itse amatöörinä itselle sopivia työkaluja. Kullekin oman osaamistason mukaan ja saan todennäköisesti vain enemmän vahinkoa jos lähden ammattilaisten työkaluja käyttämään ilman osaamista.
Riippuu monesta asiasta, kyllä akkukoneella homma on ihan useita minuutteja nopeampaa hommaa, jopa per rengas.

Esim jo se, että mutterit/pultit voi avata vasta kun kulma on ilmassa, nopeuttaa hommaa huomattavasti, käsin vääntämällä taas pitää löysyttää siinä maassa ensin. Sitten jos noi on vähänkään jumissa niin on se sellasta äheltämistä kun pitää väkisin vääntää ja hirveen narahduksen kera lopulta aukeaa :D Se minkä verran on vääntöä ei todellakaan ole se ja sama, jos vääntö ei riitä aukomaan niin eipä siitä sitten iloa ole.
Aika karua luettavaa yllä oleva. Omasta autosta irtosi vähän 500 Nm irroitusvoimalla olevalla Makitalla kuin tyhjää vain, vaikka on paikallisessa merkkiliikkeessä laitettu kiinni. On siellä varmaan opetettu koko porukalle momenttisauvan käyttö, kun ei ole muistikuvia siitä että olisi olleet tiukassa.

Itsellä on AEG:n 500 nm vääntävä akkuväännin jolla omasta + useammasta muusta Kia:sta vaihtuu vuosittain renkaat, ikinä ei ole mitään ongelmia ollut mutterien aukomisessa, itse en käytä mitään rasvoja/tervoja tms. Eli kulma ilmaan, ja mutteri irtoaa hetkessä. Kaikissa aluvanteet paitsi yhdessä peltivanteilla kumit

Viime vuonna sitten kaverin volkkariin menin avuksi vaihtelemaan talvirenkaita, niin ei saatana miten jumissa tällä oli pultit/mutterit, yhtään rengasta ei saatu vaihdettua kun 1-3 pulttia/mutteria per rengas ei vaan irronnut sitten millään vaikka kuinka nakutti menemään.

Käsin koitettiin avata niin meni yksi varsi kirjaimellisesti mutkalle ja joku 20€ teleskooppi katkesi kesken homman, kävi sitten liikkeessä vaihdattamassa.

Liekö sitten volkkarissa ruostuu helpommin nuo, kaveri ajaa vielä tosi vähän ettei suolassakaan paljoa pyöri autonsa kanssa, vaikea sanoa.

Mutta kyllä toi akkuväännin (jos on auto jossa ei paikat hitsaannu ruosteella kiinni) helpottaa hommaa ihan älyttömästi, ennen meni joku 30min sisältäen renkaiden raahauksen varastoon yms, nyt ennätys on joku alle 15min kun on väännin apuna
 
Kyllä, suurimmassa osassa rengasliikkeitä vedetään oletuksena aavistuksen ylikireälle juuri tuosta syystä ja se on paljon parempi niin. Jokainen saa ne pyöränsä kyllä myös "oikeaan" momenttiin kiristettynä, kunhan sen suunsa vaan avaa etukäteen.
Ihan helvetisti lähtisi pyöriä irti tien päällä ja menisi ikuisuus aikaa vaihtoihin, jos jokainen pultti kiristettäisiin momenttiavaimella yksitellen.
On myös aivan eri asia, onko ne pultit mahdollisesti aavistuksen ylikireällä, vai ihan sairaasti ylikireälle ammuttu. Aika harvoin kukaan rengasliikkeessä niitä ihan raivona kiristää, kyllä siinä asentajan kädessä tatsi on (tai ainakin pitäisi olla), vaikka näennäisesti voi näytää siltä, että vaan ammutaan kovalla, myös koneissa on jonkinlainen säätö. Kireimmät pultit on niitä ristikkoavaimella väännettyjä joissa on hypitty avaimen päällä varmuuden vuoksi, umpiruostuneita, väärällä kartiolla vanteeseen nähden olevia tai väärälle kierteelle väkisin ammuttuja.
Oon vähän eri mieltä tosta että menisi paljon aikaa vaihtoihin sen momenttiavaimen käytön takia. Noin 1,5 minuutin homma vaikka ihan rauhassa tekisi.

En veisi omaa autoani liikkeeseen jossa vedetään käsivaralla tai muuten vaa. hattuarviolla momenttiin jos en asiakkaana osaa erikseen sanoa asiasta. Kuulostaa melko hönöiltä hommilta tollanen.
 
