Kaverilla on ajokortti, kortti oikeuttaa ajamaan autoa. Miten se turvallisuus siitä miksikään muuttuu jos tyyppi ajaa pillurallia muuten vain samalla autolla samaan aikaan?
Niin kauan kuin kaikenlaisilla liikenteeseen kuulumattomilla on oma tai serkun ajokortti, niin kyllä se huomattavasti turvallisuutta parantaisi jos pysyisivät poissa edes ammattiliikenteestä.
Sitä paitsi totta ihmeessä on helpompaa ajaa vaikka puutteellisellakin ajotaidolla omaa hupiajoa tai kauppareissua tuttua reittiä kuin olla liikenteessä sillä lähtökohdalla, että asiakas haluaa mihin tahansa osoitteeseen, sinne pitäisi mieluusti ajaa heti paikalla järkevää reittiä.
Se on sitten eri keskustelu että myönnetäänkö ajokortteja liian lepsuin perustein ja pitäisikö esim. ammattiliikennettä valvoa enemmän ja mahdollisesti vieläpä eri kriteetein kuin siviiliajoja.
Kyllä, kyllä ja kyllä. Jälkimmäiset kaksihan ovat ihan normaalia arkea josta ei tarvitse puhua konditionaalissa.
Mitä nyt resursseja ei riitä taksiliikenteen valvontaan, eikä olisi pitänyt aiheuttaakaan tällaista asiain tilaa, jossa valvonnalle suuremmin on tarvetta. Kukaan ei tullut ajatelleeksi, miten käy kun siirrytään alkutilasta, jossa taksit pääosin toimivat asiallisesti ja laillisesti, uuteen normaaliin jossa monet taksinkuljettajat muistavat tuurilla oman nimensä ja missä valtiossa tällä hetkellä oleskelevat.
Otin vain kantaa siihen että mitään kovin erikoista ei noiden idänihmeiden toiminnan seurauksena pääse tapahtumaan. Vahingot rajoittuu käytännössä peltiin jota saa pajalta rahalla rajoittamattomasti lisää
.
Tämähän ei ensinnäkään pidä paikkaansa. Siinä voi sattua hyvinkin erikoista, kun siveyssyistä tunnistamatta jätetty kuka tahansa ajelee miten sattuu eikä kukaan uskalla puuttua asiaan.
Tämä ei liity suoraan taksiliikenteeseen. Se, mikä liittyy, on että vahinko kohdistuu maksaviin asiakkaisiin, jotka oikeutetusti voivat kuvitella olevansa sivistyneessä turvallisessa maassa, jossa vallitsee jonkinlainen laki ja järjestys. Näinhän ei tässä tapauksessa ole, mutta käsitys on hyvin ymmärrettävä.
Aina ennen on Suomessa vallinnut melko yleisesti käsitys, että on turvallista lähettää vaikka lapsi taksilla yksin jonnekin, kunhan perillä turvallista. Tämä ei tietysti eräillä hiukan aiemmin anarkian partaalle lipsuneilla valtakunnan eteläisillä syrjäseuduilla ole pitkään aikaan pitänyt paikkaansa, mutta suurimmassa osassa maata kyllä. Moni voi näin ajatella edelleen. En voi tuomita niitä, jotka eivät asioiden nykyistä tilaa ymmärrä, koska asiasta ei ole paljon puhuttu ja jonkinlaista vihapuhetta kuulemma on siitä edes keskustella.