Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Miten olet ajatellut helposti kuolettavasi 3K€/V? + polttoaineet ja kaipaa se autokin useammin huoltoa.
Varmasti jokaiselle riittää jollain kaupungin alueelle 15€ hinnalla baarin ovelta kotiin muutama kyyti, mutta baarit vain menevät kiinni samoihin 02,03 ja 04 aikoihin, ettei sieltä kovin montaa kyytiä kerkiä hoitamaan.
Samoista kyydeistä oletettavasti vielä tappelee xxx pimeää autoa, jotka voikin tarjota samaa vaikka kympillä.

Muita ajoja ajaakseen tarvitsee jo väkisin jotain mainostusta ja/tai sovelluksia, jotka taas tuovat lisää kuluja.
Ei ole kaskoa eli vakuutukset eivät olisi läheskään noin kovat. Tai kaskonkin kanssa (*3) jäätäisiin tuosta puoleen, tai jopa kolmannekseen :) Huoltoja en teetätä ulkopuolisilla, ja polttoaineista mulla on melko hyvä diili. Yövuoroon baarikyytejä en kyllä lähtisi ajamaan.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
No, asia varmaan kuitenkin selvisi? Eli ihan kaikki ei valitettavasti pysty tekemään mielivaltaisen pitkiä työvuoroja.
Ei? Tuskin monelle on ongelma se, että tietää pääsevänsä töistä esim. klo 20-21 välillä. Jos on pakko päästä kello 20, niin jättää sen "vartin keikan" ajamatta kello 19:45, vaan menee jo siivoamaan autoa ym.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Entä jos asiakas haluaa tampereelle? Se on 4 tunnin keikka. Kuski joutuu sanomaan että ei pysty ja asiakkaan aikaa palaa turhaan kun joutuu tilaamaan uuden kyydin.

Ei toi sun logiikkasi oikein toimi.
Sun logiikkas on taas aika aunuksesta. Luuletko oikeasti, että ihan jonoksi asti on niitä asiakkaita jotka sanoo jossain Helsingin rautatieasemalla taksiin hypätessään: "Lähe vaan ajamaan E12 tietä, niin ilmoittelen sitten kun on hyvä."

Mutta siis tosiaan tyhmä kuski pitää olla, jos olettaa pääsevänsä kello 20 ja ottaa 19:45 auton täyteen porukkaa, joilta ensimmäinen ohje on, että ajappas tohon suuntaan, niin neuvotaan sitten lisää.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
@Diaz\ Puhuttiin siis eri asioista, olisit heti sanonut. Alkuperäinen vastaukseni oli @Tonnin Seteli :n viestiin, jossa käsittääkseni taksia otettiin tolpalta tms. lennosta, jolloin ei ole softaan/varattu etukäteen taksia.

Pointtini oli se, että jos taksikuski ottaa tolpalta 4 hengen porukan kello 19:45, kun töistä pitäisi päästä kello 20:00, niin oma vika jos pääset kotiin vasta tunnin päästä.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Niin no, et sinä silti ole perustellut miksi sen pitäisi olla noin. Miksi sitä määränpäätä ei voi lukea tilausvälityksen tilauksessa, eli tapaus Uber johon Tonnin Setelikin viittasi. Tolpalta lähtiessähän ei ole ongelmaa, asiakas valkkaa vaan takana olevan taksin jos ekalle ei keikka kelpaa.
Eiköhän syy ole se, ettei sitä keskusta/välittäjää kiinnosta autoilijan etu, vaan asiakkaat sen rahan tuo ainakin uberin tapauksessa. Uber kerää saman rahan, oli se keikka sille autoilijalle sitten kannattava tai ei. Jos kuskit tietäisivät myös määränpään, niin keikkojen valikoimista tapahtuisi paljon nykyistä enemmän ja sitä valikoimista tapahtuu jo nykyiselläänkin. Ne vuoron loppupuolella tulevat pidemmät keikat on oikeasti niin harvinaisia, ettei mitään todellista ongelmaa sen suhteen ole ja tästä kärsiviä on ihan muutama hassu. Pohjimmiltaan kyse on siis asiakkaan vs autoilijan etu ja väittäisin, että jokainen välittäjä valitsee ennemmin sen asiakkaan edun.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
No onhan se nyt asiakkaan etu jos kuski löytyy kerralla eikä kolme ekaa kuskia sano paikanpäällä että ei pysty? Joo on siinä se rating mutta silti johonkin se kuskikin joutuu rajan vetämään jos on jo sovittua menoa vaikka 3h päähän ja asiakkaan keikka kestää 4h.
Juu on, tässä yksittäisessä ja verrattain harvinaisessa tampere-keississä. Varjopuolena sitten se valikoiminen kaikkialla muualla: Hiljaiseen aikaan se lyhyt keikka ei välttämättä maistukaan, kun seuraavaa keikkaa saa taas odottaa tunnin. Tämä pätee ainakin nykyisessä järjestelmässä, jossa autoille jaetaan keikkaa tietyin ehdoin järjestyksessä, jottei kukaan joutuisi huonolla tuurilla tekemään vuoroa jopa täysin ilman keikkaa. En tiedä miten tuo on hoidettu esim uberissä? Ihan puhtaasti onnella jaetaan lähimmälle autolle, vai onko joku järjestys silläkin?
Toinen valikoimiseen kannustava asia on liikenneruuhkat: On paljon kannattavampaa ajaa ruuhkassa asiakas kyydissä, kuin tehdä matkaa asiakkaan luokse 10 min ilman korvausta. Pidemmässä kyydissä se ansio on turvattu pidemmäksi aikaa, kun lyhyessä saat kohta ajella taas ruuhkassa ilman asiakasta.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
No tuon valikoinnin voi ratkaista ratingilla. Parempi se sitä kautta on. On meinaan kertaluokkaa tyytymättömämpi asiakas jos ja kun kuski jättää sen kadulle kuultuaan mihin ollaan menossa, kun että se pienen hetken kauemmin odottaa sopivaa kuskia.
Mutta jos nyt esimerkiksi uberissa sen määränpään kuitenkin näkee heti keikan hyväksyttyään, niin voihan sen perua jo ennen kuin menee paikalle, jolloin kenenkään aikaa ei mene juurikaan hukkaan. Toinen vaihtoehto olisi, että esimerkiksi yli 100 km keikoissa se määränpää näkyisi ja muuten ei.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
No ihan sama näkeekö sen heti vai keikan hyväksyttyään. Lopputulos on täsmälleen sama.
Niin, eli auto ei turhaan paikalle mene ja no harm done? Ihan turha tarttua tuohon yhteen tapaukseen, mikä on oikeasti todella harvinainen, ja tehdä siitä ongelma. Kyllä ne oikeat ongelmat on ihan jossain muualla, kuin että näkyykö se määränpää kuskille ennen hyväksymistä, vaiko ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Tänään oli Kovasella radiomainos jossa tarjosivat joko rengin paikkaa tai yrittäjyyttä siihen uuteen Fixutaxi -palveluun. Tulee alkuun toimimaan täällä helsingin alueella. Autot ovat Toyotan Prius hybridejä. Kajon liisaa sen 180kpl BMW 520d xDrive Sedan -autoja. Kyllähän nämä suuret toimijat näyttävät suunnan heinäkuussa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Tarkoittanet kelakyytejä joita jonkin arvion mukaan on jo 40% koko taksimarkkinoiden arvosta.
40% sisältää kaikki julkisen sektorin tilaamat taksikyydit, joista keloja on lukumäärällisesti vähemmistö ja rahallisestikin alle puolet.

En viitannut pelkästään tai ensisijaisesti kelakyyteihin, vaikka nekin (nykyään) tilataan etukäteen siten, että määränpää on kuljettajan tiedossa. Kaiken maailman muissa mummokyydeissä tämä käytäntö on ollut yleinen paljon pidempään.

Lisäksi tilauskannasta useampi prosentti on muita kuluttajien tai yritysten tilaamia siten, että määränpää on tiedossa. Näin on yleensä, kun asiakas on menossa esimerkiksi jollekin lentoasemalle, linja-autopysäkille tai vastaavalle, etenkin jos tilaus on tehty ennakkovarauksena.

Tämä keskustelun sivujuonne lähti muistaakseni siitä, että jonkun mielestä on fiksua tahallaan ajattaa takseja sokkona nouto-osoitteisiin vailla tietoa tai edes arvausta kohdeosoitteesta. Näinhän ei tietenkään ole, ja aivan päinvastaiseen suuntaan jatkuvasti pyritään joskaan ei riittävin keinoin. Jonkin verran tietenkin myös tuntemattomia tapauksia on hamaan tulevaisuuteen, mikäli kyseessä on edelleen taksi eikä jokin muu ihmislogistiikka.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
569
40% sisältää kaikki julkisen sektorin tilaamat taksikyydit, joista keloja on lukumäärällisesti vähemmistö ja rahallisestikin alle puolet.

En viitannut pelkästään tai ensisijaisesti kelakyyteihin, vaikka nekin (nykyään) tilataan etukäteen siten, että määränpää on kuljettajan tiedossa. Kaiken maailman muissa mummokyydeissä tämä käytäntö on ollut yleinen paljon pidempään.

Lisäksi tilauskannasta useampi prosentti on muita kuluttajien tai yritysten tilaamia siten, että määränpää on tiedossa. Näin on yleensä, kun asiakas on menossa esimerkiksi jollekin lentoasemalle, linja-autopysäkille tai vastaavalle, etenkin jos tilaus on tehty ennakkovarauksena.

Tämä keskustelun sivujuonne lähti muistaakseni siitä, että jonkun mielestä on fiksua tahallaan ajattaa takseja sokkona nouto-osoitteisiin vailla tietoa tai edes arvausta kohdeosoitteesta. Näinhän ei tietenkään ole, ja aivan päinvastaiseen suuntaan jatkuvasti pyritään joskaan ei riittävin keinoin. Jonkin verran tietenkin myös tuntemattomia tapauksia on hamaan tulevaisuuteen, mikäli kyseessä on edelleen taksi eikä jokin muu ihmislogistiikka.
Totta tuossa oli tosiaan muutkin yhteiskunnan ajot mukana.
Satojen miljoonien potti menee uuteen jakoon – lakimuutos pakottaa kunnat kilpailuttamaan uudelleen taksikyytinsä

Satojen miljoonien potti menee uuteen jakoon – lakimuutos pakottaa kunnat kilpailuttamaan uudelleen taksikyytinsä
Krista Kierikka

Suomessa voidaan jakaa uusiksi iso verorahoin kustannettujen kuljetuspalveluiden markkina, koska ensi kesänä voimaan astuva liikennekaari pakottaa kunnat kilpailuttamaan palvelut uudelleen taksien ja muiden palveluntarjoajien kanssa.

Kilpailutuksissa on kyse valtakunnallisesti isoista rahoista. Taksiliikenteen liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2015 yhteensä liki 1,1 miljardia euroa, ja verovaroin siitä rahoitettiin noin 444 miljoonaa euroa, eli noin 41 prosenttia. Kuntien kyydit työllistävät siis paljon Suomen noin 10 000 taksiyrittäjää.

Sopimukset menevät uusiksi muun muassa siksi, että taksiliikenteen hinnoittelu vapautuu, ja usein kuntien maksamat kyydit on ajettu nykyisen taksamittarijärjestelmän mukaan.



Markkinayksikön johtaja Laura Eiro liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoo, että hallitusohjelman tavoitteena on leikata 10 prosenttia vuosittain julkisin varoin kustannettujen kyytien kustannuksista.

Tavoitteena on Eiron mukaan kaluston tehokkaampi käyttö ja samaan suuntaan kulkevien matkustajien kyytien yhdistely. Tätä on tosin moni kunta on yrittänyt ja epäonnistunut.

”Emme tietenkään toista muiden tekemiä virheitä, vaan otamme opiksi niistä”, sanoo Vantaan kaupungin vanhus- ja vammaispalvelujen johtaja Minna Lahnalampi-Lahtinen.

Minna Lahnalampi-Lahtinen toteaa, että ensi kesän lakimuutos pakottaa siksikin kilpailuttamaan kyydit uudelleen, ettei taksien hinnoittelua ole kesän 2018 jälkeen sidottu taksamittariin.

”Sen jälkeen tilanne olisi, ettemme tietäisi yhtään mitä kyydit tulevat maksamaan. Voi olla, että avustavaa palvelua kaipaavien vanhusten ja vammaisten matkoista veloitetaan korkeampaa hintaa kuin tavallisten asiakkaiden matkoista.”

Lahnalampi-Lahtisen mukaan Vantaalla ensisijainen tavoite ei ole leikata menoja, vaan saattaa sopimukset uuden lainsäädännön tasolle.

”Nykyisessä järjestelmässä matkustajan on itse muistettava kertoa avustamisen tai tietyn tyyppisen auton tarpeesta. Jatkossa tämä tieto olisi tallennettuna matkapalvelukeskuksen asiakasprofiiliin.”

Lahnalampi-Lahtinen toivoo, että vantalaiset taksiyrittäjät osallistuvat sopimusten kilpailutuksiin.

Helsingin, Vantaan ja joidenkin muiden Uudenmaan kuntien suunnitelmissa on lisätä yhteistyötä kyytien järjestelyissä, jotta matkojen yhdistelyä ja kutsupohjaista joukkoliikennettä voitaisiin toteuttaa toimivammin.

Pääkaupunkiseudun kuntien sosiaali- ja terveystoimen johdon yhteiskokous päätti huhtikuussa, että mahdollisen yhteisen liikennöinnin hankinnan ja kuljetuspalvelujen matkapalvelutoiminnan selvittäminen voidaan aloittaa.

Yhteistyö koskisi sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain nojalla järjestettäviä henkilökyytejä.

Kukin kunta kuitenkin päättäisi asiasta itsenäisesti, vaikka yhteistyötä onkin tavoitteena lisätä Uudenmaan maakunnan 26 kunnan kesken. Tässä vaiheessa kyse on ollut virkamiesvalmistelusta, jota tehdään osana sote- ja maakuntauudistuksen valmistelun yhteistyötä.

Kunnissa on suunnitteilla tilaisuuksia, joissa kuntalaiset voivat antaa palautetta nykyisistä palveluista.

Kuntien yhteistyötä koskevasta valmistelusta on määrä järjestää avoin keskustelutilaisuus 24. lokakuuta Helsingissä, ja myöhemmin myös ainakin Porvoossa.

Sen sijaan Suomen toiseksi suurin kunta Espoo ei ole ainakaan alkuvaiheessa lähdössä hankkeeseen mukaan.

”Osallistuimme keskusteluihin alkuvaiheessa, mutta totesimme, ettemme pysty sitoutumaan näin nopeaan aikatauluun”, sanoo Espoon kaupungin logistiikkajohtaja Kari Sirviö.

Sirviön mukaan kaupunki haluaa kuulla ensin sosiaali- ja terveyslautakuntaa sekä vanhus- ja vammaisjärjestöjä. ”Emme halua valmistella jotain, joka vaarantaa palvelut.”

Sirviön mukaan Helsingin-seudun yhteinen järjestelmä olisi tuonut muutoksia, jotka voisivat heikentää palveluntasoa Espoossa.

”Uusien liikennepalveluiden markkina ei ole vielä valmis, kun uusi laki tulee voimaan ensi kesänä.”

Myös Espoossa on kuitenkin virkamiesvalmistelussa uudet kyytien kilpailutukset, koska taksijärjestelmän vapautuessa ei kyytien hintaa enää voi tietää nykyisen taksamittarijärjestelmän tapaan.

Sirviö kuitenkin toivoo, että Suomeen syntyy uusia joukkoliikenteen, palvelulinjojen ja henkilöautojen käyttöä yhdisteleviä palveluita, jotka voisivat tehdä myös kimppakyydit mahdollisiksi.

”Lakimuutos antaa uusia mahdollisuuksia”, Sirviö sanoo kustannussäästöihin ja uusiin palvelumuotoihin viitaten.

Kaupunki yritti matkojenyhdistelyä jo aiemmin 2000-luvulla, mutta hanke päättyi onnettomasti. Palvelu sai paljon kritiikkiä, koska toisella puolella Suomessa olevasta keskuksesta ei tunnettu pääkaupunkiseudun liikennettä. Eikä Espoo edes saavuttanut tavoittelemiaan säästöjä.

Espoossa kunnan kustantamien kyytien menot ovat Vantaan tapaan noin 10 miljoonaa euroa vuodessa. Myös Espoossa on toiveita leikata menoja, mutta Sirviön mukaan mitään euro- tai prosenttilukua ei ole asetettu.

Valtion Kansaneläkelaitoksen (Kela) osuus julkisesti rahoitetuista taksimatkoista oli noin 163 miljoonaa euroa, ja myös niistä alkaa uusi kilpailutus.

Vastaava suunnittelija Anne Giss Kelasta kertoo, että Kela tulee myös kilpailuttamaan taksimatkojen suorakorvausmenettelyn siten, että se vastaa ensi kesänä uutta lainsäädäntöä. Tässä yhteydessä nykyiset sopimukset irtisanotaan.

Kari Sirviö myöntää, että uusi muutosurakka on edessä, kun maakuntien soteuudistus aikanaan toteutuu, sillä sekin luultavasti vaikuttaa kuljetuspalveluihin.

Määränähän +40% on aika helvetin iso, mutta kaippa sillä voidaan jättää myös julmettu määrä ambulanssi/vast ajoja pois.
Käytännössähän tämä kuitenkiin tähän aiheeseen tarkoittaa, että 40% nykyisistä taksien tuloista on pois kaikkien saatavilta, tosin itsekkin uskon, että esim nämä "kympin kyydit" varmasti lisää jatkossa kokonaispottia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
736
Lisäksi tilauskannasta useampi prosentti on muita kuluttajien tai yritysten tilaamia siten, että määränpää on tiedossa. Näin on yleensä, kun asiakas on menossa esimerkiksi jollekin lentoasemalle, linja-autopysäkille tai vastaavalle, etenkin jos tilaus on tehty ennakkovarauksena.
Tähän liittyen olisi kyllä mielenkiintoista tietää miksi minä asiakkaana maksan extraa siitä että taksikuski pystyy etukäteen suunnittelemaan päiväänsä. Tietää tarkan noutoajan, määränpään josta voi laskea koska on taas vapaa ja vieläpä missäpäin kaupunkia. Miksi asiakas maksaa ~7 euroa tästä huvista ennakkovarauksen muodossa? Taksialan kummallisuuksia

(asiasta tietämättömänä arvaisin että koska nämä vammais ja mummokyydit jotka maksetaan veronmaksajien nahoista.. helppo laskuttaa vähän ekstraa ja palveluehtojen yhteneväisyyden vuoksi ne on myös ns. yksityispuolellakin?)
 
Viimeksi muokattu:

Terevis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
333
No eihän ne kovin monessa maassa oikeasti kovin vapaita ole. Yllätyt kun tutkit asiaa vähän enemmän. Hintakatto löytyy yllättävän monesta maasta.
 

Terevis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
333
Tähän liittyen olisi kyllä mielenkiintoista tietää miksi minä asiakkaana maksan extraa siitä että taksikuski pystyy etukäteen suunnittelemaan päiväänsä. Tietää tarkan noutoajan, määränpään josta voi laskea koska on taas vapaa ja vieläpä missäpäin kaupunkia. Miksi asiakas maksaa ~7 euroa tästä huvista ennakkovarauksen muodossa? Taksialan kummallisuuksia

(asiasta tietämättömänä arvaisin että koska nämä vammais ja mummokyydit jotka maksetaan veronmaksajien nahoista.. helppo laskuttaa vähän ekstraa ja palveluehtojen yhteneväisyyden vuoksi ne on myös ns. yksityispuolellakin?)
Kela ja vpl/kpl ei ikinä saa ennakkovaraus maksua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
No eihän ne kovin monessa maassa oikeasti kovin vapaita ole. Yllätyt kun tutkit asiaa vähän enemmän. Hintakatto löytyy yllättävän monesta maasta.
Eikä vaan hintakattoa, vaan määrää on useissa paikoissa rajoitettu keinotekoisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Noniin, tästä se lähtee. Mahtava juttu.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...-siivun-kuin-uber/fY9ugR5e?ref=iltalehti:23a2

Taksimarkkina vapautuu heinäkuun alussa ja alalla on nyt kova säpinä.

Uusin julkistus tuli tänään, kun espoolainen taksiyhtiö Kajon kertoi käynnistävänsä uuden maanlaajuisen Kajber-halpataksipalvelun.

Tavoitteet ovat kovat. Kajon uskoo pystyvänsä tarjoamaan töitä tuhansille uusille sivutoimisille Kajber-yrittäjille. Seuraavan kahden vuoden aikana Kajon uskoo tarvitsevansa 4000 uutta kuljettaa. Iso osa heistä olisi Kajber-kuskeja, jotka hoitaisivat ajoja muun työn tai yritystoiminnan ohessa.

Kajberin nimi ja bisnesidea imitoivat Uberia, mutta toimintamallia on muokattu. Yhteistä on se, että kuljettavat omistavat autonsa, asiakas tietää kyytien hinnan etukäteen ja se on halpa. Tarkkaa hinnoittelua asiakkaille ja kuskeille Kajon ei vielä kerro.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
489
Huonommaksi menee.

Käytän taksia vain työmatkoilla ja kun firman luottokortilla maksaa niin ei tarvitse välittää hinnasta. Aikanaan pihaan lipui aina se hieno iso Mersu ja kuski tervehti että minne ajetaan. Yleensä jotain mukavaa keskusteluakin sai matkan aikana aikaisiksi.

Nykyään kun soitan LähiTaksin tjms paikalle, niin yhä enemmän sieltä kaahaa jokin hiton Octavia, jossa melutaso sitä luokkaa ettei kuule omia ajatuksiaan. Ratin takana mulkoilee jokin afrikan ritari ja onnettomalla suomenkielen taidoilla kysyy "mihin ma ajaa?" Jos vastaan "lentokentälle", niin sen hän ehkä ymmärtää, mutta kaikki muut osoitteet pitää tavata ja vääntää rautalangasta. Mikään oikea keskustelu ei suju suomeksi. Smalltalkkia turha haaveilla, kun vastaus on "eiijummarra".

Reittejä hän ei osaa, tai ei halua osata. Viimeksikin kierrätti vaikka millaisen mutkan kautta (lisää liksaa?). Siitä kun huomautat sanomalla ystävällisesti, että mielestäni on nopeampikin reitti, niin siitähän mokkamasteri innostuu ja alkaa sellainen räpätys että kyllä asiakas tietää ja asiakas on oikeassa, vetää jarrut pohjaan, heittää u-käännöksen ja ajaa vastakkaisesta ilmansuunnasta aivan yhtä pitkän kiertolenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Huonommaksi menee.

Käytän taksia vain työmatkoilla ja kun firman luottokortilla maksaa niin ei tarvitse välittää hinnasta. Aikanaan pihaan lipui aina se hieno iso Mersu ja kuski tervehti että minne ajetaan. Yleensä jotain mukavaa keskusteluakin sai matkan aikana aikaisiksi.

Nykyään kun soitan LähiTaksin tjms paikalle, niin yhä enemmän sieltä kaahaa jokin hiton Octavia, jossa melutaso sitä luokkaa ettei kuule omia ajatuksiaan. Ratin takana mulkoilee jokin afrikan ritari ja onnettomalla suomenkielen taidoilla kysyy "mihin ma ajaa?" Jos vastaan "lentokentälle", niin sen hän ehkä ymmärtää, mutta kaikki muut osoitteet pitää tavata ja vääntää rautalangasta. Mikään oikea keskustelu ei suju suomeksi. Smalltalkkia turha haaveilla, kun vastaus on "eiijummarra".

Reittejä hän ei osaa, tai ei halua osata. Viimeksikin kierrätti vaikka millaisen mutkan kautta (lisää liksaa?). Siitä kun huomautat sanomalla ystävällisesti, että mielestäni on nopeampikin reitti, niin siitähän mokkamasteri innostuu ja alkaa sellainen räpätys että kyllä asiakas tietää ja asiakas on oikeassa, vetää jarrut pohjaan, heittää u-käännöksen ja ajaa vastakkaisesta ilmansuunnasta aivan yhtä pitkän kiertolenkin.
Joo, ei tämä nykyinen säännelty taksiala ole toimiva. Hienoa on se että 1.7 se vihdoin vapautuu. :kippis:
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
489
Joo, ei tämä nykyinen säännelty taksiala ole toimiva. Hienoa on se että 1.7 se vihdoin vapautuu. :kippis:
Halpuuttamisen seurauksena viimeinenkin valkoihoinen kuski lopettaa nuo hommat, ainoastaan aavikkokuljettajat jatkavat. Päivällä ajetaan taksia ja illalla viedään pizzaa.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
1 579
Halpuuttamisen seurauksena viimeinenkin valkoihoinen kuski lopettaa nuo hommat, ainoastaan aavikkokuljettajat jatkavat. Päivällä ajetaan taksia ja illalla viedään pizzaa.
Eiköhän kuluttajalle tule valta valita mitä haluaa. Epäilemättä suurin osa asiakkaista on tyytyväisiä halpaan hintaan ja Octavian penkeihin.
 
Viimeksi muokattu:

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
toivottavasti halvemmaksi... 14km matka lähinnä kehä3 maksoi mulle 33€. Onneksi käytän vain pakosta tolppahomojen palveluita ja onneksi hyvin harvoin
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
569
Miten vitussa Kajon pystyy enää halventamaan niitä taksejaan, kun ne ajaa jo nytkin ihan puhkinussitulla nigeriakalustolla? Ja kuskit samasta maasta. Miten se muuttuu halvemmaksi kun homma onkin ulkoistettu, se nähdään sitten.

Mielenkiinnolla odotan. :D
Miten olisi sama systeemi kuin uberilla? %-osuus kaikesta ja kuski ajakoon vaikka tappiolla.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
Miten vitussa Kajon pystyy enää halventamaan niitä taksejaan, kun ne ajaa jo nytkin ihan puhkinussitulla nigeriakalustolla? Ja kuskit samasta maasta. Miten se muuttuu halvemmaksi kun homma onkin ulkoistettu, se nähdään sitten.

Mielenkiinnolla odotan. :D



Ihan hyvä vaan ettei muiden tarvitse katsella turhaan vuonna 2018 ihmistä, jonka mielestä homottelu on jotenkin kätevä haukkumanimi. :rofl:
Tolpallahan ne aina on... Eikä homo oo haukkumanimi ;)
 

Terevis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
333
Mitä se kuski sitten ajaa? Muualla kun parissa suomen isoimmassa kylässä ei ole rahalla maksavia asiakkaita. Sivukylillä hallitsee markkinoita täysin se välitysyhtiö joka on saanut kela ja sote kyydit hoitaakseen. Ainoastaan pe ja la iltoina on muita kyytejä tarpeeksi ajettavaksi. Näin oma kokemus 100k kaupungista. Nekin vähät asiakkaat jotka itse kyytiinsä maksavat on eläkeläisiä jotka tunnetusti turvautuvat siihen tuttuun ja turvalliseen kuljettajaan.
 

Kraikas

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
336
Voiko uudistuksen myötä Suomen katukuvaan tulla myös riksat ja tuktukit?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Ihan hyvä vaan ettei muiden tarvitse katsella turhaan vuonna 2018 ihmistä, jonka mielestä homottelu on jotenkin kätevä haukkumanimi. :rofl:
Tolppahomo ei ole haukkumanimi, vaan sarkastinen ja stereotypinen nimitys ammatista, jossa patsastellaan tolpalla ja odotetaan kyytiä. Kuten nokikolari, tolppa-apina (sähkömies), ym.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Miten vitussa Kajon pystyy enää halventamaan niitä taksejaan, kun ne ajaa jo nytkin ihan puhkinussitulla nigeriakalustolla? Ja kuskit samasta maasta. Miten se muuttuu halvemmaksi kun homma onkin ulkoistettu, se nähdään sitten.
1) Pääomakustannukset säästyy, kun taksiajoa tehdään autolla, jonka kuski muutenkin omistaa omaa henkkoht ajoaan varten
2) Kun alihankkija on yksityisyrittäjä, hän pystyy "palkkaamaan itsensä" käytännössä halvemmalla, kuin mitä "ulkopuolisen" palkkaaminen maksaisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Miten vitussa Kajon pystyy enää halventamaan niitä taksejaan, kun ne ajaa jo nytkin ihan puhkinussitulla nigeriakalustolla? Ja kuskit samasta maasta. Miten se muuttuu halvemmaksi kun homma onkin ulkoistettu, se nähdään sitten.

Mielenkiinnolla odotan. :D



Ihan hyvä vaan ettei muiden tarvitse katsella turhaan vuonna 2018 ihmistä, jonka mielestä homottelu on jotenkin kätevä haukkumanimi. :rofl:
Mitä tarkoitat nigeriakalustolla, millainen auto se on. Itse en ole törmännyt helsingissä yhteenkään nigerialaiskuskiin, vai tarkoitatko tällä yleisesti somppuja renkeinä? Vai onko tummaihoinen/afrikkalainen yleisesti huonompi asiakaspalvelija/taksikuski kuin perus tolppahousu?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
1 579
Mitä se kuski sitten ajaa? Muualla kun parissa suomen isoimmassa kylässä ei ole rahalla maksavia asiakkaita.
Eiköhän vapaa kilpailu tuo hinnat sille tasolle että markkinat kasvaa. VR laski hintoja ja liikenne määrätkasvoivat 50%. Nykyinen systeemi kannustaa norkkumaan tolpalla korkeiden hintojen kanssa.

Mihin se pääomakustannus häviää jos aikoo saada kyydistä rahaa niin, että se kattaa kyydin aiheuttaman osan arvonalenemasta sekä muista kuluista ja sais palkkaakin? Voitko avata logiikkaasi tarkemmin?
Eiköhän ajatus ole että joustavan työajan omaava tai pätkätyöläinen laittaisi autonsa tienaamaan silloin kun hänelle sopii. Jos ajatellan että viikonloppuisin tarvitaan 1000 ja viikolla 200 autoa. Nykyisellä systeemillä meillä on 800 autoa 5 päivää viikossa seisomassa vähällä käytöllä. Nyt jos perheiden autoja käytettään näiden ruuhkatuntien purkamiseen saadaan huomattavat investointi säästöt (80% keksityssä esimerkissäni). Tietysti kilometrit perheen autossa maksavat jotain mutta huomattavasti vähemmän kuin säätyneet investoinnit.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Mihin se pääomakustannus häviää jos aikoo saada kyydistä rahaa niin, että se kattaa kyydin aiheuttaman osan arvonalenemasta sekä muista kuluista ja sais palkkaakin? Voitko avata logiikkaasi tarkemmin?
Ymmärrätkö, mitä pääomakustannus tarkoittaa?

Arvonaleneminen (edit: ajokilometrin/auton ajaessa kulumisen takia) ei ole pääomakustannusta. Se on käyttökustannuksia.

(edit: arvonaleneminen auton vanhenemisen takia on pääomakustannuksia.)

Taksifirma ostaa 30000 euron auton, lainarahalla. Sen lainan korot on ne pääomakustannukset.

Alihankkija (yksityishenkilö, joka ryhtyy yksityisyrittäjäksi) omistaa jo auton koska tarvii sitä muutenkin. Hänen ei tarvi ostaa uutta autoa eikä ottaa sen takia velkaa. Ei tule mitään pääomakustannuksia lainan korosta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Kajber kertoi ilmoituksessaan että tämä "halpuutus" on tarkoitus hoitaa kuskeilla jotka tekevät sitä lisätienstinä, päätyön ohella. Eli maksaako Kajber provikan/keikka vai rahastaako Uberin tapaan kuskeilta tietyn prosentin?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Aivan yksi ja sama millä nimellä juuri sinä sitä nyt tahdot kutsua, mutta se taksin leikkiminen tuottaa kustannuksia jotka täytyy kattaa että se on järkevää. Kustannukset tossa jo luettelinkin, mutta väistit kysymyksen aika hienosti.
Alkuperäisen viestini 1-kohdassa sanoin että säästöä tulee pääomakustannuksissa niin sitten sinä alat sotkemaan ja urputtamaan ja puhumaan ihan muista kustannuksista.

Auton käyttö- ja huoltokustannukset eikä lisäkilometreistä johtuva arvonalenema ei ole pääomakustannuksia.
(sen sijaan auton vanhenemisesta tuleva osa arvonalenemaa on, mutta sitä ei tule yhtään sen enempää jos se auto joka tapauksessa on olemassa)

Että mitä ihmettä oikein olkiukkoilet?

En ole koskaan väittänyt että mitään säästöä tulisi näissä "muissa kustannuksissa",
joten ei minun tarvi vastata sinulle yhtään mitään liittyen asioihin mitä en ole koskaan väittänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 290
Mitä tarkoitat nigeriakalustolla, millainen auto se on. Itse en ole törmännyt helsingissä yhteenkään nigerialaiskuskiin, vai tarkoitatko tällä yleisesti somppuja renkeinä? Vai onko tummaihoinen/afrikkalainen yleisesti huonompi asiakaspalvelija/taksikuski kuin perus tolppahousu?
Oman (melko suppean) kokemukseni mukaan kantasuomalaisten kuskien ajotapa on aika paljon rauhallisempaa kuin ulkomaista alkuperää olevien. Puheliaampia nuo ulkomaalaistaustaiset on kyllä, mutta kova kiire tuntuu olevan joka paikkaan (äkilliset kaistanvaihdot, ylinopeus yms.).

@Asmola

edit: editoitu vähemmän provosoivaan muotoon. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
No joo, säästöä tulee pääomakustannuksissa siinä mielessä, että taksin osuuteen ei tarttee jyvittää esim. korkokuluista kun se prosentti mikä taksiajoa aletaan. Että on se joo säästöä sekin.
Jos se auto on joka tapauksessa hankittu, niin ei siihen tarvi jyvittää yhtään mitään. Se on jo tuhlattua rahaa ja marginaalikustannus siihen että autoa kätetään enemmän on pääoman suhteen 0.

En jaksa alkaa vänkäämään siitä mikä on kirjanpidollisesti oikea termi joten jätetään loput siihen. Eli tldr säästöä ei oikeastaan tule paitsi kun se revitään duunarin selkänahasta.
30000 euron laina 4% korolla tekee 1200e vuodessa. Jos lainaa lyhennetään pois lineaarisesti (siten että lainaa poistuu joka kuukausi saman veran) samassa ajassa kun autoa käytetään, tarkoittaa se keskimäärin 15000 euron lainapottia eli 600e korkoa vuodessa.

Kyllä tämä 600 euroa/vuosi on jo summa, joka tuntuu jossain.

Yleensä tosin lainanmaksusuunnitelma perustuu tasaeriin, että sitä maksetan joka kuukausi könttäsumma josta alussa suurempi osa on korkoa, pienempi osa lyhennystä, ja lopussa suurempi osa lyhennystä, pienempi sa korkoa) niin silloin lainaa on keskimäärin hiukan enemmän, ja korkoihin menee kokonaisuudessaan hiukan enemmän.

Ja tähän päälle se auton arvonalenemisen iästä eikä ajosta johtuva osuus. Sekin on helposti samaa luokkaa, jolloin kokonaisuudessaan nousee helposti tonni/vuosi hintaluokkaan.


Hassusti joskus vuosi sitten taksin hinnoista vääntäessä taksikuskit perusteli yhdeksi syyksi taksien suurille hinnoille suuria pääomakustannuksia... nyt kun tähän tarjotaan ratkaisua, niin sitten taksien hintojen puolustelijat kääntääkin täysin kelkkaa ja alkaa väittää että ei ne pääomakustannukset olekaan mikään suuri kustannus tai syy niihin hintoihin...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
On kyllä ihan vitun ihmeellistä bisneslogiikkaa, että kun "se auto on jo hankittu" niin siitä ei sitten ole enää mitään kuluja, kun sehän on niinkus jo olemassa.

Vois itekin ostaa vaikka omakotitalon ja sit kun se on niinku jo olemassa, niin pistän siihen kukkakaupan pystyyn ja riemuitsen kun ei tartte maksaa firman vuokraa ollenkaan. Puhdasta voittoa.

Hohhoijaa. :D
Voisitko lopettaa tuon olkiukkoilusi?

Missään en ole väittänyt että mitään kuluja ei olisi. Vaan erotellut ne kulut niihin kuluihin jotka on joka tapauksessa(kiinteät kustannukset), ja sitten niihin käyttökustannuksiin(muuttuvat kustannukset).

Sinulla tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää hyvin yksinkertaisia talouden peruskäsitteitä, kun jatkuvasti ymmärrät väärin. Kiinteiden ja muuttuvien kustannusten erottelu on ihan peruskamaa jonka ymmärtämisessä ei pitäisi olla mitään vaikeaa.

Lisäksi kukkakauppasi on siitä todella huono ja typerä esimerkki, että silloin kun minä itse en aja autoani päästäkseni sillä jonnekin, sillä ei ole absoluuttisesti mitään muuta käyttöä ja se joutaa taksiksi, kun taas kukkakauppa omakotitalossa vie tilaa siitä talosta silloinkin kun kauppa ei ole auki.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Ei se jouda silloin taksiksi, jos sinä et veloita siitä oikeaa hintaa. Edelleen se auto kuluu taksikäytössä ihan eri tavalla ja kilometrinkin hinta täysin eri normaaliin ajoon nähden.
Ja edelleenkin tämä on laskettu mukaan niihin auton käyttökustannuksiin.

Ja näissä käyttökustannuksissa en ole koskaan väittänyt syntyvän mitään säästöjä. Käyttökustannukset eivät ole pääomakustannuksia.

Toistan vielä kohdan edellisestä viestistäni kun et vieläkään selvästikään tajunnut:

hkultala sanoi:
Sinulla tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää hyvin yksinkertaisia talouden peruskäsitteitä, kun jatkuvasti ymmärrät väärin. Kiinteiden ja muuttuvien kustannusten erottelu on ihan peruskamaa jonka ymmärtämisessä ei pitäisi olla mitään vaikeaa.



diaz sanoi:
Eli joo, se on "tyhjän panttina" mutta ei se tarkoita sitä että sillä kannattaa automaattisesti sitten ajaa taksia kun se kerta on tyhjän panttina. Tajusitko?
"Tyhjän panttina" olevalla autolla josta ei koidu enää ylimääräisiä pääomakustannuksia on kannattavampaa ajaa taksiajoa kuin että tuhlataan pääomakustannuksia siihen, että hankitaan auto pelkästään taksiajoa varten. Kokonaiskustannus/ajettu kilometri tai kokonaiskustannus/kuskattu asiakas tulee halvemmaksi sillä muuten "tyhjän panttina olevalla" autolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
@Diaz\ Väännätkö vielä rautalangasta esimerkin. Eli jos henkilöllä on auto osarilla jota lyhentää vaikkapa 300eur/kk ja maksaa sitä 36kk. Henkilöllä ei ole paljoa omia ajoja, sanotaan vaikka että 15 000km/v. Henkilö ajattelee että maksaa pois autoansa ajamalla taksia satunnaisesti, eli "tienaa sen 300eur/kk nettona. Kannattavaa vaiko eikö? Toki tähän yhtälöön vaikuttanee vielä esimerkiksi auton vakuutukset. Vielä ei ole tietoa, tarvitseeko satunnainen Kajber -kuski kalliin taksivakuutuksen vai pärjääkö omalla laajennetulla kaskolla? Onhan tässä toki vielä monta muuttujaa....
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
107
Taksikuskien hehkuttamat kalliit taksivakuutukset ovat keskeytysvakuutuksia, eli jos auto hajoaa niin vakuutuksesta saa korvauksena menetettyä tuloa. Ei ammattiajoon tarvittavat liikennevakuutukset ole juurikaan tavan vakuutuksia kalliimpia.
 

Terevis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
333
@Diaz\ Väännätkö vielä rautalangasta esimerkin. Eli jos henkilöllä on auto osarilla jota lyhentää vaikkapa 300eur/kk ja maksaa sitä 36kk. Henkilöllä ei ole paljoa omia ajoja, sanotaan vaikka että 15 000km/v. Henkilö ajattelee että maksaa pois autoansa ajamalla taksia satunnaisesti, eli "tienaa sen 300eur/kk nettona. Kannattavaa vaiko eikö? Toki tähän yhtälöön vaikuttanee vielä esimerkiksi auton vakuutukset. Vielä ei ole tietoa, tarvitseeko satunnainen Kajber -kuski kalliin taksivakuutuksen vai pärjääkö omalla laajennetulla kaskolla? Onhan tässä toki vielä monta muuttujaa....
  • Suoraan trafin tiedostosta kopioitu.
  • Ajoneuvo täytyy yhä rekisteröidä luvanvaraiseen käyttöön
  • Taksinkuljettajalta ei enää vaadita koulutukseen osallistumista, mutta vaatimus kokeen suorittamisesta säilyy. Hyväksytysti suoritetun taksinkuljettajan kokeen lisäksi tarkistetaan terveys- ja ajo-oikeustiedot sekä rikostausta.

    Taksinkuljettajan kokeen osa-alueet ovat turvallisuus, matkustajan toimintarajoitusten huomioon ottaminen ja paikallistuntemus. Kokeen rakenne mukailee nykyistä mallia, mutta mm. kokeeseen kuuluva paikallistuntemusosa-alue mittaa jatkossa paikallistuntemusta yleisemmällä tasolla.

  • Asiakkaalla on oikeus maksaa matkansa käteisellä ja yleisimmillä maksukorteilla.
  • Taksivalaisimen käyttö on jatkossakin pakollista.
  • Taksivalaisimen käyttö oikeuttaa käyttämään taksikaistoja, taksiasemia ja tolppia, mikäli niissä ei ole maanomistajan rajoituksia. Näitä rajoituksia on jo monessa kaupungissa. Nykyiset taksikeskuket ostaa tolppa paikat ittelle.
  • Mikäli matkan hinta perustuu matkan tai ajan mittaamiseen, tulee ajoneuvossa olla mittalaitedirektiivin (2014/32/EU) mukainen taksamittari. Mikäli asiakkaalle annetaan kiinteä hinta ennen matka alkua, tällöin ajoneuvossa ei tarvitse olla taksamittaria tai välttämättä muutakaan laitetta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Suoraan trafin tiedostosta kopioitu.

Taksinkuljettajan kokeen osa-alueet ovat turvallisuus, matkustajan toimintarajoitusten huomioon ottaminen ja paikallistuntemus. Kokeen rakenne mukailee nykyistä mallia, mutta mm. kokeeseen kuuluva paikallistuntemusosa-alue mittaa jatkossa paikallistuntemusta yleisemmällä tasolla.
Tämä onkin mielenkiintoinen osa. Kun aiemmin paikallistuntemuskokeet ovat olleet asemapaikkakohtaisia eli kaupunki- tai seutukohtaisia, nyt tarvitaan melkoista luovaa ajattelua tuollaisen yleisemmän kokeen laatimiseen. En keksi oikein muuta ideaa kuin reittejä merkittävien kaupunkien välillä ja valtakunnallisesti tärkeimpiä kohteita. Ensinmainittu on aika marginaalinen juttu normaalin taksiliikenteen kannalta ja helpoimpia kartan mukaan navigoitavia asioita. Jälkimmäistä on aika vaikea rajata. Helsinki-Vantaan lentoasema tulee ainoana itsestäänselvänä mieleen, mikä muu on mahdollinen kysyttävä? Onko Satakunnan Keskussairaalan osoite(kenties peräti lähestymisreitti) riittävän tärkeää tietoa? Turun Yliopisto? Pieksämäen rautatieasema? Punkaharjun kuntoutuskeskus? Struven ketjun suojelukohteet? :D Tällainen knoppitieto on aika pitkälle yhtä tyhjän kanssa ja paikallistuntemusosio voitaisiin yhtä hyvin poistaa, jos ei enää edes yritetä vaatia minimitasoa jonkin tietyn kaupungin tuntemuksesta.

Ellei tuo "yleisemmällä tasolla" sitten ollut vain epämääräistä selittelyä ja todellisuudessa edelleen järjestetään asemapaikkakohtaisia kokeita, jotka ovat vaan helpompia. Tällöinhän kuitenkin varsinaisten asemapaikkojen lakattua olemasta voi valita mahdollisimman helpon kokeen riippumatta siitä, missä aikoo oikeasti ajella.

Toki taksiyhtiöt tai välitysyhtiöt voivat vaatia kuljettajilta myös sellaista, mitä laki ei vaadi. Näin todennäköisesti tapahtuukin. Sitä suuremmalla syyllä varsinaisen tutkinnon paikallistuntemusosasta pitäisi ihan rehellisesti suoraan luopua kokonaan, kun siitä de facto ollaan luopumassa.

Taksivalaisimen käyttö on jatkossakin pakollista.
Tarkennuksena tähän, että se ei ole nytkään pakollista. Toki taksiasemilta toimittaessa ja muuten normaalisti on, mutta asiakas voidaan pyynnöstä noutaa ja kuljettaa ilman kupua, ja tällöin ei nykyisinkään ole sallittua mm. käyttää taksille sallittuja linja-autokaistoja tai seisottaa autoa takseille varatuilla paikoilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Niin, ilman kupua se auto ei ole taksi vaan normaali henkilökuljetus. Eli taksiajoon vaaditaan kupu.
Nykyisellään ilman kupua ajettavat taksikyydit ovat taksiajoa. Auto on tällöin kaikilla tavoin taksi, se vaan ei saa liikenteessä toimia normaalista henkilöautosta poikkeavasti.

Otaksun, että jatkossakin taksiyrityksen on mahdollista tarjota tällaista palvelua ja mikäli palvelu tilataan, tuotetaan ja kulutetaan kuten muukin taksipalvelu, tällainen katsotaan taksipalveluksi. Ellei nyt löydy joku oikein villi porsaanreikä kiertää vähäkin jäljelle jäävä taksilainsäädäntö.

Kajonin kalusto on aika kehitysmaatasoa mitä muutaman kerran joutunut kyydissä olemaan, ja kuljettajat lähes poikkeuksetta ulkomaan vahvistuksia. Niin ihan sillä mietin, että miten tuosta enää halvemmalla pääsee. No tietty kun myy ne puhkinussitut tila-autot niille ulkkarikuskeille ja käskee perustaa firman. Kyydin hinta alenee just niin paljon kun voi että liksa riittää vielä vuokraan. :think:
Eiköhän tietynlainen vastuun ulkoistaminen ole osana liiketoimintasuunnitelmaa monella taholla. Kyydin hinta voi alentua just sen verran kuin alihankkijayrittäjällä riittää kanttia vetää liivintaskuun.

Koska olen rasisti, arvelen myös, että mamukuskien osalta voi myös käydä niin, että ne takavuosien urbaanilegendat ihan oikeasti toteutuvat. Siellä voi olla yhden ja saman miehen papereilla pari-kolme saman pizzerian tyyppiä tekemässä osa-aikaisesti. Etuuksilla elävän kannattaa tehdä pimeää työtä toisen puolesta, vaikka kaveri vetäisi vähän välistä, kun ei menetä etuuksia. Välimiehelle taas kertyy itselle jäävän osan lisäksi eläkettä toisen tekemistä töistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Hassusti joskus vuosi sitten taksin hinnoista vääntäessä taksikuskit perusteli yhdeksi syyksi taksien suurille hinnoille suuria pääomakustannuksia... nyt kun tähän tarjotaan ratkaisua, niin sitten taksien hintojen puolustelijat kääntääkin täysin kelkkaa ja alkaa väittää että ei ne pääomakustannukset olekaan mikään suuri kustannus tai syy niihin hintoihin...
Jaa. Minä kun muistan, että tästä aiheesta keskusteltaessa on usein ja pitkään letkauteltu siitä, että vanhalla tojotalla voisi päästä halvemmalla ja tähän on vastattu, että itse auton(pääomakulu, olkoon koron tai vaihtoehtoiskulun avulla laskettu, sekä arvonalenema) osa taksin liikevaihdosta on melko pieni. Muistaisin arvioksi esitetyn täällä tai wanhassa Murossa 7-11%. Persetuntumalla en lähde väittämään vastaan.

Kaiketi joku on voinut olla aivan eri mieltä, mutta en usko, että useinkaan samat epämiellyttävät vastaanväittäjät ovat väittäneet ensin yhtä ja sitten päinvastaista.
taksien hintojen puolustelijat
Tämä on kyllä hassusti ilmaistu ja kertoo asenteellisuuden suoraan. Taksin hinnoittelu Suomessa ei todellakaan ole mitenkään normaalista poikkeava kansainvälisessä vertailussa, vaan hyvin tyypillinen kun huomioidaan paskaduunarien palkkataso ja yleinen kuluttajahyödykkeiden hintataso. Ei myöskään ole näyttöä siitä, että markkinaehtoisessa systeemissä hinta olisi alempi kuin vastaavassa säännellyssä systeemissä. Esimerkkinä mainittakoon, että taksipalvelujen hinta Ruotsissa hyvämaineisilla yhtiöillä, jotka vievät leijonanosan kyydeistä, on tällä hetkellä hieman korkeampi kuin Suomessa vallitsevan systeemin mukaisissa laillisissa takseissa.

Miksikö jauhan tästä kun taksisääntelyä juuri vapautetaan? Ei siksi, että kovasti vastustaisin muutosta, vaan siksi, että yleinen keskimääräinen hintataso ei tämän uudistuksen tullessa ole kääntymässä laskuun - ellei pimeän työn tai yhteiskunnan kustantamien "harjoittelijoiden" avulla leikata merkittävästi työvoimakulua. Ennusteeni tarkkuutta arvioitakoon muutaman vuoden päästä. Ei kuukausi juhannuksesta saalistushinnoiteltujen kampanjakyytien perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Tolppahomo ei ole haukkumanimi, vaan sarkastinen ja stereotypinen nimitys ammatista, jossa patsastellaan tolpalla ja odotetaan kyytiä. Kuten nokikolari, tolppa-apina (sähkömies), ym.
Anteeksi nyt vaan, mutta näin taksinkuljettajana minua loukkaa tuo "tolppahomo" haukkumanimi. Tolppa-apina on sarkastinen ja stereotypinen nimitys taksinkuljettajankin ammatista, mutta "tolppahomo" on jonkun idiootin nykyinen väännös kyseisestä vanhasta nimityksestä. Millä lailla sterotypioit taksinkuljettajat homoiksi? Hohoijaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Tolppa-apina tarkoittaa myös sähköverkkotöitä tekevää asentajaa, sellaista joka käyttää tolppakenkiä.
 

Terevis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
333
Jaa. Minä kun muistan, että tästä aiheesta keskusteltaessa on usein ja pitkään letkauteltu siitä, että vanhalla tojotalla voisi päästä halvemmalla ja tähän on vastattu, että itse auton(pääomakulu, olkoon koron tai vaihtoehtoiskulun avulla laskettu, sekä arvonalenema) osa taksin liikevaihdosta on melko pieni. Muistaisin arvioksi esitetyn täällä tai wanhassa Murossa 7-11%. Persetuntumalla en lähde väittämään vastaan.

Kaiketi joku on voinut olla aivan eri mieltä, mutta en usko, että useinkaan samat epämiellyttävät vastaanväittäjät ovat väittäneet ensin yhtä ja sitten päinvastaista.

Tämä on kyllä hassusti ilmaistu ja kertoo asenteellisuuden suoraan. Taksin hinnoittelu Suomessa ei todellakaan ole mitenkään normaalista poikkeava kansainvälisessä vertailussa, vaan hyvin tyypillinen kun huomioidaan paskaduunarien palkkataso ja yleinen kuluttajahyödykkeiden hintataso. Ei myöskään ole näyttöä siitä, että markkinaehtoisessa systeemissä hinta olisi alempi kuin vastaavassa säännellyssä systeemissä. Esimerkkinä mainittakoon, että taksipalvelujen hinta Ruotsissa hyvämaineisilla yhtiöillä, jotka vievät leijonanosan kyydeistä, on tällä hetkellä hieman korkeampi kuin Suomessa vallitsevan systeemin mukaisissa laillisissa takseissa.

Miksikö jauhan tästä kun taksisääntelyä juuri vapautetaan? Ei siksi, että kovasti vastustaisin muutosta, vaan siksi, että yleinen keskimääräinen hintataso ei tämän uudistuksen tullessa ole kääntymässä laskuun - ellei pimeän työn tai yhteiskunnan kustantamien "harjoittelijoiden" avulla leikata merkittävästi työvoimakulua. Ennusteeni tarkkuutta arvioitakoon muutaman vuoden päästä. Ei kuukausi juhannuksesta saalistushinnoiteltujen kampanjakyytien perusteella.
Toi ruotsiin vertaaminen on todella hämäävää. Tukholmassa hinnat on suomen tasoa mutta vähänkään pienemmässä kylässä huomattavasti korkeampia.
 

Kraikas

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
336
Eikö "homo" tarkoita vaan yleisesti (mies)henkilöä tässä kontekstissa? Se on siis humoristisuutensa irroitettu alkuperäisestä merkityksestään.
 
Liittynyt
19.05.2018
Viestejä
1
Toki taksialan vapautus ja automatisaatio ovat voittopuolisesti myönteisiä asioita, vaikkakin hintahaitarin alapäässä kannattaa olla tarkkana. Taksimatkan hinta tulee laskemaan pitkällä aikavälillä ja siitä hyötyy varsinkin maalaiskunnat. Asiakas saa itse päättää, haluaako hän ajaa ladalla, bemarilla vai roboautolla :cigar2:
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 492
Viestejä
4 164 106
Jäsenet
70 416
Uusin jäsen
giantaxe

Hinta.fi

Ylös Bottom