Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Minulle on tullut selväksi että huoltoliikkeet liioitelevat aika reilusti kylmäaineen häviämistahtia,toki on helppoa rahaa kun ei kulu kylmäainetta ja saa täyden hinnan veloittaa parin vuoden välein.Perheen 07 kia ja 08 skoda on kerran käyneet huollossa ja koko ajan on kylmää riittänyt.
Juurikin tämä. Itselläni sattui käymään säkä kun löytyi sellainen korjaamo jolla on itse ilmastoinnin huollolle kiinteä hinta ja kylmäaineiden lisäykselle lisähinta päälle JOS tarvii lisätä. Saivat minusta vakioasiakkaan tällä hinnoittelulla.
 
Minulle on tullut selväksi että huoltoliikkeet liioitelevat aika reilusti kylmäaineen häviämistahtia,toki on helppoa rahaa kun ei kulu kylmäainetta ja saa täyden hinnan veloittaa parin vuoden välein.Perheen 07 kia ja 08 skoda on kerran käyneet huollossa ja koko ajan on kylmää riittänyt.
Jep, yleinen mainoslause on, että 10% voisi hävitä vuodessa. Totta kai voi, mutta ei kyllä omien kokemusteni perusteella. Jos neljässä vuodessa häviää 10%, niin se on ehkä lähempänä. Toki voi hävitä enemmänkin (tiedän esim. henkilöitä, jotka täyttävät ilmastoinnin vuosittain, että pysyisi kesän käynnissä...), mutta onko järjestelmä silloin jonkun muun kuin täyttöhuollon tarpeessa? Mielestäni on.
 
Viimeksi muokattu:
riippuu varmasti käyttöasteestakin. jos auto seisoo paikoillaan niin varmasti hitaampaa se häviäminen. versus siihen että joku taksi 24/7 ajossa. ja kokoajan kovemmat paineet järjestelmässä ja kompura pyörii.
 
riippuu varmasti käyttöasteestakin. jos auto seisoo paikoillaan niin varmasti hitaampaa se häviäminen. versus siihen että joku taksi 24/7 ajossa. ja kokoajan kovemmat paineet järjestelmässä ja kompura pyörii.

Seisontahan saa tiivisteet vähitellen kuivumaan. Tämän takia ilmastointia pitäisi välillä käyttää päällä myös talvisaikaan, kun ilmastointi "seisoo" vaikka auto itse ei. Monella tuo jää jo vahingossakin tekemättä, sillä rajalämpötilakytkimen takia ilmastointi olisi kytkettävä päälle esim. parkkihallissa, ulkona kylmällä ilmalla se kompressori kun ei vaan käynnisty lainkaan.
 
riippuu varmasti käyttöasteestakin. jos auto seisoo paikoillaan niin varmasti hitaampaa se häviäminen. versus siihen että joku taksi 24/7 ajossa. ja kokoajan kovemmat paineet järjestelmässä ja kompura pyörii.
Toisaalta eiköhän suurin osa ole suunniteltu keskieuroopan lämpöjen mukaan,suomessa taitaa jäädä käyttötunnit murto-osaan johonkin espanjaan verrattuna.
 
Toisaalta eiköhän suurin osa ole suunniteltu keskieuroopan lämpöjen mukaan,suomessa taitaa jäädä käyttötunnit murto-osaan johonkin espanjaan verrattuna.

voi olla mutta kyllä se monessa autossa kompura käy silti kokoajan vaikkei olis viilennettävää, aina kun vaan plussakelejä on. ainakin omassa toimii noin. toimii ilmankuivaimena siis viileillä syksyn, kevään, viileän kesän keleillä, ei ole siis riippuvainen ollaanko etelä-euroopassa vai suomessa (poislukien talvipakkaset tietty)
 
Auton ilmastointiin näkyy liittyvän kaikenlaista essonbaarijuttua, hihasta revittyä mutua ja markkinointijargonia. Itse olen kuullut huoltoja/täyttöjä tekeviltä tahoilta sanottavan, että tämä uudempi R1234yf aine "tihkuu" herkemmin kumiputkien ja liitosten läpi kuin se wanhempi/halvempi kylmäaine. Googlailun tuloksena eräs renkaitakin kauppaava ilmastointihuoltoja mainostava ketju kertoo sivuillaan, että vuodessa häipyy 10-15% järjestelmän kylmäaineesta.
Itselläni on ollut vasta kaksi vuotta ilmastoinnilla varustettu auto (vuosimallia 2018) ja huollatin sen heti samana vuonna kun auton ostin ja kylmäaineen lisäyksen tarve oli muistaakseni mitattavissa kymmenissä grammoissa. Tänä vuonna käytätin auton ilmastointihuollossa kahden vuoden jälkeen alkukesästä ja kylmäainetta ei ollut tarvinnut lisätä ollenkaan. Huoltoon kuuluva järjestelmän kuivaus ja öljyn+merkkiaineen lisäys tuskin on ainakaan järjestelmän käyttöikää huonontava tekijä säännöllisesti suoritettuna.

Olet aivan oikeassa. Autossa moottori tärisee, ja ilmastoinnin kompura koko ajan. Ne O-renkaat ja kumiputket eivät kestä iäisyyksiä tärinää ja -20c:sta +30c lämpötilavaihteluja, eivät metalliosatkaan. Aivan eri juttu siis kuin jokin jääkaappi mökillä tai kämpillä.

Rassooja teki ihan hyvän videon ilmastoinnin huollosta.

 
On se prkele kun hyvin toimiviin vehkeisiin pitää tunkea täysin tarpeetonta elektroniikkaa. Kuten vaikkapa idioottivarma tuulilasinpyyhin, vanhemmat tuulilasinpyyhkijät on kaikki ympäripyöriviä ja hyvin hyvin kestäviä ja luotettavia. Uudemmissa sitten alkaa olla kaikenlaista piirikorttia, rajakytkimiä ja ties mitä elektroniikkaa ja ohjausta ympättynä siihen moottorin runkoon, tehden siitä kalliin, monimutkaisen ja lyhytikäisen.

Ehkä noin puoli vuotta sitten hajosi eräästä Volvosta pyyhkijät niin, että jäivät ajosta päälle, eivätkä sammuneet kuin akkukengän irroittamalla autosta kokonaan. Kuulemma tyyppivika, ohjauskortti siinä pyyhinmoottorin kyljessä hajoaa. Eikä mikään ihme, onhan se idioottimaista laittaa tuollainen ohjausboksi paikkan, jossa se on koko ajan valuvalle vedelle alttiina, hapettuva alumiinikotelo jossa muovinen kansi. Hommasin sitten uudehkon mekanismin kokonaisena moottoreineen päivineen kaikkineen, iskin paikalleen, enkä ihmetellyt sitä vanhaa sen enempää. Iloa ei kuitenkaan kestänyt puoltakaan vuotta, tänään aamulla liikenteeseen lähtiessä ei pyyhkimet menneet päälle ollenkaan. Onneksi oli se vanha moottorirunko vielä tallessa romukasassa. Harjoitusmielessä purin sen vanhan ohjauspurkin ensin, että näen miten se ylipäätänsä purkautuu ilman vammoja sisuskaluille. Sisälle oli selvästi vuotanut vettä ja siellä oli kortilta useampi komponentti kärähtänyt ja muutenkin se oli aika syöpynyt.

Sen jälkeen tämän uuden kimppuun, kotelo oli täynnä ruskeaa vettä, mutta huuhtelun jälkeen näytti piirilevy ja kotelo melko hyvältä, ei juurikaan syöpymiä missään, ilmeisesti vuoto oli aivan tuore. Yksi transistori ainoastaan kärähtänyt, onneksi kaikki 5kpl vaikutti samanlaisilta keskenään, vanhalta kortilta sain vielä pelastettua varaosan, sitten sikamassalla purkki takaisin kasaan ja nyt toimii taas!
 

Liitteet

  • 1.jpg
    1.jpg
    364,7 KB · Luettu: 126
Viimeksi muokattu:
Ajankohtainen oli vesipumpun vaihto jo ilman vuotojakin.
Video välyksestä.

Ahdasta on, mutta sopii sen tuolta ujuttamaan ilman isompia purkuja. Samalla päivitän tuon idioottimaisen ohjaustehostimen letkuliitännän banjopulttimalliseksi, muuten ei sitä olisi tarvinnut avata.

DSC_4147.JPG
 
Vaihtelin eilen viimein kuivaimen autoon ja iskin kompuran putket kiinni, niin nyt pitäisi olla siltä osin kunnossa.

Mutta tuo suojamuovi, joka on V70:ssa syylärin suojaraudan päällä, joka pitää irrottaa, koska tuo kuivaimen tulppa on nerokkaasti sijoitettu sinne.

Kyllähän se irti lähti kohtuullisen kivuttomasti mutta takaisin laiton kanssa olikin vähän hiljaisempaa, vaikka sain apua naapurilta, jota olen itsekin avustellut autoremonteissa ja tarvikkeiden haussa.

Käytännössä auton olisi syytä olla nosturilla tai vähintäänkin nostettuna koripukkien päälle niin ylös, kuin tunkki suinkin antaa periksi ja sittenkin saattaisi olla tuskaista.

Tuossa on nimittäin erittäin upeasti muovilirpakkeet, jossa on ruuvien paikat, jolla tuo on kiinni puskurissa. No tähän asti vielä ihan ok, mutta miksi, oi miksi se ei voisi vaan mennä helposti puskurin reunan päälle ja ruuvit kiinni & kovaa ajoa. Mutta ei, ruottalaisen insinöörin on pitänyt laittaa sinne puskurin taakse sellainen ura, joka tietenkin on vielä sellainen, jota pitää levittää, jotta nuo lirpakkeet saa paikoilleen.

Voin kertoa että ei onnistunut kyllä laittaa auton alle mönkimällä paikoilleen, vaikka toiselta puolelta olikin auto nostettu niin ylös kuin mahdollista. Käväisi kyllä mielessä että leikkaa kettumaisimmat lirpakkeet mäkeen, niin jos sitten menisi paikoilleen - tai sitten vetäisi vaan kaiken kylmästi pois ja iskisi puskurin alle peltiruuveilla kiinni. Mutta ole tullut ranetettua kuin pakon edessä tuota tähänkään asti, niin todettin nytkin että laittakoon huolto paikoilleen nosturilla. Siinä se onnistunee parilla ukolla varttitunnissa..
 
Mikähän hajosi autosta kun lähdin parkista ja vaihdoin peruutusvaihteelle niin kuulu takaa lonksahdus, ja myöhemmin vähän kovalla kaasulla risteyksestä niin takaa kuului iso pamahdus, tehot katosi ja kaasua painettaessa kuuluu semmonen hiomisen ääni, niinkuin jokin pyörisi tyhjää? Mittaristo kertoi ensin että vaihteisto häiriö, ja sitten voimansiirto häiriö. Ei kärsinyt ajaa yli 30kmh, kotipihaan kuitenkin ehdin. BMW xDrive automaattivaihteistolla.
 
Mikähän hajosi autosta kun lähdin parkista ja vaihdoin peruutusvaihteelle niin kuulu takaa lonksahdus, ja myöhemmin vähän kovalla kaasulla risteyksestä niin takaa kuului iso pamahdus, tehot katosi ja kaasua painettaessa kuuluu semmonen hiomisen ääni, niinkuin jokin pyörisi tyhjää? Mittaristo kertoi ensin että vaihteisto häiriö, ja sitten voimansiirto häiriö. Ei kärsinyt ajaa yli 30kmh, kotipihaan kuitenkin ehdin. BMW xDrive automaattivaihteistolla.

Emme valitettavasti omista kristallipalloa
 
Mikäs olisi laadukas kiveniskutarra? Vai onko heissä eroja?
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän hajosi autosta kun lähdin parkista ja vaihdoin peruutusvaihteelle niin kuulu takaa lonksahdus, ja myöhemmin vähän kovalla kaasulla risteyksestä niin takaa kuului iso pamahdus, tehot katosi ja kaasua painettaessa kuuluu semmonen hiomisen ääni, niinkuin jokin pyörisi tyhjää? Mittaristo kertoi ensin että vaihteisto häiriö, ja sitten voimansiirto häiriö. Ei kärsinyt ajaa yli 30kmh, kotipihaan kuitenkin ehdin. BMW xDrive automaattivaihteistolla.
Mittaristo varmaan kertoi ihan oikein :)
 
Mikähän hajosi autosta kun lähdin parkista ja vaihdoin peruutusvaihteelle niin kuulu takaa lonksahdus, ja myöhemmin vähän kovalla kaasulla risteyksestä niin takaa kuului iso pamahdus, tehot katosi ja kaasua painettaessa kuuluu semmonen hiomisen ääni, niinkuin jokin pyörisi tyhjää? Mittaristo kertoi ensin että vaihteisto häiriö, ja sitten voimansiirto häiriö. Ei kärsinyt ajaa yli 30kmh, kotipihaan kuitenkin ehdin. BMW xDrive automaattivaihteistolla.

Onko jakolaatikon öljyjä vaihdeltu/huollettu?

e. Mikä nyt tosin ei takaa yhtään sitä, etteikö se voisi silti porsia. Mallia tarkemmin tietämättä tuo on ainakin joissain takana vasemmalla.
 
Mikähän hajosi autosta kun lähdin parkista ja vaihdoin peruutusvaihteelle niin kuulu takaa lonksahdus, ja myöhemmin vähän kovalla kaasulla risteyksestä niin takaa kuului iso pamahdus, tehot katosi ja kaasua painettaessa kuuluu semmonen hiomisen ääni, niinkuin jokin pyörisi tyhjää? Mittaristo kertoi ensin että vaihteisto häiriö, ja sitten voimansiirto häiriö. Ei kärsinyt ajaa yli 30kmh, kotipihaan kuitenkin ehdin. BMW xDrive automaattivaihteistolla.

En ole asiantuntija, tutun xDrive raksutteli niinkuin olisi vetarit paskana, ei ollut vaan jakolaatikko alkoi sanomaan itseään irti palveluksesta. Uuden hinta muistaakseni 7k, kunnostettu käytetty 5k, diy korjaussarja 4500k. Hinnat noin ja en tiedä miten auto voi nykyään kun ei olla väleissä kaverin kanssa enää. Tyyppivika noissa kuulemma.
 
Onko jakolaatikon öljyjä vaihdeltu/huollettu?

e. Mikä nyt tosin ei takaa yhtään sitä, etteikö se voisi silti porsia. Mallia tarkemmin tietämättä tuo on ainakin joissain takana vasemmalla.

Hauskaahan tässä onkin että jakolaatikko on vaihdettu alle 3 vuotta sitten. Ja öljyt vaihdatin periin ja laatikkoon alkuvuodesta.
 
Hauskaahan tässä onkin että jakolaatikko on vaihdettu alle 3 vuotta sitten. Ja öljyt vaihdatin periin ja laatikkoon alkuvuodesta.

Noissa on tietääkseni ainakin jokin boori tyyppivikana, joka voi luistaa ja kuluttaa sen boorin. Bemarin omilta forumeilta löytyy varmaan paremmin tietoa tuosta.

Itsellä on ollut yksi xDrive ja siihen oli jakolaatikolle tehty kuittien mukaan jotain n. 2300e edestä (en jaksa enää muistaa kun tuosta on jo aikaa).

e.
Näin.

e2. Muotoilin vileä.
 
Tarkoitatko tarraa millä suojaat sen häränsilmän tuulilasista ennen kuin menet korjauttamaan? Vai sitten konepeltiin tai helmaan tms suojakalvo ennakoivasti?

"Helmaan" Itse asiassa Vespan alarintapeltiin, etulokarin taakse, mihin etupyörä vippailee kiviä.
 
Tää ukko kävi Puolassa vaihtamassa jakolaatikon ilmeisen edullisesti, postittavat suomeenkin.. Kannattaa kattoa hinnat jos se on rikki.. Vaikutti ihan asialliselta korjaamolta.

 
"Helmaan" Itse asiassa Vespan alarintapeltiin, etulokarin taakse, mihin etupyörä vippailee kiviä.
Scotchgard on hyvää, siitä on vielä eri paksuuksia eri tarpeisiin. Venyy myös varsin kohtuullisesti joten saa nätin asennuksen myös kaareviin pintoihin.
Kaikilla kalvoilla saa jonkinlaisen suojan, suurimmat erot on juuri venyvyydessä ja sitten siinä, että huonompi kalvo ei kestä Uv:ta ja kellastuu kohtuuttoman nopeasti.
 
Mikähän hajosi autosta kun lähdin parkista ja vaihdoin peruutusvaihteelle niin kuulu takaa lonksahdus, ja myöhemmin vähän kovalla kaasulla risteyksestä niin takaa kuului iso pamahdus, tehot katosi ja kaasua painettaessa kuuluu semmonen hiomisen ääni, niinkuin jokin pyörisi tyhjää? Mittaristo kertoi ensin että vaihteisto häiriö, ja sitten voimansiirto häiriö. Ei kärsinyt ajaa yli 30kmh, kotipihaan kuitenkin ehdin. BMW xDrive automaattivaihteistolla.
Kuulostaa kiloeuroilta... No, onneksi BMW, niin tuon korjatessa päässee taas aika pitkään.
Vagissa noita korahduksia tulisi vuosittain.
 
Kuulostaa kiloeuroilta... No, onneksi BMW, niin tuon korjatessa päässee taas aika pitkään.
Vagissa noita korahduksia tulisi vuosittain.

Juu elikkäs kone käy normaalisti ja mitään vuotoja ei näy missään eikä päällisin puolin ole hajonnut. Mutta kun paikallaan laittaa D tai R vaihteelle niin alkaa joku surraamaan ns tyhjää. Joku siellä on poikki. Noh huomenna hinuriin ja pajalle.
 
Itsehän sain tänään vihdoin ja viimein Volvon takaisin ajoon - tai olisi sillä toki voinut ajaa jo alkuviikostakin, mutta ilman ilmastointia ei oikein huvittanut.

Nyt on ilmastointi täytetty ja laittoivat pajalla tuon viheliäisen suojamuovin takaisin paikoilleen - piti kyllä kerran kääntyä takaisin ja mennä uudestaan, kun tuntui olevan pieni kommunikaatiokatkos työnjohdon ja tekijöiden välillä.

Reilut 82e maksoi koko lysti elikkäs aika puoli-ilmaista.

Tämän kunniaksi kävin tarkastamassa rengaspaineet ja ostamassa 20l tonkan. Jos vaihtaisi lauantaina vaihteistoon öljyt huuhdellen ja nollaisi laatikon adaptaatiot. Lopuksi käytin vielä auton ABCn pesurissa, että on edes hiukan siedettävämmän näköinen - kiillottaminen saa vielä odotella hetken pilvisempiä kelejä.

Onhan se hiukan juhlavampaa ajella tuolla vaikka vanha auto onkin. Ja ihan omin pikku kätösin taas korjasin (ainakin melkein) tuon.
 
Vielä jatkuu. Vaihdettu iskarit, yläpäät/laakerit ja suojakumit. Mitäs seuraavaksi, raidetanko?



Tätä ei kukaan lopulta saanut selville. On elettävä äänen kanssa. Mikrofoneilla ja ties mitä tekniikkaa on hyväksikäytetty pajoilla, mutta äänen lähdettä ei löydy. Isoin ääni tulee iskarin tienoilta, mutta iskarit+yläpäät+kumit on jo vaihdettu ja niiden asennus tarkistettu. Edelleen siis kuuluu asfaltilla peruuttaessa ja kääntäessä. Mitä jyrkempi mäki, sitä kovempi ääni. Hiekalla ja nurmella ei kuulu mitään.

nyt on vaihdettu:
- iskarit
- yläpäät, laakerit
- pohjaanlyöntikumit
- reaktiotangot
- renkaan kiinnitys tarkistettu
- sisemmät ja ulommat raidetangot
- bmw:n ohjaustangon korjauskitti asennettu
- ohjaustanko irti, kolisee silti
- ruuvit, pultit, kaikki kiinnitykset katsottu edestä ja takaa
- jouset ok

 
laitettiinko OEM iskarin yläpään osat?

Tulee mieleen eräs Ford johon ei yläpäitä saanu kunnol ikinä toimimaan millään muulla kuin orkkis yläpään laakereilla/jousilautasella. Tarvikkeet oli kaikki paskoja mitä kokeiltiin. Ne takerteli. Liian pehmee muovi, joka vääntyi jousien voimasta aina niin että laakerinkuulat ei enää pyöriny kunnolla.

Vaikka ne onki vaihdettu niin oon ite ainaskin 90% varma että ne yläpään laakeroinnit tuossa ääntää.
 
laitettiinko OEM iskarin yläpään osat?

Tulee mieleen eräs Ford johon ei yläpäitä saanu kunnol ikinä toimimaan millään muulla kuin orkkis yläpään laakereilla/jousilautasella. Tarvikkeet oli kaikki paskoja mitä kokeiltiin. Ne takerteli. Liian pehmee muovi, joka vääntyi jousien voimasta aina niin että laakerinkuulat ei enää pyöriny kunnolla.

Vaikka ne onki vaihdettu niin oon ite ainaskin 90% varma että ne yläpään laakeroinnit tuossa ääntää.
Kyllä, ja ne on vielä toisessa paikassa 'tarkistettu'.
 
Voihan pastilli.. Näköjään VIELÄKIN 2018 vuoden autoon pitäisi tarkistaa jarrulevyn halkaisija kun niitä tilaa. Aeromotorsilla oli 22 takajarrulevyä, joista KOLME (3) liian pienellä halkaisijalla. Arvatkaa vaan mitkä tilasin :( Onneksi Motonetissä oli hyllyssä TRW:n levyt niin hain ne. Harmi että liian pienet olivat Zimmermannit jotka varmaan olisivat olleet paremmat. Ehkä muistaa seuraavan kerran kun tilaa..
 
Voihan pastilli.. Näköjään VIELÄKIN 2018 vuoden autoon pitäisi tarkistaa jarrulevyn halkaisija kun niitä tilaa. Aeromotorsilla oli 22 takajarrulevyä, joista KOLME (3) liian pienellä halkaisijalla. Arvatkaa vaan mitkä tilasin :( Onneksi Motonetissä oli hyllyssä TRW:n levyt niin hain ne. Harmi että liian pienet olivat Zimmermannit jotka varmaan olisivat olleet paremmat. Ehkä muistaa seuraavan kerran kun tilaa..
Tuo on Aeromotorsin huono puoli. Ei ole rekkarihakua niin saattaa tulla vääriä osia.
Kaksi kertaa tuli väärät osat ja sen jälkeen siirryin kaikkien parjaaman Autodocin asiakkaaksi.
Nyt on tullut oikeita osia ja osien merkkikin on ollut se mitä oon tilannut. Hintaero Aeromotorsin kanssa ollut mitätön.
 
Tuo on Aeromotorsin huono puoli. Ei ole rekkarihakua niin saattaa tulla vääriä osia.
Kaksi kertaa tuli väärät osat ja sen jälkeen siirryin kaikkien parjaaman Autodocin asiakkaaksi.
Nyt on tullut oikeita osia ja osien merkkikin on ollut se mitä oon tilannut. Hintaero Aeromotorsin kanssa ollut mitätön.

Aeromotorsille voi laitaa viestiä/chat etukäteen tai sitten tilauksen lisätietoihin pyyntö tarkastakaa yhteensopivuus rekkarilla ennen lähettämistä.
 
Potilaana VW Transporter 2.4d -97

Kylmänä starttaa kuin palmun alta ( hehkutuksen jälkeen), mutta lämpimällä moottorilla saapi jauhattaa useita sekunteja ennen kuin hörähtää käyntiin. Mistä tälläistä vikaa lähtisi kaivelemaan?
Auto on siis päätynyt omaan omistukseeni monen mutkan kautta, mutta siinä on aina ollut tälläinen tyyppivika ja samaa sanoi edellinenkin omistaja.
 
Potilaana VW Transporter 2.4d -97

Kylmänä starttaa kuin palmun alta ( hehkutuksen jälkeen), mutta lämpimällä moottorilla saapi jauhattaa useita sekunteja ennen kuin hörähtää käyntiin. Mistä tälläistä vikaa lähtisi kaivelemaan?
Auto on siis päätynyt omaan omistukseeni monen mutkan kautta, mutta siinä on aina ollut tälläinen tyyppivika ja samaa sanoi edellinenkin omistaja.

Vaihda ensin naftasuodatin. Tämän jälkeen kannattaa tarkistaa ettei mistää vuoda/ saa ilmaa. Jos säädettävät venttiiliväkykset, niin ne kannattaa kanssa tarkistaa (lämpimänä jää kantamaan - ei puristuksia)
 
Ei nyt hajalla ollut mutta vaihteiston öljyt vähän vaivasi kun ei minkäänlaista kuittia että onko koskaan vaihdettu. Nyt on. Nollasin vielä adaptaatiot sun muut niin jospa kulku pehmenisi.
 
Potilaana VW Transporter 2.4d -97

Kylmänä starttaa kuin palmun alta ( hehkutuksen jälkeen), mutta lämpimällä moottorilla saapi jauhattaa useita sekunteja ennen kuin hörähtää käyntiin. Mistä tälläistä vikaa lähtisi kaivelemaan?
Auto on siis päätynyt omaan omistukseeni monen mutkan kautta, mutta siinä on aina ollut tälläinen tyyppivika ja samaa sanoi edellinenkin omistaja.

Ruiskutuspumpusta nestepää väljä.
 
Ei ehkä varsinaisesti vika tai korjaamista mutta sellaista kyselen, että voiko jostain käytännössä varmistaa että miten päin raitisilmasuodatin kuuluu matkustamossa olla.

Edit: Kyseinen auto siis 2002 Nissan Primera p11-144.

Helpoinhan varmasti on laittaa vain samalla lailla kuin aiemmin mutta mitä jos se aiempi on laitettu väärin? Mistä sen voi varmistaa?

Katselin jonkin videon, jossa selitettiin sen tuulettimen/puhaltimen toimintaa ja sen mukaan pitäisi suodatin ollakin juuri toisinpäin, mitä se autossa oli. Videolla siis selitettiin että ilmansuunta olisi tuulettimelta keskikonsolille päin, mikä on minunkin järkeni mukaan loogista. Varsinkin kun se ritilä (lämmitys/viilennys?) on sinne päin, joten suodatin ennen sitä tuntuisi loogisemmalta kuin sen jälkeen.

Järjestys on siis tämä: ritilä/kenno - suodatin - tuuletin. Olettaisin että loogisempaa olisi että ilma menee tuulettimelta siis suodattimen läpi kennolle päin eli hansikaslokeron takaa keskikonsolille päin.

Minkäänlaisia nuoliakaan ei siellä kotelossa ole, ellei se moottorin teksti "-> made in Germany" ole se suuntanuoli? Jos on, niin on kyllä jotenkin typerä paikka ja oudon tekstin joukossa.

Ainoa järkevä nuoli teksteineen löytyy suodattimista mutta tosiaan jos se on alunperinkin ollut väärin, niin siitä ei ole mitään hyötyä.

Yritin myös järkeillä sen perusteella että missä on eniten roskaa mutta en senkään perusteella sitten saanut hommalle täyttä varmuutta. Roskaa oli siis runsaasta kennon ja suodattimen välissä sekä sitten suodattimen oikealla eli kennottomalla puolella. Eikö tuo viittaisi että roskat puhaltelee nimenomaan keskikonsolia kohti?
 
Viimeksi muokattu:
Ei ehkä varsinaisesti vika tai korjaamista mutta sellaista kyselen, että voiko jostain käytännössä varmistaa että miten päin raitisilmasuodatin kuuluu matkustamossa olla.

Helpoinhan varmasti on laittaa vain samalla lailla kuin aiemmin mutta mitä jos se aiempi on laitettu väärin? Mistä sen voi varmistaa?

Katselin jonkin videon, jossa selitettiin sen tuulettimen/puhaltimen toimintaa ja sen mukaan pitäisi suodatin ollakin juuri toisinpäin, mitä se autossa oli. Videolla siis selitettiin että ilmansuunta olisi tuulettimelta keskikonsolille päin, mikä on minunkin järkeni mukaan loogista. Varsinkin kun se ritilä (lämmitys/viilennys?) on sinne päin, joten suodatin ennen sitä tuntuisi loogisemmalta kuin sen jälkeen.

Järjestys on siis tämä: ritilä/kenno - suodatin - tuuletin. Olettaisin että loogisempaa olisi että ilma menee tuulettimelta siis suodattimen läpi kennolle päin eli hansikaslokeron takaa keskikonsolille päin.

Minkäänlaisia nuoliakaan ei siellä kotelossa ole, ellei se moottorin teksti "-> made in Germany" ole se suuntanuoli? Jos on, niin on kyllä jotenkin typerä paikka ja oudon tekstin joukossa.

Ainoa järkevä nuoli teksteineen löytyy suodattimista mutta tosiaan jos se on alunperinkin ollut väärin, niin siitä ei ole mitään hyötyä.

Yritin myös järkeillä sen perusteella että missä on eniten roskaa mutta en senkään perusteella sitten saanut hommalle täyttä varmuutta. Roskaa oli siis runsaasta kennon ja suodattimen välissä sekä sitten suodattimen oikealla eli kennottomalla puolella. Eikö tuo viittaisi että roskat puhaltelee nimenomaan keskikonsolia kohti?

Suodattimessa on nuoli miten päin se tulee, eli ilman kuuluu kulkea sen nuolen suuntaisesti. Työnnä käsi sinne suodattimen paikalle ja laita ropeli pyörimään, pitäisi selvitä kummalta puolelta puhaltaa jos ei muuten ole selvyyttä. Kannattaa myös katsoa missäpäin se puhallin sijaitsee suhteessa autoon ja siihen suodattimeen. Jos puhallin on esimerkiksi edessä pyyhkijöiden tykönä ja suodatin keskikonsolissa, niin hyvin todennäköisesti se suunta on edestä taaksepäin.
Aika usein sillä ei myöskään ole mitään väliä miten päin se suodatin on (paperisuodatin), ero tulee lähinnä silloin, jos on jotakin monikerroksisia aktiivihiilisuodattimia tms, silloinkin se ero on aika teoreettinen.
 
Viimeksi muokattu:
Suodattimessa on nuoli miten päin se tulee, eli ilman kuuluu kulkea sen nuolen suuntaisesti. Työnnä käsi sinne suodattimen paikalle ja laita ropeli pyörimään, pitäisi selvitä kummalta puolelta puhaltaa jos ei muuten ole selvyyttä. Kannattaa myös katsoa missäpäin se puhallin sijaitsee suhteessa autoon ja siihen suodattimeen. Jos puhallin on esimerkiksi edessä pyyhkijöiden tykönä ja suodatin keskikonsolissa, niin hyvin todennäköisesti se suunta on edestä taaksepäin.
Aika usein sillä ei myöskään ole mitään väliä miten päin se suodatin on (paperisuodatin), ero tulee lähinnä silloin, jos on jotakin monikerroksisia aktiivihiilisuodattimia tms, silloinkin se ero on aika teoreettinen.
Siitä suodattimen nuolesta ei vain ole apua jos ei ole varma miten päin se ilma kulkee ja onko aiempi suodatin laitettu oikein päin. Kättäkin yritin siellä pitää ja paperia laittaa että katsoisi mihin päin vetää tai työntää mutta kun siitä suodattimen aukosta tunkee ilmaa ulos, jolloin ei pysty päättelemään että tuleeko se vasemmalta vai oikealta.

Puhallin on hansikaslokeron takana ihan oikeassa reunassa autoa ja siitä keskikonsolille lähtiessä tulee ensin paikka suodattimelle ja sitten ne jo mainitsemani kennot. Ilma kulkee suodattimen ja kennon läpi siis poikittain, auton leveys- eikä pituussuunnassa.

Oleellisinta tässä lienee nyt kuitenkin tuo että kyse on perussuodattimesta, joten ehkä tuossa ei paljoa menetä vaikka se väärinpäin jäisikin sinne. Tosin sitten herää kysymys että miksi olla ilmavirran suuntaa ollenkaan jos sillä ei ole "mitään väliä".

No joo, itse en näistä kauheasti tiedä ja yritän vain mutuilla ja googlailla. Mieluusti olisi kuitenkin laittanut tai kääntänyt sen sinne oikein päin, olkoonkin ettei ehkä isoa ero olisikaan.
 
Siitä suodattimen nuolesta ei vain ole apua jos ei ole varma miten päin se ilma kulkee ja onko aiempi suodatin laitettu oikein päin. Kättäkin yritin siellä pitää ja paperia laittaa että katsoisi mihin päin vetää tai työntää mutta kun siitä suodattimen aukosta tunkee ilmaa ulos, jolloin ei pysty päättelemään että tuleeko se vasemmalta vai oikealta.

Puhallin on hansikaslokeron takana ihan oikeassa reunassa autoa ja siitä keskikonsolille lähtiessä tulee ensin paikka suodattimelle ja sitten ne jo mainitsemani kennot. Ilma kulkee suodattimen ja kennon läpi siis poikittain, auton leveys- eikä pituussuunnassa.

Oleellisinta tässä lienee nyt kuitenkin tuo että kyse on perussuodattimesta, joten ehkä tuossa ei paljoa menetä vaikka se väärinpäin jäisikin sinne. Tosin sitten herää kysymys että miksi olla ilmavirran suuntaa ollenkaan jos sillä ei ole "mitään väliä".

No joo, itse en näistä kauheasti tiedä ja yritän vain mutuilla ja googlailla. Mieluusti olisi kuitenkin laittanut tai kääntänyt sen sinne oikein päin, olkoonkin ettei ehkä isoa ero olisikaan.

Arvaan että puhallus kulkee puhaltimelta konsolille päin. Jos moottori on helppo ottaa pois niin voit tarkastaa sieltä. Todennäköisesti siellä on keskipakopuhallin jolloin moottoriin nähden sivulle on konsoliin päin ja sinne puhaltaa.
 
Siitä suodattimen nuolesta ei vain ole apua jos ei ole varma miten päin se ilma kulkee ja onko aiempi suodatin laitettu oikein päin. Kättäkin yritin siellä pitää ja paperia laittaa että katsoisi mihin päin vetää tai työntää mutta kun siitä suodattimen aukosta tunkee ilmaa ulos, jolloin ei pysty päättelemään että tuleeko se vasemmalta vai oikealta.

Pitäisi se kädessä kyllä tuntua ihan selvästi kummalle puolelle kämmentä puhaltaa.. käden kastelu auttaa myös.

Tosin sitten herää kysymys että miksi olla ilmavirran suuntaa ollenkaan jos sillä ei ole "mitään väliä".
Joissakin suodattimissa voi esimerkiksi olla toisella puolella karkeampi suodatin ja toisella puolella hienompi suodatus. Tuollainen suodatin teoriassa voi väärinpäin laitettuna tukkeutua nopeammin.

Todennäköisesti se nuoli pitäisi olla vasemmalle päin, eli poispäin puhallinmoottorin suunnasta.
 
Pitäisi se kädessä kyllä tuntua ihan selvästi kummalle puolelle kämmentä puhaltaa.. käden kastelu auttaa myös.

---

Todennäköisesti se nuoli pitäisi olla vasemmalle päin, eli poispäin puhallinmoottorin suunnasta.
Ehkä kastelu olisi voinut auttaa mutta en saanut selkoa suunnasta kun se puski filtteriaukosta suoraan ulos kun se "tunneli" ei ollut suljettu sen kohdalta.

Vasemmalle laitoinkin sen nyt ja aiempi oli oikealle, eli ehkä väärinpäin. Eipä tuo iso homma ole jos vielä pitää "korjata".
 
Audi A6 C6 peräkärryn pistorasia ei toimi. Jokaiseen rasian napaan tulee n. 5 V (ilman kuormitusta). Halogeenivaloissa ei syty mikään lamppu, ledivaloissa toimii pelkät jarruvalot. Kummankaan pistokkeen kans auto ei tunnista, että pistoke ois kiinni. Pistorasian päältä päin katottuna pinnit tai sisällä näkyvät johdot ei ole yhtään huonon näköset, toisin kuin rasian kiinnitysruuvit joita ei tähän hätään saanu auki.

Onko näissä uusissa autoissa joku taikatemppu mikä pitää tietää vai mikä tuolla on hätänä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 821
Viestejä
4 587 960
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom