Tarvikkeet (diy)renkaiden vaihdossa.

Siinä kohtaa voisi mennä myös ihmettelyksi että onkohan aluvanteet vielä ehjät ja palautteen paikka huollolle?
Juu, ei niitä renkaanpultteja missään kiristetä millään high torque vääntimellä tappiinsa. Siinä on asentaja nopeasti entinen asentaja jos aluvanteet paskana ja puolet pulteista poikki. Se mikä voi saada pultit tarvitsemaan kunnon vääntöä avaamiseen on lähinnä ajan kanssa tullut ruoste.
 
Aukeaako talven aikana kiristyneet pultit tämmöisellä Ryobin vaihtoehdolla?

Saako tolla pultit auki? Haastavinta on talven ajon aikana kiristyneet pulttien avaukset

Oraakkeleita emme ole, emmekä tule, mutta uskallan silti välttää, että kyllä vain.

Nimim. Ryobilla useamman vuoden renkaat vaihtanut.

Edit: hyi hitto kun oli kallis.
 
Vai onko voimahylsy liian tujua aluvanteille?
Onko vanteiden pulttien/mutterien hylsyillä väliä? Pitääkö olla nimenomaan vannehylsy nimellä vai käykö muu hylsy myös?

Jos väännät käsivääntimellä, on ihan sama mitä hylsyä käytät, jos se vaan sopii pultin kantaan, vanteessa olevaan pultin syvennykseen (aluvanteessa), sekä käyttämääsi vääntimeen.
Jos käytät konevoimaa, silloin pitää olla voimahylsy/konehylsy/vannehylsy, eli hylsy joka siis on tarkoitettu konekäyttöön. Normaali hylsy helpommin hajoaa konekäytössä.
Vannehylsy tai aluvannehylsy nimellä myytävät hylsyt on yleensä ohennettuja hylsyjä, joissa on muoviholkki ympärillä vähentämässä vanteiden naarmuttamista, sen holkin usein niistä hylsyistä saa siitä päältä pois, jolloin se ohennettu hyösy sopii ahtaampaankin pultinreikään.

Jos olet hylsyjä ostamassa, osta suoraan sellainen vannehylsysarja jossa on 17, 19 ja 21mm hylsyt, niillä avaa lähes kaikki henkilöautojen pyöränpultit, eikä tarvitse hakea sitten joka kerta kaupasta uutta hylsyä.
 
Viimeksi muokattu:
Renkaiden vaihtoa kannattaa sellaisilla työkaluilla joilla kokee homman sujuvan itselle. Se, onko minkäkin verran vääntöä laitteissa on aika se ja sama.

Itse käytän about 10 euron teleskooppista rengasavainta sopivalla hylsy sarjalla, ryobin perus ruuvinväännintä sopivalla adapterilla ja sopivalla hylsyllä.

Noilla homma sujuu vauhdikkaasti siihen kahteen-kolmeen autoon johon tulee vuodessa sen pari kertaa renkaat vaihdettua.

Muutamia sekunteja/mutteri/pultti tuossa varmasti häviää, mutta en koe tarvitsevani sen enempää ja kiristys tapahtuu käsivoimalla ilman lisävartta siihen samaan fiilikseen kuin aina.

Ammattilaiset käyttävät heille sopivia työkaluja ja itse amatöörinä itselle sopivia työkaluja. Kullekin oman osaamistason mukaan ja saan todennäköisesti vain enemmän vahinkoa jos lähden ammattilaisten työkaluja käyttämään ilman osaamista.
 
Jos väännät käsivääntimellä, on ihan sama mitä hylsyä käytät, jos se vaan sopii pultin kantaan, vanteessa olevaan pultin syvennykseen (aluvanteessa), sekä käyttämääsi vääntimeen.
Jos käytät konevoimaa, silloin pitää olla voimahylsy/konehylsy/vannehylsy, eli hylsy joka siis on tarkoitettu konekäyttöön. Normaali hylsy helpommin hajoaa konekäytössä.
Vannehylsy tai aluvannehylsy nimellä myytävät hylsyt on yleensä ohennettuja hylsyjä, joissa on muoviholkki ympärillä vähentämässä vanteiden naarmuttamista, sen holkin usein niistä hylsyistä saa siitä päältä pois, jolloin se ohennettu hyösy sopii ahtaampaankin pultinreikään.

Jos olet hylsyjä ostamassa, osta suoraan sellainen vannehylsysarja jossa on 17, 19 ja 21mm hylsyt, niillä avaa lähes kaikki henkilöautojen pyöränpultit, eikä tarvitse hakea sitten joka kerta kaupasta uutta hylsyä.
Tuosta puuttuu enää 18 mm Volvoon ja 22 mm isompaan Land cruiseriin niin paletti on kasassa.
 
Siinä kohtaa voisi mennä myös ihmettelyksi että onkohan aluvanteet vielä ehjät ja palautteen paikka huollolle?
Onhan ne vaihtoautojen vanteet välillä paskana. Toki voi hukkua kohinaan kun on myös rakastettu reunakiveä huolella.

Voi olla vaikka pinnapultit sököt ja jarrut kierossa. Ei sitä välttämättä uskoisi. Aasiakas ei usein edes tiedä onko ajovalot päällä tai onko etusumuvalot syksyn pimeillä mustilla teillä sokaisemassa koko kauden. Ei kukaan välitä, kunhan mennään vähintään kesänopeutta. Niin kauan ajetaan kun Tesla menee eteen ja taakse. Rohinasta viis.

Kuitenkin "luota ammattimieheen" kausivaihdossakin saadaan usein pyörät aika tiukkaan.
Juu, ei niitä renkaanpultteja missään kiristetä millään high torque vääntimellä tappiinsa.
Voisi myös väittää ettei missään kiristetä öljynsuodatinta niin että se pitää seuraavan vaihtajan irrottaa lyömällä rautatanko läpi. Niin vaan vaihdetaan. Itse asentamani ohjeen mukaan kiristetyt olen aina ssanut käsivoimin irti. Joskus käytän jotain työkalua tai hiomakankaan palasta kitkana, mutta aina lähtisi nahkahanskoin jos haluaa rannetta rasittaa. Ei aina amati miästen tekemänä lähde vaan ainakin ruuvari pitää lyödä läpi ja rukoilla. Joskus pelti menee riekaleiksi. On se kumma.

Totta helvetissä rengaspajoilla laitetaan vanteita kiinni niin lujaan kuin jaksetaan. Se on ihan normaali ilmiö. Yleensä siitä ei kukaan mitään sano, koska seuraava kesähessu avaa ne taas isolla mopolla eikä edes huomaa mitään. Pultit venyneet? Ei kukaan välitä. Onhan niitä viisi.
 
Etelä- Savo, Pieksämäki ja paikalliset korjaamot. Olen muutamaan kertaan käynyt kehumassa asentajia aluvanteiden karusta kohtelusta.

600-800 Nm koneilla (Milwaukee, Bosch, Ampro) on yritetty henkilöauton renkaiden muttereita availla kotona tai naapurissa, onnistumatta, korjaamo käyntien jälkeen. Tuohon ei auta edes huoltoliikkeen vaihto.

Syyskuussa kävin vaihdatuttamassa uudet suvikumit vanteille ja marraskuussa eivät pultit auenneet (kuin muutama) konevoimin kotona kun olin talvirenkaita tilalle vaihtamassa. Liki metrinen varsi hylsyn päähän oli ainoa keino. Ruostua tuskin olivat tuossa ajassa ehtineet kovinkaan paljon.

Siitä kypsyneenä laiton Skilin 1200 Nm avauspuolelle lupaavan akkukoneen tilaukseen. Alle 1000 Nm koneilla ei tällä ilman suunnalla pärjää jos on käyttänyt autoa pajalla. Enkä usko että Skil hoitaa hommaa juurikaan paremmin mutta ainakin on kokeiltu.

Ja miksi pulttipyssy? Helpottaa huomattavasti vanhalla ihmisellä ruostuneiden pulttien ja muttereiden avaamista. Renkaiden vaihtoon on on 25 km matkaa, ajat yleensä tunnin pari myöhässä, joten renkaan vaihto käy kotipihalla nopeammin kun tuohon reissuun menisi aikaa.
Lisäksi välttyy kaiken pienen sälän ostamiselta/maksamiselta kun korjaamo ei kahta kertaa vuodessa pääse turmelemaan auton rengaskalustoa. Hoitakoot he auton tuhoamisen ainoastaan vuosihuollon yhteydessä.
 
Aika karua luettavaa yllä oleva. Omasta autosta irtosi vähän 500 Nm irroitusvoimalla olevalla Makitalla kuin tyhjää vain, vaikka on paikallisessa merkkiliikkeessä laitettu kiinni. On siellä varmaan opetettu koko porukalle momenttisauvan käyttö, kun ei ole muistikuvia siitä että olisi olleet tiukassa.
 
Aiemmin kävin kaverin hallilla vaihtamassa renkaat, nosturilla oli mukava vaihtaa mutta vaivalloista pakata renkaat aina mennen tullen autoon.

Ostin sitten Motonetin 29.90 tunkin jolla viimeiset 5 vuotta renkaita vaihtanut, hyvin on kyllä haukkunut hintansa eikä ole ottanut siipeensä vaikka parina vuonna jäänyt tulvan alle ja jäätynyt läpeensä. Isoisän perintöhylsysarja eli ei pahat kustannukset TSI renkaanvaihdolle.

Tuntuu kyllä yleensä olevan että juuri sillä hetkellä kun pitäisi renkaat vaihtaa niin ei innosta yhtään eli täytyy alkaa vakavasti harkitsemaan rengashotellia, ilmeisesti onnistuu niin helposti että pistän lenkkikengät jalkaan ja hurautan rengasliikkeen pihaan, käyn lenkillä ja sillä aikaa renkaat on vaihtunut itsestään?
 
Siinä kohtaa voisi mennä myös ihmettelyksi että onkohan aluvanteet vielä ehjät ja palautteen paikka huollolle?
Voi myös miettiä kumpi on huollolle parempi: Mutterit kiristetään ylimomenttiin, että ne varmasti pysyvät, koska asiakkaat eivät kuitenkaan jälkikiristä aluvanteiden muttereita.
Vai kiristetään momenttiin, joka pitää ensin selvittää, ja työn jälkeen voi tulla riski löystymisestä ja vanne saattaa irrota.

Rengasmuttereita ja pultteja saa kuitenkin uusia ja halvalla. Aluvanteetkin kestävät jonkin verran ylimomenttia. Mutta jos renkaat irtoavat, niin ainakin huollon maine voi saada kolauksen. En nyt puolusta ylimomenttiin kiristäviä, mutta asioissa on puolensa ja monet vain ajavat autolla.
 
Voi myös miettiä kumpi on huollolle parempi: Mutterit kiristetään ylimomenttiin, että ne varmasti pysyvät, koska asiakkaat eivät kuitenkaan jälkikiristä aluvanteiden muttereita.
Vai kiristetään momenttiin, joka pitää ensin selvittää, ja työn jälkeen voi tulla riski löystymisestä ja vanne saattaa irrota.

Rengasmuttereita ja pultteja saa kuitenkin uusia ja halvalla. Aluvanteetkin kestävät jonkin verran ylimomenttia. Mutta jos renkaat irtoavat, niin ainakin huollon maine voi saada kolauksen. En nyt puolusta ylimomenttiin kiristäviä, mutta asioissa on puolensa ja monet vain ajavat autolla.
Nämä eivät tietenkään ole ainoat vaihtoehdot. On myös sellainen vaihtoehto että laitetaan oikea momentti ja ilmoitetaan asiakkaalle että vastuu vanteiden pysymisestä paikallaan katoaa siinä kohtaa kun jälkikiristys jätetään tekemättä tietyn ajomatkan jälkeen. Niin tuossa lähimmässä rengasliikkeissä ilmoitettiin ja sanoivat että jälkikiristyksen saa ilman lisämaksua.

Ei kaikkea tarvitse tehdä tyhmästi vain sen takia että se on helpompaa...
 
Renkaat taas vaihdettu ja välineet ollut kymmenen vuotta samoja. Bilteman ristikkoavain ja 2,5t tunkki (painaa kuin synti) sekä vaseliinispray mutterien voiteluun. Erittäin kätevä lisä on venttiilinhatut joissa merkintä renkaan paikasta. Kunnon hallitunkki on kätevä kun saa koko kyljen ylös kerralla.

Jos pultit/mutterit on tiukalla niin lisävoimaa ristikkoavaimeen saa nostamalla yhdestä haarasta kahdella kädellä ja painamalla jalalla toisesta haarasta. Pelkällä käsipelillä olisi joskus jäänyt avaamatta yksinään, kaverin kanssa on lähtenyt käsinkin.

Ristikkoavaimen hyvä puoli on ettei sillä saa ylikireyteen käsin kääntämällä ja käy kaverinkin autoon. Otan tällaisen renkaanvaihdon hyötyliikuntana käsityökalulla ja renkaiden ja tunkin nosteluineen kellarista. Voi jättää punttisalipäivän väliin kun tunnin ahertaa.
 
Voi myös miettiä kumpi on huollolle parempi: Mutterit kiristetään ylimomenttiin, että ne varmasti pysyvät, koska asiakkaat eivät kuitenkaan jälkikiristä aluvanteiden muttereita.
Vai kiristetään momenttiin, joka pitää ensin selvittää, ja työn jälkeen voi tulla riski löystymisestä ja vanne saattaa irrota.
Joku raja siinä ylikiristyksessäkin. Laittaa nyt vaikka 30-50 % speksin päälle niin täyttyy jo haluttu lopputulos ilman että tarvitsee metrin jatkovartta avaamiseen. Jälkikiristyskin on vain huonolaatuisen työn "laadunvarmistusta". Jos varmistaa pintojen, pulttien ja mutterien puhtauden asennuksen yhteydessä niin jälkikiristys on varsin tarpeeton toimenpide eikä mielestäni stressaamisen arvoinen asia. Nokian Renkaat sivuillaan avaavat jälkikiristyksen perimmäistä syytä: "Alumiinivanteessa pulttien kiristyksessä vanteen ja pyörännavan väliin jäänyt hiekanjyvä tai muu epäpuhtaus voi aiheuttaa sen, ettei vanne istu täydellisesti paikalleen. Tämä saattaa johtaa pulttien löystymiseen lyhyen käytön jälkeen. Kun epäpuhtaudet kuluvat pois ajosuoritteen myötä, jäävätkin pultit löysälle."
 
Voisi myös väittää ettei missään kiristetä öljynsuodatinta niin että se pitää seuraavan vaihtajan irrottaa lyömällä rautatanko läpi. Niin vaan vaihdetaan. Itse asentamani ohjeen mukaan kiristetyt olen aina ssanut käsivoimin irti. Joskus käytän jotain työkalua tai hiomakankaan palasta kitkana, mutta aina lähtisi nahkahanskoin jos haluaa rannetta rasittaa. Ei aina amati miästen tekemänä lähde vaan ainakin ruuvari pitää lyödä läpi ja rukoilla. Joskus pelti menee riekaleiksi. On se kumma.

Totta helvetissä rengaspajoilla laitetaan vanteita kiinni niin lujaan kuin jaksetaan. Se on ihan normaali ilmiö. Yleensä siitä ei kukaan mitään sano, koska seuraava kesähessu avaa ne taas isolla mopolla eikä edes huomaa mitään. Pultit venyneet? Ei kukaan välitä. Onhan niitä viisi.
Kyllä mä ainakin uskaltaisin väittää, että juuri millään korjaamoilla ei laiteta öljynsuodattimiakaan ingersoll randeilla ylikireyteen, vaan jos avatessa ei perusvoimat riitä, niin se johtuu jostain muusta.
 
Tuntuu kyllä yleensä olevan että juuri sillä hetkellä kun pitäisi renkaat vaihtaa niin ei innosta yhtään eli täytyy alkaa vakavasti harkitsemaan rengashotellia, ilmeisesti onnistuu niin helposti että pistän lenkkikengät jalkaan ja hurautan rengasliikkeen pihaan, käyn lenkillä ja sillä aikaa renkaat on vaihtunut itsestään?
Kunhan ennustaa sään, tietää omat aikataulunsa ja varaa ajan ennakkoon. Jos taas on liikkeellä samaan aikaan kuin kaikki muutkin talven yllättämät, ei välttämättä ihan samana tai seuraavana päivänä onnistu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 009
Viestejä
4 996 672
Jäsenet
80 197
Uusin jäsen
miika_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom