Siksi, että MINÄ voin myös tarjota vaikka sinä sen sitten ostaisitkin. Jottet pääse ostamaan sitä liian halvalla sen takia, etten minä osta/tee tarjoustaToki, mutta kärjistettynä jos MINÄ ostan sen osakkeen miksi SINUN pitäisi päästä näkemään ne tiedot? Tai kenen tahansa (minkä maan kansalaisen) joka vain osaa googlettaa osoitteen? Nyt jos katson niin "yleisesti" näen tiedot netistä kuten: asuntoyhtiön nimi (sekä osoite, minkä googletin), mitä kaupungin osaa se on (sekä mitä kaupunkia), fonectan karttapalvelua mistä tämä(kin) löytyy, sisältö + yritysten sijainnit (jollain on yritys tässä As Oy:ssä), kyseisen yrityksen nimi (mistä käy ilmi myös asukkaan nimi) ja muu alkaa olla vähemmän relevanttia tietoa (THE BEST 10 Home Services near Osoite). Hieman myöhemmin löytyy myös kaupungin päätöksiä (johtava rakennustarkastaja on antanut luvan tehdä valokatokset). Osa tiedoista on myös vanhentunutta, esim. lämmönlähde: öljy (vaihdettu maalämpöön viimevuoden kesänä) mutta tuo on etuovi.com (sekä oikotie.fi, missä se ON jo korjattu!) talosivulla missä varmaan korjaavat sen kun joku seuraavaksi laittaa asuntoa myyntiin täältä...
Eli ei minusta yhtiökokouksen pöytäkirjoja, kunnossapitosuunnitelmia, asukastietoja jne. pitäisi missään facebookissa avoimesti lojua.
Tietysti kun asuntoa olin ostamassa sain nämä kaikki tiedot ja enempikin, pohjapiirrusta myöden. Tosin ostaessani ei minulle tarjottu tätä " Millainen asuinalue on? Lue lisää alueella asumisesta ja asukkaista sekä tutustu mielenkiintoiseen asuntomarkkinatietoon" mistä löytyy mielenkiintoista knoppitietoa kuten: talouksien keskikoko 1.7, lapsiperheitä 14%, keski-ikä 49V, 60% omistusasujia ja 40% vuokra-asujia, kuulun TOP 3 kalleimmat asunnot ryhmään.
+ Tietysti eri keskusteluryhmistä löytyy varmaan järkyttävät määrät joko tarkkaan (kaupungin osa) tai osamalkaista "millaista asua tässä kaupungissa / kunnassa" keskustelua.
Eli en todellakaan näkisi mitään syytä että tarkempia tietoja olisi saatavilla suoraan facebook tms. avoimelta sivulta.
TOSIN netistä löytyy myös isännöintiliikkeen sivut mistä voi (rahaa vastaan) tilata erikseen yhtiöjärjestystä, vireilläolotietoa, ESG-tarkastusraporttia, samaa vastuullisuusraporttia, korkonakriisiajan yritysraporttia juuri tästä As Oy:stä. Eli se on maksullista tavaraa mitä ei tavallinen henkilö tarvitse mutta minkä saa ihan pyytämällä välittäjältä (tai suuren osan noista saa) kun on asuntoa ostamassa.
koska en tiedä taloyhtiön oikeaa tilaa ja ehkä siinä välissä (asiaa selvittäessä) löydän toisen.
-Kuten sanoin jo en minäkään Facebookia pidä hyvänä paikkana tietojen jakoon, mutta noita tietoja tarvitaan (tai siis tarkemmat ostajat niitä tietoja haluavat ) ja kaikki eivät halua kiinteistönvälittäjien kautta kauppaa hoitaa.
=>Koska tiedot helpottavat sitä myyntiä , minusta ei ole ollenkaan huono ajatus, että ne saa esim. taloyhtiöiden omilta sivuilta vaivaamatta isännöitsijää ja ehkä siinä eurojakin säästyy.
Yhtiökokous sitten päättää miten noita tietoja on saatavilla, vain isännöitsijältäkö vaiko digitaalisesti taloyhtiön sivuilta.
Maailma muuttuu myös Asunto-osakekaupassa. Nyt jo näkee paljon tietoa netin kautta monesta taloyhtiöstä mm. kuinka paljon on osakkeita ko. talossa ollut myynnissä.