Itsellä tullut vastaan aluvannesarja joista jokainen murtunut ylikiristyksen takia.
Yhden kerran olen elämäni aikana käyttänyt autoa korjaamolla, kun sprinterin alapallot vaati sen oman prässinsä. Noin 50km ajon jälkeen alkoi kolina kuulumaan, ja pyöränpultteja sai pyöritellä sormin kiinni neljä kierrosta.
Silloin päätin, että jatkossakin teen kaiken itse, niin ei ainakaan tarvitse maksaa siitä että tulee mokia.
 
Oon vähän eri mieltä tosta että menisi paljon aikaa vaihtoihin sen momenttiavaimen käytön takia. Noin 1,5 minuutin homma vaikka ihan rauhassa tekisi.

En veisi omaa autoani liikkeeseen jossa vedetään käsivaralla tai muuten vaa. hattuarviolla momenttiin jos en asiakkaana osaa erikseen sanoa asiasta. Kuulostaa melko hönöiltä hommilta tollanen.
Ei siihen 1,5min riitä kun etsitään ensin jokaisen auton ohjearvo ja sitten sillä yhdellä momenttiavaimella (tai vaikka kahdellakin) jokainen pultti käydään varovasti naksauttamassa. En ole nähnyt vielä ikinä yhtään rengasliikettä, jossa automaattisesti jokainen auto käsitellään "silkkihansikkailla" ja käytetään momenttiavainta ja hyvin hyvin monessa olen käynyt. Jos joku luulee tai on nähnyt niin tapahtuvan, se tarkoittaa vain sitä että asentaja on haistanut oikein tämän asiakkaan olevan sellainen "hieroja", että on kaivettu momenttiavain esille tai muuten on joku erityinen syy ollut sen momenttiavaimen käyttämiseen. Sen lisäksi voidaan kuvitella rengasliikettä sesonkiaikana kun on aamusta yöhön koko ajan se 20-30 autoa vartoomassa jonossa vuoroaan..
 
Itsellä tullut vastaan aluvannesarja joista jokainen murtunut ylikiristyksen takia.
Yhden kerran olen elämäni aikana käyttänyt autoa korjaamolla, kun sprinterin alapallot vaati sen oman prässinsä. Noin 50km ajon jälkeen alkoi kolina kuulumaan, ja pyöränpultteja sai pyöritellä sormin kiinni neljä kierrosta.
Silloin päätin, että jatkossakin teen kaiken itse, niin ei ainakaan tarvitse maksaa siitä että tulee mokia.
Vahva epäily, että ei ole hajonnut ylikiristämisen takia, noin 100% hajonneista pultinrei'istä johtuu siitä, että joko vanne on väärä autoon (kantavuus/pulttijako/pultinreiän koko), pultti on väärä vanteeseen tai vanne on ollut löysällä. Olen nähnyt myös vanteita, joissa vanteen keskilimppu on koneistettu aivan liian ohueksi (tai pultinreikä liian syväksi) syystä tai toisesta, esimerkiksi tuollaisessa vanteessa on mahdollista saada pultinreikä murtumaan ylikiristämisellä. Jos vanne on priimaa ja pultti on oikea, on lähes mahdotonta saada ylikiristämällä vannetta murtumaan.
 
Muistelen myös, että Fordeissa on niinkin eksoottinen kuin 18,5 tai 19,5 mm avain. Koska muttereissa on päällä ohut koristepelti, niin tasakoon hylsyllä sai rikottua sen pellin.
Lisäksi mutterien avainväli ei ole aina oletuksena automerkki tai -mallikohtainen asia. Auto - ellei sitä ole modifioitu - määrää pultin tai mutterin kierteen. Käytössä olevat pultit tai mutterit eivät läheskään aina ole alkuperäistavaraa. Kierre ei määritä avainväliä eli tästä ei ole yleisesti noudatettua standardia, vain de facto käytäntöjä joita voi olla useampi kuin yksi per kierrekoko. Sama juttu kuin tavallisissa koneruuveissa ja muttereissakin.

Minulla on ihan perusautossa kahdessa rengassarjassa käytössä eri mutterit, joissa tietenkin on sama kierre ja sama kartio. Toisessa on kuitenkin 19 millimetrin ja toisessa 21 millimetrin avainväli. Samat kun eivät käy molempien vanteiden kanssa, koska toisessa sarjassa on pölykapselin laippa joka ei toisten vanteiden valun reikään mahtuisi. Molemmat vannesarjat autoliikkeen toimittamia, toinen oli maksuton kampanja-upgrade jossa myyjä erikseen varoitti että eri mutterit tarvitaan ja eivät sitten sisälly toimitukseen. Siispä ostin sopivan mutterisarjan, enkä alkanut etsiä sellaista juuri oikealla avainvälillä. En edes huomannut eri kokoa ennen ekaa kausivaihtoa.

Varmaan tätä yleisempi syy kaksille kiinnitystarvikkeille on eri vannesarjat jotka vaativat eri mittaiset pultit. Tällöinkin on mahdollista että avainväli on muu kuin originaali.

Ei siihen 1,5min riitä kun etsitään ensin jokaisen auton ohjearvo ja sitten sillä yhdellä momenttiavaimella (tai vaikka kahdellakin) jokainen pultti käydään varovasti naksauttamassa.
Toisaalta ohjearvojen kanssa hieromisen ja perstuntuman välillä on sellainenkin ratkaisu, että vedetään kaikki normaalit pyörät jollain kohtuullisella momenttiavainsäädöllä vaikkapa hihasta ravistettuun 130 newtonmetriin. Siihen riittää aika pieni hetki.
 
Ei siihen 1,5min riitä kun etsitään ensin jokaisen auton ohjearvo ja sitten sillä yhdellä momenttiavaimella (tai vaikka kahdellakin) jokainen pultti käydään varovasti naksauttamassa. En ole nähnyt vielä ikinä yhtään rengasliikettä, jossa automaattisesti jokainen auto käsitellään "silkkihansikkailla" ja käytetään momenttiavainta ja hyvin hyvin monessa olen käynyt. Jos joku luulee tai on nähnyt niin tapahtuvan, se tarkoittaa vain sitä että asentaja on haistanut oikein tämän asiakkaan olevan sellainen "hieroja", että on kaivettu momenttiavain esille tai muuten on joku erityinen syy ollut sen momenttiavaimen käyttämiseen. Sen lisäksi voidaan kuvitella rengasliikettä sesonkiaikana kun on aamusta yöhön koko ajan se 20-30 autoa vartoomassa jonossa vuoroaan..
Ei olisi mikään ongelma pitää taulukkoa eri mallien ohjearvoista. Olisi tunnin tai kahden homma joka vuosi ylläpitää tuota taulukkoa. Ihan hyvin riittää 1,5 minuuttia jos taulukko ja momenttiavain löytyy joka nostopisteen läheltä. Mutta jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta.

Mutta tämä onkin vain yksi syistä joiden takia maksan marmoritiskille muutaman kympin enemmän, kun siellä ei oiota jokaisessa mahdollisessa kohdassa. Ns. persvakoäijien lafkoissa on turhan usein nolla kiinnostus tehdä asioita oikein jos siitä harvoin jää kiinni.
 
Lisäksi mutterien avainväli ei ole aina oletuksena automerkki tai -mallikohtainen asia. Auto - ellei sitä ole modifioitu - määrää pultin tai mutterin kierteen. Käytössä olevat pultit tai mutterit eivät läheskään aina ole alkuperäistavaraa. Kierre ei määritä avainväliä..
Ihan totta, hyvin usein autoissa on erilaisilla vääntiöillä olevia pultteja ja kierteen koko ei korreloi suoraan siihen vääntiön kokoon. Kuitenkin muutamia äärimmäisen harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta kaikki henkilöautojen pultit on joko 17, 19 tai 21mm.
Pääsääntöisesti myös rengasasentaja osaa ne avainkoot ulkoa ja ottaa suoraan oikean hylsyn käteensä auton nähtyään.

Toisaalta ohjearvojen kanssa hieromisen ja perstuntuman välillä on sellainenkin ratkaisu, että vedetään kaikki normaalit pyörät jollain kohtuullisella momenttiavainsäädöllä vaikkapa hihasta ravistettuun 130 newtonmetriin. Siihen riittää aika pieni hetki.
Tuo voisi ehkä olla hyvä ratkaisu, mutta se vaan ei ole todellisuutta. Riittävän lähelle päästään kyllä ihan vaan rannemomentillakin, vaikka kone onkin käytössä siinä välissä.

Mutta tämä onkin vain yksi syistä joiden takia maksan marmoritiskille muutaman kympin enemmän, kun siellä ei oiota jokaisessa mahdollisessa kohdassa. Ns. persvakoäijien lafkoissa on turhan usein nolla kiinnostus tehdä asioita oikein jos siitä harvoin jää kiinni.
Ei se marmorille vieminen mitenkään takaa sitä, että momenttiavainta käytettäisiin sielläkään, vaikka prosentuaalisesti todennäköisyys on sille aavistuksen suurempi, mielikuvamarkkinointi on vaan onnistuneempi ja siellä ei usein niin helposti pääsee niskapokaksi vahtimaan.
 
Ei se marmorille vieminen mitenkään takaa sitä, että momenttiavainta käytettäisiin sielläkään, vaikka prosentuaalisesti todennäköisyys on sille aavistuksen suurempi, mielikuvamarkkinointi on vaan onnistuneempi ja siellä ei usein niin helposti pääsee niskapokaksi vahtimaan.
Tähän asti se on kuitenkin toiminut esim. tässäkin asiassa. Kuten aiemmin mainitsinkin, niin ei kertaakaan ole renkaan mutterit olleet ylikireydellä tai mitään muutakaan valitettavaa. Näiden juttujen perusteella on siis hyvinkin hintansa arvoista, kun kerran kaikkialla kuulemma laitetaan oikein reippaalle kireydelle...
 
Tuo ryobi on varmasti ihan kelpo vehje. Itse ihmettelen eihellin hintaa. 400nm iso möykky 189 ilman akkua ja laturia. Joku aprillipila?
Itse epäilen ennemmin tuota Ryobin 900Nm avausvoimaa.
Einhellillä on tullut alustan osia paukuteltua auki onnistuneesti. Muualta löytää halvemmallakin ja laturi + 4Ah akku suoraan alta 50€
 
Jos kovimmassa ruuhka-ajalla autoja tulee ihan jonossa renkaiden vaihtoon niin momenttiin kiristys olisi vain työnjako kysymys. Auto sisään, takaluukku auki/hyllystä oikeat renkaat esille, Jiri avaa pultit, Pete nostaa renkaan pyörännavalta pois, Aki nostaa renkaan navalle, Jiri ampuu pultit kiinni ja perässään Pete/Aki käsin kiristävät pultit momenttiin. Lopuksi telalle menevät renkaat takaisin autoon/hyllyyn. Seuraavaan autoon kaverit vaihtelevat paikkaa jotta kuorma jakaantuu tasaisemmin.
 
Jos kovimmassa ruuhka-ajalla autoja tulee ihan jonossa renkaiden vaihtoon niin momenttiin kiristys olisi vain työnjako kysymys. Auto sisään, takaluukku auki/hyllystä oikeat renkaat esille, Jiri avaa pultit, Pete nostaa renkaan pyörännavalta pois, Aki nostaa renkaan navalle, Jiri ampuu pultit kiinni ja perässään Pete/Aki käsin kiristävät pultit momenttiin. Lopuksi telalle menevät renkaat takaisin autoon/hyllyyn. Seuraavaan autoon kaverit vaihtelevat paikkaa jotta kuorma jakaantuu tasaisemmin.

Jiri on ainut kuka ei ole kausityöntekijä niin häntä ei kiinnosta renkaiden nostelu ja fyysisen työkuorman tasaisesti jakautuminen. Paineilmakoneella avaus täydellä teholla ja kiristys 2-teholla tai momentti sauvalla.

Kotikäyttöön pitkä voimahylsy on hyvä mahtuu koneen kanssa vaikka pultti olisi syvemmällä vanteessa, eikä koneen teho hukkaudu ylimääräisiin jatkoihin.
 
Jos kovimmassa ruuhka-ajalla autoja tulee ihan jonossa renkaiden vaihtoon niin momenttiin kiristys olisi vain työnjako kysymys. Auto sisään, takaluukku auki/hyllystä oikeat renkaat esille, Jiri avaa pultit, Pete nostaa renkaan pyörännavalta pois, Aki nostaa renkaan navalle, Jiri ampuu pultit kiinni ja perässään Pete/Aki käsin kiristävät pultit momenttiin. Lopuksi telalle menevät renkaat takaisin autoon/hyllyyn. Seuraavaan autoon kaverit vaihtelevat paikkaa jotta kuorma jakaantuu tasaisemmin.
Kaikenlaisia juttuja on kiva visioida kun ala ei ole tuttu. Joissain visioissa voi jopa olla jotakin järkeäkin. Todellisuudessa se vaan ei mene niin, että kolme (tai edes kaksi) asentajaa kulkee kaikki vierekkäin ja vaihtaa pyörät yksitellen ympäri autoa kävellen, eikä se edes olisi mahdollista. Yleensä niitä asentajia on 2kpl per asennuspaikka, mahdollisesti sitten lisäukkoja vielä tilanteen ja paikan mukaan. Toinen tekee vasemman puolen ja toinen tekee toisen puolen autosta.

Ollaan jo aika kaukana topicin diy-vaihdoista kun speksaillaan sitä, miten "kaikissa" rengasliikkeissä tehdään asiat väärin.
 
Hyvin aukeaa pultit ihan 200nm vääntimelläkin. Jos se ei riitä, ovat pultit entiset. Tehkää itsellenne palvelus ja ostakaa uudet renkaanpultit, uudet pultit aukeaa nätisti ilman 1000nm pulttipyssyjä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 088
Viestejä
4 998 866
Jäsenet
80 202
Uusin jäsen
osssyvan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom