Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Päivitystä uunin lämmitykseen.On muuten yllättävän suuri ero nokisen ja vasta nuohatun uunin lämmönvastaanotolla.Ennen piti polttaa aika pieni puumäärä kerrallaan ja lisäksi säännöstellä vetoa ettei poistokaasujen lämmöt mennyt yli 250 asteen,nyt voi tehdä kaksi kolme kertaa isommat tulet reilulla vedolla ja silti lämmöt pysyy alle 200 asteessa.En ole punninnut koskaan määrää mutta puita kuljetan vanhalla täysikokoisella lihalaatikolla ja kovemmilla pakkasilla nuo taisi kulua kerta lämmityksessä,sekapuuta suurin osa.Tosin nyt kun olen noita savukaasuja mittaillut niin vaikuttaa että on tullut poltettua liian paljon kerralla ja liian kovalla vedolla aiemmin.Aika pienellä pitää polttaa jos haluaa alle 200 asteessa pitää mittarin,toki tuohon vaikuttaa se että uunia on lämmitetty joka päivä jo pari kuukautta ja uuni on valmiiksi sisältä 50-100 asteinen uunin mittarin mukaan.
Päivitystä uunin lämmitykseen.On muuten yllättävän suuri ero nokisen ja vasta nuohatun uunin lämmönvastaanotolla.Ennen piti polttaa aika pieni puumäärä kerrallaan ja lisäksi säännöstellä vetoa ettei poistokaasujen lämmöt mennyt yli 250 asteen,nyt voi tehdä kaksi kolme kertaa isommat tulet reilulla vedolla ja silti lämmöt pysyy alle 200 asteessa.
SL leivinuunimittari 63mm No 425 Tuontapainen 50-400 astetta,karan pituus joko 200 tai 250 mm.Minkälaisella mittarilla mittaat tätä?
SL leivinuunimittari 63mm No 425 Tuontapainen 50-400 astetta,karan pituus joko 200 tai 250 mm.
Tuo ei itselle toimi, mutta tuosta sainkin idean olisiko jotain mittaria jossa on anturi jonka saisin ujutettua savupellin aukosta hormiin tai joku langaton ihan piipun nokkaan katolle. Voisi ihan mielenkiinnosta katsoa mitä lukemia sieltä tulee.
K-tyypin lämpömittariin saa erilaisia mittapäitä ainakin 1300 asteeseen asti. Esim Lämpötila-anturit, K-tyyppi ja Lämpömittari, K-tyyppiTuo ei itselle toimi, mutta tuosta sainkin idean olisiko jotain mittaria jossa on anturi jonka saisin ujutettua savupellin aukosta hormiin tai joku langaton ihan piipun nokkaan katolle. Voisi ihan mielenkiinnosta katsoa mitä lukemia sieltä tulee.
Tämä on eniten käytetty, keskustelua ja tarjouksia esim.Onko kellään tiedossa nettisivua josta löytyisi MLP tarjouksia/hintoja. Olisi MLP osto ajankohtainen lähikuukausina ja kauhea homma selata eri sivuja erikseen, koska tarve ei ole nyt heti niin voisi koittaa kytätä jotain tarjouksia.
Mikä viilennystapa/-muoto on järkevin maalämmön kanssa? Talo siis suunnitteilla ja mahdollisuus laittaa mikä vaan.
Itsellä tosiaan talo rakenteilla, löytyy ilmanvaihto ja lattiaviilennys, jos vaan minnekkään (ei makuuhuonetiloihin) saat mahtumaan konvektorin tai muutaman niin laita ne..Mikä viilennystapa/-muoto on järkevin maalämmön kanssa? Talo siis suunnitteilla ja mahdollisuus laittaa mikä vaan. Nibe-mies suositteli lattiaviilennystä, joku toinen kattokonvektoria. Nibe-miehen mukaan kattokonvektori sama kuin seinäkonvektori, erinäköinen vaan.
Onko maalämpöpumpuista joku erityisen hyvä? Etäohjaus ym. toimintoja pitäisi olla. Talo tulee olemaan 160-180-nelioinen, 2-kerroksinen puutalo.
Oikaisen muutaman asian..Lattiaviilennyksessä myös melkoiset riskit. Konvektori voi päivässä kondensoida parikymmentä litraa poistoputkesta. En haluaisi, että murto-osakaan tuosta kondensoituu lattiarakenteisiin. Siellä kun ei mitään poistoputkea ole.
Mikä viilennystapa/-muoto on järkevin maalämmön kanssa? Talo siis suunnitteilla ja mahdollisuus laittaa mikä vaan. Nibe-mies suositteli lattiaviilennystä, joku toinen kattokonvektoria. Nibe-miehen mukaan kattokonvektori sama kuin seinäkonvektori, erinäköinen vaan.
Onko maalämpöpumpuista joku erityisen hyvä? Etäohjaus ym. toimintoja pitäisi olla. Talo tulee olemaan 160-180-nelioinen, 2-kerroksinen puutalo.
Onko sulla tästä ihan kokemusta kun lukemani mukaan on ollut varsin tyytyväisiä käyttäjiä?Se lattiaviilennys on aivan kamala kun se viilentää sisäilmaa, mutta ei poista kosteutta ilmasta. Lopputulos on vimeisen päälle tukala ilma.
-Ihan kohtuu litroilla ja lämpötilaerolla laskien saa tulokseksi 1kw jäähdytystehon.Kannattanee myös pistää maalämpöpiirin lämmönvaihdin tuloilmakanavaan. Maksaa muutaman sata euroa sellainen. Sillä saa esilämmitettyä tuloilman talvipakkasilla ja LTO kone ei pätki ja säästyy noin 1000 kWh vuodessa energiaa. Tosin maalämmön kanssa säästö on sen COPin verran pienempi. Sillä voi myös viilentää, mutta teho jää pariin sataan wattiin tai alle. Ja pitää olla joko kondenssieristetyt tuloilmakanavat tai rajoittaa viilennys muuten sellaiseksi ettei sisäilman kondenssipisteen alle mene tuloilman lämpötila.
Teettää aika tavalla hommaa tuo tuloilmakanavien kondessieristys ja hintaa tulee helposti sille neljänumeroinen summa euroja. Voin kokemuksesta sanoa, että siinä riittää hommaa jos itse solukumilevystä leikkaa ne kaikenlaiset Y-haarat ja 180 asteen ja 45 asteen mutkakappaleet. Saa nimittäin oikeasti miettiä millainen pala leikataan, että se peittää sen haaran tai mutkan kokonaan kun sen liimaa siihen. Valmiita paloja on myytävänä niihin mutkiin ja haaroihin, mutta niillä taas on oma hintansa esimerkiksi Armaflexillä.
Onko sulla tästä ihan kokemusta kun lukemani mukaan on ollut varsin tyytyväisiä käyttäjiä?
-
Varalämpönä ja varsinkin Vilpin kaverina kovemmille pakkasille oikein hyvä. Lisäksi menee todella pienellä agregaatti sähköllä, jos tulee jokin pidempi katko sähköverkkoon talvella. Toimivaa (joskin hieman kallista) lämmitystä olisi turha purkaa pois, jos elinikää on jäljellä ja soveltuu toissijaiseksi lämmitykseksi ilman Elyn avustusta. Toki olettaen uusien laitteiden sopivan tekniseen tilaan vanhojen kaveriksi.Mielestäni tuo 8v takaisinmaksuaika kuulostaa tosi kohtuulliselta, harmi että sääntö-Suomessa kannustetaan toimivan öljykattilan poistamiseen, se nimittäin olisi täydellinen toissijainen lämmitysmuoto...
Alkaa olemaan pian vuosi takana talossa johon laitettiin maalämpö osana remonttia jossa öljylämmitteisistä pattereista siirryttiin vesikiertoiseen lattialämmitykseen.
Talon ilmoitettu öljynkulutus oli 2500 litraa vuodessa ja Nesteen päivän laskurilla, kesälaatuna tuo määrä maksaisi vajaa 3600 euroa.
Sähköä tänä aikana (vajaa 12kk) on kulunut yhteensä 11000kWh. Minulla ei ole lämpöpumpussa kulutusmittaria erikseen mutta leijonanosa tuosta on mennyt toki lämmitykseen.
Tästä sähköstä siirtoineen on nyt maksettu 1467,61 euroa.
Maalämmön laitto maksoi lattialämmityksen kanssa noin 25000 euroa (5000 eur lattialämmityksen osuus noin). Tuosta 4000 euroa saatiin takaisin ELY-keskukselta kun heivattiin öljykattila pois. Eli maalämmön osuus kaivoineen, ELY:n tuella maksoi siis noin 16000 euroa.
Nyt jos näin karkeasti laskee että vuodessa säästyy 2000 euroa lämmityskuluja, oikeastaan enemmänkin, on takaisinmaksuaika noin 8 vuotta meidän kohdalla - tämä siis vielä niin että sisältää kotitalouden käyttösähkön. Lämmitettäviä neliöitä kämpässä on 160m2 (sis kylppärit) ja rakennus on alunperin vuodelta 1880 jota on pariin otteeseen laajennettu tosin.
Miten lattialämmitys toteutettiin?
Alkaa olemaan pian vuosi takana talossa johon laitettiin maalämpö osana remonttia jossa öljylämmitteisistä pattereista siirryttiin vesikiertoiseen lattialämmitykseen.
Talon ilmoitettu öljynkulutus oli 2500 litraa vuodessa ja Nesteen päivän laskurilla, kesälaatuna tuo määrä maksaisi vajaa 3600 euroa.
Sähköä tänä aikana (vajaa 12kk) on kulunut yhteensä 11000kWh. Minulla ei ole lämpöpumpussa kulutusmittaria erikseen mutta leijonanosa tuosta on mennyt toki lämmitykseen.
Tästä sähköstä siirtoineen on nyt maksettu 1467,61 euroa.
Maalämmön laitto maksoi lattialämmityksen kanssa noin 25000 euroa (5000 eur lattialämmityksen osuus noin). Tuosta 4000 euroa saatiin takaisin ELY-keskukselta kun heivattiin öljykattila pois. Eli maalämmön osuus kaivoineen, ELY:n tuella maksoi siis noin 16000 euroa.
Nyt jos näin karkeasti laskee että vuodessa säästyy 2000 euroa lämmityskuluja, oikeastaan enemmänkin, on takaisinmaksuaika noin 8 vuotta meidän kohdalla - tämä siis vielä niin että sisältää kotitalouden käyttösähkön. Lämmitettäviä neliöitä kämpässä on 160m2 (sis kylppärit) ja rakennus on alunperin vuodelta 1880 jota on pariin otteeseen laajennettu tosin.
Sen verran lisään että meillä eivät maalämpöpumpun sähkövastukset ole olleet kertaakaan päällä tähän saakka, edes kovimmillakaan pakkaskeleillä.Kovilla pakkasilla lisävastus on päällä, eli sähkönkulutus siis riippuu ihan siitä kuinka pitkä ja kylmä talvi on.
Sen verran lisään että meillä eivät maalämpöpumpun sähkövastukset ole olleet kertaakaan päällä tähän saakka, edes kovimmillakaan pakkaskeleillä.
Aina parempi tuolla tavalla. Meillä ei kaivosta lämpö riittänyt käyttöveden ja talon lämmitykseen kun pakkaset oli -20c.
Mikähän tuon aiheuttaa? Maalämmönhän pitäisi käytännössä aina riittää ainoaksi lämmitysmuodoksi. Liian matala kaivo vai pumpussa ei tarpeeksi paukkuja?
Mikähän tuon aiheuttaa? Maalämmönhän pitäisi käytännössä aina riittää ainoaksi lämmitysmuodoksi. Liian matala kaivo vai pumpussa ei tarpeeksi paukkuja?
Mun oma tulkinta on, että se on se mistä olen maksanut. Etelä-Suomessa kohtuullisesti.. Eli ei kovin hyvin eristetty talo. Pakkasjaksolla otin toimittajaan yhteyttä ja sanoin, että eihän tää toimi kun vastus on päällä. Toimittajan kommentti oli se, että kaivon syvyyteen ja pumpun tehoon nähden on juuri se mitä kuuluukin ja toimii oikein. Eli ne - 20c on meikäläisen tapauksessa se missä lisäjeesiä sähköstä tarvitaan.
Laskelmia kun katsoin niin kyllä tämä todennäköisesti koko vuoden osalta tulee olemaan tarjouksen mukainen ja sähkönkäyttökin siis laskelmien mukaista. Kovia pakkasjaksoja ei pitäisi etelässä usein olla joten vastuksen käyttö pitäisi olla usein kohtuullista. Tosin kuka näistä nyt tietää..
Sä et ole ensimmäinen kuka kertoo, että ei tarvitse vastuksia lainkaan. Kyllä mä vähän kateellinen olen Teille..
Samaan hengen vetoon.. Mä en ole ensimmäinen kenellä avut sähköstä tulee samoissa ulkolämpötilalukemissa.
Toimittajan kommentti oli se, että kaivon syvyyteen ja pumpun tehoon nähden on juuri se mitä kuuluukin ja toimii oikein. Eli ne - 20c on meikäläisen tapauksessa se missä lisäjeesiä sähköstä tarvitaan.
Mitä sanoi ja lupasi etukäteen? Meillä esim. totesi että johonkin -28C toimisi hyvin ilman lisäapuja, mutta käytännössä kun lukee tuota teosta ja kun kyselin tarkemmin että miten sitten muutaman kuukauden jälkeen ja ns. muutaman vuoden jälkeen myönsi että joku -25C on se realistisempi kun kaivo ei ole juuri porattu. Tiedä sitten mikä on tilanne esim. 25 vuoden jälkeen.
"
Kun energiakaivosta otetaan lämpöä, viilenevät kaivo sekä sitä ympäröivä kallio läm-
pövirtauksen seurauksena. Aluksi kallion ja lämpökaivon välinen lämpövirtaus on
radiaalista. Mitä pidempään lämpöä kaivosta otetaan, sitä suurempi osa lämpövirrasta
on peräisin maanpinnalta. 25 käyttövuoden jälkeen noin 32 % lämpökaivoon virtaa-
vasta lämmöstä on peräisin maanpinnalta ja loput 68 % kaivoa ympäröivästä maasta ja
kalliosta. Kuvassa 14 on esitetty lämpökaivossa tapahtuva lämpöenergian latautumi-
sen muutos alku- ja stationääritilanteen välillä.
Kaivon sisäinen lämpötila laskee ajan kuluessa, kun sieltä otetaan lämpöä. Kun läm-
mönotto kaivosta aloitetaan, laskee kaivon lämpötila ensimmäisen päivän aikana kol-
masosan stationääritilanteeseen verrattuna ja kaksi kolmasosaa kahden ensimmäisen
kuukauden aikana. Kun lämmönoton aloittamisesta on kulunut viisi vuotta, kaivon
lämpötila on lähes vakiintunut. 25 - 100 vuoden kuluttua lämmönoton aloituksesta
tapahtuu noin 5 % lasku kaivon lämpötilassa.
"
EDIT toki myös se maapohja vaikuttaa:
6.3.1 Kallioperä
Suomen kallioperässä graniittiset kivilajit ovat yleisin kivilajiryhmä. Suomen kallio-
perän kokonaispinta-alasta 52,5 % on graniittisia kivilajeja.
Taulukosta 3 nähdään, että kvartsipitoisella kalliolla on selkeästi paras lämmönjohto-
kyky verrattuna muihin kivilajeihin.
TAULUKKO 3. Kallio- ja maaperässä olevien aineiden lämmönjohtavuuksia /18,
s.14, muokattu/
Kallio- tai maalaji Lämmönjohtavuus
(W/mK)
Savi (kuiva) 0,4-0,9
Savi (märkä) 0,9-2,2
Hiekka (kuiva) 0,4
Hiekka (märkä) 1,4
Gneissi 1,9- 4,0
Graniitti 2,1- 4,1
Kvartsi 3,6- 6,6
Vesi 0,6
Jää 2,2
Kallioperän rikkonaisuudella on suuri vaikutus energiakaivosta saatavaan energiamää-
rään. Mikäli kallio on rikkonaista ja sen raoissa liikkuu paljon vettä, voidaan saada
enemmän energiaa, kuin "ehjästä" kalliosta veden lämmönjohtavuuden ansiosta. Rik-
konaiseen kallioon poraamisessa on kuitenkin riskinä porakaivon sortuminen, joka
aiheuttaa lisäkustannuksia
"
Tuskin se kaivosta jäi kiinni vaan siitä, että koneen priorisointi ei piisannut molempiin. Meilläkin hyppää vastusta päälle siinä kohtaa, kun on huippukylmä ja samanaikaisesti kuormapiikki käyttövedessä. Vastusten päälle lähdön saisi kyllä estettyä ottamalla priorisoinnin pois jolloin käyttövesi lämmittäisiin rauhallisemmalla tahdilla. Tai sallimalla kämpän lämpötilan laskea käyttöveden lämmityksen aikana. Lopputuloksena hieman nihkeämpi asumiskokemus.Aina parempi tuolla tavalla. Meillä ei kaivosta lämpö riittänyt käyttöveden ja talon lämmitykseen kun pakkaset oli -20c.
Se kanavapatteri, kiertovesipumppu ja venttiili maksaa yhteensä jotain tonnin luokkaa.Onko täällä selkeitä mielipiteitä siitä, mikä maaviileäjärjestelmä on fiksuin maalämmön kylkeen?
Paljonko esim. kanavapatterisysteemin rakentaminen tuo lisäkustannuksia? Nimenomaan alkuinvestointina, en tarkoita käyttökustannuksia.
Onko lattiaviilennyksestä kokemuksia? Konvektorit ilmeisesti arvokkaita - onko niissä ideaa?
Tsekkaa nyt ensin että mitä se vikakoodi tarkoittaa. Jos se on veden kierrosta kyse, niin kiertääkö siellä vesi? Kuvasta nyt ei voi päätellä millainen systeemi tuossa on, joten kysymykseen on yhtä helppoa vastata kun "auto ei käynnisty, missä vika". Hieman lisätietoja ja kuvia siis, jos toivoo nettiyhteisöltä saavansa apuja.Miksi näin? Onko vika isompikin? Kuittailin L9 vikakoodin (riittämätön virtaus muistaakseni), ja noista mustista kahvoista laskinpainetta reilusti lisää (2 bar tienoille, normaalisti olen 1,2-1.5bar välillä pidellyt).
Mitähän vikaa laitteistossa voisi olla? Pitääkö tuonne jostain lisätä vaikka vettä tms. puhdistaa jotain?
Siis käyttövesi kylmää? Varaajan lämmöt ei nouse?Nyt on vesi-ilmalämpöpumppu heitellyt itseään pois pelistä ts. vesi talossa kylmää. En ole joutanut kiireiltäni ja laiskuuttani perehtymään laitteistoon. Tuo punaisella töherretty putki oli likipitäen jääkylmää äsken. Miksi näin? Onko vika isompikin? Kuittailin L9 vikakoodin (riittämätön virtaus muistaakseni), ja noista mustista kahvoista laskinpainetta reilusti lisää (2 bar tienoille, normaalisti olen 1,2-1.5bar välillä pidellyt).
Mitähän vikaa laitteistossa voisi olla? Pitääkö tuonne jostain lisätä vaikka vettä tms. puhdistaa jotain?
Toki minun varmastikin pitäisi tilata huolto tälle osaavasta paikkaa, mutta kun eikö nämä itse huollettavia pitäisi olla?
Vanhemmilla edessä vanhan talon remontti, ja myös lämmitysjärjestelmä pitäisi päivittää. Lämmitettävää on n. 150 neliötä Lounais-Suomessa. Toiveina pienet sähkökustannukset, puuhella ja pienehköt investointikustannukset. Ainakin osa talon lattioista on menossa remonttiin, muttei välttämättä kaikki.
Itselleni tuli ilmiselvänä ajatuksena mieleen lattialämpöputket mieluiten koko taloon, mutta ainakin niihin huoneisiin joiden lattia otetaan ylös muutenkin. Reilusti mitoitetut vesipatterit sitten niihin huoneisiin, joihin ei tule lattialämpöä. Lämpöä tuottamaan vesi-ilmalämpöpumppu ja sen kaveriksi ehkä 500-litrainen energiavaraaja. Kylkeen vielä keskuslämmitysliesi, niin saa sähkönkulutusta pienennettyä entisestään puita polttamalla. Pattereiden paluuvettä saa ehkä hyödynnettyä lattialämmityksen syötössä?
Perustelut: vesi-ilmalämpöpumppu toimii täällä hyvin, kun kovia pakkasia on yhteensä ehkä viikko vuodessa. Klapeja polttamalla saisi autettua lämpöpumppua, ja kun kyseessä on keskuslämmitysliesi niin lämpö menisi koko taloon eikä vain keittiöön. Kuitenkin kun päälämmönlähteenä on lämpöpumppu niin lämpö ei lopu, vaikkei klapeja jaksaisikaan polttaa. Varaajan kierukasta saisi käyttövedelle esilämmityksen ja lopullinen lämmitys sähkövaraajalla.
Vaihtoehtoisista järjestelmistä maalämpö on kallis ja ilmalämpöpumppuja täytyisi olla suuressa ja sokkeloisessa kaksikerroksisessa talossa monta, eikä lämpö silti olisi tasainen. Pesutilojen lattialämmitys + lämmin käyttövesi lisäksi lämpenisi silloin suoralla sähköllä.
Onko jotain mitä en ole muistanut huomioida?
Miksi siellä pitäisi olla puskurivaraaja? Aikanaan kun lämpöpumput oli tyhmiä "kaikki irti, tai ei mitään" tuo oli perusteltua pätkäkäynnin välttämiseksi, mutta ei kai tuontyyppisiä lämpöpumppuja enää edes saa..?Tulee varmaan aikamoinen viritelmä, jos on patteria ja lattiaa sekaisin, kun lattian syöttölämpö on alakanttiin pattereille ja toisinpäin taas yläkanttiin. VILPikin on vähän niin ja näin, maksaa pumppuna käytännössä saman mitä maalämpö ja kun jättää puukattilan pois, niin kotitalousvähennyksien kera maalämpökin on jo lähellä. Toki varmaan hinnat ovat edelleen koholla tukipäätösten kanssa. Ts. en lähtis pelleilemään vaan tekisin suoraviivaisen maalämpö+lattialämpö ratkaisun puskurivaraajan kera. Voi siihen toki sitten vielä lämminvesivaraajankin tunkea, jota MLP syöttää. Veikkaisin, että 180 l intergoitu pumpussa kyllä riittää vähintäänkin riittävän hyvin.
Vanhemmilla edessä vanhan talon remontti, ja myös lämmitysjärjestelmä pitäisi päivittää. Lämmitettävää on n. 150 neliötä Lounais-Suomessa. Toiveina pienet sähkökustannukset, puuhella ja pienehköt investointikustannukset. Ainakin osa talon lattioista on menossa remonttiin, muttei välttämättä kaikki.
Itselleni tuli ilmiselvänä ajatuksena mieleen lattialämpöputket mieluiten koko taloon, mutta ainakin niihin huoneisiin joiden lattia otetaan ylös muutenkin. Reilusti mitoitetut vesipatterit sitten niihin huoneisiin, joihin ei tule lattialämpöä. Lämpöä tuottamaan vesi-ilmalämpöpumppu ja sen kaveriksi ehkä 500-litrainen energiavaraaja. Kylkeen vielä keskuslämmitysliesi, niin saa sähkönkulutusta pienennettyä entisestään puita polttamalla. Pattereiden paluuvettä saa ehkä hyödynnettyä lattialämmityksen syötössä?
Perustelut: vesi-ilmalämpöpumppu toimii täällä hyvin, kun kovia pakkasia on yhteensä ehkä viikko vuodessa. Klapeja polttamalla saisi autettua lämpöpumppua, ja kun kyseessä on keskuslämmitysliesi niin lämpö menisi koko taloon eikä vain keittiöön. Kuitenkin kun päälämmönlähteenä on lämpöpumppu niin lämpö ei lopu, vaikkei klapeja jaksaisikaan polttaa. Varaajan kierukasta saisi käyttövedelle esilämmityksen ja lopullinen lämmitys sähkövaraajalla.
Vaihtoehtoisista järjestelmistä maalämpö on kallis ja ilmalämpöpumppuja täytyisi olla suuressa ja sokkeloisessa kaksikerroksisessa talossa monta, eikä lämpö silti olisi tasainen. Pesutilojen lattialämmitys + lämmin käyttövesi lisäksi lämpenisi silloin suoralla sähköllä.
Onko jotain mitä en ole muistanut huomioida?
Tulee varmaan aikamoinen viritelmä, jos on patteria ja lattiaa sekaisin, kun lattian syöttölämpö on alakanttiin pattereille ja toisinpäin taas yläkanttiin. VILPikin on vähän niin ja näin, maksaa pumppuna käytännössä saman mitä maalämpö ja kun jättää puukattilan pois, niin kotitalousvähennyksien kera maalämpökin on jo lähellä.
Tuota kaikkien lattioiden muutosta lattialämmölle minäkin ehdotin, mutta pelkäävät hintaa. Pattereiden hinnalla saan ehkä taivuteltua lattialämmön kannalle.Jos merkittäväosa lattioista uusitaan, niin siinätapauksessa kannattaa loputkin lattiat muuttaa lattialämmitykselle. Isot radiaattorit jotka toimivat tyydyttävästi lattialämpöisellä vedellä ovat kalliita, niin ettei niiden asentaminen ole taloudellisesti järkevää, jos lattiassa itsessään ei ole mitään erikoista.
500 litraa voi tosiaan olla vähän pieni, mutta toisaalta ei keskuslämmitysliesikään ole oikea puukattila.500l energiavaraaja on aila turha, jos haluaa varata esim puulla/suoralla sähköllä tuotettua energiaa kannattaisi varaajan olla isompi. Lämpöpumpulla ei lähtökohtaisesti kannata varata energiaa.
Yleisestihän tehokkaan lämpöpumpun kanssa isolle käyttövesivaraajalle ei ole tarvetta, koska lämpöä voidaan tuottaa samaan tahtiin kun sitä suihkussa valutetaan niskaan.
Keskuslämmitysliedet vaikuttaa olevan 1500-2000 €. Nykyinen järjestelmä on sähköpattereita + ilmalämpöpumppu, joten hyödynnettävää ei ole. ILP jää jäähdytystä varten, eikä riitä läheskään koko talon lämmittämiseen.Paljonko keskuslämmitysliedet kustantaa ja onko nykyisessä järjestelmässä jotain hyödynnettäviä komponentteja?
Tulisijoja on, mutta niitä ei ole käytetty sitten 60-luvun ja osa ollaan purkamassa pois. Kellariin saa sopivan teknisen tilan, johon kyllä mahtuu pumppu + isokin varaaja. Lisäksi se on keittiön alla, joten keskuslämmityslieden asennus ei olisi ongelma.Jos laitteille ja varaajille on hyvin tilaa, etsisin luultavasti käsiini mahdollisimman ison varaaja ehkä käytettynä ja ottaisin mahdollisimman ison VILPin siihen kylkeen, jolloin energiaa saa hieman varastoituna ja toisaalta selviäisi lähes kaikissa lämpötiloissa pelkällä pumpulla. Keskuslämmityslieden luultavasti unohtaisin. Talosta varmaankin löytyy tulisijoja, joilla lämmitystä saa tuettua tarvittaessa?
Ei se puskurivaraajan hyöty mihinkään ole kadonnut vaikka pahimmat on-off vehkeet ovat jääneet marginaaliin markkinoilla. Kyllä se highend inverter-vehjekin hyötyy siitä, että vesitilavuutta on enemmän. Patteriverkon kanssa taitaa melkein olla pakko pistää.Miksi siellä pitäisi olla puskurivaraaja? Aikanaan kun lämpöpumput oli tyhmiä "kaikki irti, tai ei mitään" tuo oli perusteltua pätkäkäynnin välttämiseksi, mutta ei kai tuontyyppisiä lämpöpumppuja enää edes saa..?
Yleisestihän tehokkaan lämpöpumpun kanssa isolle käyttövesivaraajalle ei ole tarvetta, koska lämpöä voidaan tuottaa samaan tahtiin kun sitä suihkussa valutetaan niskaan.
Onko ne vaihtoehtojen hinnat laskettu auki? Kuulostaa vähän siltä, että tässä nyt pelätään vaan, kun naapuri kertoi kuinka kallista asia x on. Toki on myös yksilökohtaista mikä on kallista ja mikä ei. Esim. 5 k€ lisähinta merkittävästi paremmasta järjestelmästä.Tuota kaikkien lattioiden muutosta lattialämmölle minäkin ehdotin, mutta pelkäävät hintaa. Pattereiden hinnalla saan ehkä taivuteltua lattialämmön kannalle.
Sama maalämmön kanssa. Oikeastaan on täysi työ saada perusteltua edes VILP heille.
Mikä se hyöty sitten on siinä puskurissa? Ei noissa invertterivehkeissä katkokäyntiä kyllä juurikaan esiinny, ellei kone ole sitten reilusti ylimitoitettu.Ei se puskurivaraajan hyöty mihinkään ole kadonnut vaikka pahimmat on-off vehkeet ovat jääneet marginaaliin markkinoilla. Kyllä se highend inverter-vehjekin hyötyy siitä, että vesitilavuutta on enemmän. Patteriverkon kanssa taitaa melkein olla pakko pistää.
En tiedä mitä lämpöpumppuja olet käyttänyt, mutta ei niiden teho riitä käytettyä vettä korvaamaan ainakaan pelkällä pumpulla. Vähän epäilen, että lisävastuksillakin voi tehdä tiukkaa.