Talon lämmitysratkaisut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TMK
  • Aloitettu Aloitettu
Onko nämä kromiset nupikat auki myötä vai vastapäivään?

Jostain syystä keskiyön jälkeen autotallissa on alkanut lämpötila laskea vaikka ulkona lämpötila nousee.
 

Liitteet

  • IMG_20240106_081940.jpg
    IMG_20240106_081940.jpg
    223,9 KB · Luettu: 211
Nyt sitten kaikille paloa optimoiville hankintalistalle se häkävaroitin, ja ensin harjoittelua vieressä kokoajan seuraten.

Eli jos sitä vetoa rajoittaa piipun pellillä, niin sitä tulta ei jätetä itsekseen palamaan, vaan siinä ollaan vieressä vahtimassa ja haistelemassa paloa. Vasta kun se on useamman (mielellään kymmenien) pesällisen ja lämpötilan jälkeen tuttua, sitä voi alkaa käyttää "normaalisti", eli käydään vaan säätämässä tuli kun kokemuksen mukaan tiedetään millä välein sitä pitää säätää.

Vinkkinä, kun luukun joutuu avaamaan, kannattaa ensin avata peltiä reilusti, jotta ei savua sisään.
 
Savukaasujen lämpötila saisi olla +200c luokkaa, tiilipiippu ei kovempia kestä, ja lämpö menee harakoille. Pellin reiästä voi mitata. Ylipoltolla lämpötila nousee kun takka ei pysty enää varaamaan lämpöä.
 
Aloittelijana jäi vielä mietityttämään, miten palokaasujen palaminen vaikuttaa asiaan? Eli jääkö takkaan enemmän energiaa jos palokaasut palavat siinä ennenkuin nousevat taivaalle? Palaminen jotenkin hidastaa nousua?
 
Aloittelijana jäi vielä mietityttämään, miten palokaasujen palaminen vaikuttaa asiaan? Eli jääkö takkaan enemmän energiaa jos palokaasut palavat siinä ennenkuin nousevat taivaalle? Palaminen jotenkin hidastaa nousua?
Tarkoitus on lämmittää takkaa eikä hormia, siksi vetoa ei saa olla liikaa. Liian pienellä vedolla kaasut menevät palamattomana taivaalle.
 
Monesti nähnyt että alapohjasta on vaan tuotu 50mm putki sinne takan alle ja thats it. Paikka monesti siellä tuhka-astian vieressä/alla ja sieltä saa sitten korvausilman. Säädöt säätävät sitten niinsanotusti huoneesta tulevaa ilmaa.

Ei se veto siellä mikään melkoinen ole pienellä putkella toteutettuna ja kun takkaa ei käytetä ja hormin pelti on kiinni ei siellä liiku ilma ollenkaan.
Jaa, kai tommonenkin on mahdollinen. En ole itse törmännyt. Kyllähän se järkevämpää on mitoittaa niin, että oletuksena kaikki ilma tulee sieltä ulkoa, jolloin putken pitää olla suunnilleen samaa halkaisijaa kuin hormi.

Meilläkin tuo taitaa olla 125mm. Luukun peltejä tarvitsee lähinnä siihen, että saa pienen ilmaverhon luukun eteen estämään nokeentumista.
 
Uuden mittarin sijaan voit myös hankkia pulssimittarin joka lukee mittarin sähkönkulutuksen siitä vilkkuvasta ledistä tai pihtimittarin joka lukee kulutuksen taas vaihejohdoista reaaliaikaisesti ja jakaa sen pilveen tai näyttää erillisellä näytöllä vaikka keittiön pöydällä. Esim Fortum myy tälläistä kotinäyttöä n. 200e riistohintaan mutta vastaavan laitteen saa itse hankkimalla n. 100 eurolla.

Onko suosituksia hyväksi havaituista pulssimittareista jonka saisi vaikka wifillä/tms etäluettavaksi?
 
Nyt sitten kaikille paloa optimoiville hankintalistalle se häkävaroitin, ja ensin harjoittelua vieressä kokoajan seuraten.

Eli jos sitä vetoa rajoittaa piipun pellillä, niin sitä tulta ei jätetä itsekseen palamaan, vaan siinä ollaan vieressä vahtimassa ja haistelemassa paloa. Vasta kun se on useamman (mielellään kymmenien) pesällisen ja lämpötilan jälkeen tuttua, sitä voi alkaa käyttää "normaalisti", eli käydään vaan säätämässä tuli kun kokemuksen mukaan tiedetään millä välein sitä pitää säätää.

Vinkkinä, kun luukun joutuu avaamaan, kannattaa ensin avata peltiä reilusti, jotta ei savua sisään.
Palamisen aikana pelti on liian kiinni, jos luukkua avatessa tulee savua sisään.

Tulisijan lämmittämiseen todellakin tarvitaan harjoittelua ja kokemusta, että miten mikin tulisija toimii ja kaikilla on omat kujeensa. Juurikin lämmön optimointi on hienosäätöä. Kyllähän sen palamaan saa ja lämmön harakoille.
 
Onko suosituksia hyväksi havaituista pulssimittareista jonka saisi vaikka wifillä/tms etäluettavaksi?
Pulssimittareista ei ole kokemusta, mutta Shelly 3EM täyttää omat energiamittaritarpeet paremmin kuin hyvin. Tiedot saa itse lukemalla ulos kerran sekunnissa (MQTT:llä muistaakseni 5 tai 10 sek välein). Helpottaa kun näkee käyrän muodosta jos energiakulutuksessa tapahtuu jotain ihmeellistä. Mulla nää piikit tulee porakaivopumpun käynnistä - halvempaa juoksuttaa vettä kuin lämmittää kaikkia jäätymisherkkiä paikkoja.

1704537864428.png
 
Nyt sitten kaikille paloa optimoiville hankintalistalle se häkävaroitin, ja ensin harjoittelua vieressä kokoajan seuraten.

Eli jos sitä vetoa rajoittaa piipun pellillä, niin sitä tulta ei jätetä itsekseen palamaan, vaan siinä ollaan vieressä vahtimassa ja haistelemassa paloa. Vasta kun se on useamman (mielellään kymmenien) pesällisen ja lämpötilan jälkeen tuttua, sitä voi alkaa käyttää "normaalisti", eli käydään vaan säätämässä tuli kun kokemuksen mukaan tiedetään millä välein sitä pitää säätää.

Vinkkinä, kun luukun joutuu avaamaan, kannattaa ensin avata peltiä reilusti, jotta ei savua sisään.

Itse ostin häkävarottimen ennen kuin poltin ensimmäistäkään pesällistä puuta tuossa takassa, koska en keksi montakaan typerämpää tapaa kuolla kuin häkämyrkytys. Toki käytännössä näillä tilavuuskuutioilla vaatisi oikeasti yrittämistä, että onnistuisi.

Ostin vielä tuon mallin joka näyttää ihan lukeminakin, eli jo pienetkin määrät häkää näkyvät mittarissa heti, eikä tarvitse venata että se lähtee oikeasti huutamaan.
 
Viimeksi muokattu:
On noita esimerkkejä ihan elävästä elämästä kun kahdella on suurinpiirtein samaa näköä oleva varaava uuni ja sit ihmetellään ja annetaan hyviä neuvoja "lisää puuta uuniin&kurista savupeltiä" kun ei toisella nouse pintalämpötila. Ero kuitenkin pinnan alla eli toisella kuoritakka. Eli ihan hyvä tutustua siihen mitä lämmittää.
 
En edes tiedä oman takan rakennetta, mutta mulla kyllä takka lämpiää parhaiten kun on kunnon veto. Pari pesällistä ja pelti kiinni niin kyllä helottaa. Jos kitupoltolla polttaa, niin saa polttaa vaikka pesätolkulla eikä se pinta kovin lämpimäksi tule.
 
Jos jotain positiivista tästä tämän päivän pörssisähkökatastrofista pitää hakea, niin tulipahan nyt koeponnistettua sekin, että koko talo on mahdollista hätätilanteessa lämmittää pelkällä takalla, ilman että sisälämpötila putoaa liian alas edes vähän kovemmilla pakkasilla. Vaati tosin vähän ennakointia, sillä olen tässä tiistaista asti mättänyt tuohon reilu kolmetonniseen Möhkäleeseen varmaan toista kuutiota puuta yhteensä tämän viikon aikana. Tuli myös harvinaisesti ajettua keittiön 1300W lattialämmitystä viime yö kun oli vielä "halpaa" ihan vaan siltä varalta, että pelkkä takan lämpö ei olisikaan riittänyt, mutta veikkaan että olisi selvitty pelkällä takallakin ihan hyvin. Toki täällä ei tänään ollut enää ihan niin kireät pakkaset, mutta alle -15 mentiin kuitenkin koko päivä.

Katselin tuossa juuri tuloksia tuolla 5.1. kauhupäivälle. Kokonaiskulutus vuorokaudelle oli 50 kWh, josta 41.2 kWh sijoittui aikavälille 00-06 kun parhaani mukaan yritin ylilämmittää ILPillä ja ajoin lattialämmityksiin lämpöä. Tuon kalliin ajan kulutus oli siis 8.9 kWh ja sen aikana huonelämpötila pysyi oleskelutiloissa ja keittiössä vähän päälle kahdessakymmenessä asteessa ja makkareissa 16-18 asteessa. Kokonaiskustannus tuolle päivälle oli siis n. 20€, jos ei lasketa takkaan mätettyjä puita (tulivat aikoinaan talokauppojen mukana, joten käytännössä ilmaisia). En itseasiassa usko, että tuosta ILPeille ylilämmityksestä tai lattialämmityksistä oli hirveästi iloa kun eipä ne tuossa kuudessa tunnissa ihan hirveästi ehdi lämmetä, eli reilusti pienemmälläkin kulutuksella olisi päästy.

Eli ihan ok, jos kuitenkin normaalisti tuollaisena päivänä ilman takkalämmitystä olisi varmaan hätyytelty yli 100 kWh kulutusta ja laskua olisi ollut pitkälle toistasataa, mikä on kyllä aika huikeaa summa yhdelle päivälle kun lämmityskauden ulkopuolella kokonaisen kuukauden sähkölasku jää alle tuon...
 
Tässä pakkasilla tuli huomattua, että yhden huoneen lattialämmitys ei lämpeä, lattia ihan jääkylmä. Miten suurella todennäköisyydellä 12 vuotta vanha lattialämmityksen huonetermostaatti on rikki kun vikaa ei ole muualla lattialämmityksessä? Olisi maalämpöukot tulossa tekemään muita säätöjä tuossa viikolla ja luultavasti pystyvät kyllä samalla reissulla vaihtamaan myös termostaatin, mutta sitä mahdollista lattian lämpenemistä termostaatin vaihdon jälkeen ei tietysti samassa hetkessä huomaa ja jos ongelma ei johdu termostaatista, pitää ukot kutsua vielä takaisin säätämään jakotukin säätöjä.

Huonetta pidetty viileämmällä, nyt kun pakkasten tultua väännettiin termostaatin säätö täysin auki niin ei reagoinutkaan enää mitenkään.
 
Tässä pakkasilla tuli huomattua, että yhden huoneen lattialämmitys ei lämpeä, lattia ihan jääkylmä. Miten suurella todennäköisyydellä 12 vuotta vanha lattialämmityksen huonetermostaatti on rikki kun vikaa ei ole muualla lattialämmityksessä? Olisi maalämpöukot tulossa tekemään muita säätöjä tuossa viikolla ja luultavasti pystyvät kyllä samalla reissulla vaihtamaan myös termostaatin, mutta sitä mahdollista lattian lämpenemistä termostaatin vaihdon jälkeen ei tietysti samassa hetkessä huomaa ja jos ongelma ei johdu termostaatista, pitää ukot kutsua vielä takaisin säätämään jakotukin säätöjä.
En osaa tuohon vastata, mutta tsekkaa takuun pituus. Voi olla yli 10 vuotta.
 
Tässä pakkasilla tuli huomattua, että yhden huoneen lattialämmitys ei lämpeä, lattia ihan jääkylmä. Miten suurella todennäköisyydellä 12 vuotta vanha lattialämmityksen huonetermostaatti on rikki kun vikaa ei ole muualla lattialämmityksessä? Olisi maalämpöukot tulossa tekemään muita säätöjä tuossa viikolla ja luultavasti pystyvät kyllä samalla reissulla vaihtamaan myös termostaatin, mutta sitä mahdollista lattian lämpenemistä termostaatin vaihdon jälkeen ei tietysti samassa hetkessä huomaa ja jos ongelma ei johdu termostaatista, pitää ukot kutsua vielä takaisin säätämään jakotukin säätöjä.

Huonetta pidetty viileämmällä, nyt kun pakkasten tultua väännettiin termostaatin säätö täysin auki niin ei reagoinutkaan enää mitenkään.
Oletko siis kokeillut ottaa toimilaitteen jakotukilta irti niin, että piiri on varmasti auki? Voi olla myös venttiili jumittunut pohjaan jos ollut pitkään alas painettuna. Venttiilin neulaa pumppaamalla saattaa taas aueta.
 
Oletko siis kokeillut ottaa toimilaitteen jakotukilta irti niin, että piiri on varmasti auki? Voi olla myös venttiili jumittunut pohjaan jos ollut pitkään alas painettuna. Venttiilin neulaa pumppaamalla saattaa taas aueta.
Tuossa piirissä on RBM:n toimilaite kiinni - pitäisikö sille siis tehdä jotain tuolta tulopuolelta?

IMG20240107193858.jpg


Katselin jakotukkia tuossa juuri muutenkin virtausten suhteen, virtausmittari näyttäisi tuohon piiriin vain 0,5l/min kun normaalisti toimivissa virtaamat on kaikissa huomattavasti enemmän. Pitäisi varmaan tarkistaa myös nuo suunnitellut virtausmäärät talopapereista, mutta hieman hidasta kun pitää jatkuvasti googletella mitä mikäkin tarkoittaa :think:
 
Tuossa piirissä on RBM:n toimilaite kiinni - pitäisikö sille siis tehdä jotain tuolta tulopuolelta?

IMG20240107193858.jpg


Katselin jakotukkia tuossa juuri muutenkin virtausten suhteen, virtausmittari näyttäisi tuohon piiriin vain 0,5l/min kun normaalisti toimivissa virtaamat on kaikissa huomattavasti enemmän. Pitäisi varmaan tarkistaa myös nuo suunnitellut virtausmäärät talopapereista, mutta hieman hidasta kun pitää jatkuvasti googletella mitä mikäkin tarkoittaa :think:
Ruuvaat tuon keltaisen toimilaitteen irti niin venttiilin pitäisi aueta kokonaan ja virtauksen kasvaa.

Termostaatin toiminta on helppo selvittää esim. yleismittarilla tuolta kytkentärasiasta. Toimilaitteen tarkastus onnistuu kun se on irti: sisällä olevan patruunan pitäisi vetäytyä sisään kun termostaatilla on pyynti päällä (tämä on hidasta, kestää ainakin 5 minuuttia liike äärilaidasta toiseen).
 
Ruuvaat tuon keltaisen toimilaitteen irti niin venttiilin pitäisi aueta kokonaan ja virtauksen kasvaa.

Termostaatin toiminta on helppo selvittää esim. yleismittarilla tuolta kytkentärasiasta. Toimilaitteen tarkastus onnistuu kun se on irti: sisällä olevan patruunan pitäisi vetäytyä sisään kun termostaatilla on pyynti päällä (tämä on hidasta, kestää ainakin 5 minuuttia liike äärilaidasta toiseen).
Kiitokset, pitääpä huomenna tutkailla asiaa eteenpäin.
 
Ruuvaat tuon keltaisen toimilaitteen irti niin venttiilin pitäisi aueta kokonaan ja virtauksen kasvaa.

Termostaatin toiminta on helppo selvittää esim. yleismittarilla tuolta kytkentärasiasta. Toimilaitteen tarkastus onnistuu kun se on irti: sisällä olevan patruunan pitäisi vetäytyä sisään kun termostaatilla on pyynti päällä (tämä on hidasta, kestää ainakin 5 minuuttia liike äärilaidasta toiseen).
Kiersin toimilaitetta irti niin venttiili vapautui ja virtaus nousi päälle 3 litran. Kokonaan en uskaltanut ottaa irti kun en ihan ymmärtänyt kiinnitysmekanismia - mutta jos nyt oikein ymmärsin, niin toimilaite löysytettynä termostaatin antama signaali ikäänkuin ohitetaan kun toimilaite ei enää kurista virtausta? Keruupiirin täyttöryhmän vaihto on keskiviikkona niin tarvittaessa saa huolto-ukot viimeistellä sitten homman, pitää nyt seurailla tuota makkarin lattian lämpötilaa että alkaako kiertää ja lämpee paremmin.
 
Kiersin toimilaitetta irti niin venttiili vapautui ja virtaus nousi päälle 3 litran. Kokonaan en uskaltanut ottaa irti kun en ihan ymmärtänyt kiinnitysmekanismia - mutta jos nyt oikein ymmärsin, niin toimilaite löysytettynä termostaatin antama signaali ikäänkuin ohitetaan kun toimilaite ei enää kurista virtausta? Keruupiirin täyttöryhmän vaihto on keskiviikkona niin tarvittaessa saa huolto-ukot viimeistellä sitten homman, pitää nyt seurailla tuota makkarin lattian lämpötilaa että alkaako kiertää ja lämpee paremmin.
Joo, löystettynä se nousee eikä paina sitä venttiilin neulaa enää pohjaan (eli kiinni) jos toimilaite on kiinni-asennossa. Vika siis ilmeisesti termostaatissa - tai sähköissä.
 
Luultavammin toimilaite rikki kuin termostaatti, suurin osa toimilaitteista on sähköttömänä kiinni ja kun hajoavat niin samoiten ajavat venttiilin kiinni.
Mä oon taas pitänyt noita toimilaitteita niin yksinkertaisina vehkeinä, ettei ne oikein voi mennä rikki.
 
Hyvä että ongelma on rajattu edes noin pieneen määrään vaihtoehtoja - makkarin lattia alkoi lämpiämään ihan normaalisti. Voishan tuon toimilaitteen toimivuuden tietysti vielä testata jos uskaltaisi kiertää sen kokonaan irti jakotukista.

En vielä löytänyt järkevää räjäytyskuvaa, että uskaltaisin edetä tuosta pitemmälle - käsitin nimittäin ensiksi, että vain tuo valkoinen osa on se toimilaite ja se on kiinni sen alla olevassa messinkisessä osassa ja että messinkinen osa kuuluu on kiinteä osa itse jakotukkia. Jos tuon pyörittää täysin auki, mukaanlukien tuo alla oleva messinkinen osa, mitä löytyy sen alta? Alkoi tuossa ruokatunnilla säätäessä pyörimään kauhukuvat mielessä että enempää auki ruuvaamalla sieltä purkautuu kohta piirissä kiertävä vesi ulos joten en alkanut ruokatunnin puitteissa säätämään... :whistling:

IMG20240108155012.jpg
 
En vielä löytänyt järkevää räjäytyskuvaa, että uskaltaisin edetä tuosta pitemmälle - käsitin nimittäin ensiksi, että vain tuo valkoinen osa on se toimilaite ja se on kiinni sen alla olevassa messinkisessä osassa ja että messinkinen osa kuuluu on kiinteä osa itse jakotukkia. Jos tuon pyörittää täysin auki, mukaanlukien tuo alla oleva messinkinen osa, mitä löytyy sen alta? Alkoi tuossa ruokatunnilla säätäessä pyörimään kauhukuvat mielessä että enempää auki ruuvaamalla sieltä purkautuu kohta piirissä kiertävä vesi ulos joten en alkanut ruokatunnin puitteissa säätämään... :whistling:
Nimenomaan tuota messinkistä rullaa pitää pyörittää että sen saa irti (se kuuluu siihen toimilaitteeseen). Ei sieltä mitään vesiä tule. Alla on tämän tapainen venttiili:

2032117-600x600.jpg
 
Mä oon taas pitänyt noita toimilaitteita niin yksinkertaisina vehkeinä, ettei ne oikein voi mennä rikki.
Yksinkertaisiahan ne onkin, käytännössä (ptc-)vastus joka lämmittää vahaa. Palaisikohan noista sitten tuo vastuselementti poikki.
 
Kiitos! Pitääpä illalla sitten vielä tsekata tuokin.
Ruuvaa vierestä sininen hattu irti niin näät mimmonen se on
Yksinkertaisiahan ne onkin, käytännössä (ptc-)vastus joka lämmittää vahaa. Palaisikohan noista sitten tuo vastuselementti poikki.
Yhden hajoneen toimilaitteen olen vaihtanut. Syytettiin tietysti sähkäriä ekana, mutta se toimilaite oli tosiaan mykkä. Todennäköisesti johdin irti siellä sisällä, se varsinainen toimintamekanismi tuskin hajoaa.
 
kysytääs täällä kun liippaa hieman aihetta. Eli 70 luvulla tehdyssä rivarissa on tollanen avotakka, eli käytännössä aukko jossa voi polttaa puita onnettomalla hyötysuhteella. Arinaakaan ei ole. Ajattelin laittaa siihen tilalle takkasydämmen jolloin saisi edes hieman lämpöenergiaa talteen. Sinällään tuo L mallinen talo ei hyödy takasta kovin paljon koska takka on saunasiivessä.

Mietin joko tällaista perusmallia jossa ei varaavaa ominaisuutta: Takkasydän Kratki Antek 10 kW

Tai sitten tällaista: jossa näyttää olevan hieman kiviä tulipesässä: Takkasydän Hitze STMA54X39.L 8 kW hinta

Lämpöä kai tuo voi olemassa olevaan muuriin vähän johtaa jos yläpuolelle laitetaan villaeriste jotta vain savukaasut kulkeutuu hormiin mutta ei sydämmen lämpö?
 
kysytääs täällä kun liippaa hieman aihetta. Eli 70 luvulla tehdyssä rivarissa on tollanen avotakka, eli käytännössä aukko jossa voi polttaa puita onnettomalla hyötysuhteella. Arinaakaan ei ole. Ajattelin laittaa siihen tilalle takkasydämmen jolloin saisi edes hieman lämpöenergiaa talteen. Sinällään tuo L mallinen talo ei hyödy takasta kovin paljon koska takka on saunasiivessä.

Mietin joko tällaista perusmallia jossa ei varaavaa ominaisuutta: Takkasydän Kratki Antek 10 kW

Tai sitten tällaista: jossa näyttää olevan hieman kiviä tulipesässä: Takkasydän Hitze STMA54X39.L 8 kW hinta

Lämpöä kai tuo voi olemassa olevaan muuriin vähän johtaa jos yläpuolelle laitetaan villaeriste jotta vain savukaasut kulkeutuu hormiin mutta ei sydämmen lämpö?
Mitä tuolla haet? Puut on ilmaisia ja homma maksaa alle 10 vuodessa itsensä takaisin?
Vai haluat siihen lasiluukut ulkonäkö-/turvallisuussyistä?
 
Mitä tuolla haet? Puut on ilmaisia ja homma maksaa alle 10 vuodessa itsensä takaisin?
Vai haluat siihen lasiluukut ulkonäkö-/turvallisuussyistä?
ulkonäkö ja hyötysuhde, tuskin tuota voi mitata rahassa miten maksaa itsensä takaisin, mutta ainakin jos tulee pitkä sähkökatko, on jonkinlainen mahdollisuus lämmittää puulla. Avotakka ei lämmitä yhtään vaikka siinä olisi "prasu" 24/7
 
kysytääs täällä kun liippaa hieman aihetta. Eli 70 luvulla tehdyssä rivarissa on tollanen avotakka, eli käytännössä aukko jossa voi polttaa puita onnettomalla hyötysuhteella. Arinaakaan ei ole. Ajattelin laittaa siihen tilalle takkasydämmen jolloin saisi edes hieman lämpöenergiaa talteen. Sinällään tuo L mallinen talo ei hyödy takasta kovin paljon koska takka on saunasiivessä.

Mietin joko tällaista perusmallia jossa ei varaavaa ominaisuutta: Takkasydän Kratki Antek 10 kW

Tai sitten tällaista: jossa näyttää olevan hieman kiviä tulipesässä: Takkasydän Hitze STMA54X39.L 8 kW hinta

Lämpöä kai tuo voi olemassa olevaan muuriin vähän johtaa jos yläpuolelle laitetaan villaeriste jotta vain savukaasut kulkeutuu hormiin mutta ei sydämmen lämpö?

Mitäs kustantaisi uuden takan muuraaminen entisen tilalle?
 
Vesi-ilmalämpöpumppu.
Menin huvikseen katselemaan, että vähän jäätä näkyy kertyneen ritiliköön ulkoyksikön alareunaan.
Kopistelin sitten ohikulkiessani harjan varrella jäitä pois (tietämättä, onko siitä edes hyötyä).

Pieneltä alalta ne metallisiivilät (siis se ohutmetallinen ritilikkö siinä ulkokuoressa) vähän ovat taittuneet joko jäätymisestä, taikka minun kopistelustani. Onko tuosta haittaa ja kannattaako niitä taittaa esim. ruuvimeisselillä vähän suorempaan.. Ja mihin nuo edes vaikuttaa.
Jäätä oli jonkin verran, niin ajattelin että ei varmaan kuulu olla siinä ja kopistelin kulkiessani, mutta nuo metalliritiliköt olivat tosiaan aika helposti taittuvia ja/tai taittuivat jo pelkästä jäätymisestä. Taittuivat ikään kuin "toisiaan vasten siis".

Tässä kuva vielä tuosta ritiliköstä, jos ette saa selityksestä kiinni.
Jatkokysymys: Tuleeko tuota ulkoyksikkö putsata aktiivisesti "superpakkaslumisateiden aikaan", ettei pääse jäätymään?"

"
Jäätyneen ulkoyksikön sulattaminen
Helpoin ja nopein tapa sulattaa ulkoyksikkö on valuttaa jään päälle kuumaa, muttei kuitenkaan polttavan kuumaa vettä. Tällä toimenpiteellä jää poistuu pinnoilta vahingoittamatta ulkoyksikköä millään tavalla. On tärkeää, että jäätä ei ryhdytä hakkaamaan pois taltalla, ruuvimeisselillä tai muulla vastaavalla teräaseella. Ulkoyksikköä ei ole suunniteltu kestämään teräviä iskuja eikä kovia tärähtelyjä.

Ennen minkäänlaisia sulatustoimenpiteitä tulee laitteen virta kytkeä pois päältä turvakytkimeltä.

Laitteen ulkoyksikön alle muodostuu normaalia enemmän sulatusveden aiheuttamaa jääkekoa. Voit poistaa jääkeon muutaman kerran talvessa maasta manuaalisesti tai esimerkiksi asettamalla ulkoyksikön alle leveä matalahko astia, joka tyhjennetään tarpeen mukaan."



1704883498469.png
 
Viimeksi muokattu:
Niitä ritilöitä voi "kammata" suoraksi jollakin mikä menee noin yks yhteen niihin välikköihin jos ne silmään ottaa.
 
Niitä ritilöitä voi "kammata" suoraksi jollakin mikä menee noin yks yhteen niihin välikköihin jos ne silmään ottaa.
No joo, ei ne nyt akuutisti haittaa. Kunhan mietin, tuliko mokattua kuinka pahasti. Pitänee "kammata", kunhan järkevän kamman keksin.. Ei äkkiseltään tule mieleen. Pitää jatkossa kuumaa vettä mieluummin käyttää...
Jospa tuo toimii..
 
Noihin lamellien oikaisuihin on olemassa ihan työkalu nimeltään lamellikampa, toki tuommoisen taitaa pystyä tekemään itsekkin.
 
Noihin lamellien oikaisuihin on olemassa ihan työkalu nimeltään lamellikampa, toki tuommoisen taitaa pystyä tekemään itsekkin.
Aliexpress tms saa noita lamellikampoja edullisesti.

Laitoin linkin mukaisen tulemaan! Kannatti taas kysäistä :). Kampaillaanpa sitten, kun saapuu!

Onko jotain lisävinkkiä muuten, millä asetuksilla vesi-ilmalämpöpumppu kannattaa olla? En mitään EKO:a hae. Yritän llattialämpöä säätä kohdilleen, mutta vielä säädöt sakkaa.. KHH on nyt liikaa, ja pesuhuoneessa voisi olla lisääkin. Säätelin hennosti niitä virtauksia jakotukista...
Mitsubishi Eco Dan on tuo sisäyksikkö.. Laittelin näyttöön 55astetta. Jotenkin hankala minusta käyttää (osaamattomuutta), kun ei ole selkeitä tavoiteasetuksia mitä laittaa.
Haluaisin sen 22 astetta lämmintä kokoajan termostaateista ja lattiat lämpenemään aina, kun alle sen.. Nyt huonelämpö uunin lämmittämisen johdosta yli 25 ja silti lattiat lämpimänä.

Pakkaset hieman sekoitti, kun tuli yritettyä tehoja lisäillä..
 

Tuolla nyt yksi säätökäyrä mistä voi aloittaa, vaikkakin sama tieto pitäisi löytyä lvi/ll-kuvista.
 
Laitoin linkin mukaisen tulemaan! Kannatti taas kysäistä :). Kampaillaanpa sitten, kun saapuu!

Onko jotain lisävinkkiä muuten, millä asetuksilla vesi-ilmalämpöpumppu kannattaa olla? En mitään EKO:a hae. Yritän llattialämpöä säätä kohdilleen, mutta vielä säädöt sakkaa.. KHH on nyt liikaa, ja pesuhuoneessa voisi olla lisääkin. Säätelin hennosti niitä virtauksia jakotukista...
Mitsubishi Eco Dan on tuo sisäyksikkö.. Laittelin näyttöön 55astetta. Jotenkin hankala minusta käyttää (osaamattomuutta), kun ei ole selkeitä tavoiteasetuksia mitä laittaa.
Haluaisin sen 22 astetta lämmintä kokoajan termostaateista ja lattiat lämpenemään aina, kun alle sen.. Nyt huonelämpö uunin lämmittämisen johdosta yli 25 ja silti lattiat lämpimänä.

Pakkaset hieman sekoitti, kun tuli yritettyä tehoja lisäillä..

Eikö sinulla ole sellaista sisäkaukosäädintä, jossa lämpötilan mittaus? Itsellä sama vekotin ja paketissa tuo säädin tuli mukana ja olen laittanut mittaamaan sisälämpötilaa ns. kylmimpään huoneeseen ja termostaatit täysin auki joka kämpässä. Eli pyynti huonelämmöksi 21 ja tuo mitsu puskee aina sen lämpöstä vettä kun se kuvittelee tarvitsevansa päästäkseen kyseiseen lämpötilaan. Ja koneesta toki valittuna asetuksena se että huoneanturin mukaan mennään. Jos jokin toinen huone lämpeää liikaa niin kuristan patteritermostaatilla sitten, paljon helpompi tuolla tavalla säätää ja näin nuo ammattilaiset antoivat ohjeet kun käyttöönottoa opastivat.
 
Mikäli jotakuta kiinnostaa case maalämpö vanhassa hirsitalo/puutaloyhdistelmässä jossa lämmitettäviä neliöitä 160 m2, niin tältä näyttävät kulutuslukemat. Kämpässä nyt noin 20c lämmintä kauttaaltaan. Tällä viikolla otettu huonetermostaatit käyttöön jotka olivat alkuun väärin kytketty joten tuossa 15.12. oli sisälämpöä reilusti kun kaikki termostaatit olivat auki. Talossa ei asuta joten käyttövettä ei mene vaikka pumppu sitä lämmittääkin ja lisäksi virtaa käyttävät 3-4 kpl ulkovalot jotka palavat hämärällä.
Talossa vesikiertoinen lattialämmitys.

Aikaisemmin oli patterilämmitys öljykattilalla ja raportoitu vuosikulutus 2500l, joten sikäli vaikuttaa ihan hyvältä siirtymältä ja sähkö saa maksaa melkoisesti nykyistä enemmän jotta öljy olisi halvempi.
Pumppuna Thermia Calibra 3-12kw ja maalämpökaivolla syvyyttä 210m.

1671382802809.png

Oletko seurannut tätä tammikuuta nyt? Meillä on luvattoman paljon käynyt nyt Sähkövastuksilla oikeastaan joka päivä. Katsoin viime vuonna esim. Helmikuuta niin silloin oli 1h.

Muutin nyt asetukset testimielessä 5/5 -> 3/5.
 
Oletko seurannut tätä tammikuuta nyt? Meillä on luvattoman paljon käynyt nyt Sähkövastuksilla oikeastaan joka päivä. Katsoin viime vuonna esim. Helmikuuta niin silloin oli 1h.

Muutin nyt asetukset testimielessä 5/5 -> 3/5.

1705063513890.png


Sähkövastuksia ei olla tarvittu, mutta on tuo muuten vaatinut enemmän virtaa kovemmilla pakkasilla. Tuossa toki koko talon sähkönkäyttö, mutta MLP vie leijonanosan.
 
Oletko seurannut tätä tammikuuta nyt? Meillä on luvattoman paljon käynyt nyt Sähkövastuksilla oikeastaan joka päivä. Katsoin viime vuonna esim. Helmikuuta niin silloin oli 1h.

Muutin nyt asetukset testimielessä 5/5 -> 3/5.

Meillä sama homma, MLP käynyt todella paljon sähkövastuksilla tässä kuussa, mutta toki nyt on myös ollut todella kylmää viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 113
Viestejä
4 502 326
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom