Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämänhän jokainen täysipäinen ymmärtää, ja ymmärtää myös olla antamatta tahallaan rahaa ryssän ja kiinan paskafirmoille. Tarkoitatko tällä letkautuksella olla samaa vai eri mieltä?Ei varmaan sitten kannata mennä moisten kyytiin.
Persaukisena se kotiinpääsy kolmanneksen halvemmalla painaa vaakakupissa enemmän.Tämänhän jokainen täysipäinen ymmärtää, ja ymmärtää myös olla antamatta tahallaan rahaa ryssän ja kiinan paskafirmoille. Tarkoitatko tällä letkautuksella olla samaa vai eri mieltä?
Mitenköhän se vaakakuppi menee vaikka naisilla, maksaisikohan ne kolmanneksen enemmän ettei tarvitsisi pelätä vaikka kuskin raiskausta nykyään yöllä satunnaista taksia käyttäessä?Persaukisena se kotiinpääsy kolmanneksen halvemmalla painaa vaakakupissa enemmän.
Varmaan naisilla tapauskohtaista, eli en osaa miehenä sanoa. Tai muutenkaan muiden vaakakupeista. Yleensä näitä kyytejä tulee humalatiloissa käytettyä, tai tilanteissa missä matka on liian pitkä käveltäväksi ajan puitteissa, ja bussit eivät kulje. Toki halvemmaksihan se sinullekin tulisi kun et edes busseja käyttäisi, vaan kävelisit joka paikkaan, polkupyöräkin maksaa.Mitenköhän se vaakakuppi menee vaikka naisilla, maksaisikohan ne kolmanneksen enemmän ettei tarvitsisi pelätä vaikka kuskin raiskausta nykyään yöllä satunnaista taksia käyttäessä?
Itse maksan kyllä nykyään aina firmalle, jossa kuski osaa kielen ja liikennesäännöt. Eikä ole edes mikään monivalinta näillä hakuehdoilla. Persaukiset voivat myös pyöräillä, kävellä tai käyttää busseja. Luulisi tulevan halvemmaksi.
Voisi sen vanhan järjestelmän muutenkin ajaa samantien takaisin pun intented.
Varaa on ryypätä kun säästää esim. taksimatkoista. Ja hintaero ei ole muutamia euroja, kuten todettu.Se kyllä jaksaa vuodesta toiseen itseä ihmetyttää, että miten "persaukisilla" on varaa viinaan (oletettavasti vielä kalliissa baarissa, kalsarikänneiltä tuskin tarttee kotimatkalle lähteä), mutta ei sitten joitain euroja enemmän turvallisesta kotimatkasta..
Persaukiselle kätevä vinkki on myös jättää aluksi joka kolmas dokausreissu tekemättä.Persaukisena se kotiinpääsy kolmanneksen halvemmalla painaa vaakakupissa enemmän.
Ryyppäämisen lopettaminen säästäisi rahaa.Varaa on ryypätä kun säästää esim. taksimatkoista. Ja hintaero ei ole muutamia euroja, kuten todettu.
Näin toimitaan toki jo. No, se halvempi kyyti kelpaa, eli ei ongelmaa. Muut saa toki maksaa omat kyytinsä miten tahtoo.Persaukiselle kätevä vinkki on myös jättää aluksi joka kolmas dokausreissu tekemättä.
Monia asia säästäisi rahaa, kuten halpakyyti taksin sijaan.Ryyppäämisen lopettaminen tai kotona kiljun juonti säästäisi rahaa.
Tässähän ajatuksessa usein unohtuu se, että vaikka vahinkoa lainopillisista ja teknisistä syistäkään ei saa enää takaisin, on tämä myös elämän käytännön tasolla mahdotonta tai pitkässä puussa. Uudistus, jolla saatiin poloisille työtä, myös vei monelta työn. Ne vanhan liiton kuskit ja autoilijat jotka eivät jatkaneet, eivät ole odottaneet sohvalla peukalo perseessä vanhojen aikojen paluuta. He ovat eri aloilla, eläkkeellä tai haudassa. Jotkut tapasivat ennenkin välillä palata taksialalle kokeiltuaan "parempia töitä" tai eläköidyttyään, mutta tämä ilmiö ei enää samalla tavalla toimi kun koko homma on myllätty laakista ja vuosia kulunut. Minun on vaikea nähdä että esimerkiksi itse enää innostuisin uudelleen aloittamaan tuon hienon ammatin harjoittamisen. Joku aivan erityinen syy siihen pitäisi olla.Voisi sen vanhan järjestelmän muutenkin ajaa samantien takaisin pun intented.
Olemme siis asiasta samaa mieltä. En mistään lakimuutoksista puhunutkaan. Ja tosiaan juon ne pari enemmän ja kotia kohti halvemmalla. En oikein näe ongelmaa tässä.En nyt silti oikein näe että "persaukisen pitää päästä halvalla kännissä baarista kotiin, ovelta ovelle" on mitenkään päin hyvä peruste millekään lakimuutokselle.
On sitä itsekin aikanaan köyhänä opiskelijana tullut bussilla kuljettua ja välillä jopa kävelty n. 15km baarista kotiin, mutta en silti koe, että taksin käyttö olisi mikään ihmisoikeus tulotasoon katsomatta - etenkin, kun sen "halpakyydin" ja perinteisen taksin hintaeron säästää jo siinä, kun jättää 1-2 kaljaa baarissa juomatta.
Tästä vielä sen verran, että millä mekanismilla se lisää maksaminen takaa ettei joudu esimerkiksi raiskatuksi? Takskuskeina on myöskin kulttuurisesti haasteellisia kuskeja, kuten halpakyydeissä.Mitenköhän se vaakakuppi menee vaikka naisilla, maksaisikohan ne kolmanneksen enemmän ettei tarvitsisi pelätä vaikka kuskin raiskausta nykyään yöllä satunnaista taksia käyttäessä?
Itse maksan kyllä nykyään aina firmalle, jossa kuski osaa kielen ja liikennesäännöt. Eikä ole edes mikään monivalinta näillä hakuehdoilla. Persaukiset voivat myös pyöräillä, kävellä tai käyttää busseja. Luulisi tulevan halvemmaksi.
Voisi sen vanhan järjestelmän muutenkin ajaa samantien takaisin pun intented.
Niin miten sen perinteisen taksin laatu on huonontunut? Jos on kovaselta tai taksi Helsingistä auton tilannut niin aina on ollut auto oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Kuski on osannut perille ilman ajo-ohjeita, mittari selkeästi näkyvillä ja ammattitaitoisen kuljettajan kanssa on voinut halutessaan vaikka matkan aikana keskustella äidinkielellä.Nyt näyttää että perinteinen taksi on kallistunut ja laatu huonontunut ja kovasti tulee painetta käyttää halvempia vaihtoehtotakseja.
Tuossa se ongelma onkin kun et tilannut Taksi Helsingistä vaan jostain kopiofirmasta "taxi helesingistä". Nuo kopiofirmat on ehkä pahimpia, tosin oma otos on ehkä parikymmentä taksikyytiä tuon 2018 uudistuksen jälkeen ja suurin osa, varsinkin viimeisimmät kyydit ovat olleet Taksi Helsingin kyydissä kun olen todennut sen tähän mennessä luotettavimmaksi itselle kohdalle osuneista.Viime talvena erehdyin kerran tilaan auton jostain taxi helesingistä ja tolpalle sitä ei voinut jostain syystä tilata. Varmaan puol tuntia piti silti odotella ja koko matkan sai englanniksi antaa ajo-ohjeita. Liikenne sääntöjä rikottiin se verta tiheästi, että joko kortti puuttuu kokonaan tai se on suoritettu maassa missä ei ole poliiseja tai liikennevaloja. Perille kun päästiin niin hinnasta ruvetaan sitten vääntämään ja kortilla nyt ei jostain syystä tietenkään voinut maksaa. Eipä ole tuon jälkeen tullut käytettyä, kun näitä perinteisiä.
Itsellä kans se 1-4 matkaa vuodessa niin eipä ole pienituloisellakaan ollut tarvetta "säästää" takseissa.Tuossa se ongelma onkin kun et tilannut Taksi Helsingistä vaan jostain kopiofirmasta "taxi helesingistä". Nuo kopiofirmat on ehkä pahimpia, tosin oma otos on ehkä parikymmentä taksikyytiä tuon 2018 uudistuksen jälkeen ja suurin osa, varsinkin viimeisimmät kyydit ovat olleet Taksi Helsingin kyydissä kun olen todennut sen tähän mennessä luotettavimmaksi itselle kohdalle osuneista.
Taksinkuljettajien tekemiksi epäiltyjen seksuaalirikosten määrä on noussut koko ajan vuoden 2018 taksiuudistuksen jälkeen. Tuolloin sääntöjä höllennettiin ja alalle tuli paljon uusia yrittäjiä. Samalla taksinkuljettajien tekemät seksuaalirikokset lähtivät merkittävään nousuun.
Vielä vanhan sääntelyn aikaan vuonna 2017 Helsingin poliisilaitokselle ilmoitettiin kaksi taksissa kuljettajan tekemäksi epäiltyä seksuaalirikosta.
– Siitä lähtien kun uudistus tuli vuonna 2018, on taksissa tapahtuneiden epäiltyjen seksuaalirikosten määrä noussut joka vuosi, Helsingin poliisin väkivaltarikosyksikön johtaja Ritva Elomaa sanoo illan Rikospaikan haastattelussa.
Tämän ja viime vuoden aikana Helsingin poliisiin on kirjattu yhteensä lähes 50 rikosilmoitusta, jossa taksinkuljettajaa epäillään seksuaalirikoksesta.
– Se on iso määrä ja vakava ongelma. Se itsessään olisi peruste ottaa takapakkia uudistuksesta, Elomaa sanoo.
Hallitus on aiemmin ilmoittanut haluavansa tiukentaa taksialan sääntelyä.
Lue myös: Yksinäisiä naisia kyytiin ottaneelle taksikuskille syytteet: Muun muassa useita raiskauksia ja vapaudenriistoja
Jotkut kuljettajat syyllistyneet useisiin tekoihin
Seksuaalirikoksiin syyllistyneet taksinkuljettajat ovat Elomaan mukaan poikkeuksetta ulkomaalaistaustaisia.
– Taksiala on luottamukseen perustuva ammatti ja heillä on paljon vastuuta. Nyt siellä toimii ammatinharjoittajia tai kuljettajia, jotka ovat syyllistyneet useisiin seksuaalirikoksiin työssään. Heitä on epäilty useista seksuaalirikoksista.
Tyypillisimmät rikosnimikkeet ovat seksuaalinen kajoaminen tai ahdistelu.
Ennen taksialan kilpailun vapauttamista kuljettajia ei juurikaan ollut epäiltyinä asiakkaisiin kohdistuneista seksuaalirikoksista.
Poliisin mukaan olisi syytä pohtia, pitäisikö taksiuudistuksessa ottaa joitakin taka-askelia tai tarkastella sääntelyä uudestaan.
Jep, paska uudistus.Ei mitään taka-askelia vaan viimeinen hyppy silmät kiinni katolta alas. Poistetaan alalta ne viimeisetkin sääntelyn rippeet, että voi vaikka alaikäinen piripää ajella taksia, vaikka ei olisi auto missään rekisterissä. Täälläkin porukka kertonut, että halvalla pitää päästä baarista kotio. Tämä on se kriittinen osa taksikyytiä, ei se tuleeko ryöstetyksi ja/tai raiskatuksi samalla.
Toisaalta samaan tapaan Euroopan kaupunkilomalla käydessä helposti huora veloittaa enemmän kuin halpalentoyhtiön liput maksavat.Jos vaikka ottaa taksikyydin juna-asemalta kotiin, niin taksille tulee helposti hintaa paljon enemmän kuin mitä se junalippu maksoi.
No joo onhan se näinkinToisaalta samaan tapaan Euroopan kaupunkilomalla käydessä helposti huora veloittaa enemmän kuin halpalentoyhtiön liput maksavat.
Eikä tuo ollut mikään edgypetteriherja, vaan vakavasti otettavaksi tarkoitettu vertaus. En nimittäin näe lähtökohtaisesti outona, jos kaukojunalippu on halvempi kuin lyhyt taksimatka. Se taksari palvelee sen (eittämättä usein lyhyen) kyydin ajan vain yhtä asiakasta(ryhmää). Lisäksi sinne asiakkaan luo on pitänyt ajaa - oli sitten taksiasema tai tilaus kyseessä - ja jättöpaikalta pitää ajaa pois. Sitten pitää päivystää, venyttää esaa ja autoakin mm. pestä. Junassa taas on mahdollisesti 2-3 henkilökunnan edustajaa ja jopa satoja matkustajia, ja henkilökunta on liki koko ajan tehokkaasti töissä eikä joudu juuri venyttämään esaa. Ellei sitten kyseessä ole joku hiljainen kahden miehen junavuoro jossa konnari haluaa krapulan takia päästä helpolla. Tarkastaa liput lähtöasemalla, kuuluttaa että korttipääte on rikki joten makkarasämpylää ei myydä ja kiertää kerran matkan aikana kyselemässä Huittisten asemalta kyytiin nousseita. Tässä on tietysti hiljaiseen taksivuoroon se ero, että tuntipalkattua työntekijää tämä ei haittaa rahallisesti.
Olishan se kiva jos laatu heikkenee että se hinta sitten olisi reilusti halvempi? Itse olen viime vuosina taksia vähän käyttänyt mutta en huomannut hinnassa mitään hirmuista laskua alaspäin..Ei mitään taka-askelia vaan viimeinen hyppy silmät kiinni katolta alas. Poistetaan alalta ne viimeisetkin sääntelyn rippeet, että voi vaikka alaikäinen piripää ajella taksia, vaikka ei olisi auto missään rekisterissä. Täälläkin porukka kertonut, että halvalla pitää päästä baarista kotio. Tämä on se kriittinen osa taksikyytiä, ei se tuleeko ryöstetyksi ja/tai raiskatuksi samalla.
Viestini pointti ei ilmeisesti aivan mennyt perille saakka. Meillähän ei liikenteessä mikään piripelle vielä taksia aja. Varmasti on juuri ne Mogadishun murretta puhuvat vuohipaimenet noita seksuaalirikoksia tehtailemassa. Mutta näin suurikokoisena miehenä olen huolissani onko halpataksi minulle tarpeeksi jännä kokemus, kun minua tuskin raiskataan.Jep, paska uudistus.
Miten sellanen tunne että noita kasvavia seksuaalirikos-tilastoja eivät aiheuttaneet "alaikäiset piripäät", vaan joku toinen vähemmistö. Samaa sakkia kuin suuri osa Wolt-kuskeista. En ihmettelisi vaikka seuraava uutinen että ruoka-kuskit ovat kunnostautuneet seksuaalirikosten teossa.
On omituisia ideoita kyllä, siis huononnetaan tilannetta vielä? Ja valitettavasti tuolla ajelee takseja piripäitä, tiedän jopa yhden tapauksen. En usko että ehdottamasi huononnus on sen arvoinen, vaikka halpa kyyti kelpaakin.Viestini pointti ei ilmeisesti aivan mennyt perille saakka. Meillähän ei liikenteessä mikään piripelle vielä taksia aja. Varmasti on juuri ne Mogadishun murretta puhuvat vuohipaimenet noita seksuaalirikoksia tehtailemassa. Mutta näin suurikokoisena miehenä olen huolissani onko halpataksi minulle tarpeeksi jännä kokemus, kun minua tuskin raiskataan.
Täten ehdotan, että raiskaajien LISÄKSI koitetaan saada tolpalle väkivaltaisia piripäitä, jotka voisi puolestaan pilkun jälkeen miehiä aseella uhaten viedä pankkiautomaatille ja ryöstää tilin tyhjäksi. Tasa-arvokin toteutuu paremmin, kun kaikilla on mahdollisuus uusiin kokemuksiin.
Saataisiin sut ehkä potentiaalisesti vielä 20senttiä halvemmalla baarista kotiin, eikös se hinta nyt ollut sulle tärkeä asia jos oikein muistan?
En tiedä onko taksiuudistus lämmittänyt ilmastoa tai vähentänyt kysyntähuippuja/lisännyt niiden aikaista kapasiteettia.Toivottavasti seuraava hallitus tuo takaisin viikonloppuöiden tolppajonotuksen 30 asteen pakkasessa
Hieno homma ettei harmita. Ryyppääminen on vaarallista, alkoholi on huume joka on maksa- että hermotoksinen liuotin.En tiedä onko taksiuudistus lämmittänyt ilmastoa tai vähentänyt kysyntähuippuja/lisännyt niiden aikaista kapasiteettia.
En tiedä kun en ole ollut siellä talviyössä ryyppäämässä pilkkuun asti. Eikä se johdu pelkästään siitä että itse tulin vanhaksi. Ihan tilastoja siteeratenkin(minä en sitä nyt ala tekemään) voimme sanoa että yöelämä on muuttunut ja supistunut. Perinteisen ryyppäämisen suosio harrastuksena on laskenut. Eikä se harmita.
Toimiihan se Suomessakin niillä apeilla, yhteistä ulkomaiden ja suomenvälillä on käsipystyllä otettu taksi voi tulla todella kalliiksi. Ts. saadaksesi järkevän hintaisen taksin on käytettävä appia ja itselle on käynyt niinkin useamman kerran että se apilla tilattu kyyti ei koskaan saavu tai niin että 5min sitten katsottuna saatavuus ja hinta ok, lähdön hetkellä hinta 2x ja 3min myöhemmin taas järkevä eli se hintataso apillakin on sitten jonkin verran kiinni tuurista ja saapumattoman kyydin kohdalla ei mitään ole itsellä tehtävissä kuin tilata uusi "sen hetken markkinahintaan".Tosin ihmettelen kyllä, että lähes jokaisessa käymässäni eurooppalaisessa kaupungissa pärjäsin todella hyvin paikallisilla taksisovelluksilla. Ehkä ei vain toimi Suomessa.
Yritän editoida komenttiani kolmatta kertaa, mutta hyvin todennäköisesti luetunymmärtämisessäni on vikaa.Toimiihan se Suomessakin niillä apeilla, yhteistä ulkomaiden ja suomenvälillä on käsipystyllä otettu taksi voi tulla todella kalliiksi. Ts. saadaksesi järkevän hintaisen taksin on käytettävä appia ja itselle on käynyt niinkin useamman kerran että se apilla tilattu kyyti ei koskaan saavu tai niin että 5min sitten katsottuna saatavuus ja hinta ok, lähdön hetkellä hinta 2x ja 3min myöhemmin taas järkevä eli se hintataso apillakin on sitten jonkin verran kiinni tuurista ja saapumattoman kyydin kohdalla ei mitään ole itsellä tehtävissä kuin tilata uusi "sen hetken markkinahintaan".
No fakta on kuitenkin se että jos on vaihtoehto maksaa 70e siitä että kuski osaa itse ajaa osoitteeseen tai 20e siten että kerron minne ajetaan niin ei ainakaan itselle ole vaikeaa valita kumman ottaa.Ompa hieno kuulla, että kysyntähuippuja tasoittamaan on saatu riittävästi moniosaamattomia kehitysmaista, jännittävät asiakaspalvelutilanteet sekä tieliikennesääntöjen tulkinnat vaan piristävät jäykkää härmäläistä eloa, Palsternakkakin voi välillä twiittailla hauskoista hetkistä kun yksisuuntaista väärään suuntaan jne.
Just näin, 95% ajasta pärjää ja 5% ei. Ja jos hinta on halpa niin itse pystyn tietyllä tapaa sietämään tuon 5% epävarmuuden sillä olisi kohtuutonta olettaa saavansa premium palvelua 30-50% hinnalla. Just torstaina yöllä ajoin 16km ja 20min hintaan 22e. Lähitaksin nettilaskuri antaa hinta-arvioksi 45e ja omassa kyydissäni ei ollut mitään valittamista, auto tuli parissa minuutissa ja kuski ajoi hyvin sekä juttelu hänen kanssaan onnistui myöskin - mitä olisin saanut enemmän maksamalla tuplahinnan?Sanot että Suomessakin pärjää apeilla, mutta sitten sanot ettei pärjääkkään? Eli Suomessa asiat vain koetaan eri tavalla?
Itse tiedoston tuonkin ongelman, mutta sanotaanko näin että maksajia on tuossa lystissä niin paljon että jos itse saan euroja säästöön nyt niin tuskin 40v päästä yhtä paljon joudun maksamaan takasin. Rakenteellinen ongelma toki eikä kuskeillekaan oikein mitään käteen jää (mutta samaa ne "oikeaa taksia" ajavat sanoo)... Toki se "palkka" appsilla tulee pitkälle verottomana kun kilometrejä tulee niin paljon suhteessa laskutukseen eli on siten kuitenkin ihan "kohtuullinen" kk-tasolla kun(han) ei työtunteja huomioida. Kuitenkin parempi että kaveri elättää itsensä nyt kuin että yhteiskunta elättäisi alusta asti.Yksilönä, tuskin mitään. Yhteiskuntahan tuossa häviää, tuolla hinnalla vaan ei elä. Yrittäjäeläke, työterveyshuolto jne.
Just aamulla on meidän alan palstalle kirjoitettu anonyymi ilmeisesti Bolttaavan "yrittäjän" tilitys kun hintaa on laskettu asiakkaille ilmeisesti hiljattain lisää > kun se autonkin pyörittäminen pelkästään jo maksaa täällä aika paljon.
Yhteiskunnan saamattomuuttahan tämä on. Sitten aikanaan kannetaan kaikki veroissamme sovellus/keikkatyöyhteiskunnan alimpien rattaiden laskut terveydenhoito- ja kansaneläkemaksuissa kun ikääntyvät riittävästi.
Itsekään en kyllä tajua että miksi ihmiset kitisee siitä, jos kuski ei muistanut ulkoa perille. Hittoako sillä on väliä että muistaako kuski ulkoa jokaista kaupungin katua jos pääsee perille? Varsinkin kun nykyään on navigaattorit.No fakta on kuitenkin se että jos on vaihtoehto maksaa 70e siitä että kuski osaa itse ajaa osoitteeseen tai 20e siten että kerron minne ajetaan niin ei ainakaan itselle ole vaikeaa valita kumman ottaa.
Joiden avulla ei löydä kunnolla perille Wolt/Yango-kuskitkaan. Niin ja kaksi kertaa on käännytty vasemmalle kun olen ohjeistanut että käänny oikealleItsekään en kyllä tajua että miksi ihmiset kitisee siitä, jos kuski ei muistanut ulkoa perille. Hittoako sillä on väliä että muistaako kuski ulkoa jokaista kaupungin katua jos pääsee perille? Varsinkin kun nykyään on navigaattorit.
Vielä kun nuo kuskit osaisivat käyttää sitä navigaattoriaan... Pari kertaa on käynyt niin että kuskilla ei ollut pienintäkään havaintoa mihin suuntaan olisi lähtöpaikalta edes lähtenyt eikä osannut navigaattoriinsa osoitettakaan laittaa vaan piti joka risteys kertoa erikseen mihin suuntaan mennään. Tutussa paikassa tuokaan nyt ei ole ylitsepääsemätön tilanne mutta jos olisin täysin tuntemattomalla paikkakunnalla että itselläkään ei olisi mitään hajua minne pitäisi ajaa (muuta kuin se määränpään osoite) niin entäs sitten?Itsekään en kyllä tajua että miksi ihmiset kitisee siitä, jos kuski ei muistanut ulkoa perille. Hittoako sillä on väliä että muistaako kuski ulkoa jokaista kaupungin katua jos pääsee perille? Varsinkin kun nykyään on navigaattorit.
Mutta halpa on halpa ja halpahan se Suomessa myy.TIEDOTE 2.10.2024
Taksiliitto: Taksien polkuhinnoittelu ei kestä päivänvaloa
Taksien vertailu pelkän hinnan perusteella vie kuluttajaa harhaan. Mediassa on hiljattain tuotu esille taksien hintavertailuja. Taksiliiton mukaan taksien hintaerojen dramatisointi peittää alleen kuljettajien saamien palkkioiden erot. Kilpailu alalla on nykypäivää, mutta kilpailuedun rakentaminen laistamalla osasta ammattiliikenteen todellisista kuluista ei ole yhteiskunnan kannalta kestävää.
MTV:n tekemässä taksien hintavertailussa viiden kilometrin matkan Helsingissä sai edullisimmillaan Uberilta noin 8,5 eurolla. Kun verot ja muut maksut sekä velvoitteet on hoidettu, 8,5 euron matkasta jää yrittäjälle palkkaa 1,15 euroa. Taksiliiton arvion mukaan näitä viiden kilometrin, 8,5 euron ajoja tulisi parhaimmillaankin tunnissa vain neljä, koska seuraava asiakas on harvemmin heti odottamassa päättyvän matkan määränpäässä. Näin neljällä ajolla tuntipalkaksi jää 4,60 euroa.
–Taksiyritykset voivat lain mukaan hinnoitella itse palvelunsa ja kilpailu on tervetullutta, mutta kaikkien pitää pelata samoilla säännöillä. Velvoitteensa hoitava yrittäjä ei voi näillä hinnoilla tulla toimeen. Jos jättää asianmukaiset verot, vakuutusmaksut ja YEL-maksut maksamatta, tulot nousevat tietysti paremmaksi, mutta toiminta ei kestä päivänvaloa ja syö samalla pitkäjänteistä yrittäjyyttä ja ammattimaista palvelua. Häviäjänä on sekä asiakas että yhteiskunta, Taksiliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson painottaa.
Harmaa talous kuriin
Taksiliitto esittää ratkaisuksi tehokkaampaa valvontaa – ei vain liikenteessä, vaan myös työpöytävalvontana. Verohallinnon tulee saada aukoton näkyvyys taksiyritysten tuloihin. Taksiliiton teknisen asiantuntijan Ville Jaakolan mukaan tällä hetkellä niin ei ole. Esimerkiksi ilman taksamittaria osa auton ajoista voidaan helposti ajaa kassan ohimyyntinä. Sovelluksista ei tallennu esimerkiksi kokonaisajosuoritetta, joka voitaisiin verotarkastuksessa todentaa. Verohallinto edellyttää, että taksin kokonaiskilometrit eritellään yksityis- ja ammattiajoihin, joista jälkimmäiset vielä tuloa tuottaviin ja tuloja tuottamattomiin ajoihin. Vain taksamittari tallentaa tiedot verottajan edellyttämän erittelyn mukaisesti.
–Muun muassa viikonloppuiltoihin on syntynyt alhaisia hintoja kompensoivaa hinnoittelua, joka ei vastaa millään muotoa ilmoitettuja hintoja. Suomessa on useita yrityksiä, jotka hoitavat velvoitteensa ja pystyvät läpinäkyvään hinnoitteluun. Viisautta on olla osallistumatta toimintaan, jossa kuljettaja ei saa palkkaansa rehellisesti, Annukka Mickelsson toteaa.
Laskelma 5 kilometrin matkasta, hinta asiakkaalle 8,5 euroa
Ville Jaakolan mukaan taksiyrityksen kiinteät kulut ovat vuodessa keskimäärin 29 000 euroa.
Velvoitteensa hoitava taksiyritys maksaa 8,5 euron (sis. ALV) tuloista yrittäjän palkaksi jää matkasta 1,15 euroa. Kulut:
– Arvonlisävero 10 % (0,77 €)
– 25 % välityspalkkio esimerkiksi Uberille (2,13 €)
– 25,5 % käänteinen ALV edellisestä, kun palvelu ostetaan ulkomaiselta alustayhtiöltä (2,13 €)
– 2,85 € auton kuluja (STM:n vahvistama auton kulu siviiliautolle, jossa ei ammattivakuutuksia mukana)
– Yrityksen muut kulut ja esimerkiksi kirjanpito, pankkikulut, keskimäärin 10 % liikevaihdosta (0,77 €)
– Yrittäjäeläke ja sairasvakuutusmaksu 24,5 % palkkasummasta (0,29 €)
– Bruttopalkaksi jää 1,15 €
Lisätiedot toimituksille:
Joiden avulla ei löydä kunnolla perille Wolt/Yango-kuskitkaan. Niin ja kaksi kertaa on käännytty vasemmalle kun olen ohjeistanut että käänny oikealle
No joo nämä kuulostaa kieltämättä ongelmallisilta tapauksilta. Monesti vain kuullut ihmisten valittavan ihan siitäkin kun kuski laittoi osoitteen navigaattoriin ja ajoi sen mukaan. Että on vähän muodostunut sellainen kuva, että välillä porukka myös valittaa ihan turhasta. Kunhan on kiva kitistä jostain.Vielä kun nuo kuskit osaisivat käyttää sitä navigaattoriaan... Pari kertaa on käynyt niin että kuskilla ei ollut pienintäkään havaintoa mihin suuntaan olisi lähtöpaikalta edes lähtenyt eikä osannut navigaattoriinsa osoitettakaan laittaa vaan piti joka risteys kertoa erikseen mihin suuntaan mennään. Tutussa paikassa tuokaan nyt ei ole ylitsepääsemätön tilanne mutta jos olisin täysin tuntemattomalla paikkakunnalla että itselläkään ei olisi mitään hajua minne pitäisi ajaa (muuta kuin se määränpään osoite) niin entäs sitten?
8.5 euroa 5 kilometrin matkasta on kieltämättä ihan polkuhinta, mutta näillä perinteisillä taksifirmoilla tuo taas saattaa olla vaikka 25-30 euroa mikä taas on jo aika paljon. Mutta sinä ilmeisesti olet taksikuski ja sinulla on varmaan tässä myös oma lehmä ojassa.Kuis sattuikaan kun yritykseni somea vilkaisin, oli liitolta tullutkin juuri aamulla tiedote median suuntaan; tosin eihän se ketään kiinnosta.
Mutta halpa on halpa ja halpahan se Suomessa myy.
Tämä narratiivi kului puhki joskus kun aiheesta ennen uudistuksen toteutusta keskusteltiin tai "keskusteltiin". Kävi niin, että oletetun intressiristiriidan takia moni öyhötti menemään jättäen huomiotta ne mielipiteet, joiden lausujalla oli jotain tietoa alaan liittyen. Itse enemmänkin luulisin että taksikuskit olivat turhan rehellisiä ja vähään tyytyviä siinä keskustelussa, työn luonne kun on mikä se on.Mutta sinä ilmeisesti olet taksikuski ja sinulla on varmaan tässä myös oma lehmä ojassa.
Kai sä nyt itse määränpään kuitenkin tiedät vaikka et tiedä miten sinne pääsee? Itse olen löynyt kuskille oman luurin käteen jossa navi kohteeseen että tuonne (toiminut ulkomaillakin joissa 0 yhteistä sanaa), ensin tietysti näyttänyt kartalta paikan ja jos käsien levittely jatkunut niin "navigate to destination".Vielä kun nuo kuskit osaisivat käyttää sitä navigaattoriaan... Pari kertaa on käynyt niin että kuskilla ei ollut pienintäkään havaintoa mihin suuntaan olisi lähtöpaikalta edes lähtenyt eikä osannut navigaattoriinsa osoitettakaan laittaa vaan piti joka risteys kertoa erikseen mihin suuntaan mennään. Tutussa paikassa tuokaan nyt ei ole ylitsepääsemätön tilanne mutta jos olisin täysin tuntemattomalla paikkakunnalla että itselläkään ei olisi mitään hajua minne pitäisi ajaa (muuta kuin se määränpään osoite) niin entäs sitten?
Nopeasti sanoisin että tuo laskenta on ihan päin helvettiä, alvit x2 ja jotenkin saatu laskettua käännytyksi alviksi sama kuin provikka (joka yangolla on muuten esim 8%), eikö se nyt olisi 25,5% tuosta 25% palkkiosta eli 0,43c?Kuis sattuikaan kun yritykseni somea vilkaisin, oli liitolta tullutkin juuri aamulla tiedote median suuntaan; tosin eihän se ketään kiinnosta.
Mutta halpa on halpa ja halpahan se Suomessa myy.
Kyllähän minä määränpään tiedän, en kyllä ole antamassa omaa mobiililaitetta jollekin random-tyypille kouraan. Kas kun et ehdota että hyppäisin vielä itse kuskiksi. Sitä varten minä taksia olen käyttänyt ettei tarvitse itse ajaa, toki välillä olisi ollut helpompi ottaa vuokra-auto ja ajella itse.Kai sä nyt itse määränpään kuitenkin tiedät vaikka et tiedä miten sinne pääsee? Itse olen löynyt kuskille oman luurin käteen jossa navi kohteeseen että tuonne (toiminut ulkomaillakin joissa 0 yhteistä sanaa), ensin tietysti näyttänyt kartalta paikan ja jos käsien levittely jatkunut niin "navigate to destination".
Tarvitaanhan tuossa toki vähän oma-aloitteisuutta eikä voi vetää nollat taulussa "yhteiskunta pyyhkii perseenikin"-periaatteella, mutta aidosti pitäisi onnistua kaikilta muilta paitsi muistisairailta ja vammaisilta (tämä väestönosa on taas niin pieni että heidän ehdoilla ei kannata rakentaa mitään).