Vanhassa systeemissä huono puoli oli se, että taksia ei saanut silloin kun sitä tarvitsi, eli pikkujoulujen / pilkun aikaan.
Tämähän ilmiö ei suinkaan johdu sääntelystä eikä muutenkaan taksien lukumäärästä kuin hyvin vähäiseltä osin.
Näin käy yhteiskunnassa, jossa puolet tuulipuvuista lähtee samoina kolmena päivänä vuodessa koko yöksi ryyppäämään. Usein yöllä tuleekin yllätyksenä, että joukkoliikenne on seis tai täynnä ja tyhmimmillä ajatuksena oli ihan vaan hypätä jonottamatta taksiin joka ei saa maksaa mitään, jossa saa syödä eväitä tai naida ja jonka saa sotkea kebabilla, oluella ja oksennuksella. Tämä siitä huolimatta, että raflaan jonotettiin hyvinkin tunti, kaljaa vartti, kuselle toinen ja narikassa puoli tuntia.
Kun nämä vielä keskimäärin asuvat aika kaukana ryypytyspaikasta(kantakaupunkilaiset usein kävelevät tai saattavat jopa päästä joukkoliikenteellä), niin yksi pirssi ehtii viedä optimistisesti arvioiden ehkä kolme henkeä tai seuruetta tunnissa. Jos nämä kaikki pitäisi saada samalla tunnilla kotiin, pitäisi olla melkein jokaiselle oma orja, varovaisesti arvioiden ainakin kuusinumeroinen määrä taksinkuljettajia. Ihmisten osajoukko, joka suostuu halvalla tekemään niin ikävää työtä, kelpaa siihen niin terveytensä kuin moitteettomuutensa osalta, eikä ole samaan aikaan sidottu muihin hommiin ja ovat mielellään perheettömiä yökukkujia, loppuu kesken.
Tämä on vissiin ennenkin sanottu ja on pientä liioittelua mutta vain pientä: ne jotka haluavat taksia ajaa, ajavat jo taksia. Toki moni täälläkin haluaisi kokeilla, mutta kovin merkittävää työpanosta en tästä ennusta. Aivan erityisesti tämä koskee yleisiä vapaapäiviä ja juhlapyhiä, jolloin nämä hyväpalkkaiset, kantapään kautta vapaa-ajalleen hinnan laittaneet perheenisät haluavat olla joko perheen kesken tai siellä jonossa pää täynnä makkaraperunoiden kanssa. Jos ihmisellä on jokin päätoimi ja ammattitaitoa siihen, miksi hän haluaisi tehdä opiskelijan tavoin iltaisin pienen määrän jotain osa-aikaista paskaduunia vitosella tunti? Tuskin ainakaan lisäansion toivossa, sillä helpommin sitä löytyy ylitöillä tai oman alan sivutyöllä tai oman alan miniyrittäjyydestä. Kyllä kypsään ikään ehtineellä ihmisellä on yleensä puute enemmän ajasta kuin tekemisestä, eikä se taksiajo ilman rutiinia amatöörien iltoina kovin hääviä tekemistä ole. Ymmärrän kyllä oudotkin harrastukset, ja oletan näiden harrastelijoiden enimmäkseen harrastavan johonkin sellaiseen aikaan, jolloin harrastus ei tuhoa yöunia, mielenterveyttä ja auton verhoilua.
Muutama narkkari tai matu vanhalla nissanilla pyörii myös jatkossa seassa kuten tähänkin asti. Tämän laittoman toiminnan määrä oletusarvoisesti kasvaa kun se naamioituu kirjavaan lailliseen toimintaan. Ruuhkahintakoijariapplikaatio saattaa korvata käteismaksut osittain. Tämä bisnes ei kovin kattavasti kilpaile samoista asiakkaista kuin taksi, eikä volyymi lopulta siinäkään päätä huimaa. Jononpurkukyky on sangen vaatimaton, kun tuntituotos ei päätä huimaa vaikka poka ei edes valikoidu rullattavaksi.
Jos lupia on tarjolla "rajattomasti", mutta ajovelvoitetta ei, niin niitä surge-pricing kärkkyjiä kyllä ilmaantuu keskustaan perjantai ja lauantai öiksi mikä näkyy suoraan parempana palvelutasona.
Toki jotkut haluavat maksaa pienestä kyydistä kerran vuodessa satasen ja mennä jonon ohi. En näe tässä itsessään mitään ongelmaa. Voi vaan jäädä asiakaskunta ohuemmaksi kuin tässä vaiheessa jotkut haaveilevat. Samoin tarjonta, joskin se saattaa olla kysyntään verrattuna "riittävä" tärkeämmille ihmisille.
Enimmäkseen taksin liikevaihto kertyy asiakkailta, jotka eivät arvosta "surge pricingin" tapaista rentseekingia. Hyvämaineiset yhtiöt eivät hyvämaineisina pysyäkseen voi millään vapaalla markkinalla sellaista harjoittaa kuin rajallisesti, ei siis ainakaan uberin tapaan.
Jokaisena uudenvuodenaattona kerran vuodessa vapaa-ajalla taksia käyttäviä suomalaisia on pitkinä jonoina nurisemassa siitä, miten taksiala pitäisi vapauttaa, taksialalla työskentelevät ovat ikäviä ihmisiä ja ilmaiseksikin pitäisi päästä. Ensi vuonna ei voi rutista siitä, että pitäisi vapauttaa, joten jostain muusta pitää volista enemmän. Eikun hetkinen; monella on yhteiskuntataidot sitä luokkaa, että tämä muutos tulee yllätyksenä uudenvuodenyönä maksuvaiheessa kun ei älynnyt katsoa, että menee taksiin.