Kyllähän h.kultala viestissään #545 väänsi merkanttilismin perusajatuksen aivan rautalangasta. Se että eritasoisilla talousalueilla olisivat omat valuuttansa, jotka vapaasti myös kelluisivat suhteessa toisiinsa omien voimavarojensa mukaan, olisi aivan erinomainen itsesäätelyjärjestelmä. Se ohjautuisi osittain myös maan ulkopuoleltakin, koska valuutan arvo vertailutilanteessa riippuisi myös toisten tahojen arvostuksesta sitä kohtaan, ja se estäisi myös paikallispoliitikkojen suurimmat typeryydet, kun jokaisen alueen (valtion) olisi aina elettävä suu säkkiä myöden suhteessa niihin omiin tuloihinsa. Lue: Oman työnsä tulokseen. Tuossa tilanteessa velan ottaminen omasta pankista tarkoittaisi rahan painamista tyhjästä, ja sen jälkeen valuuttaan kohdistuvaa automaattista inflaatiota. Kätevää. Arvon ohjautuminen menisi ns. parviteorian mukaan. En käytä sanaa markkinat nyt tässä, koska silläkin sanalla alkaa olemaan jo arvolatausta. Ne salaperäiset "markkinat" olemme kuitenkin me itse, ja meidän yhteinen käsityksemme asioista. Ei markkinoissa siis mitään pahaa ole. Sehän on abstraktio meidän yhteisestä tahtotilastamme, ja demokratiaa siten aivan parhaimmillaan. <- "markkinoihin" jotenkin kriittisesti suhtautuvat voisivat lukea tuon lauseen vaikka toiseenkin kertaan.
Toisekseen: Tuo vanha useammasta valuutasta koostunut itse itseään säätelevä talousjärjestelmä todistetusti toimi. Tämä uusi yhteisvaluutta lähinnä vain tuhoaa ne heikommat taloudet, jotka siihen yhteisvaluuttaan ovat suoraan sanoen ideologisista syistä ajautuneet mukaan. Yhteisvaluutta toimii ehkä teoriassa samoin kuin jokin sosialismi toimii teoriassa. Käytännössä kyseinen politiikka onkin sitten vähän karumpaa katsottavaa. Sama näyttää nyt koskevan tätä yhteisvaluuttaa, ja sen aiheuttamia suoranaisia taloudellisia tuhoja vähemmän voimakkailla talousalueilla. Yhteisvaluutta aiheuttaa juuri sen, että rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät. - Ja näin on, kun siltä näyttää.
Kreikkalaisten kyky tuottaa mitään konkreettista, siis jotain muuta kuin valheellista puhetta, on vähän heikoissa kantimissa. Tuollaisessa taloudellisessa todellisuudessa yhteisvaluutta jonkin Saksan kaltaisen maan kanssa on täysin mahdoton yhtälö. Mahdoton. Ei tuollaisella tuottavuudella mitään Audeja ostella, ei muuta kuin velaksi, ja nekin on sitten pakko jättää lopuksi vain maksamatta. Edelleen näistä EU:n kehutuista rahansiirtomekanismeista: AIVAN KAIKKI tukirahat, mitä tässä on esim. muka Kreikan suuntaan makseltu, ja mitä esim. IMF on tyhjästä niille järjestelypankkioikeuksillaan generoinut, eli (huom!) euro valuutan ja siis meidän muiden niskoille tulevaisuuteen pumpannut, ovat kuitenkin tosiasiallisesti menneet Saksan ja Ranskan pankkien pelastamiseen. Niiden vähämielinen ja kyvytön ja älyllisesti täysin seniili johto ei ole joutunut kantamaan minkäänlaista vastuuta yhtään mistään. Omahyväisinä ne edelleenkin vain porskuttavat ja paheksuvat sitä, kun heitä ja heidän ajamaansa yhteisvaluuttaa ja muuta globalisaatio toimintaa tässä paheksutaan. Haukutaan vielä tuon takia joksikin impivaaralaiseksi natsiksi päin näköä...
Esivallan pakkoveroina kerätyn julkisen varallisuuden VARASTAMISTA tässä nyt paheksutaan. Kyllä, se sana on juuri tuo. En minä siksi veroja maksa, että niillä pelastellaan toisten maiden konkurssikypsiä yksityispankkeja ja niiden omistajia. Veroja maksetaan siksi, että naapurin lapset pääsevät kouluun, että niistä tulisi fiksuja, rehellisiä ja pohjoismaalaisilla arvoilla varustettuja aikuisia, ja että naapurin jo pitkän päivätyönsä tehnyt pappa pääsee terveyskeskuksessa oikean kunnollisen lääkärin vastaanotolle. Jos vielä lumet aurataan kaduilta, ja pidetään yllä kirjastolaitosta, johon voidaan vuosittain muutama uusi sci-fi kirjakin ostaa, niin vielä parempi. SIKSI veroja kerätään, ei siksi että toisten maiden pankinjohtajat saavat ne omat bonuksensa omista ultra ääliö typeristä toimistaan huolimatta. Ja että se yksi maailman viimeinen prosentti tulisi yhä vieläkin rikkaammaksi, kuin mitä se nyt on.
Koko EU näyttäytyy minulle vain tällaisena uudentyyppisenä viekkaana euro -sosialismina, jonka tuo maailman talouseliitti on vain ottanut pelkäksi Guy Fawkes -naamiokseen. Koko toiminnan ydin ajatus näyttäytyy minulle yhteisesti kerätyn varallisuuden epärehellisenä yksityistämisenä jollain mutkikkailla "yhteinen hyvä" ja "tuki" -nimisillä verukkeilla. Näen todellakin EU:n lähinnä uutena Neuvostoliitto kakkosena, eli Eurostoliittona. Voitot ja elintaso sielläkin menivät aikoinaan yksille ja harvoille tahoille, ja nykyisin täälläkin ne menevät lähinnä hyvin suurille yrityksille ja pankeille ja niiden omistajille. Juuri sille pienen pienelle toisiinsa kytkeytyneelle eliitille, joka nytkin omistaa maailmasta jo lähes kaiken, ja jolle mikään ei tunnu enää riittävän. Kyseisen varallisuuden kartuttamis riskiurheilun tappiot kipataan nykyisin AIVAN AINA tavallisen työtätekevän keskiluokan niskoille maksettavaksi. Sitten vielä sanotaan, etteivät kerätyt rahat edes riitä, ja että pitää maksaa vieläkin enemmän. Maksetuille rahoille saa kuitenkin yhä vähemmän ja vähemmän vastiketta. => Joku vie sen erotuksen. Alkaa olemaan jo aika korkea aika meidän jokaisen miettiä, että mikä ja kuka se taho oikein on.
Alkaa hiljalleen tällainen suoranainen päin näköä pissiminen jo todellakin ärsyttämään.
Kyllä minun maailmassani ne taloudelliset riskit ja tappiot kannetaan ihan itse, ei niitä oman tyhmän liiketoiminnan tappioita voi toisilta alkaa jälkikäteen itkemään verojen ja tukien muodossa. Ja meidän omien päättäjien tehtävänä on mielestäni
puolustaa tämän oman maan omien kansalaisten etua, ei suuren monikansallisen pääoman. Jos nämä omat päättäjät eivät tähän pysty, niin ne pitää todella äkkiä vaihtaa sellaisiin, jotka siihen pystyvät.
Keväällä ovat vaalit. Jokaisen aikuisen velvollisuus on äänestää niissä. Aloitetaan vaikka ihan sillä, että vaihdetaan ainakin nämä kaikki nykyiset kasvot ihan uusiin, ja toivon mukaan vähemmän korruptoituneisiin. Ja vastustetaan lista vaaleja aivan viimeiseen saakka. Jos ne hyväksytään, niin vanhoista huonoista päättäjistä ei päästä sen jälkeen enää koskaan eroon. Myös vaalijärjestelmän puolueettomuudesta kannattaa olla huolissaan... Stalin sen niin oivallisesti kiteyttikin, ettei vaaleilla olekaan niin väliä, vaan sillä, kuka laskee ne äänet. Aivan. Tämä kannattaa pitää mielessä, kun näitä elektronisia järjestelmiä tullaan tulevaisuudessa haluamaan. Minä en niitä halua.
Globalisaatiota ja rajatonta maailmaa ajavat eteenpäin päättäjien takana piileskelevät taloushirviöt, suoranaiset viekkaat varkaat, jotka näkevät saavansa tuosta globalisaatiosta itselleen etua ja hyötyä. Pienellä höynäyttämisellä ne ovat nyt saaneet mukaansa nämä meidän omat yksinkertaiset ja sinne tänne joihinkin -ismeihin kallellaan olevat älyllisesti vajavaiset tyhmeliinit, joiden mielestä "rajaton maailma olis jotenkin silleen niinku ihqu hieno juttu." Kysyttäessä tuollaisen toteutuksen taloudellisista yksityiskohdista näiltä kolmekymppisinä kotoa suoraan sossun kustantamaan kunnan asuntoon muuttavilta pikku idiooteilta, ei saa vastaukseksi muuta kuin lähinnä vittuilua. Hurskaimmat hokevat kuin mantraa tai jotain rukousta, että "On meillä varaa"... Mielenkiintoinen väite ihmisiltä, jotka eivät pysty edes itse itseään omin voimin elättämään.
Aivan varma Kreikan kaltainen tuho on nykyisellä menolla edessä, ja sen tapahtuman jälkeen nuo taloushirviöt omistavat tämän maan rajojen ulkopuolelta käsin täältä aivan kaiken. Jopa alla olevan pohjaveden, joka on taivaalta tullut sateena, ja myös nuo tiet, joilla on ollut tuhat vuotta kulkuoikeus aivan kaikilla kulkijoilla. Nyt ihan oikeasti jokaisen kannattaisi alkaa ajattelemaan näitä asioita ihan itse, eikä ulkoistaa ainoatakaan ajatuksen poikasta joillekin "viisaille päättäjille." Ne kun eivät todellakaan ole sellaisia, "viisaita päättäjiä" , eivätkä ne tunnu enää edes ajavan meidän suomalaisten etujakaan.
Käsitys omasta valtiosta, kansallisvaltion loukkaamattomat rajat,
ja täysin oma paikallinen lainsäädäntö ovat ainoat asiat tässä maailmassa, mitkä meitä noilta kaiken ottajilta viime kädessä suojelevat. Kun päätäntävalta omista asioita on siirtynyt jonnekin muualle, täällä on sen jälkeen aivan kaikki kaupan, ja yleinen kaikkia koskeva hyvinvointi on sen jälkeen iäksi mennyttä.
Minä en pelkää tuollaista tulevaisuutta, minä tiedän kyllä pärjääväni myös siinä. Minä vain näen ja ymmärrän, että noin 5/6-osaa näistä muista suomalaisista, (Ihan Amerikan tapaan) ,ei tule tuossa uudessa todellisuudessa niin kovin hyvin pärjäämään. Voisivatko vaikka muutkin toivoa heille jotain hyvää tässä elämässä? Elämä on muutenkin raskasta, ei tätä yhteiskuntaa ole mitään mieltä muuttaa Amerikkalaiseksi yhteiskunnaksi. Minä en niiltä halua muuta kuin sci-fiä eri muodoissaan... kaikki muu on täällä jo paljon paremmin.
Tämä on se syy, miksi toivon EU:n hajoavan mahdollisimman nopeasti. Se tulee ajan mittaan muuttumaan joko entisajan Neuvostoliitoksi, tai sitten se muuttuu Amerikaksi. Pahimmillaan se tulee vain kopioimaan molempien kaikki huonot puolet. Sen keinotekoisissa rakenteissa on aivan liikaa valuvikoja, eikä se näemmä arkielämässä oikein toimi. EU on alkanut vaikuttamaan minusta joltain eurososialistiselta suunnitelma taloudelta, idealismilta. Hölmöydeltä. Ja viekkaat vieraat tahot ovat jo päässeet tunkeutumaan ja juurtumaan syvälle sen rakenteisiin, ja nyt ne suoraan sanoen vetävät koko ajan välistä noita kerättyjä veroeuroja. "Yleiseurooppalaisesta eläkejärjestelmästä" jo unelmoidaan... (Sirpa Pietikäinen, Kokoomus meppi, sekin vielä...
) ....siis pysähtykää nyt miettimään tuota asiaa... Kerjäläisen vanhuus olisi tuosta tiedossa meille aivan kaikille.
Voi helevetin helevetti tätä suoranaista hulluutta. Yhteiseen eläkejärjestelmään Kreikkalaisten, Italialaisten ja Espanjalaisten kanssa? Portugalin kanssa?
T -.-
... Romania, Albania, Makedonia, Entisen Jugoslavian pikkumaat... Siis aivan ehdottomasti samoihin eläkejärjestelmiin noiden kanssa... jep jep... Voitaisiinko tuoda tänne myös tuo verikosto sieltä päin maailmaa? Sille voisi olla ehkä tarvetta myös sillekin... (/s)