en minä ainakaan ole enää pitkään aikaan maksullisiin taksikeskuksiin jaksanut soitella kun on nähnyt minkä tasoista online-tilauspalvelua voi kehittää ja tarjota jos vain haluaa - eli riippuu vähän mitä suomifirmat saa aikaiseksi.
En minäkään mielelläni soittele. Teknisiä ongelmia on liiaksi eikä niitä ole ratkaistu kuten oikeat firmat tekisivät. Tilausvälitysfirmat joutuvat nyt pakon edessä parantamaan palveluaan, kun niitä käytännössä kaupungeissa on enemmän kuin yksi. Aiemmin on ollut esimerkiksi vuosia jatkuvia puhelinoperaattorien ja ohjelmistotoimittajien aiheuttamia ongelmia, joita ei ole viitsitty korjata. Välitysyhtiöillä ei ole ollut munaa saati tarvetta vaihtaa yhteistyökumppania jatkuvankaan perseilyn edessä, kun sisäpiirissä on saunakaverien kesken sovittu asiat. Tämä on kussut taksiautoilijoiden (ja välillisesti palkollisten kuljettajien) niskaan siinä missä asiakkaidenkin päälle. Suojatyöpaikkojen luominen kavereille on yksi ongelma, joka korottaa välityksen kuukausimaksua osakkaille ja ulosmittaa mahdollisen liikevoiton, joka muuten jouduttaisiin jakamaan myös rupuosakkaille. Tämä ei tule kestämään, jos todellinen vapaa kilpailu toteutuu, mistä siis ei ole mitään takeita.
Ennen kuin joku tulee sanomaan, ettei kukaan taksiautoilija(jollainen minä en ole tai koskaan ole ollut, mutta tunnen ja tiedän läjän ihan samanhenkisiä, jotka ovat) kirjoittaisi tällaista, voin kertoa valmiiksi että hän on väärässä. Maassa on melkoinen määrä alan yrittäjiä, jotka ovat todella kypsiä välitysyhtiöiden monopoliasemaan ja paikallisen betonoidun eliitin apukoululaisten norsunluutorneihin. Tämä ei tarkoita, että he kannattaisivat pärnerin uudistusta, joka on kaikkea muuta kuin vilpitön yritys parantaa asioita. Uudistusta kyllä on kaivattu, vaan ei millä tahansa keinoilla ja perusteluilla. Uudistumista on toki ollut muutenkin tapahtumassa, mutta tuskaisen hitaasti. Vallitsevassa muutostilassa on myös toivoa paremmasta, vaikka asioiden parantaminen ei suinkaan ole sveitsiläisen tavoite.
Ja ihmettelen miten kaikki taksifirmat on ihan hiirenhiljaa siitä mitä 1.7. alkaen tullaan tarjoamaan ja millä alustalla ja hinnalla. Rapia kuukausi kuitenkin enää aikaa, niin luulisi että jotain uusia avauksia olisi jo mediaankin eksynyt vähän isommalla rummutuksella.. Vai säästelläänkö eikä uskalleta paljastaa vielä kilpailijalle.
Aivan samaa jossain vaiheessa ihmettelin ja harmittelin. Olen melko suurella varmuudella päätynyt samaan veikkaukseen. Julkistamalla konseptiaan liikaa ennen kilpailijoita voi toki teoriassa hyötyä, mutta luultavasti katsovat, että todennäköisesti häviää enemmän. Tämähän on aivan ainutlaatuinen kilpailutilanne, jossa yrityssalaisuus on tärkeämpää kuin koskaan. Valtava epävarmuus vallitsee, ja markkinoilla pitää olettaa ihan kohta olevan sekä erittäin suunnitelmallisia että irrationaalisia riskivetoja tekeviä kilpailijoita, joilla voi molemmissa tapauksissa olla resursseja saalistushinnoitteluun. Osa markkinoille tänä vuonna tulevista tahoista on varmasti Bernerin yhteistyökumppaneita, joilla on sisäpiiritietoa - onhan koko uudistuksen tarkoitus tuottaa Bernerille(tai tämän toimeksiantajille) henkilökohtaista hyötyä. Lisäksi alan lainsäädäntö muuttuu nyt äkisti ja sitä vasta oikeustapauksin määritetään tarkemmin. Ansoja on riittävästi.
Nyt alkaa olla ne hetket käsillä, että muutakin kuin yleisluontoisia uutisia ja vähäistä brändimainontaa on odotettavissa. Lanseerauksia tulee varmasti ennen heinäkuun ensimmäistä, ja varmasti lähiaikoina sen jälkeen.
Usein taksia käyttävänä kun kiinnostaisi alkaa jo valikoimaan ne pari-kolme vakiofirmaa mitä tulen käyttämään ja mihin voi luottaa... Joku Kajonin Yyyberi tässä oli esillä mutta ei paljoa muuta infoa omiin korviin tullut?
Eipä tässä kohtaa voi juuri muuta tietää kuin sen, että entiset välittäjät pääosin toimivat jatkossakin. Hinnoittelun selkeyden ja kohtuullisuuden sekä asiakasturvallisuuden puolesta ne lienevät heti muutoksen jälkeen paras vaihtoehto. Toimivan tilausvälityksen puolesta eivät varmasti heti ainakaan siellä, missä ongelmia on tähänkin asti ollut. Jos eivät ole lähiaikoina menossa nurin, niiden on pakko parantaa.
(Muutenkin aika käsittämätöntä pelleilyä tuntuu olevan, esim. nämä Taksi Helsingin tempaukset Valopilkun kanssa. Ainoa oikeasti toimiva taksin tilaussovellus ja mennään sitten perseilemään se kokonaan...)
Taksiliitto ja Taksiliiton Yrityspalvelu perseilivät sen jo valmiiksi. Ensin hommaa viivytettiin aikanaan liian pitkälle, ja jossain vaiheessa huomattiin että tuli tehtyä vähän paska diili*. Vielä lisäksi homma meni jäihin, koska projekti todettiin kuolevaksi. Sitä ei enää kehitetty vaan pelkästään pidettiin hengissä.
*Silloin toiminnassa olleet taksinvälitysyhtiöt(ja täten kaikki kuljetuksia tekevät yrittäjät) joutuvat maksamaan Valopilkusta rojalteja ulkopuoliselle taholle tänäkin päivänä. Noin perustasoinen juttu olisi tietenkin kannattanut teettää siten, että saa koko paskan omaksi.