Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Se on kyllä erikoista että toi Taxi Helsinki saa toimia vapaasti ja paskoa tunnetun Taksi Helsinki imagon.
Niin tämä on sitä kapitalismia, johon kuuluu tyhmyysvero. Fiksut osaavat hommata edullisen taksin ja tyhmiä kusetetaan. Sama homma kaikissa muissakin palveluissa. Kaikki pitäisi kieltää ja dorkien takia kaikkien pitäisi maksaa sama kallis taksa. Ei tule tapahtumaan enää. Kannattaa vaan opetella fiksut ja edulliset tavat käyttää palveluja ja antaa dorkien maksaa preemio niistä sun edullisista palveluista.

Taksiuudistuksen jälkeen olen käyttänyt taksia huomattavasti enemmän, koska esim. 3hlö 5km matka on halvempi taksilla kuin HSL:n bussilla.
 
On tullut monenlaista kommenttia uudistukseen liittyen reilun viiden vuoden aikana. Minua asiassa kiinnostaa miten kameli selviää 6-8 metrin pudotuksesta Skodaan verrattuna ja onko viisasta ottaa käteen puhelinta, jonka näytön kalvo ei välttämättä ole suojakalvotukusta peräisin?

Olisi myös mukava lukea murha.info tyylinen tiivistelmä ketjun "faktoista".
 
Hurjaks on touhuilut menny ainakin kehäteiden sisäpuolella.

Eiks noilta sääntöpummeilta tosiaan vois ottaa vaikka autosta kilvet irti kunnes hinnasto olisi näkyvillä jne.
Ja jos jatkaa toimintaa toistuvasti, eikun auto lukkojen taa määräajaksi?

Vaan turha toivo, eihän sitä nyt pidä rasismiin tms. syyllistyä tässäkään asiassa tietenkään. Antaa poikien yrittää :thumbsup:
Haram ollaan me kuulemma.
 
Tampereen 2018 hinnastolla 182,88€. Kun katsotaa tilastokeskuksen taksien kustannusindeksiä 2018-2022 niin 15% tulee jo siitä + päälle muut kustannustenkasvu.

Minusta samassa linjassa mennään kuin muuallakin talouselämässä.
Huomaa että se Tampereen hinnasto vuodelta 2018 on myös uudistuksen aikaista hinnastoa. Laki tuli voimaan samana päivänä eikä silloin Tampereella tainnut hinta laskea.
 
No tämä Hesen yangosuhari oli sitten painanut kaasun pohjaan, varmaankin että ehtisi seuraaville apajille nopsasti.
Toisin kävi.

Voi jos muutkin kuskit ottaisivat kopin tuosta tapahtumasta.

Oikeat kuljettajathan tuollaiseen toimintaan ja asiakkaidensa vaarantamiseen eivät syyllisty. Eiväthän?
 
Tuo hinta voi olla jo 2030-luvulla tai viimeistään 2040-luvulla avain yläkanttiinkin, kun tekniikka kehittyy ja itsenäisesti ajavat autot yleistyvät. Silloin sitä ei tarvi maksaa latin latia kuskille kun auto kulkee ilman kuskia.
Päivittäin tulee kohdalle osoitteita, joita ei automaattisesti ajava kosla löytäisi. Pari esimerkkiä: auto tilataan automaattipaikannuksella osoitteeseen, jota ei ole. Ei automaattivehje ymmärrä että se paikka onkin viereisellä kadulla 100 metrin päässä. Tai jos tilaat taksin omalla, virallisella osoitteella niin lähin paikka mihin mikään karttaohjelma ohjaa, on 250 metrin päässä viereisellä kadulla ja tietysti reitti on auraamaton. Sinne tulevaa taksia ei rollaattorimummo talvella oikein arvosta. Asia vielä erikseen on osoitteiden tarkkuus kaava-alueiden ulkopuolella.
Eikä tämä ole vain marginaali-ilmiö jossain kuusen perseessä, näitä on ihan pääkaupunkiseudullakin. Itse asiassa lähdin äsken juuri osoitteesta, joka Google Mapsin mielestä olisi ollut puoli kilometriä itään päin oikeasta paikasta ja kehä 3 sisäpuolella tämäkin.

Edit: alkoi tuo viimeinen mietityttää sen verran että tarkistin. Oikea heitto onkin kilometri eli olin turhan optimistinen.
 
Viimeksi muokattu:
Taksialan vapautuminen ei nyt ihan vielä itsenäisesti ajaviin autoihin liity. Toistaiseksi hyvinkin epäuskottavaa, että 2030 tai edes 2040 luvulla itsenäisesti ajavat autot vaikka Suomen talvesta selviytyisivät. Odottaisin ensin, että raitiovaunut (tai edes metrot, kun joissain maissa tuntuu jopa jollain lailla onnistuvan) saataisiin Suomessa ajamaan itsenäisesti ilman kuljettajaa, kun reitti on noilla hitusen yksinkertaisempi. Tuokin taitaa olla vielä kaukana ja merkittävintä tekoälyn lähes itsenäisesti ihmistä kuljettavaa laitetta edustavat toistaiseksi lähinnä rullaportaat ja yksinkertaiset lentokenttien lähinnä kahden pisteen välillä kulkevat metronvastineet.
 
Käytän ite taksia suht usein, melko naurattavaksi tää touhu on mennyt, varsinkin, kun aina ei oo kunnolla mahdollisuutta valita minkä firman autoon hyppään.

Pari viikkoa sitten tilasin taksin Taksi Tampere -sovelluksen kautta explisiittisesti osoitteeseen "Esimerkkikatu 5". Taksia ei alkanut kuulua. Tsekkasin applikaation gps-näytöltä ja huomasin, että ko. auto seisoo "Esimerkkikatu 7:n" pihassa. No, ei siinä, kävelin sinne ja naurahten totesin, että sori, en heti tajunnut että olit täällä kun tilasin vitoseen ja tää on seiska.

*Ainoa* vastaus jonka tähän sain oli "No mä meinasin jo soittaa ku ei sua kuulunut".

Meen saatana kävellen tästä lähtien.
 
Taksialan vapautuminen ei nyt ihan vielä itsenäisesti ajaviin autoihin liity.
Ei suoraan mutta välillisesti. Alustataloushypessä ja taustakeskustelussa pöhisi kovasti liikenteen automaatio ja taas yhden ammattikunnan katoaminen teknologian tieltä. Mitään lähitulevaisuuden realismia se ei tietenkään ole ja vielä kaukaisempaa oli Bernerin aikaan.

Kuitenkin takapiruna oli Uber ja sen visioonhan on selvästi kuulunut että touhu voi jatkua ilman niitä orjia kun autonomisia ajoneuvoja on sopivasti tarjolla, tulkintani mukaan mielellään jonkun toisen maksamina. Päämarkkina-alueilla helpomman ilmaston suurissa kaupungeissa utopia ei ole niin kaukainen kuin pohjoismaisella maaseudulla. Lisäksi hype kehitetään aina varhaisessa vaiheessa kun joku haistaa rahan. Tulevaisuuden arvailu esimerkiksi 2030-luvulle oli silloin kymmenen vuotta sitten vielä epätarkempaa kuin nyt. Onnistuuko tällainen bisnesidea? Aivan varmasti. Epävarmaa on, milloin se alkaa toimia, kuinka suuri vai suurempi markkina sille on ja onko silloin enää Uberia.

Kyllähän uusavuttomien eväätkin pikkuhiljaa alkavat kulkea automaattisemmin. Osa wolttauksista täytyy tietysti tehdä perinteisesti eli somalipoika tuo polkupyörällä tai autolla, mutta kaikenlaiset itsekulkevat kylmälaukun näköiset botit ovat jo ilmestyneet katukuvaan ja eiköhän lobbauksen kautta lentohärveleitä ala pärjäämään pizzalaatikoiden kanssa suht automaattisestikin.

Varsinainen taksiliikenne ei ole silti ihan heti vaarassa toimia ilman kuljettajia etenkään meidän sääoloissamme ja kaupunkirakenteellamme.

yksinkertaiset lentokenttien lähinnä kahden pisteen välillä kulkevat metronvastineet.
Sellainenhan on lähinnä glorifioitu hissi.

Toisaalta sen oikean automaattimetronkin puuttuminen on oikeastaan alusta saakka ollut kulttuurinen, rahallinen ja poliittinen kysymys. Metron automaatio ei ole amerikantemppu. Tai siis eihän se edes ole merkittävä porras automaatioasteen lisääntymisessä, että metrojunan ohjaamon rutiininomaisesta miehittämisestä luovutaan. Enemmän se on jopa työvoimapoliittinen asia.
 
Viimeksi muokattu:
Pari viikkoa sitten tilasin taksin Taksi Tampere -sovelluksen kautta explisiittisesti osoitteeseen "Esimerkkikatu 5". Taksia ei alkanut kuulua. Tsekkasin applikaation gps-näytöltä ja huomasin, että ko. auto seisoo "Esimerkkikatu 7:n" pihassa. No, ei siinä, kävelin sinne ja naurahten totesin, että sori, en heti tajunnut että olit täällä kun tilasin vitoseen ja tää on seiska.

*Ainoa* vastaus jonka tähän sain oli "No mä meinasin jo soittaa ku ei sua kuulunut".

Meen saatana kävellen tästä lähtien.
Jos ei kiire ollut, olisit sanonut, että kiitti tyhjästä. Katson jos seuraava kuski osaisi oikeaan osoitteeseen. Kyllähän tuo edelleen palveluammatti on. Jos ei osaa asiakaspalvelua, pitäisi mennä töihin vaikka varastoon. Sinällään näiden uberien ja muiden tapa toimia on parempi. Henkilökohtaiset arvostelut tuo hommaan rotia.
 
Jos ei kiire ollut, olisit sanonut, että kiitti tyhjästä. Katson jos seuraava kuski osaisi oikeaan osoitteeseen. Kyllähän tuo edelleen palveluammatti on. Jos ei osaa asiakaspalvelua, pitäisi mennä töihin vaikka varastoon. Sinällään näiden uberien ja muiden tapa toimia on parempi. Henkilökohtaiset arvostelut tuo hommaan rotia.
En yhtään ihmettelisi että kuskin käyttämä navigointisovellus vaan olisi ajattanut väärään paikkaan. Itsekin olen pistänyt korjauspyyntöjä GoogleMapsiin useammastakin osoitteesta jotka ovat olleet juurikin talon tai pari pielessä. Noissa vaan tuli opittua että kahta saman kadun osoitetta ei pidä korjata kerralla, menee takuulla pieleen. Nyt sentään on oma osoite ja työpaikan osoite sekä muutamat muut siinä ympärillä edes suunnilleen kohdallaan, aiemmin olivat parin talon verran pielessä ja aiheutti taksin tilaamisessa sekä asiakkaiden firmalle tulossa hämmennystä.

Noita karttavirheitä tuntuu olevan ihan tuhottomasti, joten en ihmettele jos nuo "halpistaksit" eksyy ties minne kun eivät tajua talonumeroita livenä katsoa vaan seuraavat vain navigaattoria. Sama vitsaus tosin koskee myös noita autopilotti-juttuja eli kestää vielä varmaan ainakin vuosikymmen että karttadata on edes suunnilleen kunnossa että nuo osaavat oikeasti oikeaan paikkaan.

Tosin, itse kyllä edelleen kunnioitan wanhan kansan taksareita jotka osasivat aina oikeaan paikkaan vaikka ilmaisi itsensä kuinka epäselvästi tahansa ja oli vaikka 4,5 promillen humalassa. Nykyään tuntuu että vaikka sanoisi osoitteen hyvinkin tarkkaan niin pitää itse olla hereillä ettei taksikuski ajele ihan minne sattuu. Hyvänä esimerkkinä Hki-Vantaan lentoasemalta kotiin pääseminen, nyt uudistuksen jälkeen olen noin 10 kertaa tullut taksilla kotiin ja 8/10 kerroista on joutunut kuskia opastamaan minne se ajaa. Ennen uudistusta joka ikinen kerta pääsi suorinta reittiä kotiin ilman mitään interaktiota lähdön jälkeen.
 
En yhtään ihmettelisi että kuskin käyttämä navigointisovellus vaan olisi ajattanut väärään paikkaan.
Aika moni käyttää työssään navigointia, mutta kyllähän talojen kulmissa on edelleen numerot, kerros/rivitaloissa rappuopasteet ja vaikka homma menisikin vituiksi, yleensä paras tapa korjata asia on lievä pahoittelu eikä ylimielisyys.
 
Kiinassa ei pelata ollenkaan osoittella autoa tilatessa. Kartassa on noin viidenkymmenne metrin valein pisteita joihinka auton voi tilata. Sanoisin etta ihan suomalainen ongelma tama etta auto ei tule osotteeseen.
 
Aika moni käyttää työssään navigointia, mutta kyllähän talojen kulmissa on edelleen numerot, kerros/rivitaloissa rappuopasteet ja vaikka homma menisikin vituiksi, yleensä paras tapa korjata asia on lievä pahoittelu eikä ylimielisyys.
En ihmettele että normi suomitaksitkaan eivät väliin löydä oikeaa taloa. Suomessa talojen numerointi on tehty siten että autolla ajaessa niitä ei helposti näy.
 
Metron automaatio ei ole amerikantemppu. Tai siis eihän se edes ole merkittävä porras automaatioasteen lisääntymisessä, että metrojunan ohjaamon rutiininomaisesta miehittämisestä luovutaan. Enemmän se on jopa työvoimapoliittinen asia.

Jep. Esim. Kööpenhaminassa käymällä voi todeta, että kyllä ne metrot kulkevat ihan hyvin ilman kuljettajaa. Helsingin metron automatisaatiotahan yritettiin muutama vuosi takaperin, mutta se meni pieleen muista kuin teknisistä syistä.

Kiinassa ei pelata ollenkaan osoittella autoa tilatessa. Kartassa on noin viidenkymmenne metrin valein pisteita joihinka auton voi tilata. Sanoisin etta ihan suomalainen ongelma tama etta auto ei tule osotteeseen.

Jep. Se on typerää, että tilaajan sovelluksen tiedossa oleva tarkka paikkatieto eli koordinaatit muutetaan ensin epätarkaksi osoitteeksi ja sen jälkeen taksissa takaisin koordinaateiksi. Moni ongelma ratkeaisi, jos tilausvälitysjärjestelmä osaisi välittää koordinaatit ilman turhaa edes takaisin osoitteeksi muuntelua.

Sama ongelma koskee monia muitakin vastaavia järjestelmiä, esim. hinausautoa et saa välttämättä tilattua katujen risteykseen, missä kolari on tapahtunut, vaan hinausautolle välittyy jonkun lähimmän talon osoite, joka saattaa olla kaukanakin.
 
Sama ongelma koskee monia muitakin vastaavia järjestelmiä, esim. hinausautoa et saa välttämättä tilattua katujen risteykseen, missä kolari on tapahtunut, vaan hinausautolle välittyy jonkun lähimmän talon osoite, joka saattaa olla kaukanakin.
Jeesus tama oli ongelma kun mulla auto hajosi. Taksi keskus intti osoitetta jota oli paha antaa kun oli moottoritien ylikulussa. Se on varmaan 2030 ennempaa kuin suomessa toimittajalle menee tilaajan sijanti gps koordinaattena.
 
Kiinassa ei pelata ollenkaan osoittella autoa tilatessa. Kartassa on noin viidenkymmenne metrin valein pisteita joihinka auton voi tilata. Sanoisin etta ihan suomalainen ongelma tama etta auto ei tule osotteeseen.
Tuon tyylinen palvelu "what3words" on olemassa jota voi kuka tahansa hyödyntää. Voisi olla jossain tilanteissa ihan toimiva ratkaisu taksin tilaukseenkin. En ole nähnyt että suomessa mikään palvelu tuota tällä hetkellä hyödyntäisi. Eli koko maapallo jaettu 3x3m neliöihin joilla jokaisella on tunnuksena 3 sanaa.

 

Liitteet

  • MicrosoftTeams-image.jpg
    MicrosoftTeams-image.jpg
    107,5 KB · Luettu: 194
Silti ihan eri. tuossa 3 pistetta minun ulko-oven edesta.

Tuo auttaa joissakin tapauksissa. Jos taas porukka känniläisiä haluaa - tietysti vielä rakennuksen sisällä - taksin ja nimenomaan tilata sen mobiilisovelluksen yhdellä painalluksella, se lähetetään tämän jälkeen johonkin noista pisteistä. Tämä ongelma ei ratkea sillä, että käytössä onkin "kiinalaiset pisteet" -tyyppinen rinnakkainen osoitteisto.

Jep. Se on typerää, että tilaajan sovelluksen tiedossa oleva tarkka paikkatieto eli koordinaatit muutetaan ensin epätarkaksi osoitteeksi ja sen jälkeen taksissa takaisin koordinaateiksi. Moni ongelma ratkeaisi, jos tilausvälitysjärjestelmä osaisi välittää koordinaatit ilman turhaa edes takaisin osoitteeksi muuntelua.
Tämä on itsessään vika, ja paikannuksen rajoissa tarkka paikkatieto olisi hyödyllistä välittää tilauksen ohessa visuaalisesti.

Suuri osa ongelmaa on kuitenkin se, että tämäkään ei ole aina se haluttu tieto tai yhtään tarkempi kuin väärä naapurin osoite. Aika usein tilausta ei tehdä kadun varressa seisten tai selkeällä tontilla omakotitalossa keittiön pöydän ääressä. Tilaus voidaan tehdä massiivisen rakennuksen sisältä tai kävelymatkalla tai junassa jolloin sen asiakkaan pitää haluta leikkiä pikkumyytä ja valita se haluttu paikka kartalta. Tätä eivät "pisteet" ratkaisevasti paranna, joskin toki tarkan sijainnin osoitteeksi(tai vaikka "pisteeksi) kyselemättä muuttava järjestelmä sotkee asian.

Tilaajan jatkuva sijaintitieto auttaa tähän - jos tilaaja on tulossa kyytiin ja ottanut mukaan laitteen jolla tilasi.
 
Ma en ymmarra nyt alkuunkaan. Nuo pisteet ovat todella helppo tapa tilata vaikka olisit maan alla. Samalla tapaa toimii toiseen suuntaan etta saan valokuvan kartasta tai kartta linkin missa paikka on merkittyna ja sitten apilla suunnistan samaan kohtaan ja valitsen pisteen mika on lahella kohdetta.
 
Ma en ymmarra nyt alkuunkaan. Nuo pisteet ovat todella helppo tapa tilata vaikka olisit maan alla. Samalla tapaa toimii toiseen suuntaan etta saan valokuvan kartasta tai kartta linkin missa paikka on merkittyna ja sitten apilla suunnistan samaan kohtaan ja valitsen pisteen mika on lahella kohdetta.
Tätä en kiistä enkä kiistänyt. Tuo on yksi helppo tapa tilata. Käsittelinkin ongelmaa laajemmin enkä ihan ensimmäistä kertaa. Tämä yksi kätevä idea ei poista tätä noutokohteen yksilöimisen ongelmaa, joka on laajempi. Se toimii vain, kun nouto tapahtuu ennalta määrätystä pisteestä ja asiakas on halukas tai pakotettu tekemään tilaus juuri tällä tavalla.
 
En ihmettele että normi suomitaksitkaan eivät väliin löydä oikeaa taloa. Suomessa talojen numerointi on tehty siten että autolla ajaessa niitä ei helposti näy.

Ainakin täällä maaseutukaupungissa nuo messinkiset talonumerot on yksiä **ttuja pimeellä verrattuna perinteiseen mustavalkokylttiin. Ne heijastelee ja häikäisee, pitää tunkea lähemmäksi katsomaan mikä se siinä onkaan ja kenties herätettyä koiratalous & aiheutettua epämiellyttävää oloa jos joku onkin hereillä kun vieras auto käy pihatiellä kääntämässä.

Parashan olis jos pihatie vie pitemmälle niin numerokyltti omassa risteyksessä (tämän polun päässä talo nro.xxx) kertomassa tai valaistu numerokyltti, ledivalaisimet on noita tuoneet esim kerrostaloihin paljon ja siitä suuri arvostus.

Toki nuo kerrat on enää aika harvoja, koska ammattitaito hioutunut; osaa laskea etäisyydet taajaman ulkopuolella risteyksistä, peilata arvionsa tarkkuutta naapureiden osoitenumeroihin ja Garminin navi, joka ymmärtää etäisyyteen perustuvan talonumeroinnin. :comp:
 
Hyvänä esimerkkinä Hki-Vantaan lentoasemalta kotiin pääseminen, nyt uudistuksen jälkeen olen noin 10 kertaa tullut taksilla kotiin ja 8/10 kerroista on joutunut kuskia opastamaan minne se ajaa. Ennen uudistusta joka ikinen kerta pääsi suorinta reittiä kotiin ilman mitään interaktiota lähdön jälkeen.
See oli sitä aikaa kun kenttä oli Vantaan taksin aluetta ja muut saivat keikkaa ainoastaan kaikkein kiireimpään aikaan :smoke:
 
Ma en ymmarra nyt alkuunkaan. Nuo pisteet ovat todella helppo tapa tilata vaikka olisit maan alla. Samalla tapaa toimii toiseen suuntaan etta saan valokuvan kartasta tai kartta linkin missa paikka on merkittyna ja sitten apilla suunnistan samaan kohtaan ja valitsen pisteen mika on lahella kohdetta.
Mites tuo toimii Pasilan omituisella 3D-kartalla? Katutason yläpuolella kulkee lisää katuja/pyöräteitä/jalkakäytäviä eri suuntiin eikä pääsyä tasolta toiselle välttämättä helposti löydä. Ainakin Googlen kartat sekoilevat siellä joskus oikein huolella, tyyliin "käänny 360 astetta alas portaisiin ja sitten jyrkästi oikeaan".
 
Ainakin Googlen kartat sekoilevat siellä joskus oikein huolella, tyyliin "käänny 360 astetta alas portaisiin ja sitten jyrkästi oikeaan".
Taiteeksi tämä jalostuu vasta kun kuljettaja nöyrästi tottelee. Siinä taksiauto juuttuu irvokkaaksi tilataideteokseksi joka kerta erilaisen, parhaimmillaanjopa lennokkaan performanssin kautta. Jälkeenpäin saadaan hienoja kollaaseja, meemuja ja anekdootteja kansanperinteeseen.
 
Onks noi Yango ja Bolt paljonki edullisempia verrattuna tavallisiin??

Tampereella otettiin Bolt kännikyydiksi, toimi ihan hyvin. Hinta oli vähän reilu puolet normitaksista käsittääkseni. Ei siinä montaa euroa jäänyt rengille kyllä. Ihan hieno BMW 5-sarjalainen taksina, ei siis mikään 20v vanha raato. Kaveri hoiti tilaamisen ja maksut, itse en takseja ole tilaillut aikoihin.
 
Kyllä. Ei mitään järkeä että ylhäätä käsin säädetään taksien määrästä. Kas kun ei säädellä kauppojen määrästä tai jatkettu linja-autoreittien säätelyä.

Lupaehdoista ja sen menettämisestä voidaan aina keskustella, mutta yhtäläiset, objektiiviset ja reilut ehdot kaikille.
Se on tietysti hyvä kysymys, oliko määrällisen tarveharkinnan lopettaminen aiheellista. Olisiko voitu jonkinlaisella kompromissilla säilyttää järkevä tilanne ja silti mahdollistaa kaikkien halukkaiden märkäkorvien itsellinen yrittäjyys taksiautoilijoina Helsingissä. Kuten jo aiemmin vuosien varrella on tullut esiin, taksiala rinnastetaan milloin mihinkin. Toki se voidaan rinnastaa ruokakauppoihin, joiden sijaintia ja aukioloaikoja koskeva sääntely loppuikin. Aiemman tilanteen jännittävä ristiriita oli, että kauppiaan oli pakko laittaa liike kiinni silloin kun sanottiin, ja samalla taksiautoilijalla oli periaatteessa ympärivuorokautinen päivystysvelvollisuus silloin kun tätä ei ollut vuorolistalla toteutettu alueellisesti kaikkien taksien kesken.

Toisaalta uhkapelien, apteekkialan ja Alkon monopoliasema tai siihen verrattava tilanne on edelleen voimassa. Nämä nyt ensin olisi voinut vapauttaa markkinatalouteen, koska siitä ei olisi haittaa.

Taksialan muutoksesta taas oli monenlaista haittaa. Parempi vertailukohta olisikin minusta se, jos poliisin, pelastuslaitoksen tai vaikka vankeinhoidon palveluita alettaisiin kokonaan yksityistää ja vapauttaa kilpailulle. Terveydenhuollossa ongelmia onkin kohdattu, kun julkista hoitoa on ulkoistettu. Sentään täällä ei vielä ole lisätty vartiointiliikkeiden työntekijöiden valtuuksia lähelle poliisia ja alettu siirtää velvoitteita poliisilta vartijoille. Sillä saataisiin ehkä samanlaista jälkeä aikaan kuin taksiuudistuksella.
 
Se on tietysti hyvä kysymys, oliko määrällisen tarveharkinnan lopettaminen aiheellista. Olisiko voitu jonkinlaisella kompromissilla säilyttää järkevä tilanne ja silti mahdollistaa kaikkien halukkaiden märkäkorvien itsellinen yrittäjyys taksiautoilijoina Helsingissä. Kuten jo aiemmin vuosien varrella on tullut esiin, taksiala rinnastetaan milloin mihinkin. Toki se voidaan rinnastaa ruokakauppoihin, joiden sijaintia ja aukioloaikoja koskeva sääntely loppuikin. Aiemman tilanteen jännittävä ristiriita oli, että kauppiaan oli pakko laittaa liike kiinni silloin kun sanottiin, ja samalla taksiautoilijalla oli periaatteessa ympärivuorokautinen päivystysvelvollisuus silloin kun tätä ei ollut vuorolistalla toteutettu alueellisesti kaikkien taksien kesken.

Toisaalta uhkapelien, apteekkialan ja Alkon monopoliasema tai siihen verrattava tilanne on edelleen voimassa. Nämä nyt ensin olisi voinut vapauttaa markkinatalouteen, koska siitä ei olisi haittaa.

Taksialan muutoksesta taas oli monenlaista haittaa. Parempi vertailukohta olisikin minusta se, jos poliisin, pelastuslaitoksen tai vaikka vankeinhoidon palveluita alettaisiin kokonaan yksityistää ja vapauttaa kilpailulle. Terveydenhuollossa ongelmia onkin kohdattu, kun julkista hoitoa on ulkoistettu. Sentään täällä ei vielä ole lisätty vartiointiliikkeiden työntekijöiden valtuuksia lähelle poliisia ja alettu siirtää velvoitteita poliisilta vartijoille. Sillä saataisiin ehkä samanlaista jälkeä aikaan kuin taksiuudistuksella.
En näe taksialaa alkuunkaan rinnasteisena poliisiin, sillä poliisi on viimekädessä väkivaltakoneisto ja vastaa sisäisen turvallisuuden ja järjestyksen ylläpidosta. Onhan meillä yksityisiä terveysasemia eikä niissä ole määrärajoitusta, niin en näe miksi taksi-ala tarvitsisi määrällisen rajoituksen.

Apteekeista ja uhkapeleistä samaa mieltä. Viinan myyntiä perustellaan kansan terveydellä. En tiedä olisiko sopiva kompromissi siinä että alkoholi pois kaupoista, mutta vapautetaan sen myynti alkoholin erikoisliikkeeseen, joita saa perustaa vapaasti kunhan lupaehdot täyttyy. Ja tässä erikoisliikkeessä saisi periaatteessa myydä vaikka 99 % etanolia. Samansuuntaista voisi ehkä tehdä peliautomaateille ja lotolle.
 
En näe taksialaa alkuunkaan rinnasteisena poliisiin, sillä poliisi on viimekädessä väkivaltakoneisto ja vastaa sisäisen turvallisuuden ja järjestyksen ylläpidosta. Onhan meillä yksityisiä terveysasemia eikä niissä ole määrärajoitusta, niin en näe miksi taksi-ala tarvitsisi määrällisen rajoituksen.
Yksityisten lääkäripalveluiden olemassaolo ei sulje pois julkista terveydenhuoltoa eikä edes liity asiaan. Taksiala taas on rinnasteinen esimerkiksi poliisiin tai pelastuslaitokseen siksi, että toimivat taksipalvelut ovat osa aiemmin välttämättömänä pidettyä yhteiskunnan perusrakennetta. Myöhemmin suuret massat alkoivat kokea taksit pubin kaltaisena viihdepalveluna, koska siihenhän sitä nuorena käytetään. Siksi taksialan annettiin mennä mopen perseeseen. Eikä se uudistus tilannetta viihteellä kävijänkään näkökulmasta parantanut. Oppiipaha.

Taksin lähisaatavuus on tärkeämpää kuin ruokakaupan vastaava saatavuus. Taksia tarvitaan viime kädessä sinne ruokakauppaan pääsemiseen, jos nyt erikoista esimerkkiä halutaan hakemalla hakea. Ainakin aiemmin oli yleinen normi, että oletetaan ihmisen saavan taksikyyti kotoaan tai kotiinsa. Ruokakaupan tuotteita taas ei tarvitse välttämättömyytenä saada kotiin toimitettuna ainakaan milloin tahansa, sillä niitä voi varastoida esimerkiksi jääkaapissa. Henkilökuljetusta voi tarvita kaikkina aikoina odottamattomaan aikaan, eikä sitä voi tehdä etukäteen.

Poliisin luonne väkivaltakoneistona tai järjestys ja turvallisuus on irrelevantti huomautus, koska yhtä hyvin voidaan verrata palokuntaan.
Viinan myyntiä perustellaan kansan terveydellä. En tiedä olisiko sopiva kompromissi siinä että alkoholi pois kaupoista, mutta vapautetaan sen myynti alkoholin erikoisliikkeeseen, joita saa perustaa vapaasti kunhan lupaehdot täyttyy. Ja tässä erikoisliikkeessä saisi periaatteessa myydä vaikka 99 % etanolia.
Kansanterveydellä ja muilla moralistisilla syillä perusteltiin myös kieltolakia, ja se vaikutti kansanterveyteen vain negatiivisesti. Kansanterveyttä tuskin parantaa, että Prismasta viskiä ostaessa pitää käydä aulassa erillisessä myymälässä. Olen samaa mieltä siitä, että aikuiselle ihmiselle tulisi saada vapaasti(enkä tarkoita "ilman mitään viranomaisvalvontaa") myydä esimerkiksi pirtua tai vaikka denaturoimatonta absolutisoitua alkoholia. Kuitenkin on puhdasta byroslaviaa vaatia eri tuotteita myytäväksi eri myymälöissä moralistisin perustein. Sääntö-Suomea parhaimmillaan. Kyllä se sama taksikin sai jo vanhan järjestelmän aikaan kuljettaa sekä sairaalapotilaita, lentokenttäasiakkaita että juopottelevia opiskelijoita. Hurjimmat jopa mummokyytejä.
 
Yksityisten lääkäripalveluiden olemassaolo ei sulje pois julkista terveydenhuoltoa eikä edes liity asiaan. Taksiala taas on rinnasteinen esimerkiksi poliisiin tai pelastuslaitokseen siksi, että toimivat taksipalvelut ovat osa aiemmin välttämättömänä pidettyä yhteiskunnan perusrakennetta. Myöhemmin suuret massat alkoivat kokea taksit pubin kaltaisena viihdepalveluna, koska siihenhän sitä nuorena käytetään. Siksi taksialan annettiin mennä mopen perseeseen. Eikä se uudistus tilannetta viihteellä kävijänkään näkökulmasta parantanut. Oppiipaha.

Taksin lähisaatavuus on tärkeämpää kuin ruokakaupan vastaava saatavuus. Taksia tarvitaan viime kädessä sinne ruokakauppaan pääsemiseen, jos nyt erikoista esimerkkiä halutaan hakemalla hakea. Ainakin aiemmin oli yleinen normi, että oletetaan ihmisen saavan taksikyyti kotoaan tai kotiinsa. Ruokakaupan tuotteita taas ei tarvitse välttämättömyytenä saada kotiin toimitettuna ainakaan milloin tahansa, sillä niitä voi varastoida esimerkiksi jääkaapissa. Henkilökuljetusta voi tarvita kaikkina aikoina odottamattomaan aikaan, eikä sitä voi tehdä etukäteen.
Jos nyt siis se suurin on ongelma on taksien saatavuus syrjäseudulla, niin tämä ratkeaa tarvittaessa vaikka valtion/kunnan tuella. Eihään lääkäreitäkään rajoiteta että suomessa voi olla x määrä lääkäreitä jotka on siellä missä on lupa, jotta kaikkialla on lääkäri, niin ihan vastaavasta syystä ei taksejakaan pidä rajoittaa määrällisesti ja alueellisesti. En edelleenkään näe määrällisessä rajoituksessa järkeä.
Kansanterveydellä ja muilla moralistisilla syillä perusteltiin myös kieltolakia, ja se vaikutti kansanterveyteen vain negatiivisesti. Kansanterveyttä tuskin parantaa, että Prismasta viskiä ostaessa pitää käydä aulassa erillisessä myymälässä. Olen samaa mieltä siitä, että aikuiselle ihmiselle tulisi saada vapaasti(enkä tarkoita "ilman mitään viranomaisvalvontaa") myydä esimerkiksi pirtua tai vaikka denaturoimatonta absolutisoitua alkoholia. Kuitenkin on puhdasta byroslaviaa vaatia eri tuotteita myytäväksi eri myymälöissä moralistisin perustein. Sääntö-Suomea parhaimmillaan. Kyllä se sama taksikin sai jo vanhan järjestelmän aikaan kuljettaa sekä sairaalapotilaita, lentokenttäasiakkaita että juopottelevia opiskelijoita. Hurjimmat jopa mummokyytejä.
Jotenkin silti vierastan ajatusta että kirkkaita olisi prismassa. Ei mulla ole mitään muuta kunnollista argumenttia ainakaan tähän hätään ole, mutta mutulla tuntuu että olisi parempi, jos osa olisi siellä alkoholin erikoisliilleessä. Ehkäpä käymisteitse valmistetut siellä prismassa, mutta tisleeet ja niistä tehtävät juomasekoitukset siellä erikoisliikkeessä? En tiedä, lähinnä koen että tarvitaan lisää tutkimusta ja jos sillä ei ole vaikutusta, niin sitten saisi olla prismassa.
 
Lääkärit rajoittaa itse hyvin lobbaamalla koulutusmääränsä hyvinkin rajallisina, jotta ei muodostu "markkinahäiriöitä." Samalla valtio maksaa omien lakiensa tähden kymmeniä tuhansia per lääkäri hyvinvointialueiden palkkatäkyillä, että saatais joka paikkaan lääkäreitä, sinne sivukulmillekin.
 
Jotenkin silti vierastan ajatusta että kirkkaita olisi prismassa. Ei mulla ole mitään muuta kunnollista argumenttia ainakaan tähän hätään ole, mutta mutulla tuntuu että olisi parempi, jos osa olisi siellä alkoholin erikoisliilleessä. Ehkäpä käymisteitse valmistetut siellä prismassa, mutta tisleeet ja niistä tehtävät juomasekoitukset siellä erikoisliikkeessä? En tiedä, lähinnä koen että tarvitaan lisää tutkimusta ja jos sillä ei ole vaikutusta, niin sitten saisi olla prismassa.

Ei se alkoholin myynnin vapauttaminen ruokakauppoihin olisi isokaan muutos siihen mitä se tosiasiassa nyt jo on monessa paikassa Suomessa. Esimerkiksi täällä Oulussa on kolme Prismaa. Yhdessä niistä Prismoista Alko löytyy saman katon alta noin 10 metrin päässä Prisman kassojen perästä. Siitä en ole varma miten Linnanmaan Alkossa sitten on Alko on samassa rakennuksessa, mutta en tiedä onko se käynti sinne samasta ovesta kuin Prismaan. Kolmannen Prisman tapauksessa Alko sijaitsi noin 40 metrin päässä Prisman ulko-ovelta, mutta eri rakennuksessakin. Tuo kolmannen Prisman vierenen Alko lakkautettiin kuukausi sitten kun rakennus oli niin ränsistynyt jo.

Ei se kovin iso muutos minusta olisi jos ne samat viinakset siirrettäisiin Alkosta noissa sen 15 metriä eri suuntaan Prisman myymälän sisäpuolelle.

Toki jossain puolella Suomea ero voi olla suuri kun Alkoon voi olla matkaa yli 50 kilometriä kun lähikauppa löytyy muutaman kilometrin päästä.

Alkon ja taksimonopolin välillä ei ole oikein mitään yhteyttä. Alkoholimonopoli voidaan purkaa helposti ilman samanlaista hölmöilyä kuin Suomen taksimonopoli purettiin.
 
Eihään lääkäreitäkään rajoiteta että suomessa voi olla x määrä lääkäreitä jotka on siellä missä on lupa, jotta kaikkialla on lääkäri, niin ihan vastaavasta syystä ei taksejakaan pidä rajoittaa määrällisesti ja alueellisesti.
Tässä on nyt looginen virhe, jollaiset ovat tietenkin kaukaa haetuissa verrannoissa ymmärrettäviä. Ei taksinkuljettajien määrää ole rajoitettu ennen tai jälkeen taksiuudistuksen. Lääkärien määrää rajoitettiin ja rajoitetaan tehokkaasti epäsuoralla osittaisella tavalla. Tästä huolimatta osaavista taksinkuljettajista on myös pulaa. Siihenkin voisi pureutua, mutta ei taida tämä ketju olla kehittynyt riittävän syvälliselle tasolle, että kannattaisi edes yrittää. Ehkä sitten 2040-luvulla 2010-lukua muistellen akateemisemmin.

Jos lääkäri voisi työskennellä vain yksityispraktiikkaa pitäen, meillä olisi perusteltu verranto osoittamaan väitettyä taksialan uudistusta edeltävää ongelmaa. Teesihän oli se, että taksialan työ on estetty ja uudistus tarpeellinen, koska jokainen opiskelija ja osa-aikainen pimeä pizzakuski ei ole heti paikalla oikeutettu perustamaan omaa taksiyritystä. Niillä kun on vielä paksut taskutkin. Samalla päästäisiin hien hajuisista persutakseista eroon ja jatkossa kyyti olisi aina saatavilla, orja valmiina, hinta halpa ja ennen kaikkea märssulla ettei millään toitsulla.

Jos vähän jatkaa tätä silloista argumentaatiota ja öyhötystä, niin sehän oli aivan ilmeistä. Helppoohan se on autolla ajaa, joten kaikki osaavat homman. Itekin osannu pienessä jurrissa kauppaan monta kertaa ja vain silloin tällöin kolisee, joskus ajanut melkein kahta sataa. Turha työ tuo taksin ajo, öyh.

Jos nyt siis se suurin on ongelma on taksien saatavuus syrjäseudulla
Suurin osa suomalaisista asuu "syrjäseudulla" relevanttien määritelmien mukaan sikäli kun puhutaan luotettavasta ja laadukkaasta taksipalvelusta vs. vapaan markkinan luoma "ei oo", "meillä on tää paska, ota tai jätä" ja "mina aja sinu". Se ei ole taksin saatavuutta, jos on epävarmaa saako taksin, se kestää helvetin kauan, joutuu tilaamaan 20-kertaiseen hintaan 100 km päästä ja odottamaan tunteja(mahdollisesti ei silti saa mitään) tai saa alibaban joka ei osaa ajaa autoa, uhkailee tai raiskaa. Tässä on tuotu lähinnä Venäjän tasoinen yhteiskunta Suomeen.

8 vuotta sitten elettiin vielä sivistysmaassa tällä osa-alueella arvioiden, palvelun laatu oli peräti globaalisti huippua. Lähinnä pääkaupungissa rikottiin laajasti lakia sallimalla kielitaidottomien ajaa pirssiä koska lain noudattaminenhan olisi ollut ihan rasistista. Myös serkun papereilla toki on ajettu kolmella vuosikymmenellä siellä päin, mutta valtaosa Suomesta on muualla. Siellä valtaosassa Suomea vasta kahdella vuosikymmenellä on ihan kunnolla rötöstelty, ja nyt se on virallisesti ollut vuosia ihan ok.

Nyt on ihan luojassaan, onko tietyssä ajassa ja paikassa saatavilla edelleen erinomaista palvelua vai silkkaa paskaa ja vaaraa vaiko ei mitään.

Alkon ja taksimonopolin välillä ei ole oikein mitään yhteyttä. Alkoholimonopoli voidaan purkaa helposti ilman samanlaista hölmöilyä kuin Suomen taksimonopoli purettiin.
Tuo oli selkeä epätarkka lipsautus enkä tarkoita vittuilla. Huomautettakoon selvyyden vuoksi, että taksialalla tai edes apteekkialalla ei ole ollut monopolia vaan toiminta on ollut yksityistä. Apteekkialan kartelli on toki verrattavissa monopoliin ja siinä on välistävetoa toisin kuin taksiyrittäjyydessä aikanaan. Monopolista on kysymys alkoholi- ja uhkapelialoilla. Näiden piirteiden purkamisessa ja purkamatta jättämisessä on toistaiseksi keskitytty jokseenkin maksimaalisen haitan strategiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä muuttui? En takseja nykyisin paljoa käytä, mutta olen asennoitunut siihen, että kaikki reissut ja elämiset tehdään ilman takseja. Maailman parhain ja turvallisin taksi-ala tuhottiin. Menen kävellen,pyörällä, omalla autolla tai bussilla mieluummin tai sitten en ollenkaan. Aikoinaan tuli reissattua maailmalla ja siellä oppi arvostamaan Suomen vanhaa taksijärjestelmää. Sipuli ja Berner sai kavereilleen hyvät diilit tällä romutuksella.
 
Mitä muuttui? En takseja nykyisin paljoa käytä, mutta olen asennoitunut siihen, että kaikki reissut ja elämiset tehdään ilman takseja. Maailman parhain ja turvallisin taksi-ala tuhottiin. Menen kävellen,pyörällä, omalla autolla tai bussilla mieluummin tai sitten en ollenkaan. Aikoinaan tuli reissattua maailmalla ja siellä oppi arvostamaan Suomen vanhaa taksijärjestelmää. Sipuli ja Berner sai kavereilleen hyvät diilit tällä romutuksella.
No se ilo että Yangot jne halpa-autot kulkee. Miinuksena kielitaidottomuus, haju ja ilmansuuntien osaamattomuus. Plus muuta kartanlukutaidottomuutta. Silti nämä onnistuvat kyydityksissään yleensä hyvin. Paremmin kuin Wolt-kuskit. Yangoille siis kiitos täältä, hintansa puolesta.
 
No se ilo että Yangot jne halpa-autot kulkee. Miinuksena kielitaidottomuus, haju ja ilmansuuntien osaamattomuus. Plus muuta kartanlukutaidottomuutta. Silti nämä onnistuvat kyydityksissään yleensä hyvin. Paremmin kuin Wolt-kuskit. Yangoille siis kiitos täältä, hintansa puolesta.
Ei vaan jaksa kiinnostaa antaa omia tietoja venäjälle tai muutenkaan tukea maata,joka uhkaa hävittää omani.
 
Ei vaan jaksa kiinnostaa antaa omia tietoja venäjälle tai muutenkaan tukea maata,joka uhkaa hävittää omani.
On myös mielenkiintoinen tai peräti käsittämätön valinta mennä ennalta oletettavasti täysin idiootin kuljettaman auton kyytiin ja vielä maksaa siitä. Minua vituttaa siviilielämässäkin jos joku ajaa oikein huonosti, siis etenkin jos olen sosiaalisesta paineesta kyydissä. Ei ole kohtuuton vaatimus kansalaistaidossa aikuiselle ihmiselle ajaa henkilöautoa edes auttavasti vaikka onkin amatööri.

Eikä se ole pelkästään snobismia. Tällaiseen liittyy valitettavasti nykyiselläkin kalustolla hengen ja terveydenkin riski. Jos ei saa kuskin puukosta tai päädy itkupotkuraivarin jälkeen kännivaatteissaan hylätyksi jonnekin skutsiin, se pölvästi voi ajaa jonnekin rotkoon. Parhaimmillaan voi nykypäivän Suomessa astua "taksi"kyytiin, jossa kuski näkee kesken kyydin ensimmäistä kertaa lunta kuskin paikalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 680
Viestejä
4 543 613
Jäsenet
74 830
Uusin jäsen
kakkahätä83

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom