Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Persaukisena se kotiinpääsy kolmanneksen halvemmalla painaa vaakakupissa enemmän.
Mitenköhän se vaakakuppi menee vaikka naisilla, maksaisikohan ne kolmanneksen enemmän ettei tarvitsisi pelätä vaikka kuskin raiskausta nykyään yöllä satunnaista taksia käyttäessä?

Itse maksan kyllä nykyään aina firmalle, jossa kuski osaa kielen ja liikennesäännöt. Eikä ole edes mikään monivalinta näillä hakuehdoilla. Persaukiset voivat myös pyöräillä, kävellä tai käyttää busseja. Luulisi tulevan halvemmaksi.

Voisi sen vanhan järjestelmän muutenkin ajaa samantien takaisin pun intented.
 
Mitenköhän se vaakakuppi menee vaikka naisilla, maksaisikohan ne kolmanneksen enemmän ettei tarvitsisi pelätä vaikka kuskin raiskausta nykyään yöllä satunnaista taksia käyttäessä?

Itse maksan kyllä nykyään aina firmalle, jossa kuski osaa kielen ja liikennesäännöt. Eikä ole edes mikään monivalinta näillä hakuehdoilla. Persaukiset voivat myös pyöräillä, kävellä tai käyttää busseja. Luulisi tulevan halvemmaksi.

Voisi sen vanhan järjestelmän muutenkin ajaa samantien takaisin pun intented.
Varmaan naisilla tapauskohtaista, eli en osaa miehenä sanoa. Tai muutenkaan muiden vaakakupeista. Yleensä näitä kyytejä tulee humalatiloissa käytettyä, tai tilanteissa missä matka on liian pitkä käveltäväksi ajan puitteissa, ja bussit eivät kulje. Toki halvemmaksihan se sinullekin tulisi kun et edes busseja käyttäisi, vaan kävelisit joka paikkaan, polkupyöräkin maksaa.
 
Se kyllä jaksaa vuodesta toiseen itseä ihmetyttää, että miten "persaukisilla" on varaa viinaan (oletettavasti vielä kalliissa baarissa, kalsarikänneiltä tuskin tarttee kotimatkalle lähteä), mutta ei sitten joitain euroja enemmän turvallisesta kotimatkasta.. :hmm:
 
Se kyllä jaksaa vuodesta toiseen itseä ihmetyttää, että miten "persaukisilla" on varaa viinaan (oletettavasti vielä kalliissa baarissa, kalsarikänneiltä tuskin tarttee kotimatkalle lähteä), mutta ei sitten joitain euroja enemmän turvallisesta kotimatkasta.. :hmm:
Varaa on ryypätä kun säästää esim. taksimatkoista. Ja hintaero ei ole muutamia euroja, kuten todettu.
 
En nyt silti oikein näe että "persaukisen pitää päästä halvalla kännissä baarista kotiin, ovelta ovelle" on mitenkään päin hyvä peruste millekään lakimuutokselle. :rofl:
On sitä itsekin aikanaan köyhänä opiskelijana tullut bussilla kuljettua ja välillä jopa kävelty n. 15km baarista kotiin, mutta en silti koe, että taksin käyttö olisi mikään ihmisoikeus tulotasoon katsomatta - etenkin, kun sen "halpakyydin" ja perinteisen taksin hintaeron säästää jo siinä, kun jättää 1-2 kaljaa baarissa juomatta.
 
Voisi sen vanhan järjestelmän muutenkin ajaa samantien takaisin pun intented.
Tässähän ajatuksessa usein unohtuu se, että vaikka vahinkoa lainopillisista ja teknisistä syistäkään ei saa enää takaisin, on tämä myös elämän käytännön tasolla mahdotonta tai pitkässä puussa. Uudistus, jolla saatiin poloisille työtä, myös vei monelta työn. Ne vanhan liiton kuskit ja autoilijat jotka eivät jatkaneet, eivät ole odottaneet sohvalla peukalo perseessä vanhojen aikojen paluuta. He ovat eri aloilla, eläkkeellä tai haudassa. Jotkut tapasivat ennenkin välillä palata taksialalle kokeiltuaan "parempia töitä" tai eläköidyttyään, mutta tämä ilmiö ei enää samalla tavalla toimi kun koko homma on myllätty laakista ja vuosia kulunut. Minun on vaikea nähdä että esimerkiksi itse enää innostuisin uudelleen aloittamaan tuon hienon ammatin harjoittamisen. Joku aivan erityinen syy siihen pitäisi olla.
 
En nyt silti oikein näe että "persaukisen pitää päästä halvalla kännissä baarista kotiin, ovelta ovelle" on mitenkään päin hyvä peruste millekään lakimuutokselle. :rofl:
On sitä itsekin aikanaan köyhänä opiskelijana tullut bussilla kuljettua ja välillä jopa kävelty n. 15km baarista kotiin, mutta en silti koe, että taksin käyttö olisi mikään ihmisoikeus tulotasoon katsomatta - etenkin, kun sen "halpakyydin" ja perinteisen taksin hintaeron säästää jo siinä, kun jättää 1-2 kaljaa baarissa juomatta.
Olemme siis asiasta samaa mieltä. En mistään lakimuutoksista puhunutkaan. Ja tosiaan juon ne pari enemmän ja kotia kohti halvemmalla. En oikein näe ongelmaa tässä.
 
Mitenköhän se vaakakuppi menee vaikka naisilla, maksaisikohan ne kolmanneksen enemmän ettei tarvitsisi pelätä vaikka kuskin raiskausta nykyään yöllä satunnaista taksia käyttäessä?

Itse maksan kyllä nykyään aina firmalle, jossa kuski osaa kielen ja liikennesäännöt. Eikä ole edes mikään monivalinta näillä hakuehdoilla. Persaukiset voivat myös pyöräillä, kävellä tai käyttää busseja. Luulisi tulevan halvemmaksi.

Voisi sen vanhan järjestelmän muutenkin ajaa samantien takaisin pun intented.
Tästä vielä sen verran, että millä mekanismilla se lisää maksaminen takaa ettei joudu esimerkiksi raiskatuksi? Takskuskeina on myöskin kulttuurisesti haasteellisia kuskeja, kuten halpakyydeissä.
 
Tuo että jättää 1/3 taksikyydeistä tekemättä voi olla ihan hyvä vinkki mutta haettiinko tällä taksiuudistuksella sitä?

Itse mietin että taksiuudistuksella olisi haettu joustavuutta, hintojen elämistä (siis myös joustamista alaspäin) ja tarjonnan lisääntymistä -> kuluttajan etu. Nyt näyttää että perinteinen taksi on kallistunut ja laatu huonontunut ja kovasti tulee painetta käyttää halvempia vaihtoehtotakseja. En tiedä sit haettiinko uudistuksella tätä? Ja onko tästä uudistuksesta mitään virallisia kommentteja että onko menty eteen- vai taaksepäin? Nythän tätä on 6 vuotta ihmetelty niin ehkä jotain johtopäätöksiä voisi jo vetää.
 
Nyt näyttää että perinteinen taksi on kallistunut ja laatu huonontunut ja kovasti tulee painetta käyttää halvempia vaihtoehtotakseja.
Niin miten sen perinteisen taksin laatu on huonontunut? Jos on kovaselta tai taksi Helsingistä auton tilannut niin aina on ollut auto oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Kuski on osannut perille ilman ajo-ohjeita, mittari selkeästi näkyvillä ja ammattitaitoisen kuljettajan kanssa on voinut halutessaan vaikka matkan aikana keskustella äidinkielellä.

Viime talvena erehdyin kerran tilaan auton jostain taxi helesingistä ja tolpalle sitä ei voinut jostain syystä tilata. Varmaan puol tuntia piti silti odotella ja koko matkan sai englanniksi antaa ajo-ohjeita. Liikenne sääntöjä rikottiin se verta tiheästi, että joko kortti puuttuu kokonaan tai se on suoritettu maassa missä ei ole poliiseja tai liikennevaloja. Perille kun päästiin niin hinnasta ruvetaan sitten vääntämään ja kortilla nyt ei jostain syystä tietenkään voinut maksaa. Eipä ole tuon jälkeen tullut käytettyä, kun näitä perinteisiä.
 
Viime talvena erehdyin kerran tilaan auton jostain taxi helesingistä ja tolpalle sitä ei voinut jostain syystä tilata. Varmaan puol tuntia piti silti odotella ja koko matkan sai englanniksi antaa ajo-ohjeita. Liikenne sääntöjä rikottiin se verta tiheästi, että joko kortti puuttuu kokonaan tai se on suoritettu maassa missä ei ole poliiseja tai liikennevaloja. Perille kun päästiin niin hinnasta ruvetaan sitten vääntämään ja kortilla nyt ei jostain syystä tietenkään voinut maksaa. Eipä ole tuon jälkeen tullut käytettyä, kun näitä perinteisiä.
Tuossa se ongelma onkin kun et tilannut Taksi Helsingistä vaan jostain kopiofirmasta "taxi helesingistä". :D Nuo kopiofirmat on ehkä pahimpia, tosin oma otos on ehkä parikymmentä taksikyytiä tuon 2018 uudistuksen jälkeen ja suurin osa, varsinkin viimeisimmät kyydit ovat olleet Taksi Helsingin kyydissä kun olen todennut sen tähän mennessä luotettavimmaksi itselle kohdalle osuneista.
 
Tuossa se ongelma onkin kun et tilannut Taksi Helsingistä vaan jostain kopiofirmasta "taxi helesingistä". :D Nuo kopiofirmat on ehkä pahimpia, tosin oma otos on ehkä parikymmentä taksikyytiä tuon 2018 uudistuksen jälkeen ja suurin osa, varsinkin viimeisimmät kyydit ovat olleet Taksi Helsingin kyydissä kun olen todennut sen tähän mennessä luotettavimmaksi itselle kohdalle osuneista.
Itsellä kans se 1-4 matkaa vuodessa niin eipä ole pienituloisellakaan ollut tarvetta "säästää" takseissa.

Ei olisi tullut mieleen, että se on ylipäätään noin laaduttomaksi muuttunut, ellei tosiaan viime talvena olisi vahingossa tuota halpiskopiota testannut. Lähin kuiten ihmettelin tuota väitettä, että näissä perinteisissä olisi jotain laatuongelmia ollut.
 
Niin, tämähän kuuluisi tähän ketjuun kuin nenä päähän:
Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Taksiuudistuksen jälkeen kuskien epäillyt seksuaalirikokset moninkertaistuneet – tekijät ulkomaalaistaustaisia

Taksinkuljettajien tekemiksi epäiltyjen seksuaalirikosten määrä on noussut koko ajan vuoden 2018 taksiuudistuksen jälkeen. Tuolloin sääntöjä höllennettiin ja alalle tuli paljon uusia yrittäjiä. Samalla taksinkuljettajien tekemät seksuaalirikokset lähtivät merkittävään nousuun.
Vielä vanhan sääntelyn aikaan vuonna 2017 Helsingin poliisilaitokselle ilmoitettiin kaksi taksissa kuljettajan tekemäksi epäiltyä seksuaalirikosta.
– Siitä lähtien kun uudistus tuli vuonna 2018, on taksissa tapahtuneiden epäiltyjen seksuaalirikosten määrä noussut joka vuosi, Helsingin poliisin väkivaltarikosyksikön johtaja Ritva Elomaa sanoo illan Rikospaikan haastattelussa.
Tämän ja viime vuoden aikana Helsingin poliisiin on kirjattu yhteensä lähes 50 rikosilmoitusta, jossa taksinkuljettajaa epäillään seksuaalirikoksesta.
– Se on iso määrä ja vakava ongelma. Se itsessään olisi peruste ottaa takapakkia uudistuksesta, Elomaa sanoo.
Hallitus on aiemmin ilmoittanut haluavansa tiukentaa taksialan sääntelyä.
Lue myös: Yksinäisiä naisia kyytiin ottaneelle taksikuskille syytteet: Muun muassa useita raiskauksia ja vapaudenriistoja
Jotkut kuljettajat syyllistyneet useisiin tekoihin
Seksuaalirikoksiin syyllistyneet taksinkuljettajat ovat Elomaan mukaan poikkeuksetta ulkomaalaistaustaisia.
– Taksiala on luottamukseen perustuva ammatti ja heillä on paljon vastuuta. Nyt siellä toimii ammatinharjoittajia tai kuljettajia, jotka ovat syyllistyneet useisiin seksuaalirikoksiin työssään. Heitä on epäilty useista seksuaalirikoksista.
Tyypillisimmät rikosnimikkeet ovat seksuaalinen kajoaminen tai ahdistelu.
Ennen taksialan kilpailun vapauttamista kuljettajia ei juurikaan ollut epäiltyinä asiakkaisiin kohdistuneista seksuaalirikoksista.
Poliisin mukaan olisi syytä pohtia, pitäisikö taksiuudistuksessa ottaa joitakin taka-askelia tai tarkastella sääntelyä uudestaan.
 
Ei mitään taka-askelia vaan viimeinen hyppy silmät kiinni katolta alas. Poistetaan alalta ne viimeisetkin sääntelyn rippeet, että voi vaikka alaikäinen piripää ajella taksia, vaikka ei olisi auto missään rekisterissä. Täälläkin porukka kertonut, että halvalla pitää päästä baarista kotio. Tämä on se kriittinen osa taksikyytiä, ei se tuleeko ryöstetyksi ja/tai raiskatuksi samalla.
 
En ole tästä koskaan ymmärtänyt miksi ainoa vaihtoehto taksimafian monopolille on mennä seksuaalirikollisen kyytiin. Kai niiltä yrittäjiltä sopisi jotain kohtuullista lupaprosessia vaatia.
 
Sen verran kalliita on taksit, että ei kyllä tule käytettyä kuin ihan pakon edessä. Jos vaikka ottaa taksikyydin juna-asemalta kotiin, niin taksille tulee helposti hintaa paljon enemmän kuin mitä se junalippu maksoi. Vaikka kyseessä ei ole kuin muutaman kilometrin matka, ja vanha tätä uudistusta edeltävä firma.
 
ainakin täällä maaseudulla muuttui parempaan kun nykyään on takseja enemmän, ennen viikonloppuisin ne oli aina varattuina tai ei lainkaan tarjolla joskus
 
Ei mitään taka-askelia vaan viimeinen hyppy silmät kiinni katolta alas. Poistetaan alalta ne viimeisetkin sääntelyn rippeet, että voi vaikka alaikäinen piripää ajella taksia, vaikka ei olisi auto missään rekisterissä. Täälläkin porukka kertonut, että halvalla pitää päästä baarista kotio. Tämä on se kriittinen osa taksikyytiä, ei se tuleeko ryöstetyksi ja/tai raiskatuksi samalla.
Jep, paska uudistus.

Miten sellanen tunne että noita kasvavia seksuaalirikos-tilastoja eivät aiheuttaneet "alaikäiset piripäät", vaan joku toinen vähemmistö. Samaa sakkia kuin suuri osa Wolt-kuskeista. En ihmettelisi vaikka seuraava uutinen että ruoka-kuskit ovat kunnostautuneet seksuaalirikosten teossa.
 
Jos vaikka ottaa taksikyydin juna-asemalta kotiin, niin taksille tulee helposti hintaa paljon enemmän kuin mitä se junalippu maksoi.
Toisaalta samaan tapaan Euroopan kaupunkilomalla käydessä helposti huora veloittaa enemmän kuin halpalentoyhtiön liput maksavat.

Eikä tuo ollut mikään edgypetteriherja, vaan vakavasti otettavaksi tarkoitettu vertaus. En nimittäin näe lähtökohtaisesti outona, jos kaukojunalippu on halvempi kuin lyhyt taksimatka. Se taksari palvelee sen (eittämättä usein lyhyen) kyydin ajan vain yhtä asiakasta(ryhmää). Lisäksi sinne asiakkaan luo on pitänyt ajaa - oli sitten taksiasema tai tilaus kyseessä - ja jättöpaikalta pitää ajaa pois. Sitten pitää päivystää, venyttää esaa ja autoakin mm. pestä. Junassa taas on mahdollisesti 2-3 henkilökunnan edustajaa ja jopa satoja matkustajia, ja henkilökunta on liki koko ajan tehokkaasti töissä eikä joudu juuri venyttämään esaa. Ellei sitten kyseessä ole joku hiljainen kahden miehen junavuoro jossa konnari haluaa krapulan takia päästä helpolla. Tarkastaa liput lähtöasemalla, kuuluttaa että korttipääte on rikki joten makkarasämpylää ei myydä ja kiertää kerran matkan aikana kyselemässä Huittisten asemalta kyytiin nousseita. Tässä on tietysti hiljaiseen taksivuoroon se ero, että tuntipalkattua työntekijää tämä ei haittaa rahallisesti.
 
Toisaalta samaan tapaan Euroopan kaupunkilomalla käydessä helposti huora veloittaa enemmän kuin halpalentoyhtiön liput maksavat.

Eikä tuo ollut mikään edgypetteriherja, vaan vakavasti otettavaksi tarkoitettu vertaus. En nimittäin näe lähtökohtaisesti outona, jos kaukojunalippu on halvempi kuin lyhyt taksimatka. Se taksari palvelee sen (eittämättä usein lyhyen) kyydin ajan vain yhtä asiakasta(ryhmää). Lisäksi sinne asiakkaan luo on pitänyt ajaa - oli sitten taksiasema tai tilaus kyseessä - ja jättöpaikalta pitää ajaa pois. Sitten pitää päivystää, venyttää esaa ja autoakin mm. pestä. Junassa taas on mahdollisesti 2-3 henkilökunnan edustajaa ja jopa satoja matkustajia, ja henkilökunta on liki koko ajan tehokkaasti töissä eikä joudu juuri venyttämään esaa. Ellei sitten kyseessä ole joku hiljainen kahden miehen junavuoro jossa konnari haluaa krapulan takia päästä helpolla. Tarkastaa liput lähtöasemalla, kuuluttaa että korttipääte on rikki joten makkarasämpylää ei myydä ja kiertää kerran matkan aikana kyselemässä Huittisten asemalta kyytiin nousseita. Tässä on tietysti hiljaiseen taksivuoroon se ero, että tuntipalkattua työntekijää tämä ei haittaa rahallisesti.
No joo onhan se näinkin :D
Ei vain silti oikein nappaa, että matkan hinta helposti yli tuplaantuu jos ottaa taksin asemalta/asemalle.
 
Ei mitään taka-askelia vaan viimeinen hyppy silmät kiinni katolta alas. Poistetaan alalta ne viimeisetkin sääntelyn rippeet, että voi vaikka alaikäinen piripää ajella taksia, vaikka ei olisi auto missään rekisterissä. Täälläkin porukka kertonut, että halvalla pitää päästä baarista kotio. Tämä on se kriittinen osa taksikyytiä, ei se tuleeko ryöstetyksi ja/tai raiskatuksi samalla.
Olishan se kiva jos laatu heikkenee että se hinta sitten olisi reilusti halvempi? Itse olen viime vuosina taksia vähän käyttänyt mutta en huomannut hinnassa mitään hirmuista laskua alaspäin..
 
Jep, paska uudistus.

Miten sellanen tunne että noita kasvavia seksuaalirikos-tilastoja eivät aiheuttaneet "alaikäiset piripäät", vaan joku toinen vähemmistö. Samaa sakkia kuin suuri osa Wolt-kuskeista. En ihmettelisi vaikka seuraava uutinen että ruoka-kuskit ovat kunnostautuneet seksuaalirikosten teossa.
Viestini pointti ei ilmeisesti aivan mennyt perille saakka. Meillähän ei liikenteessä mikään piripelle vielä taksia aja. Varmasti on juuri ne Mogadishun murretta puhuvat vuohipaimenet noita seksuaalirikoksia tehtailemassa. Mutta näin suurikokoisena miehenä olen huolissani onko halpataksi minulle tarpeeksi jännä kokemus, kun minua tuskin raiskataan.

Täten ehdotan, että raiskaajien LISÄKSI koitetaan saada tolpalle väkivaltaisia piripäitä, jotka voisi puolestaan pilkun jälkeen miehiä aseella uhaten viedä pankkiautomaatille ja ryöstää tilin tyhjäksi. Tasa-arvokin toteutuu paremmin, kun kaikilla on mahdollisuus uusiin kokemuksiin.

Saataisiin sut ehkä potentiaalisesti vielä 20senttiä halvemmalla baarista kotiin, eikös se hinta nyt ollut sulle tärkeä asia jos oikein muistan?
 
Viestini pointti ei ilmeisesti aivan mennyt perille saakka. Meillähän ei liikenteessä mikään piripelle vielä taksia aja. Varmasti on juuri ne Mogadishun murretta puhuvat vuohipaimenet noita seksuaalirikoksia tehtailemassa. Mutta näin suurikokoisena miehenä olen huolissani onko halpataksi minulle tarpeeksi jännä kokemus, kun minua tuskin raiskataan.

Täten ehdotan, että raiskaajien LISÄKSI koitetaan saada tolpalle väkivaltaisia piripäitä, jotka voisi puolestaan pilkun jälkeen miehiä aseella uhaten viedä pankkiautomaatille ja ryöstää tilin tyhjäksi. Tasa-arvokin toteutuu paremmin, kun kaikilla on mahdollisuus uusiin kokemuksiin.

Saataisiin sut ehkä potentiaalisesti vielä 20senttiä halvemmalla baarista kotiin, eikös se hinta nyt ollut sulle tärkeä asia jos oikein muistan?
On omituisia ideoita kyllä, siis huononnetaan tilannetta vielä? Ja valitettavasti tuolla ajelee takseja piripäitä, tiedän jopa yhden tapauksen. En usko että ehdottamasi huononnus on sen arvoinen, vaikka halpa kyyti kelpaakin.
 
On kyllä perseestä juu. Toivottavasti seuraava hallitus tuo takaisin viikonloppuöiden tolppajonotuksen 30 asteen pakkasessa sekä ELY-keskusten, yhdessä muiden taksi-isäntien, monopolisoimat taksiluvat.

Tosin ihmettelen kyllä, että lähes jokaisessa käymässäni eurooppalaisessa kaupungissa pärjäsin todella hyvin paikallisilla taksisovelluksilla. Ehkä ei vain toimi Suomessa.
 
Toivottavasti seuraava hallitus tuo takaisin viikonloppuöiden tolppajonotuksen 30 asteen pakkasessa
En tiedä onko taksiuudistus lämmittänyt ilmastoa tai vähentänyt kysyntähuippuja/lisännyt niiden aikaista kapasiteettia.

En tiedä kun en ole ollut siellä talviyössä ryyppäämässä pilkkuun asti. Eikä se johdu pelkästään siitä että itse tulin vanhaksi. Ihan tilastoja siteeratenkin(minä en sitä nyt ala tekemään) voimme sanoa että yöelämä on muuttunut ja supistunut. Perinteisen ryyppäämisen suosio harrastuksena on laskenut. Eikä se harmita.
 
En tiedä onko taksiuudistus lämmittänyt ilmastoa tai vähentänyt kysyntähuippuja/lisännyt niiden aikaista kapasiteettia.

En tiedä kun en ole ollut siellä talviyössä ryyppäämässä pilkkuun asti. Eikä se johdu pelkästään siitä että itse tulin vanhaksi. Ihan tilastoja siteeratenkin(minä en sitä nyt ala tekemään) voimme sanoa että yöelämä on muuttunut ja supistunut. Perinteisen ryyppäämisen suosio harrastuksena on laskenut. Eikä se harmita.
Hieno homma ettei harmita. Ryyppääminen on vaarallista, alkoholi on huume joka on maksa- että hermotoksinen liuotin.
 
Tosin ihmettelen kyllä, että lähes jokaisessa käymässäni eurooppalaisessa kaupungissa pärjäsin todella hyvin paikallisilla taksisovelluksilla. Ehkä ei vain toimi Suomessa.
Toimiihan se Suomessakin niillä apeilla, yhteistä ulkomaiden ja suomenvälillä on käsipystyllä otettu taksi voi tulla todella kalliiksi. Ts. saadaksesi järkevän hintaisen taksin on käytettävä appia ja itselle on käynyt niinkin useamman kerran että se apilla tilattu kyyti ei koskaan saavu tai niin että 5min sitten katsottuna saatavuus ja hinta ok, lähdön hetkellä hinta 2x ja 3min myöhemmin taas järkevä eli se hintataso apillakin on sitten jonkin verran kiinni tuurista ja saapumattoman kyydin kohdalla ei mitään ole itsellä tehtävissä kuin tilata uusi "sen hetken markkinahintaan".
 
Ompa hieno kuulla, että kysyntähuippuja tasoittamaan on saatu riittävästi moniosaamattomia kehitysmaista, jännittävät asiakaspalvelutilanteet sekä tieliikennesääntöjen tulkinnat vaan piristävät jäykkää härmäläistä eloa, Palsternakkakin voi välillä twiittailla hauskoista hetkistä kun yksisuuntaista väärään suuntaan jne. :joy:
 
Toimiihan se Suomessakin niillä apeilla, yhteistä ulkomaiden ja suomenvälillä on käsipystyllä otettu taksi voi tulla todella kalliiksi. Ts. saadaksesi järkevän hintaisen taksin on käytettävä appia ja itselle on käynyt niinkin useamman kerran että se apilla tilattu kyyti ei koskaan saavu tai niin että 5min sitten katsottuna saatavuus ja hinta ok, lähdön hetkellä hinta 2x ja 3min myöhemmin taas järkevä eli se hintataso apillakin on sitten jonkin verran kiinni tuurista ja saapumattoman kyydin kohdalla ei mitään ole itsellä tehtävissä kuin tilata uusi "sen hetken markkinahintaan".
Yritän editoida komenttiani kolmatta kertaa, mutta hyvin todennäköisesti luetunymmärtämisessäni on vikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ompa hieno kuulla, että kysyntähuippuja tasoittamaan on saatu riittävästi moniosaamattomia kehitysmaista, jännittävät asiakaspalvelutilanteet sekä tieliikennesääntöjen tulkinnat vaan piristävät jäykkää härmäläistä eloa, Palsternakkakin voi välillä twiittailla hauskoista hetkistä kun yksisuuntaista väärään suuntaan jne. :joy:
No fakta on kuitenkin se että jos on vaihtoehto maksaa 70e siitä että kuski osaa itse ajaa osoitteeseen tai 20e siten että kerron minne ajetaan niin ei ainakaan itselle ole vaikeaa valita kumman ottaa.

Nuo moniosaajat (nimenomaan appi bolt/uber/yango) ovat autoakin osanneet ajaa ihan kohtuullisesti toisin kuin lentokentältä otettuna joku lähitaksi/taksi helsingin eli ns. premium firman moniosaaja. Mitään muuta selittävää syytä tälle en keksi kuin että ihan täysin kädetön moniosaaja ei pysty appsin kautta alkamaan "yrittäjäksi" eli se "taso on siellä keskimääräistä korkeampi", itse autolla ajohan ei nyt suuren suuria lahjoja vaadi.
 
Sanot että Suomessakin pärjää apeilla, mutta sitten sanot ettei pärjääkkään? Eli Suomessa asiat vain koetaan eri tavalla?
Just näin, 95% ajasta pärjää ja 5% ei. Ja jos hinta on halpa niin itse pystyn tietyllä tapaa sietämään tuon 5% epävarmuuden sillä olisi kohtuutonta olettaa saavansa premium palvelua 30-50% hinnalla. Just torstaina yöllä ajoin 16km ja 20min hintaan 22e. Lähitaksin nettilaskuri antaa hinta-arvioksi 45e ja omassa kyydissäni ei ollut mitään valittamista, auto tuli parissa minuutissa ja kuski ajoi hyvin sekä juttelu hänen kanssaan onnistui myöskin - mitä olisin saanut enemmän maksamalla tuplahinnan?
 
Yksilönä, tuskin mitään. Yhteiskuntahan tuossa häviää, tuolla hinnalla vaan ei elä. Yrittäjäeläke, työterveyshuolto jne.

Just aamulla on meidän alan palstalle kirjoitettu anonyymi ilmeisesti Bolttaavan "yrittäjän" tilitys kun hintaa on laskettu asiakkaille ilmeisesti hiljattain lisää > kun se autonkin pyörittäminen pelkästään jo maksaa täällä aika paljon.

Yhteiskunnan saamattomuuttahan tämä on. Sitten aikanaan kannetaan kaikki veroissamme sovellus/keikkatyöyhteiskunnan alimpien rattaiden laskut terveydenhoito- ja kansaneläkemaksuissa kun ikääntyvät riittävästi. :comp:
 
Yksilönä, tuskin mitään. Yhteiskuntahan tuossa häviää, tuolla hinnalla vaan ei elä. Yrittäjäeläke, työterveyshuolto jne.

Just aamulla on meidän alan palstalle kirjoitettu anonyymi ilmeisesti Bolttaavan "yrittäjän" tilitys kun hintaa on laskettu asiakkaille ilmeisesti hiljattain lisää > kun se autonkin pyörittäminen pelkästään jo maksaa täällä aika paljon.

Yhteiskunnan saamattomuuttahan tämä on. Sitten aikanaan kannetaan kaikki veroissamme sovellus/keikkatyöyhteiskunnan alimpien rattaiden laskut terveydenhoito- ja kansaneläkemaksuissa kun ikääntyvät riittävästi. :comp:
Itse tiedoston tuonkin ongelman, mutta sanotaanko näin että maksajia on tuossa lystissä niin paljon että jos itse saan euroja säästöön nyt niin tuskin 40v päästä yhtä paljon joudun maksamaan takasin. Rakenteellinen ongelma toki eikä kuskeillekaan oikein mitään käteen jää (mutta samaa ne "oikeaa taksia" ajavat sanoo)... Toki se "palkka" appsilla tulee pitkälle verottomana kun kilometrejä tulee niin paljon suhteessa laskutukseen eli on siten kuitenkin ihan "kohtuullinen" kk-tasolla kun(han) ei työtunteja huomioida. Kuitenkin parempi että kaveri elättää itsensä nyt kuin että yhteiskunta elättäisi alusta asti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 626
Viestejä
4 426 920
Jäsenet
73 387
Uusin jäsen
klemi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom