No kyllä heikentää. Maa- tai vesi-ilmalämpöpumppuja ei vartin jaksoissa käytetä.
Mulla kun tuollainen pumppu löytyy ja sillä menee ainakin kolme varttia ennen kuin pääsee täyteen tehoon.
Tätä jäin hieman ihmettelemään edelleen, vaikka tietysti en tiedä millainen on mainitsemasi "tuollainen" pumppu, kun ensin oli aiheena vain yleisesti "MLP tai VILP".
Kesäkäytössäkin on maalämmöllä käyttöveden lataus selvästi tuota mainittua aikamäärettä nopeammin ohi, ja melko kovalla teholla se ajaa. Etenkään talvikäytössä pakkaskaudella, siis silloin kun lämmityssähkön optimoinnilla on sekä kulutuksen että hinnan puolesta oikeasti merkitystä, ei ole kuin kullin luikaus ja invertteri-MLP laskee pienimmälle osateholle tai ohjautuu täysille. Ja voihan sen kompressorin ohjelmoida tarvittaessa pysähtymään kokonaankin, sanoisin tätä jopa houkuttelevammaksi kun resoluutio onkin 15 minuuttia eikä 60.
Eikä tarvita isoa varaajaa, jotta kämppä ei muutu igluksi muutamassa tunnissa. Riittää että on vähän jämymmät seinät. Kone voi käydä paljon normaalia hitaammin yli kellon ympäri ilman huomattavaa muutosta asumismukavuudessa.
Joo, jauhan ihan armotonta paskaa. Jos olen väärässä, toivon että se osoitetaan jotta hyödyn tiedosta itsekin.
Missäpäin suomea porataan alimittaisia kaivoja? Ainakin täällä pohjoisessa porataan kaivot suositus syvyyttä syvemmälle. Aika idiootti saa olla jos alimittaisen kaivon hyväksyy.
Siihen halpuutukseen liittyy siis yleensä lähtökohtana alamittainen kone, mahdollisesti toki sillekin alamittainen kaivo(tai vaakatasoinen maapiiri tai vesistöpiiri, paitsi näitä varmaan harvemmin tehdään alamittaisiksi koska muun kuin oletusvaihtoehdon tilaaja saattaa kokonaisuudesta jotain ymmärtää). Kun on alamittainen kone, ei voi sillä isolla varaajallakaan kovin äkkiä lämmittää varastoon, oli sitten alamittainen keruupiiri tai ei. Tietysti käyttötavasta riippumatta on perin kurjaa jos "kaivo kuivuu" lopputalven pakkasjaksoina ja vastuslämpöä alkaa tarvita.
Idiootteja tilaajia on paljon, ja myyjiä monenlaisia. Maalämpöjärjestelmän voi rakentaa myös niin, että pyytää ensin ulkopuolisen konsultin arvion, arvioi sen itse ja tilaa työt ja laitteet niitä markkinoivilta kilpailuttamalla. Pakko ei ole luottaa tuuriin tai ostaa pyytämättä saadun markkinointiviestinnän perusteella. Sanoisin peräti ettei kannata. Samoin ei kannata mennä Giganttiin kysymään, "mitäs sä myisit mulle, mulla on rahaa".
Olet sähkönhinnasta oikeassa mutta kun otetaan siirto huomioon niin tuo sinun vänkääminen on turhaa pilkunnussintaa.
Etenkin jos puhutaan lämmityksestä ja kyseessä on varaava keskuslämmitys, niin ei ole missään tapauksessa vänkäämistä, turhaa tai pilkunnussintaa. Sehän on silkkaa säästöä, tienaamista ja ilmaista rahaa. Tällöin tulee tilanteita joissa siirtoa tulee jotakuinkin vakiomäärä, mutta käyttöä ajoittamalla energian ostossa pääsee saamapuolelle. Kahvinkeitossa ja pyykinpesussa sitten asia erikseen, eli kovin äkkiä ei tienata ellei ole selkeä hintavirhe jossa miinushinnalla kuitataan alkajaisiksi siirto ja vero.