Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Tarkoitus on lämmittää takkaa eikä hormia, siksi vetoa ei saa olla liikaa. Liian pienellä vedolla kaasut menevät palamattomana taivaalle.Aloittelijana jäi vielä mietityttämään, miten palokaasujen palaminen vaikuttaa asiaan? Eli jääkö takkaan enemmän energiaa jos palokaasut palavat siinä ennenkuin nousevat taivaalle? Palaminen jotenkin hidastaa nousua?
Siis liian pienellä ilmalla kaasu menee taivaalle. Jos ei ole riittävästi happea puukaasu ei pala.Tarkoitus on lämmittää takkaa eikä hormia, siksi vetoa ei saa olla liikaa. Liian pienellä vedolla kaasut menevät palamattomana taivaalle.
Jaa, kai tommonenkin on mahdollinen. En ole itse törmännyt. Kyllähän se järkevämpää on mitoittaa niin, että oletuksena kaikki ilma tulee sieltä ulkoa, jolloin putken pitää olla suunnilleen samaa halkaisijaa kuin hormi.Monesti nähnyt että alapohjasta on vaan tuotu 50mm putki sinne takan alle ja thats it. Paikka monesti siellä tuhka-astian vieressä/alla ja sieltä saa sitten korvausilman. Säädöt säätävät sitten niinsanotusti huoneesta tulevaa ilmaa.
Ei se veto siellä mikään melkoinen ole pienellä putkella toteutettuna ja kun takkaa ei käytetä ja hormin pelti on kiinni ei siellä liiku ilma ollenkaan.
Miten määritellään riittävä veto?Siis liian pienellä ilmalla kaasu menee taivaalle. Jos ei ole riittävästi happea puukaasu ei pala.
Uuden mittarin sijaan voit myös hankkia pulssimittarin joka lukee mittarin sähkönkulutuksen siitä vilkkuvasta ledistä tai pihtimittarin joka lukee kulutuksen taas vaihejohdoista reaaliaikaisesti ja jakaa sen pilveen tai näyttää erillisellä näytöllä vaikka keittiön pöydällä. Esim Fortum myy tälläistä kotinäyttöä n. 200e riistohintaan mutta vastaavan laitteen saa itse hankkimalla n. 100 eurolla.
Aistienvaraisesti. Tai katso niistä palokaasujen lämmöistä.Miten määritellään riittävä veto?
Palamisen aikana pelti on liian kiinni, jos luukkua avatessa tulee savua sisään.Nyt sitten kaikille paloa optimoiville hankintalistalle se häkävaroitin, ja ensin harjoittelua vieressä kokoajan seuraten.
Eli jos sitä vetoa rajoittaa piipun pellillä, niin sitä tulta ei jätetä itsekseen palamaan, vaan siinä ollaan vieressä vahtimassa ja haistelemassa paloa. Vasta kun se on useamman (mielellään kymmenien) pesällisen ja lämpötilan jälkeen tuttua, sitä voi alkaa käyttää "normaalisti", eli käydään vaan säätämässä tuli kun kokemuksen mukaan tiedetään millä välein sitä pitää säätää.
Vinkkinä, kun luukun joutuu avaamaan, kannattaa ensin avata peltiä reilusti, jotta ei savua sisään.
Pulssimittareista ei ole kokemusta, mutta Shelly 3EM täyttää omat energiamittaritarpeet paremmin kuin hyvin. Tiedot saa itse lukemalla ulos kerran sekunnissa (MQTT:llä muistaakseni 5 tai 10 sek välein). Helpottaa kun näkee käyrän muodosta jos energiakulutuksessa tapahtuu jotain ihmeellistä. Mulla nää piikit tulee porakaivopumpun käynnistä - halvempaa juoksuttaa vettä kuin lämmittää kaikkia jäätymisherkkiä paikkoja.Onko suosituksia hyväksi havaituista pulssimittareista jonka saisi vaikka wifillä/tms etäluettavaksi?
Nyt sitten kaikille paloa optimoiville hankintalistalle se häkävaroitin, ja ensin harjoittelua vieressä kokoajan seuraten.
Eli jos sitä vetoa rajoittaa piipun pellillä, niin sitä tulta ei jätetä itsekseen palamaan, vaan siinä ollaan vieressä vahtimassa ja haistelemassa paloa. Vasta kun se on useamman (mielellään kymmenien) pesällisen ja lämpötilan jälkeen tuttua, sitä voi alkaa käyttää "normaalisti", eli käydään vaan säätämässä tuli kun kokemuksen mukaan tiedetään millä välein sitä pitää säätää.
Vinkkinä, kun luukun joutuu avaamaan, kannattaa ensin avata peltiä reilusti, jotta ei savua sisään.
Jos jotain positiivista tästä tämän päivän pörssisähkökatastrofista pitää hakea, niin tulipahan nyt koeponnistettua sekin, että koko talo on mahdollista hätätilanteessa lämmittää pelkällä takalla, ilman että sisälämpötila putoaa liian alas edes vähän kovemmilla pakkasilla. Vaati tosin vähän ennakointia, sillä olen tässä tiistaista asti mättänyt tuohon reilu kolmetonniseen Möhkäleeseen varmaan toista kuutiota puuta yhteensä tämän viikon aikana. Tuli myös harvinaisesti ajettua keittiön 1300W lattialämmitystä viime yö kun oli vielä "halpaa" ihan vaan siltä varalta, että pelkkä takan lämpö ei olisikaan riittänyt, mutta veikkaan että olisi selvitty pelkällä takallakin ihan hyvin. Toki täällä ei tänään ollut enää ihan niin kireät pakkaset, mutta alle -15 mentiin kuitenkin koko päivä.
En osaa tuohon vastata, mutta tsekkaa takuun pituus. Voi olla yli 10 vuotta.Tässä pakkasilla tuli huomattua, että yhden huoneen lattialämmitys ei lämpeä, lattia ihan jääkylmä. Miten suurella todennäköisyydellä 12 vuotta vanha lattialämmityksen huonetermostaatti on rikki kun vikaa ei ole muualla lattialämmityksessä? Olisi maalämpöukot tulossa tekemään muita säätöjä tuossa viikolla ja luultavasti pystyvät kyllä samalla reissulla vaihtamaan myös termostaatin, mutta sitä mahdollista lattian lämpenemistä termostaatin vaihdon jälkeen ei tietysti samassa hetkessä huomaa ja jos ongelma ei johdu termostaatista, pitää ukot kutsua vielä takaisin säätämään jakotukin säätöjä.
Pitää etsiä talokirjoista mahdolliset kuitit. Eberlen joku malli tuo vissiin on googlettelun perusteella, mutta pitää koittaa löytää vielä tarkemmat tiedot papereista.En osaa tuohon vastata, mutta tsekkaa takuun pituus. Voi olla yli 10 vuotta.
Oletko siis kokeillut ottaa toimilaitteen jakotukilta irti niin, että piiri on varmasti auki? Voi olla myös venttiili jumittunut pohjaan jos ollut pitkään alas painettuna. Venttiilin neulaa pumppaamalla saattaa taas aueta.Tässä pakkasilla tuli huomattua, että yhden huoneen lattialämmitys ei lämpeä, lattia ihan jääkylmä. Miten suurella todennäköisyydellä 12 vuotta vanha lattialämmityksen huonetermostaatti on rikki kun vikaa ei ole muualla lattialämmityksessä? Olisi maalämpöukot tulossa tekemään muita säätöjä tuossa viikolla ja luultavasti pystyvät kyllä samalla reissulla vaihtamaan myös termostaatin, mutta sitä mahdollista lattian lämpenemistä termostaatin vaihdon jälkeen ei tietysti samassa hetkessä huomaa ja jos ongelma ei johdu termostaatista, pitää ukot kutsua vielä takaisin säätämään jakotukin säätöjä.
Huonetta pidetty viileämmällä, nyt kun pakkasten tultua väännettiin termostaatin säätö täysin auki niin ei reagoinutkaan enää mitenkään.
Tuossa piirissä on RBM:n toimilaite kiinni - pitäisikö sille siis tehdä jotain tuolta tulopuolelta?Oletko siis kokeillut ottaa toimilaitteen jakotukilta irti niin, että piiri on varmasti auki? Voi olla myös venttiili jumittunut pohjaan jos ollut pitkään alas painettuna. Venttiilin neulaa pumppaamalla saattaa taas aueta.
Ruuvaat tuon keltaisen toimilaitteen irti niin venttiilin pitäisi aueta kokonaan ja virtauksen kasvaa.Tuossa piirissä on RBM:n toimilaite kiinni - pitäisikö sille siis tehdä jotain tuolta tulopuolelta?
Katselin jakotukkia tuossa juuri muutenkin virtausten suhteen, virtausmittari näyttäisi tuohon piiriin vain 0,5l/min kun normaalisti toimivissa virtaamat on kaikissa huomattavasti enemmän. Pitäisi varmaan tarkistaa myös nuo suunnitellut virtausmäärät talopapereista, mutta hieman hidasta kun pitää jatkuvasti googletella mitä mikäkin tarkoittaa
Kiitokset, pitääpä huomenna tutkailla asiaa eteenpäin.Ruuvaat tuon keltaisen toimilaitteen irti niin venttiilin pitäisi aueta kokonaan ja virtauksen kasvaa.
Termostaatin toiminta on helppo selvittää esim. yleismittarilla tuolta kytkentärasiasta. Toimilaitteen tarkastus onnistuu kun se on irti: sisällä olevan patruunan pitäisi vetäytyä sisään kun termostaatilla on pyynti päällä (tämä on hidasta, kestää ainakin 5 minuuttia liike äärilaidasta toiseen).
Kiersin toimilaitetta irti niin venttiili vapautui ja virtaus nousi päälle 3 litran. Kokonaan en uskaltanut ottaa irti kun en ihan ymmärtänyt kiinnitysmekanismia - mutta jos nyt oikein ymmärsin, niin toimilaite löysytettynä termostaatin antama signaali ikäänkuin ohitetaan kun toimilaite ei enää kurista virtausta? Keruupiirin täyttöryhmän vaihto on keskiviikkona niin tarvittaessa saa huolto-ukot viimeistellä sitten homman, pitää nyt seurailla tuota makkarin lattian lämpötilaa että alkaako kiertää ja lämpee paremmin.Ruuvaat tuon keltaisen toimilaitteen irti niin venttiilin pitäisi aueta kokonaan ja virtauksen kasvaa.
Termostaatin toiminta on helppo selvittää esim. yleismittarilla tuolta kytkentärasiasta. Toimilaitteen tarkastus onnistuu kun se on irti: sisällä olevan patruunan pitäisi vetäytyä sisään kun termostaatilla on pyynti päällä (tämä on hidasta, kestää ainakin 5 minuuttia liike äärilaidasta toiseen).
Joo, löystettynä se nousee eikä paina sitä venttiilin neulaa enää pohjaan (eli kiinni) jos toimilaite on kiinni-asennossa. Vika siis ilmeisesti termostaatissa - tai sähköissä.Kiersin toimilaitetta irti niin venttiili vapautui ja virtaus nousi päälle 3 litran. Kokonaan en uskaltanut ottaa irti kun en ihan ymmärtänyt kiinnitysmekanismia - mutta jos nyt oikein ymmärsin, niin toimilaite löysytettynä termostaatin antama signaali ikäänkuin ohitetaan kun toimilaite ei enää kurista virtausta? Keruupiirin täyttöryhmän vaihto on keskiviikkona niin tarvittaessa saa huolto-ukot viimeistellä sitten homman, pitää nyt seurailla tuota makkarin lattian lämpötilaa että alkaako kiertää ja lämpee paremmin.
Mä oon taas pitänyt noita toimilaitteita niin yksinkertaisina vehkeinä, ettei ne oikein voi mennä rikki.Luultavammin toimilaite rikki kuin termostaatti, suurin osa toimilaitteista on sähköttömänä kiinni ja kun hajoavat niin samoiten ajavat venttiilin kiinni.
Nimenomaan tuota messinkistä rullaa pitää pyörittää että sen saa irti (se kuuluu siihen toimilaitteeseen). Ei sieltä mitään vesiä tule. Alla on tämän tapainen venttiili:En vielä löytänyt järkevää räjäytyskuvaa, että uskaltaisin edetä tuosta pitemmälle - käsitin nimittäin ensiksi, että vain tuo valkoinen osa on se toimilaite ja se on kiinni sen alla olevassa messinkisessä osassa ja että messinkinen osa kuuluu on kiinteä osa itse jakotukkia. Jos tuon pyörittää täysin auki, mukaanlukien tuo alla oleva messinkinen osa, mitä löytyy sen alta? Alkoi tuossa ruokatunnilla säätäessä pyörimään kauhukuvat mielessä että enempää auki ruuvaamalla sieltä purkautuu kohta piirissä kiertävä vesi ulos joten en alkanut ruokatunnin puitteissa säätämään...
Kiitos! Pitääpä illalla sitten vielä tsekata tuokin.Nimenomaan tuota messinkistä rullaa pitää pyörittää että sen saa irti (se kuuluu siihen toimilaitteeseen). Ei sieltä mitään vesiä tule. Alla on tämän tapainen venttiili:
Yksinkertaisiahan ne onkin, käytännössä (ptc-)vastus joka lämmittää vahaa. Palaisikohan noista sitten tuo vastuselementti poikki.Mä oon taas pitänyt noita toimilaitteita niin yksinkertaisina vehkeinä, ettei ne oikein voi mennä rikki.
Ruuvaa vierestä sininen hattu irti niin näät mimmonen se onKiitos! Pitääpä illalla sitten vielä tsekata tuokin.
Yhden hajoneen toimilaitteen olen vaihtanut. Syytettiin tietysti sähkäriä ekana, mutta se toimilaite oli tosiaan mykkä. Todennäköisesti johdin irti siellä sisällä, se varsinainen toimintamekanismi tuskin hajoaa.Yksinkertaisiahan ne onkin, käytännössä (ptc-)vastus joka lämmittää vahaa. Palaisikohan noista sitten tuo vastuselementti poikki.
Mitä tuolla haet? Puut on ilmaisia ja homma maksaa alle 10 vuodessa itsensä takaisin?kysytääs täällä kun liippaa hieman aihetta. Eli 70 luvulla tehdyssä rivarissa on tollanen avotakka, eli käytännössä aukko jossa voi polttaa puita onnettomalla hyötysuhteella. Arinaakaan ei ole. Ajattelin laittaa siihen tilalle takkasydämmen jolloin saisi edes hieman lämpöenergiaa talteen. Sinällään tuo L mallinen talo ei hyödy takasta kovin paljon koska takka on saunasiivessä.
Mietin joko tällaista perusmallia jossa ei varaavaa ominaisuutta: Takkasydän Kratki Antek 10 kW
Tai sitten tällaista: jossa näyttää olevan hieman kiviä tulipesässä: Takkasydän Hitze STMA54X39.L 8 kW hinta
Lämpöä kai tuo voi olemassa olevaan muuriin vähän johtaa jos yläpuolelle laitetaan villaeriste jotta vain savukaasut kulkeutuu hormiin mutta ei sydämmen lämpö?
ulkonäkö ja hyötysuhde, tuskin tuota voi mitata rahassa miten maksaa itsensä takaisin, mutta ainakin jos tulee pitkä sähkökatko, on jonkinlainen mahdollisuus lämmittää puulla. Avotakka ei lämmitä yhtään vaikka siinä olisi "prasu" 24/7Mitä tuolla haet? Puut on ilmaisia ja homma maksaa alle 10 vuodessa itsensä takaisin?
Vai haluat siihen lasiluukut ulkonäkö-/turvallisuussyistä?
kysytääs täällä kun liippaa hieman aihetta. Eli 70 luvulla tehdyssä rivarissa on tollanen avotakka, eli käytännössä aukko jossa voi polttaa puita onnettomalla hyötysuhteella. Arinaakaan ei ole. Ajattelin laittaa siihen tilalle takkasydämmen jolloin saisi edes hieman lämpöenergiaa talteen. Sinällään tuo L mallinen talo ei hyödy takasta kovin paljon koska takka on saunasiivessä.
Mietin joko tällaista perusmallia jossa ei varaavaa ominaisuutta: Takkasydän Kratki Antek 10 kW
Tai sitten tällaista: jossa näyttää olevan hieman kiviä tulipesässä: Takkasydän Hitze STMA54X39.L 8 kW hinta
Lämpöä kai tuo voi olemassa olevaan muuriin vähän johtaa jos yläpuolelle laitetaan villaeriste jotta vain savukaasut kulkeutuu hormiin mutta ei sydämmen lämpö?
kyllä se on jotain luokkaa 5-10000€, ei tässä kohtaa ole mahdollista.Mitäs kustantaisi uuden takan muuraaminen entisen tilalle?
No joo, ei ne nyt akuutisti haittaa. Kunhan mietin, tuliko mokattua kuinka pahasti. Pitänee "kammata", kunhan järkevän kamman keksin.. Ei äkkiseltään tule mieleen. Pitää jatkossa kuumaa vettä mieluummin käyttää...Niitä ritilöitä voi "kammata" suoraksi jollakin mikä menee noin yks yhteen niihin välikköihin jos ne silmään ottaa.
Niitä ritilöitä voi "kammata" suoraksi jollakin mikä menee noin yks yhteen niihin välikköihin jos ne silmään ottaa.
Noihin lamellien oikaisuihin on olemassa ihan työkalu nimeltään lamellikampa, toki tuommoisen taitaa pystyä tekemään itsekkin.
Aliexpress tms saa noita lamellikampoja edullisesti.
Laitoin linkin mukaisen tulemaan! Kannatti taas kysäistä . Kampaillaanpa sitten, kun saapuu!
Onko jotain lisävinkkiä muuten, millä asetuksilla vesi-ilmalämpöpumppu kannattaa olla? En mitään EKO:a hae. Yritän llattialämpöä säätä kohdilleen, mutta vielä säädöt sakkaa.. KHH on nyt liikaa, ja pesuhuoneessa voisi olla lisääkin. Säätelin hennosti niitä virtauksia jakotukista...
Mitsubishi Eco Dan on tuo sisäyksikkö.. Laittelin näyttöön 55astetta. Jotenkin hankala minusta käyttää (osaamattomuutta), kun ei ole selkeitä tavoiteasetuksia mitä laittaa.
Haluaisin sen 22 astetta lämmintä kokoajan termostaateista ja lattiat lämpenemään aina, kun alle sen.. Nyt huonelämpö uunin lämmittämisen johdosta yli 25 ja silti lattiat lämpimänä.
Pakkaset hieman sekoitti, kun tuli yritettyä tehoja lisäillä..
Mikäli jotakuta kiinnostaa case maalämpö vanhassa hirsitalo/puutaloyhdistelmässä jossa lämmitettäviä neliöitä 160 m2, niin tältä näyttävät kulutuslukemat. Kämpässä nyt noin 20c lämmintä kauttaaltaan. Tällä viikolla otettu huonetermostaatit käyttöön jotka olivat alkuun väärin kytketty joten tuossa 15.12. oli sisälämpöä reilusti kun kaikki termostaatit olivat auki. Talossa ei asuta joten käyttövettä ei mene vaikka pumppu sitä lämmittääkin ja lisäksi virtaa käyttävät 3-4 kpl ulkovalot jotka palavat hämärällä.
Talossa vesikiertoinen lattialämmitys.
Aikaisemmin oli patterilämmitys öljykattilalla ja raportoitu vuosikulutus 2500l, joten sikäli vaikuttaa ihan hyvältä siirtymältä ja sähkö saa maksaa melkoisesti nykyistä enemmän jotta öljy olisi halvempi.
Pumppuna Thermia Calibra 3-12kw ja maalämpökaivolla syvyyttä 210m.
Oletko seurannut tätä tammikuuta nyt? Meillä on luvattoman paljon käynyt nyt Sähkövastuksilla oikeastaan joka päivä. Katsoin viime vuonna esim. Helmikuuta niin silloin oli 1h.
Muutin nyt asetukset testimielessä 5/5 -> 3/5.
Oletko seurannut tätä tammikuuta nyt? Meillä on luvattoman paljon käynyt nyt Sähkövastuksilla oikeastaan joka päivä. Katsoin viime vuonna esim. Helmikuuta niin silloin oli 1h.
Muutin nyt asetukset testimielessä 5/5 -> 3/5.