Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

On niin mukavaa tuo auton korjaus, niin ajattelin haalia lisää näitä vanhoja Volvoja.

Siis mikäli nyt kiinnostelee myydä autoa. Osia ja diagnostiikkatyökalut löytyy ja palikat on osin samoja, niin ajattelin, ettei tarvitse raapia päätään toisenkaan auton kanssa.

:sidea:
 
Audi A6 C6 peräkärryn pistorasia ei toimi. Jokaiseen rasian napaan tulee n. 5 V (ilman kuormitusta). Halogeenivaloissa ei syty mikään lamppu, ledivaloissa toimii pelkät jarruvalot. Kummankaan pistokkeen kans auto ei tunnista, että pistoke ois kiinni. Pistorasian päältä päin katottuna pinnit tai sisällä näkyvät johdot ei ole yhtään huonon näköset, toisin kuin rasian kiinnitysruuvit joita ei tähän hätään saanu auki.

Onko näissä uusissa autoissa joku taikatemppu mikä pitää tietää vai mikä tuolla on hätänä?
Mulla vähän samaa vikaa samanlaisessa autossa, ei tunnista onko kärryä vai ei. Herjaa polttimovikaa kun ohjausboksi on kiinni. Kärry kiinni niin toimii. Miten tämä tunnistaa kärryn? Olen nyt boksi irti silloin kun ei ole kärryä, mutta onhan tämä vähän kankeaa..
1723469135308.png
 
Mulla vähän samaa vikaa samanlaisessa autossa, ei tunnista onko kärryä vai ei. Herjaa polttimovikaa kun ohjausboksi on kiinni. Kärry kiinni niin toimii. Miten tämä tunnistaa kärryn? Olen nyt boksi irti silloin kun ei ole kärryä, mutta onhan tämä vähän kankeaa..
1723469135308.png
Eikö noissa ole siellä koukun pistokkeen päässä mikrokytkin mikä tunnistaa onko kytketty vai ei. Ainakin citroenissa on mikrokytkin joka aina suolapaskasta helposti jumittaa ja silloin luulee että kärry on aina kiinni. Voisi tuossakin olla samasta kyse kerran kärryperässä toimii ja ilman valittaa polttimoista. Citikassa ainakin sen helposti huomaa siitä kun silloin estää sähköisen takaluukkun ja peruutuskameran/tutkien toiminnan kun on kärry perässä.
 
Eikö noissa ole siellä koukun pistokkeen päässä mikrokytkin mikä tunnistaa onko kytketty vai ei. Ainakin citroenissa on mikrokytkin joka aina suolapaskasta helposti jumittaa ja silloin luulee että kärry on aina kiinni. Voisi tuossakin olla samasta kyse kerran kärryperässä toimii ja ilman valittaa polttimoista. Citikassa ainakin sen helposti huomaa siitä kun silloin estää sähköisen takaluukkun ja peruutuskameran/tutkien toiminnan kun on kärry perässä.
Ei tuossa rasiassa pikaisesti katsottuna sellaista näkynyt:
1723550858738.png

Pitää vielä purkaa rasia jos se siellä kuitenkin on. Harmittaa kun peruutustutka toimisi nyt muuten, siihen piti vaihtaa kolme anturia ja kaiutin puuttui kokonaan. Nyt sentään tulee kärryn kuva kun pistää pakille ja vetokoukun boksi on kiinni.
 
Ei tuossa rasiassa pikaisesti katsottuna sellaista näkynyt:
1723550858738.png

Pitää vielä purkaa rasia jos se siellä kuitenkin on. Harmittaa kun peruutustutka toimisi nyt muuten, siihen piti vaihtaa kolme anturia ja kaiutin puuttui kokonaan. Nyt sentään tulee kärryn kuva kun pistää pakille ja vetokoukun boksi on kiinni.

Saattaisi olla että tuossa ympyröidyssä reiässä pitäisi olla nasta mikä painaa sitä mikrokytkintä.
1723550858738.png
 
Saattaisi olla että tuossa ympyröidyssä reiässä pitäisi olla nasta mikä painaa sitä mikrokytkintä.
1723550858738.png
Se mikrokytkin voi olla siellä rasian sisällä ihan näkymättömissä ja se tunnistaa, kun liitinnastaa painetaan syvemmälle. Jos liitin ei pääse palautumaan, niin auto luulee kärryn olevan kytkettynä. Ulkoa en muista, mitä noista nastoista kannattaa herkistellä (saattaa onnistua kun noita nastoja painelee/naputtelee ihan vain päältäpäin meisselillä), mutta ulkonäön perusteella vaihtaisin kyllä koko pistokkeen. Johan tuossa on kulumaa.
Edit: alkuperäinen olikin @Starglazer
 
Se mikrokytkin voi olla siellä rasian sisällä ihan näkymättömissä ja se tunnistaa, kun liitinnastaa painetaan syvemmälle. Jos liitin ei pääse palautumaan, niin auto luulee kärryn olevan kytkettynä. Ulkoa en muista, mitä noista nastoista kannattaa herkistellä (saattaa onnistua kun noita nastoja painelee/naputtelee ihan vain päältäpäin meisselillä), mutta ulkonäön perusteella vaihtaisin kyllä koko pistokkeen. Johan tuossa on kulumaa.
Edit: alkuperäinen olikin @Starglazer
Kävinkin jo uutta rasiaa kytkimellä kysymässä, oli juuri loppuneet mutta huomenna pitäisi tulla lisää.
 
Juuh, vaihtelin lootaan öljyt tosiaan viikonloppuna ja autolla on ajettu lähinnä testiä sen jälkeen. Tänään kävin tuolla kaupungilla ja olen jo aiemmin huomannut tiploja asfaltilla.

Kunhan ei nyt vaan vuotaisi jostain kohtaa kuitenkin - katsoin kyllä ihan hyvän aikaa auto käynnissä, ettei tippoja ilmesty mihinkään laittaessa. Vaan tuo on osannut kyllä aiemminkin alkaa tiputtamaan sitten vähän ajan päästä mutta ei suinkaan heti, että saa maksimoida harrastamisen määrän. :beye:
 
Ei ollut kytkintä vanhassa rasiassa ja peräkärryn tunnistus ei toimi vieläkään uudella rasialla. Tosin saattoi kärähtää nyt koko boksi kun oli yhdessä välissä kiinni kun vaihdoin rasiaa :whistling: Autossa ei ollut virrat päällä mutta ihan kuin olisin kuulut räpsähdyksen kun vedin piuhat läpi irrallaan tiivistekumista.
E: Kävin vielä uudelleen kokeilemassa, ei se kärähtänyt. Toimii samalla tavalla kuin vanhalla rasialla.
1723739622258.png
 
Viimeksi muokattu:
Tällä viikolla on olleet kerrassaan upeat aikataulut ihan työnkin suhteen, mm. palavereita heti 8.00 alkaen jne.

Lähinnä on välissä ehtinyt roskapussin viemään ulos, mutta vaklasin taas muutaman minuutin auton alle ja totesin, että eipä ole välttämättä vaihteistoöljyä, jota tuo nyt tiputtelee.

Ahtopaineputken luota tuo on tihkutellut öljyä ajoittain joka Volvo-forumeilla luetaan kutakuinkin ominaisuudeksi. Öljypohjaa putsailin jo vaihteistoöljyjä laitellessa niin olisikohan nyt käynyt klassiset eli joku muu paikka on jo ollut antautumassa ja taas kesti hetken kasassa ja uutta remonttia pukkaa.

Saatan olla tässä kohtapuoleen sikäli onnellisessa asemassa että kalusto ei lopu kesken, mutta täytyy yrittää huomenna nostaa auto taas vaihteeksi pukeille ja katsoa, että mikä tuota tällä kertaa harmittaa.

Vaihtuupahan samalla moottoriöljyt, mikäli tuo nyt ei niitä asfaltille tiputa.
 
Sähköön liittyvät viat on kettumaisia, varsinkin kun yleismittari on jossain jemma-nimisessä paikassa. Eikä näitä ole juuri focuksessa vastaan tullu

Vasen päivävalo/ajovalo/lyhyt (miksikä tuota nyt nimittää) H1-poltin ei nyt suostu palamaan mitenkään. Sulakkeet on kunnossa, pitkät toimii ja parkit, toki ekana hommasin uudet polttimot. Oikeassa umpiossa ei mitään vikaa.
 
Sähköön liittyvät viat on kettumaisia, varsinkin kun yleismittari on jossain jemma-nimisessä paikassa. Eikä näitä ole juuri focuksessa vastaan tullu

Vasen päivävalo/ajovalo/lyhyt (miksikä tuota nyt nimittää) H1-poltin ei nyt suostu palamaan mitenkään. Sulakkeet on kunnossa, pitkät toimii ja parkit, toki ekana hommasin uudet polttimot. Oikeassa umpiossa ei mitään vikaa.
Nollaa vikakoodit niin rupeaa toimimaan.
Fordin keksimiä hienouksia että jos poltin palaa niin pitää joissain malleissa nollata koodit että antaa taas virran sille.
 
Nollaa vikakoodit niin rupeaa toimimaan.
Fordin keksimiä hienouksia että jos poltin palaa niin pitää joissain malleissa nollata koodit että antaa taas virran sille.
Eip löytynyt koodeja, eikä nollaus vaikuttanut tässä autossa. Tosiaan 2009 malli. Netistä kun tuotakin googletteli niin vaikuttaisi olevan 2012 malleissa ainakin tuota ihanuutta
 
Vähän uudemman auton hommasin ettei tarvitsisi jatkuvasti pajoittaa. Noh, ehkä ei tarvitsekaan, kunhan ensin kiireisimmät tekee. :D

Elikkäs S60 Mk2 mutta metrejä jo sen verran takana, että ilmastoinnin puhallin tahtoo hiukan vollottaa. Jos nyt ensiapuna kokeilisi voitelua aluksi. Mutta naplauttaahan se pyyhkimet ja päällysmuovin irti, niin hetken saa tuohonkin varata. Mutta jos se säästää puhaltimen vaihdolta noin aluksi, niin ihan kelvollinen pikafix.

e. Tulipa voideltua, samalla vähän pyyhkimen varsille öljyä. Hiljeni mutta pitää vielä käydä ajamassa ja rumpata säätöjä kun ei tuosta nyt ota selvää, että onko joku mekanismi huonossa asennossa ja siksi viheltää vai onko puhaltimen laakeri entinen. Ulospäin ei kyllä ulise, mutta toki 1,6l voimanpesä-diesel nakuttaa sen verran ettei oikein saa selvää.

Taidan kyllä kysäistä liikkeeltä että tulisivatko vastaan puhaltimen vaihdossa kun ei huvittaisi itse alkaa tuohon hommaan.

Niin ja ilmastoinnin täytöstä voisi käydä kärsimässä 69€ niin ei jää ainakaan siitä kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Koeajo suoritettu ja puhallin on nyt hiljainen - mutta eiköhän kompuran hihna tai jokin siellä ala
ulisemaan. :D

Tuotakin on vaihdeltu tuohon useampaan otteeseen, niin ei luulisi heti porsivan. On nämä vehkeitä, ehkä koitan ehjätä toista vaihteeksi.

e. Tulin tutkimisen jälkeen siihen tulokseen että todennäköisesti laturin vapaakytkin on antautumassa. Nyt kun kyseessä on yleinen kansanauto, niin oikein hyvällä tuurilla tuo löytyy paikallisesta Motonetista ihan hyllystä ja tupakoidenkin tuon vaihtoon saa menemään ehkä hikiseen tunnin. Alkaa olemaan keväällä ostetuista erikoistyökaluista ihan mukavasti iloa kun erikoistyökalukitti noitten vaihtoonkin löytyy jo valmiiksi. :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
1724096628678.png

1724096655974.png


Ylemmässä kuvassa näyttää kasteen ansiosta paremmalta kuin onkaan. Kyseessä on Sunwindin 5 kesää vanha joustava aurinkopaneeli. Pinta on pahasti liituuntunut ja on uuden mustan ja kiiltävän sijasta vaalea ja himmeä. Uskon jo vaikuttavan sähkön tuottoon, vaikka vielä onkin riittänyt. Itseltäni löytyy G3 kiillotusvahaa. Lähdenkö sillä hieromaan vai pitäisikö ensin vesihioa vaikka 1200-paperilla? Jollakin liituuntuneen auton kiillottajalla varmaan olisi kokemusta.
 
Mahtaakohan mistään saada vuoden 2007 C5-citikkaan ohjauspyörän asentotunnistinta ilman, että täytyy maksaa koko viiksipaketista? Joskus alkuvuodesta käytin marmoritiskillä ja tuomioksi tuli juurikin tuon vikaantuminen. Katsastus lähenee ja pitäisi varmaan hankkia osa, sillä ESP-ASR-valo palaa eikä sitä voi nollata. Varaosanumeron 6242S9 korjaaja antoi, mikäli haluaa tutkia tarjontaa itse. Alla olevista löytyy sama numerosarja, mutta ovatko lopulta sopivia? Joku nelipyöristä enemmän tietävä saa mielellään neuvoa näissä, jotta löydän varmasti sopivan osan.

 
Itseltäni löytyy G3 kiillotusvahaa. Lähdenkö sillä hieromaan vai pitäisikö ensin vesihioa vaikka 1200-paperilla? Jollakin liituuntuneen auton kiillottajalla varmaan olisi kokemusta.

Vaha ei tuossa oikein auta, Farecla G3 mielellään koneella vedeltynä voisi olla tuohon hyvä, mutta toimii käsinkin.
 
C8 sitikassa viime viikolla oli ihmeellinen sähkövika (taas kerran)....ajoin ihan normaalisti tankkaamaan ja sen jälkeen ei käynnistyny pumpulta....näyttöön tuli joku engine immobilizer fault....samalla totesin että takalasin pyyhin pyyhki vaikka sitä ei ollu päälle laitettu.
No reilu 5min siinä kiroiltua ja kymmenkunta kertaa kokeiltua startata niin käänsin taas virrat päälle ja takalasin pyyhin ei sit enää pyyhkinytkään ja starttas sitten ekalla....sen jälkeen taas toiminu.

On tässä ollu aikasemmin vaikka minkälaista häikkää, automaattilootan vikaa, abs/esp ym mutta kaikki on vain yhden kerran ilmaantunu ja sen jälkeen ei koskaan uusinu että olis sama vika ollu 2 kertaa
 
Viimeksi muokattu:
Varaosanumeron 6242S9 korjaaja antoi, mikäli haluaa tutkia tarjontaa itse. Alla olevista löytyy sama numerosarja, mutta ovatko lopulta sopivia? Joku nelipyöristä enemmän tietävä saa mielellään neuvoa näissä, jotta löydän varmasti sopivan osan.

www.bildelsbasen.se on hyvä paikka katsella purkuosia, naapurilla on aika paljon viisaammat hinnat kuin kotimaisilla toimijoilla. Noin 120e hintaan näyttää saavan toimitettuna tuota koko pakettia, ei siinä hirveästi kannata alkaa enää sen enempää miettimään.
Jos sulla on osanumero tiedossa ja se täsmää uudessa osassa ja kuvassakin näyttää vielä tavara samalta kuin vanha osa, niin kyllä sen silloin sopia pitäisi.
 
C8 sitikassa viime viikolla oli ihmeellinen sähkövika (taas kerran)....ajoin ihan normaalisti tankkaamaan ja sen jälkeen ei käynnistyny pumpulta....näyttöön tuli joku engine immobilizer fault....samalla totesin että takalasin pyyhin pyyhki vaikka sitä ei ollu päälle laitettu.
No reilu 5min siinä kiroiltua ja kymmenkunta kertaa kokeiltua startata niin käänsin taas virrat päälle ja takalasin pyyhin ei sit enää pyyhkinytkään ja starttas sitten ekalla....sen jälkeen taas toiminu.

On tässä ollu aikasemmin vaikka minkälaista häikkää, automaattilootan vikaa, abs/esp ym mutta kaikki on vain yhden kerran ilmaantunu ja sen jälkeen ei koskaan uusinu että olis sama vika ollu 2 kertaa

Akun liitokset, maadoituspisteet.
 
C8 sitikassa viime viikolla oli ihmeellinen sähkövika (taas kerran)....ajoin ihan normaalisti tankkaamaan ja sen jälkeen ei käynnistyny pumpulta....näyttöön tuli joku engine immobilizer fault....samalla totesin että takalasin pyyhin pyyhki vaikka sitä ei ollu päälle laitettu.
No reilu 5min siinä kiroiltua ja kymmenkunta kertaa kokeiltua startata niin käänsin taas virrat päälle ja takalasin pyyhin ei sit enää pyyhkinytkään ja starttas sitten ekalla....sen jälkeen taas toiminu.

On tässä ollu aikasemmin vaikka minkälaista häikkää, automaattilootan vikaa, abs/esp ym mutta kaikki on vain yhden kerran ilmaantunu ja sen jälkeen ei koskaan uusinu että olis sama vika ollu 2 kertaa
Mikä moottori ja onko vikakoodia? Itselläni on hdi pösössä samantyyppistä vikaa, voi olla sama ecu jos on diesel. P1512 laitat hakuun niin löytyy aiempi viesti. En ole vielä saanut korjattua.
 
Olisi vissiin sitten melko kokonaisvaltainen autonhuoltopäivä edessä, niin saisi edes jomman kumman noista naapurimaan ylpeyksistä ihan jopa ajoonkin.

Aloittaa voisi kevyesti näin aamusta käymällä nappaamassa pikkudieselistä sen verran hihnaa pois, että voi tsekata tuon vapaakytkimen kunnon.

Sitten jos käsiä pakottaa, niin edistää toistakin jo tänään niin tarvii herätä huomenaamulla puoli viideltä suunnittelemaan autoremontteja.

e. Eipä ollut vapaakytkin. Samaten kompuran hihnapyörä pyörii kuin uusi olisi. Hihnakin on uudehko. Taitaa olla aika vakoilla VIDAa. Eikä ilmastoinnin täyttö olisi varmaan ainakaan huono idea..
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaakohan mistään saada vuoden 2007 C5-citikkaan ohjauspyörän asentotunnistinta ilman, että täytyy maksaa koko viiksipaketista? Joskus alkuvuodesta käytin marmoritiskillä ja tuomioksi tuli juurikin tuon vikaantuminen. Katsastus lähenee ja pitäisi varmaan hankkia osa, sillä ESP-ASR-valo palaa eikä sitä voi nollata. Varaosanumeron 6242S9 korjaaja antoi, mikäli haluaa tutkia tarjontaa itse. Alla olevista löytyy sama numerosarja, mutta ovatko lopulta sopivia? Joku nelipyöristä enemmän tietävä saa mielellään neuvoa näissä, jotta löydän varmasti sopivan osan.
www.bildelsbasen.se on hyvä paikka katsella purkuosia, naapurilla on aika paljon viisaammat hinnat kuin kotimaisilla toimijoilla.
Ja toinen hyvä paikka mistä monet kerrat jo tilannut niin Ovoko.fi
Eipä paljon kannata suomen hintoja ja tarjontaa edes vilkaista ellei nyt pakko ole jotain saada tosi nopeasti.

96476537 Peugeot 407 Mittariston valaistuksen säätökytkin, 119.09 € | OVOKO
 
Tänään taas lämmitti autoremontit oikein huolella mieltä, vaikka kuinka koetin olla noheva ja edistää molempien kippojen ehjäystä.

No vanhemmasta oli päättänyt sitten öljynlauhduttimen letkun o-rengas alkaa vuotamaan hetki irti käyttämisen ja takaisin laittamisen jälkeen. Ok, ihan kiva. Eikun tilaukseen, koska paikan päältä tuohon saa hädin tuskin bensaa ostettua mutta ei paljoa muuta. Pitäisi kuitenkin käyttää jonkin verran, että saisi moottoria lämpimäksi öljynvaihtoa varten, joten jätin auton pukeille venailemaan osia.

Jo aiemmin päivällä olin tosiaan todennut apulaitehihnan rullat ja kiristimet sekä vapaakytkimen täysin ehjäksi. Hihnakin tuli aseteltua takaisin paikoilleen enemmän kuin tarkasti. En toki käynyt ajamassa, että hiljeneekö ulina mutta paikallaan ollessa se oli mielestäni entisellään.

Aikani googlettelin ja varasin sitten tuolle ilmastoinnin täyttöhuollon. Vähäisellä kylmäaineella voisi oirehtia noin niin kokeillaan nyt se ensin alta pois.

Illasta ajattelin tutkia hiukan, että miksi vikakoodien luku autosta ei onnistu. VIDA sai aiemmin yhteyden ja luki auton profiilin, valmistenumerot sun muut, muttei vikakoodeja - ja koko diagnostiikkaosio oli harmaana ohjelmassa.

No illasta en ehtinyt alkua pidemmälle, kun OBD-väylä päätti kuolla aivan tykkänään. Etsin sulakkeita ja tarkitsin OBD-portin sulakkeen eikä siinä ollut kerrassa mitään vikaa.

Korpesi jo tässä kohtaa sen verran, etten edes tajunnut kokeilla palikkaa toisessa autossa. Täytyy nukkua välillä vähän, niin jos jaksaisi huomenna käydä katsomassa, että ihanko tosiaan se portti meni mykäksi, vai diagnostiikkapalikkako otti ja hyytyi. Liittimen taittuneen pinnin lisäksi en keksi mitään muuta, mistä vikaa edes lähtisi etsimään - sen verran mystiseltä kuulostaa.
 
miksi vikakoodien luku autosta ei onnistu. VIDA sai aiemmin yhteyden ja luki auton profiilin, valmistenumerot sun muut, muttei vikakoodeja - ja koko diagnostiikkaosio oli harmaana ohjelmassa.

No illasta en ehtinyt alkua pidemmälle, kun OBD-väylä päätti kuolla aivan tykkänään. Etsin sulakkeita ja tarkitsin OBD-portin sulakkeen eikä siinä ollut kerrassa mitään vikaa.

Korpesi jo tässä kohtaa sen verran, etten edes tajunnut kokeilla palikkaa toisessa autossa. Täytyy nukkua välillä vähän, niin jos jaksaisi huomenna käydä katsomassa, että ihanko tosiaan se portti meni mykäksi, vai diagnostiikkapalikkako otti ja hyytyi. Liittimen taittuneen pinnin lisäksi en keksi mitään muuta, mistä vikaa edes lähtisi etsimään - sen verran mystiseltä kuulostaa.
Volvoissa aika monikin vika saa sen verran bitin poikittain väylässä, että ei obd-portista tieto kulje, vaikka vika sinänsä on jossakin ihan muualla. Todennäköisesti ei portissa tai lukijassa sulla mikään vikaa ole.
(edellinen esimerkki itselläni, kun tuulilasinpyyhkijän moottori/kortti hajosi, meni obd-portti mykäksi, kun tämä vika korjattiin, alkoi taas portista data kulkea)
 
Volvoissa aika monikin vika saa sen verran bitin poikittain väylässä, että ei obd-portista tieto kulje, vaikka vika sinänsä on jossakin ihan muualla. Todennäköisesti ei portissa tai lukijassa sulla mikään vikaa ole.
(edellinen esimerkki itselläni, kun tuulilasinpyyhkijän moottori/kortti hajosi, meni obd-portti mykäksi, kun tämä vika korjattiin, alkoi taas portista data kulkea)

Tosi kiva, että väylä josta pitäisi vikatilanteessa saada diagnostiikkatietoa vikaantuu samalla... :facepalm:
 
Volvoissa aika monikin vika saa sen verran bitin poikittain väylässä, että ei obd-portista tieto kulje, vaikka vika sinänsä on jossakin ihan muualla. Todennäköisesti ei portissa tai lukijassa sulla mikään vikaa ole.
(edellinen esimerkki itselläni, kun tuulilasinpyyhkijän moottori/kortti hajosi, meni obd-portti mykäksi, kun tämä vika korjattiin, alkoi taas portista data kulkea)

Kiitosta neuvosta. Pitää tuo vielä varmistaa nyt iusilla silmillä. Kiskaisee vähän unta välissä, niin kummasti jaksaa taas tusata. :D
 
Tosi kiva, että väylä josta pitäisi vikatilanteessa saada diagnostiikkatietoa vikaantuu samalla... :facepalm:

Tämä osaa kyllä olla kertakaikkiaan näppärä ominaisuus. Ei ihme että nämä hiukan tuoreemmatkin Volvot ovat harrrastajien susosiossa. Eiku..

Jos nyt vaikkapa aluksi kävisi kääntämässä auton ja laittaisi akun lataukseen. Toiminnassahan ei siis ainakaan startatessa ollut kerrassa mitään vikaa.

Jotainhan tuolla on ollut jo poikittain jo varmaan alun perinkin. Liikkeen pihassa koitin tyrkätä palikan kiinni ja lukea auton tiedot, niin kaikki muu onnistui paitsi vikakoodit. Nyt sitten äkkääntyi oikein kunnolla mutta yleensähän viimeistään "bootti", eli akun miinusnavan irti käyttäminen laittaa homman rokkaamaan - siis ainakin neljä vuotta vanhemmassa jossa en tosin ole saanut OBD-väylää vielä kertaakaan solmuun vaikka vikaa on ollut välilä enemmän ja välillä vähemmän. :D

e. Kuten arvata saattaa, yön yli nukuttua oli niin auto kuin VIDAkin sitä mieltä että tässähän voisi vaikkapa taas toimia. Pitää toki käydä vielä suihkuttelemassa vähän elektroniikkasprayta konehuoneen sulakeboksiin kun näytti kokolailla pölyiseltä.

Niin ja opin tässä ennen lounasta tutkiessa, että VIDA on aika tarkka noista maasäädöistä ja siitä, että kaikki tarvittava tieto on syötetty, jotta diagnostiikka toimii. Jännästi näin ei ole ollut kyllä vanhemmassa, mutta uudemmassa taitaa olla.

e. Vielä toinen edit. Koodinlukuhan toimii, kun säätää VIDAsta alueen oikein. Ei tuo vanhempi tuosta noin kranttu ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Akun liitokset, maadoituspisteet.
Kävi joulukuussa autosähköpajalla jossa kaikki maadoituspisteet käytiin läpi kun ilmeni semmonen vika että tyhjäkäynti aaltoili ja sammuili....niin en nyt heti tohon maadoitusvikaan uskos....pitäs akun liitokset kuiteskin tarkistaa vielä. Nyt on toiminu kuiteskin ok.

Mikä moottori ja onko vikakoodia? Itselläni on hdi pösössä samantyyppistä vikaa, voi olla sama ecu jos on diesel. P1512 laitat hakuun niin löytyy aiempi viesti. En ole vielä saanut korjattua.
2 litranen bensa...vikakoodit oli P1622 stored ja P0410 pending kun valitti immobilizer faultyä ja ei käynnistyny.
 
Viimeksi muokattu:
Kävi joulukuussa autosähköpajalla jossa kaikki maadoituspisteet käytiin läpi kun ilmeni semmonen vika että tyhjäkäynti aaltoili ja sammuili....niin en nyt heti tohon maadoitusvikaan uskos....pitäs akun liitokset kuiteskin tarkistaa vielä. Nyt on toiminu kuiteskin ok.


2 litranen bensa...vikakoodit oli P1622 stored ja P0410 pending kun valitti immobilizer faultyä ja ei käynnistyny.

Ainakin tuo P0410 on semmonen ikuinen riesa noissa EW10J4 moottoreissa, jos moottori semmoinen sattuu olemaan. On siis toisioilmapumppu joka kylmänä työntää ilmaa pakopuolelle että katti heräisi nopeammin. Eli se ei ainakaan yleensä aiheuta mitään muuta ongelmaa kuin katsastuksesta läpipääsemisen jos vikakoodi löytyy.

Ja tuo immobilizer faulty ilmoitus kyllä viittaa ajonestoon. Mulla on jotenkin semmoinen muistikuva että C8 auton BSM Boksi on alttiina vedelle jos tuulilasin kaukalon poistovesiputki on tukossa tai irti. Joka voisi aiheuttaa erinäisiä vikoja jos vettä pääsee boksiin sisälle.
 
Viimein kaikki on hyvin. Toisin sanoen pajoitin sisulla eilen toisen kuntoon ja vaihtelin öljyt.

Toisen käytin heti aamusta ilmastointihuollossa niin loppui ulina.

Toivon mukaan nyt saa keskittyä vähän kivempiin hommiin, pitäisi viitsiä edes pestä uudemman talvirenkaat, kun vanteissa näkyi jo lakka kuplivan..

Toisen vanteet ovat jo kokolailla rupiset, niin josko koittaisi jostain metsästää sopivat 16” alut, pullakumi talvirenkaassa on vaan niin paljon parempi ajettava talvella.
 
mikä vittu audi tt mk1:n vakionopeudensäätimessä kun tippuu pois päältä jatkuvasti. yleensä enimmäkseen alamäessä.
 
mikä vittu audi tt mk1:n vakionopeudensäätimessä kun tippuu pois päältä jatkuvasti. yleensä enimmäkseen alamäessä.
Näillä tiedoilla vähintään sata vaihtoehtoa, voi olla ihan mitä tahansa jarrukytkimen ja rikkinäisen vilkkuviiksen väliltä.. Vikakoodin lukuun nyt ihan ensimmäiseksi.
 
mikä vittu audi tt mk1:n vakionopeudensäätimessä kun tippuu pois päältä jatkuvasti. yleensä enimmäkseen alamäessä.

Oisko jokin ABS-sensori tiensä päässä, antaa sopivasti virheellistä signaalia niin tiputtaa vakkarin pois
 
Ei nyt varsinaisesti rikki, mutta onpahan taas hiukan siistimpi.

IMG_0867.JPEG

Tiedän, ratti on likainen. Pitää tästä sisustaa puhdistella, kunhan ehtii.
 
Löytyykö täältä turbo specialisteja :)? Harrasteauton Precision 6262 alkoi syöstä öljyä pakopuolelta oikein huolella, niin että putki oikein "sadetti" pihamaan öljyyn. Turbo pois paikaltaan ja eka huomio reilusti akselinsuuntaista välystä niin että siivet ottaa jo hieman koteloon kiinni. Merkinnät, ja turbo auki -> painepuolen kotelossa hieman jälkeä, mutta itse kompressoripyörä ei ole ottanut osumaa (huomaa kyllä että raapinut koteloa). Akselin mutteri auki ja hommat levälleen, ja kappas, itse akseli on ottanut "hieman" lämpöä: onkohan tuo ns. kaput? Sormituntumalla akselissa ei ole kulumaa laakerien kohdalla. Ja tietysti se juurisyy? Huono voitelu?

Se mikä aina pistää miettimään eli kustannukset/järkevyys: Precisioniin osia saa aika heikosti Euroopasta ja hintataso korkea. Jos tuon heittää ammattilaisille laitettavaksi (laakerointi, tasapainotus, jne ainakin 400 eur?) ja myös tuo akseli menee vaihtoon (+200eur?), niin samalla hinnalla saa kaupasta uutta esim. Holsetin HX40 superia. Niin, ja vielä Precisionin painepuolen kotelokin voi vaatia huolenpitoa...
 

Liitteet

  • shaft.jpg
    shaft.jpg
    367,9 KB · Luettu: 108
Ei välttämättä hajonnut voitelun puutteen takia. Oliko ahdin liukulaakereilla? Joskus vaatii kiristimen tulopuolelle. Tuossa tilanteessa voi painaa öljyn paineella laakeria kokoajan ja hajoaa nopeasti.

Sille on syynsä miksi esimerkiksi kampiakselin kanavat porattu aina läpi.....

Edit: En mikään spesialisti ole, mutta joskus tullut harrastettua.
 
Ei välttämättä hajonnut voitelun puutteen takia. Oliko ahdin liukulaakereilla? Joskus vaatii kiristimen tulopuolelle. Tuossa tilanteessa voi painaa öljyn paineella laakeria kokoajan ja hajoaa nopeasti.

Sille on syynsä miksi esimerkiksi kampiakselin kanavat porattu aina läpi.....

Edit: En mikään spesialisti ole, mutta joskus tullut harrastettua.
Kiristimen vai KURISTIMEN?
 
Liukulaakereillahan tämä on. En juurikaan omaa kokemusta turbojen kanssa, joten kiitos vinkeistä - varsinkin tuo öljypuolen kuristaminen täytyy pohtia läpi, turbolla nyt ei kauheasti ole ikää ja kilometrejä vaikka rankassa käytössä onkin.
 
Liukulaakereillahan tämä on. En juurikaan omaa kokemusta turbojen kanssa, joten kiitos vinkeistä - varsinkin tuo öljypuolen kuristaminen täytyy pohtia läpi, turbolla nyt ei kauheasti ole ikää ja kilometrejä vaikka rankassa käytössä onkin.

Pääasiassa lähes aina olisi hyvä olla tulopuolella kuristin, kuulalaakeriahtimissa nyt erityisesti, mutta on se muissakin usein syytä olla. Kuristin voi olla esimerkiksi siinä tuloputken liitoksen banjopultissa, tai sitten tuloletkussa kuristushelmi sisällä. Vähintään yhtä tärkeää on myös että poisto on hyvä, riittävän suuri ja oikeassa kulmassa, jos poistokulma on liian suuri (mielellään max ~10-15 astetta), ei tulopuolen kuristus pelkästään riitä sopivaan virtaukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Olikin edellisestä kerrasta jo aikaa, kun on tarvinnut vagin tukivarsia laitella. Tässä ajassa on tämäkin suunnittelun kukkanen pitänyt toteuttaa ja vaihtaa olka-akseli alumiiniseen. Jumalaton työmaa irrottaa tuo kiinni hapettunut pultti. Pulttikoneella sen verran täryä ja vääntöä, että kanta poikki, sitten mutterin puolelle tavaraa väliin ja vetämään pulttia irti. Aina napsu lisää kiristystä ja toiselta puolen lekalla perään. Välillä lämpöä ja öljyä. Tuurnana joku vanha kiertokangen pultti.

Uusi pultti sitten keraamisen tahnan kanssa kasaan, niin saa ehkä irti helpommin tulevaisuudessa.
DSC_4304.JPG
DSC_4306.JPG
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 821
Viestejä
4 587 960
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom