Taloyhtiön hallitus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja reeman
  • Aloitettu Aloitettu
Pitääkö asennuksista toimittaa todistukset taloyhtiölle?

En tiedä pitääkö mutta itse ainakin laitoin sähköpostia etukäteen että tulen kiukaan vaihtamaan (ja uusi on jo tilattu kun vanhasta yksi vastus hajosi) + laitoin sitten kuvan asennustodistuksesta myös. ("Gigantti Asennuspöytäkirja" minkä tietysti sain itselleni kun asennus oli tehty)
1739278708523.png
 
Todella huono idea, joka kaatuisi omaan mahdottomuuteensa. Ja kin-pääte taitaa olla turha (Suomeenkin), kun tuollaista tuskin on missään.
Esimerkkini oli Japanista. Tarkemmin Tokiosta. Siellä pitää näyttää autokaupalle että voit parkkeeraa autosi ennenkuin ne myyvät sen sinulle.
 
Kiukaan vaihdossa kosketaan taloyhtiön vastuulla olevaan kiukaan seinärasiaan, joten vaihdosta tulee tehdä ilmoitus.
 
Kiukaan vaihdossa kosketaan taloyhtiön vastuulla olevaan kiukaan seinärasiaan, joten vaihdosta tulee tehdä ilmoitus.

Tuolla perusteella saisi jonkun lampunvaihdonkin ilmoittaa jos valaisinpistorasian kantta raottaa mutta tällaista se nykyään on.
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluaa vaihtaa sähkökiukaan omistusasunnossa, niin siitä pitää tietysti tehdä muutostyöilmoitus. Pitääkö se tehdä etukäteen ennen kuin menee kiuaskaupoille vai sitten kun kauppa on tehty ja tietää koska ja kuka tulee asentamaan? Ostaisin sähköteknisiltä ominaisuuksiltaan vastaavan (sama teho, jännite). Mietin lähinnä kun sanotaan että pitää olla lupa taloyhtiöltä ennen kuin saa teettää. Luulisi että tämä on vain yksinkertainen ilmoitusasia. Mites jos vaikka liesi hajoaa - oletko ilman toimivaa liettä kunnes lupa uuden asennukseen irtoaa, ehkä viikkojen jälkeen?

Otan ehkä liian kirjaimellisesti :rolleyes:

Esimerkkinä kts. Osakas, näin ilmoitat remontista oikein

viemäri-, käyttövesi-, sähkö-, lämmitys- tai ilmanvaihtojärjestelmiin liittyvien laitteiden asentaminen, muuttaminen tai poistaminen

Kannattaa se muutostyöilmoitus tehdä. Jos epäilyttää tällaiset, niin soitto isännöitsijälle ja häneltä kysyy. Jos ei ole sysipaska isännöitsijä, niin hän neuvoo ja opastaa miten ja missä järjestyksessä asia etenee. Se mikä taloyhtiötä tässä kiinnostaa on se ettei niitä sähkötöitä mene tekemään kenenkään "tutun serkun veljenpoika ku sai halvalla".

Teet muutostyöilmoituksen "aion vaihtaa kiukaan". Taloyhtiö antaa luvan ja kertoo varmasti pelkän asiakirjavalvonnan olevan riittävän. Ostat kiukaan ja asentaja asentaa sen. Toimitat taloyhtiölle (isännöintsijälle) jälkeenpäin tiedon kuka asennuksen ja sähkötyön teki. Pitäisi olla yrityksille myös aika peruskauraa mitä tekevät ja antavat omat lappuset missä tarvittavat tiedot (riippuu ehkä kuka asentaa).

Tuolla perusteella saisi jonkun lampunvaihdonkin ilmoittaa jos valaisinpistorasian kantta raottaa mutta tällaista se nykyään on.

Nollapostaukset voisi jättää väliin.
 
Ei sitä tietenkään otetettaisi maanlaajuisesti Suomessa käyttöön. Sen sijaan Helsingin kantakaupungissa voisi olla hyvinkin tarpeen.
Edelleen kärpäsen ampumista tykillä. Helsingin ongelmat ovat ihan eri kertaluokkaa kuin Tokion tai Singaporen. Tämä aihe ei nyt muutenkaan kuulu taloyhtiöiden hallituksille, joten varmaan voidaan lopettaa OT:na.
 
Täytyykö taloyhtiön kokouskutsut, yhtiökokouksen asiakirjat, mahd. pöytäkirjat ja vastikelaskut olla aina paperisena? Onko tässä jotain lakia ettei voisi olla sähköisenä?

Viime vuonna isännöintitoimisto on kuitenkin noiden tulostamisesta ja postituksesta perinyt yhteensä jopa 300e. Kyseessä 6 asunnon taloyhtiö
 
Täytyykö taloyhtiön kokouskutsut, yhtiökokouksen asiakirjat, mahd. pöytäkirjat ja vastikelaskut olla aina paperisena? Onko tässä jotain lakia ettei voisi olla sähköisenä?

Viime vuonna isännöintitoimisto on kuitenkin noiden tulostamisesta ja postituksesta perinyt yhteensä jopa 300e. Kyseessä 6 asunnon taloyhtiö

Lyhyesti: täytyy

Esim. yhtiökokouskutsun täytyy todistetusti saapua tarpeeksi ajoissa siihen fyysiseen osoitteeseen minkä osakas on virallisesti ilmoittanut mistä tulee ongelmaa (on jo tullut esim. Venäjällä asuvien osakkaiden kanssa = siksi jotkut taloyhtiöt ovat vaikeuksissa kun eivät virallisesti voi todistaa että kirjeet missä kerrotaan ettei osakas ole maksanut yhtiövastiketta jne ei välttämättä ole mennyt perille...). Samaten osakas voi jopa jälkikäteen haastaa koko yhtiön oikeuteen jos todistetusti ei ole saanut kutsua kokoukseen olikos nyt 2 viikkoa ennen kokousta [eli fyysistä kirjettä] eikä mitään päätöksiä ole sitten virallisesti saanut tehdä joten kaikki ovat laittomia jos kokouksia on pidetty...

Eli miten 100% varmasti todistat sitten myöhemmin että osakas on saanut omaan osoitteeseensa yhtiökutsun / vastikelaskelman tms. jos sitä ei jaeta fyysisesti vaan toimitetaan esim. sähköisesti ja toinen ei vaan vaikka avaa sitä tai häneltä on esim. sähköt katkaistu tai miljoona muuta syytä => ei sitten maksa vastiketta ja voi vuokrata asuntoa "ikuisesti" tai kunnes saa virallista postia asiasta eikä kukaan voi häätää tuota aiemmin...

Esim: Taloyhtiöitä on joutunut pulaan, koska venäläiset eivät pysty maksamaan vastikkeitaan – uusi laki voi muuttaa tilanteen <= "Posti- ja kuriiripalvelut Suomesta Venäjälle eivät tällä hetkellä toimi, joten asiakirjoja ei voi toimittaa. Myöskään sähköisesti se ei onnistu."
 
Lyhyesti: täytyy

Esim. yhtiökokouskutsun täytyy todistetusti saapua tarpeeksi ajoissa siihen fyysiseen osoitteeseen minkä osakas on virallisesti ilmoittanut mistä tulee ongelmaa (on jo tullut esim. Venäjällä asuvien osakkaiden kanssa = siksi jotkut taloyhtiöt ovat vaikeuksissa kun eivät virallisesti voi todistaa että kirjeet missä kerrotaan ettei osakas ole maksanut yhtiövastiketta jne ei välttämättä ole mennyt perille...). Samaten osakas voi jopa jälkikäteen haastaa koko yhtiön oikeuteen jos todistetusti ei ole saanut kutsua kokoukseen olikos nyt 2 viikkoa ennen kokousta [eli fyysistä kirjettä] eikä mitään päätöksiä ole sitten virallisesti saanut tehdä joten kaikki ovat laittomia jos kokouksia on pidetty...

Eli miten 100% varmasti todistat sitten myöhemmin että osakas on saanut omaan osoitteeseensa yhtiökutsun / vastikelaskelman tms. jos sitä ei jaeta fyysisesti vaan toimitetaan esim. sähköisesti ja toinen ei vaan vaikka avaa sitä tai häneltä on esim. sähköt katkaistu tai miljoona muuta syytä => ei sitten maksa vastiketta ja voi vuokrata asuntoa "ikuisesti" tai kunnes saa virallista postia asiasta eikä kukaan voi häätää tuota aiemmin...

Esim: Taloyhtiöitä on joutunut pulaan, koska venäläiset eivät pysty maksamaan vastikkeitaan – uusi laki voi muuttaa tilanteen <= "Posti- ja kuriiripalvelut Suomesta Venäjälle eivät tällä hetkellä toimi, joten asiakirjoja ei voi toimittaa. Myöskään sähköisesti se ei onnistu."
Nähtävästi se ei täysin pakko ole olla kirjepostilla, kunhan sähköpostiosoite on ilmoitettu:

Varsinkaan sitä tilinpäätös, kunnossapito, ym. materiaalia mistä suurin paperimassa koostuu, ei näyttäisi koskevan mitkään moiset määräykset että pitäisi kirjepostilla tulla.
 
Varsinkaan sitä tilinpäätös, kunnossapito, ym. materiaalia mistä suurin paperimassa koostuu, ei näyttäisi koskevan mitkään moiset määräykset että pitäisi kirjepostilla tulla.

Juu monesti nuo, varsinkin toisena kirjanpitäjänä tms. tulevat vaikka mukana olevassa muistitikussa minkä voi kahlata lävitse. Eli siinä myös ON paljon sellaista minkä ei ole välttämättä pakko olla isossa kansiossa kuten se ennen tuppasi olemaan (vaikka koko vuoden jokainen kuitti ja päätös tarkistusta varten).
 
Täytyykö taloyhtiön kokouskutsut, yhtiökokouksen asiakirjat, mahd. pöytäkirjat ja vastikelaskut olla aina paperisena? Onko tässä jotain lakia ettei voisi olla sähköisenä?

Viime vuonna isännöintitoimisto on kuitenkin noiden tulostamisesta ja postituksesta perinyt yhteensä jopa 300e. Kyseessä 6 asunnon taloyhtiö
Ei ole tarvetta olla paperisena, jos kaikki osakkaat ovat ottaneet käyttöön digitaalisen kommunikoinnin. Yhtiöjärjestyksessä voi myös määritellä, että kokouset voi aina pitää 100% etänä.
 
Jos halutaan muuttaa asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestystä, pitääkö se olla omana kohtamaan yhtiökokouksen agendalla, vai voidaanko se käsitellä "muissa asioissa"?
 
Asioista voidaan keskustella, mutta päätöksiä mistään ei voi tehdä, jollei ole esitystä pöytäkirjassa. No pikkuasioissa voidaan "päättää" tyyliin lisätään rotanloukkuja, mutta isommat asiat pitää olla esityslistalla ja yhtiöjärjestyksen muuttaminen on iso asia.
 
Jos halutaan muuttaa asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestystä, pitääkö se olla omana kohtamaan yhtiökokouksen agendalla, vai voidaanko se käsitellä "muissa asioissa"?

Pitää olla omana kohtana. Ja vaatii 2/3 -osan enemmistön.

Toki myös vanhojen taloyhtiöiden yhtiöjärjestyksissä voi olla kaikkea vanhaa paskaa, jotka ei enää muutenkaan päde.
 
Vastuunjakotaulukko löytyy monestakin lähteestä, yksi on tuolla:
Taloyhtiön vastuunjakotaulukko | Kotikatu kiinteistöpalvelut

Toki mikään ei ole ihan yksioikoista - kaikki hölmöilyn ja rikkomisen kulut kuuluu aiheuttajalle, Muuta osakkaat ei ole mikään vakuutusyhtiö.

Ja kannattaa tarkistaa oman yhtiön tilanne koska voi poiketa tuosta oletuksesta kuten linkin takana sanotaankin.

"Huomioitava on myös se, että taloyhtiön yhtiöjärjestyksessä voidaan määritellä kunnossapitovastuita myös alla olevasta vastuunjakotaulukosta poikkeavasti. Eli jos yhtiössä on kiinteistön tai asunnon kunnossapidosta asunto-osakeyhtiölaista poikkeavia omia määräyksiään, niitä myös noudatetaan."
 
Huh, oma hallituksessa olo (2018 alkaen, PJ vuodesta 2019) päättyi eiliseen yhtiökokoukseen ja onneksi löytyi kuitenkin uusi hallitus yhtiölle, vaikka vähän työn ja tuskan takana meinasi olla. Hyväksyimme siis oman asuntomme ostotarjouksen tässä juuri, niin oli melko helppoakin ilmoittaa, että ei ole itsellä syytä enää jatkaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 188
Viestejä
4 652 484
Jäsenet
76 403
Uusin jäsen
Seezami

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom