100 m2 omakotitalo 60-luvulta. Yläpohjaa olen lisäeristänyt, muuten alkuperäinen. Painovoimainen ilmanvaihto, melko ohuet seinät ja alkuperäiset ikkunat. Sijainti Seinäjoen korkeudella.
Olen harkinnut ilma-vesilämpöpumpun (VILP) hankkimista omakotitalooni ja haluaisin kuulla teidän mielipiteitä laskelmistani ja tilanteestani. Harkistsin VILP:iä jo aiemmin, mutta ajattelin että enpä siirry siihen, kun käytössä on kuitenkin vanhat lämmityspatterit, niin en saa koko hyötyä vs. lattialämmitys tai edes uudet lämmityspatterit.
Nyt kuitenkin lämmitysjärjestelmän uusinta tuli ajankohtaiseksi pakosta, kun öljykattilaan on syöpynyt reikä.
Nykyinen energian vuosikulutus on öljykattilan osalta noin 10 000 kWh vuodessa sisältäen tuvan ja käyttöveden lämmityksen, joka korvattaisiin ehkä VILP:llä. Nykyinen 7 vuoden ikäinen ILP ottaa energiaa seinästä noin 5 500 kWh vuodessa (arvio) tuottaen lämpöä arvioidulla keskimääräisellä COP:lla 2 noin 10 000 kWh vuodessa.
Olen arvioinut, että tarvitsisin VILP:n, jonka teho on noin 6–7 kW. Ottaen huomioon vanhan patteriverkoston, olen olettanut VILP:n hyötysuhteeksi (COP) 2,5. Minua ei itseäni ahdista ajatus siitäkään, että kovimmilla pakkasilla kun lämpötila on alle -25 astetta, mentäisiin VILP:n sähkövastuksella, jos se tarkoittaa pienempää järjestelmää ja tuhansia euroja pienempää investointia.
VILP:n vuotuiset kustannukset olisivat sähkökulut 3 440 kWh × 0,18 € /kWh = 619,20 € ja oletettu vuosihuoltokustannus 90 €, yhteensä siis noin 709,20 € vuodessa. Vuotuiset säästöt öljylämmitykseen verrattuna olisivat siis noin 1 448 € – 709,20 € = 738,80 €.
VILP:n hinta asennettuna olisi kai noin 10 000 €, josta saisin 4 000 € avustusta, eli nettoinvestointi olisi 6 000 €. Jos en hanki VILP:tä, joudun joka tapauksessa uusimaan kattilan, mikä maksaa 1 500 - 3500 € riippuen hankinko uuden vai käytetyn kattilan. Todellinen lisäinvestointi VILP:iin vs. öljy olisi siis 6 000 € – 1 500 € = 4 500 €. Uusi kattila ei näin ollen vaikuta lainkaan järjevältä, joten vaihtoehdot ovat käytännössä käytetty hyväkuntoinen kattila tai VILP siirtyminen.
Takaisinmaksuajaksi tulisi 4 500 € / 738,80 € ≈ 6,1 vuotta. Säästöä 15 vuoden aikana, joka on VILP:n arvioitu käyttöikä (arvioin nämä aina alakanttiin), kertyisi 15 × 738,80 € = 11 070 €, ja nettohyöty investoinnista olisi 11 070 € – 4 500 € = 6 570 €.
Ovatko laskelmani mielestänne realistisia? Onko jotain, mitä en ole huomioinut tai mikä pitäisi laskea toisin? Toiseksi, mietin, tuleeko nykyisestä 7 vuoden ikäisestä ILP:stä nyt turha investointi, jos hankin VILP:n. ILP on maksanut itsensä vasta takaisin 1-2 vuotta sitten. Ehkä minun kannattaa hieman alimitoittaa VILP, jotta voin hyötyä ILP jatkossakin? Se tuottaa suurimman osan lämmitysajasta kuitenkin lämpöä 3-4 kW antoteholla kai.
Lisäksi pohdin, onko VILP:n teho 6–8 kW sopiva tällaiseen tapaukseen. Vai pitäisikö jopa katsella 4-5 kW malleja 9 kW varavastuksella? Kun otetaan huomioon 4 000 € hankintatuki, niin houkuttelisi mahdollisimman edullinen järjestelmä, niin nettomaksettavaa jäisi vähemmän. Onko 10 000 € realistinen hinta tällaiselle järjestelmälle asennettuna, ja onko teillä suosituksia toimittajista tai kokemuksia kustannuksista? Kohde sijaitsee Etelä-Pohjanmaalla.
Olen myös hieman huolissani siitä, miten VILP vaikuttaa taloni ulkonäköön ja mahdollisesti aiheuttaa melua. Maa-asennuksella ainakin mentäisiin tässä. Taas yksi pörisevä mööpeli tuvan seinälle lisää nykyisen ILP:n kaveriksi.
Olisin kiitollinen, jos voisitte jakaa kokemuksia, näkemyksiä tai antaa vinkkejä.