Talon lämmitysratkaisut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TMK
  • Aloitettu Aloitettu
Ilmalämpöpumppu.. Kuuluko sen ulkoyksikön propepin pyöriä jatkuvasti / ajoittain, näyttää että olisi nyt paikoilleen jämähtänyt ? Joku vika tuotteessa?
Kuten @BongisKhan edellä kertoo, pääasiassa vain kun varsinainen lämpöpumppu käy. Muuten ulkopotkuri tuhlaisi energiaa(mikä sotisi koko ilpun ideaa vastaan, sen kun kuuluu säästää mahdollisimman paljon energiaa suoraan sähkölämmitykseen verrattuna ja/tai jäähdyttää taloudellisesti) ja kuluttaisi laakeria turhaan. Ilpun käytössä on ihan kiva, jos on mahdollisuus valmistajan pilvestä, kotiautomaatiosta tai vaikka mistä kulutusmittarista tai vastaavasta todeta, paljonko sen sähköteho milloinkin on ja on ollut. Siinäkin tapauksessa että lähtökohtaisesti filosofiana on "en halua säätää vaan laite on nyt asennettu ja saa pöristä keskenään". Sama pätee moneen muuhunkin koneeseen ongelmien ilmetessä tai niitä epäiltäessä.
 
Tänään ostin 1981 tehdyn talon, jossa ILP, takka ja puuhella. Mutta tuossa puuhellassa on kyllä aika onnettoman pieni tulipesä. Takan pelti oli jumittunut kiinni, mutta pihdeillä ja vasaralla aukesi. Ihan kivasti varmaan tulee takasta lämpöä, jos joskus käyttää sitä. Nyt takan jotkut pellit on vasemmalle käännetty. Varmaan jotain kiertoa saa noilla pelleillä käännettyä?

Daikin Perfera 40 N ILP asennetaan maanantaina (kai). Piippuun voisi varmaan ostaa jotkut ritilät, että ei pääsisi linnut tekemään pesää piippuun? Mutta ei ole ennenkään ollut mitään ritilää, eli ehkä turhaa?

Syttyi ainakin hyvin sillätapaa, että tuo toinen takan luukuista oli kiinni.

IMG20241017164439.jpg
 
Tänään ostin 1981 tehdyn talon, jossa ILP, takka ja puuhella. Mutta tuossa puuhellassa on kyllä aika onnettoman pieni tulipesä. Takan pelti oli jumittunut kiinni, mutta pihdeillä ja vasaralla aukesi.
Onkos siellä nuohous voimassa? Siellähän voi olla vaikka mikä naakan pesä jos jotain on jumissa, tai toki muutenkin.

Nyt takan jotkut pellit on vasemmalle käännetty. Varmaan jotain kiertoa saa noilla pelleillä käännettyä?
Siinä voi olla suora poisto sytytystä varten ja kiertävät savukanavat normaalipolttoa varten. Tällaista esiintyy ainakin leivinuuneissa ja nykyaikaisissa isoissa takoissa. Jatkuva poltto sytytyspellillä on tehotonta ja tulisijasta riippuen voi olla jopa vaarallista. Enkä sitten tiedä tulisijojen tekniikasta paljon mitään, joten suhtaudu varauksella.
 
Tänään ostin 1981 tehdyn talon, jossa ILP, takka ja puuhella. Mutta tuossa puuhellassa on kyllä aika onnettoman pieni tulipesä.
Onnea "uudelle" talolle. Puuhellan pieni tulipesä on hyvä, se on lähella hellan liittaa ja näin kaikki keitokset kiehuu nopeammin. Yleensä vanhoissa Siro -liesissä oli pieni tulipesä. Itselläni on keittiössä puuhella, joka on ns uustuotantoa lasiluukkuineen ja siinä on iso tulipesä, selvästi huonompi keittelyissä, uuni toimii hyvin. Jos jostain yhyttäis hyväkuntoisen Siron tai vastaavan niin vaihtoon menisi.
 
Tuohon 1981 taloon liittyen, että mikä olisi fiksu peruslämpö? Nyt ILP lämmittää 21 asteeseen, mutta voisiko lämpötilaa laskea esim 16 asteeseen? Täytyy varmaan seurailla myös kosteusprosenttia. Muutto on varmaan vasta 1.12. mahdollisesti.

Puulattioiden hiontaan on varattu 3 päivää (valmis 18.11). Silloin hyvä lämpötila on jotain 22 luokkaa. Toki niin, että lämpö on nostettu sopivaan jo hyvissä ajoin ennakkoon.

Etelä-Pohjanmaalla lämpötila vaihtelee nyt 12-8 asteen välillä, jos sillä on merkitystä talon peruslämpöön?

Onkos siellä nuohous voimassa? Siellähän voi olla vaikka mikä naakan pesä jos jotain on jumissa, tai toki muutenkin.


Siinä voi olla suora poisto sytytystä varten ja kiertävät savukanavat normaalipolttoa varten. Tällaista esiintyy ainakin leivinuuneissa ja nykyaikaisissa isoissa takoissa. Jatkuva poltto sytytyspellillä on tehotonta ja tulisijasta riippuen voi olla jopa vaarallista. Enkä sitten tiedä tulisijojen tekniikasta paljon mitään, joten suhtaudu varauksella.
En tiedä mikä takan pelkissä jumitti, mutta piippujen nuohous täytyy kyllä teettää. Ne nuohousluukut näytti kyllä riittävän puhtailta, että tohti tehdä kokeilun. ensin tulitikulla, että onko mitään vetoa piipuissa.
 
Etelä-Pohjanmaalla lämpötila vaihtelee nyt 12-8 asteen välillä, jos sillä on merkitystä talon peruslämpöön?

16 astetta on ihan hyvä. Mielellään vähän lämpimämpää kuin ulkona on.
Oma mutukäsitykseni on, että talvipakkasilla voi laskea alemmas kuin syksyllä ja keväällä. Kuitenkin tämä on varmasti aina tapauskohtaista sekä kosteusteknisistä että putkien jäätymisvaaraan liittyvistä syistä. Ja toisaalta kannattaako yleensä kylmään vuodenaikaan laskea kovin alas, kun lämmön nostoaika pitenee? Joku sähkötön ja vedetön hirsimökki kai menee pienellä kuivauslämmityksellä jos se ei ole ihan niin sparta että voidaan laittaa yksinkertaisesti kylmäksi.

Niin ja se ilppikin olisi talvella pääosin hyvä pitää käynnissä jne.
 
Onnea "uudelle" talolle. Puuhellan pieni tulipesä on hyvä, se on lähella hellan liittaa ja näin kaikki keitokset kiehuu nopeammin. Yleensä vanhoissa Siro -liesissä oli pieni tulipesä. Itselläni on keittiössä puuhella, joka on ns uustuotantoa lasiluukkuineen ja siinä on iso tulipesä, selvästi huonompi keittelyissä, uuni toimii hyvin. Jos jostain yhyttäis hyväkuntoisen Siron tai vastaavan niin vaihtoon menisi.
Kiitos. Siro -liesi taitaa juurikin olla.

Screenshot_2024-10-17-21-45-10-12_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Tuollane puuhella himottaisi kyllä takan vieree.. Pitäisi toki uusi läpivienti tehdä piippuun sitte, ettei ihan halpa homma taida ollaka.
 
Onkos siellä nuohous voimassa? Siellähän voi olla vaikka mikä naakan pesä jos jotain on jumissa, tai toki muutenkin.


Siinä voi olla suora poisto sytytystä varten ja kiertävät savukanavat normaalipolttoa varten. Tällaista esiintyy ainakin leivinuuneissa ja nykyaikaisissa isoissa takoissa. Jatkuva poltto sytytyspellillä on tehotonta ja tulisijasta riippuen voi olla jopa vaarallista. Enkä sitten tiedä tulisijojen tekniikasta paljon mitään, joten suhtaudu varauksella.
Jotain outoa tuossa takan pelkissä on. Laitoin pellin tänään kiinni, niin eipä auennutkaan, vaan pihdeillä ja vähän vasaralla koputtelemalla aukesi taas. Kokeilin kaksi kertaa.

Haittaako se kumminkaan paljoa, jos pellin pitää kokoajan auki? Toki varmaan saa pellin vain kevyesti kiinni, niin aukeaa sitten normaalisti. Ehkä nuohous korjaa vikaa, ainakin vähän.

Ilpin laitoin nyt 16 asteeseen lämmittämään, mikä oli samalla minimi (on myös vaihtoehdot 8 ja 10). Saa pitää siis sopivaa ylläpitolämpöä päällä ja talo pysyy toivottavasti riittävän kuivana. Mittari näytti 15.8 astetta ja 65%.
 
Appiukon 80-luvun talo vesikiertoisilla pattereilla. Taloon vaihdettiin juuri öljyn tilalle kaukolämpö. Talvet talo on tyhjillään peruslämmöllä kun asukkaat talvehtii Espanjassa. Patteritermostaatit (jos yleensä toimivat) on säädetty 2-asemtoon.

Ideoita mikä olisi helpoin tapa seurata etänä talon lämpötilaa? Ja jopa säätää etänä lämpötilaa? Älytermostaatteja tai jotain älyä ohjaamaan kaukolämpöä (Ouman H23)?
 
Mikä siellä nyt säätää lämpöä? Helpoin varmaan joku tuya-pohjainen, muutama anturi ympäriinsä ja pilveen. En laittaisi älytermostaatteja, säätäisin suoraan kiertoveden lämmön riittävän alas, termostaatit kokeilemalla, mutta danfosseissa ykkönen on muistaakseni 15.
 
Ei siellä nyt ole muuta säätämässä kuin patteritermostaatit. Lämpötilan etäsäätö olisi mukava ettei tarviis ajella 200 km suuntaansa säätämään termostaatteja jos lämpöä pitäisi säätää.
 
Ei siellä nyt ole muuta säätämässä kuin patteritermostaatit. Lämpötilan etäsäätö olisi mukava ettei tarviis ajella 200 km suuntaansa säätämään termostaatteja jos lämpöä pitäisi säätää.
Kyllä siellä joku säädin menoveden lämpöä säätää. Jos on uusi kaukolämpökeskus niin todennäköisesti joku Ouman.
 
Tuollane puuhella himottaisi kyllä takan vieree.. Pitäisi toki uusi läpivienti tehdä piippuun sitte, ettei ihan halpa homma taida ollaka.
Ei piikkausrauta paljoa maksa;) helppo homma tehdä liitäntä, jos vaan hormit riittää. Ja saahan sitä kaksikin tulipesää olla samassa hormissa, ainakin ennen sai.
 
Menovettä säätää Ouman H23
No sitten tuohon oumaniin huoneanturi ja haluttu lukema oumanilta, niin se hoituu. Mutta käyrä pitää kuitenkin olla oikealla hehtaarilla koska huoneanturi vain hienosäätää käyrää. Suositus että kylmimpään huoneeseen anturi ja patteritermostaatti irti. Patteritermostaateilla leikataan muista huoneista liikalämpö pois. Tuohon varmaan saisi myös etäohjauksen, mutta saattaa olla kk-maksullinen.
 
Kätevä lämmittää sillä, jos puuta piisoo. Ja ei haittoo kallis sähkö.. Kokemusta ei ole toki itellä

Kätevähän se vesitakka on, jos haluaa puusulkeiset keskelle olohuonetta pannuhuoneen sijasta.

Ennemmin itse laittaisin jonkun normitakan varalämmönlähteeksi ja maalämpö taloon sitten lämmityksestä huolehtimaan.
 
Tyhmä kysymys oumaniin ja vastaaviin digitaalisiin lämmönsäätimiin liittyen, kun tuttu sellaista suositteli manuaalisen shuntin tilalle. Miksi veden lämpötilaa pitäisi säädellä kelien mukaan, kun pattereissa on kuitenkin omat termostaatit, eikö ne vaan säädy itsestään isommalle, jos tuollainen ouman säätää veden viileämmäksi..?

Meillä kulkee keskuslämmitysputket pintavetoina asuintiloissa, joten häviötkään ei kai hirveästi pienene, vaikka kiertoveden lämmön tiputtaisi minimiin.
 
Tyhmä kysymys oumaniin ja vastaaviin digitaalisiin lämmönsäätimiin liittyen, kun tuttu sellaista suositteli manuaalisen shuntin tilalle. Miksi veden lämpötilaa pitäisi säädellä kelien mukaan, kun pattereissa on kuitenkin omat termostaatit, eikö ne vaan säädy itsestään isommalle, jos tuollainen ouman säätää veden viileämmäksi..?

Meillä kulkee keskuslämmitysputket pintavetoina asuintiloissa, joten häviötkään ei kai hirveästi pienene, vaikka kiertoveden lämmön tiputtaisi minimiin.
Isällä on kanssa manuaalinen shuntti puulämmityksessä.

Joku fiksumpi osaisi avata miksi on hieman pienempi energiankulutus automaattisella shuntilla?

Mikä lämmitysmuoto?
 
Tyhmä kysymys oumaniin ja vastaaviin digitaalisiin lämmönsäätimiin liittyen, kun tuttu sellaista suositteli manuaalisen shuntin tilalle. Miksi veden lämpötilaa pitäisi säädellä kelien mukaan, kun pattereissa on kuitenkin omat termostaatit, eikö ne vaan säädy itsestään isommalle, jos tuollainen ouman säätää veden viileämmäksi..?

Meillä kulkee keskuslämmitysputket pintavetoina asuintiloissa, joten häviötkään ei kai hirveästi pienene, vaikka kiertoveden lämmön tiputtaisi minimiin.
Lämmityslaitteen hyötysuhde ainakin muuttuu (dramaattisesti) kiertoveden lämpötilan muuttuessa.
 
Tulipa tässä nyt mieleen kun leivinuunia lämmitän, että mikäs se on ns. optimaalinen lämpötila jonka jälkeen lämpö menee "harakoille" ja puun polttaminen on turhaa?

Uunin kyljestä mitattuna pintalämpötila näyttää nyt 75°
 
Isällä on kanssa manuaalinen shuntti puulämmityksessä.

Joku fiksumpi osaisi avata miksi on hieman pienempi energiankulutus automaattisella shuntilla?

Mikä lämmitysmuoto?
Öljylämmitys, polttimen termostaatti säädetty tällä hetkellä 65 asteeseen.

Kun nyt vähän lueskelin, niin ilmeisesti oumanilla saa tarkemman säädön kun se mittaa ulkolämpöä ja osaa siten ennakoida. Eli patterien termostaatit niin isolle että ne toimii vain "ylilämpösuojina" ja talon lämpötilaa säädellään oikeasti kiertoveden lämpöä muuttamalla..? Kyllähän siinä samalla säästyykin, jos tuolla välttyy ylilämmittämiseltä.

Tänne 70-luvulla rakennetun keskuslämmityksen termarit on kyllä muutenkin melko epämääräisiä, löytyy varmaan kolmea tai neljää eri mallia ja keittiössä taitaa olla pelkkä hana messinkisellä vivulla.
 
Viimeksi muokattu:
Öljylämmitys, polttimen termostaatti säädetty tällä hetkellä 65 asteeseen.

Kun nyt vähän lueskelin, niin ilmeisesti oumanilla saa tarkemman säädön kun se mittaa ulkolämpöä ja osaa siten ennakoida. Eli patterien termostaatit niin isolle että ne toimii vain "ylilämpösuojina" ja talon lämpötilaa säädellään oikeasti kiertoveden lämpöä muuttamalla..? Kyllähän siinä samalla säästyykin, jos tuolla välttyy ylilämmittämiseltä.

Tänne 70-luvulla rakennetun keskuslämmityksen termarit on kyllä muutenkin melko epämääräisiä, löytyy varmaan kolmea tai neljää eri mallia ja keittiössä taitaa olla pelkkä hana messinkisellä vivulla.
Tätä oon itsekin miettinyt js vähän pihalla näistä säädöistä. Käytössä Ouman ja vesi säädetty tuohon 65 asteeseen
Silti patterien termostaatit aika pienellä lämpötilalla. Säästyykö jos termostaatit täpöillä ja säätää Oumanilla lämpökäyrää?
 
Tulipa tässä nyt mieleen kun leivinuunia lämmitän, että mikäs se on ns. optimaalinen lämpötila jonka jälkeen lämpö menee "harakoille" ja puun polttaminen on turhaa?

Uunin kyljestä mitattuna pintalämpötila näyttää nyt 75°
Tuohon ei varmaan ole selvää vastausta,riippuu uunin mallista ja materiaalista paljon.Omaan vuolukivi takka/leivinuuniin asensin piipun alapäähän savukaasuille lämpömittarin ja ole huomannut että on aika vaikeaa pitää lämpö alle 200 asteessa,vähänkään reilummat tulet niin lämmöt nousee 300-400 välille.Eli harakoille menee reilusti lämpöä.Ajan kanssa saa tuntuman miten pitäisi lämmittää niin että olisi mahdollisimman tehokasta.
 
Tätä oon itsekin miettinyt js vähän pihalla näistä säädöistä. Käytössä Ouman ja vesi säädetty tuohon 65 asteeseen
Silti patterien termostaatit aika pienellä lämpötilalla. Säästyykö jos termostaatit täpöillä ja säätää Oumanilla lämpökäyrää?
Joku toisaalla oli mm. sitä mieltä että

"Oumannia tarvitaan, jos varaajan lämpötila vaihtelee paljon tai jos putkiston hukkalämpö ei tule hyötykäyttöön ja kiertovesi halutaan mahdollisimman viileäksi. Muussa tapauksessa siitä ei riittävästi mitoitetussa systeemissä välttämättä ole hyötyä, kun lämpö heiluu muutenkin vähän. Ainakaan jos on pienet, 1-2 patterin huoneet. Isommissa tiloissa patterit voivat häiritä toisiaan, ja silloin Oumanista oikein säädettynä voi olla apua."

Noin sen itsekin olen ajatellut. Puukattilan kaverina tuo ainakin pitäisi kiertoveden lämmön vakiona, vaikkei sitä muuhun käyttäisikään.
 
Tuohon ei varmaan ole selvää vastausta,riippuu uunin mallista ja materiaalista paljon.Omaan vuolukivi takka/leivinuuniin asensin piipun alapäähän savukaasuille lämpömittarin ja ole huomannut että on aika vaikeaa pitää lämpö alle 200 asteessa,vähänkään reilummat tulet niin lämmöt nousee 300-400 välille.Eli harakoille menee reilusti lämpöä.Ajan kanssa saa tuntuman miten pitäisi lämmittää niin että olisi mahdollisimman tehokasta.

Näin mie vähän arvelinki ettei ole nyrkkisääntöä tuohon. Tuommonen 1,1m x 1,6m x 1,3m kuutio tuo leivinuuni on.
 
Itsellä on ajatuksena jossain vaiheessa vaihtaa saunan kiuas, vesikiertoiseen malliin ja siihen kaveriksi 300-500 litran vesivaraaja ja sitten seinän läpi putket vesikiertoisille pattereille jotka on tulisi viereiseen keittiiöön ja makkariin sekä jotenkin tuonne olkkariin joka on ihan vastakkaisessa kulmassa taloa. Näitähän ei ole olennestään, mutta torissa on vaihtelevasti myynnissä edullisesti sekä lvv ja patterreita.

Idea on lähtenyt siitä kun tulee saunottua viikossa 4-5 krt ja joka kertaa sitä piipusta menee harakoille lämpöä, varsinkin talvella. Talossahan on ILP päälämmityksenä, joten ei tuosta ole tarkoitus tulla pääasiallista lämmitysmuotoa, lähinnä energiataloudellisuutta. Plussaa on toki se että kun saunoo ennen kuin pörssisähkön hinta pomppaa niin ilppi saa hetken levätä.
 
Vähän epäilen että pitää saunoa todella pitkään että tuo vesimäärä lämpiää tarpeeksi kuumaksi,ainakin löylyä olisi tarpeeksi ja saunassa kuumaa.
 
Tuolla missä tälläiseen olen törmännyt, niin valmistajan mukaan minimi koko LVV:lle on 300 litraa: Skamet vesikiertokiuas
Tehona 4-5 kWh, niin olettaisin silloin tuon tehon riittävän. Se että kuinka kauan tuosta riittää sitten potkua talon lämmitykseen ei ole niin tärkeää, kun tämä olisi vain lisälämmitys ja eikä menisi suurin osa harakoille. Se ILP edelleen hoitaa pääasiassa lämmityksen.
 
Tätä oon itsekin miettinyt js vähän pihalla näistä säädöistä. Käytössä Ouman ja vesi säädetty tuohon 65 asteeseen
Silti patterien termostaatit aika pienellä lämpötilalla. Säästyykö jos termostaatit täpöillä ja säätää Oumanilla lämpökäyrää?
Lähtökohta pitäsi olla että lämpökäyrää säätämällä saadaan lämpötilat kohdalleen (huonelämpötila 21c) vaikka termostaatit eivät olisi paikallaan.
Tuo taas vaatinee sen että pumppu on suurin piirtein oikella asetuksella, patteriventtiileissä on oikeat esisäädöt jne.
Kustannusten säästöähän tuolla ohjauksella heataan, kun muistetaan nyrkkisääntö huoneilman 1c lisäys nostaa kuluja 5%.
Jos ei välitä kuluista tai jostain syystä lämmitys on "ilmaista" niin sittenhän tuosta Ounanista ei tarvitse välittää.

Enomiehellä, joka on aika "tarkanmarkanpoika", oli aina ihan helvetin lämmin kun oli puuta enemmän kuin kerkesi polttaa kattilassa. Väittäisin että talvellakin sisälämpötila oli varmaan lähempänä 30c kuin 25c.
 
Lähtökohta pitäsi olla että lämpökäyrää säätämällä saadaan lämpötilat kohdalleen (huonelämpötila 21c) vaikka termostaatit eivät olisi paikallaan.
Tuo taas vaatinee sen että pumppu on suurin piirtein oikella asetuksella, patteriventtiileissä on oikeat esisäädöt jne.
Kustannusten säästöähän tuolla ohjauksella heataan, kun muistetaan nyrkkisääntö huoneilman 1c lisäys nostaa kuluja 5%.
Jos ei välitä kuluista tai jostain syystä lämmitys on "ilmaista" niin sittenhän tuosta Ounanista ei tarvitse välittää.

Enomiehellä, joka on aika "tarkanmarkanpoika", oli aina ihan helvetin lämmin kun oli puuta enemmän kuin kerkesi polttaa kattilassa. Väittäisin että talvellakin sisälämpötila oli varmaan lähempänä 30c kuin 25c.
Joo mutta jotkut väittää että pelkillä patteritermostaateillakin saa lämpötilan yhtä tarkasti tai tarkemmin kohdalleen, kuin tuolla oumanilla. Mikä kuulostaa jopa uskottavalta ainakin jos oumania käytetään pelkällä ulkoanturilla mikä ei ymmärrä tuulen, auringon, yms. muuttujien vaikutusta.
 
Joo mutta jotkut väittää että pelkillä patteritermostaateillakin saa lämpötilan yhtä tarkasti tai tarkemmin kohdalleen, kuin tuolla oumanilla. Mikä kuulostaa jopa uskottavalta ainakin jos oumania käytetään pelkällä ulkoanturilla mikä ei ymmärrä tuulen, auringon, yms. muuttujien vaikutusta.
Varmaan voi saadakin, ja koko ajatushan kai riippuu siitä millaista kiertoveden lämpötilaa tavoitellaan. Sehän on kovin eri tilanne, jos sekoitetaan jonkun polttolaitoksen tuottamasta kuuman puoleisesta vedestä kiertoon vs. ajetaan suoraan tai ainakin sekoittelematta lämmönlähteen kuten MLP vettä pattereille.

Aika näppärästi tosin on tuntunut MLP tuottavan melko tasaista huonelämpöä pelkän ulkoanturin ja lämpökäyrän varassa*. Poikkeamat liittyvät enemmän lämmönjaon epätasaisuuteen ja siihen, että joillakin on pakottava tarve ruuvailla huonetermostaatteja ellei niitä ole eliminoitu. Joko termostaattia tai ruuvailijaa. :tongue:

*On myös yksittäinen sisäanturi, jonka vaikutus on säädetty minimaaliseksi.
 
Joo mutta jotkut väittää että pelkillä patteritermostaateillakin saa lämpötilan yhtä tarkasti tai tarkemmin kohdalleen, kuin tuolla oumanilla. Mikä kuulostaa jopa uskottavalta ainakin jos oumania käytetään pelkällä ulkoanturilla mikä ei ymmärrä tuulen, auringon, yms. muuttujien vaikutusta.
Oumanin kanssa olisikin syytä olla aina huonelämpötila-anturi, jolla saa käyrää korjattua lennossa.
 
Oumanin kanssa olisikin syytä olla aina huonelämpötila-anturi, jolla saa käyrää korjattua lennossa.
Minkälainen tuo huonelämpötila-anturi oikein on? Ja mitähän tuollainen mahtaa kustantaa? Ja vaatiiko johdon vetäminen vai saisko jopa langattomasti toimivan anturin?
 
Minkälainen tuo huonelämpötila-anturi oikein on? Ja mitähän tuollainen mahtaa kustantaa? Ja vaatiiko johdon vetäminen vai saisko jopa langattomasti toimivan anturin?
Ouman TMR-SP, hintaa reilusti alle satku. Ainakin siis jos kotona EH-105 tai EH-800. Helppo asentaa itse (langallinen).

e: Taisi olla myös sellainen versio, jossa ei ole säätöpotikkaa. Hinnassa ei paljoa eroa.
 
Taitais se kuitenkin olla. NTC-vastukset ei nyt ihan mitään high-tech kamaa enää ole.
1730730265223.png
Uskotaan.

Yhteensopivuudessa puhutaan vain EH-105 ja EH-800 malleista.
 
Kannattaa toki varmistaa ennen ostamista, mutta ainakin NTC 10kOhm täsmää eli sen puolesta toimii.

Sivuhuomautuksena jeesus mitkä hinnat EH800:ssa. Näköjään yli tuplannut siitä kun itse ostin 2015. Oli noin 400 e tuon sisäyksikön kanssa.
 
Joo mutta jotkut väittää että pelkillä patteritermostaateillakin saa lämpötilan yhtä tarkasti tai tarkemmin kohdalleen, kuin tuolla oumanilla. Mikä kuulostaa jopa uskottavalta ainakin jos oumania käytetään pelkällä ulkoanturilla mikä ei ymmärrä tuulen, auringon, yms. muuttujien vaikutusta.

Onhan se helpompi säätää kohdalleen pelkillä termostaateilla, Oumanin (tms laiteen) tarkoitus onkin että ei tuhlata energiaa ja turhia kustannuksia.
5-pisteisellä lämpökäyrällä saa aika hyvin kyllä kohdalleen ohjauksen ulkolämpötilan mukaan, toki vaatii enemmän säätämistä kuin pelkän termostaatin vääntäminen patterissa.
 
Onhan se helpompi säätää kohdalleen pelkillä termostaateilla, Oumanin (tms laiteen) tarkoitus onkin että ei tuhlata energiaa ja turhia kustannuksia.
5-pisteisellä lämpökäyrällä saa aika hyvin kyllä kohdalleen ohjauksen ulkolämpötilan mukaan, toki vaatii enemmän säätämistä kuin pelkän termostaatin vääntäminen patterissa.
Juuri säästöillä tuota oumania tuttu putkimies perusteli kun sitä suositteli, mutten ymmärrä mistä se säästö tulee, olettaen että huoneiden lämpötila pysyy patteritermareillakin hyvin kohdallaan eikä kiertovesiputkien lämpöhäviöillä ole merkitystä, koska häviötkin menee hyötykäyttöön.
 
Juuri säästöillä tuota oumania tuttu putkimies perusteli kun sitä suositteli, mutten ymmärrä mistä se säästö tulee, olettaen että huoneiden lämpötila pysyy patteritermareillakin hyvin kohdallaan eikä kiertovesiputkien lämpöhäviöillä ole merkitystä, koska häviötkin menee hyötykäyttöön.
Lämpövuo putkistossa riippuu lämpötilaerosta ympäristöön. Korkeampi lämpötila -> enemmän häviötä. Harvoin ne putket menee niin optimaalisesti, että kaikki menisi hyödyksi. Oma osansa on sitten lämmöntuotossa sekin, että mikä lämmön tuottaa. Ääriesimerkkinä maalämpöpumppu tekee ja kierrättää 50+ asteista vettä, kun tarve olisi 30 astetta. Alkaa näkyä ja paljon kulutuksessa. Öljynpoltosta ja muista en tiedä miten hyötysuhteen käy lämmityksessä, mutta 20 astetta kuumempi kattilakin hukkaa helposti lämpöä - jälleen kerran riippuu sijainnista meneekö harakoille vai ei.
 
Ääriesimerkkinä maalämpöpumppu tekee ja kierrättää 50+ asteista vettä, kun tarve olisi 30 astetta.
Joo, tällainen perseilyhän voi tarkoittaa että hatusta vetäen lattialämmitysjärjestelmän kanssa turhan lämmityksen ja turhan sekoituksen avulla COP onkin 3 kun voisi olla 5. Sehän ei vielä ole paha. Nimittäin ei ole mikään selviö, että se MLP edes pystyy tuottamaan yli 50-asteista(tai edes ihan tasan 50-asteista) vettä vaan siinä kohtaa voi monessa tapauksessa mennä raja. Siitä eteenpäin ajetaan iloisesti vastuksilla. Moni käyttäjä ei voisi vähempää olla kiinnostunut talotekniikan toiminnasta, kunhan toimii ja suorastaan vihaisesti vaatii ettei halua mitään dataa. Siinäpä sitten mennään suorasähkölämmityksellä kun olisi mahdollisuus jopa luokkaa 80% energiansäästöön. Samoin 20k€+ investointi on tällöin mennyt koiran perseeseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 511
Viestejä
4 475 256
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom