Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Anteeksi nyt vaan, mutta näin taksinkuljettajana minua loukkaa tuo "tolppahomo" haukkumanimi. Tolppa-apina on sarkastinen ja stereotypinen nimitys taksinkuljettajankin ammatista, mutta "tolppahomo" on jonkun idiootin nykyinen väännös kyseisestä vanhasta nimityksestä. Millä lailla sterotypioit taksinkuljettajat homoiksi? Hohoijaa.
Loukkaisiko tolppahetero? Ja jos ei niin miksi ei jos kerran tolppahomo loukkaa?
 

emagdnim

dnimretsam
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 407
Loukkaisiko tolppahetero? Ja jos ei niin miksi ei jos kerran tolppahomo loukkaa?
Varmaankin, kun kumpainenkin on hieman halveeraavia "lempinimiä". Vai pystytkö taksikuskia autossa kutsumaan jommalla kummalla nimityksellä naamatusten?
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Ai kuten hiekka tms neekeri? Pitäisikö noistakin pahastua?

Jotain analogiaa pitäisi näihin saada.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Anteeksi nyt vaan, mutta näin taksinkuljettajana minua loukkaa tuo "tolppahomo" haukkumanimi. Tolppa-apina on sarkastinen ja stereotypinen nimitys taksinkuljettajankin ammatista, mutta "tolppahomo" on jonkun idiootin nykyinen väännös kyseisestä vanhasta nimityksestä. Millä lailla sterotypioit taksinkuljettajat homoiksi? Hohoijaa.
En millään lailla. Juurihan sen aiemmin selitin. Stereotypia tulee siitä, että seisoskellaan tolpalla, ei homostelusta. Vai väitätkö, että sanonta jostakin raskaasta/vaikeasta työstä: "Se on ihan homojen hommaa" tarkoittaa sitä, että työtä tekevät ovat homoja?

No kun hauskaa hehe homo t: ville 8v. Ei muuta.
Jos se sinua huvittaa, niin hyvä. Muuten katso yllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Kiviäkin kiinnostaa tolppahomot ja tolppa-apinat. Ootte nyt jo kaks sivua vääntänyt ihan turhaa skeidaa, joten mitä jos palattaisiin taas threadin asiaan. Itseä ainakin kiinnostaa huomattavasti enemmän tämän threadin itse asia kuin nimittelynimet eri ammateille
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Aijajai kohta sitä taas saa! Eli Uberia! Appi on siis taas aktivoitunut Suomeen ja siellä lukee "launching in July" :cigar2: Näköjää UberBLACKille laskee about saman hinnan mitä nykyiset taksit maksavat.
 

emagdnim

dnimretsam
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 407
Kiviäkin kiinnostaa tolppahomot ja tolppa-apinat. Ootte nyt jo kaks sivua vääntänyt ihan turhaa skeidaa, joten mitä jos palattaisiin taas threadin asiaan. Itseä ainakin kiinnostaa huomattavasti enemmän tämän threadin itse asia kuin nimittelynimet eri ammateille
Josta tulikin mieleen tämä, joka jäi kaiken alle:

Voiko uudistuksen myötä Suomen katukuvaan tulla myös riksat ja tuktukit?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
En minä tiedä. Kuinka niin?

Uber syrjäyttänyt paikalliset kaikkialla muualla. Eli eiköhän täälläkin tule niin käymään. On täysin ylivoimainen appi toi.
Ei uberi kyllä täysin ylivoimainen ole joka puolella, mutta hyvin pärjännyt tietyillä markkina-alueilla. Toisilla se on taas hävinnyt ja jopa perääntynyt kun paikallinen vastaava palvelu on noussut kovempaan suosioon
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Ei uberi kyllä täysin ylivoimainen ole joka puolella, mutta hyvin pärjännyt tietyillä markkina-alueilla. Toisilla se on taas hävinnyt ja jopa perääntynyt kun paikallinen vastaava palvelu on noussut kovempaan suosioon
Laitapa linkkiä. Toki Uberia on yritetty estää kaikenlaisella korruptiolla ja pykälillä. Mutta että ois vapailla markkinoilla hävinnyt?
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
857
Siten niin että jos ei sisällä, niin toihan on sillon kalliimpi kun normi taksi, missä alvi toistaiseksi kuuluu tohon ilmoitettuun maksimitaksaan.

Tai no ei ole jos sattuu olemaan kuski joka ei jostain syystä halua periä alvia ja käyttää alarajahuojennusta jos jäikin keikat vähäisiksi.
Eikös suomessa kuulu kuluttajalle ilmoittaa aina alvillinen hinta? Tällaista muistelen jostain kuulleeni/lukeneeni...
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Siten niin että jos ei sisällä, niin toihan on sillon kalliimpi kun normi taksi, missä alvi toistaiseksi kuuluu tohon ilmoitettuun maksimitaksaan.

Tai no ei ole jos sattuu olemaan kuski joka ei jostain syystä halua periä alvia ja käyttää alarajahuojennusta jos jäikin keikat vähäisiksi.
Enpä ole koskaan kuullut et Suomessa ilmotettais hintoja jotka ei oo se mitä kuluttaja-asiakas maksaa. Oisko jenkkityyli edes laillista..
Eikös suomessa kuulu kuluttajalle ilmoittaa aina alvillinen hinta? Tällaista muistelen jostain kuulleeni/lukeneeni...
Tämä on omakin käsitykseni.
 

emagdnim

dnimretsam
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 407
Eikös suomessa kuulu kuluttajalle ilmoittaa aina alvillinen hinta? Tällaista muistelen jostain kuulleeni/lukeneeni...
Niin? Entä sitten? Voi silti myydä halvemmalla, jos laskeskelee, että tulot menee alle rajojen. Ei alvit kuluttajan ongelma ole. Hinta pitää olla aina veroineen, makso yrittäjä niitä tai ei.
 

emagdnim

dnimretsam
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 407
Vastasitkin jo itsellesi
Sulle vastasin, ku en ymmärtänyt lainaamaasi viestiä. Lisäksi, ei kaikki yrittäjät ole edes alv-velvollisia, jolloin alveja ei hinnoissa näy. Jos hinnassa ON alvia, se pitää mainita.
 
Viimeksi muokattu:

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 315
Israelissa (Tel Avivissa) oli joka taksissa Gettaxi-lätkä, useissa myös Uber ja kaikki taisivat käyttää myös paikallisen taksikeskuksen palveluja. Gett on paikallinen softa, joka välittää vaan kyydin ja hoitaa laskutuksen. Appi on ihan samanlainen kuin Uber, eli autot näkyy kartalla, jne. Samanlaisen systeemin soisi tulevan Suomeenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Kraikas

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
336
Israelissa (Tel Avivissaoli joka taksissa Gettaxi-lätkä, useissa myös Uber ja kaikki taisivat käyttää myös paikallisen taksikeskuksen palveluja. Gett on paikallinen softa, joka välittää vaan kyydin ja hoitaa laskutuksen. Appi on ihan samanlainen kuin Uber, eli autot näkyy kartalla, jne. Samanlaisen systeemin soisi tulevan Suomeenkin.
Ei monopolin kannata kehittää mitään, sillä kehittäminen maksaa, mikä taas pienentää voittoa. Siksi ei ole tullut Suomeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 159
Pätemisen tarvetta vaan.

Monopolia ei ole ollut ja nyt ala vapautuu entisestään, ja tossahan on ollut jo useampi firma kehittämässä omaa softaansa.
Mitään monopolia ei ole ollut mutta säännnöstelty taksiala on ollut kartellinomaista eli hinnat on olleet täsmälleen samat kaikkialla. Jostain kumman syystä aikaisemmin hinnalla ei ole kilpailtu mutta 1.7 alkaen sekin ihme tapahtuu suomessa taksibisneksessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 159
Niin, koska siitä eteenpäin saa paikata sitä massatuotteen halpaa hintaa esim. muuttuvalla hinnoittelulla, eli ruuhka-aikaan kyyti on kalliimpaa tai että premium-kyyti on kalliimpi.

Aikaisemmin ei ole ollut mahdollista kun on ollut naurettava hintasääntely.
Tämä on siis ihan normaalia markkinataloutta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 289
Toi ruotsiin vertaaminen on todella hämäävää. Tukholmassa hinnat on suomen tasoa mutta vähänkään pienemmässä kylässä huomattavasti korkeampia.
Toki. Samoin palvelujen saatavuus, valikoima ja laatu voi olla maaseudulla ihan mitä tahansa. Mahdollisesti nollaa ja/tai perseestä.

Suurten kaupunkien vertailu kuitenkin osoittaa sen, että markkinaehtoinen järjestelmä ei ole edullisempi, ja parhaimmillaankin vain lähes samaa hintatasoa vrt. suomalaiseen (tai aiempaan ruotsalaiseen) säännösteltyyn järjestelmään. Muut muuttujat ovat samaa tasoa ja yhteiskuntia voi toistaiseksi pitää jokseenkin vertailukelpoisena kalifatisoitumisesta huolimatta. Tai jos ei, voi vertailla 10 tai 20 vuoden takaisia hintatietoja.

Osoittaa lähinnä keskenkasvuisuutta jos tommoisia käyttää vielä tänä päivänä, vähän sama kun menet vaikka sanomaan huonosti pärjäävää lätkäjengiä neideiksi. Ihan sama vaikka ne ei siitä itseensä ottaisi, mutta mikä synonyymi se naiseus on siihen että ei pärjää lätkässä? Vittu haloo.
Keskenkasvuisuus erikseen enkä tuota potkupalloa niin seuraa, mutta sitä päivää odotellessa, kun naiset pärjäävät jääkiekossa miehille. :D Monessa muussa yhteydessä neidittely voi ollakin hyvin epäosuva valinta, mutta ei kai juuri tuossa esimerkissä.

Mikä? Vanha taksisysteemi? Ei ole. Mutta se ei ole myöskään monopoli eikä kartelli vaan valtion sääntelemä ala.

Toki jotkut postaajat tykkää revitellä tuolla monopoliuliulilla mutta ei se siitä faktaa tee.
Kartellihan alalla on ollut vahvana, nimittäin ostokartelli. Julkista sektoria ei sinänsä voi käsitellä yksittäisenä asiakkaana, ja merkittävä osa siitä onkin oppinut jo aiemmin kilpailuttamaan(joskin puskista ja ylhäältä päin hintalain turvin). Kansaneläkelaitos taas on yksittäinen asiakas, ja sillä on huomattava osuus palvelujen ostosta. Kela on yhtä kuin valtio, ja taksa on vuosittain ylimmältä taholta vahvistettu. Sikäli kun tiettyjä korvattavia(ei siis edes suoraan ostettavia, vaan alun perin asiakkaille korvattavia) hyödykkeitä on pakko kustantaa, on kätevää sanella niille hinta. Samalla tarveharkintajärjestelmällä ja päivystysvelvoitteilla on taattu se, että joka kunnasta löytyy valden työlle tekijä tähän valtion sanelemaan hintaan ja yleensä 24/7. Jos valtio tarvitsisi jostain syystä valtavia määriä pizzaa, olisi Kekkoslovakiassa luotu pizzan hinnoille aivan samanlainen lista.

Toki lääkeyhtiöiden pikavoitot kustannetaan ihan mielellään, kuten myös tietyt majoituspalvelut kilpailuttamatta. Taksarit vaan eivät satu kuulumaan paremman väen saunakavereihin.

Ja ennen kuin joku nero ehtii toteamaan että se on vain maksimihinta ja taksit epäreilusti ajavat maksimihinnalla, niin ei ole. Maksimihintoja on maailmalla olemassa ja tänne ehkä tulossa. Ne eivät ole sama kuin normaali ja kohtuullinen hinta. Nykyinen taksa ei ole maksimihinta, vaan (niinikään ylhäältä saneltujen) kulujen mukaan laskettu reilun kaupan hinta, jolla voi pärjätä. Sitä on pikku pakko enimmäkseen käyttää sellaisenaan tai hyvin vähin alennuksin. Paljon sen alle ei kenenkään rehellisesti toimivan alan yrittäjän (käytännössä franchise-orjan) perse kestä. Paljon sen alle myytäessä ei myöskään makseta työntekijälle palkkoja, joilla kukaan rehellisesti verokortilla tulonsa ilmoittava makselee vuokria.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 043
Vanhassa systeemissä huono puoli oli se, että taksia ei saanut silloin kun sitä tarvitsi, eli pikkujoulujen / pilkun aikaan.

Jos lupia on tarjolla "rajattomasti", mutta ajovelvoitetta ei, niin niitä surge-pricing kärkkyjiä kyllä ilmaantuu keskustaan perjantai ja lauantai öiksi mikä näkyy suoraan parempana palvelutasona.

Se, että mitä muina aikoina tapahtuu jää nähtäväksi. Todennäköisesti ainakin tolpilla odottelu hiljaisena aikana vähenee.
 

Terevis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
333
Vanhassa systeemissä huono puoli oli se, että taksia ei saanut silloin kun sitä tarvitsi, eli pikkujoulujen / pilkun aikaan.

Jos lupia on tarjolla "rajattomasti", mutta ajovelvoitetta ei, niin niitä surge-pricing kärkkyjiä kyllä ilmaantuu keskustaan perjantai ja lauantai öiksi mikä näkyy suoraan parempana palvelutasona.

Se, että mitä muina aikoina tapahtuu jää nähtäväksi. Todennäköisesti ainakin tolpilla odottelu hiljaisena aikana vähenee.
Asiantunteva kommentti. Suomessa on enemmän takseja per ihminen kun ruotsissa.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Miksi se on sitten tolppahomo eikä vaikka tolppamies tai tolppaihminen?

No, se on nämä ville 8v:t joiden mielestä tommoiset kutsumanimet on jotenkin hienoja ja nokkelia.

Osoittaa lähinnä keskenkasvuisuutta jos tommoisia käyttää vielä tänä päivänä, vähän sama kun menet vaikka sanomaan huonosti pärjäävää lätkäjengiä neideiksi. Ihan sama vaikka ne ei siitä itseensä ottaisi, mutta mikä synonyymi se naiseus on siihen että ei pärjää lätkässä? Vittu haloo.
OT: Näitä sun juttuja kun on näillä foorumeilla seuraillut, niin ei taida sellaista aihetta löytyä josta et mieltäsi pahoittaisi... :facepalm:

Asiaan: Onkohan kiinteät maksut vyöhykkeillä tulossa käyttöön? Mulle ainakin taksikuski viimeksi sanoi, että tullee, mutta mittarihinta on todnäk. halvempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 043
Asiaan: Onkohan kiinteät maksut vyöhykkeillä tulossa käyttöön? Mulle ainakin taksikuski viimeksi sanoi, että tullee, mutta mittarihinta on todnäk. halvempi.
Jos pitäisi veikata, niin nyt kun hinnoittelu vapautuu, niin firma kokeilevat vaikka minkälaista mallia ja katsovat mikä toimii parhaiten.

Kokeilut voivat jäädä lyhytaikaiseksi jos hinnoittelut epäonnistuvat. On aika helppo virittää taksin mittari laskemaan "normihinnalla" laskutuksen määrää piilossa ja verrata sitä sitten johonkin kiinteästi sovittuihin toteutuneisiin hintoihin ja katsoa sitten parin päivän ajojen jälkeen, että kumpi on kuskin kannalta parempi.
 

Terevis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
333
Jos pitäisi veikata, niin nyt kun hinnoittelu vapautuu, niin firma kokeilevat vaikka minkälaista mallia ja katsovat mikä toimii parhaiten.

Kokeilut voivat jäädä lyhytaikaiseksi jos hinnoittelut epäonnistuvat. On aika helppo virittää taksin mittari laskemaan "normihinnalla" laskutuksen määrää piilossa ja verrata sitä sitten johonkin kiinteästi sovittuihin toteutuneisiin hintoihin ja katsoa sitten parin päivän ajojen jälkeen, että kumpi on kuskin kannalta parempi.
Monessa keskuksessa vaihdetaan mittareita toimimaan ruotsin malliin normaaleissa kyydissä. Eli tiputetaan lähtöä mutta laitetaan mittari naputtamaan sekä matkaa ja aikaa samaan aikaan. Saadaan helposti illuusio halvemmasta kyydistä. Ihmiset tunnetusti tuijottaa vain lähtö maksua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Pelkkään aikaan pohjautuva hinnoittelu olisi siinä mielessä hyvä, että taksikuskien kaahailu loppuisi saman tien, kun siihen ei enää kannustettaisi taloudellisesti.

Selkeästi kuitenkin erilaisia hinnoittelumalleja on tulossa kokeiluun. Niistä jäänee käyttöön ne, jotka keräävät eniten asiakkaita, mutta kuitenkin antavat niitä käyttäville takseilijoille riittävän tuntipalkan.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Laitapa linkkiä. Toki Uberia on yritetty estää kaikenlaisella korruptiolla ja pykälillä. Mutta että ois vapailla markkinoilla hävinnyt?
Vapaat markkinat ovat sinänsä aika suhteellinen käsite kun teknisesti asiaa katsoen sellaisia ei todellisuudessa ole missään. Kiinassa ainakin Uber päätyi myymään oman toimintansa paikalliselle Didi Chuxing:lle ja ainakin ilmeisesti ennen tätä toimi täysin vapaasti ko. markkinoilla niin kuin myös tuo Didi. Toki todellisuudessa ei koskaan voi olla 100% varma mitä taustalla tapahtui varsinkin kun katsoo regulaatiopeliä mitä Kiinassa harjoitetaan teknologiateollisuuden puolella Amerikkalaisia firmoja kohtaan.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Vapaat markkinat ovat sinänsä aika suhteellinen käsite kun teknisesti asiaa katsoen sellaisia ei todellisuudessa ole missään. Kiinassa ainakin Uber päätyi myymään oman toimintansa paikalliselle Didi Chuxing:lle ja ainakin ilmeisesti ennen tätä toimi täysin vapaasti ko. markkinoilla niin kuin myös tuo Didi. Toki todellisuudessa ei koskaan voi olla 100% varma mitä taustalla tapahtui varsinkin kun katsoo regulaatiopeliä mitä Kiinassa harjoitetaan teknologiateollisuuden puolella Amerikkalaisia firmoja kohtaan.
Okei ei oo tuttu keissi toi Kiina. Mut kuten mainitset niin tekevät vaikka mitä temppuja siellä. Voin hyvin kuvitella että Uber on samassa sarjassa vaikka Facebookin ja muiden epätoivottujen firmojen kanssa. Vapaissa maissa on yleensä vapaat markkinat. Toki esim Taksi Helsingin valopilkku saa etumatkaa. Toisaalta kaupunki on tosi kansainvälinen ja monet tietää Uberin mutta eivät edes osaa lausua "valopilkku" jne. Mielenkiintoiseksi menee!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 289
Vanhassa systeemissä huono puoli oli se, että taksia ei saanut silloin kun sitä tarvitsi, eli pikkujoulujen / pilkun aikaan.
Tämähän ilmiö ei suinkaan johdu sääntelystä eikä muutenkaan taksien lukumäärästä kuin hyvin vähäiseltä osin.

Näin käy yhteiskunnassa, jossa puolet tuulipuvuista lähtee samoina kolmena päivänä vuodessa koko yöksi ryyppäämään. Usein yöllä tuleekin yllätyksenä, että joukkoliikenne on seis tai täynnä ja tyhmimmillä ajatuksena oli ihan vaan hypätä jonottamatta taksiin joka ei saa maksaa mitään, jossa saa syödä eväitä tai naida ja jonka saa sotkea kebabilla, oluella ja oksennuksella. Tämä siitä huolimatta, että raflaan jonotettiin hyvinkin tunti, kaljaa vartti, kuselle toinen ja narikassa puoli tuntia.

Kun nämä vielä keskimäärin asuvat aika kaukana ryypytyspaikasta(kantakaupunkilaiset usein kävelevät tai saattavat jopa päästä joukkoliikenteellä), niin yksi pirssi ehtii viedä optimistisesti arvioiden ehkä kolme henkeä tai seuruetta tunnissa. Jos nämä kaikki pitäisi saada samalla tunnilla kotiin, pitäisi olla melkein jokaiselle oma orja, varovaisesti arvioiden ainakin kuusinumeroinen määrä taksinkuljettajia. Ihmisten osajoukko, joka suostuu halvalla tekemään niin ikävää työtä, kelpaa siihen niin terveytensä kuin moitteettomuutensa osalta, eikä ole samaan aikaan sidottu muihin hommiin ja ovat mielellään perheettömiä yökukkujia, loppuu kesken.

Tämä on vissiin ennenkin sanottu ja on pientä liioittelua mutta vain pientä: ne jotka haluavat taksia ajaa, ajavat jo taksia. Toki moni täälläkin haluaisi kokeilla, mutta kovin merkittävää työpanosta en tästä ennusta. Aivan erityisesti tämä koskee yleisiä vapaapäiviä ja juhlapyhiä, jolloin nämä hyväpalkkaiset, kantapään kautta vapaa-ajalleen hinnan laittaneet perheenisät haluavat olla joko perheen kesken tai siellä jonossa pää täynnä makkaraperunoiden kanssa. Jos ihmisellä on jokin päätoimi ja ammattitaitoa siihen, miksi hän haluaisi tehdä opiskelijan tavoin iltaisin pienen määrän jotain osa-aikaista paskaduunia vitosella tunti? Tuskin ainakaan lisäansion toivossa, sillä helpommin sitä löytyy ylitöillä tai oman alan sivutyöllä tai oman alan miniyrittäjyydestä. Kyllä kypsään ikään ehtineellä ihmisellä on yleensä puute enemmän ajasta kuin tekemisestä, eikä se taksiajo ilman rutiinia amatöörien iltoina kovin hääviä tekemistä ole. Ymmärrän kyllä oudotkin harrastukset, ja oletan näiden harrastelijoiden enimmäkseen harrastavan johonkin sellaiseen aikaan, jolloin harrastus ei tuhoa yöunia, mielenterveyttä ja auton verhoilua.

Muutama narkkari tai matu vanhalla nissanilla pyörii myös jatkossa seassa kuten tähänkin asti. Tämän laittoman toiminnan määrä oletusarvoisesti kasvaa kun se naamioituu kirjavaan lailliseen toimintaan. Ruuhkahintakoijariapplikaatio saattaa korvata käteismaksut osittain. Tämä bisnes ei kovin kattavasti kilpaile samoista asiakkaista kuin taksi, eikä volyymi lopulta siinäkään päätä huimaa. Jononpurkukyky on sangen vaatimaton, kun tuntituotos ei päätä huimaa vaikka poka ei edes valikoidu rullattavaksi.

Jos lupia on tarjolla "rajattomasti", mutta ajovelvoitetta ei, niin niitä surge-pricing kärkkyjiä kyllä ilmaantuu keskustaan perjantai ja lauantai öiksi mikä näkyy suoraan parempana palvelutasona.
Toki jotkut haluavat maksaa pienestä kyydistä kerran vuodessa satasen ja mennä jonon ohi. En näe tässä itsessään mitään ongelmaa. Voi vaan jäädä asiakaskunta ohuemmaksi kuin tässä vaiheessa jotkut haaveilevat. Samoin tarjonta, joskin se saattaa olla kysyntään verrattuna "riittävä" tärkeämmille ihmisille.

Enimmäkseen taksin liikevaihto kertyy asiakkailta, jotka eivät arvosta "surge pricingin" tapaista rentseekingia. Hyvämaineiset yhtiöt eivät hyvämaineisina pysyäkseen voi millään vapaalla markkinalla sellaista harjoittaa kuin rajallisesti, ei siis ainakaan uberin tapaan.

Jokaisena uudenvuodenaattona kerran vuodessa vapaa-ajalla taksia käyttäviä suomalaisia on pitkinä jonoina nurisemassa siitä, miten taksiala pitäisi vapauttaa, taksialalla työskentelevät ovat ikäviä ihmisiä ja ilmaiseksikin pitäisi päästä. Ensi vuonna ei voi rutista siitä, että pitäisi vapauttaa, joten jostain muusta pitää volista enemmän. Eikun hetkinen; monella on yhteiskuntataidot sitä luokkaa, että tämä muutos tulee yllätyksenä uudenvuodenyönä maksuvaiheessa kun ei älynnyt katsoa, että menee taksiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 159
Niin. Suomalaiset käyttävät siis taksia "väärään aikaan". Mikä helvetin idea on siinä että suurina juhlapyhinä sitä taksia PITÄÄ jonottaa se 1,5h jossain tolpalla. Ja hyppäät sitten siihen jonon ensimmäiseen taksiin. Valita et saa. Onneksi tämä muuttuu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 289
Niin. Suomalaiset käyttävät siis taksia "väärään aikaan". Mikä helvetin idea on siinä että suurina juhlapyhinä sitä taksia PITÄÄ jonottaa se 1,5h jossain tolpalla. Ja hyppäät sitten siihen jonon ensimmäiseen taksiin. Valita et saa. Onneksi tämä muuttuu.
Joo, taksialan erityispiirteenä on juuri se, että asiakkaat liikkuvat "väärään aikaan" jos näin halutaan sanoa. Neutraalimmin ilmaisten jokainen tuotettu palvelutapahtuma on aika- ja paikkakriittinen, varastoa ei ole ja kaikenlaiset jonot aina heikentävät palvelun laatua jo itsessään. Se eroaa siis sekä muusta kuljetusalasta(joka on järjesteltävissä muutenkin kuin kaaosta luovasti hallitsemalla) että muista henkilökohtaisista palveluista kuten kampaamo- tai ravintolapalvelusta, joita asiakkaat toki haluavat myös heti paikalla ja on demand mutta enimmäkseen aikataulutetusti tai muuten ennakoitavasti. Se nyt vaan on näin, eikä johdu pahasta taksimonopolista.

Niin mikä muuttuu? Alitarjonta erikoispäivinä ei muutu, kuten pitäisi olla jokaiselle selvää normaalin suhteellisuudentajun perusteella.

Kyllä taksin saa nytkin valita jonosta, ei sitä mikään laki kiellä. Saman välityksen edustajat(tähän saakka siis yleensä 99% autoista) vaan eivät yleensä halua, että jonoissa etuillaan ja tämä voi olla peräti yhtiön käytäntö. Liikennöintivelvoitekin tulee täytettyä, sillä kyydistä ei ole kieltäydytty: asiakkaallehan tarjotaan heti paikalla toista autoa.

Ei se mikään selviö ole, että jatkossa käytäntönä on, että tietyn taksiyhtiön autoista saa vapaasti valita. Riippunee siitä, miten painokkaasti tätä vaaditaan. Yleensä valikoijia on ollut tähän saakka melko pieni vähemmistö. Taksiasemissa on joskus sellainen rakenteellinenkin rajoitus, että sieltä välistä ei oikein pääse pois.

Ja jos ihan oikeasti haluaa maksaa kahdenkympin matkasta satasen ja päästä heti, niin kyllähän se nytkin onnistuu. Pitäisi vaan tuntea jotain saastaisia työväenluokkaisia, joiden kanssa sopia asiasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 159
Laki ei kiellä minkä taksin haluat jonosta mutta "hyvä veli" systeemi estää sen tehokkaasti. Valikoija on pieni vähemmistö koska se on lähes mahdotonta ja lisäksi kun kilpailua hinnoista ei ole niin siinä myös yksi hidaste. Rakenteellinen rajoitus on feikkiä, välistä pääsee aina pois. Kuulostaa juurikin vanhan kansan tolppahousu jutuilta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 289
Joo, taksiyhtiön käytäntö on tietenkin hyvävelikerho ja johtuu juuri suomalaisista tolppahousuista. Ihan kaikissa maissa ja kaikissa yhtiöissä.

Vapaa markkina ei edelleenkään tarkoita sitä, että taksiyhtiön autot lähtevät taksiasemalta muuten kuin jonojärjestyksessä. Se riippuu taksiyhtiön käytännöstä (ja joskus varmaankin säädöksistä). Ei ole mikään Suomessa keksitty erikoisuus.

Luonnollisesti jatkossa valitaan eri yhtiöiden väliltä vapaasti. Joko tilaamalla valitusta yhtiöstä tai taksiasemalta, sikäli kun se on julkinen taksiasema, jossa on eri yhtiöitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 159
Niinpä. Tämä siis nykykäytännön mukaan. Tosin en tiedä miten "tolppasääntö" muuttuu 1.7. eli ketkä saavat odotella asiakkaita tolpilla, onko tolpilla nykyään jokin maksu/vuokra autoille vai miten tämä tolppailu menee?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 289
Niinpä. Tämä siis nykykäytännön mukaan. Tosin en tiedä miten "tolppasääntö" muuttuu 1.7. eli ketkä saavat odotella asiakkaita tolpilla, onko tolpilla nykyään jokin maksu/vuokra autoille vai miten tämä tolppailu menee?
Julkiset tolpat ovat kaikkien laillisten taksien käytössä, nykyisellään asemapaikkasäännön(yhteisliikennesopimusten lieventämänä) mukaisesti ja jatkossa maanlaajuisesti. Tolpilla on käytettävä taksikupua.

Tolppa voi olla yksityisalueella ja jonkin yhtiön tai yhtiöiden käytössä yksinoikeudella. Tällaisia paikkoja voivat tyypillisesti olla lentoasemat ja hotellit.

Yhtiöllä viittaan nyt tietenkin laajemmin taksibrändeihin, enkä pelkästään kokonaistoimintaa hoitaviin isoihin kuljetusfirmoihin. Taksipoolihan voi olla kokonaan tai osittain yksinyrittäjien hallussa, ja vain välitystoiminta, laatukriteeri ja bränditeippaus hinnoittelumalleineen yhtenäinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 159
Poislukien helsinki-vantaan lentoasema. Se ilmeisesti säilynnee omanaan, sääntöineen päivineen?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 289
Poislukien helsinki-vantaan lentoasema. Se ilmeisesti säilynnee omanaan, sääntöineen päivineen?
Poislukien mistä?

Tolppa voi olla yksityisalueella ja jonkin yhtiön tai yhtiöiden käytössä yksinoikeudella. Tällaisia paikkoja voivat tyypillisesti olla lentoasemat ja hotellit. Tämä siis perustuu taksiyhtiön ja alueen omistajan tai haltijan väliseen sopimukseen, ja kyllähän oletuksena on, että taksiyhtiö maksaa toiselle osapuolelle. Toisaalta ei päinvastainenkaan mahdotonta ole. Riippuu monesta.

Tarkoitatko sitä, miten Helsinki-Vantaan taksiaseman toiminta muuttuu? Esitän arvauksen. Kaiketi siten, että nykyinen lentokenttälisä poistuu hinnastosta, ja taksin vierailuperusteinen tolpankäyttömaksu katoaa. Taksiyhtiö tai yhtiöt, mitkä ne jatkossa ovatkaan, maksavat Finavialle tms. suoraan ja kenties jollain muulla perusteella kuin lähtöjen määrä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 159
Kiirettä ja vitullisia ruuhkia on muillakin aloilla jotka on täysin vapaita. Miksi juuri taksialalta katoaisi jonotus?

Ehkä se vähän paranee.
Vapaus valita jokin muu kuin se jonon ensimmäinen? Nopein voittaa viidakossa...
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 893
monellako täällä on ammattiajolupa taskussa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 289
Vapaus valita jokin muu kuin se jonon ensimmäinen? Nopein voittaa viidakossa...
En saanut selvää. Miten tuo vastaa seuraavaan Diaz\:n viestiin:
Kiirettä ja vitullisia ruuhkia on muillakin aloilla jotka on täysin vapaita. Miksi juuri taksialalta katoaisi jonotus?

Ehkä se vähän paranee.
Ei minusta mitenkään. Jos aikoo etuilla ja/tai aiheuttaa nyrkkitappeluita taksijonoissa, se onnistuu jo nytkin.
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 893
omistanukans vuodest 2006 luvan, sillä just kysyin kun monet jutut mitä tos luki ni on vähä mutu tuntumalla kirjotettu
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 191
Viestejä
4 215 243
Jäsenet
71 013
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom