Niin se maailma muuttuu, eikä vaalituloksista päätellen juuri kukaan piittaa vittuakaan. Kannattiko tällainen perusasia yhteiskunnassa pilata jonkun alustatalousfantasian ja katkeran monopolihuutelun takia? Kehitysmaatunnelma Helsingissä. Ihmisillä on aika heikko kausaliteetin ymmärrys.
Niin no, olihan se originaali valtion sanelema maksihinta (=kyydin minimihinta) myöskin täysin järjetön monopoli/duopoli/kartelli tavallisen yksityisihmisen silmissä.
Itsellä hyvin ristiriitaiset tunteet uudistuksesta, toisaalta ei vituta yhtään maksaa nykyään 18€ kyydistä josta ”kartelli” veloitti ennen muutosta 35€ ja nykyään ~40€ (Huom. 40€ 14km matkasta ”motaria” niin siitä paskempi kuntoinenkin selviää omin jaloin 2h:ssa - harvassa duunit mistä saa 20€/h puhtaana käteen) autolla tuo on ~15min veto, suorat kulut noin 0,2-0,25€/km=3,5€ -> kartellille jää ~30-35€ jos kuski ajaisi tyhjänä takas ja 0,5h palkka joka lienee alle 20€/h eli maks 10€ -> autoon jää 20€ pintaan keikasta. Tommosia keikkoja heittää helposti 8 per vkl yö = 16 viikossa 832 vuodessa -> 16k€ jolla maksaa minkä tahansa auton vuoden arvon aleneman eikä ”muuta vaadita” kuin kökkiä 4h pe&la iltoina 0000-0400 kylillä eli 8h/vko työtunneilla
Kolikon toisena puolena sitten syrjäkylillä saa/pitää/täytyy ajaa itse kännissä kun taksia ei saa vaikka siitä olisi valmis maksamaan mitä tahansa. Noh, toisaalta jos on vähän järkeä päässä niin keskellä yötä tiettömän taipaleen päässä pikku tuiterissa autoileminen vastaa riskiprofiililta raksalla ilman kypärää työskentelyä eli evvk.
Kelahimmelit lienee iso työllistäjä, siihenhän tämä muutos _ei olisi_ pitänyt vaikuttaa, ne on kilpailutettu aiemmin ja kilpailutetaan edelleen eli valtion määrittelemällä ”maksimihinnalla” ei ole eikä ole ollut asian kanssa mitään tekemistä. Sillä saralla palvelun huonontuminen on johtunut maksajan eli kuntien politiikan muutoksesta millä perusteella kyytejä hankitaan.
Omasta mielestä jonkunlainen muutos oli tarpeen, mutta ei tietenkään mitenkään voi tätä nykyistä kehua.
- valtion olisi pitänyt säätää ainakin maks. hinta ”mittarilla ajettaessa”, vaikkapa 3€/km. Kalliilla limusiinilla sitten hinta etukäteen sopien -> voisit suht sokkona hypätä mihin tahansa kulkineeseen tulematta ihan täysin ryöstetyksi.
- kiinteä €/km alennus jos kuski ei osaa parilla vinkillä 200m päähän kohteeseen ilman navia -> ammattitaitoinen kuski saisi enemmän liksaa ja paskempi vähän vähemmän
.
Mielestäni (miehenä) tuo on hiton hyvä että kaiken maailman ählämit ja muut rättipäät & idänihmeet pääsee ajamaan minimaalisella kokemuksella, teoriassa tämä tarjoaa halvempia hintoja niille jotka tarvitsevat ”vain kuskia” (koska ovat itse kännissä). Itselle ainakin ihan sama istunko makkaperunat sylissä/penkillä/rinnuksilla puntossa vai e-mesessä kun tulen tuon 15min baarista kotiin tai muuten vain siirryn jonkun matkan (jos kuski on paska ja itse selvinpäin niin aina voi ajaa myös itse sitä autoa
).