Tarvikkeet (diy)renkaiden vaihdossa.

Siinä kohtaa voisi mennä myös ihmettelyksi että onkohan aluvanteet vielä ehjät ja palautteen paikka huollolle?
Juu, ei niitä renkaanpultteja missään kiristetä millään high torque vääntimellä tappiinsa. Siinä on asentaja nopeasti entinen asentaja jos aluvanteet paskana ja puolet pulteista poikki. Se mikä voi saada pultit tarvitsemaan kunnon vääntöä avaamiseen on lähinnä ajan kanssa tullut ruoste.
 
Aukeaako talven aikana kiristyneet pultit tämmöisellä Ryobin vaihtoehdolla?

Saako tolla pultit auki? Haastavinta on talven ajon aikana kiristyneet pulttien avaukset

Oraakkeleita emme ole, emmekä tule, mutta uskallan silti välttää, että kyllä vain.

Nimim. Ryobilla useamman vuoden renkaat vaihtanut.

Edit: hyi hitto kun oli kallis.
 
Vai onko voimahylsy liian tujua aluvanteille?
Onko vanteiden pulttien/mutterien hylsyillä väliä? Pitääkö olla nimenomaan vannehylsy nimellä vai käykö muu hylsy myös?

Jos väännät käsivääntimellä, on ihan sama mitä hylsyä käytät, jos se vaan sopii pultin kantaan, vanteessa olevaan pultin syvennykseen (aluvanteessa), sekä käyttämääsi vääntimeen.
Jos käytät konevoimaa, silloin pitää olla voimahylsy/konehylsy/vannehylsy, eli hylsy joka siis on tarkoitettu konekäyttöön. Normaali hylsy helpommin hajoaa konekäytössä.
Vannehylsy tai aluvannehylsy nimellä myytävät hylsyt on yleensä ohennettuja hylsyjä, joissa on muoviholkki ympärillä vähentämässä vanteiden naarmuttamista, sen holkin usein niistä hylsyistä saa siitä päältä pois, jolloin se ohennettu hyösy sopii ahtaampaankin pultinreikään.

Jos olet hylsyjä ostamassa, osta suoraan sellainen vannehylsysarja jossa on 17, 19 ja 21mm hylsyt, niillä avaa lähes kaikki henkilöautojen pyöränpultit, eikä tarvitse hakea sitten joka kerta kaupasta uutta hylsyä.
 
Viimeksi muokattu:
Renkaiden vaihtoa kannattaa sellaisilla työkaluilla joilla kokee homman sujuvan itselle. Se, onko minkäkin verran vääntöä laitteissa on aika se ja sama.

Itse käytän about 10 euron teleskooppista rengasavainta sopivalla hylsy sarjalla, ryobin perus ruuvinväännintä sopivalla adapterilla ja sopivalla hylsyllä.

Noilla homma sujuu vauhdikkaasti siihen kahteen-kolmeen autoon johon tulee vuodessa sen pari kertaa renkaat vaihdettua.

Muutamia sekunteja/mutteri/pultti tuossa varmasti häviää, mutta en koe tarvitsevani sen enempää ja kiristys tapahtuu käsivoimalla ilman lisävartta siihen samaan fiilikseen kuin aina.

Ammattilaiset käyttävät heille sopivia työkaluja ja itse amatöörinä itselle sopivia työkaluja. Kullekin oman osaamistason mukaan ja saan todennäköisesti vain enemmän vahinkoa jos lähden ammattilaisten työkaluja käyttämään ilman osaamista.
 
Jos väännät käsivääntimellä, on ihan sama mitä hylsyä käytät, jos se vaan sopii pultin kantaan, vanteessa olevaan pultin syvennykseen (aluvanteessa), sekä käyttämääsi vääntimeen.
Jos käytät konevoimaa, silloin pitää olla voimahylsy/konehylsy/vannehylsy, eli hylsy joka siis on tarkoitettu konekäyttöön. Normaali hylsy helpommin hajoaa konekäytössä.
Vannehylsy tai aluvannehylsy nimellä myytävät hylsyt on yleensä ohennettuja hylsyjä, joissa on muoviholkki ympärillä vähentämässä vanteiden naarmuttamista, sen holkin usein niistä hylsyistä saa siitä päältä pois, jolloin se ohennettu hyösy sopii ahtaampaankin pultinreikään.

Jos olet hylsyjä ostamassa, osta suoraan sellainen vannehylsysarja jossa on 17, 19 ja 21mm hylsyt, niillä avaa lähes kaikki henkilöautojen pyöränpultit, eikä tarvitse hakea sitten joka kerta kaupasta uutta hylsyä.
Tuosta puuttuu enää 18 mm Volvoon ja 22 mm isompaan Land cruiseriin niin paletti on kasassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 958
Viestejä
4 995 316
Jäsenet
80 189
Uusin jäsen
p.h.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom