Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 556
mikä vittu audi tt mk1:n vakionopeudensäätimessä kun tippuu pois päältä jatkuvasti. yleensä enimmäkseen alamäessä.
Näillä tiedoilla vähintään sata vaihtoehtoa, voi olla ihan mitä tahansa jarrukytkimen ja rikkinäisen vilkkuviiksen väliltä.. Vikakoodin lukuun nyt ihan ensimmäiseksi.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 701
Ei nyt varsinaisesti rikki, mutta onpahan taas hiukan siistimpi.

IMG_0867.JPEG

Tiedän, ratti on likainen. Pitää tästä sisustaa puhdistella, kunhan ehtii.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
39
Löytyykö täältä turbo specialisteja :)? Harrasteauton Precision 6262 alkoi syöstä öljyä pakopuolelta oikein huolella, niin että putki oikein "sadetti" pihamaan öljyyn. Turbo pois paikaltaan ja eka huomio reilusti akselinsuuntaista välystä niin että siivet ottaa jo hieman koteloon kiinni. Merkinnät, ja turbo auki -> painepuolen kotelossa hieman jälkeä, mutta itse kompressoripyörä ei ole ottanut osumaa (huomaa kyllä että raapinut koteloa). Akselin mutteri auki ja hommat levälleen, ja kappas, itse akseli on ottanut "hieman" lämpöä: onkohan tuo ns. kaput? Sormituntumalla akselissa ei ole kulumaa laakerien kohdalla. Ja tietysti se juurisyy? Huono voitelu?

Se mikä aina pistää miettimään eli kustannukset/järkevyys: Precisioniin osia saa aika heikosti Euroopasta ja hintataso korkea. Jos tuon heittää ammattilaisille laitettavaksi (laakerointi, tasapainotus, jne ainakin 400 eur?) ja myös tuo akseli menee vaihtoon (+200eur?), niin samalla hinnalla saa kaupasta uutta esim. Holsetin HX40 superia. Niin, ja vielä Precisionin painepuolen kotelokin voi vaatia huolenpitoa...
 

Liitteet

Liittynyt
23.08.2017
Viestejä
373
Ei välttämättä hajonnut voitelun puutteen takia. Oliko ahdin liukulaakereilla? Joskus vaatii kiristimen tulopuolelle. Tuossa tilanteessa voi painaa öljyn paineella laakeria kokoajan ja hajoaa nopeasti.

Sille on syynsä miksi esimerkiksi kampiakselin kanavat porattu aina läpi.....

Edit: En mikään spesialisti ole, mutta joskus tullut harrastettua.
 
Liittynyt
13.03.2024
Viestejä
116
Ei välttämättä hajonnut voitelun puutteen takia. Oliko ahdin liukulaakereilla? Joskus vaatii kiristimen tulopuolelle. Tuossa tilanteessa voi painaa öljyn paineella laakeria kokoajan ja hajoaa nopeasti.

Sille on syynsä miksi esimerkiksi kampiakselin kanavat porattu aina läpi.....

Edit: En mikään spesialisti ole, mutta joskus tullut harrastettua.
Kiristimen vai KURISTIMEN?
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
39
Liukulaakereillahan tämä on. En juurikaan omaa kokemusta turbojen kanssa, joten kiitos vinkeistä - varsinkin tuo öljypuolen kuristaminen täytyy pohtia läpi, turbolla nyt ei kauheasti ole ikää ja kilometrejä vaikka rankassa käytössä onkin.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 556
Liukulaakereillahan tämä on. En juurikaan omaa kokemusta turbojen kanssa, joten kiitos vinkeistä - varsinkin tuo öljypuolen kuristaminen täytyy pohtia läpi, turbolla nyt ei kauheasti ole ikää ja kilometrejä vaikka rankassa käytössä onkin.
Pääasiassa lähes aina olisi hyvä olla tulopuolella kuristin, kuulalaakeriahtimissa nyt erityisesti, mutta on se muissakin usein syytä olla. Kuristin voi olla esimerkiksi siinä tuloputken liitoksen banjopultissa, tai sitten tuloletkussa kuristushelmi sisällä. Vähintään yhtä tärkeää on myös että poisto on hyvä, riittävän suuri ja oikeassa kulmassa, jos poistokulma on liian suuri (mielellään max ~10-15 astetta), ei tulopuolen kuristus pelkästään riitä sopivaan virtaukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
164
Olikin edellisestä kerrasta jo aikaa, kun on tarvinnut vagin tukivarsia laitella. Tässä ajassa on tämäkin suunnittelun kukkanen pitänyt toteuttaa ja vaihtaa olka-akseli alumiiniseen. Jumalaton työmaa irrottaa tuo kiinni hapettunut pultti. Pulttikoneella sen verran täryä ja vääntöä, että kanta poikki, sitten mutterin puolelle tavaraa väliin ja vetämään pulttia irti. Aina napsu lisää kiristystä ja toiselta puolen lekalla perään. Välillä lämpöä ja öljyä. Tuurnana joku vanha kiertokangen pultti.

Uusi pultti sitten keraamisen tahnan kanssa kasaan, niin saa ehkä irti helpommin tulevaisuudessa.
DSC_4304.JPG
DSC_4306.JPG
 

Dervish

Eino Grön
Liittynyt
29.09.2018
Viestejä
127



Ei ollu tääkään merkki kauaa fordin vallassa, mutta kummastippa vaan fordiumin pesää löytyy.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 374
Mites tommonen x vuosia seisonut lehti imurin kaasari? Hörähti bräkleenillä eli perusasiat pitäis olla kunnossa.

Kaasarissa ja tankissa on kusen hajuista bensaa joka on varmaan ainakin 10v vanhaa, kaasarin imusukassa (kaasari tankin päällä) ja muuallakin on semmosta hyytelöä/kiteymää vanhasta bensasta. Millähän noi puhdistuu parhaiten? Ja eritoten hajottamatta mitään? Luonnollisesti kaasari tarvinnee uudet tiivisteet ja kunnolla paineilmaa jne, mutta lähinnä nuo imusiivilät mietityttää. Samaa paskaa löytyy myös tankin pohjalta.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 556
Mites tommonen x vuosia seisonut lehti imurin kaasari? Hörähti bräkleenillä eli perusasiat pitäis olla kunnossa.

Kaasarissa ja tankissa on kusen hajuista bensaa joka on varmaan ainakin 10v vanhaa, kaasarin imusukassa (kaasari tankin päällä) ja muuallakin on semmosta hyytelöä/kiteymää vanhasta bensasta. Millähän noi puhdistuu parhaiten? Ja eritoten hajottamatta mitään? Luonnollisesti kaasari tarvinnee uudet tiivisteet ja kunnolla paineilmaa jne, mutta lähinnä nuo imusiivilät mietityttää. Samaa paskaa löytyy myös tankin pohjalta.
Tankin huuhtelu ja bensasuodattimen vaihto (+mahdollisessa hanassa mahdollisesti olevan sihdin puhdistus), + uudet bensat, sen jälkeen voi kokeilla, joskus jo se riittää. Usein samalla kannattaa vaihtaa myös bensaletku uuteen. Tankkia voi huljutella millä tahansa mytkyllä mitä sattuu löytymään. Kaasarin putsaukseen ei oikein muuta hyvää vehjettä ole kuin ultraäänipesuri. Pintapuolisesti sen saa sisältä muutenkin puhdistettua isommasta kuonasta, mutta ongelmaksi yleensä jää ne pienet suuttimet ja kanavat, joita ei oikein mitenkään saa ehjänä puhdistettua muuten, paineilma ei yleensä mitään auta. Kaasaria kun pesee vaikka siinä ultraäänipesurissakin tai miten tahansa, kannattaa katsoa tarkkaan millä aineella pesee tai liottelee. Kaasarit on yleensä alumiinia tai jotain vastaavaa höttövalua ja äkäisemmät pesuaineet voi syödä aika nopeasti sen kaasarin kokonaan pahaksi.. Mitähän tarkoitat imusukalla? Onko se joku verkkosuodatin, huopasuodatin, vai sellainen akvaarion ilmakiven näköinen mötti? Verkkosuodatin puhdistuu helpohkosti, se huopa tai keraaminen tms suodatin kannattaa vaihtaa uuteen, vaikka tulee sekin ultraäänellä paremmaksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 374
Tankin huuhtelu ja bensasuodattimen vaihto (+mahdollisessa hanassa mahdollisesti olevan sihdin puhdistus), + uudet bensat, sen jälkeen voi kokeilla, joskus jo se riittää. Usein samalla kannattaa vaihtaa myös bensaletku uuteen. Tankkia voi huljutella millä tahansa mytkyllä mitä sattuu löytymään. Kaasarin putsaukseen ei oikein muuta hyvää vehjettä ole kuin ultraäänipesuri. Pintapuolisesti sen saa sisältä muutenkin puhdistettua isommasta kuonasta, mutta ongelmaksi yleensä jää ne pienet suuttimet ja kanavat, joita ei oikein mitenkään saa ehjänä puhdistettua muuten, paineilma ei yleensä mitään auta. Kaasaria kun pesee vaikka siinä ultraäänipesurissakin tai miten tahansa, kannattaa katsoa tarkkaan millä aineella pesee tai liottelee. Kaasarit on yleensä alumiinia tai jotain vastaavaa höttövalua ja äkäisemmät pesuaineet voi syödä aika nopeasti sen kaasarin kokonaan pahaksi.. Mitähän tarkoitat imusukalla? Onko se joku verkkosuodatin, huopasuodatin, vai sellainen akvaarion ilmakiven näköinen mötti? Verkkosuodatin puhdistuu helpohkosti, se huopa tai keraaminen tms suodatin kannattaa vaihtaa uuteen, vaikka tulee sekin ultraäänellä paremmaksi.
Ihan verkkosuodatin eli semmonen tikku menee kaasarin pohjasta tankkiin ja sen kautta se imee bensaa. Aika tiukassa näytti tavara istuvan siinä verkossa. Tuo on ainoa filtteri joka tuosta 5hp strattonin koneesta löytyy.

Paineilma ja verneet onpi mutta uä pesuria ei. Pitää varmaan koittaa palastella ja puhallella tota ja uitella jossain bensassa. Osaa kyllä olla vittumaista tavaraa tuo oikeasti vanha bensa, hajukin räjäyttää aivot pihalle kun kaateli löröt tankista astiaan
 
Liittynyt
16.10.2020
Viestejä
156
Ihan verkkosuodatin eli semmonen tikku menee kaasarin pohjasta tankkiin ja sen kautta se imee bensaa. Aika tiukassa näytti tavara istuvan siinä verkossa. Tuo on ainoa filtteri joka tuosta 5hp strattonin koneesta löytyy.

Paineilma ja verneet onpi mutta uä pesuria ei. Pitää varmaan koittaa palastella ja puhallella tota ja uitella jossain bensassa. Osaa kyllä olla vittumaista tavaraa tuo oikeasti vanha bensa, hajukin räjäyttää aivot pihalle kun kaateli löröt tankista astiaan

Ja vanhalla tutulla Brake Cleanerilla onnistuu kanssa putsailla kaasaria oikeinkin hyvin jos ei tuota ultraäänipesuria satu löytymään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
965
Jos oikein kova jannu haluaa olla, niin puretun kaasarin osineen voi jättää yöksi diisseliin/polttoöljyyn lillumaan. Sekin toimii ihan hyvin pinttyneen moskan irroittajana. Siitä sit paineilmaa ja pientä rautalankaa suuttimiin, niin pääsee naapurisopua koettelemaan pärisijällä.
 
Liittynyt
17.01.2021
Viestejä
70
Mulla on 2013 vm Hyundai i30 diesel manuaalivaihteilla. Ajettu n. 240k.

Tässä on kevään aikana alkanut vaivata se, että kytkin pitää painaa ihan pohjaan että saa vaihteen vaihdettua. Vaimo ei välillä meinaa saada pakkia tai ykköstä pois vaihteelta moottorin ollessa käynnissä. Moottori sammutettuna vaihteiden vaihtaminen onnistuu vaivattomasti, miksi päättelisin että vika on kytkimessä, ei vaihdelaatikossa.

Välillä ongelma loistaa poissaolollaan, välillä saa taistella matalia vaihteita päälle ja pois. Kytkin ei mielestäni luista.

Mitä mieltä olette, missä vika? Onko kytkinremppa edessä vai voisiko olla kyse jostain säädettävästä asiasta tai esim. ilmasta kytkinnesteen seassa? Onko suositella kytkinspesialistia PK-seudulla?
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 396
Mulla on 2013 vm Hyundai i30 diesel manuaalivaihteilla. Ajettu n. 240k.

Tässä on kevään aikana alkanut vaivata se, että kytkin pitää painaa ihan pohjaan että saa vaihteen vaihdettua. Vaimo ei välillä meinaa saada pakkia tai ykköstä pois vaihteelta moottorin ollessa käynnissä. Moottori sammutettuna vaihteiden vaihtaminen onnistuu vaivattomasti, miksi päättelisin että vika on kytkimessä, ei vaihdelaatikossa.

Välillä ongelma loistaa poissaolollaan, välillä saa taistella matalia vaihteita päälle ja pois. Kytkin ei mielestäni luista.

Mitä mieltä olette, missä vika? Onko kytkinremppa edessä vai voisiko olla kyse jostain säädettävästä asiasta tai esim. ilmasta kytkinnesteen seassa? Onko suositella kytkinspesialistia PK-seudulla?
Kun vika seuraavan kerran ilmenee niin koitappa pumpata kytkinpoljinta muutaman kerran ja kokeile onnistuuko sitten. Tuo viittaisi että järjestelmässä olisi ilmaa ja jompikumpi sylinteri falskaisi.

Edit: niin, ja tarkista kytkinnesteen taso.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
687
Mulla on 2013 vm Hyundai i30 diesel manuaalivaihteilla. Ajettu n. 240k.

Tässä on kevään aikana alkanut vaivata se, että kytkin pitää painaa ihan pohjaan että saa vaihteen vaihdettua. Vaimo ei välillä meinaa saada pakkia tai ykköstä pois vaihteelta moottorin ollessa käynnissä. Moottori sammutettuna vaihteiden vaihtaminen onnistuu vaivattomasti, miksi päättelisin että vika on kytkimessä, ei vaihdelaatikossa.

Välillä ongelma loistaa poissaolollaan, välillä saa taistella matalia vaihteita päälle ja pois. Kytkin ei mielestäni luista.

Mitä mieltä olette, missä vika? Onko kytkinremppa edessä vai voisiko olla kyse jostain säädettävästä asiasta tai esim. ilmasta kytkinnesteen seassa? Onko suositella kytkinspesialistia PK-seudulla?
Tarkista kytkinnesteen eli todnäk jarrunesteen taso. Varsinkin jos samassa järjestelmässä, kytkimen kanava on ylempänä joten pieni vaje näkyy siinä ensin.

Jos oli vajausta niin lisää nestettä ja ilmaa järjestelmä. Ilmaus on n. 15min homma kokonaisuudessaan (keulaa ylöspäin, pohjapanssari pois, jarruilmaustyökalu kiinni nippaan ja sillä hoituu). Kytkimen luona on ilmausnippa vaihdelaatikon vieressä.

Ensityökseen veisin auton siis jollekin korjaamolle, et ne ilmaisi kytkimen, mikäli itse ei sitä halua tehdä.

Foordeissa on tuota ongelmaa randomisti focuksissa, kytkin alkaa irroittaa aina vaan pienemmällä alueella ja ihan pohjassa: varsinkin kovilla pakkasilla (-15°C ja kylmemmissä) kytkin kerää ilmaa, todnäk jokin tiiviste vuotaa. Moni on vaihdattanut kytkimen painelaakeria ja putkia mutta vika vain uusiutunut parin vuoden päästä. Itse vain ilmaan järjestelmän talvisin kun sekin riittää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 194
Viestejä
4 372 967
Jäsenet
72 750
Uusin jäsen
Soturi

Hinta.fi

Ylös Bottom