Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Raaka

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
672
Potilaana VW Transporter 2.4d -97

Kylmänä starttaa kuin palmun alta ( hehkutuksen jälkeen), mutta lämpimällä moottorilla saapi jauhattaa useita sekunteja ennen kuin hörähtää käyntiin. Mistä tälläistä vikaa lähtisi kaivelemaan?
Auto on siis päätynyt omaan omistukseeni monen mutkan kautta, mutta siinä on aina ollut tälläinen tyyppivika ja samaa sanoi edellinenkin omistaja.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
558
Potilaana VW Transporter 2.4d -97

Kylmänä starttaa kuin palmun alta ( hehkutuksen jälkeen), mutta lämpimällä moottorilla saapi jauhattaa useita sekunteja ennen kuin hörähtää käyntiin. Mistä tälläistä vikaa lähtisi kaivelemaan?
Auto on siis päätynyt omaan omistukseeni monen mutkan kautta, mutta siinä on aina ollut tälläinen tyyppivika ja samaa sanoi edellinenkin omistaja.
Vaihda ensin naftasuodatin. Tämän jälkeen kannattaa tarkistaa ettei mistää vuoda/ saa ilmaa. Jos säädettävät venttiiliväkykset, niin ne kannattaa kanssa tarkistaa (lämpimänä jää kantamaan - ei puristuksia)
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 642
Ei nyt hajalla ollut mutta vaihteiston öljyt vähän vaivasi kun ei minkäänlaista kuittia että onko koskaan vaihdettu. Nyt on. Nollasin vielä adaptaatiot sun muut niin jospa kulku pehmenisi.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 733
Potilaana VW Transporter 2.4d -97

Kylmänä starttaa kuin palmun alta ( hehkutuksen jälkeen), mutta lämpimällä moottorilla saapi jauhattaa useita sekunteja ennen kuin hörähtää käyntiin. Mistä tälläistä vikaa lähtisi kaivelemaan?
Auto on siis päätynyt omaan omistukseeni monen mutkan kautta, mutta siinä on aina ollut tälläinen tyyppivika ja samaa sanoi edellinenkin omistaja.
Ruiskutuspumpusta nestepää väljä.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
178
Ei ehkä varsinaisesti vika tai korjaamista mutta sellaista kyselen, että voiko jostain käytännössä varmistaa että miten päin raitisilmasuodatin kuuluu matkustamossa olla.

Helpoinhan varmasti on laittaa vain samalla lailla kuin aiemmin mutta mitä jos se aiempi on laitettu väärin? Mistä sen voi varmistaa?

Katselin jonkin videon, jossa selitettiin sen tuulettimen/puhaltimen toimintaa ja sen mukaan pitäisi suodatin ollakin juuri toisinpäin, mitä se autossa oli. Videolla siis selitettiin että ilmansuunta olisi tuulettimelta keskikonsolille päin, mikä on minunkin järkeni mukaan loogista. Varsinkin kun se ritilä (lämmitys/viilennys?) on sinne päin, joten suodatin ennen sitä tuntuisi loogisemmalta kuin sen jälkeen.

Järjestys on siis tämä: ritilä/kenno - suodatin - tuuletin. Olettaisin että loogisempaa olisi että ilma menee tuulettimelta siis suodattimen läpi kennolle päin eli hansikaslokeron takaa keskikonsolille päin.

Minkäänlaisia nuoliakaan ei siellä kotelossa ole, ellei se moottorin teksti "-> made in Germany" ole se suuntanuoli? Jos on, niin on kyllä jotenkin typerä paikka ja oudon tekstin joukossa.

Ainoa järkevä nuoli teksteineen löytyy suodattimista mutta tosiaan jos se on alunperinkin ollut väärin, niin siitä ei ole mitään hyötyä.

Yritin myös järkeillä sen perusteella että missä on eniten roskaa mutta en senkään perusteella sitten saanut hommalle täyttä varmuutta. Roskaa oli siis runsaasta kennon ja suodattimen välissä sekä sitten suodattimen oikealla eli kennottomalla puolella. Eikö tuo viittaisi että roskat puhaltelee nimenomaan keskikonsolia kohti?
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 541
Ei ehkä varsinaisesti vika tai korjaamista mutta sellaista kyselen, että voiko jostain käytännössä varmistaa että miten päin raitisilmasuodatin kuuluu matkustamossa olla.

Helpoinhan varmasti on laittaa vain samalla lailla kuin aiemmin mutta mitä jos se aiempi on laitettu väärin? Mistä sen voi varmistaa?

Katselin jonkin videon, jossa selitettiin sen tuulettimen/puhaltimen toimintaa ja sen mukaan pitäisi suodatin ollakin juuri toisinpäin, mitä se autossa oli. Videolla siis selitettiin että ilmansuunta olisi tuulettimelta keskikonsolille päin, mikä on minunkin järkeni mukaan loogista. Varsinkin kun se ritilä (lämmitys/viilennys?) on sinne päin, joten suodatin ennen sitä tuntuisi loogisemmalta kuin sen jälkeen.

Järjestys on siis tämä: ritilä/kenno - suodatin - tuuletin. Olettaisin että loogisempaa olisi että ilma menee tuulettimelta siis suodattimen läpi kennolle päin eli hansikaslokeron takaa keskikonsolille päin.

Minkäänlaisia nuoliakaan ei siellä kotelossa ole, ellei se moottorin teksti "-> made in Germany" ole se suuntanuoli? Jos on, niin on kyllä jotenkin typerä paikka ja oudon tekstin joukossa.

Ainoa järkevä nuoli teksteineen löytyy suodattimista mutta tosiaan jos se on alunperinkin ollut väärin, niin siitä ei ole mitään hyötyä.

Yritin myös järkeillä sen perusteella että missä on eniten roskaa mutta en senkään perusteella sitten saanut hommalle täyttä varmuutta. Roskaa oli siis runsaasta kennon ja suodattimen välissä sekä sitten suodattimen oikealla eli kennottomalla puolella. Eikö tuo viittaisi että roskat puhaltelee nimenomaan keskikonsolia kohti?
Suodattimessa on nuoli miten päin se tulee, eli ilman kuuluu kulkea sen nuolen suuntaisesti. Työnnä käsi sinne suodattimen paikalle ja laita ropeli pyörimään, pitäisi selvitä kummalta puolelta puhaltaa jos ei muuten ole selvyyttä. Kannattaa myös katsoa missäpäin se puhallin sijaitsee suhteessa autoon ja siihen suodattimeen. Jos puhallin on esimerkiksi edessä pyyhkijöiden tykönä ja suodatin keskikonsolissa, niin hyvin todennäköisesti se suunta on edestä taaksepäin.
Aika usein sillä ei myöskään ole mitään väliä miten päin se suodatin on (paperisuodatin), ero tulee lähinnä silloin, jos on jotakin monikerroksisia aktiivihiilisuodattimia tms, silloinkin se ero on aika teoreettinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
178
Suodattimessa on nuoli miten päin se tulee, eli ilman kuuluu kulkea sen nuolen suuntaisesti. Työnnä käsi sinne suodattimen paikalle ja laita ropeli pyörimään, pitäisi selvitä kummalta puolelta puhaltaa jos ei muuten ole selvyyttä. Kannattaa myös katsoa missäpäin se puhallin sijaitsee suhteessa autoon ja siihen suodattimeen. Jos puhallin on esimerkiksi edessä pyyhkijöiden tykönä ja suodatin keskikonsolissa, niin hyvin todennäköisesti se suunta on edestä taaksepäin.
Aika usein sillä ei myöskään ole mitään väliä miten päin se suodatin on (paperisuodatin), ero tulee lähinnä silloin, jos on jotakin monikerroksisia aktiivihiilisuodattimia tms, silloinkin se ero on aika teoreettinen.
Siitä suodattimen nuolesta ei vain ole apua jos ei ole varma miten päin se ilma kulkee ja onko aiempi suodatin laitettu oikein päin. Kättäkin yritin siellä pitää ja paperia laittaa että katsoisi mihin päin vetää tai työntää mutta kun siitä suodattimen aukosta tunkee ilmaa ulos, jolloin ei pysty päättelemään että tuleeko se vasemmalta vai oikealta.

Puhallin on hansikaslokeron takana ihan oikeassa reunassa autoa ja siitä keskikonsolille lähtiessä tulee ensin paikka suodattimelle ja sitten ne jo mainitsemani kennot. Ilma kulkee suodattimen ja kennon läpi siis poikittain, auton leveys- eikä pituussuunnassa.

Oleellisinta tässä lienee nyt kuitenkin tuo että kyse on perussuodattimesta, joten ehkä tuossa ei paljoa menetä vaikka se väärinpäin jäisikin sinne. Tosin sitten herää kysymys että miksi olla ilmavirran suuntaa ollenkaan jos sillä ei ole "mitään väliä".

No joo, itse en näistä kauheasti tiedä ja yritän vain mutuilla ja googlailla. Mieluusti olisi kuitenkin laittanut tai kääntänyt sen sinne oikein päin, olkoonkin ettei ehkä isoa ero olisikaan.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 147
Siitä suodattimen nuolesta ei vain ole apua jos ei ole varma miten päin se ilma kulkee ja onko aiempi suodatin laitettu oikein päin. Kättäkin yritin siellä pitää ja paperia laittaa että katsoisi mihin päin vetää tai työntää mutta kun siitä suodattimen aukosta tunkee ilmaa ulos, jolloin ei pysty päättelemään että tuleeko se vasemmalta vai oikealta.

Puhallin on hansikaslokeron takana ihan oikeassa reunassa autoa ja siitä keskikonsolille lähtiessä tulee ensin paikka suodattimelle ja sitten ne jo mainitsemani kennot. Ilma kulkee suodattimen ja kennon läpi siis poikittain, auton leveys- eikä pituussuunnassa.

Oleellisinta tässä lienee nyt kuitenkin tuo että kyse on perussuodattimesta, joten ehkä tuossa ei paljoa menetä vaikka se väärinpäin jäisikin sinne. Tosin sitten herää kysymys että miksi olla ilmavirran suuntaa ollenkaan jos sillä ei ole "mitään väliä".

No joo, itse en näistä kauheasti tiedä ja yritän vain mutuilla ja googlailla. Mieluusti olisi kuitenkin laittanut tai kääntänyt sen sinne oikein päin, olkoonkin ettei ehkä isoa ero olisikaan.
Arvaan että puhallus kulkee puhaltimelta konsolille päin. Jos moottori on helppo ottaa pois niin voit tarkastaa sieltä. Todennäköisesti siellä on keskipakopuhallin jolloin moottoriin nähden sivulle on konsoliin päin ja sinne puhaltaa.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 541
Siitä suodattimen nuolesta ei vain ole apua jos ei ole varma miten päin se ilma kulkee ja onko aiempi suodatin laitettu oikein päin. Kättäkin yritin siellä pitää ja paperia laittaa että katsoisi mihin päin vetää tai työntää mutta kun siitä suodattimen aukosta tunkee ilmaa ulos, jolloin ei pysty päättelemään että tuleeko se vasemmalta vai oikealta.
Pitäisi se kädessä kyllä tuntua ihan selvästi kummalle puolelle kämmentä puhaltaa.. käden kastelu auttaa myös.

Tosin sitten herää kysymys että miksi olla ilmavirran suuntaa ollenkaan jos sillä ei ole "mitään väliä".
Joissakin suodattimissa voi esimerkiksi olla toisella puolella karkeampi suodatin ja toisella puolella hienompi suodatus. Tuollainen suodatin teoriassa voi väärinpäin laitettuna tukkeutua nopeammin.

Todennäköisesti se nuoli pitäisi olla vasemmalle päin, eli poispäin puhallinmoottorin suunnasta.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
249 602
Viestejä
4 364 220
Jäsenet
72 436
Uusin jäsen
Michard

Hinta.fi

Ylös Bottom