Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

IS lehdessä oli tänään juttua taksi Helsingin uusiutumis kampanjasta koska näitä fake takseja on niin paljon. En ole taksia käyttänyt Helsingissä ainakaan kymmeneen vuoteen niin onko tilanne niin paha kuin lehdet kirjoittaa?
Tilanne on pahempi. Siihen liittyy asioita, joista ei saa puhua.

Ehkä kuvaavaa on, että nykyään tulee houruosastolla poru siitä kun joku lähetti kissansa taksilla kaverin luo. :D Joskus ennen oli ihan normaalia lähettää lapsi yksin taksilla, siis randomilla tolpalta tai välityskeskuksen kautta, eikä kukaan ajatellut että tämä olisi vaarallista, pelottavaa tai vastuutonta. Suurimmassa osassa Suomea tämä aikakausi jatkui 2018 saakka.
 
IS lehdessä oli tänään juttua taksi Helsingin uusiutumis kampanjasta koska näitä fake takseja on niin paljon. En ole taksia käyttänyt Helsingissä ainakaan kymmeneen vuoteen niin onko tilanne niin paha kuin lehdet kirjoittaa?
Taksi Helsinkiä tai paria muuta isompaa firmaa jos käyttää niin ei yleensä ongelmia, muuten vähän Herran (tai allahin) haltuun.
Afrikka-aukiolta tosiaan harvemmin bongaa kelvollista kyytiä, mutta kävelee pari sataa metriä Holiday Inniä kohti niin siellä päivystää parempia takseja yleensä.

Hyvin kyllä ryssitty toikin systeemi. Kiitos Berneri, toivottavasti sait hyvät massit...
 
IS lehdessä oli tänään juttua taksi Helsingin uusiutumis kampanjasta koska näitä fake takseja on niin paljon. En ole taksia käyttänyt Helsingissä ainakaan kymmeneen vuoteen niin onko tilanne niin paha kuin lehdet kirjoittaa?
Viitattiinko tällä nimenomaan tai myös siihen, että jotkut näistä uusista taksiyrittäjistä teippaa autoonsa harhaanjohtavia nimiä, kuten Taxi Helsinki, Taksi Helsinki Suomi, Helsinki Taksi, jne? Samanlaisilla fonteilla ja ilmeellä.
 
Viitattiinko tällä nimenomaan tai myös siihen, että jotkut näistä uusista taksiyrittäjistä teippaa autoonsa harhaanjohtavia nimiä, kuten Taxi Helsinki, Taksi Helsinki Suomi, Helsinki Taksi, jne? Samanlaisilla fonteilla ja ilmeellä.
Kyllä, juuri tämä juttu.

Tulipa samalla mieleen että eikö helsingissä ole mitään uber, bolt tms sovellusta millä saa tilattua kiintee hintasen kyydin?
Bolt on pirun kätevä Latviassa.
 
Kyllä, juuri tämä juttu.

Tulipa samalla mieleen että eikö helsingissä ole mitään uber, bolt tms sovellusta millä saa tilattua kiintee hintasen kyydin?
Bolt on pirun kätevä Latviassa.
Uber, Yango ja käsittääkseni Bolt löytyy. Kiinteähintaisia kyytejä voi tilata myös Lähitaksin ja Taksi Helsingin sovelluksilla, mutta toki joku viiden euron Yango-kyyti vie monella voiton.
 
Uberia tul ikäytettyä Puolassa ja toimi helvetin hyvin, johtunee siitä että tuota kulttuurin rikkautta ei siellä juurikaan näkynyt. Loppukuusta oon tulossa helsinkiin Tuskailemaan, niin saapa nähjdä että tuleeko vedettyä lonkkavolvolla vai millä. En kyseistä kylää tunne ollenkaan, vain kerran siellä aimemin käyneenä.
 
Uberia tul ikäytettyä Puolassa ja toimi helvetin hyvin, johtunee siitä että tuota kulttuurin rikkautta ei siellä juurikaan näkynyt. Loppukuusta oon tulossa helsinkiin Tuskailemaan, niin saapa nähjdä että tuleeko vedettyä lonkkavolvolla vai millä. En kyseistä kylää tunne ollenkaan, vain kerran siellä aimemin käyneenä.
Niin muuten toimi Puolassa. Siellä kuskit jopa osasi kaupungin koska monta kertaa poikkesi reitiltä välttääkseen ruuhkat, ilmeisesti nopeus on valttia (jonka huomasi myös ajonopeuksissa).
 
Itse myös huomannut että ulkomailla lomaillessa on Bolt, Yango (ja varmaan Uber mut sitä ny en oo koronan jälkeen käyttänyt) toimii niin hyvin. En siis ole mikään supermatkaaja että mitään satoja kokemuksia ei ole viime vuosilta mut pohjoisemmassa/itäisessä Euroopassa muutama reissu ja nuo on toimineet appiksella tosi hyvin ja on halpaa. Halpuus varsinkin on se pointti että miksi muita vaihtoehtoja ei kannata harkita. Paljon edullisia ajoja, matkailijat hyötyy ja paikallisille duunia...siinä taksiuudistus josta voi nähdä konkreettisia etuja. Hyvä taksiuudistus ei ole mielestäni sellainen jossa taksien määrä tuplaantuu niin että ajoja ei riitä porukalle, taksikuskit on tasoltaan (laatu) huonoja, hinta on mitä sattuu.

Siellä kuskit jopa osasi kaupungin koska monta kertaa poikkesi reitiltä välttääkseen ruuhkat, ilmeisesti nopeus on valttia (jonka huomasi myös ajonopeuksissa).
Tämä on hyvin mielenkiintoista. Eli Suomessa monesti - nykyään - taksit ei tiedä kaupungista mitään? Miten tuo on mahdollista? Jotenkin oma oletus on että jos joku tietää kaupungin kartan ja paikat niin nimenomaan taksikuski. Ja jos olet tuore kuski niin parin kuukauden päivittäinen ajelu painanee kartan päähän. Mutta ei täällä? Mistä johtuu?
 
Siitä uudistuksesta. Oikeastaan jo aiemminkin kun vaatimukset on vaan kantiksille eikä mitään valvota. Trafia ei kiinnosta(nut) valvoa niiden kuljettajalupien myöntämistä ja venkulat kyllä keksii reitit; kuvakortissa hymyilevää hammasparia ei edes saa(nut) kokeissa vaatia esittämään henkkareita, että onko koetta tekemässä juuri tämä Muhammad miksikä hän esittäytyy vai joku muu, joka käy viidettä(toista) kertaa tekemässä kokeen "uutena kandidaattina."

Onko genetiikkamme syy, että en mene Tonnin Setelistä naamaltani, mutta Muhammed, Muhammad ja Mahummad on meille hyvin vaikea äkkiseltään erottaa toisistaan, varsinkaan kun henkilöllisyyttä todistamaan ei saa(nut) vaatia todistamaan virallisella henkilöllisyystodistuksella.

...tai sitten yhteiskuntamme on vaan niin helvetin yksinkertainen, hyväuskoinen ja helppo.
 
Taksi Helsinkiä tai paria muuta isompaa firmaa jos käyttää niin ei yleensä ongelmia, muuten vähän Herran (tai allahin) haltuun.
Afrikka-aukiolta tosiaan harvemmin bongaa kelvollista kyytiä, mutta kävelee pari sataa metriä Holiday Inniä kohti niin siellä päivystää parempia takseja yleensä.

Hyvin kyllä ryssitty toikin systeemi. Kiitos Berneri, toivottavasti sait hyvät massit...
Itse matkailen stadissa vain ja ainoastaan Taksi Helsinki-kärryillä. Näppärästi steissiltä saa ko. puulaakin cabin napattua epäviralliselta tolpalta Vltavan edestä tai dallailee Vaakunan eteen ja tilaa siihen auton. App:lla tilatessa valitsee kyydiksi/palveluksi Premium (ei maksa ylimääräistä), niin saa suomikuskin, premiumluokan auton, kuskin joka osaa stadissa liikkua ilman navia, puhuu ja ymmärtää suomea (kantis) yms. eli ammattikuskin.
 
Jotenkin oma oletus on että jos joku tietää kaupungin kartan ja paikat niin nimenomaan taksikuski.
Näin asia on maailmassa, jossa taksinkuljettajat ovat ammattilaisia ellei satu kohdalle aloittelija, joka hänkin on todennäköisesti täysipäinen ja motivoitunut rehelliseen työhön. Sellaisessa maailmassa Suomessa enimmäkseen elettiin ennen taksijärjestelmän "uudistusta".

Nyt sitten eletään toisenlaisessa kehitysmaalaisessa tilanteessa, jossa näitä vanhan maailman tyylisiä takseja on vähenevä määrä ja sekaan tulee koko ajan uutta vilunkivilleä ja amatööriä, joilla on kuskina vaikka mitä ajokortitonta ja etsintäkuulutettua perseilemässä.

Tietysti tämä on joidenkin mielestä kiva juttu, koska saatiin sentään työtä ihmispoloille, joilla ei kenties ole tutkintoa tai kielitaitoa. Se työ ei kuitenkaan synny tyhjästä vaan toiset jotka tekivät ihan oikeasti töitä joutuvat lopettamaan. Toki myös työtä on enemmän kun osa siitä tehdään kiskurihintaan ja/tai tehottomasti. Tämä on eräänlainen esimerkki rikotun ikkunan ongelmasta. Kun jotain rikotaan, vaikka sitten järjestelmätasolla, syntyy tarvetta lisätyölle. Lisäarvoa ei kuitenkaan synny.
 
Tietysti tämä on joidenkin mielestä kiva juttu, koska saatiin sentään työtä ihmispoloille, joilla ei kenties ole tutkintoa tai kielitaitoa. Se työ ei kuitenkaan synny tyhjästä vaan toiset jotka tekivät ihan oikeasti töitä joutuvat lopettamaan. Toki myös työtä on enemmän kun osa siitä tehdään kiskurihintaan ja/tai tehottomasti. Tämä on eräänlainen esimerkki rikotun ikkunan ongelmasta. Kun jotain rikotaan, vaikka sitten järjestelmätasolla, syntyy tarvetta lisätyölle. Lisäarvoa ei kuitenkaan synny.

Eikös tässä ketjussa iloittu ja poksauteltu kuplajuomia kun S-Mersuilla ajelevat pussihousut sai ansionsa mukaan ja nyt voidaan ajella superhalvoilla takseilla. Keskustelun perusteella kuulosti siltä että jotkut ajaa kaikki päivittäiset ajonsa taksilla ja säästöt on vähintäänkin merkittäviä jos hinnat laskee uudistuksen myötä.

Kuulemma veronkiertokin on käytännössä mahdotonta eikä se tule mitenkään merkittävästi nousemaan.

Ei nyt ehkä ihan lopputulos ollut sitä mitä odotettiin. Tosin tämä nyt oli aika selkeä homma jos oli mitenkään perillä taksiyritysten toiminnasta.
 
Tää on iäkäs ketju. Ottamalla aikaa itselleen joku hiljainen ilta ja painamalla tuplanuolta << sivuvalitsimessa vasempaan voi aikalailla tunnelmat jakaa tänään kahteen:

:kahvi: / :woot:

Silloisia näkemyksiäni voi lainata tänne kesään 2023 kuinka hyvin osui maaliin, muistinvaraisesti menneet viis vuotta on kyllä mennyt :kahvi: tyylillä seuraten kuinka alaa uudistettiin.
 
Ja edelleen sai yllättävän usein kuulla asiakkaan ihmettelyä siitä, miten minä itse olen nyt niin ahne, kun en aja vaikka 20 euron kyytiä 8 eurolla, kuten joku Yango kuulemma teki edellisellä viikolla.
Ajaahan se Yango halvalla kun se varsinainen raha tulee itänaapurista. Nykyään kuulemma Hollannin kautta kun baltit kyllästyivät.
 
Tietää, että elää 2020-lukua kun taksikuskit ei enää osaa suomea eikä kaupungin katuja. :D
Toisaalta suurin osa kyydeistä onnistuu mainiosti ilman tarvetta kummallekaan. Eli navigaattori osaa kadut ja kommunikaatiota ei juuri tarvita. Varsinkaan jos sen kyydin voi maksaa Uber-tyylisesti automaattisesti.

Varmaan joskus on erikoistapauksia, jossa noita tarvitaan, mutta ei ole omalle kohdalle sattunut.
 
Meillä tolle kaverille olis annettu 3 päivää laatukieltoa jo pelkästään noista paskasista vaatteista.
Toi kaveri oli jutun perusteella omassa ajossa (ei välitysyhtiön välityksessä) sanktiohetkellä. Eikö niitäkään saa ajaa sellaisissa vaatteissa kuin haluaa? Kun ajat vaikka pirssin huoltoon/huollosta pitääkö silloinkin olla vaatimusten mukaiset kamppeet?
 
Toisaalta suurin osa kyydeistä onnistuu mainiosti ilman tarvetta kummallekaan. Eli navigaattori osaa kadut ja kommunikaatiota ei juuri tarvita. Varsinkaan jos sen kyydin voi maksaa Uber-tyylisesti automaattisesti.

Varmaan joskus on erikoistapauksia, jossa noita tarvitaan, mutta ei ole omalle kohdalle sattunut.

Lähinnä ne ongelmat tulee siinä kun kuski pyytää asiakasta näpyttelemään osoitteen itse johonkin spermaiseen puhelimeen tai ajon aikana räpeltää navigaattoria niin että auto seilaa mihin sattuu. Itsellä ainakin välillä on semmoinen fiilis että ei yhtään kiinnosta jonkun ahmedin kanssa arpoa että mikä tai missä on Vantaa, vaan istua autoon sanoa osoite ja matkaan.

Helsingin keskustassa varsinkin tolpalta on välillä huomattavasti helpompi vaan istua taksiin kun katsoa että kummalle puolelle tietä pitää mennä odottamaan Uberia ja että mihin se edes pääsee ajamaan, mutta jos ei näy Taksi Helsingin autoja niin ei siitä tolpata viitsi ottaa muuten kuin hätätapauksessa.

Pieniä ongelmia, mutta kun niitä kasautuu tarpeeksi niin alkaa vituttaa.
 
Hinnat laskee, harmaa talous käytännössä olematonta ja palvelun laatu hipoo taivaita. Ja mikä tärkeintä, pussihousumafia selätetty.


Otettiin Tuskasta taksi ja kun siellä oli aika jäätävät ihmismassat sunnuntaina illalla niin otettiin tolpalta taksi. Näytti erehdyttävästi taksi Helsingin autolta mutta ennen kuin astuttiin autoon niin tajusin että joku villi taksi. "Minä anta hyvä hinta, tosi halpa!". Ei jaksanut siinä vaiheessa alkaa säätämään niin otettiin se ja hintahan oli totta kai 20% normaalia korkeampi.

Edellisenä päivänä otettiin taksi Helsingin auto joka ei ollu taksijonossa vaan sen vieressä ja joku turbaanipää tuli siihen uhoamaan että meidän pitää ottaa hänen taksi. Kehotin kohteliaasti painumaan helvettiin ja mussutus vaan jatkui samalla kun astuttiin autoon.

Hyvin menee.
 
Hinnat laskee, harmaa talous käytännössä olematonta ja palvelun laatu hipoo taivaita. Ja mikä tärkeintä, pussihousumafia selätetty.


Otettiin Tuskasta taksi ja kun siellä oli aika jäätävät ihmismassat sunnuntaina illalla niin otettiin tolpalta taksi. Näytti erehdyttävästi taksi Helsingin autolta mutta ennen kuin astuttiin autoon niin tajusin että joku villi taksi. "Minä anta hyvä hinta, tosi halpa!". Ei jaksanut siinä vaiheessa alkaa säätämään niin otettiin se ja hintahan oli totta kai 20% normaalia korkeampi.

Edellisenä päivänä otettiin taksi Helsingin auto joka ei ollu taksijonossa vaan sen vieressä ja joku turbaanipää tuli siihen uhoamaan että meidän pitää ottaa hänen taksi. Kehotin kohteliaasti painumaan helvettiin ja mussutus vaan jatkui samalla kun astuttiin autoon.

Hyvin menee.
Juu ei näitä kannata kadulta ottaa vaan äpin kautta tilata.
 
Toi Taksi Helsingin brändi-ilmeen uudistus oli hyvä idea, toivottavasti se tavoittaa asiakkaat hyvin.
 
Taksi ajoi suojatiellä 9- vuotiaan lapsen nurin ja pakeni. Ennen kuin luin loppuun uutisen niin tiesin että kyse oli "ammattikuskista".

Poliisin mukaan taksi oli musta, taksivalaisimella varustettu auto, ja sitä kuljettanut mies oli tummaihoinen. Poliisilla ei ole tiedossa tarkempia tuntomerkkejä.

 
Miten tuolla lentoasemalla pitäisi toimia? Voinko valita taksin, vai pitääkö ottaa jonon ensimmäinen taksi? Kuskin ihonvärillä tai taustalla ei ole minulle mitään väliä, mutta olisi kyllä kiva, jos taksikuski osaisi Suomea sen verran, että tämän kanssa voisi vaihtaa matkan aikana muutaman sanan. Hyvä tietysti olisi, jos kuski olisi myös sen verran rehti, eikä hinta muuttuisi sovitusta.
 
Miten tuolla lentoasemalla pitäisi toimia? Voinko valita taksin, vai pitääkö ottaa jonon ensimmäinen taksi? Kuskin ihonvärillä tai taustalla ei ole minulle mitään väliä, mutta olisi kyllä kiva, jos taksikuski osaisi Suomea sen verran, että tämän kanssa voisi vaihtaa matkan aikana muutaman sanan. Hyvä tietysti olisi, jos kuski olisi myös sen verran rehti, eikä hinta muuttuisi sovitusta.
Sä saat ottaa ihan mistä vaan minkä vaan taksin haluat.
 
Onneksi lentokentältä pääsee liikkumaan myös junalla ja bussilla. Täälläkin varmaan lainattu HS:n juttua, jossa todettiin, että käytännössä kaikissa lentokentältä otetuissa takseissa kusetettiin asiakasta.

Tuo juttu valitettavasti maksumuurin takana (Tutkivaa journalismia | HS:n testissä paljastui, että lentokentän taksit huijaavat asiakkaita – tulos järkytti myös taksiyhtiön johtajaa).

Se on todella valitettavaa, että ensimmäinen kohtaaminen maassa on maahan tulevalle käytännössä se, että varsin mielivaltaisesti kusetetaan - aiemminhan taksin hinta saattoi olla kova, mutta ei mielivaltainen.
 
Sä saat ottaa ihan mistä vaan minkä vaan taksin haluat.
Hauska muisto männävuosilta tähän liittyen:
Turun keskustassa eräänä aamuyönä hieman vettä vahvempaa nauttineena oli taksikyydille tarve. Kauppatorilla oli taksit siististi jonossa ja valkattiin kavereiden kanssa joku jonon kolmas-neljäs, koska sillä oli siistein mersu. Autoon istuessa kuski sanoi "Yleensä on kohteliasta ottaa jonon ensimmäinen taksi, mut voin mää ny teijät heittää ku ootte autossa jo."

Niin ne ajat muuttuu.
 
Onneksi lentokentältä pääsee liikkumaan myös junalla ja bussilla. Täälläkin varmaan lainattu HS:n juttua, jossa todettiin, että käytännössä kaikissa lentokentältä otetuissa takseissa kusetettiin asiakasta.

Tuo juttu valitettavasti maksumuurin takana (Tutkivaa journalismia | HS:n testissä paljastui, että lentokentän taksit huijaavat asiakkaita – tulos järkytti myös taksiyhtiön johtajaa).

Se on todella valitettavaa, että ensimmäinen kohtaaminen maassa on maahan tulevalle käytännössä se, että varsin mielivaltaisesti kusetetaan - aiemminhan taksin hinta saattoi olla kova, mutta ei mielivaltainen.
Muutama lainaus tosta jutusta. Finavian kilpailuttamat taksitoimijat: Fixutaxi, Menevä ja Taksi Helsinki. Kaikilla näillä ajettiin kolmesti matka, joka pitäisi sopimuksen mukaan olla kiinteähintainen. Hinnasto on esillä lentoaseman tuloaulassa, taksitolpan ovien läheisyydessä. Testin tulos oli että kolmasosa matkoista ajettiin hinnastostoa kalliimmalla hinnalla - joko mittarilla tai hatusta revityllä hinnalla. Enimmillään asiakkaalle tuli 16 kilometrin matkasta tappiota yli 11 euroa.
Infografiikassa aika monessa huomautus että asiakkaan pitää sanella osoite kuljettajan kännykkään.
 
Reilu kuukausi sitten tuli viimeksi taksilla kuljettua, nimenomaan Hki-Vantaan lentoasemalta kotiin ja olihan siinä taksialueella aika villiä menoa kun sitä katseli. Ilmeisesti kyllä ihmiset olivat jo oppineet valitsemaan taksinsa, parissa jonossa oli sellaista basaarimeininkiä ettei tosikaan, kuskit huutelivat, heiluttelivat ja koittivat saada asiakkaita ja yhdessä jonossa vaan ajoi taksit pikkuhiljaa eteenpäin ja poimivat asiakkaita kuin liukuhihnalta. Taksi Helsingin letka oli se joka sai niitä asiakkaita, muut kiroilivat kun eivät saaneet juurikaan kyytiläisiä.

Pitkästä aikaa tuli ihan ok fiilis ja usko palasi edes vähän tähän taksitoimintaan kun kuski osasi kohtalaisen hyvin suomea, osasi ajaa ihan vaan osoitteen kertomalla perille ja hintakin oli jopa aikalailla samoissa kuin lentoasemalle tultaessa tutun taksikuskin kyydissä. Ei tullut kusetettu olo eikä jäänyt kovin paska maku suuhun tuosta reissusta mutta olin kyllä hieman opiskellut ennakkoon millainen taksi sieltä lentoasemalta kannattaa ottaa. Jos olisi ottanut vaan ensimmäisen random-taksin joltakin huutelevalta kädenheiluttajalta niin kokemus olisi saattanut olla kovin erilainen.
 
Reilu kuukausi sitten tuli viimeksi taksilla kuljettua, nimenomaan Hki-Vantaan lentoasemalta kotiin ja olihan siinä taksialueella aika villiä menoa kun sitä katseli. Ilmeisesti kyllä ihmiset olivat jo oppineet valitsemaan taksinsa, parissa jonossa oli sellaista basaarimeininkiä ettei tosikaan, kuskit huutelivat, heiluttelivat ja koittivat saada asiakkaita ja yhdessä jonossa vaan ajoi taksit pikkuhiljaa eteenpäin ja poimivat asiakkaita kuin liukuhihnalta. Taksi Helsingin letka oli se joka sai niitä asiakkaita, muut kiroilivat kun eivät saaneet juurikaan kyytiläisiä.

Pitkästä aikaa tuli ihan ok fiilis ja usko palasi edes vähän tähän taksitoimintaan kun kuski osasi kohtalaisen hyvin suomea, osasi ajaa ihan vaan osoitteen kertomalla perille ja hintakin oli jopa aikalailla samoissa kuin lentoasemalle tultaessa tutun taksikuskin kyydissä. Ei tullut kusetettu olo eikä jäänyt kovin paska maku suuhun tuosta reissusta mutta olin kyllä hieman opiskellut ennakkoon millainen taksi sieltä lentoasemalta kannattaa ottaa. Jos olisi ottanut vaan ensimmäisen random-taksin joltakin huutelevalta kädenheiluttajalta niin kokemus olisi saattanut olla kovin erilainen.

Vaihtoehdot tolpalta on oikeasti Taksi Helsinki tai Lähitaksi. Kummassakin melkein poikkeuksetta laatuvaatimukset on niin korkeat että autot on suht uusia, kuskit puhuu suomea ja hinta on selkeästi esillä eikä muutu matkan aikana.
 
Vaihtoehdot tolpalta on oikeasti Taksi Helsinki tai Lähitaksi. Kummassakin melkein poikkeuksetta laatuvaatimukset on niin korkeat että autot on suht uusia, kuskit puhuu suomea ja hinta on selkeästi esillä eikä muutu matkan aikana.

Jep. FixuTaxi on kunnostautunut sillä, että sen kuskit eivät osaa käyttää ajovaloja pimeällä. Ajavat päivävaloilla = perä pimeänä, jollei ole sellainen auto joka estäisi tällaiset idiotismit.
Liian monta kertaa nähnyt tällaista. Ei jatkoon.
 
Hauska muisto männävuosilta tähän liittyen:
Turun keskustassa eräänä aamuyönä hieman vettä vahvempaa nauttineena oli taksikyydille tarve. Kauppatorilla oli taksit siististi jonossa ja valkattiin kavereiden kanssa joku jonon kolmas-neljäs, koska sillä oli siistein mersu. Autoon istuessa kuski sanoi "Yleensä on kohteliasta ottaa jonon ensimmäinen taksi, mut voin mää ny teijät heittää ku ootte autossa jo."

Niin ne ajat muuttuu.

Aikoinaan lain mukaan asiakkaalla oli jo vuosikymmeniä sitten oikeus valita vapaasti mikä tahansa taksi vaikka tolpalta jonosta. Tätä myös korostettiin jossain autokoulukirjassa.

Niillä taksiautoilijoilla oli kuitenkin monessa kaupungissa maan tapana rikkoa lakia ja ilmoittivat vain tylysti että hän ei kuskaa vaan pitää kävellä tuonne jonon keulille ja ottaa jonosta ensimmäinen taksi.

Nykyään se, että saa valita minkä tahansa taksin jonosta taitaa olla jo itsestään selvyys myös taksikuskeille kun nehän voi olla jonon keulassa ties mitä koijaritakseja joiden kyytiin ei edes uskalla nousta.
 
Jep. FixuTaxi on kunnostautunut sillä, että sen kuskit eivät osaa käyttää ajovaloja pimeällä. Ajavat päivävaloilla = perä pimeänä, jollei ole sellainen auto joka estäisi tällaiset idiotismit.
Liian monta kertaa nähnyt tällaista. Ei jatkoon.
Tämä ei toki ole ainoastaan taksien ongelma. Kyllä sen automatiikan pitäisi hämärällä vaihtaa ne valot ilman kuskiakin, mutta esim sumussa tai kaatosateessa ei. Välillä ihmetyttää motareilla, kun porukka ajaa 20m näkyvyydellä hirveässä sateessa ja 1/5 on päiväajovalot. Toki harva varmaan hirveästi perehtyy tekniikkaan mitä käyttää.
 
Aikoinaan lain mukaan asiakkaalla oli jo vuosikymmeniä sitten oikeus valita vapaasti mikä tahansa taksi vaikka tolpalta jonosta. Tätä myös korostettiin jossain autokoulukirjassa.
Ihmettelen, miksi tällainen on ollut aiheellista mainita saati korostaa jossain autokoulukirjassa. Sehän ei tosiaan mikään tieliikennelain asia ollut.

Niillä taksiautoilijoilla oli kuitenkin monessa kaupungissa maan tapana rikkoa lakia ja ilmoittivat vain tylysti että hän ei kuskaa vaan pitää kävellä tuonne jonon keulille ja ottaa jonosta ensimmäinen taksi.
Oli sitten vanhasta käytännöstä mitä tahansa mieltä, niin tuossahan ei lähtökohtaisesti lakia rikottu. Ketään ei ollut monessa tapauksessa pakko ottaa kyytiin, ja tuossa tilanteessahan oli jo määritelmänomaisesti järjestetty kyytikin asiakkaalle jota ei otettu kyytiin.

Eikä siitä nyt kategorisesti aina ennen kieltäydytty, aikakausia oli monia ja paikallisia eroja toiminnassa.

Mainittakoon myös, että nykyään on vielä aiempaa vähemmän pakko ottaa ketään kyytiin - siis lain näkökulmasta. Tietenkin erilaisten sopimusten kautta hyvinkin on pakko, ellei halua antaa erittäin perusteellista selvitystä asiasta.
Nykyään se, että saa valita minkä tahansa taksin jonosta taitaa olla jo itsestään selvyys myös taksikuskeille kun nehän voi olla jonon keulassa ties mitä koijaritakseja joiden kyytiin ei edes uskalla nousta.
Nykyään ei tätä vanhaa juttua tietysti tarvitse miettiä ja onkin nimenomaan tarpeellista toimia juuri näin. En minäkään kotimaassa tai matkoilla mene paskayhtiön tai epämiellyttävän näköisen kuljettajan kyytiin - jos nyt ollaan paikassa jossa edes on asiallisia takseja. Toisaalta nykyään on aika harvassa tilanne, jolloin on järkevää ottaa taksi taksiasemalta. Lähinnä lentoasemilla, rautatieasemilla ja satamissa tällainen vaihtoehto on edes pöydällä.
 
Ihmettelen, miksi tällainen on ollut aiheellista mainita saati korostaa jossain autokoulukirjassa. Sehän ei tosiaan mikään tieliikennelain asia ollut.


Oli sitten vanhasta käytännöstä mitä tahansa mieltä, niin tuossahan ei lähtökohtaisesti lakia rikottu. Ketään ei ollut monessa tapauksessa pakko ottaa kyytiin, ja tuossa tilanteessahan oli jo määritelmänomaisesti järjestetty kyytikin asiakkaalle jota ei otettu kyytiin.

Eikä siitä nyt kategorisesti aina ennen kieltäydytty, aikakausia oli monia ja paikallisia eroja toiminnassa.

Kyllä sitä ei ollut ennenkään lain mukaan taksilla oikeutta kieltäytyä ajosta ilman pätevää syytä.

Joskus kuulin jonkun hauskan vitsin siitä, että miten asiakkaalla ja taksikuskilla oli tullut riitaa aamuyöstä kesken Länsiväylän. Oli taksikuski sitten jättänyt keskelle siltaa matkustajan kävelemään ja laittanut keskukseen viestiä, että siellä on rahaton pummilla matkustaja joka on aggressiivinen etteivät muutkaan ottaisi kyytiin. Kahta kuukautta myöhemmin sama matkustaja oli nähnyt kyseisen taksin tolpalla jonossa. Oli käynyt sitten jonossa ensimmäiselle taksille ehdottamassa jotain miesten välistä suuseksiä sillä ja sillä hinnalla. Se taksi oli lyönyt oven kiinni. Sitten oli toiselle taksille ehdottanut jonossa samaa ja sama homma. Kolmantena oli se taksi, jonka kanssa oli ollut riitaa ja sille sanonut, että miten olisi jos ajettaisiin rautatieasemalle. Sehän oli sopinut. Sellaiset jutut oli sen jälkeen lähtenyt leviämään kyseisestä taksikuskista, että oli pakko ollut muuttaa toiselle paikkakunnalle.
 
Aikoinaan lain mukaan asiakkaalla oli jo vuosikymmeniä sitten oikeus valita vapaasti mikä tahansa taksi vaikka tolpalta jonosta. Tätä myös korostettiin jossain autokoulukirjassa.

Niillä taksiautoilijoilla oli kuitenkin monessa kaupungissa maan tapana rikkoa lakia ja ilmoittivat vain tylysti että hän ei kuskaa vaan pitää kävellä tuonne jonon keulille ja ottaa jonosta ensimmäinen taksi.

Nykyään se, että saa valita minkä tahansa taksin jonosta taitaa olla jo itsestään selvyys myös taksikuskeille kun nehän voi olla jonon keulassa ties mitä koijaritakseja joiden kyytiin ei edes uskalla nousta.
No ei kyllä pääsääntöisesti kuskien tapana ole ollut tylysti komennella asiakkaita jonon keulille, vaan asiakkaan kysyessä kertoa, että on ihan hyvätapaista ottaa se ensimmäinen auto. Se oli ennen tätä uudistusta sellaista kuskien välistä lojaaliutta, kun se ensimmäinen auto on saattanut odotella kyytiä kaksi tuntia ja neljäs auto kaksi minuuttia.

Toki siis jos asiakas ihan vakavissaan tämänkin jälkeen on halunnut muun auton vedoten vaikka ensimmäisen kuskin tupakointiin tai epäsiisteyteen, niin mikäs siinä sitten.

Harmi siis jos kohdallesi on sattunut noita epäkohteliaita ilmoituksia, mutta itse vielä ajaessani pyrin selventämään asian hyvässä hengessä. Ja niin pyrki tuntemani kollegatkin.
 
Kyllä sitä ei ollut ennenkään lain mukaan taksilla oikeutta kieltäytyä ajosta ilman pätevää syytä.
Vanhan ajan lainsäädännön kohdalla lainsäätäjän tarkoitus tässä yhteydessä ei ole ollut se, että asiakas pääsee nimenomaan sitikalla jos haluaa, vaan se ettei kyytiä tarvitseva asiakas jää ilman kyytiä. Tämä jälkimmäinen perustelu leimasi koko aiempaa taksilakia, ja siinä oli aikanaan järkeä.

Nykyäänhän tietysti elämme erilaisessa totuudenjälkeisessä maailmassa, jossa taksia ei ajatella osana perusinfraa vaan wolttaamisen kaltaisena kuluttamisen tapana ja ylellisyyspalveluna.

Asiaa voinee ajatella myös asiakaskunnan eikä pelkästään taksarien näkökulmasta koettuna virheenä; sitä pidettiin osana normaalia tapakulttuuria, että tolpalta otetaan ensimmäinen taksi.
Joskus kuulin jonkun hauskan vitsin siitä, että miten asiakkaalla ja taksikuskilla oli tullut riitaa aamuyöstä kesken Länsiväylän. Oli taksikuski sitten jättänyt keskelle siltaa matkustajan kävelemään ja laittanut keskukseen viestiä, että siellä on rahaton pummilla matkustaja joka on aggressiivinen etteivät muutkaan ottaisi kyytiin. Kahta kuukautta myöhemmin sama matkustaja oli nähnyt kyseisen taksin tolpalla jonossa. Oli käynyt sitten jonossa ensimmäiselle taksille ehdottamassa jotain miesten välistä suuseksiä sillä ja sillä hinnalla. Se taksi oli lyönyt oven kiinni. Sitten oli toiselle taksille ehdottanut jonossa samaa ja sama homma. Kolmantena oli se taksi, jonka kanssa oli ollut riitaa ja sille sanonut, että miten olisi jos ajettaisiin rautatieasemalle. Sehän oli sopinut. Sellaiset jutut oli sen jälkeen lähtenyt leviämään kyseisestä taksikuskista, että oli pakko ollut muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Vitsi on taksarien keskenkin vanha ja suosittu. Toki taksarityyliin se kerrotaan kerrottiin uusille omana juttuna mainiten paikallisia nimiä, kuten kaikki lapin- ja urbaanilegendatkin. :smoke:
 
Karua kun joku redditissä kysyi, että minkälaiset taksit on suomessa, niin vastaukset oli että taksi helsinki on turvallisin.

Ennen olisi voinut sanoa että kaikki taksit ovat turvallisia ja saman hintaisia, ja jopa muuallakin kuin helsingissä
 
Karua kun joku redditissä kysyi, että minkälaiset taksit on suomessa, niin vastaukset oli että taksi helsinki on turvallisin.

Ennen olisi voinut sanoa että kaikki taksit ovat turvallisia ja saman hintaisia, ja jopa muuallakin kuin helsingissä
Onhan tämä kyllä joo vähän surullista kun nykyään pitää arpoa noita takseja, ennen pystyi ottaman minkä tahansa taksin mistä vaan ja aina homma toimi ja pääsi määränpäähän vaikka olisi nukahtanut heti lähdön jälkeen. Nykyään pitää valkata hyvin tarkkaan mihin kyytiin menee ja itse melkein mieluiten soitan kavereille jotka ajavat taksia tai ovat joskus ajaneet ja niiden kautta saa edes suunnilleen luotettavaa kyytiä alle.

Kyllä se berneri onnistui tehokkaasti tuhoamaan luotettavan ja turvallisen taksitoiminnan, ero ennen ja nyt on ihan järkyttävä. Ennen tuli käytettyä taksia suunnilleen joka kerta kun baarista kotiin piti päästä mutta nyt 2-5km kävely vaikuttaa varsin houkuttelevalta vaihtoehdolta kun taksit persraiskaavat vähintään rahallisesti ellei kirjaimellisesti.

Yhden kerran olen normi baarireissulta taksilla tullut kotiin tuon uudistuksen jälkeen ja ennen matka oli jotain 20e luokkaa ja tämä yksi reissu oli noin 50e, sanoisin että aika kova hinnannousu ja silti piti viimeinen puoli kilsaa opastaa kuskia minne ajaa... Eipä ole paljon lyhyitä matkoja sen jälkeen taksilla tullut ajeltua.
 
Onha tääkin ihmeellistä et laitetaan Bernerin/Keskustan syyksi koko paska.
Kokoomuksen juttujahan tää nyt oli, eli miksi Keskusta nyt tuolla tavalla ampuis itteesä jalkaan ihan innoissaan.
Kokoomus kyl veti aika hyvin edellisen hallitusjakson ku laitto kaikki pahat ministerit (keskusta/Persut) niille paikoille.
 
Onha tääkin ihmeellistä et laitetaan Bernerin/Keskustan syyksi koko paska.
Kokoomuksen juttujahan tää nyt oli, eli miksi Keskusta nyt tuolla tavalla ampuis itteesä jalkaan ihan innoissaan.
Kokoomus kyl veti aika hyvin edellisen hallitusjakson ku laitto kaikki pahat ministerit (keskusta/Persut) niille paikoille.
No mulle on ihan sama ketkä kaikki tuossa oli mukana mutta Berner tuota oli väkisin ainakin yhtenä ajamassa väkisin, ja nimi on tuohon usein liitetty joten...
 
No mulle on ihan sama ketkä kaikki tuossa oli mukana mutta Berner tuota oli väkisin ainakin yhtenä ajamassa väkisin, ja nimi on tuohon usein liitetty joten...
No onhan se tietysti. Jos hallitusohjelmassa sanotaan, että yksityistetään taksiliikenne, niin sillon se yksityistetään. Eihän siinä nyt yhen ministerin mielipide paina vittuakaan. Ei muakaan nyt kiinnosta ketä siinä oli mukana, mut omasta mielestä perseestä vetää kaikki paska yksittäisen ministerin tai muun syyks jos ei edes oikeesti ollu sitä mieltä.
Kukaan keskustalainen luultavasti kannattanu tuota paskaa, jos oikeesti ajatteli omilla aivoillaan. Jos oikeesti ajatteli, että tuo laki laskis hintoja jossain peräseinäjoella ni sit voi vaikka laittaa loput rahat onecoiniin.
 
Jos hallitusohjelmassa sanotaan, että yksityistetään taksiliikenne, niin sillon se yksityistetään.
Taksiliikennettä ei yksityistetty. Mikään julkinen taho ei lähtötilanteessakaan tuottanut taksikuljetuksia tai kuluttajan taksinvälityspalveluja.

Toki sääntelyn poisto tai vapautus oli osa hallituksen politiikkaa. Eikä Berner tai Sipilän hallitus ollut ensimmäinen fantasiaa pyöritellyt taho. Aiemmilla kätyreillä oli vaan liian kiire muiden projektien parissa. Ihan jokaisella oli tiedossa silloin ja nyt varsin pitkältä ajalta mitkä olivat tulokset Ruotsissa, mutta virhe haluttiin matkia ja myydä kansalle täälläkin.
 
Juu, no pointti nyt oli että aika paskaa työntää se Bernerin tai Keskustan syyks kokonaan.
 
Juu, no pointti nyt oli että aika paskaa työntää se Bernerin tai Keskustan syyks kokonaan.
Kukaan keskustalainen luultavasti kannattanu tuota paskaa, jos oikeesti ajatteli omilla aivoillaan.
Bernerin, kepun tai keskustalaisten kyky ajatella verrattuna muihin ei liene tämän ketjun tai alueen aihepiiriä. Enkä ole huomannut keskustelijoiden erityisesti ottavan siihen kantaa. Enkä puhu tästä puolustellakseni kepua tai Berneriä.

Olet silti oikeassa siinä, että tämä oli Kansallisen kokoomuksen idea jo ennen kuin Annetäti tähän tarttui ja ennen Sipilän hallitusta. On silkkaa sattumaa ettei myyräntyö toteutunut jo sitä edeltävällä kaudella.

Etupäässähän tämä ketju(ja edeltävä ketju ja koko aiheen maallikkokeskustelu) menee niin, että alkuvaiheessa hölmöläiset ja kiukkupyllyt huusivat miten paska suomalainen taksi on ja miten hienoa on kun kohta päästään ilmaiseksi ja vappuna sekä vuodenvaihteessa jonottamatta entistä paremmalla autolla aiempaa fiksumman kuljettajan kyydissä. Oikein oma orja kaikille ihmiseksi laskettaville, joiden toki kuuluu olla samana yönä ympärikännissä, koska tapa. Seuraavaksi vahingoniloiset arjesta vieraantuneet etuoikeudelleen sokeat nautiskelivat surkean muutoksen voimaantulosta ja julistivat pahansuopuuttaan kaikille aiemmin alalla työskennelleille. Lopulta kun muutos alkoi aidosti toteutua ja laajemmin näkyä, alettiin tyytymättömän kuluttajan ja kaltoinkohdellun alamaisen elkein pulleasti vinkua ja rutista siitä, miten maailma on nyt pilattu - vaikka juuri sitä tuli mitä inisijä toivoi ja vaati. Ei mitään keskinkertaisesta ja sitä alemmasta syyntakeettomasta perusihmisyydestä poikkeavaa eikä nähdäkseni puoluepolitiikkaa juuri nimien mainintaa enempää.
 
Se oli ennen tätä uudistusta sellaista kuskien välistä lojaaliutta, kun se ensimmäinen auto on saattanut odotella kyytiä kaksi tuntia ja neljäs auto kaksi minuuttia.
Tämä maku mullekkin sen aikaisista taksitavoista jäi, eikä mikään "rikotaan räikeästi lakia ja pompotetaan asiakkaita". Taksien ja kuskien siisteysstandardit tuntui myös olevan sen verran korkealla, että sillä ei voinut perustella taksin valintaa, tai siis jonkun taksin ottamatta jättämistä.
 
Karua kun joku redditissä kysyi, että minkälaiset taksit on suomessa, niin vastaukset oli että taksi helsinki on turvallisin.

Ennen olisi voinut sanoa että kaikki taksit ovat turvallisia ja saman hintaisia, ja jopa muuallakin kuin helsingissä
Kun otetaan kehitysmaalainen toimintatapa käyttöön, niin yllättävää että lopputulos on myös kehitysmaalaisten tasolla.

Kuitenkin asiakaspalveluala, niin jos kuski osaa hädin tuskin kieltä ja osoite pitää tavata kuskin puhelimeen että osaa edes oikean suunnan niin siitä on asiakaspalvelu kaukana. No, sitä saa mitä tilaa.
 
Tämä ei toki ole ainoastaan taksien ongelma. Kyllä sen automatiikan pitäisi hämärällä vaihtaa ne valot ilman kuskiakin, mutta esim sumussa tai kaatosateessa ei. Välillä ihmetyttää motareilla, kun porukka ajaa 20m näkyvyydellä hirveässä sateessa ja 1/5 on päiväajovalot. Toki harva varmaan hirveästi perehtyy tekniikkaan mitä käyttää.

Jep. Mutta eikös nyt "ammattikuljettajalla" pitäis olla homma hallussa?? Ei näköjään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 695
Viestejä
4 544 175
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom