Talvirenkaat - yleisketju

Pari sarjaa Hankook IPike RS2 (w249) nastarenkaita renkaat24.com Viron verkkokaupasta tilattu. Saapuivat muutamassa päivässä Postin kuljetuksen kautta (seurantatunnukset sai myös). Renkaat ovat jälkinastoitettuja asennuskoneella Virossa. Valmistusviikot renkaissa 37/18 ja 18/19.

Nyt jo asennettuna vanteille lähikorjaamolla. Ei ole mitään jännitettävää tuolta kautta tilaamisessa oman kokemuksen mukaan. Säästöä Suomen hintoihin yhteensä 200-300 e.
 
Viimeksi muokattu:
Pari sarjaa Hankook IPike RS2 (w249) nastarenkaita renkaat24.com Viron verkkokaupasta tilattu. Saapuivat muutamassa päivässä Postin kuljetuksen kautta (seurantatunnukset sai myös). Renkaat olivat tehdasnastoitettuja. Valmistusviikot 37/18 ja 18/19.

Nyt jo asennettuna vanteille lähikorjaamolla. Ei ole mitään jännitettävää tuolta kautta tilaamisessa oman kokemuksen mukaan. Säästöä Suomen hintoihin yhteensä 200-300 e.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

Mistä tuon tehdasnastoituksen näkee? Itse tilasin Rehvid24.ee -verkkokaupasta samat renkaat omaan autoon ja vaikuttaisi siltä, että olivat jälkikäteen nastoitetut. Renkaiden infolapun kohdalla olevat nastat oli ammuttu lapusta läpi ja osa nastoista on todella syvällä renkaassa. Nousevatkohan nuo piilossa olevat nastat sisäänajon aikana ylös, vai onko peli menetetty?
 
Mistä tuon tehdasnastoituksen näkee? Itse tilasin Rehvid24.ee -verkkokaupasta samat renkaat omaan autoon ja vaikuttaisi siltä, että olivat jälkikäteen nastoitetut. Renkaiden infolapun kohdalla olevat nastat oli ammuttu lapusta läpi ja osa nastoista on todella syvällä renkaassa. Nousevatkohan nuo piilossa olevat nastat sisäänajon aikana ylös, vai onko peli menetetty?
Katsoin nastoituksen renkaan pinnalta sijaitsevan aina täsmälleen pintakuvion merkitystä kohdassa ja nastatyypin olevan monisakarainen, josta valmistaja käyttää nimitystä 5D. Nastojen asennussyvyys vaikutti myös tasalaatuiselta. Näistä arvioin kyseessä olevan tehdasnastoitetut. Ohessa kuvia renkaan pinnasta.

Jos sulla ei ole renkaat vielä olleet auton alla, niin laita kuvia? Voidaan sitten verrata näihin.
0f1d7a068343fa0d2e872664de0a0c7e.jpg
5e782459c5a33a449f5a6349ea92fa22.jpg
7b710fef4e417e22c6d107f4eece51b3.jpg


Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Minne muuallekaan nuissa sen nastan pistää?
winter-ipike-rs2-w429.jpg



Ihan perus Tikka-nasta, löytyy myös mm. Linlong GreenMax Winter Gripeistä.
Okei. En ole niin perehtynyt aiheeseen joten voivat olla jälkikäteen nastoitetutkin, jos sellaista on tapana tehdä. Sinällään työn jälki nastoituksessa on kelvollinen enkä nähnyt siinä laatuvaihtelua. Jos jollain Suomesta ostettuja Hankook w429 nastoja niin näihin kuviinhan voisi sitten verrata.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Itse tilasin Rehvid24.ee -verkkokaupasta samat renkaat omaan autoon ja vaikuttaisi siltä, että olivat jälkikäteen nastoitetut.

Mites tuo tilaus tuolta Rehvid24.ee:stä toimii? Tuolla on vain joku "kuriiri" valinta, mutta ei hintaa toimitukselle kun tuossa pitäisi täyttää tilaajan tiedot.
 
Katsoin nastoituksen renkaan pinnalta sijaitsevan aina täsmälleen pintakuvion merkitystä kohdassa ja nastatyypin olevan monisakarainen, josta valmistaja käyttää nimitystä 5D. Nastojen asennussyvyys vaikutti myös tasalaatuiselta. Näistä arvioin kyseessä olevan tehdasnastoitetut. Ohessa kuvia renkaan pinnasta.

Jos sulla ei ole renkaat vielä olleet auton alla, niin laita kuvia? Voidaan sitten verrata näihin.
0f1d7a068343fa0d2e872664de0a0c7e.jpg
5e782459c5a33a449f5a6349ea92fa22.jpg
7b710fef4e417e22c6d107f4eece51b3.jpg


Sent from my SM-G965F using Tapatalk

Nastat on ainakin samanlaiset, kuvia en nyt tähän hätään jaksa ottaa. Huomenna voisin kaivaa renkaat varastosta, jos jaksan..:)

Mites tuo tilaus tuolta Rehvid24.ee:stä toimii? Tuolla on vain joku "kuriiri" valinta, mutta ei hintaa toimitukselle kun tuossa pitäisi täyttää tilaajan tiedot.

Minulla toimi muistikuvan mukaan ihan normaalisti. Postikulut taisivat olla jotain 30€ luokkaa ja renkaat tulivat kahdessa arkipäivässä kotiovelle. Minkäänlaista lähetysseurantaa ei spostiin tullut, joten siinä mielessä vähän hämärä homma.
 
Tuli joku mainoslehdykkä missä hehkutettiin LAPPI -merkkisiä uutuusrenkaita, jotka sisältävät rypsiöljyä? :D Kokeilematta kuraa? Jotain samantapasia kiinarenkaita taitaa olla mitä vannetukku on ennenkin ylistänyt mutta puolueettomien testien perusteella ei vastaa lupauksia.
ecvzaof9.jpg
en tiedä olenko katsellut samaa mainosta,mutta kiinnitin huomion noihin tulpattuihin(?) nastanreikiin joissa ei ole nastaa :D

Jotkut tämän kaltaiset on käyneet mielessä, josko hätävaraksi hankkisi
niitä löytyy bilteman pilailupuodistakin,jos testailla haluat Kertakäyttönastat auton renkaaseen
 
Okei. En ole niin perehtynyt aiheeseen joten voivat olla jälkikäteen nastoitetutkin, jos sellaista on tapana tehdä. Sinällään työn jälki nastoituksessa on kelvollinen enkä nähnyt siinä laatuvaihtelua. Jos jollain Suomesta ostettuja Hankook w429 nastoja niin näihin kuviinhan voisi sitten verrata.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
Asia rupesi sen verran vielä kiinnostamaan, että kysyin verkkokaupasta renkaiden nastoitus tavasta. Alla saamani vastaus:

"Hankook renkaat on nastoitettu Virossa, mutta isolla konella (ihan sama kuin Nokian tehdas nastoituskone) "

Eli seison korjattuna: ne ovat jälkinastoitetut. Käytössä sitten näkee, onko kestävyyttä ja pitoa. Itsellä mielikuva jälkinastoituksesta oli käsikäyttöinen paineilmatoiminen nastapyssy, jolla rengasasentaja paukuttaa nastat renkaaseen. Tuollaisessa varmaan sitä vaihtelua syvyydessä ja suunnassa syntyy enemmän.
Stud Guns



Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Asia rupesi sen verran vielä kiinnostamaan, että kysyin verkkokaupasta renkaiden nastoitus tavasta. Alla saamani vastaus:

"Hankook renkaat on nastoitettu Virossa, mutta isolla konella (ihan sama kuin Nokian tehdas nastoituskone) "

Eli seison korjattuna: ne ovat jälkinastoitetut. Käytössä sitten näkee, onko kestävyyttä ja pitoa. Itsellä mielikuva jälkinastoituksesta oli käsikäyttöinen paineilmatoiminen nastapyssy, jolla rengasasentaja paukuttaa nastat renkaaseen. Tuollaisessa varmaan sitä vaihtelua syvyydessä ja suunnassa syntyy enemmän.
Stud Guns



Sent from my SM-G965F using Tapatalk


Luulen, että omat on nastoitettu samanlaisella masiinalla. Käsikäyttöisellä olisi hankala löytää reiät infotarran alta ja ne olisi varmasti poistettu ennen nastoitusta. Edellisistä Goodyeareista lähti 7 vuoden aikana irti yksi nasta ja toinen katkesi. Nähtäväksi jää, kestääkö näissä yhtä hyvin..
 
Luulen, että omat on nastoitettu samanlaisella masiinalla. Käsikäyttöisellä olisi hankala löytää reiät infotarran alta ja ne olisi varmasti poistettu ennen nastoitusta. Edellisistä Goodyeareista lähti 7 vuoden aikana irti yksi nasta ja toinen katkesi. Nähtäväksi jää, kestääkö näissä yhtä hyvin..
Kovaa ajoa vaan sisäänajon jälkeen. Kyllä ne nastat paikkansa sieltä löytää.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Onko kenelläkään kokemusta Hankook Winter i cept IZ2 W616 tai Pirelli Winter Ice Zero FR kitkarenkaista?
Molemmissa pitäisi testien mukaan olla ihan ok jääpito (TM 17/2019). Pirellin kanssa pitää vaan olla tarkkana, koska samalla nimellä myydään kahta erilaista rengasta, jääpidon osalta.
Molempia saisi Virosta vähän reilu 300€ hintaan 205/55R16 koossa.

Minulla on yhden talven ollut ajossa Oulun seudulla kyseiset Hankookit ja menee vielä ainakin kaksi seuraavaa talvea. Ei valittamista, mutta toisaalta ovat ainoat kitkat, joista minulla on kokemusta.
 
Okei. En ole niin perehtynyt aiheeseen joten voivat olla jälkikäteen nastoitetutkin, jos sellaista on tapana tehdä. Sinällään työn jälki nastoituksessa on kelvollinen enkä nähnyt siinä laatuvaihtelua. Jos jollain Suomesta ostettuja Hankook w429 nastoja niin näihin kuviinhan voisi sitten verrata.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

zXwXa34.jpg


Tuossa Oulusta keväällä ostettu malliksi. 3218 paistoleima.
 
On kyllä erikoiset mielenkiinnon kohteet. Jatkan varmaan kuolemaani asti tilittämistä siitä että aivan sama millä ajelet. Joka renkaan ominaisuudet vaihtelevat kelien mukaan niin paljon että on ihan arpapeliä mikä missäkin olosuhteessa toimii. Itse ajelin joskus 50tkm/vuosi ja yhtä hyvin uusilla nokialaisilla pärjäsi kuin markan Federaleillakin.
 
On kyllä erikoiset mielenkiinnon kohteet. Jatkan varmaan kuolemaani asti tilittämistä siitä että aivan sama millä ajelet. Joka renkaan ominaisuudet vaihtelevat kelien mukaan niin paljon että on ihan arpapeliä mikä missäkin olosuhteessa toimii. Itse ajelin joskus 50tkm/vuosi ja yhtä hyvin uusilla nokialaisilla pärjäsi kuin markan Federaleillakin.
Jos sama tarkoittaa sitä, että pääsee (yleensä) perille riittävällä varoivaisuudella ajellen niin juu-u. Samoin se on aivan sama millä autolla ajelet, tonnin pommilla voi ajaa siinä missä uudella premiumilla, ja jonkun mielestä se on ihan sama kumpi alla on, kunhan pääsee
pisteestä A pisteeseen B.

Mutta se ei pidä paikkaansa, ettei renkaiden välillä olisi laatueroja, vaan että kaikki olisi vain arpapeliä sen mukaan mitä gummia olosuhteet suosii. Saman laatuluokan renkaiden välillä toki näin voi olla, ja painotukset ja makuasiat ratkaisee paremmuuden, mutta jos katsot testeissä jotain peränpitäjää vs. kärkirenkaita niin kyllä ne kärkikumit on tyypillisesti kutakuinkin kaikissa olosuhteissa parempia. Saati sitten se absoluuttinen kura, mitä ei yleensä edes testeihin kelpuuteta.
 
On kyllä erikoiset mielenkiinnon kohteet. Jatkan varmaan kuolemaani asti tilittämistä siitä että aivan sama millä ajelet. Joka renkaan ominaisuudet vaihtelevat kelien mukaan niin paljon että on ihan arpapeliä mikä missäkin olosuhteessa toimii. Itse ajelin joskus 50tkm/vuosi ja yhtä hyvin uusilla nokialaisilla pärjäsi kuin markan Federaleillakin.
Ajan ja olen pitkään ajanut yli 50 000 vuodessa(eikä tämä keskity pelkästään autossa maantiellä/moottoritiellä ohjaamotarkkailijana istumiseen kuten useimmilla suuria ajomääriä kertovilla) ja olen minäkin pärjännyt kaikenlaatuisilla ja -kuntoisilla renkailla. Nimenomaan pärjännyt.

On kovasti eri tunnelma vaativassa kelissä, kun alla on hyväkuntoiset tuoreet auton ominaisuuksiin sopivan tyyppiset ja kokoiset laaturenkaat.

Tänä talvena tulee omaan käyttöön Nokian Hakkapeliitta 9, jota en varsinaisesti valinnut vaan kelpuutin. Rengas ei todennäköisesti ole paras suorituskyvyltään saati hinta-laatusuhteeltaan, mutta vahvasti paremmasta päästä. Vähän eri kokoisia ehdin aiemmin ajaa kierroksen loppuun, ja järkevään kulumisrajaan saakka toimivat hyvin. Toki kovassa ajossa nastoja katosi. Kierrättäminen kesken kauden saattaisi olla tavallista hyödyllisempää. Ainakin aiemmat versiot olivat aika arkoja kaasun käytölle ja sulalla ajolle arvioiden kulumiserosta etu- ja taka-akselilla. Nelosia ja vitosia meni joskus todella rujoon kuntoon niin, että kahden renkaan käytännössä tuhouduttua oli ollut puolikas rengaskierros ihan käyttöön kelpaavaa tavaraa. Tarkoitan siis nimenomaan korostetusti; totta kai suuri kulumisero on aina havaittava jos nastarenkaat ajetaan vuodessa loppuun etuvedon alla paikkoja vaihtamatta.

ecvzaof9.jpg
en tiedä olenko katsellut samaa mainosta,mutta kiinnitin huomion noihin tulpattuihin(?) nastanreikiin joissa ei ole nastaa :D
Taitaa olla nastanpaikkoja nastoitettavassa renkaassa enemmän kuin nastoja sallitaan markkina-alueellamme myytäväksi. Siksi siis jätetty tyhjiä väliin (ja mahdollisesti peitetty). Ihan puhtaasti mutuarvauksena.
 
Ajan ja olen pitkään ajanut yli 50 000 vuodessa(eikä tämä keskity pelkästään autossa maantiellä/moottoritiellä ohjaamotarkkailijana istumiseen kuten useimmilla suuria ajomääriä kertovilla) ja olen minäkin pärjännyt kaikenlaatuisilla ja -kuntoisilla renkailla. Nimenomaan pärjännyt.

On kovasti eri tunnelma vaativassa kelissä, kun alla on hyväkuntoiset tuoreet auton ominaisuuksiin sopivan tyyppiset ja kokoiset laaturenkaat.

Tänä talvena tulee omaan käyttöön Nokian Hakkapeliitta 9, jota en varsinaisesti valinnut vaan kelpuutin. Rengas ei todennäköisesti ole paras suorituskyvyltään saati hinta-laatusuhteeltaan, mutta vahvasti paremmasta päästä. Vähän eri kokoisia ehdin aiemmin ajaa kierroksen loppuun, ja järkevään kulumisrajaan saakka toimivat hyvin. Toki kovassa ajossa nastoja katosi. Kierrättäminen kesken kauden saattaisi olla tavallista hyödyllisempää. Ainakin aiemmat versiot olivat aika arkoja kaasun käytölle ja sulalla ajolle arvioiden kulumiserosta etu- ja taka-akselilla. Nelosia ja vitosia meni joskus todella rujoon kuntoon niin, että kahden renkaan käytännössä tuhouduttua oli ollut puolikas rengaskierros ihan käyttöön kelpaavaa tavaraa. Tarkoitan siis nimenomaan korostetusti; totta kai suuri kulumisero on aina havaittava jos nastarenkaat ajetaan vuodessa loppuun etuvedon alla paikkoja vaihtamatta.


Taitaa olla nastanpaikkoja nastoitettavassa renkaassa enemmän kuin nastoja sallitaan markkina-alueellamme myytäväksi. Siksi siis jätetty tyhjiä väliin (ja mahdollisesti peitetty). Ihan puhtaasti mutuarvauksena.
Oon varmaan paska kuski kun en huomaa niissä oikein mitään eroja.
 
Toistaseks pärjänny vielä siinä missä muutkin, luulen että muakin onnettomuusalttiimpia on joten ihan tasa-arvon nimissä pysyn vielä liikenteessä.

Erot niin minimaalisia että pidän sitä samanlaisena huuhaana kuin sähköyliherkkyyttäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Alan kyllä suhtautua sähköallergiankin vakavammin, heti kun jossain voidaan todentaa 25-30% tai suurempia eroja vaikkapa syöpäsairastuvuudessa.

Kiinalainen kohurengas sai turpiin Tuulilasin uusintatestissä

...ja tuo nyt ei ole vielä edes ääripäitä kun verrokki on kaksi mallisukupolvea vanha huipourengas ja kiinankumikaan ei liene se kaikista surkein. 2x ero lienee aika lähellä totuutta jos verrattaisiin parhaita huonompaan kiinankumiin.
 
Viimeksi muokattu:
...ja tuo nyt ei ole vielä edes ääripäitä kun verrokki on kaksi mallisukupolvea vanha huipourengas ja kiinankumikaan ei liene se kaikista surkein.
Eikös tuossa ollut verrokkina kuitenkin silloin uusin ja edellinen huipputuote? Juttuhan on alkuvuodelta 2016.
2x ero lienee aika lähellä totuutta jos verrattaisiin parhaita huonompaan kiinankumiin.
Ero vaikkapa pysähtymismatkaa mittaavissa kokeissa voi olla suuruusluokkaa kaksinkertainen, mutta se kuulostaa vielä ihan liian hyvältä.

Ero ajoneuvon käsiteltävyydessä on usein valtavasti suurempi. Hyvillä renkailla auto tottelee sellaisessa erittäin mutta ei äärimmäisen liukkaassa vielä oikein nätisti. Surkeilla renkailla vastaavissa olosuhteissa mitään hallittavuutta ei ole vaan pitää mennä tuurilla tai intuitiolla. Useimmat menevät sillä tuurilla. Kuitenkin erot käsiteltävyydessä ovat heittämällä kymmenkertaisia. Yksillä renkailla auto käyttäytyy pitorajoituksin kuten kesäkelillä, toisilla autoa ei voi tunnistaa kuskin paikalta kuin ratin logosta.

Oon varmaan paska kuski kun en huomaa niissä oikein mitään eroja.
Usein normaaliajossa ei huomaakaan eroa, jos pitoa on yli tietyn rajan.

Jos pääset vertailemaan, niin kokeile. Paikanna sopiva melko liukas jääkeli ajassa ja avaruudessa. Aja turvallisessa paikassa normaalia ajonopeutta alamäkeen ja jarruta voimakkaasti. Toista erilaisilla renkailla ja autoilla. Viimeistään kymmenien toistojen jälkeen alat hahmottaa riippuvuuksia sen välillä, minkä laatuiset renkaat alla on, onko niissä nastat, kuinka kuluneet ne ovat yms. Tämä on harjoittelun jälkeen lähes yhtä ilmeistä kuin se, onko autossa lukkiutumaton jarrujärjestelmä, ajonvakautusjärjestelmä, paljonko painoa päällä, montako akselia vai ajatko takapyöräjarrullista traktoria jne.
 
Viimeksi muokattu:
Laitoin työkulkineeseen ne testivoittaja-misukat. Aivan perseestä ajaa ovat ainaki, kokoajan auto menossa johonki suuntaan, tuntuis että pirun pehmeä runko ja pinta. Tännään pääsi eka liukkailla testaamaan, niin tuntus niissä pitoa olevan, toki ainahan uusissa on. Mutta vituttaa kyllä tuo ajettavuus, autossa ei mitään vikaa, ja edelliset hakka-kasit oli ihan eri planeetalta ajettavuuden suhteen ainaki näin alkusyksystä. Pitää koittaa pistää vaikka 3 bar ilmaa jos yhtään auttas tuohon levottomuuteen.

Autona -98 volvo s70 ja kokona 195/65r15

En ainakaan tässä koossa tähän autoon suosittele. Hintaki oli tasanen puoli tonnia.
 
X5 sai alleen Euromasterilta ostetut 19" Continentalit (kitkat). Autoista niin paljoa tietämättömänä annoin heidän hoitaa hankinnat "kaikkineen", eli vanteet, kumit ja anturit asennuksineen.

Nyt kun on jonkin aikaa ajellut, niin kääntäessä nakuttelee. Onkohan jotkin pultit eri mittaisia? Noh uusien renkaiden hankinnan yhteydessä asentaja sanoikin, että tulkaa käymään niin tarkistavat, että kaikki on ok kun on muutama sata kilometriä ajettuna.

Googlettelulla kuitenkin kävi ilmi, että "nakutusta" voi esiintyä jos pultit ovat eri mittaisia ja asennettu väärin, tämä siis täysin googlen pohjalta eikä mitään omaa mutuilua, mutta jotain naksutusta rengasosastolta kuitenkin kuuluu.

Onko mitään arvausta mikä tässä nyt voisi olla?

X5 2018 F15, hybridi
 
Löytyykö ostokuitista sitten 20kpl pyöränpulttejakin?

Nakutus on perinteisesti tarkottanut ulompaa vetoniveltä tai pyöränlaakeria. Tuskin kuitenkaan vuoden vanhassa preemiosaksalaisessa.
 
Löytyykö ostokuitista sitten 20kpl pyöränpulttejakin?

Nakutus on perinteisesti tarkottanut ulompaa vetoniveltä tai pyöränlaakeria. Tuskin kuitenkaan vuoden vanhassa preemiosaksalaisessa.

Kuitti tuolla jossain on, mutta en tähän aikaan kehtaa alkaa kaivelemaan. Oletan kuitenkin, että myös pultitkin hankittiin, tuossa siis ei ollut kuin yhdet renkaat ostettaessa ja talvirenkaiden osalta ensi kertaa uusia ostaessa myyjä hoiti niin, että "kaikki tarvittava" oli mukana.

Noh tänään selvinnee kun käyn kuitenkin paikan päällä muutenkin kun pyysivät käymään.
 
Kunhan tuon -1°C yön jälkeen ihan pikkuisen tavallista enemmän varot märkiä kohtia. Täs just partsilta vastaan ja ulkona +2 mutta vesi kaiteen päällä on vielä jäässä.
 
Kuitti tuolla jossain on, mutta en tähän aikaan kehtaa alkaa kaivelemaan. Oletan kuitenkin, että myös pultitkin hankittiin, tuossa siis ei ollut kuin yhdet renkaat ostettaessa ja talvirenkaiden osalta ensi kertaa uusia ostaessa myyjä hoiti niin, että "kaikki tarvittava" oli mukana.

Noh tänään selvinnee kun käyn kuitenkin paikan päällä muutenkin kun pyysivät käymään.
Jos siinä autossa oli yhdet renkaat paikoillaan, niin mitään syytä pulttien hommaamiselle ei pitäisi olla. Teoriassa toki voisi olla tilanne, että olet ostanut jotkut erikoisvanteet, jotka tyylisyistä vaativat omat pulttinsa. Tällöin sinulla pitäisi olla toinen setti pultteja jemmassa niitä toisia renkaita varten. Tällaisen varmasti muistaisit elleivät sitten johonkin takaluukkuun ole niitä kätkeneet. En pitäisi tällaista skenaariota kauhean todennäköisenä, itsellä ainakin kaikissa autoissa on ollut aina samat pultit käytössä molemmissa rengasseteissä. Ongelmaasi liittyen tulee äkkiseltään mieleen, että joku renkaassa/vanteessa ottaa auton rakenteisiin kiinni. Aika epätodennäköistä kyllä tämäkin.
 
Jos siinä autossa oli yhdet renkaat paikoillaan, niin mitään syytä pulttien hommaamiselle ei pitäisi olla. Teoriassa toki voisi olla tilanne, että olet ostanut jotkut erikoisvanteet, jotka tyylisyistä vaativat omat pulttinsa. Tällöin sinulla pitäisi olla toinen setti pultteja jemmassa niitä toisia renkaita varten. Tällaisen varmasti muistaisit elleivät sitten johonkin takaluukkuun ole niitä kätkeneet. En pitäisi tällaista skenaariota kauhean todennäköisenä, itsellä ainakin kaikissa autoissa on ollut aina samat pultit käytössä molemmissa rengasseteissä. Ongelmaasi liittyen tulee äkkiseltään mieleen, että joku renkaassa/vanteessa ottaa auton rakenteisiin kiinni. Aika epätodennäköistä kyllä tämäkin.

Itse asiassa pari Euromasterin työntekijää kävi kokeilemassa autoa ja toinen oli sitä mieltä, että elektroniikka (miten ne noissa autoissa menee, varmaan väärillä termeillä puhun) saa abs-järjestelmän pumpun heräämään kun kääntää "kaikki" ratista ja kulkee eteenpäin. Suht. hiljaisessa vauhdissa tuon huomaa. Pakittaessa ja kääntäessä tuo ei tapahdu, eikä tuota myöskään tapahtunut kesärenkailla.

Olisiko jokin ajotietokoneen / elektroniikan outo toiminnallisuus 19" vanteista johtuen? En tiedä.
 
Luistoneston aktivoitumista varmaan ajattelivat. Kuulostaa kyllä erikoiselta, mutta jos pinta luistaa, niin ehkäpä. Jossain kuivalla puhtaalla pinnalla ei kyllä pitäisi moista tapahtua (eikä mun mielestä kyllä muutenkaan). Jos pakittaessa samalla ratin asennolla ei kuulu mitään ylimääräistä, niin voi kyllä melkein sulkea mahdolliset hankaukset yms. kontaktit pois. Melkein lähtisin kysymään Bmw:n merkkihuollosta tms. paikasta, että onko tuo ihan ok. En nyt väitä, että myyjä tässä olisi mitenkään kusettamassa, mutta tietysti jos ovat onnistuneet päin persettä jotain valitsemaan, niin kaikkien myyjien selkäranka ei välttämättä moista kestä.
 
Itse asiassa pari Euromasterin työntekijää kävi kokeilemassa autoa ja toinen oli sitä mieltä, että elektroniikka (miten ne noissa autoissa menee, varmaan väärillä termeillä puhun) saa abs-järjestelmän pumpun heräämään kun kääntää "kaikki" ratista ja kulkee eteenpäin. Suht. hiljaisessa vauhdissa tuon huomaa. Pakittaessa ja kääntäessä tuo ei tapahdu, eikä tuota myöskään tapahtunut kesärenkailla.

Olisiko jokin ajotietokoneen / elektroniikan outo toiminnallisuus 19" vanteista johtuen? En tiedä.
Tuskin 19" vanne sekoittaa bimmeriä, kun tuntuu olevan pienin koko mitä noissa näkee. :D

Onko naputus nopeusriippuvaista?

Jos uusissa vanteissa on esim. syvempi kolo pulteille, niin tulevat ne liian pitkälle ja näinollen saattavat kääntäessä otaa hieman kiinno johonkin. Tuon näkee helposti joko menemällä auton alle tai nappaamalla pultin irti ja katsomalla onko "osumaa".
 
Jos siinä autossa oli yhdet renkaat paikoillaan, niin mitään syytä pulttien hommaamiselle ei pitäisi olla. Teoriassa toki voisi olla tilanne, että olet ostanut jotkut erikoisvanteet, jotka tyylisyistä vaativat omat pulttinsa. Tällöin sinulla pitäisi olla toinen setti pultteja jemmassa niitä toisia renkaita varten. Tällaisen varmasti muistaisit elleivät sitten johonkin takaluukkuun ole niitä kätkeneet. En pitäisi tällaista skenaariota kauhean todennäköisenä, itsellä ainakin kaikissa autoissa on ollut aina samat pultit käytössä molemmissa rengasseteissä. Ongelmaasi liittyen tulee äkkiseltään mieleen, että joku renkaassa/vanteessa ottaa auton rakenteisiin kiinni. Aika epätodennäköistä kyllä tämäkin.

Tuskin 19" vanne sekoittaa bimmeriä, kun tuntuu olevan pienin koko mitä noissa näkee. :D

Onko naputus nopeusriippuvaista?

Jos uusissa vanteissa on esim. syvempi kolo pulteille, niin tulevat ne liian pitkälle ja näinollen saattavat kääntäessä otaa hieman kiinno johonkin. Tuon näkee helposti joko menemällä auton alle tai nappaamalla pultin irti ja katsomalla onko "osumaa".
Ei ole kovin epätavallista, että erilaisille talvi- ja kesäpyörille on eri ruuvit, erityisesti siis kun kyseessä on ruuvi eikä mutteri. Tavallisin skenaario on juuri eri syvyinen kolo ja siksi eri pituinen kierre. Useinhan se pidempi(tai siltä väliltä) saattaisi sopia molempien vanteiden kanssa, mutta laiskuus- tai varovaisuussyistä kahdet pultit kummittelevat auton mukana. Toinen harvinaisempi tapaus on se, että ruuvin kannan ja kierteen välillä oleva kiristyspinta pitää olla eri vanteille erilainen, kuten normaali kartio vs. pallopinta. Tämän huomaa vanteista silmällä ja sormella, tai irtopulttia irtovanteeseen hinkkaamalla.

Omassakin katiskassa on eri mutterit(pinnapulttinavat) eri pyörille. Niinkin typerästä syystä, että toinen kierros on "normaali" ja toisessa koristekapseli kiinnittyy pulttien alle. Toiset ovat alumiini- ja toiset peltivanteet, mutta tämä ei ole syynä mutterien tarpeeseen ja kartiot ovat samat. Vieläpä tämä typerä yksityiskohta on nimenomaan niissä teräsvanteissa. Periaatteessa voisin käyttää normaaleja muttereita ympäri vuoden jos ajaisin peltivanteilla ilman kapseleita. Siitä taas seuraa omat harminsa.

Tämä mutterikysymys on muuten paha ansa mahdollisen vararenkaan kanssa. Kannattaa etukäteen miettiä, mikä kaikki voi mennä vikaan. Vararenkaalle mielellään ihan omat ylimääräiset ruuvit/mutterit, jotta ne ovat varmasti aina mukana.
 
Näköjään jotain hyötyä tietämättäni olen saanut, kun olen aina ajanut automerkin omilla vanteilla molemmissa seteissä. Aina samat (yhdet) pultit kelvanneet. Hondassa tuli vastaan ensimmäiset mutterit ja ekalla vaihdolla meinas tulla paskahalvaus, kun "pultin" kanta jäi käteen :D

e: Luulis kyllä, että sama ääni pulteista kuuluisi sitten myös peruuttaessa, jos ratin kulma on sama?
 
Näköjään jotain hyötyä tietämättäni olen saanut, kun olen aina ajanut automerkin omilla vanteilla molemmissa seteissä. Aina samat (yhdet) pultit kelvanneet. Hondassa tuli vastaan ensimmäiset mutterit ja ekalla vaihdolla meinas tulla paskahalvaus, kun "ruuvin" kanta jäi käteen :D

e: Luulis kyllä, että sama ääni pulteista kuuluisi sitten myös peruuttaessa, jos ratin kulma on sama?
... ja sitten on ihan toisen pään skenaario jossa ei edes samat vanteet mene eteen ja taakse samoilla pulteilla... :D

Äiti-muorilla oli A-mersussa Brabuksen vanteet jotka eivät pelkästään vaatineet omia pultteja, vaan eteen eripituiset pultit kuin taakse... :facepalm:
 
Niin, olihan kaikki renkaat identtisen kokoisia? Ja jos ei, niin katso joka nurkasta että minkä kokoinen kumi sinne on laitettu?
 
Itse asiassa pari Euromasterin työntekijää kävi kokeilemassa autoa ja toinen oli sitä mieltä, että elektroniikka (miten ne noissa autoissa menee, varmaan väärillä termeillä puhun) saa abs-järjestelmän pumpun heräämään kun kääntää "kaikki" ratista ja kulkee eteenpäin. Suht. hiljaisessa vauhdissa tuon huomaa. Pakittaessa ja kääntäessä tuo ei tapahdu, eikä tuota myöskään tapahtunut kesärenkailla.

Olisiko jokin ajotietokoneen / elektroniikan outo toiminnallisuus 19" vanteista johtuen? En tiedä.

Ihan DSC se siellä todennäköisesti jarruttelee jos asentajan mielestä elektroniikka. Kitkarenkaat ovat liian pehmeät, jolloinka auton ajovakauden hallintajärjestelmä painaa jarrua kun rengas antaa myöten. Bemariin pitäisi aina asentaa nastarenkaat mielellään vähän kovemmalla kumiseoksella ajonautinnon ja auton toiminnan kannalta (Nokian Hakkapeliitta 8 ja 9 todettu hyviksi sisäänajon jälkeen, continentalin icecontact 3:set on surkeat näin esimerkkinä, koska ovat liian pehmeät). Etenkin nykyaikaisiin.

Onneksi tämähän on helppo BMW:ssä testata: DSC nappi pohjaan yli 5-sekunttia, että DSC lähtee kokonaan pois päältä ja sitten kuuntelemaan "nakuttaako" enää. Jos vastaus on ei, on kyseessä luistonesto/ajovakauden hallintajärjestelmä (DSC) ja jos vastaus on kyllä, sitten on jossain muualla ongelma. Voi olla esimerkiksi sellainenkin järjestelmä noissa X-sarjalaisilla, joka auttaa mutkissa aliohjautuvuutta/yliohjautuvuutta vastaan, olikohan joku performance control tai vastaava nimeltänsä.

Jos kyseessä on tosiaan DSC, niin tätä ärsytystä voi lieventää nostamalla ilmanpaineita, 19" vanteilla laittaisin ilmaa reilusti, varmasti yli 3bar, jotain 3.1-3.2 näilllä keleillä, jolloin sitten pakkasella laskee ilmanpaine sinne 2.8-3bar.

3-sarjan G20:sessa tällä hetkellä ilmanpaineet siellä 2.9bar ja ainoastaan 225/50R17 Continentalin Icecontact 3:set renkaina, auttoi korkeat ilmanpaineet vähäsen DSC:n turhaan jarrutteluun. Paskat talvirenkaat, eivät sovellu BMW:hen ollenkaan liiallisen pehmeytensä vuoksi, olisi pitänyt laittaa Nokialaiset.

Noh, onneksi DSC:n saa kokonaan pois päältä turhaan jarruttelemasta. Kuluttaa muuten jarrupaloja nopeasti, noin 36000km ajettu uusi G20 xDrive juuri tällä hetkellä takapalojen vaihdossa.

Edit: Unohdin mainita, että talvirenkaita BMW:ssä ehkä kannattaa kokeilla runflatteina, voi auttaa myös ongelmaan ilman mainittavaa muutosta melutasoon/mukavuuteen. Kesärenkaiksi ei ikinä runflatteja, pilaavat auton, mutta talvirenkaina runflatit olivat ihan positiviinen kokemus F10:ssä ja G30:sessä, molemmat xDrivejä.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan DSC se siellä todennäköisesti jarruttelee jos asentajan mielestä elektroniikka. Kitkarenkaat ovat liian pehmeät, jolloinka auton ajovakauden hallintajärjestelmä painaa jarrua kun rengas antaa myöten. Bemariin pitäisi aina asentaa nastarenkaat mielellään vähän kovemmalla kumiseoksella ajonautinnon ja auton toiminnan kannalta (Nokian Hakkapeliitta 8 ja 9 todettu hyviksi sisäänajon jälkeen, continentalin icecontact 3:set on surkeat näin esimerkkinä, koska ovat liian pehmeät). Etenkin nykyaikaisiin.

Onneksi tämähän on helppo BMW:ssä testata: DSC nappi pohjaan yli 5-sekunttia, että DSC lähtee kokonaan pois päältä ja sitten kuuntelemaan "nakuttaako" enää. Jos vastaus on ei, on kyseessä luistonesto/ajovakauden hallintajärjestelmä (DSC) ja jos vastaus on kyllä, sitten on jossain muualla ongelma. Voi olla esimerkiksi sellainenkin järjestelmä noissa X-sarjalaisilla, joka auttaa mutkissa aliohjautuvuutta/yliohjautuvuutta vastaan, olikohan joku performance control tai vastaava nimeltänsä.

Jos kyseessä on tosiaan DSC, niin tätä ärsytystä voi lieventää nostamalla ilmanpaineita, 19" vanteilla laittaisin ilmaa reilusti, varmasti yli 3bar, jotain 3.1-3.2 näilllä keleillä, jolloin sitten pakkasella laskee ilmanpaine sinne 2.8-3bar.

3-sarjan G20:sessa tällä hetkellä ilmanpaineet siellä 2.9bar ja ainoastaan 225/50R17 Continentalin Icecontact 3:set renkaina, auttoi korkeat ilmanpaineet vähäsen DSC:n turhaan jarrutteluun. Paskat talvirenkaat, eivät sovellu BMW:hen ollenkaan liiallisen pehmeytensä vuoksi, olisi pitänyt laittaa Nokialaiset.

Noh, onneksi DSC:n saa kokonaan pois päältä turhaan jarruttelemasta. Kuluttaa muuten jarrupaloja nopeasti, noin 36000km ajettu uusi G20 xDrive juuri tällä hetkellä takapalojen vaihdossa.

Edit: Unohdin mainita, että talvirenkaita BMW:ssä ehkä kannattaa kokeilla runflatteina, voi auttaa myös ongelmaan ilman mainittavaa muutosta melutasoon/mukavuuteen. Kesärenkaiksi ei ikinä runflatteja, pilaavat auton, mutta talvirenkaina runflatit olivat ihan positiviinen kokemus F10:ssä ja G30:sessä, molemmat xDrivejä.

Mainittakoon, että tuo elektroniikka-osa oli vain minun yritystä laittaa osaamattomana ongelmaa tekstimuotoon :D

Kiitos! Tätä vähän epäiltiinkin, mutta ehkä me pärjätään nyt näillä mitä on.
 
Niin, olihan kaikki renkaat identtisen kokoisia? Ja jos ei, niin katso joka nurkasta että minkä kokoinen kumi sinne on laitettu?
Tässä vaiheessa saattaa toivoa ettei missään rengasliikkeessä ole niin idiootteja asentajia / myyjiä että laittavat nelivetoiseen autoon eri kokoiset renkaat...


Ihan DSC se siellä todennäköisesti jarruttelee jos asentajan mielestä elektroniikka.
Eikö bimmerissä DSC polttele valoa mittaristossa ottaessaan osaa auton hallintaan??
 
Tämä mutterikysymys on muuten paha ansa mahdollisen vararenkaan kanssa. Kannattaa etukäteen miettiä, mikä kaikki voi mennä vikaan. Vararenkaalle mielellään ihan omat ylimääräiset ruuvit/mutterit, jotta ne ovat varmasti aina mukana.
jos on alkuperäiset aluvanteet muttereineen niin saattavat olla suunniteltu niin että sama mutteri käy sille vararenkaallekkin,vaikka ei olekkaan "perinteiset" kartiomutterit.ihan ohjekirjassa sattunut silmään moinen info.
 
Tässä vaiheessa saattaa toivoa ettei missään rengasliikkeessä ole niin idiootteja asentajia / myyjiä että laittavat nelivetoiseen autoon eri kokoiset renkaat...

Onhan noista saanut lukea että asennettu kolmeen nurkkaan 40-profiilinen ja yhteen nurkkaan sitten 35-profiilinen, epähuomiossa tottakai mutta ei tuo mahdottomuuskaan ole.

Bemareissahan on sitäpaitsi perinteisesti ollut eri kokoiset kumit etu- ja takapäässä, ja ennen vanhaan vieläpä eri halkaisijallakin, mutta nykyään kai lienevät jo samalla halkaisijalla, etenkin nelivetoisissa?
 
Tässä vaiheessa saattaa toivoa ettei missään rengasliikkeessä ole niin idiootteja asentajia / myyjiä että laittavat nelivetoiseen autoon eri kokoiset renkaat...



Eikö bimmerissä DSC polttele valoa mittaristossa ottaessaan osaa auton hallintaan??
Offtopiciksi menee, mutta ei aina. Ainoastaan rajusti ajettaessa.
 
Offtopiciksi menee, mutta ei aina. Ainoastaan rajusti ajettaessa.
Joo, tai muuten tiettyjen parametrien mukaan. Tänään talvirenkaiden allelaiton kilometrin koeajolenkillä sain kyllä Kian valon vilkkumaan vaikka en ajanut läheskään rajusti. Vähän kovaksi jäätynyt ei-liukas soratiekin jo tekee sellaista ihan normaaleilla laiskaa ripeämmillä liikkeillä. Normaaliajossa jäällä tai lumellakaan taas ei välttämättä vilkuta, vaikka luistoa tapahtuu koko ajan ja hetkittäin järjestelmä jotain tekeekin. Kova ajo, yllättävän liukkauden aiheuttama pieni vetoluisto tai sellainen vähäinen mutta olematonta suurempi äkillinen auton linttaan saaminen yleensä vilkuttaa valoa heti. Vaikkapa sellainen liike riittää, jossa luistoa ei matkustaja huomaa ja kuskikin vain ratin tuntumasta, mutta korjausliikkeen saattaa huomatakin. Lähes paikallaan tiukasti vekslatessa tapahtuva pieni sortaminen, oli se sitten palakuviorenkaan lipsumista tai vaikka nurmikon tai mudan aiheuttamaa, ei sekään anna varoitusta vaikka toimintaa voi olla. Joku voi tähän tietty viisastella, ettei se ole ESP-, DSC- tms. järjestelmän toimintaa vaan jonkin muun lyhenteen, mutta samaa paskaa se kaikki de facto on; ajoa tarkkaileva järjestelmä, joka on virittynyt antamaan pyörimisnopeuden poikkeamaa havaitessaan jarrupumpulle käskyjä, tekee niin.

Aiemmin ilmaisulla "yleisemminkin" tarkoitin siis ylipäänsä nykyaikaisissa autoissa eikä vain tietyssä merkissä. Bemarilla en ole ainakaan kahteen vuoteen ajanut metriäkään joten niiden erikoisuuksia en tarkkaan muista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 274
Viestejä
4 487 361
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom