TIEDOTE 2.10.2024
Taksiliitto: Taksien polkuhinnoittelu ei kestä päivänvaloa
Taksien vertailu pelkän hinnan perusteella vie kuluttajaa harhaan. Mediassa on hiljattain tuotu esille taksien hintavertailuja. Taksiliiton mukaan taksien hintaerojen dramatisointi peittää alleen kuljettajien saamien palkkioiden erot. Kilpailu alalla on nykypäivää, mutta kilpailuedun rakentaminen laistamalla osasta ammattiliikenteen todellisista kuluista ei ole yhteiskunnan kannalta kestävää.
MTV:n tekemässä taksien hintavertailussa viiden kilometrin matkan Helsingissä sai edullisimmillaan Uberilta noin 8,5 eurolla. Kun verot ja muut maksut sekä velvoitteet on hoidettu, 8,5 euron matkasta jää yrittäjälle palkkaa 1,15 euroa. Taksiliiton arvion mukaan näitä viiden kilometrin, 8,5 euron ajoja tulisi parhaimmillaankin tunnissa vain neljä, koska seuraava asiakas on harvemmin heti odottamassa päättyvän matkan määränpäässä. Näin neljällä ajolla tuntipalkaksi jää 4,60 euroa.
–Taksiyritykset voivat lain mukaan hinnoitella itse palvelunsa ja kilpailu on tervetullutta, mutta kaikkien pitää pelata samoilla säännöillä. Velvoitteensa hoitava yrittäjä ei voi näillä hinnoilla tulla toimeen. Jos jättää asianmukaiset verot, vakuutusmaksut ja YEL-maksut maksamatta, tulot nousevat tietysti paremmaksi, mutta toiminta ei kestä päivänvaloa ja syö samalla pitkäjänteistä yrittäjyyttä ja ammattimaista palvelua. Häviäjänä on sekä asiakas että yhteiskunta, Taksiliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson painottaa.
Harmaa talous kuriin
Taksiliitto esittää ratkaisuksi tehokkaampaa valvontaa – ei vain liikenteessä, vaan myös työpöytävalvontana. Verohallinnon tulee saada aukoton näkyvyys taksiyritysten tuloihin. Taksiliiton teknisen asiantuntijan Ville Jaakolan mukaan tällä hetkellä niin ei ole. Esimerkiksi ilman taksamittaria osa auton ajoista voidaan helposti ajaa kassan ohimyyntinä. Sovelluksista ei tallennu esimerkiksi kokonaisajosuoritetta, joka voitaisiin verotarkastuksessa todentaa. Verohallinto edellyttää, että taksin kokonaiskilometrit eritellään yksityis- ja ammattiajoihin, joista jälkimmäiset vielä tuloa tuottaviin ja tuloja tuottamattomiin ajoihin. Vain taksamittari tallentaa tiedot verottajan edellyttämän erittelyn mukaisesti.
–Muun muassa viikonloppuiltoihin on syntynyt alhaisia hintoja kompensoivaa hinnoittelua, joka ei vastaa millään muotoa ilmoitettuja hintoja. Suomessa on useita yrityksiä, jotka hoitavat velvoitteensa ja pystyvät läpinäkyvään hinnoitteluun. Viisautta on olla osallistumatta toimintaan, jossa kuljettaja ei saa palkkaansa rehellisesti, Annukka Mickelsson toteaa.
Laskelma 5 kilometrin matkasta, hinta asiakkaalle 8,5 euroa
Ville Jaakolan mukaan taksiyrityksen kiinteät kulut ovat vuodessa keskimäärin 29 000 euroa.
Velvoitteensa hoitava taksiyritys maksaa 8,5 euron (sis. ALV) tuloista yrittäjän palkaksi jää matkasta 1,15 euroa. Kulut:
– Arvonlisävero 10 % (0,77 €)
– 25 % välityspalkkio esimerkiksi Uberille (2,13 €)
– 25,5 % käänteinen ALV edellisestä, kun palvelu ostetaan ulkomaiselta alustayhtiöltä (2,13 €)
– 2,85 € auton kuluja (STM:n vahvistama auton kulu siviiliautolle, jossa ei ammattivakuutuksia mukana)
– Yrityksen muut kulut ja esimerkiksi kirjanpito, pankkikulut, keskimäärin 10 % liikevaihdosta (0,77 €)
– Yrittäjäeläke ja sairasvakuutusmaksu 24,5 % palkkasummasta (0,29 €)
– Bruttopalkaksi jää 1,15 €
Lisätiedot toimituksille: