Taloyhtiön hallitus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja reeman
  • Aloitettu Aloitettu
Meillä oli samoin saamaton ja töitään välttelevä isännöitsijä. Ei juuri koskaan vastannut mihinkään osakkaan lähettämään sähköpostiin. Meni vuosi vuodelta vaan huonommaksi. Tämä heijastui siten huoltoyhtiöönkin, joka alkoi myös välttelemään töitään eikä myöskään vastannut osakkaiden sähköposteihin. Ensin meni isännöitsijä vaihtoon ja sen perään noin 1/2 vuoden kuluttua huoltoyhtiö. Oikein säpsähdin, kun uusi isännöitsijä kysyi noin 3-4 vuoden takaisesta muutostyöstä. Hän kysyi löytyisikö minulta vielä sen liitetiedostoja. Hän oli löytänyt edellisen isännöitsijän jäljiltä muutostyöilmoitukseni, jota ei ollut kirjattu mihinkään. Minulta löytyi liitteet ja saatiin sekin kuntoon.
 
Meillä oli samoin saamaton ja töitään välttelevä isännöitsijä. Ei juuri koskaan vastannut mihinkään osakkaan lähettämään sähköpostiin. Meni vuosi vuodelta vaan huonommaksi. Tämä heijastui siten huoltoyhtiöönkin, joka alkoi myös välttelemään töitään eikä myöskään vastannut osakkaiden sähköposteihin. Ensin meni isännöitsijä vaihtoon ja sen perään noin 1/2 vuoden kuluttua huoltoyhtiö. Oikein säpsähdin, kun uusi isännöitsijä kysyi noin 3-4 vuoden takaisesta muutostyöstä. Hän kysyi löytyisikö minulta vielä sen liitetiedostoja. Hän oli löytänyt edellisen isännöitsijän jäljiltä muutostyöilmoitukseni, jota ei ollut kirjattu mihinkään. Minulta löytyi liitteet ja saatiin sekin kuntoon.

Samoin on tullut 15 vuoden aikana vastaan myös tällaisia isännöitsijöitä. Pienemmistä toimistoista on saanut yleensä parempaa palvelua kuin näistä isommista lafkoista kuten Kiinteistötahkola, Realia yms.
 
Edellisessä viestissä itkin iso p-auton pysäköinnistä naapuriruutuun, ja toisella puolella kivan kokoinen audi. Se, että paku on hemmetin leveä niin sen perä on yhtä lailla ylipitkä. Peittää näkyvyyden kokonaan.
Isännöitsijällä ei ole näkemystä saako pakettiautot pysäköidä kiinteistön parkkiruutuihin koska on taloyhtiön asia ottaa siitä linjaa, ja sellaista ei ole. Asiasta voi kyllä ottaa puheeksi seuraavissa taloyhtiön kokouksissa.
Onko tässä ainoa vaihtoehto on luopua ruudusta? Vapaita paikkoja tällä hetkellä ei ole.
 
Meillä oli taloyhtiössä eräällä asuntoauto, jota käytti liikkumiseen mut kun ei mahtunut ruutujen sisään niin ei ollut asiaa taloyhtiön parkkipaikalle.
 
Edellisessä viestissä itkin iso p-auton pysäköinnistä naapuriruutuun, ja toisella puolella kivan kokoinen audi. Se, että paku on hemmetin leveä niin sen perä on yhtä lailla ylipitkä. Peittää näkyvyyden kokonaan.
Isännöitsijällä ei ole näkemystä saako pakettiautot pysäköidä kiinteistön parkkiruutuihin koska on taloyhtiön asia ottaa siitä linjaa, ja sellaista ei ole. Asiasta voi kyllä ottaa puheeksi seuraavissa taloyhtiön kokouksissa.
Onko tässä ainoa vaihtoehto on luopua ruudusta? Vapaita paikkoja tällä hetkellä ei ole.
Vaikea kyllä kieltää joku käytämään parkkiruutua josta maksestaan. Autot kasvaa mutta ruudut ei.
 
Niin no, ei varmaan voi kieltää käyttämästä omaa ruutuaan, mutta jos auto menee ylitse naapurin ruutuun sitä ei saa tehdä. Eli teoriassa jos maksaa ruudusta voi siihen parkkeerata vaikka peräkärryn täynnä tavaraa ympäri vuoden kunhan se pysyy ruudun sisällä.
 
Auton pitää mahtua ruutuun pituus ja leveyssuunnassa. Miettikää miten tuon tilanteen saa ratkaistua "riitelyn" sijaan. Pystyykö paikkoja vaihtamalla haitan saamaan mahdollisimman pieneksi - vaikka toi ainakin kuvailun perusteella ylikokoinen paku ei parkkikselle kuulu.
 
Auton pitää mahtua ruutuun pituus ja leveyssuunnassa. Miettikää miten tuon tilanteen saa ratkaistua "riitelyn" sijaan. Pystyykö paikkoja vaihtamalla haitan saamaan mahdollisimman pieneksi - vaikka toi ainakin kuvailun perusteella ylikokoinen paku ei parkkikselle kuulu.
Juu, riitelyä ja syytelyä ei ole ollut vaikka pakun omistaja oli vähän tunteissa. En ole lähtenyt kyselee kebeltäkään ruudun vaihtoa oletuksena, että vaihtaja joutuisi huomompaan ruutuun. Myöskään pakun kanssa ruutujen vaihto keskenään ei poista ongelmaa koska se ongelma siirtyisi sitä seuraavalle autolle.
Tässä ei muu auta kuin parin kuukauden välein soittelee isännöitsijälle jos joku ruutu vapautuis
 
Juu, riitelyä ja syytelyä ei ole ollut vaikka pakun omistaja oli vähän tunteissa. En ole lähtenyt kyselee kebeltäkään ruudun vaihtoa oletuksena, että vaihtaja joutuisi huomompaan ruutuun. Myöskään pakun kanssa ruutujen vaihto keskenään ei poista ongelmaa koska se ongelma siirtyisi sitä seuraavalle autolle.
Tässä ei muu auta kuin parin kuukauden välein soittelee isännöitsijälle jos joku ruutu vapautuis
Eikö ole yhtään semmoista reunaruutua, että paku mahtuisi vaikka ihan nurmikon reunaan?
 
Eikö ole yhtään semmoista reunaruutua, että paku mahtuisi vaikka ihan nurmikon reunaan?
Oli nimenomaan reunaruudussa. Ikävästi kyseisen ruudun kohdalla on juuri se risteys jossa kulkee paljon autoja. Nyt kun vaihtoi paikkaa niin se risteyskohta ei ole enää niin paha tuleville ja lähteville autoille. Minun harmikseni pakulle osoitettiin tämä uusi ruutu.
 
Oli nimenomaan reunaruudussa. Ikävästi kyseisen ruudun kohdalla on juuri se risteys jossa kulkee paljon autoja. Nyt kun vaihtoi paikkaa niin se risteyskohta ei ole enää niin paha tuleville ja lähteville autoille. Minun harmikseni pakulle osoitettiin tämä uusi ruutu.
Kovin vaikuttaa siltä(kuten edelläkin on mainittu) että kyseinen paku on liian iso taloyhtiönne parkkipaikan parkkiruutujen kokoon nähden kun useammassa paikassa on sillä ollut muita häiritseviä tilanteita. Nyt vaadittaisiin talon hallitukselta jämerä linjaus siitä millaisia ajoneuvoja parkkiruuduissa saa parkkeerata niin etteivät haittaa muiden parkkiruutujen normaalia ja esteetöntä käyttämistä.
 
Niin no, ei varmaan voi kieltää käyttämästä omaa ruutuaan, mutta jos auto menee ylitse naapurin ruutuun sitä ei saa tehdä. Eli teoriassa jos maksaa ruudusta voi siihen parkkeerata vaikka peräkärryn täynnä tavaraa ympäri vuoden kunhan se pysyy ruudun sisällä.

Väärin. Parkkipaikkoja tulee käyttää tarkoituksen mukaisesti ja sen loppupeleissä määrää taloyhtiön hallitus. Jos taloyhtiö linjaa ettei niissä saa säilyttää romuautoja, peräkärryjä tai esimerkiksi paketti- tai matkailuautoja se on aivan täysin heidän päätäntävallassaan näin tehdä. Näin ainakin jos paikat ovat taloyhtiön omistuksessa. Siihen en osaa ottaa kantaa miten on jos paikat ovat osakkaiden omistuksessa. Todennäköisesti niihinkin voidaan velvoittaa ainakin koko rajoituksia.

Edellisessä viestissä itkin iso p-auton pysäköinnistä naapuriruutuun, ja toisella puolella kivan kokoinen audi. Se, että paku on hemmetin leveä niin sen perä on yhtä lailla ylipitkä. Peittää näkyvyyden kokonaan.
Isännöitsijällä ei ole näkemystä saako pakettiautot pysäköidä kiinteistön parkkiruutuihin koska on taloyhtiön asia ottaa siitä linjaa, ja sellaista ei ole. Asiasta voi kyllä ottaa puheeksi seuraavissa taloyhtiön kokouksissa.
Onko tässä ainoa vaihtoehto on luopua ruudusta? Vapaita paikkoja tällä hetkellä ei ole.
Yhteys taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaan asiasta. Suoraan ehdotat ettei liian isoja ajoneuvoja, jotka ovat ilmiselvästi esteenä tai haittana muille, saisi pysäköidä taloyhtiön paikkoihin. Keskustelemalla noista yleensä selvitään.
 
Väärin. Parkkipaikkoja tulee käyttää tarkoituksen mukaisesti ja sen loppupeleissä määrää taloyhtiön hallitus. Jos taloyhtiö linjaa ettei niissä saa säilyttää romuautoja, peräkärryjä tai esimerkiksi paketti- tai matkailuautoja se on aivan täysin heidän päätäntävallassaan näin tehdä. Näin ainakin jos paikat ovat taloyhtiön omistuksessa. Siihen en osaa ottaa kantaa miten on jos paikat ovat osakkaiden omistuksessa. Todennäköisesti niihinkin voidaan velvoittaa ainakin koko rajoituksia.


Yhteys taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaan asiasta. Suoraan ehdotat ettei liian isoja ajoneuvoja, jotka ovat ilmiselvästi esteenä tai haittana muille, saisi pysäköidä taloyhtiön paikkoihin. Keskustelemalla noista yleensä selvitään.

Siinä ollaankin suossa kun aletaan määrittelemään "liian iso". Mitataanko mittanauhalla, katsotaanko maahantuojan teknisistä tiedoista vai miten? kielletään pakettiautot, jolloin myös pikku connectit / fiestat jotka on rekisteröity pakuiksi kielletään jne. se voidaan varmaan määrätä että auto pitää mahtia viivojen väliin. vaaditaanko muutokseen enemmistön päätös vai miten? onko 5 vai 50 asunnon yhtiö kyseessä?

saisko kuvaa nyt että edes näkisi kuinka järkyttävä Möhkö siellä on kyseessä? perus hiace vai joku Mersun pidennetty ja korotettu malli joka on kuorma-auton mitoissa.
 
Isännöitsijällä ei ole näkemystä saako pakettiautot pysäköidä kiinteistön parkkiruutuihin koska on taloyhtiön asia ottaa siitä linjaa, ja sellaista ei ole. Asiasta voi kyllä ottaa puheeksi seuraavissa taloyhtiön kokouksissa.
Onko tässä ainoa vaihtoehto on luopua ruudusta? Vapaita paikkoja tällä hetkellä ei ole.
Tuo oli sikäli huono ohje, että jos asia vasta "otetaan puheeksi seuraavissa taloyhtiön kokouksissa" (miksi monikko kun niitä on yleensä yksi vuodessa?), asian ratkeamiseen menee tosi kauan. Hallitus voi asian tarpeelliseksi katsoessaan tehdä pysäköintisäännöt ja tuoda ne hyväksyttäväksi jo kevään 2025 yhtiökokoukseen. Eli kannattaa olla aktiivisesti yhteydessä hallituksen puheenjohtajaan.


Ohjeissa voidaan myös aiempaa selkeämmin määritellä minkäkokoisia autoja ruuduissa saa olla. Samalla valvontaan kannattaa kiinnittää huomiota ja sopia siitä vaikka jonkun parkkifirman kanssa. Rutinaa tulee, mutta se on yleensä turhaa. Siinä pitäisi vain saada hallituksen puheenjohtaja vakuutettua siitä, että asia on tarpeellinen. Ja kyllähän se on etenkin uuden tieliikennelain myötä.


Jos pj ei tästä innostu, asian käsittelyä yhtiökokouksessa voi myös osakas vaatia. Siinä tapauksessa alkaa jo olla kiire, koska vaatimus pitäisi saada hallitukselle tiedoksi jo ennen sitä hallituksen kokousta, jossa yhtiökokouksen esityslista päätetään. Kannattaa kirjoittaa asiapohjalta ilman ylimääräistä kiihkoa, jotta ehdotus voidaan sellaisenaan liittää kokouskutsuun. Toki parempi, jos hallitus lähtee itse asiaa edistämään.


Aiheesta on kirjoitettu myös opas, johon ehkä kannattaa sijoittaa kun ongelma harmittaa. Tai löytyy ehkä kirjastosta. En ole lukenut itse.

 
En nyt tiedä mistään tarkoista milli määristä tms. Mutta kyllähän nyt tavalla tai toisella pitäisi olla määräys että auto ei saa olla niin iso että viereisestä ruudusta maksaja ei voi ruutuaan käyttää. Jos on noi iso auto ja vapaita paikkoja niin ehkä sitten voisi koittaa järjestää 2 viereistä paikkaa ja ison auton omistaja maksaa kahdesta paikasta ja parkkeeraa keskelle tms?
 
En nyt tiedä mistään tarkoista milli määristä tms. Mutta kyllähän nyt tavalla tai toisella pitäisi olla määräys että auto ei saa olla niin iso että viereisestä ruudusta maksaja ei voi ruutuaan käyttää. Jos on noi iso auto ja vapaita paikkoja niin ehkä sitten voisi koittaa järjestää 2 viereistä paikkaa ja ison auton omistaja maksaa kahdesta paikasta ja parkkeeraa keskelle tms?

Tässäkin tulee sitten että jos omasta autosta ei pääse pois ilman että käyttää tosin ruudun tilaa hyväkseen niin onko silloin oma auto liian iso vai naapurin? Autossa missä on lyhyet ovet ei tarvitse sivuille paljon tilaa että pääsee pois, vanhassa 2-ovisessa jenkissä taas on niin pitkät ovet että pitää olla tyyliin 1m vapaata tilaa auton sivulla että pääsee vaivatta autosta pois. Onko naapuri silloin syyllinen kun on parkkeerannut autonsa omaan ruutunsa? vertaa että oma ruutu olisi aidan tai seinän vieressä. pitäisi olla ruudut maalattu niinkuin jossain lidlissä(?) on että ruutujen välissä on kapeat "ruudut" silloin ei pitäisi olla kellään mitään ongelmia.
 
Siinä ollaankin suossa kun aletaan määrittelemään "liian iso". Mitataanko mittanauhalla, katsotaanko maahantuojan teknisistä tiedoista vai miten? kielletään pakettiautot, jolloin myös pikku connectit / fiestat jotka on rekisteröity pakuiksi kielletään jne. se voidaan varmaan määrätä että auto pitää mahtia viivojen väliin. vaaditaanko muutokseen enemmistön päätös vai miten? onko 5 vai 50 asunnon yhtiö kyseessä?

saisko kuvaa nyt että edes näkisi kuinka järkyttävä Möhkö siellä on kyseessä? perus hiace vai joku Mersun pidennetty ja korotettu malli joka on kuorma-auton mitoissa.

Missään suossa olla, turhaan liioittelet. Sen saa taloyhtiö päättää itse, jos ei miellytä, niin päätöstä voi moittia ja/tai yhtiökokouksissa vaatia käsiteltäväksi tarkemmin. Oikeassa elämässä näistä tarvitsee TODELLA harvoin riidellä vaan aina päästään keskustelemalla ja opastuksella yhdessä eteenpäin.

Tässäkin tulee sitten että jos omasta autosta ei pääse pois ilman että käyttää tosin ruudun tilaa hyväkseen niin onko silloin oma auto liian iso vai naapurin? Autossa missä on lyhyet ovet ei tarvitse sivuille paljon tilaa että pääsee pois, vanhassa 2-ovisessa jenkissä taas on niin pitkät ovet että pitää olla tyyliin 1m vapaata tilaa auton sivulla että pääsee vaivatta autosta pois. Onko naapuri silloin syyllinen kun on parkkeerannut autonsa omaan ruutunsa? vertaa että oma ruutu olisi aidan tai seinän vieressä. pitäisi olla ruudut maalattu niinkuin jossain lidlissä(?) on että ruutujen välissä on kapeat "ruudut" silloin ei pitäisi olla kellään mitään ongelmia.

Kyllä ajoneuvo on silloin liian iso. Ajoneuvon tulee mahtua parkkiruutuun. Ajoneuvo ei saa vaikeuttaa muiden paikkojen käyttöä pysäköintiin. Jos ajoneuvo ulottuu parkkiruudun rajoille tai niiden yli, niin ajoneuvoa ei voi säilyttää autopaikalla. Kivahan se olisi autopaikkojen ruutuja uudelleenmitoittaa nykyautoille ja -ajajille, mutta oikeasti ei mahdollista ilman autopaikkojen vähentämistä.

Edit: Nämä siis siltä kantila, että kyseessä on asunto-osakeyhtiö tai vastaava ja paikat ovat yhtiön omistuksessa eli yhtiömääräyksessä ei toisin määrätä.
 
vois suomeenkin tulla että ei voi ostaa autoa ellei ole parkkipaikkaa mihin se mahtuu

Mielenkiintoinen näkökanta. Miten tuo käytännössä toimisi? Kun haluaa ostaa auton tai esim. aina kun sellaisen katsastaa täytyy osoittaa että omistaa asunnon tai ainakin parkkipaikan mihin em. auto mahtuu? Tämä koskisi varmaan myös firmoja oli kyse sitten taksista tai raskaasta kalustosta... :think:
 
Mielenkiintoinen näkökanta. Miten tuo käytännössä toimisi? Kun haluaa ostaa auton tai esim. aina kun sellaisen katsastaa täytyy osoittaa että omistaa asunnon tai ainakin parkkipaikan mihin em. auto mahtuu? Tämä koskisi varmaan myös firmoja oli kyse sitten taksista tai raskaasta kalustosta... :think:
Perustetaan vain verottajan, trafin ja maanmittauslaitoksen yhteinen instanssi. Kun yrität rekisteröidä autoa niin trafi pyytää tiedot omistetuista parkkipaikoista ja niiden mitoista. Jos auto on lähellä äärirajoja pyydetään lausunto viereisten autopaikkojen omistajilta 2 paikan säteellä. Voidaan laittaa erityismerkintä että saa parkkeerata vain peilit sisään käännettynä ja vetokoukku irroitettuna. Ilmianto puhelin liian isoille autoille.
 
Perustetaan vain verottajan, trafin ja maanmittauslaitoksen yhteinen instanssi. Kun yrität rekisteröidä autoa niin trafi pyytää tiedot omistetuista parkkipaikoista ja niiden mitoista. Jos auto on lähellä äärirajoja pyydetään lausunto viereisten autopaikkojen omistajilta 2 paikan säteellä. Voidaan laittaa erityismerkintä että saa parkkeerata vain peilit sisään käännettynä ja vetokoukku irroitettuna. Ilmianto puhelin liian isoille autoille.
Eli ammuttaisiin kärpästä tykillä 😅. Eiköhän riitä kun kunkin yhtiön parkkisäännöissä sanotaan, että auton pitää mahtua kokonaan ruutuun. Silloin peilinkin tai perän ylitys on asia, johon parkkivalvonnasta vastaava taho voi rokottaa tai hallitus perua paikan. No, oletan että harrastit sarkasmia.
 
Eli ammuttaisiin kärpästä tykillä 😅. Eiköhän riitä kun kunkin yhtiön parkkisäännöissä sanotaan, että auton pitää mahtua kokonaan ruutuun. Silloin peilinkin tai perän ylitys on asia, johon parkkivalvonnasta vastaava taho voi rokottaa tai hallitus perua paikan. No, oletan että harrastit sarkasmia.
Mutta mitäs jos auto mahtuu viivojen väliin, mutta naapuri on sitä mieltä että auto on liian iso jos ei pääse vaivatta omasta autostaan ulos?
 
Mutta mitäs jos auto mahtuu viivojen väliin, mutta naapuri on sitä mieltä että auto on liian iso jos ei pääse vaivatta omasta autostaan ulos?
Sitten naapuri päivittää autonsa sen verran pienemmäksi, että mahtuu autostaan ulos ruudun rajoitteissa :kahvi:.

Tuossahan se ratkaisuehdoitus tulikin jo ylempänä, eli linjataan että auton pitää mahtua parkkiruutuunsa.
 
Sitten naapuri päivittää autonsa sen verran pienemmäksi, että mahtuu autostaan ulos ruudun rajoitteissa :kahvi:.

Tuossahan se ratkaisuehdoitus tulikin jo ylempänä, eli linjataan että auton pitää mahtua parkkiruutuunsa.
Pahimmat ovat ne suv-ja crossoverit jotka ovat tänä päivänä aika kansanautoja jo. Ne sitten johonkin -70luvun kokoisiin ruutuihin vieri viereen niin kuskin on hyvä olla minttikunnossa jos meinaa päästä autosta ulos.
 
Mutta mitäs jos auto mahtuu viivojen väliin, mutta naapuri on sitä mieltä että auto on liian iso jos ei pääse vaivatta omasta autostaan ulos?
Jos tuommoinen oikeasti muodostuu ongelmaksi jossain yhtiössä, voihan sen väliviivan (siis paikkojen välisen alueen) tehdä leveämmäksi kuten monella parkkialueella nykyään tehdään. Ja siinä tapauksessa toki omakin auto on kovin iso ja siis osa ongelmaa.
 
Jos tuommoinen oikeasti muodostuu ongelmaksi jossain yhtiössä, voihan sen väliviivan (siis paikkojen välisen alueen) tehdä leveämmäksi kuten monella parkkialueella nykyään tehdään. Ja siinä tapauksessa toki omakin auto on kovin iso ja siis osa ongelmaa.
tuo levennyshän on hyvä asia.. miksiköhän sitä ei tehdä kaikilla parkkialueilla? puoli metriä leveämmät ruudut ja puoli metriä ruutujen välissä tilaa. puretaan parit talot ympäriltä niin ei ole ongelmaa laajentamisen suhteen.
 
Edellisessä viestissä itkin iso p-auton pysäköinnistä naapuriruutuun, ja toisella puolella kivan kokoinen audi. Se, että paku on hemmetin leveä niin sen perä on yhtä lailla ylipitkä. Peittää näkyvyyden kokonaan.
Isännöitsijällä ei ole näkemystä saako pakettiautot pysäköidä kiinteistön parkkiruutuihin koska on taloyhtiön asia ottaa siitä linjaa, ja sellaista ei ole. Asiasta voi kyllä ottaa puheeksi seuraavissa taloyhtiön kokouksissa.
Onko tässä ainoa vaihtoehto on luopua ruudusta? Vapaita paikkoja tällä hetkellä ei ole.
Olen ollut yhteydessä isännöitsijään ja hallituksen puheenjohtajaan. Molemmat levittelevät käsiään. Tällä hetkellä radio mykkänä molemmilla.
 
tuo levennyshän on hyvä asia.. miksiköhän sitä ei tehdä kaikilla parkkialueilla? puoli metriä leveämmät ruudut ja puoli metriä ruutujen välissä tilaa. puretaan parit talot ympäriltä niin ei ole ongelmaa laajentamisen suhteen.
Levennys vie helposti 1 tai 2 parkkaruutua pois rivistä, riippuen ihan kuinka monta autoa on rivissä. Eli vähemmän saatavia paikkamaksuista yms tuloista, saati sitten ei riitä ruudut/asuntoa kohden. Pitääkin ottaa tämä omassa taloyhtiössä puheeksi, parkkiruudut toki ovat asuntokohtaisia, mut onhan tuo piha aika villikenttä kun viivoituksista ei ole enää mitään jäljellä. Toki puolille ei ruutuja voi suurentaa kun ovat katoksessa mut puolille voisi, 1,5m tyhjää tilaa niin about 10cm saisi jokainen lisää leveyttä ruuduilleen
 
Levennys vie helposti 1 tai 2 parkkaruutua pois rivistä, riippuen ihan kuinka monta autoa on rivissä. Eli vähemmän saatavia paikkamaksuista yms tuloista, saati sitten ei riitä ruudut/asuntoa kohden. Pitääkin ottaa tämä omassa taloyhtiössä puheeksi, parkkiruudut toki ovat asuntokohtaisia, mut onhan tuo piha aika villikenttä kun viivoituksista ei ole enää mitään jäljellä. Toki puolille ei ruutuja voi suurentaa kun ovat katoksessa mut puolille voisi, 1,5m tyhjää tilaa niin about 10cm saisi jokainen lisää leveyttä ruuduilleen
omassa yhtiössä oli parkkipaikka läpi ajettava, ruutuja saatiin levennettyä kun läpi/ympäriajo poistettiin. Ruutuja ei oikein voi poistaa kun niitä on yksi per huoneisto. Mutta harvassa paikassa on tilaa laajentaa. paitsi jos asuu jossain maaseudulla mistä tila ei lopu kesken.
 
Toinen mikä tulee myös vastaan että autot ovat pidentyneet. Eräässä tapauksessa pihan nurmesta osa pois, tolpat siirtoon ja paikka vai kaksi vähemmän jolloin loppuihin sai lisää leveyttä ja syvyyttä.
 
tuo levennyshän on hyvä asia.. miksiköhän sitä ei tehdä kaikilla parkkialueilla? puoli metriä leveämmät ruudut ja puoli metriä ruutujen välissä tilaa. puretaan parit talot ympäriltä niin ei ole ongelmaa laajentamisen suhteen.
No sen tietysti voi tehdä vain, jos a) on tilaa laajentaa tai b) ollaan valmiita vähentämään paikkojen määrää. Siksi viittasin siihen, että asian pitäisi todella olla ongelma yhtiössä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 683
Viestejä
4 627 320
Jäsenet
76 085
Uusin jäsen
Djangoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom