Juttelin joku aika sitten taloyhtiömme hallituksen puheenjohtajan kanssa. Hän kyseli kiinnostustani hallitukseen. En ole ikinä toiminut taloyhtiön hallituksessa ja taloyhtiön asiat ovat kohtuu hebreaa minulle. Onko jollain antaa hyvää vinkkiä/linkkiä/luettavaa jos ja kun päädyn tuohon hallituksen jäseneksi? Olen kyllä kiinnostunut taloyhtiömme toiminnasta.
Kannattaa vaan mennä rivijäsenenä mukaan ja saada tietoa sitä kautta. Sitten isännöitsijän pitäisi viran puolesta tietää nämä asiat, niin häneltä voi aina kysyä. Parhaiten oppii tekemällä.
Sitten voi olla hallituksessa 30-luvulla syntyneitä, jotka luulevat tietävänsä asioita ja "ovat tehneet tätä 40v". Niiden "tiedot" kannattaa tarkistaa jostain virallisesta lähteestä, vaikka Tanelin laittamista. Isännöitsijän pitäisi tietää asiat, mutta aina niitäkin voi olla huonoja.
Normaalissa toiminnassa tässä ei ole suuria vastuita. Ja tilit tarkistaa tilintarkistustoimisto, niin itse en ole yleensä tilejä edes käsin syynännyt. Se 30-luvulla syntynyt kyllä.
--
Nämä pääasiat ovat hyvä hahmottaa:
- Yhtiökokouksen päätökset sitovat hallitusta. Jos yhtiökokouksessa päätetään, että "ei ilmaistointia", niin sitten ei. Ette voi antaa lupaa osakkaalle tai itsellenne.
- Yhdenvertaisuusperiaate tarkoittaa, että ette voi tehdä päätöksiä/toimenpiteitä, jotka hyödyttävät vain yhtä osakasta. Nämä pitää koskea kaikkia. Tietokonerikki tuossa ylempänä tästä kirjoitti hyvin.
Ja meillä on pyritty minimoimaan kokoukset, koska jokainen hallituksen kokous maksaa n. 500€, niin olen antanut itselleni (ja muille hallituksen jäsenille) oikeuden tehdä päätöksiä pikkuasioista 500€ asti. Ne pitää kuitenkin perustella seuraavassa kokouksessa. Tähän mennessä meillä on jotain pyykkinaruja vaihdettu ja hankittu kukkia taloyhtiön pihalle kulkematta hallituksen kokouksen kautta.
Itse olen kyllä aina pitänyt outona että ihmisiä ei kiinnosta olla mukana päättämässä miten heidän kymmenien tuhansien arvoista omaisuutta hoidetaan.
Jos sitä hoidetaan lain ja säädösten mukaan, ja asiat etenevät, niin miksi käyttäisin omaa aikaani tähän?
Minä saan satasen/kokous ja se on aivan liian vähän, varsinkin, kun puheenjohtajaa revitään kädestä rapussa ja monta kertaa vuodessa joudun hoitamaan osakkaiden juoksevia asioita omalla ajallani. Lisäksi aina välillä joudun potkimaan tahoja, että asiat edistyvät, kun ne tuppaa kaikilla unohtumaan ja joskus hallitus unohtaa totaalisesti, mitä esim. ilmalämpöpumpuista puhuttiin yhtiökokouksessa.
Nykyisellä kokoonpanolla, ilman minua, asiat hoituisivat, mutta kulut minimoitaisiin. Siellä on minä + pari vuokraisäntää, jotka eivät enää asu talossa, niin esim. rottamyrkytykset voisivat jäädä tekemättä. Sen sijaan suunnitelman mukaiset remontit hoituisivat, samoin kuin yleiset talousasiat. Mutta vahinkojen, yllättävien tapahtumien tai ihan vaan asukkaiden toiveiden takia on hyvä, että joku taloyhtiön hallituksesta asuu tässä talossa.