Onko teillä kokemusta tilanteesta, jossa olette kokeneet hallituksen työskentelyn niin toimimattomaksi, että olette itse halunneet sen vuoksi hallitukseen puheenjohtajaksi? Meillä asukastoimikunta (ason vastine hallitukselle) on jotenkin ihan solmussa; jäsenet ovat riitaisia, uupuneita ja kyllästyneitä työmäärään, mutta oikein mitään ei silti saada valmiiksi asti. Asioita unohtuu ja jää kesken, asukkaita ei tiedoteta ja toiminta on sekavaa ja organisoimatonta.
Minulla olisi aikaa, energiaa ja osaamista ja olen pohtinut, että asettuisin ehdolle puheenjohtajaksi - rivijäsenenä en aio tuohon sekoiluun osallistua. Mietin, että jos puhuisin muutamien asukkaiden kanssa etukäteen ja tunnustelisin tulisiko minulle kannatusta. Toisaalta tuollainen katsotaan helposti tarkoitushakuiseksi kuppikuntien rakenteluksi. Vaikutan myös varmaan aika kusipäältä ja vallanhaluiselta, jos ilmoitan että voin olla pj mutten rivijäsen. Ajatuksia, kokemuksia?
Muoks. Tilanteesta vielä sen verran, että hoidan jo nyt asioita, joita kukaan muu ei hoida ja tiedotan muita asukkaita epävirallisia reittejä pitkin kuten FB:ssä. Työmääräni ei siis juuri lisääntyisi, mutta asioiden hoitaminen helpottuisi pj:n natsoilla. Ja loppuisi tuo säätäminen.
Itse muutin 2018 uuteen 67 asunnon kerrostaloon ja itsellä oli alusta lähtien ajatus pyrkiä vähintään hallitukseen, jotta pääsee vahtimaan, miten omaa sijoitusta hoidetaan. Olen alusta lähtien ollut hallituksen puheenjohtajana. Hallituksessa viisi jäsentä, joista kolme on alkuperäisiä eli mielestäni sopivasti ollut vaihtuvuutta.
Meillä puheenjohtajalle maksetaan 100 euroa ja muille jäsenille 50 EUR kokoukselta, että eipä tässä rikastumaan pääse, kun marginaalivero on yli 50 %.
Meillä on onneksi hyvä isännöitsijä, jonka tosin huomaa siitä että aika maksimimäärän tuntuu ottaneen asiakkaita, kun yleensä asiat hoituu ihan viime tingassa, mutta onneksi hoituu. Se vain on harmi, että luultavasti lähivuosina tulee eteen isännöitsijän vaihto, kun ikää on hänellä jo 65.
Itse olen muuten pyrkinyt siihen että isännöitsijä hoitakoon juoksevat asiat ja laittanut että hoidatko nämä ja nämä tai pyydätkö tarjouksen tai tilaat homman, mutta talotekniikkaan liittyvissä asioissa olen itse tehnyt enemmän johtuen omasta koulutuksesta ja kokemuksesta ja hyvä niin. Jos en olisi, niin luultavasti:
- Taloyhtiössä ei olisi kattavaa kameravalvontaa (tämän ansiosta vuosien aikana selvinnyt kaksi varkautta ja yksi kalliimman puoleinen ilkivallanteko)
- Taloyhtiöllä olisi vain 25/25M perusnopeudella oleva taloyhtiönetti. Nyt on 100/100+ktv edullisemmin kuin tuo 25/25M tarjous oli.
- Sähköauton latausinfra olisi tekemättä
- Monikin sopimus olisi kilpailuttamatta. En ole toki itse kilpailuttanut, vaan minä ja muutkin hallituksen jäsenet ovat vahtineet että sähkö, netti, hissien huoltosoppari, laajakaista jne. sopimukset kilpailutetaan sopimuskauden päättyessä tai muuten säännöllisesti.
Jos itse jo nyt hoidat paljon ason asioita, niin asukastoimikuntaan vaan pyrkimään. Toki teidän tapauksessa kuulostaa että koko toimikunta vaatisi vaihtoa jos mikään ei toimi. Itse sinun tapauksessasi kokeilisin yhden vuoden vaikka sitten rivijäsenenä, miltä tilanne vaikuttaa. Jos vaikuttaa että tilanne johtuu kyvyttömästä puheenjohtajasta, niin sitten kokeilee, saisiko yhteisymmärryksessä toimikunnan kesken puheenjohtajaa vaihdettua tai nykyiseen ryhtiä. Jos taas näyttää että ongelma ovat kaikki toimikunnan jäsenet, voisi todeta että pelkästään oma läsnäolo hallituksessa ei riitä asiaa korjaamaan vaan muutkin jäsenet pitäisi vaihtaa.
Huonosti asennettu ilp voi aiheuttaa runkoääniä mitkä kuuluu toisiin huoneistoihin varsinkin yöllä. Tosin jos näin käy niin silloin taloyhtiön pitää määrätä ilpin asentanut osakas korjaamaan tilanne.
Me teetimme ihan periaatteesta tutulla LVI-suunnittelijalla referenssisuunnitelman, jotta on helppo käydä taloyhtiön tarkastamassa, että asennus tehty vaatimusten mukaan. Yhtenä olennaisena asiana esim. se, että lauhdutin asennettava parvekkeelle telineelle, jossa kumitassut alla. Yksi osakas kysyi, että saisiko lauhduttimen propata seinään oven yläpuolelle (ylimmässä kerroksessa normaalia korkeammat parvekkeet) johon emme antaneet lupaa vaan totesimme että asennus tehtävä suunnitelman mukaan, jottei tule riskiä, että kompressorin äänet kantaisivat pitkin talon runkoa eteenpäin.