Taloyhtiön hallitus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja reeman
  • Aloitettu Aloitettu
Koska siellä on esim. suihkutilat ja jos niitä on käytetty on todella helppoa löytää kohonneita kosteusarvoja. Se onko syytä huolehtia ja aiheuttaako se toimenpiteitä on asia erikseen. Yleensä ei. Mutta jos haluaa tehdä remonttia minkä taloyhtiö maksaa voi tuohon aina vedota "kosteusmittarilla mitattiin ja OH, täältä löytyi kohonneita arvoja, vertaa nyt tulosta tästä suihkun nurkasta verrattuna makuuhuoneen ja olohuoneen nurkkaan".

Toki kuten mainittua siitä voi joutua myös käräjille koska käytännössä jokaisessa asunnossa missä vain on suihkua noita kohonneita arvoja voidaan mitata. Sekä kuuluukin mitata jos sitä suihkua vaan on käytetty. Vielä jos asukas "ihan vahingossa, unohtui" käyttää sitä suihkua strategisesti hieman ennen mittaamista.

Niin, jokainen tietysti toimii omien arvojensa mukaan ja toisilla taipumus maksattaa omia juttujaan muilla on suurempi. Taloyhtiön muiden osakkaiden kannalta on huono juttu jos kusettamiseen taipuvainen henkilö taloyhtiöön muuttaa.

Kohonneet kosteuslukemat eivät yleensä merkitse kosteusvauriota joka vaatisi remontin tekemistä. Sen takia tarvitaan se taloyhtiön asiantuntija mittaamaan ja antamaan lausunto ennen remontin aloittamista. Osakkaan palkkaaman remonttifirman ilmoittamilla mittauksilla ei ole merkitystä.
 
Usein se kosteuden todellinen määrä ja vaadittavat toimenpiteet selviävät tarkkaan vasta kun vanha laatoitus purettu riittävältä alalta.

Jos asukas ja isännöitsijä ovat järki-ihmisiä niin remontista ja kustannusjaosta päästään nopeasti yksimielisyyteen.

Jos asukas on ahne ja isännöitsijä pihi niin saahan näistä vaikka kuinka pitkän väännön tahansa aikaiseksi.
 
Miksi kylpyhuoneesta todennäköisesti löytyy kosteutta? Ja vaikka löytyisikin niin tuo aiemmin mainittu yhtiöjärjestyksen pykälä 18 voi siirtää vastuun silti osakkaalle. Ja vaikka kosteutta löytyisikin, niin homma voi pitkittyä merkittävästi jos taloyhtiö sekaantuu maksumiehen roolissa kylppäriremonttiin. Se ei mene automaattisesti niin, että osakas laittaa remontista laskun taloyhtiön maksettavaksi. Taloyhtiöllä on tietenkin oikeus valita remontin tekijä ja se saattaa haluta kilpailuttaa remonttifirmat mikä on hankalaa kun remppa on jo aloitettu.
Harmillisen usein vanhaa kylppäriä rempattaessa sieltä laattojen alta vaan tuppaa löytymään jonkin asteinen kosteusvaurio. Eikä tarvitse edes olla ahne kusettajaosakas. Tuo 18. pykälä puhuu kosteuseristeestä, ei sillä siirretä vastuuta rakenteiden korjaamisesta osakkalle. Muutenkin tuo on hieman outo pykälä, ASOY laki kuitenkin määrää rakenteet ja eristeet yhtiön vastuulle, mutta ehkä tuo on sellainen asia joka kuitenkin voidaan yhtiöjärjestyksellä ohittaa.

Tietenkään osakas ei voi noin vaan laittaa laskua yhtiölle. Jos yhtiö korjaa, niin yhtiö myös tilaa työn. Usein kuitenkin on helpompaa tilata se korjaustyö siltä osakkaan valitsemalta urakoitsijalta. Toki tässä pitää isännöitsijän olla hereillä ja jollakin tapaa hintatietoinen, ettei ihan riistohinnalla tilaa korjausta.
 
Tuo 18. pykälä puhuu kosteuseristeestä, ei sillä siirretä vastuuta rakenteiden korjaamisesta osakkalle.
Ehkä sen voisi tulkita niin, että yhtiö vastaa kosteuseristyksen alla olevasta rakenteesta, eli kosteusvauriotilanteessa taloyhtiö tilaa ja maksaa rakenteen kuivauksen minkä jälkeen osakas jatkaa remonttiaan omalla kustannuksellaan.
 
Ehkä sen voisi tulkita niin, että yhtiö vastaa kosteuseristyksen alla olevasta rakenteesta, eli kosteusvauriotilanteessa taloyhtiö tilaa ja maksaa rakenteen kuivauksen minkä jälkeen osakas jatkaa remonttiaan omalla kustannuksellaan.
Teetin jokunen vuosi sitten kerrostaloon pesuhuoneremontin laajan linjasaneerauksen yhteydessä.
Pesuhuoneessa oli jostain päässyt vesi pesuhuoneen muovimaton alle.
Ja se meni juurikin niin kuin yllä on ajateltu.
Taloyhtiön piikkiin meni kuivatus ja vesieristys töineen ja vesieristyksen päälle tulevat tarpeet töineen tulivat sitten osakkaan maksettavaksi.
 
Vanhahko artikkeli, mutta pitää edelleen paikkansa.

Lain olettamasäännöksen mukaan yhtiö siis vastaa vesieristeen toimivuudesta. Jos kosteuseristys ei toimi ja seurauksena on kosteusvaurio, eikä syytä voida johtaa osakkaan tahallisuuteen tai huolimattomuuteen (tuottamus), on yhtiön korjattava vaurio ja ennallistettava korjauskohde yhtiön ns. perustasoon saakka.
Boldaus minun. Tähän tulkintaan pohjautuu käytäntö, että vaikka osakas itse aloittaisi remontin ihan vaan koska haluaa marmorilaattaa kylppäriin, niin jos remontin yhteydessä löytyy kosteusvaurio, yhtiö maksaa kosteusvaurion perustasoon saakka ja osakas kustantaa sitten sen perustason ja marmorilaatan hintaeron.
 
Asuntokohtaisesti remontti on laaja joo, mutta eihän tämmönen huoneistoremppa oikeasti kauaa kestä kun asunnossa ei aasuta tällä hetkellä. Kunhan vain sais tehdä asioita tai edes sais muutostyöilmotuksen eteenpäin mutta maanmittauslaitos laittaa kapuloita rattaisiin


Suunnittelijat, vastuuhenkilöt ja tekijät löytyy jo, myös teknisiin asioihin.

Oon tehnyt sähköasennushommia päivätyönä 6 vuotta ja toisen työn ohella 3 vuotta. Ei perus sähkärille näy mitkään taloyhtiöjumpat siinä vaiheessa kun asiakas on saanut remontille luvat ja siellä käydään tekeen vain kaapelointi/asennukset ja toimitetaan mittauspöytäkirjat lopuksi.
Ja sähköhommat ei nyt myöskään koostu pelkästään kerrostaloasuntojen saneerauksista


Omasta rapusta ei löydy kuin isännöitsijän tiedot :/


Vesieristys on isännöitsijän mukaan asukkaan vastuulla
Vesieristys asia:
Yhtiöjärjestyksen 18 §
Jälkikäteen asennettujen parvekelasien aiheuttamista kustannuksista ja märkien huonetilojen vesieristeistä vastaa osakkeenomistaja, muilta osin noudatetaan voimassaolevaa asunto-osakeyhtiölakia.


Teknisen isännöitsijän kommentti muutoksiin oli näin
" Kaikki on mahdollista yhtiön luvalla (huonejärjestyksen muutos) ja hyvällä Rak/LVI/sähkö suunnittelulla. "
Johon isännöitsijä lisäsi
" Muutoksen voi tehdä ilman yhtiöjärjestyksen muutostakin, jos siihen saa luvan. Se ei ole esteenä. "


Hirveän vaikeaksi on tehty näin asukkaan näkökulmasta että kuka vastaa mistäkin. Minkä takia yhtiöllä (muilla asukkailla) on sananvalta kuinka omaa asuntoani käytän JOS kuitenkin se tehdään laillisesti ja kaikista teknisistä muutoksista tulee asiakirjat?
Remontti ei kuitenkaan vaikuta muihin asukkaisiin muuten kuin lievää hetkellistä meluhaittaa

Noh, pitää sen PJ:n yhteistiedot kaivaa, jotta saa selvyyden asioihin. tuntuu että isännöitsijä ei kerro mitään ellei juuri spesifisti sitä asiaa kysy
Tuo että märkien huonetilojen vesieristeestä vastaa osakkeenomistaja on mielenkiintoinen lause mikä tuskin pätee sitten jos jossain vaiheessa tulee ongelmia. Kun käsittääkseni lakiteknisesti taloyhtiö joutuu kuitenkin huolehtimaan rakenteista, kuivaamisista ja tekemään sen vesieristeen minkä jälkeen mahdollinen uusi omistaja vasta alkaa rakentamaan siihen päälle jotain JOS ei halua mennä sillä halvimmalla muovimatto (tai nykyisin varmaan laatta) valinnalla mikä muissakin asunnoissa on.

Toki noista parvekelaseista vastataan itse mutta jos teoreettisesti vetäisit vaikka kylpyhuoneen /saunan betoniin saakka esille ja muuttaisit pois niin se seuraava asukas kyllä saisi taloyhtiön maksamaan (ellei sinua esim. saataisi maksumieheksi) ja laittamaan sen peruskuntoon eikä siinä mikään isännöitsijän "noo, asukas itse on vastuussa.." mutina auttaisi.
Tässä olleellinen asia on toi
"
Yhtiöjärjestyksen 18 §
Jälkikäteen asennettujen parvekelasien aiheuttamista kustannuksista ja märkien huonetilojen vesieristeistä vastaa osakkeenomistaja, muilta osin noudatetaan voimassaolevaa asunto-osakeyhtiölakia."
Eli tuossa yhtiössä osakeenomistaja vastaa asentamastaan/asennuttamastaan vesieristeistään. Osakashan hyväksyi asian ostaessaan ko. yhtiön osakkeita. Se yhtiöjärjestys kannattaa lukea, ennen ostoa.
En ole lakimies, mutta veikkaan ton menevän niin päin, että osakkeen omistaja hakee sitä korvausta edelliseltä osakkeenomistajalta, jos siihen on aihetta.

Osakeyhtiölaki sallii poiketa yhtiöjärjestyksellä monista "ohjeistaan".


Ehkä sen voisi tulkita niin, että yhtiö vastaa kosteuseristyksen alla olevasta rakenteesta, eli kosteusvauriotilanteessa taloyhtiö tilaa ja maksaa rakenteen kuivauksen minkä jälkeen osakas jatkaa remonttiaan omalla kustannuksellaan.
Toikin on mielenkiintoinen asia tässä tapauksessa (osakas tehnyt vesieristyksen omalla vastuullaan). Vahingonkorvauslaki muistaakseni edellyttää vähingon aiheuttajan korvaamaan aiheuttamansa vahingot.
Harmillistahan on, että vesieristeitä on usein tekniseltä käyttöiältään erilaisia ja uusien vesieristysmateriaalien kestoiästähän kukaan ei tiedä.
 
Jos yhtiöjärjestyksessä siirretään vastuita yhtiölle tai osakkaalle, pitäisi pykälien olla mahdollisimman tarkkoja ja yksiselitteisiä. Tältä pohjalta luen tuota 18 pykälää siten, että jos osakas nyt muuten vaan haluaa vaihtaa kylppärin laatat kerran vuodessa, niin osakas maksaa vesieristeen.
Jos taas yhtiö tekee osakkaan kylppärissä kosteusvauriokorjausta, niin ASOY laki määrää näin:
Yhtiö vastaa kunnossapidosta siltä osin kuin se ei kuulu osakkeenomistajalle.

Yhtiön on pidettävä kunnossa osakehuoneistojen rakenteet ja eristeet. Yhtiö on lisäksi velvollinen pitämään kunnossa lämmitys-, sähkö-, tiedonsiirto-, kaasu-, vesi-, viemäri-, ilmanvaihto- ja muut sen kaltaiset perusjärjestelmät. Yhtiö ei kuitenkaan vastaa osakehuoneistoissa olevista altaista. Yhtiön on korjattava ne osakehuoneistojen sisäosat, jotka vahingoittuvat rakenteen tai yhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvan rakennuksen muun osan vian tai sen korjaamisen vuoksi.
Nykyisen tulkinnan mukaan tuo viimeinen lause pitää sisällään myös purkukustannukset, vaikka osakas olisi itse remontin aloittanut ja kosteusvaurio löytynyt vasta purkamisen yhteydessä.
 
Veikkaisin että kaikessa on ns. kohtuu pykälä tai ainakin jos oikeuteen vie. Tuskimpa ketään kovinkaanääusein tuollaista remppaa tekisi. Taino jos polttaa jostain syystä suhteet yhtiöön ja on rikas sekä haluaa vittuilla niin varmaan sitten, mutta tuskin rikaskaan jäisi siihen.
Kylppärirempan aikana on elämä kuitekin hiukan hankalaa.
 
Taloyhtiön hallituksen PJ tilasi huolto/korjausremontin, josta tuli yllättävän kallis. Sanotaan että vuoden korjauksiin oli budjetoitu 12 000 € niin tämä maksoi vajaa 30 000 €. PJ ilmoitti että laskun maksamisesta ja mahdollisista muista toimista päätetään ylimääräisessä yhtiökokouksessa.
Kävi myös ilmi ettei hommaa ollut kilpailutettu ja isännöitsijäkin sai tiedon vasta jälkikäteen. Hallitus ei kokoustanut, vaan PJ on yksin hoitanut koko roskan.

PJ ja toinen hallituksen jäsen erosi. Yksi varsinainen jäsen jäi ja kaksi varajäsentä (itse olen toinen) nousi nyt väliaikaiseen hallitukseen kunnes tuossa ylim. yhtiökokouksessa hallitusta myös täydennetään.

Onko mitään vaaraa, että nykyisen väliaikaisen hallituksen, tai, jahka se on täydennetty, uuden hallituksen jäsen voisi joutua millään tavoin vastuuseen tästä huonosti hoidetusta urakasta? Harkitsen pyrkimistä varsinaiseksi jäseneksi, mutta ensin olisi kiva tietää voiko tuosta joutua vastaamaan.
Ajatus siis, että kevään yhtiökokouksessa ei tästä syystä myönnettäisi hallitukselle vastuuvapautta. Tuolloin kyseinen ex-PJ ei hallituksessa enää ole.

Edit. Ei ollut kiireellinen remontti. Talojen päätykolmioiden huoltomaalausta ja lautojen vaihtoa, lisäksi päätypellit vaihdettiin. Yhtiökokouksessa oli sovittu, että kevättalkoissa tietyt henkilöt tekevät listan mitkä päätykolmioit kaipaavat huoltoa jne. ja sen perusteella hallitus sitten toimii(muistelisin lisäksi että tässä ei kannatettu huoltoa talkoilla vaan haluttiin joku firma hoitamaan asia). Nyt syksyllä sitten PJ hoiti asian näin.
 
Viimeksi muokattu:
Taloyhtiön hallituksen PJ tilasi huolto/korjausremontin, josta tuli yllättävän kallis. Sanotaan että vuoden korjauksiin oli budjetoitu 12 000 € niin tämä maksoi vajaa 30 000 €. PJ ilmoitti että laskun maksamisesta ja mahdollisista muista toimista päätetään ylimääräisessä yhtiökokouksessa.
Kävi myös ilmi ettei hommaa ollut kilpailutettu ja isännöitsijäkin sai tiedon vasta jälkikäteen. Hallitus ei kokoustanut, vaan PJ on yksin hoitanut koko roskan.

PJ ja toinen hallituksen jäsen erosi. Yksi varsinainen jäsen jäi ja kaksi varajäsentä (itse olen toinen) nousi nyt väliaikaiseen hallitukseen kunnes tuossa ylim. yhtiökokouksessa hallitusta myös täydennetään.

Onko mitään vaaraa, että nykyisen väliaikaisen hallituksen, tai, jahka se on täydennetty, uuden hallituksen jäsen voisi joutua millään tavoin vastuuseen tästä huonosti hoidetusta urakasta? Harkitsen pyrkimistä varsinaiseksi jäseneksi, mutta ensin olisi kiva tietää voiko tuosta joutua vastaamaan.
Ajatus siis, että kevään yhtiökokouksessa ei tästä syystä myönnettäisi hallitukselle vastuuvapautta. Tuolloin kyseinen ex-PJ ei hallituksessa enää ole.
Mitä siellä remontoitiin? Eli oliko ns kiireellinen korjaus vai suuniteltu remontti?

Kevään kokouksessa jos itse olet hallituksessa ja remontin tilanneet eivät, niin en näkisi kovin järkevänä purkaa vastuuvapautta. Itse muutaman kerran ollut hallituksessa isompien remonttien yhteydessä ja kerran vastuuvapautta ei myönnetty -> koko hallitus erosi ja ehdotettiin vastaan äänestäneille hallituksen muodostamista
 
Mitä siellä remontoitiin? Eli oliko ns kiireellinen korjaus vai suuniteltu remontti?

Kevään kokouksessa jos itse olet hallituksessa ja remontin tilanneet eivät, niin en näkisi kovin järkevänä purkaa vastuuvapautta. Itse muutaman kerran ollut hallituksessa isompien remonttien yhteydessä ja kerran vastuuvapautta ei myönnetty -> koko hallitus erosi ja ehdotettiin vastaan äänestäneille hallituksen muodostamista

Suunniteltu
Kevään yhtiökokouksessa oli sovittu kevättalkoissa katsottavaksi mitkä talojen päätykolmiot kaipaavat uutta lautaa tai maalia. Talkoissa PJ sai listan ja nyt syksyllä toteutti asian näin. Oli vielä sopinut hommat tuntipalkalla tehtäväksi. Se mitä näin työmiehiä eivät olleet kaikista ripeimpiä

Mikäli en ole hallituksessa niin itse en näkisi järkeväksi tämän kokoisessa rempassa alkaa vääntämään. Rahallinen hyöty lienee pienehkö, mutta muiden mielipide selviää vasta sitten. Se olisi tärkeää tietää kuitenkin, ettei ite voi toisen mokasta joutua taloudelliseen vastuuseen, jos hallitukseen päätän pyrkiä.
 
Onko mitään vaaraa, että nykyisen väliaikaisen hallituksen, tai, jahka se on täydennetty, uuden hallituksen jäsen voisi joutua millään tavoin vastuuseen tästä huonosti hoidetusta urakasta?

Ilmeisesti ylimääräistä varaa oli vai ottiko PJ vielä lainan yhtiön nimiin ja kaikki joutuvat maksamaan ylimääräistä?
Hieman tuo kyllä tuoksahtaa siltä että täysin väärin on toimittu. Jos siis vuoden korjausbudjetti on käytännössä ylitetty siten että seuraaviin 2½ vuoteen ei voi korjata mitään, edes teroittaa yksittäistä ruohonleikkurin terää tms. koska kaikki varat on jo etukäteen käytetty.

En yllättyisi yhtään jos tuosta tulisi jotain oikeusjuttua tai vähintään kaikki eivät olisi tyytyväisiä. Eli siinä ei ole siis kilpailutettu tuota hommaa yhtään, yhtiö ei tiennyt, hallitus ei tiennyt eikä isännöitsijä tiennyt. Käytännössä siis PJ päätti yksin. Eikä mikään takaa sitä ettei joku random kaveri ole tuota urakkaa saanut tai vaikka PJ:n oma sukulainen. Sitten vaan erotaan hallituksesta, ilmeisesti sekin hoidetiin ilman että edes odotettiin yhtiökousta missä asiasta olisi keskusteltu. Ei asioita näin pitäisi voida hoitaa.

Tuosta eroamisesta on kirjoitettu seuraavaa:
"
Hallituksen jäsenyys on luottamustoimi, josta henkilö voi erota milloin tahansa. Hänet voidaan myös erottaa ilman yksilöityä syytä. Jäsenyys on ehdottomasti vapaaehtoista, joten kenelläkään ei ole velvollisuutta alkaa osakeyhtiön hallituksen jäseneksi.

Jos henkilö haluaa erota hallituksen jäsenyydestään, hänen on ilmoitettava siitä kirjallisesti hallitukselle. Jos jäsen on jonkun muun kuin yhtiökokouksen asettama, on ilmoitus tehtävä myös tälle taholle. Eroilmoitus on päivättävä ja allekirjoitettava.

Jos hallituksen jäsen haluaa erota eikä hän tavoita ketään, jolle voisi toimittaa eroilmoituksen, hän voi tehdä rekisteriviranomaiselle hakemuksen yhtiön määräämiseksi selvitystilaan. Hän voi tehdä myös hakemuksen yhtiön poistamiseksi rekisteristä, koska toimikelpoista hallitusta ei ole. Jokaisessa osakeyhtiössä on oltava hallitus.

Jos hallituksessa on vain yksi jäsen, hänen tulee ilmoittaa erostaan varajäsenelle. Tällöin varajäsen tulee eroavan jäsenen tilalle.

"

Otaksuttavasti hän on siis toimittanut virallisen kirjallisen ja allekirjoitetun eroanomuksen hallitukselle ja sitä käsitellään seuraavassa kokouksessa syineen.. ..silloin varmaan myös käsitellään sitä saako hän vastuuvapautuksen toimistaan vai joutuuko hän esim. yksin vastaamaan tuosta remontista vai mitä tästä sotkusta seuraa..

Ainakin hän on velvollinen vastaamaan kirjallisesti kaikkiin kysymyksiin sillä lain mukaan:
"
Hallituksen puheenjohtajan vastuu on tyypillisesti suurempi kuin muiden hallituksen jäsenien. Puheenjohtaja vastaa toiminnan organisoimisesta sekä tyypillisesti pitää tiivistä yhteyttä toimitusjohtajaan ja on siten tietoinen yhtiön operatiiviseen johtoon ja käsiteltäviin asioihin liittyvistä taustoista
"
Eli tarvittaessa hän kirjoittaa 100% kattavan tiedon koko operaatiosta, sen taustoista, hinnoista, kilpailutuksesta, tehdystä työstä ja kaikesta muusta koska hän on joko itse tai erikoisasiantuntijoita (ehkä maksullisia) apunakäyttäen tehnyt kaikki tuohon projektiin liittyvät suunnitelmat, pohjapiirrustukset, sopimukset, tarkistukset, organisoinut sekä hoitanut kaiken siihen liittyvän ja arkistoinut tietysti kaiken asiaankuuluvasti.

Toivottavasti vastuuvakuutus on ainakin otettu ja kunnossa?
"
Hallituksen jäsen on velvollinen korvaamaan yhdistyslakia tai yhdistyksen sääntöjä rikkomalla yhdistyksen jäsenelle tai muulle aiheutetun vahingon. Taloudellisissa yhdistyksissä on tavanomaista, että hallitukselle ja muulle hallinnolle otetaan vastuuvakuutus.
"
Koska tuossahan ei ole toimittu sääntöjen mukaisesti...
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti ylimääräistä varaa oli vai ottiko PJ vielä lainan yhtiön nimiin ja kaikki joutuvat maksamaan ylimääräistä?
Onneksi yhtiöllä on sen verran varoja, ettei pakkaselle menty. Tai mennä, jos lasku maksetaan.
En yllättyisi yhtään jos tuosta tulisi jotain oikeusjuttua tai vähintään kaikki eivät olisi tyytyväisiä.
Tämä mahdollinen oikeusjuttu kohdistuisi vain perseelleen asiansa hoitaneeseen, eli ex-PJ? Että ei voi muiden maksettavaksi päätyä? Tai tietysti jos taloyhtiö häviäisi niin kaikki maksavat, mutta taloyhtiö ei voi esittää vaatimuksia muille kuin sooloilleelle henkilölle?

Otaksuttavasti hän on siis toimittanut virallisen kirjallisen ja allekirjoitetun eroanomuksen hallitukselle ja sitä käsitellään seuraavassa kokouksessa syineen.. ..silloin varmaan myös käsitellään sitä saako hän vastuuvapautuksen toimistaan vai joutuuko hän esim. yksin vastaamaan tuosta remontista vai mitä tästä sotkusta seuraa..
Sähköpostitse ilmoitti erostaan, ainakin, muusta en ole varma.
Ylimääräisen yhtiökokouksen asialistalle on merkitty että 1) päätetään remontin laskun hyväksymisestä ja 2) tehdään mahdollisia muita päätöksiä laskun osalta.
Ehkä tuossa sitten saatetaan käsitellä hänen osaltaan vastuuta yms.
Näiden lisäksi sitten hallituksen täydentäminen
 
Tämä mahdollinen oikeusjuttu kohdistuisi vain perseelleen asiansa hoitaneeseen, eli ex-PJ? Että ei voi muiden maksettavaksi päätyä? Tai tietysti jos taloyhtiö häviäisi niin kaikki maksavat, mutta taloyhtiö ei voi esittää vaatimuksia muille kuin sooloilleelle henkilölle?

No siis:
"
Hallituksen jäsen voi joutua vastuuseen aiheuttamastaan vahingosta yhtiötä, osakkeenomistajaa tai muuta henkilöä kohtaan. Muu henkilö on yleensä yhtiön velkoja, työntekijä tai sopimuskumppani. Vastuu voi perustua osakeyhtiölain säännösten tai yhtiöjärjestyksen vastaiseen menettelyyn (ks. osakeyhtiölaki 22 luvun 1 §).
"

Eli jos yhtiökokouksessa päätetään esim. (mikä olisi jopa täysin loogista) ettei jotain "täysin random laskua" mistä ei olla puhuttu, sovittu ja mikä ylittää vuosi budjetin 2.5 kertaisesti makseta vaan hallitus (sekä ennen kaikkea puheenjohtaja) selvittää tarkemmin sitä ja jos selvitykseen ei olla tyytyväisiä (esim. kilpailutusta ei esitetty tarpeeksi hyvin jolloin se joudutaan tekemään uudestaan tai tuosta ei äänestetty yhtiökokouksessa joten äänestys pitäisi tehdä) voi olla että esitetään jopa että hallituksen PJ hoitaa asian itse siten että uusi hallitus voi hoitaa kilpailutuksen uudelleen ja vanha PJ sitten "entisöi rakenteet" siihen kuntoon kuin missä ne alunperin olivat. (Tietysti omalla kustannuksellaan)

Käytännössä siis aika sotku. Missä voi joutua hallituksen jäsenet perustelemaan tai ainakin tuomaan esille sitä että eivät ole tienneet koko asiasta (mikä voi olla hieman hankalaa, koska jos asunnossa asuvat henkilötkin, kuten sinä itse, ovat nähneet että remonttia on tehty on hyvin vaikea perustella että "ei ole tiennyt" että sellaista tehtäisiin tai sitten saatu "mitenkään millään tavalla" yhteyttä puheenjohtajaan).

Eli jos edes joku hallituksesta asui taloyhtiössä hän luultavasti oli edes jossain vaiheessa tietoinen siitä että jotain remonttia ollaan tekemässä vaikka sitä ei pitäisi tapahtua ennen hallituksen kokoontumista. Jolloin taloyhtiön jäsenet voivat kysyä mitä kukin hallituksesta sitten teki asian eteen. Miten vaikeaa oli saada selville PJ:n numeroa, missä hän asuu, missä on töissä, miten saada yhteyttä? Eikö kukaan saanut koko remontin aikana tai tähän päivään mennessä yhteyttä PJ:hin? Mitä tapahtui? Tuskin hän fyysisesti pahoinpiteli jokaista hallituksen jäsentä joka yritti asiasta kysyä häneltä?

Sanotaan nyt esimerkkinä että kun meidän taloyhtiössämme tehtiin maalämpöremontti siitä etukäteen neuvoteltiin, sitten tehtiin kilpailutus. Siitä äänestettiin ja sovittiin. Sitten otettiin sen äänestyksen perusteella laina.
JOS olisikin käynyt niin että sen ekan juttelun jälkeen (missä vasta puheltiin että öljystä tarvisi päästä eroon) PJ olisi yksin ottanut 300 000€ lainan ja ilman mitään kilpailutusta tehnyt sopimuksen niin aivan varmasti siitä oltaisiin oikeudessa eikä kovin moni tämän taloyhtiön henkilöistä olisi suostunut maksamaan siitä projektista.
Sen sijaan kun oli useampia vaihtoehoja ja äänestyksen jälkeen otettiin 100k laina, ehdotuksestani otettiin ARA energia-avustuksesta selvitystä ja saatiin 50% alennusta (joten lainaa pystyi lyhentämään lähes heti 50%). Homma toimi hitaasti mutta hyvin kaikki ovat tyytyväisiä. Myös PJ jatkaa ja hallitus sai luottamuslauseen.
 
Viimeksi muokattu:
Jomppelin tilanteessa selvittäisin, että voiko koko hallituksen kaataa ja pitää ylimääräisen yhtiökokouksen, jossa valitaan uusi hallitus. Saisi koko kuvion kirjoihin ja kansiin, ennen kuin ryhdyt taloyhtiön varsinaiseksi jäseneksi. Uskoisin, että puhtaalta pöydältä on kaikkien kannalta parempi jatkaa.
 
Taloyhtiön hallituksen PJ tilasi huolto/korjausremontin, josta tuli yllättävän kallis. Sanotaan että vuoden korjauksiin oli budjetoitu 12 000 € niin tämä maksoi vajaa 30 000 €. PJ ilmoitti että laskun maksamisesta ja mahdollisista muista toimista päätetään ylimääräisessä yhtiökokouksessa.
Kävi myös ilmi ettei hommaa ollut kilpailutettu ja isännöitsijäkin sai tiedon vasta jälkikäteen. Hallitus ei kokoustanut, vaan PJ on yksin hoitanut koko roskan.

PJ ja toinen hallituksen jäsen erosi. Yksi varsinainen jäsen jäi ja kaksi varajäsentä (itse olen toinen) nousi nyt väliaikaiseen hallitukseen kunnes tuossa ylim. yhtiökokouksessa hallitusta myös täydennetään.

Onko mitään vaaraa, että nykyisen väliaikaisen hallituksen, tai, jahka se on täydennetty, uuden hallituksen jäsen voisi joutua millään tavoin vastuuseen tästä huonosti hoidetusta urakasta? Harkitsen pyrkimistä varsinaiseksi jäseneksi, mutta ensin olisi kiva tietää voiko tuosta joutua vastaamaan.
Ajatus siis, että kevään yhtiökokouksessa ei tästä syystä myönnettäisi hallitukselle vastuuvapautta. Tuolloin kyseinen ex-PJ ei hallituksessa enää ole.

Edit. Ei ollut kiireellinen remontti. Talojen päätykolmioiden huoltomaalausta ja lautojen vaihtoa, lisäksi päätypellit vaihdettiin. Yhtiökokouksessa oli sovittu, että kevättalkoissa tietyt henkilöt tekevät listan mitkä päätykolmioit kaipaavat huoltoa jne. ja sen perusteella hallitus sitten toimii(muistelisin lisäksi että tässä ei kannatettu huoltoa talkoilla vaan haluttiin joku firma hoitamaan asia). Nyt syksyllä sitten PJ hoiti asian näin.
En ole lakimies, mutta mielestäni et vastaa edellisen hallituksen teoista, mutta siitä kylläkin voit joutua vastaanmaan miten hoidatte (sen pieleen mennessä) ton puheenjohtajan vastuukysymyksen.
Minulle tulee mieleen, oliko puheenjohtajallanne yksinään nimenkirjoitusoikeus, jos ei "eikös niin, mene, että tilaaja maksaa".
Isännöitsijälläkin voi olla tossa velvollisuus seurata asiaa?
Sitten vielä se todellinen vahinko, mitä se homma olisi kilpailuttamalla maksanut?

Yhtiökokouksesssa voitte sitten sopia haluatteko alkaa riitelemään ja onko taloudellinen menetys riidan arvoinen.
 
Taloyhtiön hallituksen PJ tilasi huolto/korjausremontin, josta tuli yllättävän kallis. Sanotaan että vuoden korjauksiin oli budjetoitu 12 000 € niin tämä maksoi vajaa 30 000 €. PJ ilmoitti että laskun maksamisesta ja mahdollisista muista toimista päätetään ylimääräisessä yhtiökokouksessa.
Kävi myös ilmi ettei hommaa ollut kilpailutettu ja isännöitsijäkin sai tiedon vasta jälkikäteen. Hallitus ei kokoustanut, vaan PJ on yksin hoitanut koko roskan.

PJ ja toinen hallituksen jäsen erosi. Yksi varsinainen jäsen jäi ja kaksi varajäsentä (itse olen toinen) nousi nyt väliaikaiseen hallitukseen kunnes tuossa ylim. yhtiökokouksessa hallitusta myös täydennetään.

Onko mitään vaaraa, että nykyisen väliaikaisen hallituksen, tai, jahka se on täydennetty, uuden hallituksen jäsen voisi joutua millään tavoin vastuuseen tästä huonosti hoidetusta urakasta? Harkitsen pyrkimistä varsinaiseksi jäseneksi, mutta ensin olisi kiva tietää voiko tuosta joutua vastaamaan.
Ajatus siis, että kevään yhtiökokouksessa ei tästä syystä myönnettäisi hallitukselle vastuuvapautta. Tuolloin kyseinen ex-PJ ei hallituksessa enää ole.

Edit. Ei ollut kiireellinen remontti. Talojen päätykolmioiden huoltomaalausta ja lautojen vaihtoa, lisäksi päätypellit vaihdettiin. Yhtiökokouksessa oli sovittu, että kevättalkoissa tietyt henkilöt tekevät listan mitkä päätykolmioit kaipaavat huoltoa jne. ja sen perusteella hallitus sitten toimii(muistelisin lisäksi että tässä ei kannatettu huoltoa talkoilla vaan haluttiin joku firma hoitamaan asia). Nyt syksyllä sitten PJ hoiti asian näin.

Onko taloyhtiönne kiinteistöliiton jäsen? Sieltä saa esim. isännöitsijä ja hallituksen jäsenet ilmaista lakineuvontaa. Jos ette ole NIIN MITÄ HETIMMITEN JÄSENEKSI!
 
Onko taloyhtiönne kiinteistöliiton jäsen? Sieltä saa esim. isännöitsijä ja hallituksen jäsenet ilmaista lakineuvontaa. Jos ette ole NIIN MITÄ HETIMMITEN JÄSENEKSI!
Niin ja tosiaan sitä apua saavat isännöitsijä ja hallitus. Eivät asukkaat jos eivät ole tyytyväisiä hallituksen toimiin. Eli periaatteesa tuossa teidän keississä liitto auttaa vain tuota kämmännyttä hallitusta/pjtä taistelemaan teitä muita osakkaita vastaan.
 
Niin ja tosiaan sitä apua saavat isännöitsijä ja hallitus. Eivät asukkaat jos eivät ole tyytyväisiä hallituksen toimiin. Eli periaatteesa tuossa teidän keississä liitto auttaa vain tuota kämmännyttä hallitusta/pjtä taistelemaan teitä muita osakkaita vastaan.

Luuletko sä nyt oikeesti et, jos tuolla on menetelty väärin et Kiinteistöliiton lakineuvonnasta löytyy joku reverse uno -kortti, jolla kaikki lakaistaan maton alle? Lopeta tollaisen sonnan suoltaminen tänne asiakeskusteluun.

OP on hallituksen jäsen ja hän voi sinne soittaa kuten voi myös isännöitsjiä, joka sitten informoi hallitusta.
 
Luuletko sä nyt oikeesti et, jos tuolla on menetelty väärin et Kiinteistöliiton lakineuvonnasta löytyy joku reverse uno -kortti, jolla kaikki lakaistaan maton alle? Lopeta tollaisen sonnan suoltaminen tänne asiakeskusteluun.

OP on hallituksen jäsen ja hän voi sinne soittaa kuten voi myös isännöitsjiä, joka sitten informoi hallitusta.
Koitappa soittaa sinne ihan osakkaana ja pyydä apua. Ei muuten heru, koska palvelu on nimen omaan hallitukselle. Tiedän tämän koska ollaan yhdessä showssa oltu mukana jossa hallitus on kämmännyt.
 
Asiaton käytös
Koitappa soittaa sinne ihan osakkaana ja pyydä apua. Ei muuten heru, koska palvelu on nimen omaan hallitukselle. Tiedän tämän koska ollaan yhdessä showssa oltu mukana jossa hallitus on kämmännyt.

Ootko sä oikeesti noin tyhmä vai trollaatko? Viestissä nimenomaan mainitsin, että neuvonta on ILMAISTA ISÄNNÖITSIJÄLLE JA HALLITUKSEN JÄSENILLE. Osakas EI OLE sama kuin taloyhtiön hallituksen jäsen. Alkuperäisen viestin henkilö, jolle vastasin, ON HALLITUKSEN JÄSEN.
 
Ootko sä oikeesti noin tyhmä vai trollaatko? Viestissä nimenomaan mainitsin, että neuvonta on ILMAISTA ISÄNNÖITSIJÄLLE JA HALLITUKSEN JÄSENILLE. Osakas EI OLE sama kuin taloyhtiön hallituksen jäsen. Alkuperäisen viestin henkilö, jolle vastasin, ON HALLITUKSEN JÄSEN.
Aika pitkältihän kysyjä vasta kyselee että pitäisikö alkaa jäseneksi vaiko ei.
 
Aika pitkältihän kysyjä vasta kyselee että pitäisikö alkaa jäseneksi vaiko ei.

Kannattaisko oikeasti lukea viestit:

PJ ja toinen hallituksen jäsen erosi. Yksi varsinainen jäsen jäi ja kaksi varajäsentä (itse olen toinen) nousi nyt väliaikaiseen hallitukseen kunnes tuossa ylim. yhtiökokouksessa hallitusta myös täydennetään.

Edit: Lakineuvonta on myös saatavilla varajäsenille.
 
Viimeksi muokattu:
Jos jonkun taloyhtiölle joskus Kone tarjoaa heidän Residential Flow -ovipuhelin/kulunvalvontajärjestelmää, niin älkää missään tapauksessa ottako, olette muuten pahasti Koneen kanssan naimisissa myös hissihuoltojen kanssa, jos on Koneen hissi talossa.

Meidän taloyhtiöön tuollaisen on perustajaurakoitsija hankkinut ja alunperin tuolla ei ole ollut sopimuksellisesti mitään tekemistä hissien huoltosopimusten kanssa. Nyt meillä on kilpailutuskierros menossa hissien huoltosopimuksissa ja Kone ilmoitti että mikäli huoltosopimus siirtyy pois heiltä, päättyy myös tuo Residential Flow -palvelu.

Joltakin Koneen toistaitoiselta myyntipäälliköltä on isännöitsijä nyt tivannut että näytä ne kupongit, joissa on taloyhtiön edustajan allekirjoitus, joista ilmenee, että sopimukset on linkitetty toisiinsa. Taloyhtiön sopimuskappaleissa ei kummassakaan sopparissa, Residential Flown eikä hissien huoltosopparissa ole tällaista ristiin linkitystä. Sähköpostissa kun tuota seurailin niin alkoi vituttamaan niin että soitin hallituksen pj:n ominaisuudessa kyseiselle myyntipäällikölle, haukuin hänet ja sanoin että nyt toimitat ne kupongit isännöitsijälle, josta asia ilmenee. Lupasi toimittaa mutta epäilen.

En ole nyt viimeistä hintaa tarkastanut, mutta tuo Residential Flow on vielä melkoisen arvokas palvelu, hinta muistaakseni jotain ~7-8 EUR/kk/asunto.
 
Viimeksi muokattu:
Jos jonkun taloyhtiölle joskus Kone tarjoaa heidän Residential Flow -ovipuhelin/kulunvalvontajärjestelmää, niin älkää missään tapauksessa ottako, olette muuten pahasti Koneen kanssan naimisissa myös hissihuoltojen kanssa, jos on Koneen hissi talossa.

Meidän taloyhtiöön tuollaisen on perustajaurakoitsija hankkinut ja alunperin tuolla ei ole ollut sopimuksellisesti mitään tekemistä hissien huoltosopimusten kanssa. Nyt meillä on kilpailutuskierros menossa hissien huoltosopimuksissa ja Kone ilmoitti että mikäli huoltosopimus siirtyy pois heiltä, päättyy myös tuo Residential Flow -palvelu.

Joltakin Koneen toistaitoiselta myyntipäälliköltä on isännöitsijä nyt tivannut että näytä ne kupongit, joissa on taloyhtiön edustajan allekirjoitus, joista ilmenee, että sopimukset on linkitetty toisiinsa. Taloyhtiön sopimuskappaleissa ei kummassakaan sopparissa, Residential Flown eikä hissien huoltosopparissa ole tällaista ristiin linkitystä. Sähköpostissa kun tuota seurailin niin alkoi vituttamaan niin että soitin hallituksen pj:n ominaisuudessa kyseiselle myyntipäällikölle, haukuin hänet ja sanoin että nyt toimitat ne kupongit isännöitsijälle, josta asia ilmenee. Lupasi toimittaa mutta epäilen.

En ole nyt viimeistä hintaa tarkastanut, mutta tuo Residential Flow on vielä melkoisen arvokas palvelu, hinta muistaakseni jotain ~7-8 EUR/kk/asunto.
Ootteko kyselleet tolle Residential Flow -ovipuhelin/kulunvalvontajärjestelmälle vaihtoehtoa? Ja mitä sopimus sanoo sen purkamisesta ja kenelle nykyiset laitteet kuuluvat. Jos teidän luulis olevan kohtuu kustannuksin vaihdettavissa => Koneellakin ehkä paremmin halua palvella?
 
Jos jonkun taloyhtiölle joskus Kone tarjoaa heidän Residential Flow -ovipuhelin/kulunvalvontajärjestelmää, niin älkää missään tapauksessa ottako, olette muuten pahasti Koneen kanssan naimisissa myös hissihuoltojen kanssa, jos on Koneen hissi talossa.

Meidän taloyhtiöön tuollaisen on perustajaurakoitsija hankkinut ja alunperin tuolla ei ole ollut sopimuksellisesti mitään tekemistä hissien huoltosopimusten kanssa. Nyt meillä on kilpailutuskierros menossa hissien huoltosopimuksissa ja Kone ilmoitti että mikäli huoltosopimus siirtyy pois heiltä, päättyy myös tuo Residential Flow -palvelu.

Joltakin Koneen toistaitoiselta myyntipäälliköltä on isännöitsijä nyt tivannut että näytä ne kupongit, joissa on taloyhtiön edustajan allekirjoitus, joista ilmenee, että sopimukset on linkitetty toisiinsa. Taloyhtiön sopimuskappaleissa ei kummassakaan sopparissa, Residential Flown eikä hissien huoltosopparissa ole tällaista ristiin linkitystä. Sähköpostissa kun tuota seurailin niin alkoi vituttamaan niin että soitin hallituksen pj:n ominaisuudessa kyseiselle myyntipäällikölle, haukuin hänet ja sanoin että nyt toimitat ne kupongit isännöitsijälle, josta asia ilmenee. Lupasi toimittaa mutta epäilen.

En ole nyt viimeistä hintaa tarkastanut, mutta tuo Residential Flow on vielä melkoisen arvokas palvelu, hinta muistaakseni jotain ~7-8 EUR/kk/asunto.

Oletettavasti Kone voi so irtisanoa sopimuksen irtisanomisajan puitteissa ihan ilman mitään sopimuksien linkkejä. En tiedä miksi ei voisi.
 
Eiköhän halparatkaisu ole asennuttaa alaoveen ovikoodilaite ja lopetta puhelimien käyttö.
 
Ootteko kyselleet tolle Residential Flow -ovipuhelin/kulunvalvontajärjestelmälle vaihtoehtoa? Ja mitä sopimus sanoo sen purkamisesta ja kenelle nykyiset laitteet kuuluvat. Jos teidän luulis olevan kohtuu kustannuksin vaihdettavissa => Koneellakin ehkä paremmin halua palvella?
Ollaan tuota vuosien varrella silloin tällöin mietitty että vaihtaisi johonkin toiseen järjestelmään. Laitteet on kaikki taloyhtiön omia ja itseni olikin aikoinaan tarkoitus selvittää, saisiko ne softattua laitevalmistajan orkkissoftalle. Kone ei ole itse noita tehnyt, vaan ovat tsekkiläisen 2N:n komponentteja. Esim. tuo alaovilla oleva laite on 2N® IP Verso - Luxurious Modular IP Intercom

Tuo järjestelmä on IP-pohjainen ja ei siinä ole kuin porrasoville asennetut IP-soittokojeet, joissa on Mifare-lukija ja varaston ovilla on pelkkä IP-liitäntäinen lukija 2N Access Unit 2.0 - Stylish and smart readers ja ilmeisesti jonkin sortin controllerina Raspberry Pi.

Oletettavasti Kone voi so irtisanoa sopimuksen irtisanomisajan puitteissa ihan ilman mitään sopimuksien linkkejä. En tiedä miksi ei voisi.
Ei nykyisellään. Tuossa meidän sopimuksessa on hyvin tarkkaan määritelty, minkä edellytysten vallitessa Kone voi sopimuksen irtisanoa ja ne syyt ovat tilaajan sopimusrikkomus, laitteiden ottaminen muuhun kuin sopimuksen mukaiseen käyttöön, ei päästä yhteisymmärrykseen hinnankorotuksesta tai palvelun toimittaminen estyy tilaajasta johtuvasta syystä yli 30 vuorokaudeksi. Toki Kone pystyisi meidät helposti savustamaan pois ilmoittamalla että hinta nousee ensi kauden alussa aivan törkeäksi.

Toki vaikka Kone tuon sopimuksen oikeudetta rikkoisikin, niin eihän siitä kannata oikeuteen lähteä. Sen takia varoitankin että älkää tilatko tuota Residential Flowta vaikka sitä kuinka myyntimies hehkuttaisi. Se vaan on hassua, kun muutama vuosi sitten jouduttiin Koneen kanssa tuon jatkosta vakavasti neuvottelemaankin. Meidän taloyhtiö oli ensimmäisiä tuon järjestelmän käyttöön ottaneita ja ensimmäiset 2-3 vuotta sen toiminta oli ihan paskaa. Saimme lopulta yhden vuoden veloituksetta, kun reklamoimme siitä, että taloyhtiö joutui maksamaan täyttä hintaa puoliksi toimivasta järjestelmästä. Tuolloin myös pyydettiin että tehkää nyt joku bundlesopimus, jossa samassa sopparissa on sekä hissien huolto että tämä Koneflow. Ei kuulemma voinut tehdä kun on kyseessä kaksi ihan eri liiketoimintayksikköä niin molemmat tekee omat sopparinsa. Eli ensin ei ole mitään linkitystä toisiinsa ja sitten yhtäkkiä onkin.

Sanoin isännöitsijää että jatka nyt vähän aikaa sen kaverin grillaamista ja soita sen poloisen esimiehelle, kun nyt tuntuu siltä että joku wannabe-myyntimies tuntuu vetävän omaa linjaansa tajuamatta että aiheuttaa pahaa mainehaittaa työnantajalle. Toki se maine ei ole kummoinen enää. Itse toisinaan joudun olemaan Koneen kanssa tekemisissä myös työn puolesta ja viimeisen ~viiden vuoden aikana on palvelutaso laskenut roimasti.
 
Ollaan tuota vuosien varrella silloin tällöin mietitty että vaihtaisi johonkin toiseen järjestelmään. Laitteet on kaikki taloyhtiön omia ja itseni olikin aikoinaan tarkoitus selvittää, saisiko ne softattua laitevalmistajan orkkissoftalle. Kone ei ole itse noita tehnyt, vaan ovat tsekkiläisen 2N:n komponentteja. Esim. tuo alaovilla oleva laite on 2N® IP Verso - Luxurious Modular IP Intercom

Tuo järjestelmä on IP-pohjainen ja ei siinä ole kuin porrasoville asennetut IP-soittokojeet, joissa on Mifare-lukija ja varaston ovilla on pelkkä IP-liitäntäinen lukija 2N Access Unit 2.0 - Stylish and smart readers ja ilmeisesti jonkin sortin controllerina Raspberry Pi.
Voisi kuvitella, että noissa olisi palautus tehdasasetuksille. Tosin vaatii vähän sitä osaamistakin. Koska teillä on omat laitteet muutostyöt luulis pahimmillaankin rajoittuvan
ton keskusyksikön vaihtoon ja ohjelmointiin. Eli kamerat/ johdotukset voisivat jäädä ennalleen. Tää ihan vaan mutua, toisaalta tulee mieleen, mitä se Koneen Residential Flow -huolto tossa oikeasti huoltaa? Eli mitä sillä saatte 7,5€*12kk = 90€/asunto /vuosi => jos esim. 40 asuntoa 3600€/vuosi
 
Ollaan tuota vuosien varrella silloin tällöin mietitty että vaihtaisi johonkin toiseen järjestelmään. Laitteet on kaikki taloyhtiön omia ja itseni olikin aikoinaan tarkoitus selvittää, saisiko ne softattua laitevalmistajan orkkissoftalle. Kone ei ole itse noita tehnyt, vaan ovat tsekkiläisen 2N:n komponentteja. Esim. tuo alaovilla oleva laite on 2N® IP Verso - Luxurious Modular IP Intercom

Tuo järjestelmä on IP-pohjainen ja ei siinä ole kuin porrasoville asennetut IP-soittokojeet, joissa on Mifare-lukija ja varaston ovilla on pelkkä IP-liitäntäinen lukija 2N Access Unit 2.0 - Stylish and smart readers ja ilmeisesti jonkin sortin controllerina Raspberry Pi.


Ei nykyisellään. Tuossa meidän sopimuksessa on hyvin tarkkaan määritelty, minkä edellytysten vallitessa Kone voi sopimuksen irtisanoa ja ne syyt ovat tilaajan sopimusrikkomus, laitteiden ottaminen muuhun kuin sopimuksen mukaiseen käyttöön, ei päästä yhteisymmärrykseen hinnankorotuksesta tai palvelun toimittaminen estyy tilaajasta johtuvasta syystä yli 30 vuorokaudeksi. Toki Kone pystyisi meidät helposti savustamaan pois ilmoittamalla että hinta nousee ensi kauden alussa aivan törkeäksi.

Toki vaikka Kone tuon sopimuksen oikeudetta rikkoisikin, niin eihän siitä kannata oikeuteen lähteä. Sen takia varoitankin että älkää tilatko tuota Residential Flowta vaikka sitä kuinka myyntimies hehkuttaisi. Se vaan on hassua, kun muutama vuosi sitten jouduttiin Koneen kanssa tuon jatkosta vakavasti neuvottelemaankin. Meidän taloyhtiö oli ensimmäisiä tuon järjestelmän käyttöön ottaneita ja ensimmäiset 2-3 vuotta sen toiminta oli ihan paskaa. Saimme lopulta yhden vuoden veloituksetta, kun reklamoimme siitä, että taloyhtiö joutui maksamaan täyttä hintaa puoliksi toimivasta järjestelmästä. Tuolloin myös pyydettiin että tehkää nyt joku bundlesopimus, jossa samassa sopparissa on sekä hissien huolto että tämä Koneflow. Ei kuulemma voinut tehdä kun on kyseessä kaksi ihan eri liiketoimintayksikköä niin molemmat tekee omat sopparinsa. Eli ensin ei ole mitään linkitystä toisiinsa ja sitten yhtäkkiä onkin.

Sanoin isännöitsijää että jatka nyt vähän aikaa sen kaverin grillaamista ja soita sen poloisen esimiehelle, kun nyt tuntuu siltä että joku wannabe-myyntimies tuntuu vetävän omaa linjaansa tajuamatta että aiheuttaa pahaa mainehaittaa työnantajalle. Toki se maine ei ole kummoinen enää. Itse toisinaan joudun olemaan Koneen kanssa tekemisissä myös työn puolesta ja viimeisen ~viiden vuoden aikana on palvelutaso laskenut roimasti.
Nuo kuulostaa purkamisen ehdoilta, joka on eri asia kuon irtisanominen, mutta pakko uskoa, kun ei itse sopimusta pääse lukemaan. Ilman ietisanomisehtoa voi yleisen käytännön mukaan kohtuullisella irtisanomisajalla irtisanoa sopimuksen.
 
Jos jonkun taloyhtiölle joskus Kone tarjoaa heidän Residential Flow -ovipuhelin/kulunvalvontajärjestelmää, niin älkää missään tapauksessa ottako, olette muuten pahasti Koneen kanssan naimisissa myös hissihuoltojen kanssa, jos on Koneen hissi talossa.

Meidän taloyhtiöön tuollaisen on perustajaurakoitsija hankkinut ja alunperin tuolla ei ole ollut sopimuksellisesti mitään tekemistä hissien huoltosopimusten kanssa. Nyt meillä on kilpailutuskierros menossa hissien huoltosopimuksissa ja Kone ilmoitti että mikäli huoltosopimus siirtyy pois heiltä, päättyy myös tuo Residential Flow -palvelu.

Joltakin Koneen toistaitoiselta myyntipäälliköltä on isännöitsijä nyt tivannut että näytä ne kupongit, joissa on taloyhtiön edustajan allekirjoitus, joista ilmenee, että sopimukset on linkitetty toisiinsa. Taloyhtiön sopimuskappaleissa ei kummassakaan sopparissa, Residential Flown eikä hissien huoltosopparissa ole tällaista ristiin linkitystä. Sähköpostissa kun tuota seurailin niin alkoi vituttamaan niin että soitin hallituksen pj:n ominaisuudessa kyseiselle myyntipäällikölle, haukuin hänet ja sanoin että nyt toimitat ne kupongit isännöitsijälle, josta asia ilmenee. Lupasi toimittaa mutta epäilen.

En ole nyt viimeistä hintaa tarkastanut, mutta tuo Residential Flow on vielä melkoisen arvokas palvelu, hinta muistaakseni jotain ~7-8 EUR/kk/asunto.

Jos ei pääse sopimuksia lukemaan, niin paha sanoa tästä asiasta. Palvelun päättymisellä he ilmeisesti tarkoittavat tuon Residential Flow -palvelun irtisanomista. Koska toisena puolena ei ole yksityishenkilö (eli ei mitään kuluttajasuojia yms.) suosittelen lämpimästi yhteydenottoa Kiinteistöliiton lakineuvontaan, jos olette jäsen. Jos ette niin liittykää välittömästi.

Vaikuttaa hyvältä tuo teidän isännöitsijän ote ja hänelle em. lakineuvonta tulisi varmasti tarpeen. Jos mitenkään jaksat, niin lukisin ainakin itse mielelläni tämän asian etenemisestä ja lopputuloksesta! :thumbsup:
 
Jos ei pääse sopimuksia lukemaan, niin paha sanoa tästä asiasta. Palvelun päättymisellä he ilmeisesti tarkoittavat tuon Residential Flow -palvelun irtisanomista. Koska toisena puolena ei ole yksityishenkilö (eli ei mitään kuluttajasuojia yms.) suosittelen lämpimästi yhteydenottoa Kiinteistöliiton lakineuvontaan, jos olette jäsen. Jos ette niin liittykää välittömästi.

Vaikuttaa hyvältä tuo teidän isännöitsijän ote ja hänelle em. lakineuvonta tulisi varmasti tarpeen. Jos mitenkään jaksat, niin lukisin ainakin itse mielelläni tämän asian etenemisestä ja lopputuloksesta! :thumbsup:
Meillä on taloyhtiössä ihan hyvä tilanne lakineuvonnan suhteen kun yhtiöstä omistaa useammankin asunnon yksi Kuhanen, Asikainen & Kanerva Oy:n asianajajista, jonka erityisosaamista on juurikin kiinteistöjuridiikka ja sopimusasiat ja häneltä olemme aiemminkin lakineuvontaa pyytäneet. Toki kiinteistöliitonkin lakineuvontaa voi käyttää.

Kerron kyllä, mitä koukeroita matkan varrella tulee ja mihin lopputulokseen päädyttiin.

Nuo mainitut ehdot on nimenomaan sopimuksen irtisanomisehtoja. Purkuehdoista ei ole edes mainintaa, vaan olettama on, että tapahtui mitä tahansa, sopimuksen päättyminen tapahtuu aina 30 päivän irtisanomisajalla.
 
Kah, sattuipa sopivasti että urakoitsija, jolta ostettiin meidän talon kameravalvontalaitteet ja joka asensi naapuritaloonkin kameravalvonnan, mainostaa että on nykyään tuon 2N:n jälleenmyyjä (joita palikoita nuo Koneen käyttämätkin on). Laitoinkin tarjouspyynnön ja lupasivat tehdä tarjouksen. Noissa palikoissa olisi hyvä, kun menisi plug and playna paikalleen.


Katsotaan, millaiset on vuosittaiset pilvimaksun kustannukset. Tuo 2N kuuluu nykyään Axis Communicationsiin eli ei ole mistään pikkupuljusta kyse.

Siinä mielessä tuon Koneflown varalta olisi hyvä ollakin varasuunnitelma, sillä en ole lainkaan vakuuttunut että tuo järjestelmä on pitkäikäinen. Itsellä se fiilis että syystä tai toisesta tuo ei ole oikein markkinoilla ottanut tuulta alleen kun ei tuota ole naapuritaloa lukuunottamatta missään vastaan tullut. Kun Googlella hakee "Kone Residential Flow", haku palauttaa 28 relevanttia hakutulosta, jotka jotakuinkin kaikki linkkaavat Koneen omille sivuille tai ovat lehdistötiedotteita 5-6 vuoden takaa kun järjestelmä tuli markkinoille. Samaten kun katsoo vaikka Play-kaupasta tuon Koneflow-applikaation latausmääriä, niin on vain +5 000 latausta, eli melkoisen vähän. Toki osa asukkaista käyttää Iphonea, jonka softaversion latausmääristä en tiedä.
 
Leseciltä tulikin tarjous tarvikkeista. Työt tuohon päälle, niin loppusumma olisi arviolta noin 10 000 EUR paikkeilla verollisena, jos nuo nykyiset tagit käyttäisi uudelleen. Laitoin kysymyksenä, että jos taloyhtiö kerää asukkailta nuo nykyiset Koneflow-tagit, niin voivatko ohjelmoida ne uuteen järjestelmään ja näin säästäisi uusien tagien hinnan, joka on noin 2 000 EUR, kun joka asuntoa kohti on viisi tagia ja nuo tagit on noita samoja 2N:n myymiä MIFARE® DESFire EV3 4K keyfob

Takaisinmaksuaikaahan tuossa jonkin verran olisi, kun säästöä Koneen soppariin verrattuna tulisi vain ~1 500- 2 000 EUR/vuosi ja sillä oletuksella että 2N:n hinta pysyy kohtuullisena. 2N:n pilvipalvelu 67 asunnolle olisi noin 3 900 EUR/vuosi. En muista ihan tarkkaan, mitä tuo Koneflow maksaa, pitää isännöitsijältä kysyä.

Jos tällaista järjestelmää ei talossa olisi, sitä ei varmasti hankittaisi mutta kun sellaiseen on totuttu, niin tiedän jo että tulisi aika paljon vihapostia hallitukselle, jos tästä päätettäisiin luopua.

Koneeltakin vastailtiin isännöitsijälle, että tutkivat sisäisesti mahdollisuutta jatkaa Koneflow-palvelun tarjoamista, vaikka hissien huolto siirtyisikin toiselle huoltoyhtiölle. Eivät siis ainakaan vielä ole löytäneet sopivia kuponkeja, joista nuo sopimusten linkitys toisiinsa kävisi ilmi.
 
Viimeksi muokattu:

Asunto otettu haltuun 9 000 euron vastikesaatavien takia. Itselläni pistää heti silmään se, miksi taloyhtiön isännöitsijä ja hallitus on antanut tilanteen edes venyä noin pitkäksi. Vastike asunnossa kuitenkin vain 510 EUR/kk.

Meilläkin tuossa pari vuotta sitten oli tilanne, jossa yksi hallituksen jäsen sattui kokouksessa kysymään että onko vastikerästejä niin isännöitsijä vastasi että, joo itse asiassa tuossa yhdellä osakkaalla on 10 kk hoitovastikkeet rästissä. Summana onneksi vain parisen tonnia. Oltiin hallituksen jäsenet vähän että wtf? Tuosta annettiinkin isännöitsijälle heti tiukka ohjeistus sopia osakkaan kanssa rästien maksusta, koska taloyhtiön tehtävä ei ole toimia kenenkään pankkina. Rästit saatiin kuntoon ja tuosta eteenpäin otettiin tavaksi että joka hallituksen kokouksessa tarkastetaan vastiketilanne ja ohjeistettiin myös isännöitsijää, että muistutus viimeistään silloin, jos edellisen kuukauden vastike on maksamatta kun seuraava tulee maksuun ja jos jää kaksi vastiketta rästiin, niin sitten asia käsittelyyn hallitukseen.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Tosin aika hankala sopia osakkaan kanssa jos osakas ei halua vastata yhteydennottoihin. Meillä oli tämmöinen tapaus, ei vastannut puhelimeen eikä availlut ovia vaikka äänien perusteella oli kotona. Lopulta haastemies sai kyseisen henkilön kiinni mutta muistaakseni tuohonkin meni kuukauksia.
 
Tosin aika hankala sopia osakkaan kanssa jos osakas ei halua vastata yhteydennottoihin. Meillä oli tämmöinen tapaus, ei vastannut puhelimeen eikä availlut ovia vaikka äänien perusteella oli kotona. Lopulta haastemies sai kyseisen henkilön kiinni mutta muistaakseni tuohonkin meni kuukauksia.
Jep, voi vaatia sen, että ilmoitetaan (ylimääräisestä) yhtiökokouksesta, jossa asialistalla kyseisen huoneiston haltuunotto.
 
Meidän taloyhtiössä on yksi asunto ollut haltuunotettuna jo vuosia. Velkaa oli alussa yli 10 k€ ja suurin osa siitä johtui asunnon siivoamisesta ja remppaamisesta vuokrauskuntoon. Nykyään isännöitsijältä tulee 3 kk:n välein lista vastikerästeistä ja lähes aina yhdellä osakkaalla on muutaman kuukauden rästit. On maksanut ne pois viimeistään siinä vaiheessa, kun isännöitsijä uhkaa haltuunotolla.
 
Meidän taloyhtiössä on yksi asunto ollut haltuunotettuna jo vuosia. Velkaa oli alussa yli 10 k€ ja suurin osa siitä johtui asunnon siivoamisesta ja remppaamisesta vuokrauskuntoon. Nykyään isännöitsijältä tulee 3 kk:n välein lista vastikerästeistä ja lähes aina yhdellä osakkaalla on muutaman kuukauden rästit. On maksanut ne pois viimeistään siinä vaiheessa, kun isännöitsijä uhkaa haltuunotolla.
Mitäs isännöitsijä veloittaa ko. osakasta tekemästään lisätyöstä?
 
Jos ei pääse sopimuksia lukemaan, niin paha sanoa tästä asiasta. Palvelun päättymisellä he ilmeisesti tarkoittavat tuon Residential Flow -palvelun irtisanomista. Koska toisena puolena ei ole yksityishenkilö (eli ei mitään kuluttajasuojia yms.) suosittelen lämpimästi yhteydenottoa Kiinteistöliiton lakineuvontaan, jos olette jäsen. Jos ette niin liittykää välittömästi.

Vaikuttaa hyvältä tuo teidän isännöitsijän ote ja hänelle em. lakineuvonta tulisi varmasti tarpeen. Jos mitenkään jaksat, niin lukisin ainakin itse mielelläni tämän asian etenemisestä ja lopputuloksesta! :thumbsup:
Väliaikatietona. Hallitus päätti että vaihdetaan hissien huoltosopimus Otikselle ja katsotaan, mikä on Koneen reaktio. Aiemmin spekuloin, että kannattaa olla varasuunnitelma siltä varalta, että tuo Koneflow poistuu markkinoilta ja nyt näyttää siltä että näin myös käy. Kone nimittäin ilmoitti seuraavaa vastauksena isännöitsijälle:

lupasin palata Residential Flow palvelusopimuksen suhteen, kun saan lisää tietoa.
ResiFlow-palvelu pysyy toiminnassa huoltosopimuksen päättymisestä huolimatta, kunnes KONE luopuu palvelun tarjoamisesta ensi vuonna. Saatte vuoden alussa tarkempaa tietoa siitä, miten voitte halutessanne jatkaa ResiFlow-palvelua uuden palveluntarjoajan kanssa.

Eli tuossa lienee käynyt juuri kuten arvelin. Järjestelmä ei saanut markkinoilla tuulta alleen ja nyt Kone luopuu siitä kannattamattomana. Saa nähdä, kuinka käy. Itse väitän että jos tuon on joku softatalo ostanut, niin järjestelmälle käy "Symbianit" eli uuden ylläpitäjän tehtävä on saatella järjestelmä hautaan. Ellei sitten olisi sellainen keikaus, että nuo laitteet softautettaisiin takaisin valmistajan (2N) orkkissoftalle ja laitteiden omistajat saisivat ottaa käyttöön heidän pilvipalvelunsa.
 
Mielenkiintoista suhmurointia teidän myyjältä. Aika jännä bluffi uhata, että huoltosopimuksen lopetuksen yhteydessä loppuu palvelu, joka loppuisi muutenkin ensi vuonna. Tuollaisesta temppuilusta jää aina paska maku. Jos teillä oli pienikin epäilys siitä Otiksen sopparista tai ajattelitte ehkä joskus vaihtaa koneelle takaisin, niin tuon pelleilyn jälkeen tuskin kovin herkästi otatte enää missään tilanteessa Konetta.
 
Suunnittelun kukkasissa ihailua saaneen jakotukkikämpän myynti-ilmoituksessa kehutaan, että taloyhtiön hallituksessa viisi jäsentä, joista kaksi kiinteistöalan hallitusammattilaista Akha ry:stä. Itse olen vain sellaisissa taloyhtiöissä asunut joissa vain taloyhtiön osakkaita hallituksen jäseninä. Onko "hallitusammattilaisten" käyttäminen kovinkin tavallista kun niitä kerran on kaupallisesti saatavana? Halutaanko sillä oikeasti laatua taloyhtiön hallintoon (jonka kyllä monesti hyvin valittu isännöitsijäkin tuo mukanaan) vai onko vaan siitä kysymys, että osakkaista ei löydy tarpeeksi halukkaita kiinnostumaan hallituksessa olemisesta? Tai talo täynnä vuokra-asuntoja joiden omistajilla 0% kiinnostus taloyhtiön asioihin kunhan vuokrat vaan juoksee.
 
Hallitusammattilaisten käyttäminen kertoo vain siitä, että taloyhtiön osakkaita ei kiinnosta itse huolehtia omaisuudestaan. Voisin kuvitella välinpitämättömyyden muutenkin heijastuvan taloyhtiön toimintaan.

Isännöitsijä ei välttämättä laatua tuo taloyhtiön hallintoon ainakaan oman kokemuksen mukaan. Omassa taloyhtiössä on isännöitsijätoimistoina ollut pieni toimija ja Suomen suurin isännöitsijätoimisto ja kyllä aika surkeaa suorittamista on ollut.
 
Hallitusammattilaisten käyttäminen kertoo vain siitä, että taloyhtiön osakkaita ei kiinnosta itse huolehtia omaisuudestaan. Voisin kuvitella välinpitämättömyyden muutenkin heijastuvan taloyhtiön toimintaan.

Isännöitsijä ei välttämättä laatua tuo taloyhtiön hallintoon ainakaan oman kokemuksen mukaan. Omassa taloyhtiössä on isännöitsijätoimistoina ollut pieni toimija ja Suomen suurin isännöitsijätoimisto ja kyllä aika surkeaa suorittamista on ollut.
Aikalailla samaa mieltä, työkseen tekevät käyttävät aikaansa minimaalisesti optiomoidakseen tuloksensa. Yhdellä isännöitsijällä voi olla 20-yhtiötä hoidettavaan, vaikka sihteerit tekevätkin osan, niin se on selvää ettei hänellä jää riittävästi aikaa vaan joutuu valitsemaan mitä pitää kiirrellisempänä.

Parasta tosiaa (olettaen että riittävän älykkäitä halukkaita löytyy) on että taloa hallinnoivat henkilöt asuisivat ko. kohteessa, jolloin se päivittäinen valvonta tapahtuu osin siinä "ohikulkiessaan".
 
Hallitusammattilaisten käyttäminen kertoo vain siitä, että taloyhtiön osakkaita ei kiinnosta itse huolehtia omaisuudestaan. Voisin kuvitella välinpitämättömyyden muutenkin heijastuvan taloyhtiön toimintaan.
Voisin kuvitella, että syy ei ole pelkästään kiinnostuksesta vaan mukana on myös pelkoa ja tietämättömyyttä.
Itse ainakin muistan ajan joskus 2010 as oy lakiuudistuksen jälkeen kun siellä täällä peloteltiin hallituksen vastuista ja meidänkin isännöitsijä kovasti lähetteli erilaisia (isännöintiliiton tms.) lippulappusia joissa käytännössä peloteltiin hallituksen jäseniä siitä mitä kaikkea kamalaa on odotettavissa.
Taisipa saada senaikaisen hallituksen osallistumaan jollekin (maksulliselle) kurssillekin tällä pelottelulla.
 
Sanosin että mieleumin olisivat vaan pyöritänyt 3 hallituksen jäsenellä kun lisäänyt noita "Ammattilaisa" Kun se viitaa vaan siihen että, ei välitetä.
 
Tietämättä yksityiskohtia tuo 5 jäsenen käyttö voi johtua ihan siitä että yhtiöjärjestyksessä hallituksen minimi koko on määritelty 5 jäseniseksi. Hallitukseen halukkaita ja tai edes suostuvia ei useinkaan liikaa löydy yhtiöstä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 296
Viestejä
4 551 571
Jäsenet
74 954
Uusin jäsen
Sese

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom