Taksiluvat vapautuvat, olisiko sinusta kuskiksi? ”Uskomattoman suuri summa”
Valitettavasti selaimesi ei tue HTML5-videoita.
Julkaistu: 6.4. 7:10
Taksimatkalla on hintansa, mutta niin on kyyditsemiselläkin. Aloittelevan taksiyrittäjän on investoitava paljon päästäkseen alalle.
Taksialalta poistuu tällä hetkellä ennätystahtia yrittäjiä. Taustalla vaikuttaa kilpailun vapautuminen ensi heinäkuussa. Moni siirtyy eläkkeelle, kun taas osa perustelee vetäytymistään epävarmuudella, jonka uudistus tuo muassaan.
Taksilainsäädännön muutoksia vastustettiin näyttävästi Helsingissä vuosi sitten huhtikuussa. Katso yllä olevalta videolta miten voi käydä, kun asemapaikalla ei olekaan merkitystä.
Kaikkia vähenevä sääntely ei kuitenkaan pelota. Alalle virtaa edelleen uusia yrittäjiä. Selvitimme, millaisiin kustannuksiin aloittelevan taksiyrittäjän kannattaa lakimuutoksen kynnyksellä varautua.
Lupa maksaa
Pelkällä taksinkuljettajan ammattiajoluvalla ei saa uudistuksen jälkeenkään toimia taksiyrittäjänä, vaan yrittäjällä on oltava taksiliikennelupa. Sitä haetaan heinäkuun alusta lähtien liikenteen turvallisuusvirasto Trafilta.
Trafin osastopäällikön
Kimmo Pylvään mukaan taksiliikennelupa halpenee kilpailun vapauttamisen myötä.
– Tarkka summa ei vielä ole tiedossa. Lähtökohtaisesti taksiyrittäjäksi pitäisi selviytyä alta 500 euron, kun kaikki viranomaismaksut on kuitattu.
Vastaisuudessa taksiliikennettä saa harjoittaa henkilöauton lisäksi kuorma-autolla, pakettiautolla, kevyellä ja raskaalla nelipyörällä sekä kolmipyörällä. Taksiliikenteen harjoittamiseen käytettävän auton liikennevakuutusmaksut pysyvät kuitenkin korkeina.
Maksu on noin kolme kertaa kalliimpi kuin tavallisen auton kohdalla.
– Tämä seikka taksiyrittäjäksi aikovan on hyvä huomioida. Vakuutusmaksut voivat yltää 4 000 euroon vuodessa, Pylväs sanoo.
Suuria ja pieniä maksuja
Toiminimen saa perustettua noin sadalla eurolla. Jos taksiyrityksestä mielii tehdä osakeyhtiön, perustaminen maksaa noin 300 euroa. Yrittäjälle pakollisia menoja niin ikään ovat eläkemaksut ja kirjanpidon kustannukset.
– Kahden ensimmäisen vuoden ajan yrittäjä saa eläkemaksuista neljänneksen alennusta. Sen jälkeen eläkkeisiin kuluu 25 prosenttia yrittäjän työtulosta. Kirjanpito ei nykyisellään ole kovinkaan kallista, jos hyödyntää pilvessä toimivia, pitkälti automatisoituja palveluita, Suomen Yrittäjien kilpailuasioiden päällikkö
Satu Grekin kertoo.
Taksialan yrittäjän suurin menoerä on auto ja sen ylläpito. Kilpailun vapautuminen laajentaa kulkuneuvovalikoimaa, mutta oli menopeli mikä tahansa, siitä on silti pidettävä huolta. Ja tottakai autoa on alati tankattava – polttoaine on vääjäämätön kulu.
Autoon on myös asennettava asianmukaiset maksupäätteet, taksamittarit ja järjestelmä, joka välittää kuskille kyytejä. Lähitaksin toimitusjohtajan
Juha Pentikäisen mukaan asennustyö maksaa useita tuhansia euroja ja laitteiden ylläpito useita satoja euroja kuukaudessa.
Näiden päälle yrittäjän on vielä huolehdittava Gramex- ja Teosto-maksuista sekä tilausvälitysjärjestelmän käytöstä koituvista kulungeista.
– Se on lopulta uskomattoman suuri summa, minkä taksiyrittäjä maksaa päästäkseen harjoittamaan ammattiaan, Pentikäinen sanoo.
Siirtyvätkö kulut hintoihin?
Tähän asti valtioneuvoston vahvistamat enimmäistaksat ovat taanneet sen, että taksimatkan hinta on kaikkialla Suomessa ja kaikissa autoissa sama. Heinäkuussa tämä asetelma lopulta raukeaa.
Taksiliiton puheenjohtaja
Kai Andersson otaksuu, että hinnat nousevat ainakin yhdestä syystä.
– Lakiuudistus leikkaa taksiyrittäjän nauttimia verohuojennuksia. Autoveron palautus on nykyisellään 4 800 euroa, mutta heinäkuussa se tippuu 3 000 euroon. Vuoden kuluttua tästä palautus supistuu entisestään 2 000 euroon. Kuljettajat lisäävät menetetyt veroedut taksikyytien hintoihin.
Selvää Anderssonin mukaan on se, että kilpailun vapauttamisen myötä taksiyrittäjän on ”tehtävä hulluna hommia”.
– Aloittelevan taksiyrittäjän on ajettava ensimmäiset tuhat tuntia pelkästään kuluja kasaan. Vasta sitten hän on kutakuinkin omillaan.
Korjattu kello 8.18: Toiminimen perustaminen ei ole ilmaista.