Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
28.05.2018
Viestejä
74
Ja just näin postauksen VAG edustajalta, jossa kerrottiin, että jos auto ei ole tullut tehtaalta 5.X softalla niin päivityksenä sitä ei ole saatavilla vanhoihin autoihin. Eli ihan puppua nuo paranneltut softalupaukset OTA:na uudemmissa malleissa.
Itsellä uusi ID3 Pro Elegance ja ID. Software on 3.7
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
867
En tiedä kuinka uusi autosi on, mutta tuo taitaa jäädä heti uutena torsoksi softan osalta. Ei varmaan kovinkaan isoja päivityksiä luvassa tulevaisuudessa.
itse oottelin q4:seen päivityksiä liki kolme vuotta, kyllästyin ja vaihdoin pois. Jäi iso läjä jo ostaessa olleita ongelmia ratkomatta vielä tuon ajan jälkeenkin. En siis odottelisi kovin ruusuista tulevaisuutta noille vanhemmille vaggineille softan puolesta, kun taitaa uusissa olla jo eri rautakin alla.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 482
Ihan uusia ID.3-7 malleja käsittääkseni myydään jo päivitetyllä infotainmentilla. 3.7 Softa on mielestäni sen vanhan raudan uusin ohjelmisto, mitä ei saa päivittämälläkään kovin loistavaksi johtuen heikosta laskentatehosta. Olisiko uusi autosi ajamaton, mutta vanhempaa vuosimallia? lmeisesti kesken vuotta 2024 on tullut mallipäivitystä, mikä tekee varmasti ostajalle tilanteen ikäväksi kun toisissa 2024 malleissa voi olla uutta rautaa ja toisissa ei.

Redditistä: " The current ID.3s will NOT get Software 4.0 since you need new hardware for that. It was announced to be released some time in "2024" "
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
867
Sama on audilla vissiin, jos ostaa sen uuden pikuakkuisen q4:sen niin saa uudella infortainmentilla, jossa on chatgpt:t sun muut, mutta jos ottaa isompiakkuisen saa vanhan, joka ei päivity enää uuteen. Vähän paskaa ostajan kannalta, kun saattaa olla teknisesti täysin eri malli autosta softan näkökulmasta, jos katsoo pelkkää valmistusvuotta ja kuukautta.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 530
Mitä paremman hinta-laatusuhteen vaihtoehtoja Scenicille on?
Hinta-laatusuhde on aina kovin subjektiivinen juttu, mutta tuo Scenicin LR malli päälle 50 kilon hinnallaan on jokseenkin kilpailluimmassa sähköautosegmenttissä. @P.T tuossa jo vähän listasi kilpailua, eikä tuossakaan ole vielä kaikki. Osaan noista alkaa saamaan tuohon hintaan jo nelivetoakin ym. joten aika hankala minun olisi itselleni Sceniciä perustella. YMMV toki.

Perinteisesti Suomessa on ranskalaisilla autoilla myös ollut aika jäätävä arvonalenema, mutta nähtäväksi jää miten näiden täyssähkärien kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 221
VIN decoder sanoo, että malli on 2024. Ehka se rauta sitten päivittyi vuoden alkupuoliskon aikana.
Taustavalaistu keskinäyttö on helpoin tuntomerkki. Jos sitä ei ole, niin kyseessä on vanhempi versio. Kuulin kyllä sen myyjältä, mutta en nyt enää kirveelläkään muista mistä viikosta alkaen tuotanto oli uutta. Jokunen aika/kk sitten tehdastilaus oli jo automaattisesti uutta mallia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 221
Harri Salon tuoreita mietteitä Scenicistä:

1:20 kohdalla näkyy hyvin miten jalat jää penkistä reilusti irti ja tossunkärkiä ei saa yhtään eteenpäin. Rellun PR-osasto on tainnut tuota takapenkin keskikäsinojaa hehkuttaa oikein kunnolla, kun kaikissa kolmessa "arvostelussa" samaa kikkaretta kiillotetaan kovasti.

e: Jos Harri sattuu lukemaan, niin kameran vähäisempi heilunta olisi 6/5. Tuosta tulee "merisairaaksi".
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
625
Näihin videolinkkeihin voisi kyllä laittaa muutamia avainasioita sisällöstä esille, että voisi arvioida heti lähdössä että alkaako katsomaan 10-30 minuutin videoa vai etsiikö tietoa muista lähteistä.
Onhan se kerrottu jo videon otsikossa, ettei kyse ole vuoden kestotestin tulosten summaamisesta, vaan että "haetaan autokaupasta"? Mutta totta puhuen, en ollut postatessani itsekään katsonut videosta kuin vasta pari ensimmäistä minuuttia.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 620
Faijalla tilanne, jossa XC60 D4 taas vikaa. Tällä kertaa rattilukko estänyt käynnistämisen -> hinauksen kautta Bilialle. Sijaisautoksi sai XC60 T6:lla ja tykästynyt tuohon sähköön, kun pystyy sähköllä ajella melkein kaikki työmatkat. Kuitenkin hybridin moninaiset ongelmat ei välttämättä kiinnosta ja nyt ajatuksena olisi miettiä sähköautoa.

Ensimmäinen kysymys, että miten järkeväksi näette, jos kotona ei pysty lataamaan autoa? Lähteekö sähköauton käyttövoiman halpuus tässä ovesta ulos? Töissä hänellä on tällä hetkellä vain yksivaiheinen sähkönsyöttö, mutta ymmärtääkseni tulevaisuudessa voisi päivittää isompaan (syötön määrästä en osaa tällä hetkellä sanoa).

Jos nyt otetaan 40k hintaluokkaan eri sähköautoja, niin onko paras vain lähteä koeajamaan ja testaa fiilistä? Onko jotain tiettyjä ajoneuvoja, mitä kannattaa välttää. Kiinavehkeet eivät välttämättä houkuttele tulevien tullimahdollisuuksien takia.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
625
Faijalla tilanne, jossa XC60 D4 taas vikaa. Tällä kertaa rattilukko estänyt käynnistämisen -> hinauksen kautta Bilialle. Sijaisautoksi sai XC60 T6:lla ja tykästynyt tuohon sähköön, kun pystyy sähköllä ajella melkein kaikki työmatkat. Kuitenkin hybridin moninaiset ongelmat ei välttämättä kiinnosta ja nyt ajatuksena olisi miettiä sähköautoa.

Ensimmäinen kysymys, että miten järkeväksi näette, jos kotona ei pysty lataamaan autoa? Lähteekö sähköauton käyttövoiman halpuus tässä ovesta ulos? Töissä hänellä on tällä hetkellä vain yksivaiheinen sähkönsyöttö, mutta ymmärtääkseni tulevaisuudessa voisi päivittää isompaan (syötön määrästä en osaa tällä hetkellä sanoa).

Jos nyt otetaan 40k hintaluokkaan eri sähköautoja, niin onko paras vain lähteä koeajamaan ja testaa fiilistä? Onko jotain tiettyjä ajoneuvoja, mitä kannattaa välttää. Kiinavehkeet eivät välttämättä houkuttele tulevien tullimahdollisuuksien takia.
Kyllähän se julkinen lataus on kalliimpaa, etenkin, jos joutuu käyttämään paljon pikalatureita. Mutta jos vaikkapa K-Lataus veloittaa sen 0,33 €/kWh suurteholatauksesta ja jos lataushäviöineen sähkökatumaasturin kulutus on jopa 25 kWh per 100 km, niin onhan tuo edelleen alle 8 euroa per 100 km. Kulkisiko vastaavan kokoinen diesel- tai bensiiniauto neljällä litralla 100 km? Tuskin. Eiköhän sillä jotain kuudesta-kymmeneen litraa menisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 358
Töissä jos saa ladata edes 8A:lla työpäivien ajan, niin eihän siinä vaiheessa tarvitse mitään julkisia latureita juuri käytellä. Ajomääräthän ovat aika vähäiset jos kerran hybridilläkin saa ajettua jo melkein kaiken sähköllä…

Varovasti häviötä mukaan lukien arvioiden 1.5kW x 7h/pv x 220pv/v = 2310kWh/vuosi latausta.

Tuolla ajelee autosta riippuen luokkaa 10000 - 15000km. (Vähän vajaa 10tkm janoisella SUV:lla, jopa vähän yli 15tkm Tesla Model 3:lla)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
710
Ärsyttää miten taas kerran EU suojelee Saksan teollisuutta asettamalla kiinalaisille sähköautoille epäreiluja tuontitulleja. Osa muistaa vielä, mitä kiinalaisille aurinkopaneeleille tehtiin pitkään Saksan oman tuotannon suojelemiseksi.

Vaikka väite Kiinan valtion tukemista sähköautoista ja ja sitä myötä keinotekoisesta hintojen polkemisesta olisi totta, itse ottaisin sen ilolla vastaan. Jos kiinalainen veronmaksaja laitetaan maksamaan autostani suuri siivu niin se kelpaa minulle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 488
Ärsyttää miten taas kerran EU suojelee Saksan teollisuutta asettamalla kiinalaisille sähköautoille epäreiluja tuontitulleja. Osa muistaa vielä, mitä kiinalaisille aurinkopaneeleille tehtiin pitkään Saksan oman tuotannon suojelemiseksi.

Vaikka väite Kiinan valtion tukemista sähköautoista ja ja sitä myötä keinotekoisesta hintojen polkemisesta olisi totta, itse ottaisin sen ilolla vastaan. Jos kiinalainen veronmaksaja laitetaan maksamaan autostani suuri siivu niin se kelpaa minulle.
Saksalaiset valmistajat vastustivat näitä tulleja.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 620
Töissä jos saa ladata edes 8A:lla työpäivien ajan, niin eihän siinä vaiheessa tarvitse mitään julkisia latureita juuri käytellä. Ajomääräthän ovat aika vähäiset jos kerran hybridilläkin saa ajettua jo melkein kaiken sähköllä…

Varovasti häviötä mukaan lukien arvioiden 1.5kW x 7h/pv x 220pv/v = 2310kWh/vuosi latausta.

Tuolla ajelee autosta riippuen luokkaa 10000 - 15000km. (Vähän vajaa 10tkm janoisella SUV:lla, jopa vähän yli 15tkm Tesla Model 3:lla)
Pitänee käydä katsomassa eri autoja 40k luokassa. Tavoitteena olisi hyvä range 400-500km luokkaa hyvillä keleillä ja plussaa, jos olisi neliveto. Onko tuossa hinnassa jotain selkeää "no go" autoa vai ei muuta kuin koeajamaan?

Volvo oli jossain vaiheessa ajatuksena (EX40), mutta näistä saakin maksaa reilusti enemmän verrattuna esim. Toyotan sähköautoihin. Toisaalta niinhän se aina on ollut ja Volvossa on aika hyvät varusteet jo hinnat alkaen mallissa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 210
Viestejä
4 373 575
Jäsenet
72 750
Uusin jäsen
Soturi

Hinta.fi

Ylös Bottom