Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Välillä tuntuu että osalla taksikuskeista ei taida olla ajokorttiakaan, tai se on voitettu jostain arpajaisista. Näkee kyllä sellaisia ajosuorituksia välillä "ammattikuljettajilta" että huh huh.
Tuo ajokortin vaihtaminen tuntuu kummalliselta. Noin yhtä opetuslupalaista opettaneena joka pääsi vasta kolmannella kerralla inssistä läpi. Jokainen hylsy keksimällä keksittyjä virheitä millä ei ole mitään tekemistä liikennesääntöjen kanssa.

Sitten porukkaa tulee maista joissa ajokortin saa viikossa, kaverilla vaikkapa teoriakokeessa 20 kysymystä josta viisi saa olla väärin. Ajoneuvon hallinta isolla parkkipaikalla ja ajokoe samalla. Toki maita joissa sen saa ihan maksamallakin löytyy vaikka kuinka.
 
Taidan olla ainoa joka on tyytyväinen. Kävin pitkästä ainaa helsingissä kesällä niin että tarvitsin taksia kentältä espooseen ja espoosta kentälle. Hinnat ovat tippuneet entiseen verrattuna 20-25% ja tilaaminen oli appsilla ilmaista vs. Aikaisempi sikakallis palvelunumero (joka ei edes taannut että taksi tulee, vaikka maksu meni).
 
Taas on vähän ratsattu. Yks kortitonkin löyty jopa.

Helsingissä tehdyssä taksiliikenteen valvontaiskussa todettiin puutteita - Poliisi

121 taksia, joista 45:ssä oli huomautettavaa. 16 sakkoa, jonka lisäksi 29:lle määrättiin liikennevirhemaksu.

Havaitut rikkeet tai puutteet:
  • kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä: 19
  • luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä: 11
  • hintatietojen esittämisessä puutteita: 12
  • taksiliikennöintiin oikeuttavaa asiakirjaa ei ollut esittää: 10
  • ajopäiväkirjaa ei ollut esittää/oli puutteellinen: 13
  • taksinkuljettajan ajolupa ei voimassa: 1
  • taksiliikennelupa ei voimassa: 2.
 
Taas on vähän ratsattu. Yks kortitonkin löyty jopa.

Helsingissä tehdyssä taksiliikenteen valvontaiskussa todettiin puutteita - Poliisi

121 taksia, joista 45:ssä oli huomautettavaa. 16 sakkoa, jonka lisäksi 29:lle määrättiin liikennevirhemaksu.

Havaitut rikkeet tai puutteet:
  • kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä: 19
  • luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä: 11
  • hintatietojen esittämisessä puutteita: 12
  • taksiliikennöintiin oikeuttavaa asiakirjaa ei ollut esittää: 10
  • ajopäiväkirjaa ei ollut esittää/oli puutteellinen: 13
  • taksinkuljettajan ajolupa ei voimassa: 1
  • taksiliikennelupa ei voimassa: 2.
37,19%:lla huomautettavaa. Mielestäni aika iso osuus:think:
 
Taas on vähän ratsattu. Yks kortitonkin löyty jopa.

Helsingissä tehdyssä taksiliikenteen valvontaiskussa todettiin puutteita - Poliisi

121 taksia, joista 45:ssä oli huomautettavaa. 16 sakkoa, jonka lisäksi 29:lle määrättiin liikennevirhemaksu.

Havaitut rikkeet tai puutteet:
  • kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä: 19
  • luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä: 11
  • hintatietojen esittämisessä puutteita: 12
  • taksiliikennöintiin oikeuttavaa asiakirjaa ei ollut esittää: 10
  • ajopäiväkirjaa ei ollut esittää/oli puutteellinen: 13
  • taksinkuljettajan ajolupa ei voimassa: 1
  • taksiliikennelupa ei voimassa: 2.
Tästä voi päätellä jotain ja todennäköisesti päätellä paljon sellaista, mikä ei niinkään liity taksiliikenteen ongelmiin tai ainakaan niihin perimmäisiin ongelmiin uudistuksen jälkeen. Eritelläänpäs kohta kohdalta:


kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä: 19

Entisaikaanhan tällaista ei ollut tarpeen lakitasolla vaatia, joten ei vaadittu. Yhtiökohtaisesti oli kuljettajakortteja, joita joissakin yhtiöissä kai pidettiin näytillä. Sitten tuli ajolupauudistus(vuosia ennen Bernerin uudistusta) ja uuden mallinen kuvallinen ajolupa piti teoriassa laittaa näytille. Itse rikoin tätä sääntöä tietoturva- ja mukavuussyistä eikä kukaan valittanut. Ison uudistuksen jälkeen tätä alettiin monen muun asian ohessa sisällyttää valvontaan, jolloin aloin noudattaa sääntöä. Poliisi yllytti rikokseen ehdottamalla, että voi myös ottaa luvasta värikopion jota pitää esillä. :rofl2: Myöhemmin tuli esivallalta tarkennus, että oikeassa oltiin ja lupaa ei tosiaan tarvitsekaan tietoturvasyistä(siihen on varmuuden vuoksi painettu ei pelkkä syntymäaika vaan henkilö-vitun-tunnus) pitää esillä, vaan riittää että kuljettajan nimi on näkyvissä. En ole tämän jälkeen ajanut taksia joten en ole voinut sääntöä rikkoa tai noudattaa. Hieman epätasa-arvoinen ja turha joitakin vainoamiselle altistava sääntö tämäkin toki on, koska Suomessa lienee aika monta Mohamedia, Pekkaa ja Virtasta alalla. Toisilla taas on harvinaisempi etunimen ja sukunimen yhdistelmä tai jopa niin harvinainen sukunimi että henkilön löytää pelkästään sen avulla sellainen, jonka ei tarvitsisi. Järjevämpää olisi laittaa näkyville vaikka ajoluvan sarjanumero.

Joka tapauksessa tämä on ollut hyvin ristiriitainen asia ja rikkeen merkitys taksipalvelun laadun kannalta olematon. Usein siinä voi lukea ihan vahingossakin väärä nimi koska Mohamedilla on muutakin muistettavaa ajoon lähtiessä Hassanin jäljiltä.

luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä: 11

Tämä onkin suurempi virhe. Asiakkaan täytyy tietysti saada selville, missä yhtiössä hän on asioinut.

hintatietojen esittämisessä puutteita: 12

Tämä on se oleellisin kirjallinen asia hintojen vapauttamisen jälkeen. Tässä ei tietenkään saisi olla puutteita.

Tosin osittain tämä on myös viranomaisen syy, sillä vaatimukset hintojen esittämisen ja määrittelyn tavasta eivät ole olleet kovin selkeät saati asiakkaan etuun painottuvat. Tämä käytännössä pakotti muuttamaan hinnoittelumallia ihan vain muuttamisen ilosta.

taksiliikennöintiin oikeuttavaa asiakirjaa ei ollut esittää: 10

Ai jai. Kuuluu olla mukana. Toisaalta sanamuoto erotuksena myöhemmin mainittuun kohtaan tarkoittaa sitä, että liikennelupa oli voimassa, paperiversiota ei vaan ollut autossa tai kuljettaja ei tajunnut että se on siellä hanskalokeron pohjalla.

ajopäiväkirjaa ei ollut esittää/oli puutteellinen: 13

En ole varma, tarkoitetaanko tässä auton vai kuljettajan ajopäiväkirjaa. Autokohtainenhan on ns. aina ollut sähköisesti aina kunnossa taksilaitteen kautta ilman toimenpiteitä, eli lähinnä jollain villillä taksilla se on voinut puuttua - sitähän olisi ollut vaihtoehtona pitää pussihousumiesten tapaan paperilla. Näistä ei siis löydy puutteita ns. normaaleilla takseilla.

Kuljettajan ajopäiväkirja on määritelty niin typerästi, että sen voi pienemmällä vaivalla väärentää kuin pitää sitä rehellisesti. Rikoin itse sääntöä räikeästi enkä pitänyt ajopäiväkirjaa alkuvaiheen jälkeen. Koskaan sitä ei kysytty ennen uudistusta ja kun uudistuksen jälkeen alettiin pitää ratsioita, sitä ei myöskään yleensä kysytty. Poliisin, traficomin ja verottajan edustajilla oli niin paljon muuta kysyttävää ja tiedotettavaa, että pääsi unohtumaan. Ajopäiväkirja ei paranna turvallisuutta ja tätä sääntöä on aiemminkin rikottu todella yleisesti. Se on silmänpalvontaa ja olisin hyvin ihmeissäni jos nykyiset pizzataksit olisivat kovin säntillisesti alkaneet tätä pitää.

Lisäksi on huomattava, että rikkeiden vähäinen määrä johtuu siitä, että kuljettajakohtaisen ajopäiväkirjan vaatimus koskee nimenomaan työntekijää. Pitkälti kuljettajat ovat itse liikennöitsijöitä, jolloin tässä seikassa ei mitenkään voi olla puutteita.

taksinkuljettajan ajolupa ei voimassa: 1

Aijai, pahaa perseilyä tai älytön kämmi. Olisi yllättävää jos tällaisia olisi kovin paljon. Toisaalta aiemmissa ratsioissahan on löydetty pahimmillaan etsintäkuulutettuja, päihtyneitä, ajokortittomia ja muistaakseni maassa luvattomasti oleskeleva kuljettaja.

taksiliikennelupa ei voimassa: 2.

Aijai, ihan saatanan paha puute. 1/121 menisi vielä satunnaisena outona tapahtumana ja otoksen pienuudesta johtuvana, mutta 2/121 viittaa jo turhan isoon frekvenssiin. Hyi.

Mainittakoon, että puutteita on varmasti enemmän kuin ratsioissa löydetään. Kaikkihan saattaa näyttää olevan kunnossa, mutta kuljettajan henkilöllisyys voi olla muu kuin papereiden perusteella oletetaan. Kuljettaja saattaa muistuttaa serkkuaan niin kovasti.
 
Nois ratsiois on kiva, että iso osa autoista "katoaa" kun tieto siitä leviää. Tämä vuosi oli ensimmäinen jolloin en viittinyt enää lähteä jatseille ajamaan, siellä on jo niin paljon lokkeilua muutenkin; päähuomio oli kollegoilta, että noin 40 ulkopaikkakuntalaista lähti heti menemään kun Trafi, Tulli ja Poliisi aloittivat tarkistuksensa. Riittävän isolla volyymilla pitäis tehdä ja tapahtumissa sulkea kulkuväylät niin ettei päästä karkuun esim torilta tai isolta tolpalta ilman tarkistusta.

Itse en kans pidä, enkä ole pitänyt kuljettajakorttia esillä samoista syistä, mulla on liiton nimikortti vain näytillä, Taksia kuljettaa *etunimi* *sukunimi*

Liikenneluvan tiedot on maksutarrassa autoissa apumiehen puolella takasivulla ja liikenneluvan kopsu hanskalokeroissa kun enää ei ole kahta erillistä alkuperäistä lupaa, yhdistivät ne tuossa pyörityksessä. Ajopäiväkirjaa ei tarvi yrittäjänä pitää.
 
Itsekään en kuljettajakorttia missään autossa esillä ikinä pitänyt. Kaulassa se tosin roikkui silloin kun välittäjän tavallisia kyytejä ajoi. Ajopäiväkirjaa pidin varmaan taksiurani ensimmäiset kaksi viikkoa, mutten koskaan sen jälkeen. Ja jos olisin rehellisesti sitä täytellyt, ei se varmaan hyvältä olisi näyttänyt muutenkaan kun kaikki lepoajat ja työtunnit meni ihan miten sattuu. Luvattoman vähän lepoa, luvattoman paljon ajoa.

Muut rikkeet tuossa ratsiassa olivat pahempia, nämä kaksi mielestäni eivät niinkään.
 
Taidan olla ainoa joka on tyytyväinen. Kävin pitkästä ainaa helsingissä kesällä niin että tarvitsin taksia kentältä espooseen ja espoosta kentälle. Hinnat ovat tippuneet entiseen verrattuna 20-25% ja tilaaminen oli appsilla ilmaista vs. Aikaisempi sikakallis palvelunumero (joka ei edes taannut että taksi tulee, vaikka maksu meni).
Pääsit tuurilla halvemmalla. Nykyinen taksarakenne on sellainen että ruuhkassa meno on kalliimpaa kuin ennen, ilman muuta liikennettä isommilla väylillä meno on taas sitten halvempaa. Ei nyt ehkä kuitenkaan 20-25% kuitenkaan. Ja kannattaa huomata että vertaan tässä vuoden 2018 hintaan, ennen lainmuutosta.
 

Ei. Sinäkään et ollut *Oikea Taksi. :mad:
*Oikea Taksi veisi sinut turvallisesti perille kohtuulliseen hintaan, herättäisi jos nukahdat tasaiseen kyytiin, ei koettaisi raiskata, ryöstää eikä vittuilisi asiakkaalle kyydin päätteeksi.
Noudattaisi mahdollisimman hyvin liikennesääntöjä. Saati ei ainakaan veisi sinua "lennolle" :poop:

Toimisi ammattimaisesti siis. Onko liikaa vaadittu?
 
Viimeksi muokattu:
Näitä yksittäistapauksia alkaa olla ihan liikaa. Ennen konsepti oli se, että ammattilaiset tarjosivat asiakkaalle palvelua. Se oli vanhanaikaista. Nykyään ideana on, että joutoväen annetaan perseillä ja viilata linssiin, asiakas siinä sitten pärjäilee jos pärjäilee.

Toki enimmäkseen asiakkaan omaa syytä kun menee Yangon kyytiin, mutta olisi se silti parempi ettei niitä olisi olemassa.
 
Kerran on pitänyt vuoden aikana taksia käyttää. Ei kyllä talous kaatunut 3€ soittoon tai edes 6€ tilausmaksuun. Taksi Helsingin kuski oli ajoissa sovitussa paikassa ja ammattitaitoinen kuljettaja osasi liikennesäännöt ja suomenkielen.

En kyllä kybän takia riskeeraisi omaa terveyttä.
 
Toissapäivänä tilasin taksin aattoillalle kun piti saada huonosti liikkuva sukulainen turvallisesti kotiin joulun vietosta. FixuTaxin sovelluksesta tilattuna sai tietää hinnan etukäteen. Ei tullut yllätyksiä.
Tummahipiäinen kuski tuli ja nouti. Oli kohtelias ja matka meni hyvin, kuulemma. Joskus menee näinkin.
 
Näitä yksittäistapauksia alkaa olla ihan liikaa. Ennen konsepti oli se, että ammattilaiset tarjosivat asiakkaalle palvelua. Se oli vanhanaikaista. Nykyään ideana on, että joutoväen annetaan perseillä ja viilata linssiin, asiakas siinä sitten pärjäilee jos pärjäilee.

Toki enimmäkseen asiakkaan omaa syytä kun menee Yangon kyytiin, mutta olisi se silti parempi ettei niitä olisi olemassa.

Minua veetuttaa se, että liian monessa "taksissa" joko ei ole hinnastoa ollenkaan auton sivulla näkyvillä, tai sitten lappu: "Hinta sovitaan kuskin kanssa". Miten tällaista asiaa on muka niin vaikea valvoa? Poliisi voisi vaikka Elielinaukiolle tullessaan nousta jaloittelemaan sen verran, että tsekkaisi edes tämän asian. Ja laki pitäisi olla siten, että jos juustokupu katolla eikä hinnastoa näkyvillä = kilvet pois! Tää hyysääminen saisi viimein loppua!

Ja ei kannata olla liian kännissä jos ottaa "taksin" jossa se lappu on, kannattaa katsoa onko minimiveloitus matkasta riippumatta 25 tai jopa 50 euroa... :poop:

P.S. unohdin mainita, ettei minulta, eikä sukulaisiltanikaan mene senttiäkään ryssän takseille (yango), eikä polttoaineen jakelupisteille (teboil).

E: typot
 
Viimeksi muokattu:
Helsinki alkaa suunnitella asemanaukion sulkua/kilpailuttamista, tosin se siirtää hepulit ympäri kylää vaanimaan tai tilaisuuksien perään, kuten uutiset Rovaniemeltä kertovat.
 
Helsinki alkaa suunnitella asemanaukion sulkua/kilpailuttamista, tosin se siirtää hepulit ympäri kylää vaanimaan tai tilaisuuksien perään, kuten uutiset Rovaniemeltä kertovat.
Joku kuski valitteli haastattelussa, että toi asema on käytännössä niiden työpaikka ja nyt se viedään alta. Itse ajaessani ja suurin osa tuntemistani kyllä osasi kaikki useamman kaupungin tolpat ulkoa, se oli ikään kuin perusoletus. Asema-aukio itsessään ei ole mikään oikotie onneen ikinä ollut, joskus toimi hyvin ja kellonajasta riippuen hetken päästä paljon paremmin toimi joku toinen tolppa puolen kilsan päässä.
 
Suurin muutos on laadun kokonaisvaltainen heikkeneminen. Todella laadutonta palvelua voi pitää nykyään jopa normaalina (tilattu kyyti ei saavu, kuski ei tiedä minne mennä, hinta on epämääräinen jne.), mikä ennen uudistusta oli harvinaista.
 
Taidan olla ainoa joka on tyytyväinen. Kävin pitkästä ainaa helsingissä kesällä niin että tarvitsin taksia kentältä espooseen ja espoosta kentälle. Hinnat ovat tippuneet entiseen verrattuna 20-25% ja tilaaminen oli appsilla ilmaista vs. Aikaisempi sikakallis palvelunumero (joka ei edes taannut että taksi tulee, vaikka maksu meni).
Kentän taksiliikenne on reguloitua ja toimii sinänsä ihan hyvin. Muutenkin jos tietää minkä firman palveluja käyttää, niin homma toimii. Mutta kokonaisuudessaan laatu on heikentynyt. Siksipä paljon takseja käyttävät yritykset usein solmivat sopimuksia luotettavien firmojen kanssa ja kusettajat/ammattitaidottomat jäävät turistien ja satunnaisten käyttäjien riesaksi.
 
Kentän taksiliikenne on reguloitua ja toimii sinänsä ihan hyvin. Muutenkin jos tietää minkä firman palveluja käyttää, niin homma toimii. Mutta kokonaisuudessaan laatu on heikentynyt. Siksipä paljon takseja käyttävät yritykset usein solmivat sopimuksia luotettavien firmojen kanssa ja kusettajat/ammattitaidottomat jäävät turistien ja satunnaisten käyttäjien riesaksi.
Eli homma ei toimi. Ja joo, on kokemusta täältä, ja tallinnasta. Ennen pystyi luottamamaan kuskiin.
 
Eli homma ei toimi. Ja joo, on kokemusta täältä, ja tallinnasta. Ennen pystyi luottamamaan kuskiin.
Samaa mieltä siitä, että luottoa ei enää ole. Pitää tosiaan tietää hyvät ja huonot firmat ja silti jää pieni epäilys, että osaako kuski edes ajaa kunnolla.
 
Samaa mieltä siitä, että luottoa ei enää ole. Pitää tosiaan tietää hyvät ja huonot firmat ja silti jää pieni epäilys, että osaako kuski edes ajaa kunnolla.

Pitäis itse hypätä rattiin, ajaa perille ja veloittaa "kuskilta" vaikkapa kymppi koulutusajosta!
 
Minua veetuttaa se, että liian monessa "taksissa" joko ei ole hinnastoa ollenkaan auton sivulla näkyvillä, tai sitten lappu: "Hinta sovitaan kuskin kanssa". Miten tällaista asiaa on muka niin vaikea valvoa?
Toisaalta helpompi se hinnaston puuttuminen on huomata kuin törkyhintainen lista.
Ja ei kannata olla liian kännissä jos ottaa "taksin" jossa se lappu on, kannattaa katsoa onko minimiveloitus matkasta riippumatta 25 tai jopa 50 euroa... :poop:
Ongelmanahan on vapaan markkinan ja villin kadun mahdollistamassa käytännössä se, ettei enää oletuksena taksiin voi luottaa, vaan vain henkilökohtaisesti hyväksi tiedettyyn ja varauksin ison brändin edustajaan. Tietenkin myös arvostetun merkin alla ajaa entistä enemmän amatöörejä, kielitaidottomia, vajaita ja jopa mielipuolia. Kuitenkaan mitään avointa valtakirjaa petoksella ei tule allekirjoittaneeksi toisin kuin villiin taksiin noustessaan.

En enää lähtisi edes tutkimaan kenenkään hinnastoa vaan keskityn arvioimaan että kyseessä on luotettavan tahon toimija(eikä jäljittelijä) sekä kuljettaja vähintään sinnepäin asiallisen oloinen.

Tämä siis siinä hätätapauksessa että päätyisin harkitsemaan kyytiä taksiasemalta. Ensisijainen vaihtoehto on tietenkin oma kontakti ja sellaisen puuttuessa hyvä tilausvälitys. Fyysisellä hinnastollahan ei edes(tietenkään) ole merkitystä muuten kuin tolpalta ja kadulta etsittäessä.
Taidan olla ainoa joka on tyytyväinen. Kävin pitkästä ainaa helsingissä kesällä niin että tarvitsin taksia kentältä espooseen ja espoosta kentälle. Hinnat ovat tippuneet entiseen verrattuna 20-25% ja tilaaminen oli appsilla ilmaista vs. Aikaisempi sikakallis palvelunumero (joka ei edes taannut että taksi tulee, vaikka maksu meni).

Itse en kehtaisi olla iloinen kenttäkyytien hinnan(oletetusta, väitetystä) suuresta laskusta vieläpä raketti-inflaation aikoihin. Jos näin on, joku tekee orjatyötä.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin Kiinassa mobiili APP varaukset poistivat perseilyn lähes kokonaan. Appi määrittelee hinnat ja appin kautta voi valittaa jos kuskiperseilee niin loppuu kuski hyvin pian työt siltä välitysfirmalta. Lentokentillä ja juna-asemilla on omat noutoalueet näillä appilla varattaville autoille. Eli sanoisin että pieneillä muutoksilla infraan jossa taksin saa hommattua appilla liikenteen solmukohtiin saadaan asiaa eteenpäin.
 
Ainakin Kiinassa mobiili APP varaukset poistivat perseilyn lähes kokonaan. Appi määrittelee hinnat ja appin kautta voi valittaa jos kuskiperseilee niin loppuu kuski hyvin pian työt siltä välitysfirmalta. Lentokentillä ja juna-asemilla on omat noutoalueet näillä appilla varattaville autoille. Eli sanoisin että pieneillä muutoksilla infraan jossa taksin saa hommattua appilla liikenteen solmukohtiin saadaan asiaa eteenpäin.
Vai että ainakin Kiinassa X. Älä viitsi ottaa esiin tuollaista. Se on ryssää oksettavampi äärimmäinen viemäridystopia. Nyt puhutaan johtavan länsimaisen eurooppalaisen oikeusvaltion sekä sivistysmaan asioista, ei mistään kadotuksen kerroksista Hitlerin ja Pol Potin välillä.

Kusipäisestä ja epäinhimillisestä helvetin kaltaisesta poliisivaltiosta ei tarvitse etsiä ratkaisuja maailman ykkösluokan yhteiskuntaan jossa vielä 6 vuotta sitten ennen äärimmäistä korruptiomokaa asiat toimivat myös taksialan kaltaisessa perusinfran toiminnossa hyvin.

Tietysti voi hoitaa asiat niin ettei kenelläkään ole oikeuksia ja ikävät yksilöt kätevästi katoavat, mutta se on syytä aloittaa totalitarisen diktatuurin luomisesta. Täällä inhimillisen kaltaiseen elämään tottuneiden ihmisten parissa varmaan useimmat ottavat mieluummin vaikka sisällissodan. Jossain Kiinan paskalävessä voi olla useimmille ihan okei että ovat vain tuotantoeläimiä joiden ansiosta eliitti ja hyvin hankkivat länkkäriexpatit voivat paksusti.

Häpeä. Älä enää koskaan vertaa Suomea Kiinaan, kiitos. Jos suinkin viitsisit pidättäytyä. T. Entinen suomalainen taksinkuljettaja. Suomi on hieno maa ja kommunistinen kiina on pahinta paskaa mitä voi kuvitella. Suomessa taksialan asiat olivat 6 vuotta sitten maailman ylintä huippua, Kiinassa ei ole mikään koskaan ollut kunnossa eikä tule olemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eli loppujen lopuksi päästiin asian äärelle: taksiala piti paskoa koska perustaksi oli liian laadukas ja luotettava.

Näin luotiin markkinat appien kautta tilattaville luotettavan brändin takseille, ja saatiin hilattua hinnat ylös ja "vallihauta" kilpailulle: jos vain ne premium-taksit on luotettavia, uuden yrittäjän on vaikeampi kilpailla jos ei ole ylikansallinen brändi tahi muuten vuosikausien alkutappioita kestävä. End game on, että taksinkäyttäjällä on valinnanvaraa mihin kuluttaa: joko Suomeen veroja maksamattomalle jätille joka on luonut tyypillisen algoritmisen riistoplatformin, sille suomalaiselle taksiyrittäjälle joka kasvoi riittävän isoksi (ja jonkavastainen kateus tuntui olevan alkuperäisten taksiuudistajien pääasiallinen elähdyttävä aate), tai sitten järjestäytyneen rikollisuuden kontrolloimalle virallisesti villille taksille (joka ei myöskään enemmälti veroja maksa).

Oliko tämä kaikki nyt sen arvoista, että saatiin ne ihan liian uudella mersulla ajavat yksittäiset taksikuskit ruotuun ja nuhteeseen?
 
Viimeksi muokattu:

Ei. Sinäkään et ollut *Oikea Taksi. :mad:
*Oikea Taksi veisi sinut turvallisesti perille kohtuulliseen hintaan, herättäisi jos nukahdat tasaiseen kyytiin, ei koettaisi raiskata, ryöstää eikä vittuilisi asiakkaalle kyydin päätteeksi.
Noudattaisi mahdollisimman hyvin liikennesääntöjä. Saati ei ainakaan veisi sinua "lennolle" :poop:

Toimisi ammattimaisesti siis. Onko liikaa vaadittu?
Juu, eihän tuo tosiaan mikään oikea taksi näköjään ollutkaan vaan joku Yango. Yango-taksi putosi jopa 8 metriä – tältä se näyttää
 
Täällä jossain oli aiemmin voivoteltu, kun Berner on ihan tarpeettomasti tikun nokassa taksiuudistuksesta, kun vastuussa on oikeasti sen ajan hallitus.

BS.

Anne Berner todella omisti tämän uudistuksen, ja esiintyi myös asian suhteen äärimmäisen ylimielisesti. Jo ensimmäinen HS:n artikkeli Googlessa sisältää alkusanoissa: ”Anne Berner sai oman ideologiansa läpi, mutta hinta jäi maksettavaksi tavallisille kansalaisille.” Uudistus runnottiin ministerin toimesta käyttöön aivan liian vähillä tutkimuksilla ja laput silmillä.

Kyllä tämä on Lex Berner aina ja ikuisesti, ja aivan aiheesta.
 
Täällä jossain oli aiemmin voivoteltu, kun Berner on ihan tarpeettomasti tikun nokassa taksiuudistuksesta, kun vastuussa on oikeasti sen ajan hallitus.

BS.

Anne Berner todella omisti tämän uudistuksen, ja esiintyi myös asian suhteen äärimmäisen ylimielisesti. Jo ensimmäinen HS:n artikkeli Googlessa sisältää alkusanoissa: ”Anne Berner sai oman ideologiansa läpi, mutta hinta jäi maksettavaksi tavallisille kansalaisille.” Uudistus runnottiin ministerin toimesta käyttöön aivan liian vähillä tutkimuksilla ja laput silmillä.

Kyllä tämä on Lex Berner aina ja ikuisesti, ja aivan aiheesta.
Joo, hyvin kummallista ja fanipoikamaista puolustuspuheenvuoroa täällä aiemmin perattiin. Aihe tosiaan kiteytyi nimenomaan liikenneministereihin eikä hallituksiin tai pääministereihin - kepu ja Sipilä oli otollinen vaihtoehto mutta ei tätä olisi estänyt sen kummemmin Kokoomus, Katainen tai varsinkaan Stubb.

Toki pitää muistaa, että taksiuudistus ei ollut uusi idea kun Berner sen runnoi läpi, vaan sitä oli pyöritelty jo edelliskaudella. Pyöritelty kuin kakkaa hiekkalaatikolla tosin, siinä missä annetäti omistautui asialle.

Bernerin idea tämä ei siis ollut. Sellaista tunnustusta visionäärinä hänelle ei pidä antaa. Ihan oli juoksutyttö. Voin toki yhtyä käsitykseen että hän "sai ideologiansa läpi", mikäli tässä ideologialla tarkoitetaan sellaista ajatusta, että kaikki on kaupan ja raha ratkaisee. Uudistuksen takana oli Uberin massiivinen lobbaus. Ministeri Kyllösen aikana tämä touhu ei ollut vielä oikein vauhdissa ja hän olisi tietenkin edustanut aivan väärää äärilaitaa tällaisen lobbauksen kohteeksi. Ministeri Virkkunen vaikutti erittäin vastaanottavaiselta, mutta mitään ei ehtinyt surkean lyhyellä kaudella tapahtua. Ministeri Risikko ei edistänyt Uberin asiaa ainakaan aktiivisesti. Vasta Bernerin aikana liikahti isosti, äkkiä ja päin helvettiä.
 
Onhan se perseestä että Taksiala on yhtä sekoilua nykypäivänä. Mutta jos jotain posia niin en haluaisi tietää mitä se entinen monopolitaksi maksaisi nykypäivänä... Nykyisin 10km kyyti arkena on yli 30% halvempi.

TaksiTampere.png

Lähteet:

@Tonnin Seteli Tämä, vihreä siirtymä jne on lobbauksen tuotosta. Ei mitään uutta.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan se perseestä että Taksiala on yhtä sekoilua nykypäivänä. Mutta jos jotain posia niin en haluaisi tietää mitä se entinen monopolitaksi maksaisi nykypäivänä... Nykyisin 10km kyyti arkena on yli 30% halvempi.

TaksiTampere.png

Lähteet:

@Tonnin Seteli Tämä, vihreä siirtymä jne on lobbauksen tuotosta. Ei mitään uutta.

Mulla laskurin mukaan olisi kalliimpi.
10km matka joka kestää 10min olisi laskurin mukaan 25,70€, ennen oli 23,70€.

Screenshot_2023-12-27-20-26-58-50~(1).jpg
 
Onhan se perseestä että Taksiala on yhtä sekoilua nykypäivänä. Mutta jos jotain posia niin en haluaisi tietää mitä se entinen monopolitaksi maksaisi nykypäivänä... Nykyisin 10km kyyti arkena on yli 30% halvempi.

TaksiTampere.png

Lähteet:

@Tonnin Seteli Tämä, vihreä siirtymä jne on lobbauksen tuotosta. Ei mitään uutta.
Otitko aikataksan huomioon tuossa laskelmassa? Sitähän ei aiemmin maksettu kilsavelotuksen päälle, vaan oli joko kilsataksa, tai odotus, jos oltiin paikallaan.
 
Mulla laskurin mukaan olisi kalliimpi.
10km matka joka kestää 10min olisi laskurin mukaan 25,70€, ennen oli 23,70€.

Screenshot_2023-12-27-20-26-58-50~(1).jpg

En jaksa nyt tavata, mutta kun täälläpäin esim. Lähitaksilla esimerkkimatka näkyy olevan taksin ikkunassa semmonen 33,40 e tjs, niin paljos siel Mansessa se on?

E: Ja mikäs hitto estää muuten noita taksisivustoja esittämästä juurikin esimerkkihinnastoja myös? Ainakaan Lähitaksi ei kerro, paitsi googlaamalla näkyis Levillä 41,50 e

Edit 2: No tuolta löytyy vertailuhinnat. Huh.
 
Viimeksi muokattu:
Sehän noissa "halvemmissa" hinnoissa yleensä on, kun jengi ei ymmärrä eroja hinnanmuodostuksessa vanhan ja uuden systeemin välillä, niin saadaan uudet hinnat näyttämään halvemmalta, kun jätetään joku osa huomioimatta. :D
 
Otitko aikataksan huomioon tuossa laskelmassa? Sitähän ei aiemmin maksettu kilsavelotuksen päälle, vaan oli joko kilsataksa, tai odotus, jos oltiin paikallaan.
Totta, sieltä tulee extra joka vie kokonaissumman 1,5 euron kalliimmaksi kuin viiden vuoden takainen hinta.
 
Totta, sieltä tulee extra joka vie kokonaissumman 1,5 euron kalliimmaksi kuin viiden vuoden takainen hinta.

ja sehän riippuu ihan matka-ajasta. 10min 9,9€, jos on vaikka ruuhkaa ja meneekin 20min niin se tekee jo 19,80€ lisää. eli mä sanoisin että hinnat nousseet ihan kunnolla. Viimeksi kun menin taksilla tässä kuussa niin aikaveloitus oli 94,30€ kilometriveloituksen päälle.

IMG20231217175408~(1).jpg
 
ja sehän riippuu ihan matka-ajasta. 10min 9,9€, jos on vaikka ruuhkaa ja meneekin 20min niin se tekee jo 19,80€ lisää. eli mä sanoisin että hinnat nousseet ihan kunnolla. Viimeksi kun menin taksilla tässä kuussa niin aikaveloitus oli 94,30€ kilometriveloituksen päälle.

IMG20231217175408~(1).jpg
Tampereen 2018 hinnastolla 182,88€. Kun katsotaa tilastokeskuksen taksien kustannusindeksiä 2018-2022 niin 15% tulee jo siitä + päälle muut kustannustenkasvu.

Minusta samassa linjassa mennään kuin muuallakin talouselämässä.
 
Mulla laskurin mukaan olisi kalliimpi.
10km matka joka kestää 10min olisi laskurin mukaan 25,70€, ennen oli 23,70€.

Screenshot_2023-12-27-20-26-58-50~(1).jpg
Juuri tämä. Hintataso on noussut maltillisesti mikä ei ole suuri yllätys.

Tässä nähdään myös "esimerkkihinnan" typeryys. Se oli tietysti yksi ratkaisu siihen, miten hinnasto voidaan saada ikäänkuin nopealla vilkaisulla tarkistettavaksi, eli asiakas voi nähdä että hintataso on järjellinen. Tavallaan se oli kuitenkin tehoton ratkaisu ongelmaan jota ei ole - en minä halua villin taksin kyytiin siinäkään tapauksessa että voin kristallipallosta tietää mittarinkäytön ja taksan kohtuulliseksi. Minulle on ihan sama, voinko arvioida yksittäisen taksimatkan hinnan kymmenen euron vai kolmen euron tarkkuudella etukäteen. Se riittää että voin valita asiallisen ja korkeatasoisen brändin jonka hinnasto on jo etukäteen tiedossa. Ei taksimatka jää ajamatta sen perusteella, maksaako se 28 vai 35 euroa. Jos taas olen oikein nuuka ja haluan valita edullisimman, esimerkkihinta ei siinäkään auta vaan pitää tutkia tarkemmin - ja itse asiassa tällöinhän yleensä ollaan tilaamassa (esim. sovelluksella) jolloin ei ylipäänsä katsota sitä ikkunahinnastoa joka ei ole edes voimassa, vaan tilataan palvelu ihan eri hinnastolla, mahdollisesti etukäteen sovitulla kiinteällä hinnalla.

Samalla esimerkkihinta aiheuttaa uusia ongelmia. Nimittäin vanhalla mittausperusteella "kullakin hetkellä kertyy matkataksa TAI aikataksa" ei voi määrittää esimerkkihintaa ja täten sitä ei enää voi halutessaan käyttää hinnoittelun pohjana. Toki uudessa "matka JA aika maksaa koko ajan" on hyviä puolia, mutta vanha oli paljon nopeammin arvioitavissa.

Esimerkkihinnan merkitys tarkkana lukuna on täysi nolla, sillä en koskaan mene taksiin ajaakseni 10 kilometriä tasan kymmenessä minuutissa. Jos matka kestääkin 20 sekuntia vähemmän kuin arvelin, minulla ei ole mitään mielihalua istua vielä sitä aikaa kuin mykkä paskalla ennen kuin kuljettaja muodostaa mittarilaskun. Jos taas liikenteellisistä syistä matka kestää hieman pidempään ja tulee täten hieman kalliimmaksi, en ala rääkyä suu maapähkinänä. Se on normaalia vaihtelua sekin.

Tampereen 2018 hinnastolla 182,88€. Kun katsotaa tilastokeskuksen taksien kustannusindeksiä 2018-2022 niin 15% tulee jo siitä + päälle muut kustannustenkasvu.

Minusta samassa linjassa mennään kuin muuallakin talouselämässä.
Tuohonkin 2018 esimerkkiin pitää tilastollisesti(harvoin ajetaan sataa kilometriä pysähtymättä yhteenkään risteykseen) laskea vielä muutama lantti aikamaksua -> nousu ei ole niinkään suuri miltä näyttäisi.
 
Tuohan olisi ihan hyvä hinta kun saisi tuosta pois tuon korkeamman lähtömaksun ja euron minuuttihinnan.
Joo, vähän liiankin hyvä. Jos melko niukasti ja veren maulla tuotettavan palvelun hinnasta raapaisee noin puolet pois, mennään melko brutaalisti tappiolle. Monia hyödykkeitä hankkisin mielelläni -50% tai -60% alennuksella, mutta ei se maailma ja markkina niin toimi. Paitsi tietysti tarjoushaukalle osan aikaa. Tuo hinta olisi oikeasti sitä luokkaa, ettei pysty vaikka kuskina olisi ilmaiseksi ajava autotallissa nukkuva kiskonnankaltaisen työsyrjinnän uhri. Lisäksi vähintään alvi pitäisi pystyä jättämään maksamatta, välittää pimeää polttoainetta ja ajaa tojotalla. :smoke:
 
Joo, vähän liiankin hyvä. Jos melko niukasti ja veren maulla tuotettavan palvelun hinnasta raapaisee noin puolet pois, mennään melko brutaalisti tappiolle. Monia hyödykkeitä hankkisin mielelläni -50% tai -60% alennuksella, mutta ei se maailma ja markkina niin toimi. Paitsi tietysti tarjoushaukalle osan aikaa. Tuo hinta olisi oikeasti sitä luokkaa, ettei pysty vaikka kuskina olisi ilmaiseksi ajava autotallissa nukkuva kiskonnankaltaisen työsyrjinnän uhri. Lisäksi vähintään alvi pitäisi pystyä jättämään maksamatta, välittää pimeää polttoainetta ja ajaa tojotalla. :smoke:

Ei se varmaan sen huonompi pisnes olisi kuskin kannalta olla wolttiorjana kuin ajaa taksia hinnalla 1,19€/km ja 3,90€ avausmaksu aina.

Luultavasti kyytejä noilla hinnoilla riittäisi ja moni valitsisi taksin bussin, ratikan tai metron sijasta.
 
Ei se varmaan sen huonompi pisnes olisi kuskin kannalta olla wolttiorjana kuin ajaa taksia hinnalla 1,19€/km ja 3,90€ avausmaksu aina.

Luultavasti kyytejä noilla hinnoilla riittäisi ja moni valitsisi taksin bussin, ratikan tai metron sijasta.
Joo, hyvinhän tuo toimisi. Siis jossain kuvitteellisessa tulevaisuuden Suomen kaupungissa jossa kyytiä olisi koko ajan, suuresta asukastiheydestä huolimatta henkilöautoilulle olisi järjestetty hyvät puitteet ja ihmiset oikein innolla sankoin joukoin lähtisivät keskiverto Wolttikuskin ohjastaman tojota variksen kyytiin. Sellaisessa onnelassahan ei mitään busseja, raitiovaunuja ja lähijunia tarvittaisikaan.

Vaan kuinkahan kauan mahtaa tässä minulle tutussakaan rinnakkaisuniversumissa olla edes laillista ajaa taksia vanhalla yariksella, tai ylipäänsä ajaa bensakoneella isoissa kaupungeissa? Pahoin pelkään että nämä utopiat ja dystopiat eivät kohtaa pöhisijöiden toivomalla tavalla taaskaan.
 
Joo, hyvinhän tuo toimisi. Siis jossain kuvitteellisessa tulevaisuuden Suomen kaupungissa jossa kyytiä olisi koko ajan, suuresta asukastiheydestä huolimatta henkilöautoilulle olisi järjestetty hyvät puitteet ja ihmiset oikein innolla sankoin joukoin lähtisivät keskiverto Wolttikuskin ohjastaman tojota variksen kyytiin. Sellaisessa onnelassahan ei mitään busseja, raitiovaunuja ja lähijunia tarvittaisikaan.

Vaan kuinkahan kauan mahtaa tässä minulle tutussakaan rinnakkaisuniversumissa olla edes laillista ajaa taksia vanhalla yariksella, tai ylipäänsä ajaa bensakoneella isoissa kaupungeissa? Pahoin pelkään että nämä utopiat ja dystopiat eivät kohtaa pöhisijöiden toivomalla tavalla taaskaan.

Tuo hinta voi olla jo 2030-luvulla tai viimeistään 2040-luvulla avain yläkanttiinkin, kun tekniikka kehittyy ja itsenäisesti ajavat autot yleistyvät. Silloin sitä ei tarvi maksaa latin latia kuskille kun auto kulkee ilman kuskia.
 
Tuo hinta voi olla jo 2030-luvulla tai viimeistään 2040-luvulla avain yläkanttiinkin, kun tekniikka kehittyy ja itsenäisesti ajavat autot yleistyvät. Silloin sitä ei tarvi maksaa latin latia kuskille kun auto kulkee ilman kuskia.
Tottahan toki, tosin nimellisistä hinnoista eri aikoina puhuminen on pelkästään hypoteettista ja karkeaa arvausta. Voisin myös ajatella - erittäin kehitysoptimistisena hetkenä - että voisin omallakin autolla matkustaa joskus tulevaisuudessa matkustajana koneen ajaessa samaan reaalihintaiseen kilometritasoon kuin nyt itse ajaessa. Tällöin lainatussa vastaavassa laitteessa hinta ei välttämättä olisi paljon korkeampi - tai jopa matalampi jos omalla kalustolla suorite on ihan olematon. Tosin sitä "innolla" odottaessa en pidätä henkeäni. Ei ole paljon näkynyt auton tai skuutin tilapäisessä vuokrauksessa omistamiseen verrattavia km- tai päivähintoja.

Mutta liittyykö tämä enää taksiliikenteeseen? Sehän on vähän eri asia kuin Uber ja Wolt.
 
Taidan olla ainoa joka on tyytyväinen. Kävin pitkästä ainaa helsingissä kesällä niin että tarvitsin taksia kentältä espooseen ja espoosta kentälle. Hinnat ovat tippuneet entiseen verrattuna 20-25% ja tilaaminen oli appsilla ilmaista vs. Aikaisempi sikakallis palvelunumero (joka ei edes taannut että taksi tulee, vaikka maksu meni).
Veikkaan että ne jotka ovat tyytyväisiä eivät juuri tätä ketjua lue. Itselläni ei myöskään ole ollut mitään ongelmia. PK-seudulla kun ottaa Taksi Helsingin, Fixu Taksin tai Uberin niin ei ole koskaan ollut mitään ongelmia ja muualla Suomessa voi melkein ottaa minkä tahansa taksin. Hinnat ovat pahimmillaan samoja kuin ennen koronaa, Ukrainan sotaa/energiakriisiä ja parhaimmillaan 50% halvempia.

Veikkaan että suomalaiset on niin vahvasti aivopesty tuohon entiseen taksisosialismiin että vieläkin joillekin tekee vaikeuksia tarkastaa hinta ja palvelu ennen sen ostoa. Ei kukaan sattumanvaraisesta nettikaupastakaan tilaa vaikka iPhonea tarkastamatta hintaa tai nakkele ruokakaupassa koriin mitä tahansa mikä kiiltää hinnasta välittämättä. Myös kuluttajalla on ja kuuluu olla vastuu.

Sen sijaan se mikä tässä uudistuksessa on mennyt pieleen on regulaation totaalinen puute ja yhteiskunnan varautumattomuus. Takseille jotka kusettaa ihmisiä, yrittää kikkailla hintaehdoilla tai "fine print":lltä tai osallistuu johonkin muuhun huijaukseen yms. tulee lyödä 10 000e sakko ja edellisen sakon voi kertoa 5:lla toistuvilla rikkomuksilla. Ei tässä ole mitään erikoista enkä ymmärrä miksi ollaan vuosikausia oltu kädet taskussa ja monttu auki tekemättä asialle mitään.
Mitä taas näihin uhkaileviin, rähiseviin ja tappeleviin taksikuskeihin tulee (esim. Helsingin rautatienaseman tolppa) niin asia on hyvin yksinkertaisesti ratkaistavissa. Jos kuljettaja on ulkomaalainen niin helvetin iso sakko ja karkoitus ja jos suomalainen niin helvetin iso sakko ja käräjille. Jos jokin yhtiö tai muu kollektiivi (esim. etnisyyden ympärille muodostettu) systemaattisesti uhkailee/kiristää kilpailevia taksikuskeja niin asia tulee käsitellä järjestäytyneenä rikollisuutena.

Ongelmat siis ei liity mitenkään taksiuudistukseen itseensä vaan siihen että Suomessa pitäisi munaton cuck-liberalistinen yhteiskuntajärjestelmä muuttaa lakiin ja järjestykseen pohjautuvaksi. Eli rikollisuudesta tulee tehdä laitonta.

Ainakin Kiinassa mobiili APP varaukset poistivat perseilyn lähes kokonaan. Appi määrittelee hinnat ja appin kautta voi valittaa jos kuskiperseilee niin loppuu kuski hyvin pian työt siltä välitysfirmalta. Lentokentillä ja juna-asemilla on omat noutoalueet näillä appilla varattaville autoille. Eli sanoisin että pieneillä muutoksilla infraan jossa taksin saa hommattua appilla liikenteen solmukohtiin saadaan asiaa eteenpäin.
Olen aika monta kertaa käynyt Kiinassa työreissulla ja valitettavasti asia ei ole ihan näin yksinkertainen vaikka et varsinaisesti väärässä olekaan. Kiina käytännössä kuristi ja reguloi kilpailun pois markkinoilta jolloin jäljellä on enää DiDi (joka on valtion talutusnuorassa) ja perinteinen kiinalainen taksi jotka molemmat on hintakartellissa keskenään. Käytännössä lopputulos on sama kuin Suomessa ennen taksiuudistusta eli taksia ei saa enää ollenkaan viikonloppuiltoina/öinä, juhla-aikoina jne. ja hinnat on korkeat. Arkisinkin saa monesti sovelluksessa jonottaa kymmenien/satojen muiden kanssa vaikka olisi miljoonakaupungin keskustassa. Toisaalta taas edelleen viikonloppuöinä jos yrittää ottaa taksia (ihan aitoa ja virallista sellaista) kadunlaidasta niin kuljettajat suoraan yrittävät tarjota kusetushintaa ja kieltäytyvät laittamasta mittaria päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kuljettaja on ulkomaalainen niin helvetin iso sakko ja karkoitus
Unohdat nyt, että "kuljettaja" joka usein on itse liikennöitsijä, on siellä kuplaonnelassa nykyään yleensä ulkomaalainen, Suomeen sopeutumaton ja Suomen kansalainen. Raportoijan ja moderaattorin toivoisin arvioivan tätä kommenttia siinä valossa, että poloisen karkoittamista ehdotit sinä enkä minä.

Veikkaan että ne jotka ovat tyytyväisiä eivät juuri tätä ketjua lue. Itselläni ei myöskään ole ollut mitään ongelmia. PK-seudulla kun ottaa Taksi Helsingin, Fixu Taksin tai Uberin niin ei ole koskaan ollut mitään ongelmia ja muualla Suomessa voi melkein ottaa minkä tahansa taksin.
Voi ei. Kyllä se täällä "muualla Suomessa" on myös mennyt hyvästä aivan kestämättömän surkeaksi. Se, mikä nykyään on hyvää viittaa siihen ettei kuseteta. Haju, kielitaito ja paikallistuntemus on oletuksena perseestä, mutta kun osoitteesta toiseen pääsee hieman kalliimmalla kuin ennen, on nykyasteikolla palvelu 5/5.

Toki pääkaupungissa taksipalvelun laatu myös hallitsevilla välittäjillä oli ajoittain huono jo ennen uudistusta.

Yleensä Suomesta puhuttaessa tarkoitetaan muuta kuin yhden kalastajakylän paskuutta. Ymmärrän miten taksipalvelu oli välillä etenkin yöaikaan "minä ei ummarra" myös TH ja TD piirissä jo ennen Lex Berneriä. Täällä muualla ei ollut, vaan normi oli "hieman" korkeampi.

Hinnat ovat pahimmillaan samoja kuin ennen koronaa, Ukrainan sotaa/energiakriisiä ja parhaimmillaan 50% halvempia.
Veikkaan että suomalaiset on niin vahvasti aivopesty tuohon entiseen taksisosialismiin
:confused:
Ilmaiseksiko pitäisi ajaa? Hinnoittelu ja saatavuus oli erinomaisen edullinen ja asiakasystävällinen ennen tätä täystuhoa 2018.
munaton cuck-liberalistinen yhteiskuntajärjestelmä
Eiköhän tämä suomalaisvihamielinen cuck-paska, mitä ikinä onkin, ole juuri sitä mitä muiden muassa Anne edustaa.

Olen aika monta kertaa käynyt Kiinassa työreissulla ja valitettavasti asia ei ole ihan näin yksinkertainen vaikka et varsinaisesti väärässä olekaan. Kiina käytännössä kuristi ja reguloi kilpailun pois markkinoilta jolloin jäljellä on enää DiDi (joka on valtion talutusnuorassa) ja perinteinen kiinalainen taksi jotka molemmat on hintakartellissa keskenään. Käytännössä lopputulos on sama kuin Suomessa ennen taksiuudistusta eli taksia ei saa enää ollenkaan viikonloppuiltoina/öinä, juhla-aikoina jne. ja hinnat on korkeat. Arkisinkin saa monesti sovelluksessa jonottaa kymmenien/satojen muiden kanssa vaikka olisi miljoonakaupungin keskustassa. Toisaalta taas edelleen viikonloppuöinä jos yrittää ottaa taksia (ihan aitoa ja virallista sellaista) kadunlaidasta niin kuljettajat suoraan yrittävät tarjota kusetushintaa ja kieltäytyvät laittamasta mittaria päälle.
Aivan, eli Kiinassa CCP on rosvo ja keskiverto kadunmies töissään on rosvo. Uskotaan.

Miten tämä on Suomen vika tai Kiinalle kunniaksi ja miten tämä on perustelu sille, että suomalaisen taksijärjestelmän niskalaukaus oli hyvä juttu?

On puhtaasti fantasiaa että annetädin koijauksen jälkeen taksipalvelun saatavuus olisi Suomessa(joka ei siis tarkoita Helsinkiä) parantunut ihan helvetisti. Lisäksi tämän wokeonnelan ulkopuolellakin saa nykyään pelätä saavansa kuljettajalta turpaan tai melaa mekkoon. Tämä nyt on yksiselitteisesti väärin eikä roistovaltion apologisointi asiaa auta.
 
Viimeksi muokattu:
Itse käyttänyt aina Boltia eikä ongelmia ole ollut. Käytin myös jonkun aikaa Yangoa koska se aiheuttaa peppukipeyttä ja hinta oli pari euroa halvempi. Kerran kuski sekoili jotain ihan huolella niin jätin Yangon. Hyvin on Boltti toiminut.
 
Veikkaan että ne jotka ovat tyytyväisiä eivät juuri tätä ketjua lue. Itselläni ei myöskään ole ollut mitään ongelmia. PK-seudulla kun ottaa Taksi Helsingin, Fixu Taksin tai Uberin niin ei ole koskaan ollut mitään ongelmia ja muualla Suomessa voi melkein ottaa minkä tahansa taksin. Hinnat ovat pahimmillaan samoja kuin ennen koronaa, Ukrainan sotaa/energiakriisiä ja parhaimmillaan 50% halvempia.

Veikkaan että suomalaiset on niin vahvasti aivopesty tuohon entiseen taksisosialismiin että vieläkin joillekin tekee vaikeuksia tarkastaa hinta ja palvelu ennen sen ostoa. Ei kukaan sattumanvaraisesta nettikaupastakaan tilaa vaikka iPhonea tarkastamatta hintaa tai nakkele ruokakaupassa koriin mitä tahansa mikä kiiltää hinnasta välittämättä. Myös kuluttajalla on ja kuuluu olla vastuu.
Onhan se etenkin nykyään kuluttajan vastuulla, mutta kertoo kyllä isosta erosta aiempaan nähden, kun silloin sitä pystyi hypätä taksiin katsomatta mitään hintoja. Nyt täytyy humalaisten ja mummojenkin milloin missäkin ymmärtää katsoa ne hinnat, erottaa Taxi Helsinki Taksi Helsingistä, muistaa tarvittaessa tilata kyyti sovelluksesta eikä hypätä tolpalta kyytiin luottaen kohtuulliseen alkumaksuun. Mutta joo eipä itselläkään ongelmia ole, kun tajuaa käyttää sovellusta ja muutenkin tietää mistä tolpalta voi hypätä minkäkin auton kyytiin.

Mitä noihin aiemmin mainittuihin saatavuusongelmiin vs. saatavuuden paranemiseen tulee, niin joo nykyään Helsingissä varmaan saa silloin baarien suljettua helpommin taksin. Muualla Suomessa muunlaisissa tilanteissa on taas ollut ennemminkin saatavuusongelmia. Ennen uudistusta ongelmia ei myöskään ollut, jos vaan lähti baarista vaikka puoli tuntia ennen sulkemista. Ongelmat korostui silloin, kun suurin osa juhlijoista lähtee baarista tasan samalla minuutilla ja haluaa taksin samaan aikaan samoilta taksiasemilta. Se määrä takseja, joka valtaosan ajasta oli hyvin mitoitettu kysyntään joutui toki tuolloin alakynteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 695
Viestejä
4 544 199
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom