Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Olisi btw taksialan pakkomuutos edessä jos heidän kultakaivos, eli Kelakyydit poistuisivat kokonaan.
:rofl2:

En ole aikoihin käsittänyt kuka helvetin laskutaidoton enää viitsii tehdä Kelan urakkaa suurissa kaupungeissa. Peräpersiössä voi saada homman jotenkin näyttämään kannattavalta, mutta tuntiansiota ei kannata laskea. Ja sekin riippuu täysin paikasta eli asiakaspohjasta sekä toki välityksestä.

Kun henkilö_vitun_autolla menee 20% laskutuksesta pelkkään polttoaineeseen, voi ehkä alaa tuntematonkin melko äkkiä oivaltaa että kyseessä on melkoinen kultakaivoksen vastakohta.

Kela ajattaa sellaiseen hintaan, että siihen voi soveltaa vanhaa letkautusta tavara-autoilijoiden taksasta. Kun sinulla on uusi auto ja viisi tonnia tilillä, vuoden kelaa ajettuasi sinulla on edelleen viisi tonnia tilillä mutta auto on vuoden vanha ja renkaat paskat.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Tässä on pian viis vuotta oltu ajamatta kelaa ja toista vuotta sossuakaan, silti kitkutellaan mukana ja ootellaan mitähän nämä viisaat kolleegat talkootöineen meinaa tehdä seuraavaksi kun ollaan jo erit.vähäpäästöisen liikenteen direktiivien alla ja kolmen vuoden päästä lähdetään vain ja ainoastaan täyssähköön.

Liki kaikilla on alla vanhat romut, on siellä toki pari jokeria joiden mielestä on ollut hyvä idea vaihtaa vielä uusi diesel HA kehiin, korot nousee, polttoaine kallistuu, hinnat ei.

Hienoa seurattavaa sivusta kun ei ole hätäpäivää oman itsensä herrana eikä kiinni missään soppareissa.
pepesmoke.gif
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
En ala vänkäämään teidän taksikuskien kanssa noista mitä vastasitte. Näkemyserot ovat niin suuret ja teillä on oma lehmä ojassa yms.

Miten muuten kun Mariini mainitsit tuon sähköautolla taksin ajon, niin miten taksiyrittäjä maksaa sen auton? Varmaan 5 poistoilla mutta miten käytännössä hoituu? Onko kyseessä osamaksu tyyliin 5v ja loppuerä isompi kuten muilla kuolevaisillakin?

Olen hämmästellyt kollegoita jotka ostavat edelleen uusia dieseleitä ja bensavehkeitä pätkällä noilla ehdoilla. Jos ostaa perus 50-60k auton jollain pienemmällä kuukausierällä niin se viimeinen maksuerä on jotain puolet auton ostohinnasta. Melkoista ryssäläistä rulettia arpoa ottaako sitä autoa kukaan vaihdossa tai ostaa suoraan sitten kun vaihdon aika tulee. Ja jos ottaa niin mihin hintaan. Noita autojahan mainostetaan nimenomaan halvalla kuukausierällä (sekin on suhteellinen käsite) kun oletetaan että se vaihto tehdään ennen ison erän laukeamista ja tämä summa jyvitetään uuteen vaihdokkiin.

Riski on mielestäni erittäin suuri sille että se viimeinen maksuerä lankeaa maksettavaksi käteisellä jos huonosti käy. Siinä voi olla itku herkässä 5 vuoden päästä kun on alla auto joka vaatii ne ensimmäiset sikahintaiset huollot kuten jakoremmin vaihdot jne ja autoa ei kukaan huoli vaihdossa sekä siitä pitäisi vielä maksaa puolet alkuperäisestä arvosta heti. Eihän tähän vaadita mitään muuta kuin esim. polttisten ajoneuvoveron triplaaminen, sähkisten dramaattinen hinnantiputus (+käytettyjä alkaa olemaan markkinoilla enemmän ja halvemmalla), polttoaineveron suurempi nousu tai joku muu poliittinen päätös joka lyö viimeisen naulan arkkuun. Tällöin demareinkin tyyppi tajuaa olla laittamatta rahaa käytettyyn polttikseen ja se on game over sille sun autolle, jota ei ole maksettu loppuun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Näkemyserot ovat niin suuret ja teillä on oma lehmä ojassa yms.
Jos ostaa perus 50-60k auton jollain pienemmällä kuukausierällä
Näkemyserot ovat tosiaan suuria. Taksarit eivät yleensä miellä uutta 60 tuhannen autoa "perusautoksi" ja harvalla on sellaiseen varaa ainakaan siten että talous pysyy tasapainossa - ja puhun tässä tietysti kuluttajana ostettavista autoista enkä taksiautoista. Ironisesti hinnasta valittajat usein ovat sitä tuloluokkaa joka moisia ostelee.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 205
Onhan siinä sellanen pieni oma lehmä ojassa kuin palkka. Lisiä tai etuja alalla ei juuri ole, joten olisi ihan kiva, että palkkaa ei ajettaisi entistä alemmas.

Tai no, onhan taksassa ne ilta-/yö-/pyhälisät. Eli pari euroa tulee kyydin päälle lisää, mutta siitäkin sai silloin tällöin kuunnella vittuilua.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
699
Onhan siinä sellanen pieni oma lehmä ojassa kuin palkka. Lisiä tai etuja alalla ei juuri ole, joten olisi ihan kiva, että palkkaa ei ajettaisi entistä alemmas.

Tai no, onhan taksassa ne ilta-/yö-/pyhälisät. Eli pari euroa tulee kyydin päälle lisää, mutta siitäkin sai silloin tällöin kuunnella vittuilua.
No nyt selvisi, että mikä se kuuluisa "vittuilulisä" oikein on. Vuosia tulikin mietittyä moista :think:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Näkemyserot ovat tosiaan suuria. Taksarit eivät yleensä miellä uutta 60 tuhannen autoa "perusautoksi" ja harvalla on sellaiseen varaa ainakaan siten että talous pysyy tasapainossa - ja puhun tässä tietysti kuluttajana ostettavista autoista enkä taksiautoista. Ironisesti hinnasta valittajat usein ovat sitä tuloluokkaa joka moisia ostelee.
En tiedä missä todellisuudessa elät mutta tuo 60k on ihan tavallisen auton hinta nykyään ilman lisävarusteita ja talvirenkaita vanteineen. Ja tässä nyt puhutaan taksikäyttöön sopivista autoista eikä mistään Dacioista tai Corollasta. C-sarjan hybridimersujen hinnat alkavat tuosta ja päälle pakolliset lisävarusteet vähintään kymppitonni jos aletaan sniiduilemaan. Pelkkien polttomoottoriautojen hinnat ovatkin sitten paljon korkeampia.

Ja täällähän (vai oliko muron puolella) taksarit väänsivät rautalangasta kuinka halvalla autolla ei kannata ajaa kun selkä tulee kipeäksi ja vakuutus on sama ja ties mitä demariselityksiä. Mistä nyt tuulee kun yhtäkkiä onkin ok ajaa pirssiä halvalla autolla?

Tai no, onhan taksassa ne ilta-/yö-/pyhälisät. Eli pari euroa tulee kyydin päälle lisää, mutta siitäkin sai silloin tällöin kuunnella vittuilua.
Onneksi olkoon sinulle. Meillä ylemmillä toimihenkilöillä ei ole mitään lisiä vaikka välillä työviikot venyvät 80h mittaisiksi ja saattaa vkl ja pyhät mennä töissä. Palkka on kiinteä kuukausipalkka ja ylityökorvauksista vain kuullut jotain vanhojen äijien juttuja ysäriltä jolloin niitä makseltiin. Matkustelusta ei makseta palkkaa mutta sentään päivärahat saa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
827
Onneksi olkoon sinulle. Meillä ylemmillä toimihenkilöillä ei ole mitään lisiä vaikka välillä työviikot venyvät 80h mittaisiksi ja saattaa vkl ja pyhät mennä töissä. Palkka on kiinteä kuukausipalkka ja ylityökorvauksista vain kuullut jotain vanhojen äijien juttuja ysäriltä jolloin niitä makseltiin. Matkustelusta ei makseta palkkaa mutta sentään päivärahat saa.
Jos noin huonosti menee ylempänä toimihenkilönä että on kateellinen muutaman euron vuorolisästä niin ehkä kannattaa vaihtaa alaa. Olisiko taksikuski hyvä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
En tiedä missä todellisuudessa elät mutta tuo 60k on ihan tavallisen auton hinta nykyään ilman lisävarusteita ja talvirenkaita vanteineen. Ja tässä nyt puhutaan taksikäyttöön sopivista autoista eikä mistään Dacioista tai Corollasta. C-sarjan hybridimersujen hinnat alkavat tuosta
Kiitos, minulle kuuluu oikein hyvää.

Kuten edellä erikseen rautalangasta väänsin, puhuin niistä samoista yksityiskäyttöön tarkoitetuista autoista joihin viittasit kollegoidesi autoilla.
Ja täällähän (vai oliko muron puolella) taksarit väänsivät rautalangasta kuinka halvalla autolla ei kannata ajaa kun selkä tulee kipeäksi ja vakuutus on sama ja ties mitä demariselityksiä
SDP:stä voit keskustella toverien kanssa aihetta käsittelevässä ketjussa.

Muistan kyllä keskustellun siitä, miksi ei ole hyvä idea ajaa taksia pizzerian hylkäämällä tojota variksella. Ei se kuitenkaan tarkoittanut silloin eikä tarkoita nyt, että auton pitää olla 60+ k€ penari kahden vuoden välein vaihdettavana - vaikkei sekään paska vaihtoehto isolla ajomäärällä ole. On ollut ihan normaalia ajaa taksia Avensiksella tai Mondeolla.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Halvalla/huonolla autolla nautit/kärsit siitä työstäsi joka ikinen päivä ja huolto+pakulut syö hankinnassa säästetyn eron aikalailla pian. Kolme Dacian tila-autoa tuli suht samaan aikaan Porin liepeille viidettä vuotta sitten, enää ei ole jäljellä yhtäkään, näin esimerkkinä.
Jos ajaa halvemmalla, mennään lähinnä käytettyihin ja niihin tiettyihin merkkeihin jotka kestää kilometrejä.

Yleensä mennyt pankkilainalla, mutta viime kesänä sai niin halvan korkolukitun rahoituksen, että ensi kertaa menen naimisiin rahoitusyhtiön ja kk erien kanssa. Kiitos 7/2018 ja hoono soomi "kollegojen" se maailma on luvanvaraiseen liikenteeseen rekisteröitävissä menee niin, että loppuerä on nolla, eli sitä ei ole. Koko paska pitää maksaa rahoitusaikana. Silloin rynni Kajonia ja Menevää sekä sitäsuntätä Fixu, Yango, älyvapaa jne taksia jotka julisti työn ilon sanomaa ja kaikille uusi auto alle, nimi vaan paperiin vielä kiitos; Olet nyt yrittäjä, alahan painua vuolemaan kultaa.

Näkyy myös vakuutuksissa ja varsinkin isoissa kylissä, sekä rahoittajat, että vakuuttajat poltti näppinsä kunnolla. Ja kaikki nauttii seuraukset...
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
640
Tässä on pian viis vuotta oltu ajamatta kelaa ja toista vuotta sossuakaan, silti kitkutellaan mukana ja ootellaan mitähän nämä viisaat kolleegat talkootöineen meinaa tehdä seuraavaksi kun ollaan jo erit.vähäpäästöisen liikenteen direktiivien alla ja kolmen vuoden päästä lähdetään vain ja ainoastaan täyssähköön.
Jossain selitettiin että taksiuudistuksen ainoita voittajia on juuri Kela, sossu ja muut sellaiset tahot joilla on kymmeniä ja satoja ajoja vuosittain. Eli he pystyy painamaan hinnan alas omista kyydeistään kilpailutuksella. Jälleen varmaan hyvä ja huono juttu riippuem miltä kantilta asiaa katselee, kelat ja sossut ainakin hetkellisesti voittaa mutta meneekö tosiaan isoja kyytisopimuksia sitten polkuhintaan muualle ja vaikuttaako se niin että "koko ala" kärsii. Ennen sai isommalle porukalle hyviä kyytejä, nyt sitten pieni porukka saa ne kaikki polkuhintaan.
(alalla en itse ole ja taksiakin valitettavan vähän käyttänyt viimeiseen 5v, syinä ainakin korona, taksiuudistus ja se että enää ei töiden puolestakaan tarvi käyttää)
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Kela sanelee laput silmillä maksimihinnan välittämättä inflaatiosta, tuos koronan aikaan ne ilmeisesti hiukan nosti korvauksiaan mitä matkasta maksetaan, mutta suurin vika on se, että Kela kilpailuttaa välitysyhtiöt, jotka tappelee verissäpäin toisiaan vastaan ja tarjoaa siitä maksimihinnasta alennuksia. Sinne välille ne rahat uppoaa.

Eli hinta on vuosia jäljessä siitä mitä sen pitäisi olla ja siitäkin poljetaan alemmas välittäjien toimesta plus ne kaikki provikat, kk/v maksut, datamaksut jne samalla kun on muutettu pelisääntöjä (ei odotusta, ei luokseajokorvauksia) niin mielestäni se ei ole yrittäjyyttä enää kun noille välitysyhtiöille Kelaa tai sossua ajetaan; se on torpparin rooli. Juuri ja juuri saat elääksesi, mutta säännöt kiristyy (vähäpäästöisyys/nollapäästöisyys) ja sitä katetta millä yrittäjän pitäisi elää ja kehittää toimintaansa ei enää ole.

Aina kun joku kaatuu, uusia hölmöjä saadaan tilalle, (Kajon/Menevä) jotka välittää auton ja sinä freelancerina maksat kaiken kuten pienen yksityisyrittäjän kuuluukin, et ole työntekijä vaan aliurakoitsija. Ulkomailta lappaa työllistettäviä, jotka polttaa luottotietonsa ja kaatuvat yhteiskunnan tukiverkkoihin; säästöt palaa toista kautta tuhkaksi kun loppujen lopuksi; kaikki maksaa. Ilmaiseksi ei saa mitään, vaikka kuinka vihaisi yksityisyrittäjiä ja yrittäjyyttä, sama paska maksaa verovaroin vielä enemmän. Esimerkkinä kaikki ne kutsubussit ym kuljetuspalvelukokeilut joita luotiin tekemään samaa mitä taksit tekevät omalla yrittäjäriskillään.
 

tombe0

Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
591
Taksien täys sähköistämisessä on muuten yksi pirun iso MUTTA: Esteettömät- / Paarikuljetukset. Näihin tarvitaan niitä isoja autoja, arvatkaas vaan onko kellään valmistajalla moista valikoimissaan. Tai edes sopivaa alustaa mille moisen rakentaa.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Vielä on aikaa muutama vuosi, mutta mielenkiintoiseksihan se menee. Toki pakettiautotkin sähköistyy, niiden avulla kuljetusliikkeet säästävät mielettömiä summia rahaa huolto/ylläpitokuluissa vuosittain ollen samalla miellyttävämpiä ajaa ja hoitaa jakelu ym taajamaliikennettä ympäristöystävällisesti ja liki äänettömästi.

Kilpajuoksu meneillään ja meidät on napattu viivalta mukaan, haluttiin sitä itse tai ei. :cigarbeye:
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 209
Taksien täys sähköistämisessä on muuten yksi pirun iso MUTTA: Esteettömät- / Paarikuljetukset. Näihin tarvitaan niitä isoja autoja, arvatkaas vaan onko kellään valmistajalla moista valikoimissaan. Tai edes sopivaa alustaa mille moisen rakentaa.
Eikö nyt jostakin sähkö-ducatosta pysty tommosen rakentamaan? Näyttää aika isolta laatikolta ainakin ulospäin
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Iso koko/tuulipinta-ala = olematon kantama eikä nuo hyötyajoneuvovalmistajat ole ihan samalla viivalla tekniikan kehityksessä kuin henkilöautot. Toki esim VAG varmasti vyöryttää niitä ID mallistosta opittuja asioita myös Caddy/Transporter/Crafter maailmaan, mutta oman aikansa kaikki ottaa kun nollista lähdetään.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 205
En tiedä missä todellisuudessa elät mutta tuo 60k on ihan tavallisen auton hinta nykyään ilman lisävarusteita ja talvirenkaita vanteineen. Ja tässä nyt puhutaan taksikäyttöön sopivista autoista eikä mistään Dacioista tai Corollasta. C-sarjan hybridimersujen hinnat alkavat tuosta ja päälle pakolliset lisävarusteet vähintään kymppitonni jos aletaan sniiduilemaan. Pelkkien polttomoottoriautojen hinnat ovatkin sitten paljon korkeampia.

Ja täällähän (vai oliko muron puolella) taksarit väänsivät rautalangasta kuinka halvalla autolla ei kannata ajaa kun selkä tulee kipeäksi ja vakuutus on sama ja ties mitä demariselityksiä. Mistä nyt tuulee kun yhtäkkiä onkin ok ajaa pirssiä halvalla autolla?


Onneksi olkoon sinulle. Meillä ylemmillä toimihenkilöillä ei ole mitään lisiä vaikka välillä työviikot venyvät 80h mittaisiksi ja saattaa vkl ja pyhät mennä töissä. Palkka on kiinteä kuukausipalkka ja ylityökorvauksista vain kuullut jotain vanhojen äijien juttuja ysäriltä jolloin niitä makseltiin. Matkustelusta ei makseta palkkaa mutta sentään päivärahat saa.
No pointti oli se, että aika usein eri aloilla ollaan (toivottavasti) tarkkoja esimerkiksi siitä, että ylitöistä tai vaikka sunnuntaina työskentelemisestä saa korvauksen. Sääli jos varsinkin ylempi toimihenkilö täysin vailla mitään etuja, lisiä ja korvauksia työskentelee. Jos taksi ajelee illalla tai sunnuntaina kaksi kyytiä tunnissa, toki tällöin ns. tuntiliksan päälle tulee noin kahdeksan euroa vähän riippuen välitysyhtiöstä. Se tosin edellyttää sen, että ajaa kaksi kyytiä tunnissa. Joskus onnistuu enemmänkin, joskus odottelet tunnin tai pari. Eli siis edelleen se, että jos tämän lisäksi pitäisi alentaa entistä enemmän liksaa, se ei vaan kannata. Lähtömaksuja ja noita taksaan lisättäviä maksuja on kuitenkin pienennetty, jotta olisi edes jokin mahdollisuus kilpailla näitä Yangoja ym. vastaan, vaikka sinänsä kilpailu tällaisten kanssa ei hinnalla onnistu mitenkään.
 

tombe0

Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
591
Eikö nyt jostakin sähkö-ducatosta pysty tommosen rakentamaan? Näyttää aika isolta laatikolta ainakin ulospäin
Tuo Ducato on puhtaana alustana aivan naurettavan hintainen, "hinnat alkaen" tyyliin 80k€ , ei DC latausta ollenkaan, isommalla akustolla luvataan ~370km rangea (tähän suomalainen talvi...), Moottorikaan ei ole varsinaisesti mikään älytön voimanpesä, vain 90kW, kun ottaa huomioon millaisia massoja sillä pitää liikutella.
 
Liittynyt
30.08.2022
Viestejä
165
Tuo Ducato on puhtaana alustana aivan naurettavan hintainen, "hinnat alkaen" tyyliin 80k€ , ei DC latausta ollenkaan, isommalla akustolla luvataan ~370km rangea (tähän suomalainen talvi...), Moottorikaan ei ole varsinaisesti mikään älytön voimanpesä, vain 90kW, kun ottaa huomioon millaisia massoja sillä pitää liikutella.
Ei mitään toivoa riittää taksi käytössä. Vähintään 300 km pitäisi päästä ilman latausta täällä landella koulu taksilla. Toi 370 range on hyvin äkkiä 250 kun autoon laitetaan vähän penkkejä ja inva hissi.
 

tombe0

Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
591
Jep, kuten sanottua, tässä on autovalmistajilla 3 vuotta aikaa tehdä ihmeitä, tai sitten valtion pitää alkaa keksiä omaan sääntelyynsä taas niitä "väliaikaisia" poikkeuksia :D
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Se taitaa olla myöhäistä, koska kyse EU:n lainsäädännöstä joista ne velvoitteet tulee, olis pitänyt anoa ne poikkeamat jo aikaa sitten; tehdään päinvastoin ja ollaan eturivissä.

...eli sopeudutaan tai itketään ja sopeudutaan.
pepesmoke.gif
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
699
Taksien täys sähköistämisessä on muuten yksi pirun iso MUTTA: Esteettömät- / Paarikuljetukset. Näihin tarvitaan niitä isoja autoja, arvatkaas vaan onko kellään valmistajalla moista valikoimissaan. Tai edes sopivaa alustaa mille moisen rakentaa.
Huoli pois, tuohon mahtuu!
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 205
Aiemmin tuolla Kotimaan politiikassa oli juttua noista lentokentän huijaavista kuskeista. Nyt on nostettu esiin noi uudehkot sopimushinnat kentältä keskustaan.


Se oli oikeastaan ensimmäinen asia kusettavien kuskien jälkeen, joka omaan silmään pisti siinä HS:n vertailujutussa. Eli siis nykyiset hinnat keskustaan, 31–35 euroa. On kyllä kunnon orjahintoja. Itse vielä taksia ajaessa kiinteä hinta oli 39 euroa eikä sekään ollut hyvä, ja yleensä kentälle tuli ajettua mikäli oli jo lähistöllä ja siellä oli valmiiksi asiakkaita tuloillaan.

31–35 eurolla tunnin parin odotuksen jälkeen jonnekin Eiraan ja sen päälle omat odotukset seuraavaan kyytiin, ei ole millään tavalla kovin kannattava yhtälö.

Sama se on toki muillakin aloilla, että kilpailutetaan hinta edellä miettimättä yhtään, onko se diili niille varsinaisen työn tekijöille mitenkään kannattavaa.
 

Brooke Logan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
512
Aiemmin tuolla Kotimaan politiikassa oli juttua noista lentokentän huijaavista kuskeista. Nyt on nostettu esiin noi uudehkot sopimushinnat kentältä keskustaan.


Se oli oikeastaan ensimmäinen asia kusettavien kuskien jälkeen, joka omaan silmään pisti siinä HS:n vertailujutussa. Eli siis nykyiset hinnat keskustaan, 31–35 euroa. On kyllä kunnon orjahintoja. Itse vielä taksia ajaessa kiinteä hinta oli 39 euroa eikä sekään ollut hyvä, ja yleensä kentälle tuli ajettua mikäli oli jo lähistöllä ja siellä oli valmiiksi asiakkaita tuloillaan.

31–35 eurolla tunnin parin odotuksen jälkeen jonnekin Eiraan ja sen päälle omat odotukset seuraavaan kyytiin, ei ole millään tavalla kovin kannattava yhtälö.

Sama se on toki muillakin aloilla, että kilpailutetaan hinta edellä miettimättä yhtään, onko se diili niille varsinaisen työn tekijöille mitenkään kannattavaa.
Konkurssiinhan nuo taksiyhtiöt menee, jos yli 40 € yrittävät tuosta pyytää. Jää asiakaskunta erittäin pieneksi, varsinkin kun junallakin pääsee nykyään.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 205
Konkurssiinhan nuo taksiyhtiöt menee, jos yli 40 € yrittävät tuosta pyytää. Jää asiakaskunta erittäin pieneksi, varsinkin kun junallakin pääsee nykyään.
Joo ei siinä mitään, pointti oli vaan että tiukoille menee kuskienkin osalta kun pahimmillaan jollain seitsemän euron tuntiliksalla noita ajetaan. Toki täytyy se sanoa, että on vähän kuskillakin peiliin katsomisen paikka, jos on tapana silmät kiinni ajella vain kentältä kyytejä.
 
Liittynyt
30.08.2022
Viestejä
165
Joo ei siinä mitään, pointti oli vaan että tiukoille menee kuskienkin osalta kun pahimmillaan jollain seitsemän euron tuntiliksalla noita ajetaan. Toki täytyy se sanoa, että on vähän kuskillakin peiliin katsomisen paikka, jos on tapana silmät kiinni ajella vain kentältä kyytejä.
Helppo välitys yhtiöiden on tarjota liian halpoja kyytejä kun ei kuskeille tarvitse maksaa tuntipalkkaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Konkurssiinhan nuo taksiyhtiöt menee, jos yli 40 € yrittävät tuosta pyytää. Jää asiakaskunta erittäin pieneksi, varsinkin kun junallakin pääsee nykyään.
Junalla pääsee radanvarteen. Toki köyhälle on kaikki kallista, mutta lentokenttäasiakkaat - taksin asiakkaat - eivät ole ne Suomen sniiduimmat laihialaiset. Tuulipuvut kulkevat muutenkin omalla autolla tai junalla, ja periaatteellisimmat kulkisivat vaikka taksi olisi miten paljon näitä halvempi. Liian kallis taksipalvelu jää kyllä vähemmälle käytölle, mutta sen kilpailija ei ole kumpikaan edellä mainituista vaan toinen taksiyhtiö. Ja niitä hinnanpolkijoitahan riittää aina jostain edellisten tilalle.
 

Brooke Logan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
512
Junalla pääsee radanvarteen. Toki köyhälle on kaikki kallista, mutta lentokenttäasiakkaat - taksin asiakkaat - eivät ole ne Suomen sniiduimmat laihialaiset. Tuulipuvut kulkevat muutenkin omalla autolla tai junalla, ja periaatteellisimmat kulkisivat vaikka taksi olisi miten paljon näitä halvempi. Liian kallis taksipalvelu jää kyllä vähemmälle käytölle, mutta sen kilpailija ei ole kumpikaan edellä mainituista vaan toinen taksiyhtiö. Ja niitä hinnanpolkijoitahan riittää aina jostain edellisten tilalle.
No aina voi leikkiä tätä "kyllä rikkaat maksaa" mutta ei tarvitse kuin katsoa miten hyvin näillä kiskurifirmoilla menee tai mikä on yleinen hintataso, näkeäkseen, kuinka kannattavaa se on, ainakin suurelle joukolle toimijoita. Tietenkin yksittäisiä limusiineja yms on vieläkin toiminnassa ja joku niistäkin maksaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
ei tarvitse kuin katsoa miten hyvin näillä kiskurifirmoilla menee
Niin, siinä onkin melkoinen dilemma. Aina voi myös leikkiä, että on kannattavaa hengata pari tuntia ajaakseen reissu josta laskuttaa kolme kymppiä. Ehkä Suomen markkina ei oikein tue sitä ideaa, että duunari palkkaa toisen duunarin kyytimieheksi arjessa tämän tästä.

Olet ihan oikeilla jäljillä. Ei se järin kannattavaa hommaa ole tässä toimintaympäristössä, laskuttaa sitten 50 tai 27 euroa.
 

Brooke Logan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
512
Niin, siinä onkin melkoinen dilemma. Aina voi myös leikkiä, että on kannattavaa hengata pari tuntia ajaakseen reissu josta laskuttaa kolme kymppiä. Ehkä Suomen markkina ei oikein tue sitä ideaa, että duunari palkkaa toisen duunarin kyytimieheksi arjessa tämän tästä.

Olet ihan oikeilla jäljillä. Ei se järin kannattavaa hommaa ole tässä toimintaympäristössä, laskuttaa sitten 50 tai 27 euroa.
Ymmärrän hyvin, että kyllä työstä pitää maksaa palkka jolla voi itsensä elättää. Ehkä homma vain ei ole enää kannattavaa. Ehkä tulevaisuudessa tulee robottikuskit, jotka ei vaadi kuin sähköä palkaksi. Vaikea nähdä mikä muu voisi asian ratkaista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 054
Ymmärrän hyvin, että kyllä työstä pitää maksaa palkka jolla voi itsensä elättää. Ehkä homma vain ei ole enää kannattavaa. Ehkä tulevaisuudessa tulee robottikuskit, jotka ei vaadi kuin sähköä palkaksi. Vaikea nähdä mikä muu voisi asian ratkaista.
Taitaa nykyään tienata paremmin wolt- kuskina kuin renkinä taksissa. Molemmissa toki näyttää olevan samanlaista porukkaa hommissa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 205
Ymmärrän hyvin, että kyllä työstä pitää maksaa palkka jolla voi itsensä elättää. Ehkä homma vain ei ole enää kannattavaa. Ehkä tulevaisuudessa tulee robottikuskit, jotka ei vaadi kuin sähköä palkaksi. Vaikea nähdä mikä muu voisi asian ratkaista.
Jotain vastaavaa olen itsekin miettinyt. Halpa hinta edes jonkinlaisena kilpailuna julkiselle liikenteelle toimii, mikäli kaupungissa kyytejä tulee jatkuvasti, eikä julkinen liikenne ole yhtä kätevää kuin vaikkapa Helsingissä. Vilkkaina lauantaiöinä oli ihan sama vaikka kyyti olisi ollut vain lähtömaksun verran, kun käytännössä heti vapauduttua kahvassa oli kiinni jo seuraava asiakas. Robottitakseille toinen vaihtoehto olisi nykyisenlaisen provisiopalkan hylkääminen, jossa siis poikkeuksia lukuunottamatta ei ole pohja-/takuupalkkaa, mutta sitä ei tule tapahtumaan.

Ja edelleen sai yllättävän usein kuulla asiakkaan ihmettelyä siitä, miten minä itse olen nyt niin ahne, kun en aja vaikka 20 euron kyytiä 8 eurolla, kuten joku Yango kuulemma teki edellisellä viikolla.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
678
Noin businessmatkustajan näkökulmasta taksin kilpailija ei ole julkinen vaan oma auto. Pysäköinnin hinta on se mikä valikoi oman auton ja taksin välillä. Hinnat pysäköinnille on päivä 28€ ja 2 päivää 56€. Päiväksi on halvempaa aina tulla omalla ja 2 pv on melko sama, joten moni tulee omalla. On vaan helpompi kuin taksi ja varmaan suurin osa businessmatkoista on 1-2 päivää.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
640
Konkurssiinhan nuo taksiyhtiöt menee, jos yli 40 € yrittävät tuosta pyytää. Jää asiakaskunta erittäin pieneksi, varsinkin kun junallakin pääsee nykyään.
Kyllä nykyään tuo juna on erittäin hyvä vaihtoehto jos kohdepää on lähellä junan rataa tai pääsee muuten loppupäässä liikkumaan julkisilla. Tämä näin satunnaisesti Helsingissä käyvänä. Eli jos tuun lentäen Hesaan niin ykkösvaihtoehto on juna. Tietysti business matkoilla kun joku muu maksaa niin ei ole niin väliä mutta silloinkin se juna on nopea väylä päästä lähemmäksi. Ja kun ottaa HSL päivälipun niin ei ole kallista ja pystyy muutkin kulkemiset maksamaan samaan syssyyn. Viesti nyt ei kauheasti koske taksiuudistusta mutta omaa taksinkäyttöä Helsingissä kylläkin. Parin vuoden aikana sekä business että henkkoht. reissuja Hesaan on useampi ollut ja junalla olen aina mennyt, vähintään osan matkaa.

Taksien leipä siis varmasti tuon takia kaventunut.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 029
Yksityisten taksien välitysyhtiössä jollain idiootilla johtajistossa vähän noussut kusi päähän.


Ja tässä vielä kiellettiin se "perinteinen" taksikuskien tapa pukeutua. Kun joku halusi "rebrändätä" asioita

Kumpa näitä joskus kiinnostaisi taksien perseily liikenteessä kuskien pukeutumista enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Noin businessmatkustajan näkökulmasta taksin kilpailija ei ole julkinen vaan oma auto. Pysäköinnin hinta on se mikä valikoi oman auton ja taksin välillä. Hinnat pysäköinnille on päivä 28€ ja 2 päivää 56€. Päiväksi on halvempaa aina tulla omalla ja 2 pv on melko sama, joten moni tulee omalla. On vaan helpompi kuin taksi ja varmaan suurin osa businessmatkoista on 1-2 päivää.
Mikä mielestäsi tekee omasta autosta helpomman kuin taksista? Olen ehkä vähän eri mieltä, kun toinen kuljettaa ovelta ovelle ja samalla itse räpellät vaikka puhelinta koko matkan vs se, että itse ajat ja etsit ruudun ja kävelet parkkikselta jne.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 900
Yksityisten taksien välitysyhtiössä jollain idiootilla johtajistossa vähän noussut kusi päähän.


Ja tässä vielä kiellettiin se "perinteinen" taksikuskien tapa pukeutua. Kun joku halusi "rebrändätä" asioita

Kumpa näitä joskus kiinnostaisi taksien perseily liikenteessä kuskien pukeutumista enemmän.
Voi tuntua hölmöltä uudistukselta(ja ollakin), mutta kaipa työnantajalla on oikeus ohjeistaa työntekijälle sopiva asu. Joissain työpaikoissahan tuo on hyvinkin paljon tiukempaakin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 205
Voi tuntua hölmöltä uudistukselta(ja ollakin), mutta kaipa työnantajalla on oikeus ohjeistaa työntekijälle sopiva asu. Joissain työpaikoissahan tuo on hyvinkin paljon tiukempaakin.
Ymmärrän noi tarkat pukeutumisohjeet siinä mielessä, että niiden tarkoituksena on tehdä kuljettajista tunnistettavia asiakkaille. Ja varmaan monissa hommissa ollaan tarkempiakin. Joskus tuntui siltä, että suurin piirtein vähän väärän sävyisestä sukasta tuli sanomista aikana, jolloin energia olisi pitänyt laittaa vakavampiin ongelmiin, kuten huonoon asiakaspalveluun.

Mikä mielestäsi tekee omasta autosta helpomman kuin taksista? Olen ehkä vähän eri mieltä, kun toinen kuljettaa ovelta ovelle ja samalla itse räpellät vaikka puhelinta koko matkan vs se, että itse ajat ja etsit ruudun ja kävelet parkkikselta jne.
Varmasti tässä on eri mieltymyksiä. Omat asiakkaat oli nimenomaan tyytyväisiä, että pääsi takapenkillä kentälle ja kotiin. Pystyi samalla naputella työjuttuja, nukkua tai levätä. Tosin näissä tapauksissa kyse on liikematkustajista, joilla työnantaja maksaa kulut, joten ei ole syytäkään ollut laskea euroja niin tarkkaan.

edit. Artikkelin kuskin housut näyttää kyllä siltä, että ehkä ne olisi vaihdon tarpeessa muutenkin
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 361
Jos taksi yhtiö vaati kuskille tietynlaista asua, niin kyllä silloin yhtiön pitäisi tarjota työvaatteet työntekijälle.

Edit: Jaah tässä olikin kyse välitysyhtiöstä, Noh paskaa hommaa selkeesti nykyään taksi hommat, sen takia kebabit siellä viihtyy.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Varmasti tässä on eri mieltymyksiä. Omat asiakkaat oli nimenomaan tyytyväisiä, että pääsi takapenkillä kentälle ja kotiin. Pystyi samalla naputella työjuttuja, nukkua tai levätä. Tosin näissä tapauksissa kyse on liikematkustajista, joilla työnantaja maksaa kulut, joten ei ole syytäkään ollut laskea euroja niin tarkkaan.
Varmastikkin, kiinnostaa vaan tietää mikä on se syy, miksi ajattelee oman auton olevan helpompi koska omasta mielestä asia on juurikin toisinpäin. Harvemmin on tullut mentyä omalla autolla kentälle on sitten ollut työ tai oma reissu kyseessä, vaikka omalla kohdalla pysäköinti tulee helposti halvemmaksi aina, vaan taksin takapenkillä kun vaan istuu ja keskittyy vaikka tuijottamaan etupenkin selkänojaa sen sijaan, että miettii mihin mikäkin urpo kehällä päättää kaistaa vaihtaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Varmastikkin, kiinnostaa vaan tietää mikä on se syy, miksi ajattelee oman auton olevan helpompi koska omasta mielestä asia on juurikin toisinpäin. Harvemmin on tullut mentyä omalla autolla kentälle on sitten ollut työ tai oma reissu kyseessä, vaikka omalla kohdalla pysäköinti tulee helposti halvemmaksi aina, vaan taksin takapenkillä kun vaan istuu ja keskittyy vaikka tuijottamaan etupenkin selkänojaa sen sijaan, että miettii mihin mikäkin urpo kehällä päättää kaistaa vaihtaa.
Ennen olikin mukavaa vaan hypätä taksin kyytiin, hihkaista osoite kuskille ja istua vaan, mutta nykyään kun tuntuu että joutuu kuitenkin itsekin seuraamaan liikennettä kun osa kuskeista ei osaa edes navigaattoria käyttäen perille ellei itse huutele ajo-ohjeita väliin. Tosin, nykypäivänä tulee taksilla ajettua niin vähän että melkeinpä tulee aina jonkun tutun kautta hankittua joku "parempi" taksikuski hoitamaan homma kunnialla maaliin, kuitenkin useampikin kaveri on ajanut taksia ja heillä on kontakteja että saa edes suomea puhuvan kuskin itselleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 062
Viime perjantaina rautatientorilta helsingin jäähallille.
Miettimättä jonon ekan nappasin, siisti sähköauto.
Kuski ei osannut ilman navia määränpäähän. Ja katuosoite piti vielä tavata lontooksi...tästä ilosta 34e :D
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Ennen olikin mukavaa vaan hypätä taksin kyytiin, hihkaista osoite kuskille ja istua vaan, mutta nykyään kun tuntuu että joutuu kuitenkin itsekin seuraamaan liikennettä kun osa kuskeista ei osaa edes navigaattoria käyttäen perille ellei itse huutele ajo-ohjeita väliin. Tosin, nykypäivänä tulee taksilla ajettua niin vähän että melkeinpä tulee aina jonkun tutun kautta hankittua joku "parempi" taksikuski hoitamaan homma kunnialla maaliin, kuitenkin useampikin kaveri on ajanut taksia ja heillä on kontakteja että saa edes suomea puhuvan kuskin itselleen.
Nyt puhuttiin lentokenttä kyydeistä, jotka ainakin itse tilaan etukäteen apilla, koska tiedän myös etukäteen milloin olen lähdössä, eikä ole kuskille tarvinnut osoitetta ikinä tavata vielä. Muuten ei sitten tulekkaan käytettyä taksia vaan autoa/julkisia.

Toisaalta en kyllä ole tuohonkaan mitään Yangoa tai vastaavaa koittanut miten niillä menisi, saattaa hyvinkin erota omasta kokemuksesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Nyt puhuttiin lentokenttä kyydeistä, jotka ainakin itse tilaan etukäteen apilla, koska tiedän myös etukäteen milloin olen lähdössä, eikä ole kuskille tarvinnut osoitetta ikinä tavata vielä. Muuten ei sitten tulekkaan käytettyä taksia vaan autoa/julkisia.

Toisaalta en kyllä ole tuohonkaan mitään Yangoa tai vastaavaa koittanut miten niillä menisi, saattaa hyvinkin erota omasta kokemuksesta.
Juuri Hki-Vantaan lentokentältä kotiinpäin -matkalla on noita tapahtunutkin kun olen vaan marssinut siihen taksialueelle ja koittanut bongata edes melkein siedettävän taksin. Itse en ole mitään äppejä taksin tilaamiseen käyttänyt kun nykyään kuljen ehkä 0-4 matkaa vuodessa taksilla. Ja kotoa lentokentälle -matkoilla tosiaan mieluummin soitan kaverille joka järkkää haluamani taksin kotiovelle haluttuun aikaan. Paljon muihin matkoihin ei olekaan vuosiin tullut edes taksia käytettyä.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 653
Voi tuntua hölmöltä uudistukselta(ja ollakin), mutta kaipa työnantajalla on oikeus ohjeistaa työntekijälle sopiva asu. Joissain työpaikoissahan tuo on hyvinkin paljon tiukempaakin.
Siisti työasun on jees mutta pitääkö niiden asujen olla aina noita tyyliin "Sukevan vanginvartijan asu vuodelta 1973"
 
Liittynyt
30.08.2022
Viestejä
165
Yksityisten taksien välitysyhtiössä jollain idiootilla johtajistossa vähän noussut kusi päähän.


Ja tässä vielä kiellettiin se "perinteinen" taksikuskien tapa pukeutua. Kun joku halusi "rebrändätä" asioita

Kumpa näitä joskus kiinnostaisi taksien perseily liikenteessä kuskien pukeutumista enemmän.
Meillä tolle kaverille olis annettu 3 päivää laatukieltoa jo pelkästään noista paskasista vaatteista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Meillä tolle kaverille olis annettu 3 päivää laatukieltoa jo pelkästään noista paskasista vaatteista.
Joo, ei kai tuollainen kombo käy missään välitysyhtiössä jossa ylipäänsä on pukeutumiskoodi. Työtakki on paskainen ja nuo pussimaiset siniset farkut muistuttavat kuluneita metsurin turvahousuja.

Silloin kun perinteinen sininen väri oli käytössä, se yleensä tarkoitti sinisiä kulmahousuja tai kasuaalimmin jotain chinoja. Ei farkkuja, reisitaskuhousuja tai verkkareita.

Ja nämä huomiot esitän ottamatta tällä kertaa kantaa siihen, pitääkö välitysyhtiön sanella pukukoodi tai millainen sen tulee olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 054
Joo, ei kai tuollainen kombo käy missään välitysyhtiössä jossa ylipäänsä on pukeutumiskoodi. Työtakki on paskainen ja nuo pussimaiset siniset farkut muistuttavat kuluneita metsurin turvahousuja.

Silloin kun perinteinen sininen väri oli käytössä, se yleensä tarkoitti sinisiä kulmahousuja tai kasuaalimmin jotain chinoja. Ei farkkuja, reisitaskuhousuja tai verkkareita.

Ja nämä huomiot esitän ottamatta tällä kertaa kantaa siihen, pitääkö välitysyhtiön sanella pukukoodi tai millainen sen tulee olla.
Samaa mieltä. Melkoiset pesussa haalenneet pussihousut Virtasella. Joskus se peiliin katsominen auttaisi Virtasta pukeutumisasiassa.
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
531
IS lehdessä oli tänään juttua taksi Helsingin uusiutumis kampanjasta koska näitä fake takseja on niin paljon. En ole taksia käyttänyt Helsingissä ainakaan kymmeneen vuoteen niin onko tilanne niin paha kuin lehdet kirjoittaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 054
IS lehdessä oli tänään juttua taksi Helsingin uusiutumis kampanjasta koska näitä fake takseja on niin paljon. En ole taksia käyttänyt Helsingissä ainakaan kymmeneen vuoteen niin onko tilanne niin paha kuin lehdet kirjoittaa?
On ainakin täällä Helsingissä. Elielin taksiaukio on nykyään Afrikka-aukio. Lähes kaikki taksit ovat nk villejä takseja, kuskeja myöten ja tappelevat väliin keskenään asiakkaista fyysisesti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 336
Viestejä
4 157 587
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom