Tarvikkeet (diy)renkaiden vaihdossa.

Yksi tuore nastarengas vuotaa tahtia 0,1bar per 2pv tms. Voinko kotikonsteilla tehdä mitään? Viime keväänä laitettu alle. Eli olisi ajoa vielä. Saippuavettäkö suihkuttamalla reikää vai mitä?
 
Yksi tuore nastarengas vuotaa tahtia 0,1bar per 2pv tms. Voinko kotikonsteilla tehdä mitään? Viime keväänä laitettu alle. Eli olisi ajoa vielä. Saippuavettäkö suihkuttamalla reikää vai mitä?

Tuleeko ilma kumin ja vanteen välistä? Ruostuneilla peltivanteilla täysin mahdollinen skenaario sekin. Hoitona uusi vanne tai tiivistyskäsittely vanhalle.
 
Uudet venttilin neulat ei paljon maksa. Vaihtaisin sen ensin itse ja jos vielä vuotaa -> rengasliikkeeseen tutkittavaksi.
 
Yksi tuore nastarengas vuotaa tahtia 0,1bar per 2pv tms. Voinko kotikonsteilla tehdä mitään? Viime keväänä laitettu alle. Eli olisi ajoa vielä. Saippuavettäkö suihkuttamalla reikää vai mitä?

Jos on uusi rengasliikkeestä, niin vie sinne takuuseen tutkittavaksi?

Ei tuo muutenkaan kallista ole, Vianorilla muistaakseeni ottavat 60eur paikkauksesta.
 
Kokemuksia akkukäyttöisistä renkaantäyttölaitteista?

Tämmönen Puuilon Tamforce renkaantäyttölaite akulla tällä hetkellä ja ei tee mitään. Aluksi toimi hitaasti, mutta kuitenkin sai halutut paineet renkaisiin. Nyt ei enää tehot riitä ja ilmaa tulee ulos enemmän kuin sisään. Eli yhtä tyhjän kanssa.
 
Itselläni Ryobi ja toimii. Adapterilla saat vanhat akutkin käyttöön, kuten muihinkin merkkeihin, mutta jos on tarve täyttää ilmaa muuhunkin kuin renkaisiin (uimalelut jne), niin ostaisin yhdistelmän.
 
Kokemuksia akkukäyttöisistä renkaantäyttölaitteista?

Tämmönen Puuilon Tamforce renkaantäyttölaite akulla tällä hetkellä ja ei tee mitään. Aluksi toimi hitaasti, mutta kuitenkin sai halutut paineet renkaisiin. Nyt ei enää tehot riitä ja ilmaa tulee ulos enemmän kuin sisään. Eli yhtä tyhjän kanssa.

Onko pakko olla akkukäyttöinen? Mulla on ollut jo 5+ vuotta Motonetin kompressori tupakansytytinliitännällä, hinta oli silloin aikanaan 19,90€ tms. eli ei paljon mitään. Toiminta ollut hyvää, ainoa miinus lyhyestä letkusta (~20 cm).
 
Yksi tuore nastarengas vuotaa tahtia 0,1bar per 2pv tms. Voinko kotikonsteilla tehdä mitään? Viime keväänä laitettu alle. Eli olisi ajoa vielä. Saippuavettäkö suihkuttamalla reikää vai mitä?
Paikkavaahto esim tokmannita, jos joku halpa rengaskoko. Laskee ensin venttiilistä reilusti ilmaa pois, vaahto sisään, pistoolilla oikea paine, ja ajelee joku 10-20km heti.
Toimii, monta kertaa itse oihin hitaasti vuotaviin kokeillut, joissa vuotaa renkaan ja vanteen välistä tms.

Toki, jos on ruuvi tai naula, niin ottaa ruvvin tai naulan pois, ja tökkää kamelinpaskan tilalle.

Juu, tähän tulee valittajia, ei toimi, ei saa tms.
Se paikkavaahto toimii, just, jos on joku hidas vuoto vanteen ruosteen/ hepettuman johdosta.
Joku sanoo, että renkaanvaihtajaa harmittaa se vaahto.
Itse olen vaihtanut useita renkaita, joissa on vaahdot olleet sisällä, ne on siellä renkaassa kuivuneena, ei vaikuta renkaan vaihtoon vanteelle.

Sitten alkaa seuraavat itkemään kamelinpaskoista. Itse noita on tullut omiin pakun ja henkilöauton renkaisiin tungettua ainakin 30kpl viimeisen 20v aikana, ikinä ei ole alkanut uudelleen vuotamaan tms. Nykyisiin pakun kesärenkaisiinkin olen ainakin 4 kamelinpaskaa laittanut ja hyvin ne alla pyörii.
 
Sitten alkaa seuraavat itkemään kamelinpaskoista. Itse noita on tullut omiin pakun ja henkilöauton renkaisiin tungettua ainakin 30kpl viimeisen 20v aikana, ikinä ei ole alkanut uudelleen vuotamaan tms. Nykyisiin pakun kesärenkaisiinkin olen ainakin 4 kamelinpaskaa laittanut ja hyvin ne alla pyörii.
Ite en oo iha noin paljon käyttänyt, mutta heitetään nyt arvio, että 5 käyttökertaa. Täällä myös onnistumisprosentti toistaiseksi 100 ja korjauksen kestävyys ei ole rajoittanut renkaan käyttöikää.
 
Paikkavaahto esim tokmannita, jos joku halpa rengaskoko. Laskee ensin venttiilistä reilusti ilmaa pois, vaahto sisään, pistoolilla oikea paine, ja ajelee joku 10-20km heti.
Toimii, monta kertaa itse oihin hitaasti vuotaviin kokeillut, joissa vuotaa renkaan ja vanteen välistä tms.

Toki, jos on ruuvi tai naula, niin ottaa ruvvin tai naulan pois, ja tökkää kamelinpaskan tilalle.

Juu, tähän tulee valittajia, ei toimi, ei saa tms.
Se paikkavaahto toimii, just, jos on joku hidas vuoto vanteen ruosteen/ hepettuman johdosta.
Joku sanoo, että renkaanvaihtajaa harmittaa se vaahto.
Itse olen vaihtanut useita renkaita, joissa on vaahdot olleet sisällä, ne on siellä renkaassa kuivuneena, ei vaikuta renkaan vaihtoon vanteelle.

Sitten alkaa seuraavat itkemään kamelinpaskoista. Itse noita on tullut omiin pakun ja henkilöauton renkaisiin tungettua ainakin 30kpl viimeisen 20v aikana, ikinä ei ole alkanut uudelleen vuotamaan tms. Nykyisiin pakun kesärenkaisiinkin olen ainakin 4 kamelinpaskaa laittanut ja hyvin ne alla pyörii.
Noniin naula se oli. Mikä kamelinpaska :D. Minkä paikkatuotteeb tolle about 4mm naulan reiälle hommaan? Maksaako vaivaa tehdä ite jos vararengas jo tilalla ja rengas vanteineen tallissa eli vois itekki tehdä?
 
Noniin naula se oli. Mikä kamelinpaska :D. Minkä paikkatuotteeb tolle about 4mm naulan reiälle hommaan? Maksaako vaivaa tehdä ite jos vararengas jo tilalla ja rengas vanteineen tallissa eli vois itekki tehdä?
Kamelinp.. koiranp.. siis tälläinen:

Voit siis juuri hyvin naulanreiän paikata itse tuollaisella.
 
Kamelinp.. koiranp.. siis tälläinen:

Voit siis juuri hyvin naulanreiän paikata itse tuollaisella.
Mikä onkaan syy, että näitä ilmeisen toimivia paikkoja ei kuitenkaan saisi käyttää liikenteessä?

Tuleeko näistä sanomista katsastuksessa?
 
Mutua parempaa lähdettä sille, ettei kamelinköntsiä saisi käyttää? Yksi talvirengas aikanaan korjattiin noin ja kesti täysin moitteetta useamman vuoden. Toiseen autoon piti samaan kumiin hurautta kaksi paikkaa, sekin toimi erittäin hyvin ilman mitään ongelmia reilut 20tkm ajoa. Ei kai katsastusmies edes tarkista renkaita sen varalta onko siinä paikkoja. Tietty jos jotenkin erityisesti pistää silmään, voi siitä mainita? Mutta tuskin mitään hylkyä tulee..
 
Jos reikä on kulutuspinnassa ja se on paikattu asianmukaisesti niin että ylimääräiset leikataan pois niin en näe kyllä keksi miten tuo voisi olla ongelma.

Mutta sivuvallissa olevaa reikää en kyllä tuolla paikkaisi, vaan rengas irti vanteelta ja paikka sisäpuolelle. (Ja sivuvallissa oleva reikä on aika matalalla kynnyksellä muutenkin sellainen, että koko rengas menee uusiksi)

Ottaen huomioon kuinka vanha ja laajasti käytetty keksintö tuo on niin kai se nyt olisi tähän mennessä jo tullut tietoon jos kyse olisi minkäänlaisesta turvallisuusriskistä.
 
Viime kesänä kun kävin paikallisella nyrkkipajalla, edellä olevan asiakkaan renkaan kulutuspinnasta löytyi pieni vuoto. Terävää kiveä tms. veikattiin.
Eikun kamelinpaska siihen ja 15 euroo, kiitos.
Menen kyllä itsekin laitattamaan, jos löydän kulutuspinnasta pienen vuodon. :)
 
Jos reikä on kulutuspinnassa ja se on paikattu asianmukaisesti niin että ylimääräiset leikataan pois niin en näe kyllä keksi miten tuo voisi olla ongelma.

Mutta sivuvallissa olevaa reikää en kyllä tuolla paikkaisi, vaan rengas irti vanteelta ja paikka sisäpuolelle. (Ja sivuvallissa oleva reikä on aika matalalla kynnyksellä muutenkin sellainen, että koko rengas menee uusiksi)

Ottaen huomioon kuinka vanha ja laajasti käytetty keksintö tuo on niin kai se nyt olisi tähän mennessä jo tullut tietoon jos kyse olisi minkäänlaisesta turvallisuusriskistä.
Ehdottoman hyvä tarkennus. Itse Ostaisin myös T-kahvaisen mallin tuosta työkalusta, on meinaan tiukka painaa läpi ja kunnon kahva helpottaa.
 
Juu, T-malli melkein täytyy olla. Tuossa mätänetin videolla eivät pistäneet sitä paikka-ainetta ollenkaan, mutta tuotekuvauksessa se näytetään mainittavan. Muistaakseni se helpotti jonkun verran liukasteena paskan sisään tunkemista. Raspilla saa ihan huoletta kyllä putsata reiän ennen laittoa. Useita vuosia kestänyt paikka vanhassa remppa-autossa, samaten päältäajettavan ruohonleikkurin renkaassa.
 
Ehdotuksia jämähtäneen lukkopultin irroitukseen? Hankala vääntää auki, kun lukkojen avain menee vain pari milliä sisään ja ei pysy kohdilla kuin aivan suorassa kulmassa.
Pulttipyssyllä (akku- + ilmanpainetoiminen) saa suoraan, mutta ei riitä puhti.
Juureen suihkittu CRC Rust off.

Normaalit pultit hankittu ja 3 jo vaihdettu. Ei oma auto. Palaute lukkopulteista annettu.
 
Ehdotuksia jämähtäneen lukkopultin irroitukseen? Hankala vääntää auki, kun lukkojen avain menee vain pari milliä sisään ja ei pysy kohdilla kuin aivan suorassa kulmassa.
Pulttipyssyllä (akku- + ilmanpainetoiminen) saa suoraan, mutta ei riitä puhti.
Juureen suihkittu CRC Rust off.

Normaalit pultit hankittu ja 3 jo vaihdettu. Ei oma auto. Palaute lukkopulteista annettu.
Ikinä en enää lukkopultteja laita. Ne on hirveintä kuraa mitä voi olla, sillä kun ne on tarpeeksi vanhat ja tarpeeksi moneen kertaan avatut ja kiristetyt niin se avain nuljahtaa eikä sillä saa enää avattua niitä pultteja.

Jos mahdollista, heppaa siihen hitsillä vaikka 6-kulmiomutteri kiinni ja väännä sitä. Joissain vanteissa ei ole mahdollista jos pultti on vaikkapa niin syvällä ettei saa hitsattua. Seuraava kikkani olis yrittää pikkurälläkällä (edelleen ei onnistu jos pultin kanta liian syvällä) tehdä suora hahlo johon saat sit jonkunmoisen kilkkeen kiinni millä vääntää.

Jos nuo ei onnistu sun tapauksessasi niin joku pieni kyläpajayrittäjä vois yrittää tehdä sen sun puolestasi.

Edit: ai niin joo ja siis jos hitsiä ei löydy tai rälläköinti ei onnistu (ei tosiaan saatu hitsattua tai rälläköityä isän autoon koska pulttien kannat oli vanteissa niin syvällä) niin sitten oon yleisesti kaikille tommosille missä on jonkin sortin ura päässä niin ruuvari tai taltta siihen viistoon ja vasaralla sen päähän. Yleensä ne jumiutuneet lähtee paremmin kun ensin liottaa vaikka vuorokauden liuottimilla, sen jälkeen kiristää pari astetta ja vasta sen jälkeen alkaa löysäämään.
 
Viimeksi muokattu:
Mites vastakierrehylsy toimisi?

1762771311651.jpeg
 
Ehdotuksia jämähtäneen lukkopultin irroitukseen? Hankala vääntää auki, kun lukkojen avain menee vain pari milliä sisään ja ei pysy kohdilla kuin aivan suorassa kulmassa.
Pulttipyssyllä (akku- + ilmanpainetoiminen) saa suoraan, mutta ei riitä puhti.
Juureen suihkittu CRC Rust off.

Normaalit pultit hankittu ja 3 jo vaihdettu. Ei oma auto. Palaute lukkopulteista annettu.
Kuulostaa mcgard lukkopultilta tai esim bmw:n orkkispultilta.. Päälle ei oikein voi lyödä mitään hammastettua hylsyä, kun siinä on pyörivä ulkokehä, hitsauskaan ei toimi, kun materiaali ei ole oikein hitsautuvaa. Onko avain vielä ehjä, vai onko se mulkkaantunut? Jos se on mulkkaantunut, kannattaa hankkia uusi avain, tai käydä avaamassa jossain missä on avainsarjat. Jos avain on vielä ehjä, mutta pultti ainoastaan kireällä, laita avain hylsyn ja metrin vääntimen kanssa paikalleen ja anna siihen pari kunnollista moukkua lekalla (ei millään pikkumoskalla tai vasaralla) ja kokeile uudestaan. Paras konsti on se, jos on kaksi ukkoa, toinen taputtelee koko ajan sillä lekalla että avain ei pääse nousemaan ylös ja toinen antaa koko ajan painetta siihen vääntimeen. Tämä on aika inhottava malli avata väkisin ja usein näissä päätyy lopulta poraushommiin..
Pulttipyssy kannattaa pitää kaukana lukkopulteista, eritysesti noista mcgard tyyppisistä, kone on aika varma ja nopea tapa hajoittaa se avain.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa mcgard lukkopultilta tai esim bmw:n orkkispultilta.. Päälle ei oikein voi lyödä mitään hammastettua hylsyä, kun siinä on pyörivä ulkokehä, hitsauskaan ei toimi, kun materiaali ei ole oikein hitsautuvaa. Onko avain vielä ehjä, vai onko se mulkkaantunut? Jos se on mulkkaantunut, kannattaa hankkia uusi avain, tai käydä avaamassa jossain missä on avainsarjat. Jos avain on vielä ehjä, mutta pultti ainoastaan kireällä, laita avain hylsyn ja metrin vääntimen kanssa paikalleen ja anna siihen pari kunnollista moukkua lekalla (ei millään pikkumoskalla tai vasaralla) ja kokeile uudestaan. Paras konsti on se, jos on kaksi ukkoa, toinen taputtelee koko ajan sillä lekalla että avain ei pääse nousemaan ylös ja toinen antaa koko ajan painetta siihen vääntimeen. Tämä on aika inhottava malli avata väkisin ja usein näissä päätyy lopulta poraushommiin..
Pulttipyssy kannattaa pitää kaukana lukkopulteista, eritysesti noista mcgard tyyppisistä, kone on aika varma ja nopea tapa hajoittaa se avain.
Skodan lukkopultit:

Avain on tosiaan "mulkkaantunut" eli hammastus ei enää pidä toiseen avaussuuntaan. Sain hieman kiristettyä eli ei ole täysin jumissa. Pulttipyssyjä ei ole käytetty muuten kuin tähän ongelmaan (sattuu vaan löytymään hyllystä).

Kuva avaimesta ja yhdestä irrotetusta pultista.
20251110_122052045_iOS.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Avain on tosiaan "mulkkaantunut" eli hammastus ei enää pidä toiseen avaussuuntaan.
Eli pultti on ehjä? Ainakin aiemmin merkkiliikkeillä on kyllä ollut kaikki (kyseisen merkin) lukkopulttien avaimet käsillä, jolloin sieltä voisi löytyä kohtuuhintainen ratkaisu tuon ongelman korjaamiseksi.
 
Skodan lukkopultit:

Avain on tosiaan "mulkkaantunut" eli hammastus ei enää pidä toiseen avaussuuntaan. Sain hieman kiristettyä eli ei ole täysin jumissa. Pulttipyssyjä ei ole käytetty muuten kuin tähän ongelmaan (sattuu vaan löytymään hyllystä).

Kuva avaimesta ja yhdestä irrotetusta pultista.
20251110_122052045_iOS.jpg
Just tämä malli mitä tarkoitin, samaa on muissakin VAGeissa ja muissakin autoissa. Tuolla avaimella on enää aika turha yrittää, käy jossain liikkeessä missä on noita yleisavainsarjoja. Nykyään tämä on aika helppoa, kun niitä yleisavainsarjoja saa kuka tahansa helposti ostettua, paremmista rengasliikkeistäkin niitä löytyy erilaisia. Tuo avainmalli on sellainen, että yleensä yksi lipsahdus riittää ja sitten se avain on selvä..
 
Eli pultti on ehjä? Ainakin aiemmin merkkiliikkeillä on kyllä ollut kaikki (kyseisen merkin) lukkopulttien avaimet käsillä, jolloin sieltä voisi löytyä kohtuuhintainen ratkaisu tuon ongelman korjaamiseksi.
Ei kyllä ole, olen aika monen merkkihuollon touhuja seurannut saman katon alla eikä se mikään "default" ole että ne merkkikohtaiset hylsyt joka paikasta löytyisi.
 
Kuulostaa mcgard lukkopultilta tai esim bmw:n orkkispultilta.. Päälle ei oikein voi lyödä mitään hammastettua hylsyä, kun siinä on pyörivä ulkokehä, hitsauskaan ei toimi, kun materiaali ei ole oikein hitsautuvaa. Onko avain vielä ehjä, vai onko se mulkkaantunut? Jos se on mulkkaantunut, kannattaa hankkia uusi avain, tai käydä avaamassa jossain missä on avainsarjat. Jos avain on vielä ehjä, mutta pultti ainoastaan kireällä, laita avain hylsyn ja metrin vääntimen kanssa paikalleen ja anna siihen pari kunnollista moukkua lekalla (ei millään pikkumoskalla tai vasaralla) ja kokeile uudestaan. Paras konsti on se, jos on kaksi ukkoa, toinen taputtelee koko ajan sillä lekalla että avain ei pääse nousemaan ylös ja toinen antaa koko ajan painetta siihen vääntimeen. Tämä on aika inhottava malli avata väkisin ja usein näissä päätyy lopulta poraushommiin..
Pulttipyssy kannattaa pitää kaukana lukkopulteista, eritysesti noista mcgard tyyppisistä, kone on aika varma ja nopea tapa hajoittaa se avain.

BMW:n orkkiksesta mcgard tyyppisestä taannoin eräänä sunnuntai iltana hajosi lukkopultin avaimesta piparkakkukuvio pultiin.

Aamusta paikalliseen rengasliikkeeseen odotellessa irroittivat kaikista neljästä ja vaihtoivat normipultteihin. 45 € vaihto omistajaa ja asiakas oli tyytyväinen vaihtoivat myös viimeisen renkaan alle samalla. Ilmeisesti poistivat pyörivän kehän ensin jonka jälkeen saivat, jollain väännettyä.
 
Lukkopultit on ihan hyödyllinen keksintö, koska kyllä niitä pyöriä aika ajoin jonkun nistin mukaan lähtee ja yleensä vakuutuskorvauksen jälkeenkin artistille jää paljon maksettavaa. Mutta niitä lukkopultteja pitäisi käyttää aina huolellisesti, eikä niitä saa käsitellä mutteripyssyllä ja kiristys aina oikeaan momenttiin momenttiavaimella. Sen lisäksi ne olisi järkevää uusia muutaman vuoden välein. Yksi ylimääräinen korjaamokeikka rikkinäisen pultin vuoksi kustantaa vaivoineen enemmän kuin uusi lukkopulttisarja.
 
Joissakin autoissa tuntuu olevan hankaluuksia rengaspaineanturien suhteen renkaita vaihdellessa eli auto ei halua tunnistaa vaihdettujen renkaisen antureita. Mahtaisiko olla joku halpa Alibaba-Temu-Kiinavehjes, jolla voisi lukea rengaspaineanturien sarjanumerot niin ne voisi sitten OBD diagnostiikkalaitteella syöttää autolle. Ja varmaan jos kulumisen tasaamiseksi haluaa vaihtaa renkaiden paikkaa niin olisi hyvä kertoa autolle että missä mikäkin rengas sijaitsee.
 
Lukkopultit on ihan hyödyllinen keksintö, koska kyllä niitä pyöriä aika ajoin jonkun nistin mukaan lähtee ja yleensä vakuutuskorvauksen jälkeenkin artistille jää paljon maksettavaa. Mutta niitä lukkopultteja pitäisi käyttää aina huolellisesti, eikä niitä saa käsitellä mutteripyssyllä ja kiristys aina oikeaan momenttiin momenttiavaimella. Sen lisäksi ne olisi järkevää uusia muutaman vuoden välein. Yksi ylimääräinen korjaamokeikka rikkinäisen pultin vuoksi kustantaa vaivoineen enemmän kuin uusi lukkopulttisarja.

Itsellä ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia BMW omien vanhempien lukkopulttien kanssa, vaikka mopoa käytän aina renkaiden irroitukseen/kiinnitykseen. Kiinnityksessä vedän momenttisauvalla. Vanhimmat lukkopultit yli 20v. Sanoisin, että ongelma on siinä kun ne vedetään liian tiukkaan. Liian tiukkaan kiristettyjä normi pultteja on katkennut avattaessa, kierteet on tulleet mukana jne. Eräässä rengasliikkeessä onnistuivat katkaisemaan aina 1-3 pinnapulttia sukulaisen autosta kunnes vaihtoi rengasliikettä. Ei ole sen jälkeen katkaillut.. Niitä ei oikeasti pidä vetään tiukkaan, vaan siihen valmistajan momenttiin. Tämä tuntuu olevan täysin mahdoton ajatus jopa monelle rengasliikkeelle.
 
Lukkopultit on ihan hyödyllinen keksintö, koska kyllä niitä pyöriä aika ajoin jonkun nistin mukaan lähtee ja yleensä vakuutuskorvauksen jälkeenkin artistille jää paljon maksettavaa.
Kuinkahan yleistä tämä on oikeasti? En tunne ketään jolta olisi renkaat varastettu alta.
Onko tällä foorumilla joku jolta on viety renkaat alta ? Ja millaiset jos ne oli, jos vorojen kiinnostuksen herättäneet.
 
Kuinkahan yleistä tämä on oikeasti? En tunne ketään jolta olisi renkaat varastettu alta.
Onko tällä foorumilla joku jolta on viety renkaat alta ? Ja millaiset jos ne oli, jos vorojen kiinnostuksen herättäneet.
Lähiomaiselle kävi Helsingissä. Sai vakuutukseen, mutta omavastuiden ja kaikenlaisten "ikäalennusten" vuoksi jäi hänelle maksettavaa useampi sata euroa, plus kaikki vaiva päälle. Kyseessä oli BMW alkuperäisillä vanteilla ja pari kesää ajetut misukat. Ei tiedetä, menikö tarpeeseen vai taskurahoihin. Ei ollut lukkopultteja.
 
Joissakin autoissa tuntuu olevan hankaluuksia rengaspaineanturien suhteen renkaita vaihdellessa eli auto ei halua tunnistaa vaihdettujen renkaisen antureita. Mahtaisiko olla joku halpa Alibaba-Temu-Kiinavehjes, jolla voisi lukea rengaspaineanturien sarjanumerot niin ne voisi sitten OBD diagnostiikkalaitteella syöttää autolle. Ja varmaan jos kulumisen tasaamiseksi haluaa vaihtaa renkaiden paikkaa niin olisi hyvä kertoa autolle että missä mikäkin rengas sijaitsee.
Riippuu autosta. Aika vähän on autoja, joille erikseen pitää kertoa mikä rengas on missäkin paikassa. Jotkin autot tarvitsevat testerin, jolla pyörienvaihto koodataan, joissakin se vaihto tehdään ajotietokoneen näytöltä, joissakin on oma valintanappi kesä/talvi, jotkut autot tekevät sen automaattisesti ja jotkut autot vaativat jonkin koodisarjan (paina jarrua renkkaa virtalukkoa paina jarrua jne). Eli ei tähänkään mitään yhteisstandardia osattu keksiä :rolleyes:

Eli jos se sun auto vaatii testerin, niin sitten se testeri pitää olla itsellä, tai käydä liikkeessä kuittaamassa se vaihto.

Kaikkein paras vaihtoehto on, kun uusia pyöriä (tai siis antureita) on hankkimassa, kloonaa ne toisen pyöräsarjan anturit, jolloinka asian voi unohtaa pysyvästi, kun ei se auto tiedä onko siellä alla kesä- vai talvipyörät.
 
Riippuu autosta. Aika vähän on autoja, joille erikseen pitää kertoa mikä rengas on missäkin paikassa. Jotkin autot tarvitsevat testerin, jolla pyörienvaihto koodataan, joissakin se vaihto tehdään ajotietokoneen näytöltä, joissakin on oma valintanappi kesä/talvi, jotkut autot tekevät sen automaattisesti ja jotkut autot vaativat jonkin koodisarjan (paina jarrua renkkaa virtalukkoa paina jarrua jne). Eli ei tähänkään mitään yhteisstandardia osattu keksiä :rolleyes:

Eli jos se sun auto vaatii testerin, niin sitten se testeri pitää olla itsellä, tai käydä liikkeessä kuittaamassa se vaihto.

Kaikkein paras vaihtoehto on, kun uusia pyöriä (tai siis antureita) on hankkimassa, kloonaa ne toisen pyöräsarjan anturit, jolloinka asian voi unohtaa pysyvästi, kun ei se auto tiedä onko siellä alla kesä- vai talvipyörät.
Kiitos vastauksesta. Keväällä ja syksyllä vaihdan renkaita oman perheen ja lähipiirin autoihin noin kymmeneen menopeliin. Muuten menee ongelmitta mutta kahteen uudehkoon (uudempi kun 2020) Corollaan toinen rengassetti antaa virheilmoa vaikka kuinka yrittää autosta ajotietokoneen näytöltä resetoida rengaspaineanturit (koskee kesärenkaita molemmissa). OBD2 testerinä minulla on suhteellisen laadukas Xtoolin IP900S. Hyvä olisi jos tähän jokin ratkaisu löytyisi.
 
Kiitos vastauksesta. Keväällä ja syksyllä vaihdan renkaita oman perheen ja lähipiirin autoihin noin kymmeneen menopeliin. Muuten menee ongelmitta mutta kahteen uudehkoon (uudempi kun 2020) Corollaan toinen rengassetti antaa virheilmoa vaikka kuinka yrittää autosta ajotietokoneen näytöltä resetoida rengaspaineanturit (koskee kesärenkaita molemmissa). OBD2 testerinä minulla on suhteellisen laadukas Xtoolin IP900S. Hyvä olisi jos tähän jokin ratkaisu löytyisi.
Ihan hyvin paristot voi olla jo loppunut antureista, eikä toimi siksi. Voi myös olla, että joku anturi on nukkumassa, eikä älyä herätä. Voisi kokeilla vaikka laskea tyhjäksi kokonaan ilmat kaikista ja täyttää uudestaan oikeisiin paineisiin. Jos on sellainen auto, että ne kesä/talvipyörät ainoastaan sieltä ajotietokoneesta valitaan, sitkeimmänkin auton pitäisi tunnistaa max 2km ajon jälkeen ne anturit jos kaikki on ok, ei siihen mitään obd testeriä tarvita. Varsinkin joissakin tarvikeantureissa on paljonkin vikaa, että ryppyilevät, jäävät nukkumaan tai kadottavat koodauksensa seisonnan aikana.
 
Lähiomaiselle kävi Helsingissä. Sai vakuutukseen, mutta omavastuiden ja kaikenlaisten "ikäalennusten" vuoksi jäi hänelle maksettavaa useampi sata euroa, plus kaikki vaiva päälle. Kyseessä oli BMW alkuperäisillä vanteilla ja pari kesää ajetut misukat. Ei tiedetä, menikö tarpeeseen vai taskurahoihin. Ei ollut lukkopultteja.

Mitään tekemistä ei enää DIY renkaan vaihdon kanssa mutta mahdottomasti ei lukkopultit estä jos halutaan viedä. Ymmärtääkseni vain yhdellä pultilla kiinni olevan pultin saa tarvittaessa katkottua.
 
Kuinkahan yleistä tämä on oikeasti? En tunne ketään jolta olisi renkaat varastettu alta.
Onko tällä foorumilla joku jolta on viety renkaat alta ? Ja millaiset jos ne oli, jos vorojen kiinnostuksen herättäneet.
Ysärin lopussa ja 2000 alussa se oli erittäin yleistä, sitä aikaa kun aluvanteet oli vasta yleistymässä. Siinä -10 jälkeen väheni vannekeikat jo lähes olemattomiin. Kyllä niitä pyöriä edelleenkin viedään autoista alta, mutta se on aika poikkeuksellista (vanhoihin aikoihin verraten), todennäköisemmin ne nykyään lähtee kellarista tms varastosta, kuin auton alta. Sama juttu kuin autoradioiden kanssa, ei niitäkään juuri enää keikata.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkahan yleistä tämä on oikeasti? En tunne ketään jolta olisi renkaat varastettu alta.
Onko tällä foorumilla joku jolta on viety renkaat alta ? Ja millaiset jos ne oli, jos vorojen kiinnostuksen herättäneet.
Kai se riippuu lähinnä alueesta ja kohteesta. Jos on sellainen paikka, missä autoista varastetaan ohjauspyöriä, lisävaloja ja katalysaattoreita, varastetaan edelleen myös vanteita.
 
Ja niillä jotka tota toimintaa harrastaa niin on kyllä yleisimmät lukkopultti avaimet mukana ja muut keinot niitten avaamiseen eli jos ne jonkun sarjan on päättänyt viedä niin hyvin epätodennäköistä on että ne lukkopultit nähdessään takasin kääntyy. Toki jos ne lukkopultit on perinteisesti pulttipyssyllä vedetty luolamies momenttiin niin jää niiltäkin avaamatta kuin myös itseltä:lol:
 
jos ne jonkun sarjan on päättänyt viedä niin hyvin epätodennäköistä on että ne lukkopultit nähdessään takasin kääntyy
Voisin arvata että kaikkein tyhmimpiä mulkkuja lukuun ottamatta käyvät ensin vaivihkaa kartoittamassa jonkun parkkipaikan autoja, jotta tietävät valmiiksi millä työkaluilla kohteeksi aiotut lähtevät.

E: Tämä tosin menee otsikon alle enää kiertoteitse. Kyllähän tämä liittyy varkaiden tarvitsemiin työkaluihin, jotta voivat vaihtaa renkaat - jonkun toisen renkaat - rahaan.
 
Onko suositella iskevää akkukäytöistä pulttipyssyä? Makita olisi aika varma mutta mikä malli olisi se joka riittäisi sopivasti renkaiden vaihtoon? Broidilla on lidlin merkkinen mutta se on vähän tehoton ja sen hylsyjen kolot ilmeisesti liian syvät koska mutterit eivät kiristy edes sormilujuun
 
Onko suositella iskevää akkukäytöistä pulttipyssyä? Makita olisi aika varma mutta mikä malli olisi se joka riittäisi sopivasti renkaiden vaihtoon? Broidilla on lidlin merkkinen mutta se on vähän tehoton ja sen hylsyjen kolot ilmeisesti liian syvät koska mutterit eivät kiristy edes sormilujuun
Mä väitän, että mikä tahansa kaupan uusi pulttimopo on satunnaiselle 2x vuodessa vaihtajalle käypänen ihan täysin. Myös se lidlin vehje, jossakin on jotakin pahasti vialla jos se sormikireyteen jättää ja vika ei ole hylsyssä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
291 766
Viestejä
4 991 960
Jäsenet
80 115
Uusin jäsen
ekohonka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom