Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Taitaa Helsingissä isoin ongelma olla nuo isot riistäjä firmat esim Kajon joka kouluttaa omat kuskinsa. Antavat Mamuille taksi lupia jotka ei ikinä pääsisi oikeasta kokeesta läpi. Taksin vakuutukset on noin 3000-6000e vuodessa.
Ei Kajon mitään lupia myönnä, viranomainen ne kokeet pitää. Toki Kajon varmaan kouluttaa itse, mutta koe on sama kaikille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 209
Ei kyllä taidakaan kauheasti houkutella lähteä heittämään viikonloppu keikkaa, sillä on tuota liiketoiminnan kulua aika paljon jatkossakin sitten per ajettu kilometri.
Voin kuvitella, millä frekvenssillä vahinkoja sattuu tällaisessa toiminnassa, kun joku haluaa vähän kokeilla. Luultavasti myös vakuutusyhtiöt tämän ymmärtävät: ihan ilmaiseksi tuskin vakuuttavat vaikka ajomäärää rajattaisiin kuinka pieneksi(tai oikeastaan juuri siksi).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 209
Ei Kajon mitään lupia myönnä, viranomainen ne kokeet pitää. Toki Kajon varmaan kouluttaa itse, mutta koe on sama kaikille.
Viranomainen toki myöntää luvat, mutta koulutusfirmat nimenomaan pitävät kokeita, mitä toimintaa puolestaan viranomainen valvoo.

Yksityiskohtia enempää nysväämättä syy ikävyyksiin on toki viranomaisen perseily. Koulutusyhtiö ei ole pystynyt kusemaan hommaa niin, että esimerkiksi suomea osaamattomalle on annettu ajolupa; sen on viranomainen itse junaillut, "koska rasismi".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 132
Onko jossain tilastofaktaa siitä, kuinka paljon takseille sattuu liikennevahinkoja suhteessa perusautoilijaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 209
Onko jossain tilastofaktaa siitä, kuinka paljon takseille sattuu liikennevahinkoja suhteessa perusautoilijaan.
Esitän saman pyynnön. Joku esitteli tällaista lähdettä muistaakseni wanhan muron taksiaiheisessa keskustelussa, ja liikennevakuutuksesta korvattavaa vahinkoa per kilometri oli muistaakseni melko saman verran kuin yksityiskäyttöön rekisteröidyillä autoilla.

Yleisen elämänkokemuksen perusteella voinee väittää, että aloittelijat aiheuttavat taksiliikenteessä huomattavan paljon vahinkoja. Harvalla kun on aiempaa kokemusta koko päivän jatkuvasta ajosta tai tuntemattomista vittuilevista känniläisistä korvan juuressa, eikä tuntemattomiin pihoihin peruuttelu hämärässä asiakkaan huutoa kuunnellen välttämättä ole heti helppoa sekään. Myös se perkeleen sähköinen toimisto kuljettajan ympärillä saattaa etenkin kokemattoman huomion viedä pois ajamisesta. Jokaisella ei välttämättä ole edes oikeasti mitätöntä suurempaa määrää kokemusta kaupunkiajosta ruuhkaiseen aikaan ison kaupungin keskustan kaduilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 209
Takseille kuitenkin on tällä hetkellä ihan erilliset omat vakuutuksensa, ja normaali liikennevakuutus ei varmasti ole näin voimassa, jos ihmisiä ammattimaisesti kuljettaa.
Siitä tulee aika hintava paukku äkkiä, jos jotain sattuu tapahtumaan - tai edes jää kiinni.
Jep. Luonnollisesti sivistyneessä maassa pitää vakuuttaa kaupallinen ajoneuvo sen käytön mukaan, koska vakuutusturvan tulee olla voimassa. Kehitysmaatouhua ei tänne kaivata, eli anarkokapitalistihenkiset, jotka ajattelevat sitten maksavansa itse(eli maksattavansa valtiolla) vakuuttamattoman karviksen kyydissä tulleet halvaantumisensa, voivat imaista.

Ammattimaisen kuljetuksen vakuutusten erottaminen muista tarkoittaa sitä, että normaalien vakuutusten ostajien ei tarvitse kustantaa aktiivisessa hikipajakäytössä olevien yksittäisten ajoneuvojen aiheuttamia korvauskuluja. Tämä on pelkästään hyvä asia.
 

kusiainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 486
Lisäksi yrittäjänä on vaara, että joku kuukausi ei tienaakaan tukia enemmän ja sekös harmittaa.
Tyhmähän olisi jos ryhtyy yrittäjäksi vaikka peruspäivärahalla (n. 500 egeä käteen kuussa) tienaisi enemmän. Vai itsekö tekisi töitä vain aikasi kuluksi ja olisit valmis siitä jopa maksamaan.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
10
Onko jossain tilastofaktaa siitä, kuinka paljon takseille sattuu liikennevahinkoja suhteessa perusautoilijaan.
Liikennevakuutuskeskuksen sivulta löytyy kaikkien yhtiöiden yhteinen data. Linkin takaa heti ensimmäisen sivun kuvassa näkyy vertailu yksityiskäyttöisten ja luvanvaraisten autojen välillä.

Myös hesarin uutisessa Fennia totesi että heillä maksu suurin piirteen kolminkertainen yksityiskäyttöön verrattuna joka tuohon dataan pohjautuen on aika lailla linjassa.

Tuolta löytyy muutakin: LVK | LVK:n riskitutkimukset
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Jos taksille vakuutusmaksu on nykyisin E-mersulla täyskaskoineen alle euron tunnissa, niin, niin luulisi samalla rahalla irtoavan vakuutus vähän halvempaankin autoon.

Esim. Uber hoitaa jenkeissä vakuutukset silloin kun kuskilla on appsi päällä puhelimessa ja on melko varmaa, että joku isompi taksifirma / Uber / Lyft / vastaavat voivat neuvotella jonkun tuollaisen pakettidiilin kaikkien kuljettajiensa kanssa, jossa vakuutusyhtiö saa euron tunnilta kun autot ovat ajossa ja yksityisajossa autot ovat liikennevakuutettuja normaalisti. Kyllähän se raha vakuutusyhtiölle kelpaa ja he sitten koittavat hinnoitella vakuutukset niin, että homma on kannattavaa, mitä se ikinä tarkoittakin (50snt/h, 1e/h vai 2e/h)...
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Vaikea sanoa miten Kela-kyydit tulee muuttumaan, mutta en usko sinne tulevan ongelmia. Sille puolelle kuitenkin on erityisvaatimuksia, mm. nostimia ja apuvälineitä. Toivottavasti tarjontaa tulee kaupunkien liikenteeseen, monikaan tuskin tarvitsee normaaleihin kyyteihinsä välttämättä sitä Johtotähden Johtomallia. Ehkä se palveluasennekin vähän muuttuu, kun aitoa kilpailua tulee.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Entisessä elämässä mentiin taksilla 3-5 kertaa viikossa kaupunkiin ja takaisin. Matkaa noin kilometri, kustannus ajasta riippuen 12-16 euroa. Auto tuli nopeasti, yleensä noin viiden minuutin päästä tilauksesta. Ei ollenkaan huono suoritus, mutta mikä muuttuu? Naapurin taksiyrittäjä vaihtoi mersun renaultin kadjariin. Jotain tekeillä varmaankin, tuskin hinnat halpenee, vaikka kalusto vaihtuu uudempaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 132
Entisessä elämässä mentiin taksilla 3-5 kertaa viikossa kaupunkiin ja takaisin. Matkaa noin kilometri, kustannus ajasta riippuen 12-16 euroa. Auto tuli nopeasti, yleensä noin viiden minuutin päästä tilauksesta. Ei ollenkaan huono suoritus, mutta mikä muuttuu? Naapurin taksiyrittäjä vaihtoi mersun renaultin kadjariin. Jotain tekeillä varmaankin, tuskin hinnat halpenee, vaikka kalusto vaihtuu uudempaan.
Kaverilla yhden miehen taksiyritys. Vaihtoi mersun toyotaan. Sanoi että huollot yms releet HUOMATTAVASTI edullisemmat. Kait se hinta johonkin vaikuttaa. Ainakin yhden henkilön puljussa.
 

atobee

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 725
Ongelma on vaan pienillä kylillä se, että nykyään siellä on pakko jonkun päivystää esim juuri noita sairaskyytejä varten tai joku on aina nimetty vähintään naapurikylältä joka on vuorossa kyytejä hoitamaan. Heinäkuun jälkeen sitä tarjontaa päivystäväksi autoksi on vähemmän niin voi olla että se joutuu kauempaa tulemaan. Kyllä Kela ja muut silti jatkossakin hoitaa tonttinsa noissa. Vaikka taksiala vapautuu niin ei se silti vapauta kuntia hoitamasta kyytejä koululaisille, sairaille ja vammaisille.
Lopettavatko nykyiset taksit toimintansa heinäkuun jälkeen?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
578
Kaverilla yhden miehen taksiyritys. Vaihtoi mersun toyotaan. Sanoi että huollot yms releet HUOMATTAVASTI edullisemmat. Kait se hinta johonkin vaikuttaa. Ainakin yhden henkilön puljussa.
Onko tuossa joku maallikolle aukeamaton logiikka tehdä yksin tuota hommaa? Luulisi olevan kannattavaa pitää auto ajossa 24/7 mihin nyt tietysti vähintään yhden orjan tarvitsee. Samalla orjalla voi sitten teettää ne huonommat pakkovuorot.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
578
Lopettavatko nykyiset taksit toimintansa heinäkuun jälkeen?
Eikös noilta poistunut se päivystysvelvollisuus, joka tarkoittaa käytännössä, että ajavat vain kannattavia aikoja eikä autoa ole odottamassa jokaisessa pikkukylässä, vaan niitä on vain siellä missä ajojakin on ja sieltä se sitten tulee sinne pikkukyliinkin.
 

atobee

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 725
Eikös noilta poistunut se päivystysvelvollisuus, joka tarkoittaa käytännössä, että ajavat vain kannattavia aikoja eikä autoa ole odottamassa jokaisessa pikkukylässä, vaan niitä on vain siellä missä ajojakin on ja sieltä se sitten tulee sinne pikkukyliinkin.
Veikkaan että pikku kylissä, johon viestissä viitattiin, se sama 60v. taksikuski jatkaa hommiaan samoin kuten ennenkin.
 
Liittynyt
26.11.2017
Viestejä
415
Lopettavatko nykyiset taksit toimintansa heinäkuun jälkeen?
Ei lopeta. Tai no, osa lopettaa esim eläkkeelle jäämällä koska eivät usko pärjäävänsä avoimessa kilpailussa. Vanhat taksifirmat kuitenkin jatkavat edelleen koska ne ovat jatkossakin se luotettava valinta verrattuna kaikenmaailman uusiin ja esim. ulkomaalaisiin kilpailijoihin verrattuna. Taksifirmat vaan pienenee kun osa autoilijoista ajelee jatkossa omin päin, osa eläköityy ja ajettavaa tuppaa ylipäätään olemaan vähemmän jokaiselle, ainakin suurissa kaupungeissa. Tai no, se joka löytää kilpailuedun jolla voittaa itselleen ajettavaa niin ei sillä tietysti ajettava kesken lopu.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
578
Nyky maailmassa taksi tilataan puhelimella, miksi siellä tolpalla pitäisi nuokkua?
Taisi tässä uudistuksessa nuo tolpatkin poistua, mutta ei se ainakaan nopeuta palvelun saamista, jos aletaan herättelemään kuljettajia kotootaan, tai tilataan auto jostain naapuri kylästä.
 

Terevis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
333
Taisi tässä uudistuksessa nuo tolpatkin poistua, mutta ei se ainakaan nopeuta palvelun saamista, jos aletaan herättelemään kuljettajia kotootaan, tai tilataan auto jostain naapuri kylästä.
Ei ne siellä pikkukylissä missään tolpalla öitä päivystä. 6000 ihmisen kylässä on arkiöisin meilläpäin yksi auto töissä. Kotona nukkumassa se kuski on. Kyytejä on yleensä öisin 0-2. Niinku joku ehdotti kannattaa ihmeessä pitää auto liikenteessä 24/7.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Juu, valitettavasti tässä maassa on tarkoitus toimia niin että säännöt on samat kaikille.

Olihan se Uber ihan ok palvelu, mitä nyt kuskit jätti kaikki verot ja veroluonteiset maksut maksamatta ja läpimädälle jenkkipaskafirmalle meni 20 % komissiot päälle.

Mutta palveluna se oli joo hyvä.
Sori mut verojen jälkeenkin 5/5 ja tulee pieksemään minkä tahansa suomalaisten paskakopion. Sitäpaitsi eipä valtiolle kuulu jos joku haluaa mut pientä korvausta vastaan heittää autolla. Teidän kommarien vikahan se on että taksikuskienkin on pakko rikkoa lakia. Uberin hinnoittelu oli juuri asiallinen ja vastasi hienosti saatua palvelua.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Anna tulla vaan omin sanoin. Miks muuten firman kotipaikka oli oleellinen?
Aika paljon paskaa kyseisen firman toimintatavoista on löydetty ja isoja boikotteja ollut rapakon takana. Siinäpä ne.

Jos sulla on noin paha olla niin mene vaikka räbään vähän oksentelemaan. :kahvi:
Sä täällä oksennat muiden argumentoinnista kun itse valehtelet. Uber ei olisi kommarien pykälien mukaan voinut toimia koska jokainen taksilupa on tälläkin hetkellä säännelty. Et millään keinoin pystynyt hankkimaan vapaata määrää takseja ja kuskeja niille. Sitäpaitsi aivan helvetin dorkaa et joku vitun valtio tulee sanomaan mulle että mun työntekijöiden pitää opetella jotain helvetin katuja ulkoa :D Kyllä mäkin itkisin julkisesti. No, vapaus voitti taas kerran :kahvi: Kohta kotimaiset taksit on historiaa.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
No, eipä ne hessut edelleenkään ole hoitaneet verovelvollisuuksiaan ennenkuin käräjäoikeus tuomitsi rikoshyödyt valtiolle. Ja sitten Uber lähti kiukutellen pois, kun ei saanutkaan pelata itse keksityillä säännöillä.

Kuskejahan tässä maassa piisaa. Välityskeskuksia- ja tapoja on jo pitkään ollut useita. Uber ei selvästikään ollut kauhean kilpailukykyinen, kun piti turvautua lakia rikkoviin pimeisiin taksikuskeihin.

En minä tätä vapautusta vastusta, se on hyvä asia ja aloituskustannuksista ja kiinteistä kuluista riippuen alan varmaan itsekin tekemään sivuhommaa.

Se ei poista sitä faktaa että Uber on ihan hauska vitsi niin kauan kun eivät saa hankittua kuljettajia jotka ajaa maan lakien mukaisesti. :kahvi:
No Suomi on täynnä paskoja sääntöjä joten on täysin kohtuullista sekä moraalista jättää ne noudattamatta.

Mistä sä keksit ton väitteen? Laita joku lähde että "kuskeja piisaa"? Aivan järkyttävää kommaripaskaa on tämäkin: Trafi.fi - Taksinkuljettajan ammattipätevyys Toi käytännössä aiheuttaa sen että niitä kuskeja EI löydy.

Hetki sitten moni opiskelija ja insinöörikin mua kuskas :) Mukavaa jos tänne saatais vihdoinkin elinkoinonvapaus. Sehän ei valtiolle kuulu pätkääkään kuinka hyvin mun työntekijä osaa jonkun kadun nimen ulkoa :facepalm:

Vaikea saada hankittua kun sellasia ei ole :kahvi: Onneksi muutaman kuukauden kuluttua suomalaiset möhömahat joutuu kortistoon ja parrain palvelu hoitaa ihmisten kyyditsemisen. Nyt jo taksiluvista luovutaan vapaaehtoisesti joukoittain :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
34
Taksin vakuutusmaksut ovat tyypillisesti noin 3 000 – 4 000 euroa vuodessa. Hintaan vaikuttavat ajoneuvon merkki ja malli, sen ikä sekä toimipaikka. Uusi auto pääkaupunkiseudulla on hintahaitarin yläpäässä, vähän käytetty pirssi pikkukaupungissa puolestaan halvempi.

Siitä vaan halukkaat sivutoimena ajamaan taksia...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 418
Uberilla oli vaan niin paska tuote että pysyivät vanhoissa välityskeskuksissa. Muutama hassu kuski vaihtoi Uberiin mutta niitä ei montaa ollut.
Uber ei todellakaan ole kuskeille se paras vaihtoehto verrattuna vanhaan suomalaiseen suljettuun järjestelmään.
Mutta asiakkaille se on erittäin hyvä vaihtoehto ja kun taksiliikenne vapautuu niin sitten mennään asiakas edellä ja tuossa vaiheessa voi olla kyyti kylmää jossei lähde mukaan muutokseen.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Jaa että veronkierto ja lakien rikkominen on ihan ok, jos ei tykkää noudattaa niitä? Älä nyt viitsi taas pilata tätäkin ketjua...
Onhan se täysin hyväksyttävää jos valtio puuttuu toisten ihmisten itsemääräämisoikeuteen :kahvi: Autolla asiakkaiden kuskaaminen ei tarvitse mitään sääntelyä. Se on taksiyrittäjän oma asia maksaako tuloveronsa vai ei. Ei asiakkaan, eikä palvelun ostavan yrityksen.

No ne kurssit ja luvat pitää jatkossakin olla, että ei se aloituskynnys kauhean matala ole. Joitakin satasia nyt ainakin. Lisäksi pitäis tosta Uberin paskatariffista vielä maksaa verot. En usko että tulen edes kusemaan siihen suuntaan jos Uberin hinnasto ei muutu paremmaksi.

Niin mitä nyt ei ollut? Helsingissähän oli satoja, ellei tuhansia taksikuskeja ja lupia. Uberilla oli vaan niin paska tuote että pysyivät vanhoissa välityskeskuksissa. Muutama hassu kuski vaihtoi Uberiin mutta niitä ei montaa ollut.
Ketä pitäis kiinnostaa sun kuseskelus? Ihmiset tulee tota käyttämään kuten käyttivät pari vuotta sitten. Vapaa markkinatalous voittaa taas kerran kommunismin.

Voi eikä! Miten mahdollista että kommunistisessa järjestelmässä valtion monopolin työntekijöillä oli lokoisammat oltavat? Vaikea uskoa tohon nyt hei! Mä kun kuvittelin että markkinahinta taksikyydille ois paljon enemmän kun nykyisessä järjestelmässä!



Mut turha näistä on täällä netissä vääntää. Muutaman kuukauden päästä markkinat päättää mikä on paras systeemi :kahvi:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 418
No ihan yhtä hyvä kun mikä tahansa muukin pimeänä ostettu palvelu. Katsotaan muuttuuko asia. Viranomaiset tulee valvomaan tuota aika tarkkaan joten pianhan se nähdään viitsiikö noilla Uberin paskahinnoilla ajaa muut kuin kebabkuskit.

Eikä siinä siis mitään vikaa ole jos jollekulle kelpaa kebabkuskin kyyti. Ei ole multa pois.
Pimeänä ostettu palvelu? Sä et todellakaan osta sitä Uber kyytiä pimeänä kerta maksut hoidetaan Uberin applikaation kautta joka takaa että siitä jää aina kuitti. Se miten kuskit sitten itse tilittävät palkkansa verottajalle on eri asia mutta tuossa Uber ei poikkea muista takseista.

Ja mitä väliä sillä on jos ne kuskit on "kebabkuskeja"? Mitä vitun väliä sillä on kuka se kuljettaja on kunhan vain palvelu on hyvää ja hinnat rehelliset? Noista molemmat ovat asioita jotka sisältyy Uberin toimintamalliin.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Pimeänä ostettu palvelu? Sä et todellakaan osta sitä Uber kyytiä pimeänä kerta maksut hoidetaan Uberin applikaation kautta joka takaa että siitä jää aina kuitti. Se miten kuskit sitten itse tilittävät palkkansa verottajalle on eri asia mutta tuossa Uber ei poikkea muista takseista.

Ja mitä väliä sillä on jos ne kuskit on "kebabkuskeja"? Mitä vitun väliä sillä on kuka se kuljettaja on kunhan vain palvelu on hyvää ja hinnat rehelliset? Noista molemmat ovat asioita jotka sisältyy Uberin toimintamalliin.
Just näin. Diaz on selvästi joku punaisesti ajatteleva henkilö joka ei hyväksy vapaata markkinataloutta :kahvi:

Täähän on oikeastaan aika hauskaa katsella tätä sun kiemurtelua :D
Älä trollaa. Anna nyt ensin tulla että miksi Uber on "jenkkipaskafirma" ja oksenna vasta sen jälkeen muiden argumentoinnista :kahvi:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 418
Ja ei sillä kuskilla väliä olekaan. Mähän juuri sanoin että jos se kebabkuski jolleki kelpaa niim hyvä, ei ole multa pois. Mistä sä nyt oikeen vaahtoat?
Sitä että miksi ihmeessä sulla on tuo "jos"? Sun viestistä saa sellaisen oletuksen että suurelle osalle ihmisistä nuo "kebabkuskit" ei kelpaisi ja mä ihmettelen että miksi hitossa noin olisi? Toki varmasti on se pieni määrä vannoutuneita rasisteja joille se ei kelpaa mutta ei niitäkään ole niin paljoa että sillä olisi loppukuvan kannalta mitään merkitystä.

Jos Uberin, tai muiden ride sharing palvelujen, hinnat kelpaa vain kebabkuskeille niin sitten tulevaisuudessa valtaosa taksikuskeista on näitä kebabkuskeja. Koska jos Uber ja muut pystyy myymään parempaa palvelua halvemmalla hinnalla niin kuka sitten enää niitä tolpalla istuvia 50+ vuotiaita Eemelikuskeja kaipaa?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
647
Eiköhän taksialalle käy samoin kuin lentämiselle sen jälkeen, kun halpayhtiöt aloittivat toimintansa. Aluksi hinnat romahtavat, sitten vanhat firmat kuihtuvat osin pois ja hinnat aloittavat nousunsa. Vain palvelutaso ja -laatu jäävät alhaisiksi. Muutama hassu premium-taksi päivystänee tulevaisuudessakin kulmalla, massat liikkuvat kuitenkin halpuutetuilla pirsseillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
No ihan yhtä hyvä kun mikä tahansa muukin pimeänä ostettu palvelu. Katsotaan muuttuuko asia. Viranomaiset tulee valvomaan tuota aika tarkkaan joten pianhan se nähdään viitsiikö noilla Uberin paskahinnoilla ajaa muut kuin kebabkuskit.

Eikä siinä siis mitään vikaa ole jos jollekulle kelpaa kebabkuskin kyyti. Ei ole multa pois.
Uberissä ei tarvitse olla mitään pimeää. Jos kuski ajaa sitä toiminimellä ja taksiluvalla, niin missä se ongelma on?

Minkä verran taksikuskit mahtavat vetää kyytiä mittarin ohi kuititta. Veikkaan että ainakin osa tekee tuota...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 418
No kebabkuskin määritelmääni (pahoittelut jos ei auennut) kuuluu kirjaimellisesti kebabtaksi eli vm 2002 toyota yaris ja pizzakuski joka tekee uberia sivuhommana. Eli kärjistetty esimerkki, mutta kuitenkin toimiva esimerkki siitä miten hintataso pysyy matalana ja verottajalle et jää kiinni kun ajot on helppo kuitata pizzahommina. Ei ollut siis kyse mistään semmoisesta että en vaikka kelpuuttaisi mamua taksikuskikseni.

Parastahan tässä on valinnan vapaus, eli minä voin valita sen E-sarjalaisen, joku muu voi valita Teslan, kolmas Priuksen ja viimeinen sen 20v vanhan Yariksen. Uskon että näille kaikille riittää asiakkaita ihan hyvin, mutta Uber tulee aika varmasti jäämään tuohon halvemman kaluston päätyyn ellei esim. Blackiin tule jotain isoja uudistuksia.
No alkajaisiksi Uberilla on minimivaatimukset autoille joten mikään vm 2002 auto ei kelpaa. Vaatimukset vaihtelee maittain ja kaupungeittain mutta esimerkiksi Lontoossa maksimi ikä autoille on 10 vuotta (taitaa olla sama Jenkeissä) ja autojen pitää olla minimissään 4 ovisia joissa on tarpeeksi tilaa kolmelle matkustajalle. Esim. tuo sun mainitsema Yaris ei kelpaa.
Eli ne tulee olemaan suht halpoja ja/tai vähäkulutuksisia keskikokoisia autoja. Eli käytännössä samoja kuin mitä taksit ovat Länsi- ja Etelä-Euroopassa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 418
Kai ymmärrät että se oli vain esimerkki? Laitetaan tilalle mikä tahansa puhkinussittu 10v vanha pizzataksi sitten. Ei kannata nyt ehkä takertua tuohon, vaan toivon että ymmärsit miten minä näen tuon kentän mahdollisesti jakautuvan esim. UberPOPin suhteen.

Blackin lanseerausta odotan innolla mutta en varsinaisesti pidätä hengitystä. Menee aika perseilyksi omat hommat jos ei saisi Uberin kautta suoraan alvillista kuittia asiakkaalle. Ainakaan viimeksi ei saanut.
Niiden autojen pitää myös olla siistejä ja hyvä kuntoisia. Lisäksi koska Uberissa on kuljettajien arvostelu rakennettu sisään niin niiden pitää muutenkin olla hyväkuntoisia, jossei ne ole niin asiakkaat downvoteaa ne kuskit ja ne eivät enää saa kyytejä.
Joo, tuskin kovin moni tulee ajamaan Uberia jollain E-sarjalaisella. Joten noille säilyy niiden oma niche, samaan tapaan kuin kaikissa muissakin maissa joissa ne perustaksit ei ole niitä E-sarjalaisia.
Mutta valtaosaan taksikyydeistä se Uberin Toyota Avensis vm. 2010 on aivan riittävä auto koska se on halpa ja palvelu on erittäin toimiva. Joten noiden E-sarjalaisten määrä tulee tippumaan aika radikaalisti.

ALV kuitit yms. voidaan hoitaa lainsäädännöllä, toki Uber välttelee kaikkia mahdollisia veroja niin kauan kun se on laillista tehdä.

*edit* Niin ja vielä sellainen tarkennus että kun puhun Uberista niin se voidaan myös korvata millä tahansa toisella ride sharing palvelulla, oli se sitten Lyft tai mikä ikinä. Uber nyt vaan toimii yhtenä esimerkkinä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 418
En usko että tippuu. Kovanen juuri liisasi aika helvetillisen läjän 520 xdriveja. Aikovat laajentaa isolla kädellä.
No sen näkee sitten mutta yleensä ottaen ride share palvelut ovat syöneet reippaasti markkinaosuutta perinteisiltä takseilta käytännössä kaikkialla missä ne on käytössä. Ja tuo on kaupungeissa joissa taksit ovat jo ennaltaan paljon halvempia kuin Suomessa.

Ammattimaisessa toiminnassa tollainen vm. 2010 tojota ei oikein kestä ainakaan kustannustehokkaasti, mutta Uber-pyörittelyssä varmaan ihan ok. Se on vaan vielä epäselvää mitä ne alkupanostukset ja kiinteät kulut tulee olemaan. Se määrittelee sen miten paljon pitää ajaa keikkaa ja se määrittelee melkeinpä sen millaisella autolla pitää vähintään ajaa.
Jotenkin hauskaa että täällä jatkuvasti toistetaan sitä miten 2010 tojotat ei kestä ammattiajossa mutta silti ympäri maailmaa ja Eurooppaakin taksikuskit ajelee suht vanhoilla autoilla jatkuvasti. Tai jossei vanhoilla niin ainakin reippaasti Bemareita ja Mersuja halvemmilla.

Alvissa ei ole nytkään mitään epäselvää, Uber ei vaan ole ainakaan aiemmin printannut alvillista kuittia kun ei ne sitä tilitä. Kuski tilittää, joten kuskin pitää jollain tavalla, käsin tai automatisoidusti, tehdä uusi kuitti missä on alv eritelty (=lisätty päälle) jotta homma pelaa. Semmoiseen en oikeen viitsisi itse lähteä vaan kyllä asiakkaan pitäisi saada multa kuitti suoraan sen tilausvälityksen kautta.
Ja tämä on asioita jotka pitäisi korjata lainsäädännöllä.

Toinen iso muutos Uberiin tulee olemaan se, että kyydin hinta lukitaan etukäteen. Uusi laki vaatii mittaria, mutta sitä ei tarvita jos hinta on tiedossa etukäteen. Aiemminhan Uberilla sai hinta-arvion ja sitten hinta määräytyi perillä kilsojen ja ajan mukaan. Se muuttuu nyt niin, että hinta pitää lukita ennen lähtöä. Helppo homma toki toteuttaa.
Tai sitten autossa on vaikkapa tabletti joka näyttää kuskin tunnuksilla nykyisen matkan hintaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 673
No sen näkee sitten mutta yleensä ottaen ride share palvelut ovat syöneet reippaasti markkinaosuutta perinteisiltä takseilta käytännössä kaikkialla missä ne on käytössä. Ja tuo on kaupungeissa joissa taksit ovat jo ennaltaan paljon halvempia kuin Suomessa.
Ei oikein sovellu meikäläiseen mentaliteettiin tuollainen, siis muuten kuin jostakin baarista palattaessa jos sittenkään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 418
Ei oikein sovellu meikäläiseen mentaliteettiin tuollainen, siis muuten kuin jostakin baarista palattaessa jos sittenkään.
Mikä tuossa on sitten niin sun mentaliteetin vastaista?
Puhtaasti asiakkaan näkökulmasta en oikein näe parempaa vaihtoehtoa kuin nämä ride share palvelut.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 060
Viestejä
4 194 113
Jäsenet
70 844
Uusin jäsen
lenras

Hinta.fi

Ylös Bottom